سایر منابع:
سایر خبرها
مسجد خضر برازجان و نوحه خوانی یوسف معمارزاده؛+تصاویر
...> از خصوصیات ایشان ساختن آهنگ های نوحه خوانی و در بعضی مواقع سرودن اشعار نوحه میباشد شعر زیر که توسط خود ایشان سروده و آهنگ گذاری شده در شب هشتم محرم سال 94 اجرا گردید. ای ساقی دلاور ای یادگار حیدر آبی رسان به طفلان فریاد زنان به عدوان هیهات من الذله این نوحه بعد از واحد خوانده میشود اجرا های امسال ایشان از سروده های شاعر توانمند دشتستان جناب الله کرم ...
شمشیر شعر علیه ستمگران تاریخ
که نشان دهنده کاربرد صناعات ادبی و هنری است و از شاهکارهای ادب فارسی محسوب می شود که نمونه ای از آن در ادامه این مقاله ذکرخواهد شد. اشعار سروده شده عمدتاً بر اساس واقعه کربلا بود لذا می توان آنها را تحت عنوان شعر یا مرثیه کربلا نام گذاری کرد. مختصات اشعار عمده ترین ویژگی های این اشعار عبارتند از فریاد کسی که به او ظلم ...
ادبیات شفاهی و مکتوب ترکی غنی ترین ادبیات عاشورایی است/ تأسی و تأثیرپذیری محتشم کاشانی از اشعار فضولی
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهن نقل از اروم نیوز ،مصطفی قلیزاده علیار درباره ادبیات عاشورایی و ویژه محرم اظهار کرد: به نظر من مولانا محتشم کاشانی ترکیب بند شاهکار دوازده بندی فارسی خود را به تاسی و تحت تاثیر ترکیب بند عاشورایی ترکی فضولی سروده که در کتاب معروف حدیقه السعداء فضولی آمده و فضولی حدود 30 سال قبل از محتشم وفات کرده است و قبل از فضولی ظاهرا در موضوع کربلا هیچ شاعری ترکیب بند ...
نواختن نوای نینوا با پیانو
به امام حسین (ع) در خون ایرانیان جریان دارد و بسیاری از جهانیان، حتی بسیاری از پیروان سایر ادیان آسمانی به ایشان به عنوان بزرگمردی آزاده که با خونش به همه درس زندگی و ماندگاری داد، عشق می ورزند. ایرانیان از دیر باز همه ساله در ایام محرم و صفر و به ویژه در دهه اول محرم به پاسداشت سیّد و سالار شهیدان و بزرگداشت حماسه عاشورا می پردازند . همه ما از کودکی از این مراسم که با شعر و موسیقی عجین ...
شهریار برای محرم چه نغمه هایی سرود
توحیدی و وادی عرفان و خود با اشاره به سروده حافظ می گوید: هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم. در اشعاری چون کاروان کربلا، صدای خدا، قیام محمد، مناجات، مولا علی و شریح قاضی، هدیه عید غدیر، اسلام و خدمت اجتماع، جهاد عقیدت و... عمق اعتقادات شهریار را بر آنچه که خود به حق گفته می توان دریافت. * شهریار برای محرم چه نغمه هایی سرود بر این اساس، شهریار شیرین سخن در قطعه شعری ...
نگاهی به آئین های محرم در هرمزگان
با دست راست بر سینه ی خود می کوبند. اوج این سینه زنی وقتی است که نوحه خوان، واحد می خواند. این نوع سینه زنی در بوشهر و خوزستان نیز دیده می شود. نوحه خوانی و سینه زنی هر شب در مساجد و تکایا برگزار می شود، بیشتر نوحه های خوانده شده به زبان محلی بندری است، از آن جایی که بندرعباس یک شهر مهاجرپذیر است و به طور تقریبی از تمام نقاط ایران در این شهرزندگی می کنند در ماه های محرم برای خود ...
آذربایجان، مهد مرثیه سرایی و پیشقراول ادبیات عاشورایی
بسیار زیبایی در رثای امام حسین (ع) و یارانش دارد. او، فرهنگ عاشورایی شهادت و فداکاری در راه دین خدا و مبارزه با دشمنان حق را سرلوحه و جانمایه اشعار مرثیه ای خود قرار داده است. 'سید فتاح مراغه ای' متخلص به 'اشراق' نیز از شاعران قرن دوازدهم هجری آذربایجان است که به دو زبان فارسی و ترکی در ماتم شهدای کربلا مرثیه های زیبایی سروده است. اما ادبیات محرم و عاشورایی در آذربایجان تنها به ...
موسیقی در اسلام
پاخاست و عبدالله را بسیار حرمت نهاد و عبدالله در صدر مجلس نشست و همراهان او گردش حلقه زدند. پس جمیله به حاضران اشارت کرد که برخیزند و بروند و به من اشاره کرد که بمانم. حاضران رفتند و جمیله به عبدالله گفت: ای سرور من و سرور پدرانم! چگونه رضایت دادی که به خانه کنیزت قدم نهی؟ او پاسخ داد: من شنیده ام که تو سوگند خورده ای جز در خانه خود خنیاگری نکنی و آمده ام تا شعر امرؤالقیس را که موجب نجات گروهی از ...
گرانفروشی بازار با نذر محرم همخوانی ندارد
حجت الاسلام والمسلمین ناصرنقویان یکی از معروف ترین خطبا و واعظان روحانی است. او در سخنان خود به ادبیات خصوصاً اشعار مولوی و حافظ استناد می کند. انتقاد های صریح و شجاعانه او در مسائل اجتماعی معروف و زبانزد است. آداب برگزاری مناسک و مجالس عزادرای محرم ، رویارویی ما الگوی رفتاری امام حسین(ع) در جامعه دیروز تا امروز و تحلیل جالبش از قرآن خواندن سر مبارک سیدالشهداء از جمله موضوعات این گفت ...
چرا مراسم سالروز بزرگداشت حافظ شیرازی امسال زودتر از سالهای گذشته برگزار شد؟/ بیانات و مطالبات مقام معظم ...
آرامگاه حافظ حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی سالروز بزرگداشت ”حافظ شیرازی“ امسال به جای 20 مهرماه، قریب ده روز زودتر برگزار شد تا به زعم برگزارکنندگان این مراسم، تلاقی این بزرگداشت و ماه محرم تعریضی به عزای حسینی نداشته باشد غافل از آنکه ”حافظ شیرازی“ خود از ارادتمندان اهل بیت و امام حسین(ع) بوده و جمله شعرا و عرفا، معتقدند حافظ شیرازی این شعر را در وصف امام حسین(ع) گفته است: ”رندان تشنه ...
از تشویق های مادر تا پشتیبانی همسر/ سمنانی: شعرهایی که در عصر تلگرام ماندگار می شوند
زنده با طراوت در ادامه این جلسه رونمایی، حسن صنوبری، شاعر و منتقد ادبیات به اهمیت شناخت شاعر از موضوع شعر خود اشاره کرد و توضیح داد: در میان شعرهای مریم کرباسی آن دسته از شعرهایش که با موضوع امام رضا(ع) و خانواده شهدا سروده شده است بسیار درخشان از کار درآمده است. در شعر آیینی ما می توانیم برای هر کدام از اهل بیت شعر بگوییم اما چون شعر با زندگی پیوند دارد شاعر آن حضرت و محضری را که درک ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی
دورانی که ما ندیده ایم چه اتفاقی افتاده ؟! استاد امیرهوشنگ ابتهاج در باغ موقوفات استاد افشار. هیچگاه دوست نداشتیم سایه را روی ویلچر ببینیم. امیدواریم هرچه زودتر سلامتی خود را بازیابند. این که این جمله را کدام انسان موجهی و در چه اثر مدونی بیان کرده، کاری نداریم، تنها سوال ما این است چه دلیل محکمه پسندی وجود دارد که پس از نصیحت کردن فرد یا افرادی، شروع به خندیدن، آن هم با این ...
طنین شعر دفاع مقدس در مروشکان بوانات پیچید
شهرستان بوانات سروده های خود را در موضوع دفاع مقدس برای حاضران قرائت کردند . محمد اسدالهی فرماندار شهرستان بوانات در این مراسم ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت : گرامیداشت و توجه به وصایای شهدا از اولویت های اصلی جامعه امروزی است تا نسل های جوان نیز با دفاع مقدس و رشادتهای شهدا و رزمندگان آشنا شوند . شب شعر دفاع مقدس به همت ...
صوت مداحی، اشعار و مقاتل دوم محرم ورود کاروان به کربلا
؟' و صاحب خانه با گفتن 'قلیچه' میهمانان را دعوت به ورود می کند به همین دلیل سقاخانه در زبان عامیانه به 'قلیچ' هم شهرت دارد. میهمانان با گفتن 'برقاتلان سیدالشهدا لعنت' وارد می شوند و جواب می گیرند 'بش باد.' خواندن شعر در مدح شهدای کربلا و سینه زنی مختصر در بین آقایان و دعا برای شفای بیماران، گشایش کار حاضران و برآوردن حاجات میزبان و پذیرایی با چای، شیر، میوه، شیرینی و مانند آن از برنامه های همه ...
کار علمی باید روشمند و ضمانت اجرایی داشته باشد
در شعر متبلور می شود. امروز بعد از گذشت 1400 سال وقتی این شعر را می خوانیم متوجه می شویم که چه فضایی در آن دوران حاکم بوده است و نمونة چنین اشعاری بسیار زیاد است. وقتی یکی از خلفای بنی عباس از دنیا رفت و خلیفة دیگری جانشین او شد، یکی از شاعران چنین شعری سرود؛ خلیفةٌ ماتَ لمْ یحزنْ لُه أَحدٌ ؛ خلیفه ای مرد و شخص دیگری جای او نشست ، وآخرٌ قَامَ لم یفرحْ بِهِ أحدٌ ؛ هیچ کس از جایگزین او ...
از نشست های ادبی در ایران خودرو تا شاعری که شعور ریتمیک و موسیقایی دارد
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ، هفتاد و نهمین عصرانه ادبی خبرگزاری فارس اختصاص به پاسداشت غلامرضا سلیمانی از شاعران معاصر داشت. در این مراسم، حمیدرضا شکارسری، فاطمه طارمی، بیژن سلطانی و علیرضا راهب حضور داشتند. * شکارسری: در این مجموعه شعر، سلیمانی از شاه بیت سازی و مضمون سازی به سمت روایت در غزل حرکت کرده است شکارسری در این نشست ضمن اشاره به کتبا پرستاری که ...
احساس همنوایی در رگ عاطفه خاقانی
اجتماعی بالاتری قرار بگیرد. ای بسا در بسیاری از این شعرها خود شاعر به شخصه مخفی است؛ نه از خانواده اش می گوید و نه از روحیاتش؛ بلکه برون گراست و توصیف کننده. از سویی دیگر، برخی از شعرها در حوصله هایی از گفتمان اخلاقی و پند و نصیحت و شکل هایی از عرفان درونی و اخلاقی و باورهایی از خردورزی سروده می شوند. این گونه شاعران می خواهند مفهوم و اندیشه ای را به مخاطب ابلاغ کنند. بنابراین گفتمانی وجود دارد که می ...
آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد
...: آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد در مراسم اهدای بیست وسومین جایزه تاریخی و ادبی محمود افشار به هوشنگ ابتهاج که گزارش مختصر آن دیروز از نظرتان گذشت ،سخنانی ایراد کرد که متن کامل آن در ادامه می آید: نقش ما گوننگارند به دیباچه عقل هرکجا نامه عشق است نشان من وتوست سایه زآتشکده ماست فروغ مه ومهر وه ازاین آتش روشن که به جام من وتست ...
عرضه بین المللی سینمای دفاع مقدس / فیلم های دفاع مقدس در راه اکران
به گزارش هنرنیوز، سید مصطفی ابطحی؛ مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده دفاع مقدس گفت: امیدوارم با شناخت امام حسین بتوانیم راه خودمان را در حیات دنیوی و اخروی هموار کنیم. ما قرن هاست مجروح حادثه تاریخی کربلا هستیم. هزار سال گذشت از حکایت مجنون/ هنوز مردم صحرانشین عزادارند تقارن این رونمایی با اول محرم تقارن مبارکی است. رونمایی از آثار هنرمندانی که تلاش ...
سفر به قاره سیاه، مفهومی سه گانه از ثروت، استعمار و فقر
خبر دار شدم که البته دکتر ابراهیمی هم برای غنای هر چه بیشتر سفر با کارشناسان و متخصصان منطقه در داخل و خارج از سازمان گفتگو کردند که بعدها در جریان سفر بسیار توانست در مباحث، تسلط ایشان به موضوعات بر غنای هرچه بیشتر سفر و دستیابی به اهداف مفید واقع شود. آشنایی با برخی موضوعات مرتبط با ایرانیان در این منطقه و علی الخصوص همراهی ایشان با توجه به نحوه تعامل و سلوک اخلاقی و تسلط علمی به ویژه در حوزه ادبیات و ت ...
اشعار شب چهارم محرم - دوطفلان حضرت زینب (س)
سرویس شعر آیینی عقیق: به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند: حسن لطفی: گرچه از داغ جوان تا شده ای ما هستیم و که گفته است که تنها شده ای ما هستیم تو چرا بار دگر پا شده ای ما هستیم ما نمردیم مهیا شده ای ما هستیم رخصت ...
سوگواره عاشورایی بر آستان اشک به اتمام رسید
سخنان کوتاهی، ضمن تشکر ویژه از محمود حبیبی کسبی، که در سه سال گذشته، همراه این مراسم بوده، گفت: خوب است بدانیم که کارهای دلی، که خاصه سفارشی نیستند و از جانِ انسان برمی آیند، چگونه شروع می شوند. نوروزی با اشاره به سومین دوره برگزاری این سوگواره گفت: اگر این شب ها به واسطه حضور شاعران، حال خوبی دارید؛ مزد ما دعای خیر شماست و ان شاالله که عمر و زندگی همه مان زیر خیمه اهل بیت علیهم السلام طی ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
کتابخانه هایمان را به رنگ عاشورا آذین کنیم/ نوای محرم در ادبیات
اشعار این کتاب می خوانیم: بگو چگونه بگویم دوباره شعر برایت؟ تمام دفتر من را سیاه کرده عزایت چگونه از تو بگویم که مهربان و غریبی عجب حکایت سختی! چه سرنوشت غریبی! گل محمدی من دهان تشنه چه گفتی؟ چگونه بر سر نیزه شبیه غنچه شکفتی؟... انتشارات سوره مهر، کتاب ...
عوارض بت سازی
عرصه می توان با فردوسی سترگ قیاس کرد که در بحبوحه ی آماج هجمه های بیگانه رنج فراوان کشید و گنج پارسی را به قرون پس از خود رساند. حوزه دیگری که وامدار شجریان است، حوزه شعر کهن فارسی است. استادی او در انتخاب شعر و تلفیق ماهرانه با موسیقی سبب شد تا سروده های ناموران بزرگی چون سعدی و حافظ و مولوی و نظامی و عراقی و عطار جانی دوباره بگیرند و در این رستاخیز، دیگر بار نو شوند و در رگهای تشنه ...
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
در روستای صحرارود فسا در استان فارس برگزار می شود ، تعزیه از بیش از دو قرن گذشته تاکنون در روستای صحرارود اجرا می شود و از یک دهه گذشته تاکنون به سبک متفاوت تری و در ابعاد گسترده تر در محل ورودی این روستا اجرا می شود . تمام هزینه های اجرای این تعزیه توسط مردم و بخشی از موقوفات شهرستان فسا تأمین می شود و هر سال هزاران نفر از مردم استان فارس و استان های همجوار برای دیدن این تعزیه به شهرستان فسا ...
دو گروه از چهارگروه نهایی - هزار صدا - مشخص شد
به عنوان کارشناس شعر و داود آزاد به عنوان کارشناس موسیقی حضور داشتند. برنامه با خواندن این شعر استاد محمدعلی بهمنی توسط آرش نصیری آغاز شد: اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است/ دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است/ اکسیر من نه اینکه مرا شعر تازه نیست/ من از تو می نویسم و این کیمیا کم است . سپس تیتراژی پخش شد که در ابتدای آن نوشته شده بود این برنامه هزارصدا به استاد فرهنگ شریف تقدیم شده است ...
دو گروه از چهارگروه نهایی هزار صدا مشخص شد
همراهی کردند. برخی از نکات و حاشیه ها: – استاد بهمنی در هر سه اجرا لزوم معاصر بودن اشعار را به گروهها گوشزد کرد. بعد از سومین اجرا مدیر و مجری برنامه آرش نصیری ضمن تایید سخنان استاد بهمنی گفت: اگر هزارصدا بتواند در مدت همه این برنامه هایش فقط همین یک نکته را بین اهالی جوان موسیقی جا بیاندازد که موسیقی معاصر به شعر و تفکر معاصر نیاز دارد رسالت خود را انجام داده است. وی همچنین یادآوری ...
شب سعدی و قرآن مجید
افصح المتکلمین و مشرف الدین خوانده اند. به قرآن در مواعظ و اشعار و نوشته هایش اشارات مستقیم و غیرمستقیم داشته. اینکه ذهن درخشان او قرآن را چگونه بازتابانده، موضوع شب سعدی و قرآن مجید است که در ادامه سلسله شب های قرآن پژوهی مجله بخارا ست که با همکاری دایره المعارف بزرگ اسلامی بنیاد موقوفات محمود افشار، بنیاد سروش مولانا و... برگزار می شود. این مراسم در آدرس خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12 برگزار می شود. ...
سومین شب سوگواره شعر " بر آستان اشک"
عقیق: تصاویر این مراسم را ببینید: