سایر منابع:
سایر خبرها
هم اندیشی، مجالی برای فکر کردن با صدای بلند
، گفت: به واقع علم گزاره های نظری است اما تکنولوژی محصول علم است. موسوی گیلانی با بیان اینکه نظام اخلاقی در هر جامعه بر حسب نظام هنجاری آن جامعه سنجیده می شود، بیان کرد: همه قوانین درصدد رساندن انسان به نظم و کمال هستند، هر چند قوانین می توانند قانونی باشند اما شاید اخلاقی و مورد پذیرش همه نباشند، مانند طلاق. وی با تأکید بر اینکه همه گزاره های اخلاقی در جهان یکسان هستند، اظهار ...
تاریخ 400 ساله غرب جدید، تاریخ خودپرستی است
در بعضی موارد به جای مطالعه [بتوان] بررسی [گفت] و در آخر هم آثار هایدگر [که] بارها و بارها آن ها را [خوانده ام]. شاید آثار هایدگر مشکل ترین کتاب های متفکران باشد. چون تفکر او، تفکر سعی در گذشت بیش از دو هزار سال تاریخ است. در هر سلام یادنامه هایی برای هایدگر نوشته اند[که] بی سابقه است. شخصی مقالات و کتاب ها و ترجمه های چاپ شده درباره هایدگر را جمع کرده [که تعداد آنها] بیش از سه هزار ...
تمدن غرب مدرن، چهارمین تمدن بزرگ و محوری تاریخ
مذهبی کنار می رود و یک جنبش مردم سالارانه به وجود می آید و مثل روم و یونان باستان پیشرفت علمی مطرح می شود و رنسانس به وجود می آید. در این دوره، ما شاهد اختراعات زیادی هستیم، مانند باروت ، صنعت چاپ ، دریانوردی ، کشف قطب نما ، اختراع تلسکوپ و... تاثیر تمدن اسلام و ایران بر رنسانس اروپایی از قرن یازده میلادی همه کوشش اروپاییان مصروف ترجمه آثار فلاسفه و دانشمندان اسلام گردید و چون ...
دیوید هیوم، فیلسوفی ضد فلسفه!
برترین ها - محمودرضا حائری: دیوید هیوم، به روایتی بزرگ ترین فیلسوفی که جهان انگلیسی زبان به خود دیده است. برخی چون آیزیا برلین او را مهم ترین فیلسوف تاریخ فلسفه می دانند که چنان معتقدند که هیچ کس چون عمیق تر از او بر تاریخ فلسفه اثر نگذاشته است. دیوید هیوم در سال 1711 در ادینبورگ پایتخت اسکاتلند زاده شد. خانواده اش از او انتظار داشتند که قاضی شود. اشتیاق به ادبیات و فلسفه مانع از آن شد ...
به سمت یک نظام اقتصادی جدید برای قرن 21
...، زندگی بسیاری را نجات داد اما به "رکود بزرگ" خاتمه نداد. آنچه واقعا "رکود بزرگ" را در آمریکا پایان داد، بسیج تمام منابع اقتصادی برای پشتیبانی از ورود آمریکا به جنگ بود. طرح "نیو دیل" روزولت مدافع یا ترویج دهنده دموکراسی نبود، و بر پایه یک نظم اجتماعی-اقتصادی عقلانی تر نیز تکیه ای نداشت. در واقع، وقتی فقط چند سال پس از آغاز برنامه نیو دیل نگرانی ها درباره تورم و ...
رابطه علم و دین به روایت اطلاعات حکمت و معرفت
های وحیانی و حتی باورهای اسطوره ای وام گرفته شده است. بنابراین با ارائه این نظریه و مهم تر از آن تبدیل شدنش به یک مکتب در بستر زمان، به ناگاه چشم انداز موقعیت انسان در جهان، آبستن تحولی شگرف گردید. به تاثر از این اتفاق، بازخوردهای متفاوتی از ناحیه اندیشمندان اعم از خداباوران و ملحدان، به وقوع پیوست که از پذیرش تا تلاش برای رد آن و نیز، از اذعان به وجود تعارض میان علم و دین تا توجیه عدم تعارض در ...
علل شکست خردورزی
رفته و نیل به معرفت را موقوف به کشف می داند، که عقل در راه عشق نابیناست. 3- بقای اشعریت و تصوف را ذهنیت توده مردم پشتیبانی می کند، زیرا در آن دو، جایی برای گستاخی انسان از طریق چون و چرای فکری در کار خدا، یا دخالت عملی در زندگی فردی و اجتماعی خود، وجود ندارد اما فلسفه و اعتزال به دلیل آنکه به انسان اصالت بخشیده و توان او را در فهم جهان و تدبیر کارهایش می پذیرند، از این نعمت یعنی حمایت ...
آیا هنوز هم می خواهید جاودانه باشید؟!..
به هرج و مرج بازمی گردند . اگرنه، ما یک چرخه بی پایان را خواهیم داشت که در آن هر یک از دسته ها برای تحقق خواسته های خود اساسا خود را از نو می آفرینند. 6. زندگی بدون هیچ ارزشی اغلب آگاهی از مرگ سبب می شود تا انسان ها برای رسیدن به رویاهای خود تلاش بیشتری کنند؛ چون می دانند ممکن است فرصت دیگری در کار نباشد؛ اما زمانی که ابدیت همراه با امکان تجربه همه زندگی در دسترس ما است، به ...
فلسفه دین
.... بسیاری از مباحث کهن و جاافتاده فلسفه دین مباحثی مربوط به خداشناسی فلسفی یا الهیات طبیعی [8] است. مقدم بر همه این مباحث، بحث مربوط به وجود و ذات خداست. تحلیل های مربوط به مفهوم خدا، بحث درباره ذات و صفات او و براهینی که به قصد اثبات وجود خدا اقامه شده اند موضوع اصلی خداشناسی فلسفی را تشکیل می دهند. صفاتی مانند وحدت [9] ، بساطت [10] ، علم مطلق [11] ، کمال [12] ، ازلی بودن [13] و ...
زیر و بم ولنگاری فرهنگی از زبان زرشناس
تعاریفی که در انسان شناسی مدرن وجود دارد هابز و دیگران همین را می گوید. می گویند انسان حیوانی است که دائرمدار هستی است و در افراد ظهور می کند و چون هرکس می خواهد خواست های سوژه مدارانه خود را جلو ببرد به همین جهت تقابلی پیش می آید که هابز می گوید انسان گرگ انسان است. آنها می خواهند آزادی بشر به مثابه سوژه نفسانی را طوری حفظ کنند که در عین حال همه چیز نابود نشود. این آزادی هیچ ...
درمان مردمی و رایگان پدر علم طب اسلامی نمونه حرکت جهادی آیت الله تبریزیان در بندرعباس می باشد
پیامبر و ائمه اطهار(ع) اعتقاد و قبول دارند، فقط چیزی که لازم است، باید این روایات را خوانده، تفسیر، ترجمه و معرفی بشوند برای مردم چون شیرینی، نفع و لذتی که در کلام این بزرگواران وجود دارد در هیچ کلام و علم دیگری وجود ندارد. وی در راستای درمان عملی و حضور پرشور مردمی جهت استفاده از طب اسلامی، اظهار کرد: بلاخره سعی ما بر این است که این امر را نشر دهیم گرچه در مقام تبلیغ، سخنرانی، مجلس و منبر ...
برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه دانش آموخته حوزه علمیه خواهران اصفهان
زیادی است، و شناخت رابطه فقه و حقوق و اشترک این دو نظام در برخی مسائل از جمله تغلیظ دیه، و وحدت در قلمرو مربوط به مناسبات اجتماعی و اقتصادی و اهدافی چون کرامت انسانی، آسایش، نظم و عدالت اجتماعی، امکان تعامل بین این دو دانش را در نظام حقوقی ایران میسر نموده است. کاغذچی هم چنین اظهار داشت: پس انسان به واسطه انسان بودنش، صاحب حقوق مشترک اجتماعی است که جامعه انسانی باید آن را محترم بشمارد؛ مانند حق حیات، حق آزادی و اختیار، و... در این جهت تفاوتی بین انسان ها وجود ندارد. زیرا در اسلام این حقوق در همه حال برای فرد به عنوان حق غیر قابل سلب، ثابت است. ...
راه نجات ما در قیامت چیست؟!
های خدا بر نقشه های همه پیشی می گیرد، چرا که آنها معلوماتی اندک و محدود دارند و علم خداوند بی پایان است، انسان ها برای پیاده کردن طرح های خود قدرت ناچیزی دارند در حالی که قدرت او بی پایان است. (تفسیر نمونه/ج 2/ ص: 564) امام علی علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله مردی را دید(که به خاطر سجده زیاد) پیشانی خود را مجروح و پینه بسته گردانده بود، به او فرمود: هر کس با خدا درگیر، شود ...
تاملاتی نقادانه درباره مبانی نظری مرکز مشاوره انشاء (در اصفهان)
مصاحبه با آقای میرزایی دیدم ( اینجا ) که رونمایی روشن تری از دعاوی ایشان و مرکز انشاء درباره علم اسلامی، روان شناسی و انسان شناسی اسلامی را شامل می شد. خوشحال شدم چراکه همواره از وضوح و صراحت، به خصوص در مسایل معرفتی و به میدان آمدن بی حواشیِ دیدگاه ها خرسند می شوم. فرصت نداشتم حرفهای جدید جناب میرزایی را به تفصیل مورد بررسی قرار دهم اما بد ندیدم همان یادداشت قبلی را با ویرایش جدیدی که از برخی از ...
سرای آخرت است که حقیقتاً زندگی است نه زندگی دنیا
...، بعد الدنیا (که در کتابی به نام انسان از آغاز تا انجام ترجمه شده). در رساله الانسان فی الدنیا نشان می دهند تمام تفاوت انسان در دنیا، با قبل و بعد دنیا، در وجود نظام اعتباریات است. اعتباری، یعنی چیزی که واقعیت ندارد اما ما به خاطر اینکه زندگی مان بگردد، آن را واقعی فرض می کنیم. مثلا پول : این اسکناسها بخودی خود ارزشی ندارند اما چون برای گذران زندگی اجتماعی نیاز به معامله و بده-بستان ...
آفت بزرگ رشد علم در حوزه و دانشگاه/فلسفه در ایران تیر آخر هنگام انتخاب رشته است!
مان تغییر اساسی به وجود آوریم؟ "فلسفه" در واقع، دانشِ واحدی نیست تا حکم معینی درباره آن داشته باشیم. فلسفه به معانی مختلف به کار می رود: گاهی مراد از آن متافیزیک یا فلسفه اولی است. همین عنوان متافیزیک و نیز عنوان فلسفه اولی در سنتِ فلسفی ما هر کدام به دو معنای متفاوت به کار رفته اند. گاهی مراد از آن همه علوم عقلی در طبقه بندی ارسطویی است؛ که شامل فلسفه عملی و فلسفه نظری با ...
خلق حماسه ای بیادماندنی:پویش مردمی تجلیل از عالم وارسته بشرویه در سالگرد نودسالگی اش+تصاویر
، فرزند مرحوم مولانا علی الارسکی از علمای و بزرگان ارسک، حاج علی اشرف ،خوشنویس و بانی حسینیه مشهور بشرویه در قرن یازدهم، علامه فقیه حاج سید حسن مجتهد فقیه و مجتهد در قرن سیزدهم، صاحب اربع اراجیز، ملاعلی بن ملاعبدالله نیگنانی عالم دینی متبحر در علم منطق و نحو در قرن سیزدهم، استاد بدیع الزمان فروزانفر (نام اصلی: محمدحسن احمدی)ادیب و دانشمند قرن معاصر، حاج سیدحسن سلیمانی(متخلص به فائض بشرویه ای) شاعر ...
سواد دیجیتال و گسترش بی سوادی
هنگامی که شیوۀ فوردیستی "کار" رواج پیدا می کرد، چارلی چاپلین "عصر جدید" را می ساخت و هربرت مارکوزه "انسان تک ساحته" را می نوشت. همه بر این ادعا بودند که انسان جدید، فقط یک کاربرد دارد و آن هم متأسفانه، پیچ و مهره شدن برای صنعت است؛ اما صنعت چه بود؟ صنعت تنوعی از مولودهای مدرن ابزاری، و در واقع وسیله ای برای رفع نیازهای انسان بود. بعد از نقدهای زیاد، مردم قرن بیست متوجه شدند ابزارها جای بسیاری از ...
علل اختلافات مذهبی و تفرقه مسلمانان در چیست؟ محمد ابوزهره پاسخ می دهد
به گزارش خبرنگار ندای اصفهان، کتاب تاریخ مذاهب اسلامی ، به قلم محمد ابوزهره (از طلایه داران تقریب بین مذاهب) و ترجمه حجت الاسلام دکتر علیرضا ایمانی و به همت مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به چاپ رسیده است. شیخ محمد ابوزهره، یکی از علمای اهل سنت و استاد دانشکده حقوق دانشگاه الأزهر مصر و از نویسندگان جهان اسلام بشمار می رود. وی درباره مقام والای ائمه اطهار(ع) منصفانه برخورد کرده و ...
چیستی علم و دین/ راه حل های تعارض علم و دین
بپردازد؟ آیا رابطه ای میان علوم طبیعی و اسلام، اعم از رابطه تباین یا تعارض یا تلائم وجود دارد؟ روش نگارنده درپاسخ به این پرسش ها، روش برون و درون دینی، یعنی: تجربه و عقل و قرآن و سنت است. ارتباط علم و دین دانشمندان درباره ارتباط علم و دین، پرسش های ذیل را مطرح ساختند. آیا در اصل، رابطه ای بین علم و دین برقرار است و آیا رابطه صحیح است یا غلط؟ ارتباط از نوع تعاون است یا تعارض ...
اصفهان دیگر با شما صحبت نمی کند!
قرن 19، اما پس از خیابان شانزه لیزه و بیرون از محوطه ساختمان های قرون قبلی پاریس جدید و نو بنا شده این موجب شده گشته که ساختمان های نو بناهای قدیمی را تحت تاثیر قرار ندهد. عباسی با اشاره به اینکه معماری واقعی ریشه در هویت دارد و هویت از فرهنگ و علم نشات گرفته ادامه داد: معماری امروز در کشور ما بازتاب نگاه به اندیشه و علم نیست، این در حالی است که انسان تنها حیوانی است که تجربه دارد ...
پورتره دولت اعتدال از نعش یک فراماسونر
. در این مستند که در سال های آخر عمر این فقید بی همتا ساخته شده ادیبان و هنرمندانی چون بهاالدین خرمشاهی، احسان نراقی، بهمن فرزانه و بسیاری دیگر درباره زحمات و شخصیت جعفری صحبت کرده اند و همه متفق القول بارزترین خصوصیت او را جسارت و هشیاری اش می دانستند. در اوج دوران اختناق ستمشاهی و بگیر و ببند نویسندگان و ناشران آزادیخواه و مستقل، با مساعدت دربار شاه و ساواک، بزرگ ترین تراست انتشاراتی ...
بهروز غریب پور: قلبا از آقای علم الهدی بسیار ممنونم/ مرضیه برومند: بعضی افراد زبان هنرمندان را نمی فهمند
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مرضیه برومند در این مراسم گفت: خداوند هنر را در دوتار دوتارنوازان خراسانی و آوای موسیقی عاشیقان آذربایجان و صدای آرمانی محمدرضا شجریان و صدای شورانگیز شهرام ناظری قرار داده است تا خداوند را ستایش کند. وی در سخنانش ضمن اشاره به این که هیچ چیز بیشتر از هنر انسان را به خدا نزدیک نمی کند، تصریح کرد: برای رسیدن به خدا زبان های مختلفی وجود دارد اما بعضی افراد ...
تحلیل مبانی فکری گفتمان دولت یازدهم
تدبیر و امید در حیطه اقتصادی، برونزایی اقتصاد به روش دنگ شیائوپینگ است.حجت الاسلام روحانی در سال 1383 در مقدمه کتابی تحت عنوان چین نو با اشاره به اینکه باید سعی کنیم به طرف اقتصاد برونزا برویم این سوال را مطرح می کند که "آیا استراتژی دنگ شیائوپینگ می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد؟" روش برونزایی اقتصاد با رویکرد دنگ شیائوپینگ به این معناست که سیاست خارجی کشور با اقتصاد گره بخورد و چون جهان یک کل ...
گفتند چیزی جز زندگی دنیای مان نیست
یَظُنُّون : در آیه قبل بیان کرد که چون آنها مبنای تصمیم گیری شان هوای نفسشان قرار دادند، نظام معرفتی شان مختل شد. در این آیه ادامه می دهد که وقتی نظام معرفتیِ کسی مختل شود، مبنای باورهایش را نه علم معتبر، بلکه ظن و گمان قرار خواهد داد. در واقع، یک انسان عاقل، از معرفت شروع می کند و بر اساس شناخت معتبری که از هدف (معبود) و مسیر رسیدن به هدفش به دست می آورد، تصمیم گیری می کند. (ابتدا شناخت ...
بالاترین شکرِ اعضای بدن چیست؟ - انسان بهشتی در بهشت هم توقف ندارد
بدن کم یا زیاد شود، انسان نابود می شود! به قول بزرگی راجع به عالم وجود می گوید که باید دربارۀ همین جسم انسان هم گفته شود: اگر ذره ای در این عالم کم و زیاد شود و او به پشه مثال می زند، اگر پشه ای در این عالم یک بال زیادتر بزند یا یک بال از ماشین خلقت کم کند، عالم اینچنانی نابود می شود. آن معنا را بفهمیم یا نفهمیم که به آن نظام اتم در جهان می گویند، این نظام اتمّ در این بدن ما و در این ...
جامعه شناسی پرسه زنی کوئین ها در شهر
کارکرد ارتباطات در جامعه؛ ترجمه غلامرضا آذری؛ در اندیشه های بنیادین علم ارتباطات گروه مترجمان؛ تهران: انتشارات خجسته. 8. پارسا، غفار (1385)، مدگرایی، روزنامه اعتماد ملی، تهران. 9. Veblen Thorstein (1911). The theory of the leisure class. Network. P73 10. Patrick Aspers and Fr d ric Godart (2013), Sociology of Fashion: Order and Change, Department of Sociology, Uppsala University Annual Review of Sociology Vol. 39: 171-192. منبع: شهر فردا ...
منتسکیو؛ نظریه پرداز تفکیک قوا
گیری از روش های تجربی به مطالعه تطبیقی جوامع، قوانین و حکومت ها می پردازد.(7) منتسکیو هر حادثه تاریخی را نتیجه حتمی و قطعی علت هایی می داند. از این رو، بر این باور است که انسان می تواند با دخالت در سلسله علل به دگرگونی تاریخ دست زده و تاریخ را هر گونه که خود می پسندد ترسیم کرده و رقم بزند. به باور منتقدان، پس از آثار ارسطو و افلاطون 2 فیلسوف مطرح یونانی، در زمینه حکمت عملی و سیاست ...
بررسی جزیره ای مسائل علوم انسانی ناشی از ضعف آموزش های تحصیلی است
... وی ادامه داد: برای مثال دانشمندان ما در عرصه دانش هسته ای نبوغ به خرج دادند و تولید علم داشتند و تا جایی پیشرفت کردند که اکنون جزو هشت باشگاه هسته ای در دنیا هستیم با این وجود تا وقتی که در عرصه سیاست خارجی موفق نباشیم هرگز نمی توانیم از این دانش ها استفاده کنیم، سیاست خارجی که خود شاخه ای از علوم انسانی است. این پژوهشگر افزود: همچنین در عرصه علوم پزشکی نیز معتقدیم در نظام سلامت ...
کاربرد روش معناشناسی در فهم متن
ایزوتسو (1914 1993م) در جهت تحلیل تصوری از واژگان قرآن، طی کتابی با عنوان خدا و انسان در قرآن، و با عنوان اعم معنا شناسی قرآن، وارد جریان تفسیری شد. وی در تعریف معنای معنا شناسی، مورد نظر خویش می نویسد: معناشناسی، بدان صورت که من آن را می فهمم، تحقیق و مطالعه ای تحلیلی درباره کلمات کلیدی زبان است، به منظور آنکه سرانجام جهان بینی قومی شناخته شود که آن زبان را نه تنها همچون وسیله ...