سایر منابع:
سایر خبرها
ایران نوردی وزرای روحانی در هفته دولت
دولتی بدون حمایت مرجعیت نمی تواند کشور را اداره کند، افزود: بنای این دولت که در راس آن یک روحانی حضور دارد برخلاف دولت قبل این است که بیانات و سیاست های مرجعیت را در امور کشور درنظر داشته باشد و برای آن ها برنامه ریزی کند. وی در سومین روز از هفته دولت به خراسان شمالی سفر کرد که در این سفر از 83 طرح عمرانی خدماتی در شیروان رونمایی شد. واعظی ضمن حضور در نشست های شورای اداری شیروان و استان ...
ونسا مارتین دوران قاجار را نوشت/ ازدواج پرحاشیه حاجی بشیرخان با دختر خبرنویس کنسولگری انگلیس
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، کتاب دوران قاجار با تیتر فرعی (چانه زنی، اعتراض دولت در ایران قرن نوزدهم) تالیف ونسا مارتین با ترجمه افسانه منفرد به نقش و چگونگی دخالت مردم عادی در روند سیاسی کشور پرداخته است. کتاب در 9 فصل تنظیم شده که سرفصل های آن عبارتند از پیشینه: دین، جامعه، سیاست و تجارت ، مردم، دولت و انگلیسی ها ، شیراز: اعتراض شهری و موازنه قدرت در فارس ، اصفهان اعتراض ...
مدرسه ای که به 120 سال پیش بازگشت
استقبال مردم رو به رو شد. در این مدرسه کودکان فقیر بدون پرداخت شهریه می توانستند درس بخوانند. مدیر راهبردی پروژه ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان با بیان این که مدرسه علمیه به ریاست احتشام السطنه در محلی که پیش از این خانه انیس الدوله از همسران ناصرالدین شاه بود و در پشت شهرداری قرار داشت شروع به فعالیت کرد، گفت: بعدها علمیه از خانه امین الدوله به خانه شمس العماء به لاله زار منتقل شد و ریاست آن را ...
آداب حضور در محضر حضرت امام زمان(عج)
و حقوق امام قال رسول الله صل الله علیه و آله: مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلِیَّهً؛ کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهلیّت مرده است(وسائل الشیعه، ج 16، ص 246) به این منظور لازم است به شروح جامعه کبیره مثل”ادب فنای مقربان” علامه جوادی آملی یا “حبل المتین” آیت الله ضیاء آبادی و یا مقدمه کتاب “معرفت امام زمان علیه ...
بازیگر زن ایرانی که حتی شب عروسی هم آرایشگاه نرفت! + عکس
...: متأسفانه در جامعه ما اشرافیت و فاصله طبقاتی نمایان شده است. شرایطی به وجود آمده که طبقه آخر از لحاظ فرهنگی در طبقه اول اقتصادی قرار گرفته و طبقه اول و فهیم فرهنگی، جز طبقات آخر اقتصادی تلقی می شود. این ها همه به خاطر یک سری آدم های تازه به دوران رسیده ای است که قبل از آنکه فرهنگ یک چیزی را یاد بگیرند در معرضش قرار می گیرند، این فوج گرایش به اشرافیت برای امروز نیست بلکه از بعد از جنگ تحمیلی ...
آمریکا چگونه با سمن ها بافت جامعه ایرانی را تغییر داد +عکس
های غرب را برانگیخته بود. کرمیت روزولت این کودتا لکه سیاهی در تاریخ معاصر ایران است. زیرا سبب سقوط حکومت مصدق و استمرار رژیم دیکتاتور و استبداد سلطنتی شد. در همین دوران است که نیروهای وابسته به غرب بر مبنای اهداف تعیین شده، بزرگترین نقش خود را در دگرگون سازی بافت جامعه ایرانی و مسخ فرهنگ ملی بازی می کردند، و به ساختارهای جامعه ای می کوشیدند که ظواهر زندگی غربی به ...
تاریخ چاپ؛ از چین تا بوشهر
کم جان گرفت در عرصه چاپ برای خود یکه تازی کند. البته این نوع چاپ ضربه ای سخت به پیکرفرهنگ و مطالعه مردم در آن دوران زد و به علت این که چاپ هر کتاب به این سبک، بسیار گران تمام می شد بسیاری از مردم توان خرید کتاب و در ادامه، مطالعه را نداشتند و این اتفاق در سالیان متمادی مشکلاتی زیادی را متوجه فرهنگ عموم جامعه کرد. نخستین کتاب هم در این سبک، قرآنی بود که در سال 1250به همت میرزا اسدالله به چاپ رسید و ...
معرفی فرهیختگان حوزه و دانشگاه سیاست فرهنگی نظام است
مظاهری به جامعه علمی کشور است، ادامه داد: تجلیل از عالمانی که عمر خود را برای هدایت و ارشاد مردم صرف کردند، اقدام فرهنگی تاثیر گذاری است که همچنان ادامه می یابد و در آینده شاهد برگزاری آیین نکوداشت برای سایر علماء نیز خواهیم بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این دیدار گفت: با مدیریت مطلوب، بدون وقفه و منسجم آیت الله مظاهری، حوزه علمیه اصفهان احیا شد و توانست بیش از گذشته ...
افتتاح تماشاخانه دیلم و دیر/معرفی نمایش های منتخب جشنواره تئاتر استانی بوشهر
حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، فرماندار و شماری از مسئولان و هنرمندان شهرستان دیر، پروژه تماشاخانه آفتاب اداره ارشاد شهرستان دیر به بهره برداری رسید. در این آیین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: این اداره کل با وجود کمبود اعتبار گام های بلندی در توسعه فرهنگ و هنر برداشته است. حمیده ماحوزی ضمن قدردانی از حمایت فرمانداران شهرستانها از برنامه های فرهنگ و ...
بگذار غرق شوند!
...، حملۀ هوایی، تبعیضِ نظام مند، تحریم اقتصادی. هیچ چیز نمی تواند با این قبیل تهدیدهای فوری فوتی رقابت کند؛ و حتی نباید برای تلاش برای رقابت با آن ها اقدامی صورت دهیم. این که سعید به محیط زیست گرایی همچون محوطۀ بازیِ بورژواها نظر می کرد، دلایل دیگری نیاز داشت. دولت اسرائیل مدت ها پروژۀ ملت سازی خود را در زیر رنگ و لعابِ محیط زیست گرایی پنهان کرده بود. بازگشت به زمین یکی از ...
جشنواره روز ملی صنعت چاپ در اردبیل بدون حضور مسئولان
صادر شده است. *به اعتقاد وی، چاپ که به معنی فن و صنعت است تاثیری شگرف در فرهنگ، هنرو صنعت جامعه دارد از این رو ضرورت ایجاب می کند که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل حمایت های لازم بویژه در خصوص برخورداری این قشر از تسهیلات مناسب صورت بگیرد. *هاشم اروج زاده که به نمایندگی از صنف چاپ خانه داران استان اردبیل روی صنف رفت ، به شدت از حضور نیافتن مسئولان استان در شانزدهمین ...
خصوصی سازی؛ مانع مستقیم راه آزادی
با قوت بیشتری به اکثریت حکومت شوندگان تزریق کند. اما مجرای سوم. خصوصی سازی انتقال منابع دولتی به اقلیتی از مردم است، صرف نظر از این که این اقلیت خصولتی ها یا همان وابستگان به قدرت باشند یا آن اقلیتی از مردم که برای مثال دولت یازدهم آنها را صاحبان کسب وکار می خواند. این فرایند روی دیگری هم دارد. امکان تغییر کاربری منابع دولتی که مشمول خصوصی سازی می شوند از فعالیت های مولد به فعالیت های نامولد در ...
حلقه مفقوده رشد خوزستان کجاست؟
و یا حلقه های گم شده را پیدا نمیکند و حالت سردرگمی و برنامه ریزی ضعیف بسر میبرد را در علت های زیادی بدانیم و البته با "واقع بینی" و "نقد منصفانه" از گذشته تاکنون به مقوله "عدم رشد"و یا "کم رشدی" در این استان بپردازیم. "بومی سازی و بومی نگری" از مقوله های مهم و اساسی در راستای پیشرفت و توسعه منطقه و کشور محسوب میشود و بدون توجه به این رکن مهم ، قابلیت ها و دست آوردها به کندی ...
از اکران مردمی "فروشنده" تا جشن امضای "سی سالگی" احسان خواجه امیری/ "لبخند رخساره" جلوی دوربین میرود + ...
پایان می دهد. گفتنی است که تمامی اجراهای این دوره از جشنواره از ساعت 9 صبح در تالار رودکی برگزار می شود. ** جنتی: وزارت فرهنگ و ارشاد به جز کنسرت ها، مسئولیت های دیگری هم دارد/ بخشی از مصادیق نفوذ فرهنگی، به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مربوط می شود علی جنتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که به مناسبت هفته دولت حضور پیدا کرده بود با اشاره به بسیار دامن زدن برخی ...
روز صنعت چاپ گرامی باد
شاید امروز که به صندلی خود تکیه داده ایم و مشغول دیدن مطالب مختلف در میان پایگاه های اینترنتی هستیم، به باعث و بانی این اتفاق تا به حال فکر نکرده ایم، نیندیشیده ایم که اگر چاپ نبود چگونه دانش ها منتقل می شد. چاپ یعنی زندگی، یعنی حیات، پویایی و تحرک، فکر این که در نبود چاپ جامعه با چه مشکلاتی روبه رو می شود غیرقابل تصور است. برای چند لحظه به دنیای بدون چاپ فکر کنید، تصور کنید که محصولی ...
وصله ناجور تکدی گری بر کلانشهر اراک/ کرامت هایی که کنار خیابان از دست می روند+عکس
یکی از معضلات اجتماعی است که در فرهنگ ها و ادیان مختلف امری ناشایست محسوب می شود. این معضل اجتماعی از دو عامل مهم اجتماعی، اقتصادی و یا عوامل روانی و فردی نشات می گیرد. کارشناسان جامعه شناسی دلایلی از جمله بیکاری، وضعیت ناگوار معیشتی، مهاجرت از روستا به شهر را از جمله عوامل اجتماعی و اقتصادی این معضل بر می شمرند. همچنین اعتیاد به گدایی، کسب درآمد بدون زحمت، کمرنگ بودن کرامت انسانی در ...
آموزش شهروندی در اتوبوس های شهری اصفهان
صحیح از طریق ادمین تلگرامshahrvandiadmin)@) این دبیرخانه، می توانند درمسابقه شرکت و به قید قرعه جایزه ارزنده ای دریافت کنند. وی اضافه کرد: هر ماه بیش از 12هزار کارت سفر مطالعه در حدود 600 دستگاه اتوبوس شهری اصفهان از سوی کمیته فرهنگ شهروندی با موضوع های مختلف نصب می شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتراز تولیدات فرهنگی و برنامه های کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با شماره 34467360 تماس بگیرند ویا به وب سایتshahrvandi.net مراجعه کنند. ...
حواشی و اخبار کتاب
کاریکاتورهایی از غلامعلی لطیفی، کامبیز درم بخش، ناصر پاکشیر و ثنا حسین پور است. دکتر عباس توفیق طنزنویس، طنزسرا، کاریکاتوریست، سردبیر، رئیس هیأت تحریریه و یکی از سه نفر صاحبان و ناشران روزنامه توفیق است. او مدرک لیسانس از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران و دکترای جامعه شناسی از دانشگاه سوربن پاریس دارد. تز دکتری او تحت عنوان نقش مطبوعات فکاهی و طنزآمیز در جامعه ایران با درجه ...
پلیس افتخاری هم هوای اصفهان را دارد /اولین طرح پلیس افتخاری در میدان امام (ره) برگزار شد
در اجرای مقررات هوای همدیگه را داشته باشیم. توجه و آموزش قوانین و مقررات ترافیک و رانندگی باید برای همگان الزامی باشد فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه اولین کلید پلیس افتخاری ترافیک را امور راهنمایی و رانندگی در استان اصفهان می زند اذعان داشت: اصفهان در بیشتر حوزه ها پیش قدم بوده که نشات گرفته از یک فرهنگ و اتاق فکر روشن متشکل از شهرداری،نیروی انتظامی ، معاونت و رئیس ...
نقش سلبریتی ها در چهره زدگی جامعه
اینکه خود حاشیه پول سازتر از متن می گردد. لذا ما شاهد آن هستیم که حواشی پررنگ تر از متن شده است و مدیریت حواشی از رفتارهای مربوط به متن برای رسیدن به وضعیت بالاتر در این طبقه چهره ها، بسیار مهم تر و سرنوشت سازتر است. کم هزینه برای تهیه کننده، پرهزینه برای فرهنگ جامعه از سوی دیگر رسانه ها و نشریات بیشتر از اینکه علاقه مند باشد تا به خود هنر، نقد و گسترش فنی و حرفه ای آن بپردازند ...
خسرو معصومی: سینما جای تفنن و شهرت نیست
معصومی را باید از زمره کارگردانان باسواد سینمای ایران دانست و با او درباره خیلی چیزها صحبت کرد. در فیلم های شما قصه های واقعی دیده می شود، آیا این داستان ها ریشه در رویا هایی دارد که شما در کودکی داشتید؟ هیچ موضوعی نیست که نشات گرفته از رویاهایمان نباشد. از همان بچگی سینما برایم یک رویا بود، رویایی که دستیا بی به آن خیلی سخت بود اما با علاقه و تلاش توانستم به آن برسم. البته نه به صورت کامل! به رویاهایم رسیدم اما به سرانجام نه! علاقه به سینما چگونه در شما شکل گرفت آن هم در دهه 30؟ بهشهر در دهه 30 که من به دنیا آمدم دو تا سینما داشت، یکی به نام شهنا و دیگری سینما کاپری. این خیلی مهم بود که در یک شهر کوچک کارگری دو تا سینما فعال باشد. تماشاچی سینما آن سا ل ها خیلی زیاد بود. یادم هست مردم ساعت ها در صف می ماندند تا بتوانند یک فیلم را تماشا کنند، همه اینها باعث شد تا سینما برایم مهم شود چون بخش زیادی از رویاهایم را در فیلم ها می دیدم. یعنی سینما زمینه خیال پردازی را در شما تقویت می کرد؟ بله! موتور خیال پردازی ذهن مرا روشن می کرد. برای رسیدن به دنیای سینما رویا پردازی می کردم. مدام فکر می کردم باید چکار کنم که کارگردان سینما شوم. در آن دوره فیلم های سینمایی نقش زیادی در انتخاب های ما داشت و علاقه ما را به برخی چیزها زیاد و کم می کرد، سینما و کتاب انگیزه زیادی به ما می داد. بخصوص برای ما که در شهرستان بودیم و امکانات زیادی نداشتیم. امکانات کم بود اما به نظر می رسد آدم ها عمیق تر فکر می کردند. بخشی از آن مربوط به دنیای فناوری است که در آن زمان نبود. تلفن تنها ابزار ارتباطی مردم با هم بود آن هم به شکل محدود. آن زمان حتی تلویزیون هم کم بود. یادم می آید در شهر ما چند خانواده که دستشان به دهانشان می رسید، تلویزیون داشتند. برای همین سینما برای مردم خیلی جذاب بود چون داستان های خیالی خود را بر پرده سینما می دیدند. اما الان گوشی های موبایل حکم سینمای کوچکی را دارد که همیشه همراه آدم هاست. فیلم های کوتاه در گروه های اجتماعی منتشر می شود که برخی از آنها آن قدر خوب است که مثل یک فیلم مناسب بیننده را راضی می کند. اما در دوره ما سینما دست نیافتنی بود. به نظر می رسد همین دست یافتنی بودن، بیشتر چیزها را دم دستی و سطحی کرده است. من با این نظر موافق نیستم. بچه های امروزی خیلی باهوش تر هستند و جوان ها نگاه عمیقی به پیرامون خود دارند. در گذشته اخبار خیلی دیر به دست ما می رسید و ما بیشتردر بی خبری زندگی می کردیم. اما الان هر اتفاقی که در هر گوشه دنیا رخ می دهد بسرعت به گوش همه مردم دنیا می رسد و این خیلی خوب است. اما اگر به فیلم های سینمایی نگاه کنیم آثاری که مثلا در 15 10 سال قبل ساخته می شد، داستان هایی را بازگو می کرد که تلنگری بود به ذهن تماشاچی اما الان داستان های سینمایی خیلی عادی شده است. کارگردانانی که در بخش هنر و تجربه فعال هستند، فیلم های خیلی خوبی می سازند. زاویه دید ها خیلی تغییر کرده و کارگردانان امروزی خیلی راحت حرف هایشان را به تصویر می کشند. از نظر فنی و امکانات هم که خیلی بهتر از گذشته است. اما نسل من با نسل جدید یک تفاوت دارد و آن سختکوشی است. ما خیلی تلاش می کردیم که فیلم بسازیم اما اکنون فیلمسازی اصلا سخت نیست. با دوربین موبایل هم می توان فیلم ساخت. اما آن زمان ما باید ماه ها پولمان را جمع می کردیم تا می توانستیم نگاتیو هشت میلی متری بخریم و با آن چند دقیقه فیلم بسازیم. باید خیلی دقت می کردیم که خراب نشود چون اگر خراب می شد همه زحمت های ما هدر می رفت. اکنون همه چیز دیجیتال شده است، می توان بارها فیلم گرفت، پاک کرد و دوباره ضبط کرد بدون صرف هزینه و... این آسان شدن، مضراتی دارد که مهم ترین آن پایین آمدن دقت است. سختی کار باعث می شد که ما در تجربه اول به خیلی چیزها برسیم که جوانان امروزی شاید بعد از ساخت 10 فیلم به آن می رسند. فضای کارگری را در فیلم هایتان خوب و تاثیرگذار به تصویرمی کشید، آیا تجربه ها و دیده های خود را در سینما بازگو می کنید؟ من در کنار آدم های فیلم هایم زندگی کرده ام ،گرفتاری ها و علاقه مندی های آنها را می شناسم. شخصیت های فیلم هایم کسانی هستند که به زندگی آنها کاملا اشراف دارم. به نظرم در سینما باید سراغ آدم هایی رفت که آنها را می شناسی، ا ...
عاشق پیشه نیستم!
بازی به انتخاب بازیگری است. البته که من همیشه موارد را با کارگردان ها هماهنگ می کنم و می کوشم که ذهنیت خودم و کارگردان را به هم نزدیک کنم، اما معمولا این که دیالوگ ها چگونه بیان شود، چه حس و حالی داشته باشد و در چه فضایی ادا شود به خود بازیگر بر می گردد. برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ در زمانه ای زندگی می کنیم که نمی توان برای زندگی پیش بینی یا برنامه ای داشت؛ هیچ کسی ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
گزارش فرصت امروز از راسته بازار پامنار / پامنار، همسایه بازار
اصلی و مرکزی تهران قدیم محسوب می شده و مرکز بسیاری از فعالیت های فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده است. با انتخاب شدن تهران به عنوان پایتخت در زمان آغامحمدخان قاجار، محله پامنار نیز که جزو محلات قدیمی تهران بود توسعه روزافزون یافت و جزو مناطق اصلی زندگی افراد متمول و برخی از وابستگان دربار و اشراف شد. از نظر طبیعی محله پامنار در قلب تهران قدیم واقع شده و نسبت به سایر مناطق دارای دسترسی ...
بفرمایید چند درجه هیجان!
جوانان و نوجوانان هم از بینندگان اصلی این شبکه هستند و این خود نیاز به ساخت برنامه هایی با رویکرد هیجان بخشی و تزریق روحیه شادی به این مخاطبان را دوچندان می سازد. در همین راستا مدتی است که سری جدید برنامه چند درجه از این شبکه روی آنتن رفته؛ برنامه ای که سعی در معرفی جاذبه های ناشناخته یا مورد غفلت واقع شده ورزشی دارد. برنامه چند درجه از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم روی آنتن رفته و تهیه کنندگی آن را غلامرضا بختیاری عهده دار است. برنامه ای با فضای مستند غلامرضا بختیاری، تهیه کننده چند درجه درخصوص چگونگی شکل گیری این برنامه به جام جم می گوید: ایده اولیه ساخت این برنامه در ابتدا برای ایام ماه محرم و صفر مطرح شد و شبکه به دنبال برنامه ای بود تا در این ایام بتواند به عنوان جایگزینی برای خندوانه روانه آنتن کند؛ ضمن این که رسالت شبکه مبنی بر هیجان بخشی برای مخاطبان هم همچنان محفوظ بماند و بتوانیم بینندگان مان را حفظ کرده و راضی نگه داریم. لذا ایده ساخت این برنامه مهیج مطرح شد و خیلی زود وارد مرحله ساخت آن شدیم. البته ابتدا مشکلاتی را به لحاظ تامین محتوا و یافتن موضوعات برای برنامه داشتیم و در سری اول بیشتر به صورت مسابقه ای و رقابتی آن را اجرا می کردیم؛ اما پس از ورود به سری جدید هیجان بیشتری را دستمایه کار خود قرار دادیم و به معرفی این رشته ها و شاخه های ورزشی جذاب پرداختیم. این تهیه کننده همچنین درخصوص تفاوت های سری اول و دوم برنامه توضیح می دهد: در سری اول که اجرای برنامه را پژمان بازغی عهده دار بود، بیشتر در استودیو می ماندیم و عموما به معرفی اطلاعات فنی و استودیویی می پرداختیم؛ اما هنگام برنامه ریزی برای ساخت سری دوم برنامه به نتیجه کنونی رسیدیم و دیدیم که این اتفاقات برای پیش بردن مجموعه خیلی جذاب تر است و البته تا حدی هم به فضای مستندگونه نزدیک شده ایم. توجه به ایجاد اشتغال بختیاری در تعریف موضوعات پرداخته شده در قسمت های مختلف این برنامه تصریح می کند: شاید این طور به نظر برسد که ما در قسمت های مختلف چند درجه فقط سراغ رشته های مهیج ورزشی رفته ایم. بله، خب رشته هایی چون اسنو راش، قایق سواری تک نفره کایا یا مسابقات ماشین سواری در پیست های مخصوص از جمله رشته هایی بود که ما به آنها پرداخته و سراغشان رفته ایم؛ اما این همه کار نیست و ما در مواردی وارد بخش معرفی مشاغل هیجان آور شده و سعی در معرفی این پیشه ها هم داریم. اتفاقا این قضیه بازخوردهای خوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده است. سری سوم در راه است توجه به قاب بندی های درست و استاندارد و جلوه های به روز و پیشرفته تصویربرداری، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه چند درجه است. بختیاری در این خصوص می گوید: ما الان تقریبا در هر قسمت برنامه از 9 دوربین استفاده می کنیم؛ چراکه با سرعت و هیجان سر و کار داریم و خیلی از اتفاقات ما مثل سقوط آزاد و ورزش هایی از این دست تنها در طول 10ثانیه رخ می دهد و امکان تکرار ندارد. از ابتدا سعی مان همین بوده که از تجهیزات به روز استفاده کنیم. البته در این راه صدمه هایی هم دیده ایم؛ برای مثال یک بار دوربینمان در آب غرق شد و بار دیگر در مقابل آتش ذوب شده است. با این حال تلاش کرده ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی ها سد راهمان نشود. وی بر این نکته هم تاکید می کند که ما در تمام قسمت های برنامه توصیه های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس هایی به مخاطبان گوشزد می کنیم و خطرها را یادآوری می کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی تر به بسیاری از این رشته ها و ورزش ها بپردازیم. تلفیق برای نوآوری امید خسروی یکی از دو مجری این برنامه است که در لحظات پرهیجان با شرکت کننده های اصلی همراه شده و خود در دل ماجراها و ورزش های هیجان آور برنامه حضور پیدا می کند. وی در تعریف شرایط ضبط این کار و سختی های آن می گوید: من 14 سال است که در تلویزیون مشغول فعالیت هستم و در این سال ها تدوین و کارگردانی برنامه هایی را در شبکه های مختلف عهده دار بوده ام؛ لذا با سختی های کار تصویری آشنا هستم. اتفاق خوبی که در چند درجه رخ داده این است که ما مشغول همکاری با گروهی از آدم های حرفه ای هستیم. شرایط کار برای همه سخت است و با این حال تک تک افراد ب ...
روانشناسی جالب چهره شما!
سایر ویژگی های عملگرایی همراه شود. موی بسیار کوتاه سبب توجه دیگران می شود _ چنان چه لباس زنی زرق و برق دار و زننده باشد، جلب توجه کردن این حالت مو نمود می یابد. احتمال دارد که موی بسیار کوتاه دلالت بر ضرورت های درمانی داشته باشد _ فرضاً، زنانی که شیمی درمانی می شوند، چاره ای جز این ندارند. در رابطه با موهای بلند باید موارد زیر را از نظر گذراند: چون فرهنگ ما ...
هیچ هنری بی ارتباط با جامعه نیست
جامعه متکثر است و گروه های مختلف اجتماعی عوالم مختلف دارند و سلایق و علایق متفاوت. هیچ هنری هم نمی تواند بدون پیوند با بخش یا بخش هایی از مردم یک جامعه و آمال یا آلام آنها معنی دار باشد و وجود داشته باشد. هنر تا آنجا که جستجوی شخصی هنرمند است بدهکار جامعه نیست، بدهکار هیچ کس و هیچ چیز نیست. هنرمند آزاد است از هفت دولت و هفتاد و دو ملت. هنرمند تنها در قبال هنر مسئولیت دارد. اما هنرمند ...
چرا کودکان باید کدنویسی یاد بگیرند؟
این مطلب یکی از مجموعه مقالات پرونده ویژه برنامه نویسی کودکان است که در شماره 182 ماهنامه شبکه منتشر شد. برای دریافت کل پرونده ویژه به اینجا مراجعه کنید. مدرک گرایی به جای مهارت گرایی، فارغ التحصیلان بی شمار علوم کامپیوتری اما نایاب بودن متخصصان برنامه نویسی و فنی، بیکار بودن افراد زیادی از جامعه بر اثر ندانستن کدنویسی و رشد استارت آپ ها بدون پشتوانه نیروی انسانی مورد نیاز، همگی دردهای ...
کنایه سردار نقدی به مطهری: برخی فرزندان آدم های بزرگ نظر اشتباهی می دهند
از اقدامات قطعی انضباط شدید اقتصادی است، نمی شود صاحبان ثروت های بزرگ را در راس امور گذاشت همانطور که امام خمینی فرمودند کارگزاران نظام باید از طبقه متوسط و مادون متوسط باشند. رییس سازمان بسیج مستضعفین در پایان اظهار کرد: در دولت قبلی برنامه اقتصادی را ارائه کردیم که اعضای کابینه آن را تایید کردند ولی اجرایی نشد، به این دولت هم نامه ای نوشتیم و بخش های مهم برنامه را ارائه کردیم که ...
باهنر:به طور قطع، نامزد ریاست جمهوری سال 96 نخواهم شد/از نامزدی آقای روحانی حمایت می کنم ولی شرط ...
این مسائل بحث و نتیجه گیری کرد. 90 درصد مباحث اصلی کشور غیرسیاسی و تنها 10 درصد آن سیاسی است. روی این مسائل می توان در خانه احزاب تبادل نظر و تفاهم کرد. آیا اجماع لازم در بین سران قوا بر ضروت تحزب در کشور وجود دارد؟ در کلیت قضیه، اجماع صددرصدی بین سران وجود دارد. اما مساله بازدارنده برداشت های متفاوت و متعارضی است که بین مقامات از تحزب وجود دارد. درست مانند اختلافی که سر بحث ' جامعه مدنی' در بین ...