سایر منابع:
سایر خبرها
مقابله جریانهای سیاسی غیر ارزشی با جریان حزب اللهی بر سر رفاه زدگی است
: 2.5 قرن محور تمام جریانات سیاسی امت اسلام مظلومیت تبار پیامبر قرار گرفت و بنابراین پیامبر اسلام(ص) می فرماید هیچ پیامبری اندازه من اذیت نشد چراکه تمامی این فجایع در رویارویی با پیامبر بود. آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه آنچه امروز امت اسلام باید بداند این است که مظلومیت اهل بیت(ع) پیامبر یک مظلومیت شخصی نبود، تاکید کرد: اصل این مسئله درگیری با پیامبر اسلام(ص) و ادامه جنگ بدر و احد ...
روایت عالم بزرگ اهل سنت از سه اختلاف امت اسلامی
در سال های بعد، زمینه ساز پیدایش فِرَق و اختلافات گوناگون اسلامی شد. (صحیح بخاری، کتاب العلم، حدیث 114 و کتاب المرضی، حدیث 5669) * شهرستانی سپس به اختلاف دوم در همان بیماری پیغمبر(صلی الله علیه وآله) اشاره می کند که فرمود: جَهِّزُوا جیشَ أُسامَةِ لَعَنَ اللهُ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ؛ لشکر اسامه را آماده کنید و همراه آن بروید، لعنت خدا بر کسی که از آن تخلف کند . در این هنگام ...
درسهایی از سبک زندگی امام رضا(ع)
. این شکرگزاری، اختصاصی به شکر از خدا ندارد، بلکه بنده خوب کسی است که از هر کسی که خیری رساند تشکر می کند و شکر زبانی و قلبی و عملی به جا می آورد. اصولا از نظر امام رضا(ع) کسی که شکر بنده را به جا نیاورد شکر خالق را به جا نمی آورد. آن حضرت(ع) می فرماید: مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقینَ، لَمْ یَشْکُرِ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ؛ هرکس که صاحبان نعمت و نیکی مردمی را تشکّر و سپاس نکند، خدای ...
"اتراف" یا روش های پرنس جانی در اقتصاد در خدمت اشراف ریش دار / بررسی دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ...
حالا ... مثل خانه ی اشراف خانه درست کنیم ، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم ! اشراف مگر چگونه بودند ؟ چون آنها فقط ریش شان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته ایم ، همین کافی است؟! نه ، ما هم مترفین می شویم . واللَّه در جامعه ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید. از آیه ی شریفه ی و اذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها بترسیم. تُرف ، فسق هم دنبال خودش می آورد. اندازه ...
نهضت میرزا کوچک خان؛ مینیاتوری از جمهوری اسلامی – بازخوانی تطبیقیِ ابعاد تشکیلاتی نهضت جنگل
...، همه مسئول هستیم و از انتقام خدای تعالی می ترسم ... مقداری وجه فرستاده شد. این مبلغ که شصت هزار تومان است با وجوهی که اهالی محترم می دهند در تحت نظر معتمدین محل، هر طور صلاح است، تقسیم شود؛ چه خاکه زغال و چه آذوقه و لباس. [16] ایشان در موارد دیگر به موضوع مضیقه و مرگِ ناشی از سرمازدگی مردم فقیر شهرهای مختلف از جمله همدان و... اشاره کرده و از ناتوانی دولت و حکومت در رسیدگی به محرومین ابراز ...
روش جهادی امام حسن(ع)
البته شناخت صحیح سنت و منش آن بزرگواران و حرکت در مسیر آنان و انطباق عمل خویش با سیره ایشان است. آن چه ائمه را به اخذ تصمیم و عمل وا می داشت، مبارزه با ظلم و اجرای عدالت الهی، فراهم کردن زمینه اتحاد و انسجام امت اسلامی، ممانعت از تفرق و جدایی، و از همه این ها برجسته تر تأمین زندگی مردم و حفظ خون آنان بود2 که غایت دیانت اسلامی و سنت نبوی در پرتو اعتقاد به توحید است، اما خشک اندیشانی که خدا ...
حجت الاسلام موسویان: کسی که نسبت به زیارت سیدالشهدا(ع) کاهل باشد، ناکام در دنیاست
...: بله یابن الرسول الله. سپس فرمود: تو شاگرد فرد دیگری هستی و چرا این کار را میکنی و چرا به کربلا رفته ای؟ شخص سه بار قسم خورد که به خاطر خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله این کار را انجام می دهم. حضرت فرمود: یک بار دیگر قسم بخور، وشخص دوباره حرفش را تکرار کرد، پس از آن حضرت گریستند و فرمودند: بشارت باد بر تو که هنگامی که در روز یازدهم محرم به سمت شام حرکت می کردیم. از لشکر یزید درخواست ...
مصادیقی از کرامت امام حسن (ع)
: جریان چنین است که روزی کنیزی، شاخه گلی برای امام حسن (ع) هدیه آورد، امام (ع) نیز به او فرمود : أنت حرّة لوجه الله ، تو در راه خدا آزاد هستی. من به آن حضرت عرض کردم :به جهت یک شاخه گل؟ امام حسن(ع) فرمود :خداوند ما را چنین تربیت کرده است؛ آنجا که می فرماید : وَ إِذا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحسَنَ مِنها ، هرگاه به شما درود گفته شد، شما درودی بهتر از آن پاسخ بدهید (سوره نساء، آیه86) حجت الاسلام رشیدی نسب با بیان این مطلب که نیکوتر از هدیه آن کنیز، آزادی او در راه خدا بود، یادآور شد: در چنین موقعیتهایی است که مفهوم کریم اهل بیت (ع) بیشتر برایمان واضح می شود. ...
قرآن بهترین منبع شناخت پیامبر اسلام(ص) است
: مراقب بوده که شهرستان با این خرافات به خطر نیفتد. وی گفت: زدن درب مساجد و روشن کردن شمع هیچ ریشه روایی نداشته و خرافاتی بیشتر نیست و شیعه با این مکتب قوی نباید به این خرافات دامن بزند و به دست خودش آبرویش را بریزد. حجت الاسلام برقراری گفت: پیامبر اسلام به حضرت علی(ع) فرموده اند که پس از من امت به 73 فرقه تبدیل شده و به جز شیعیان 72 فرقه آن اهل جهنم هستند. وی تأکید کرد: شیعه امیرالمؤمنین(ع) نباید به این خرافات دامن زده و از زدن در مساجد و روشن کردن شمع جدا پرهیز شود. انتهای پیام/ ...
کم کاری درمعرفی شخصیت جهانی پیامبر(ص)
ساماندهی و تنظیم روابط درست اجتماعی نقش ندارد و پیامبر اکرم(ص) و اوصیای آن حضرت، بیش از هر چیز از آن بهره گرفته اند و هنر بزرگ آن پیام آور الهی در هدایت آدمی هم بر این اصل اساسی استوار بوده است، به طوری که آن حضرت با رفق و مدارا توانست جامعه جاهل و متعصّب آن زمان را متحول سازد. در حقیقت، خوی نرم پیامبر بود که دل ها را جذب می کرد و اُلفت می بخشید و جان های گریزان را گرد می آورد و اگر این ...
وصیت امام حسن(ع) درباره نحوه تعامل با دنیا
حضرت خورانده بود قطعه قطعه بیرون می آمد. عرض کردم: ای مولای من! چرا خود را معالجه نمی کنی؟ فرمود: ای ابا عبد اللَّه مرگ را به چه چیز علاج کنم. گفتم: انّا للَّه و انّا الیه راجعون. سپس حضرت به جانب من توجه کرده فرمود: به خدا سوگند این پیمانی است که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله با من فرموده که این امر (امامت) را 12 نفر پیشوا و امام از فرزندان علی و فاطمه مالک شوند و هیچ یک از ما نیست جز این که یا ...
آیت الله علم الهدی:برخی برای گسترش عیاشی خود، تز "توسعه تعامل با جهان" می دهند
تبار پیامبر قرار گرفت و بنابراین پیامبر اسلام(ص) می فرماید هیچ پیامبری اندازه من اذیت نشد چراکه تمامی این فجایع در رویارویی با پیامبر بود. آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه آنچه امروز امت اسلام باید بداند این است که مظلومیت اهل بیت(ع) پیامبر یک مظلومیت شخصی نبود، تاکید کرد: اصل این مسئله درگیری با پیامبر اسلام(ص) و ادامه جنگ بدر و احد بود، آنچه مهم بوده، یک نکته است و آن اینکه چرا این ...
اصول و مبانی پیامبر اسلام(ص) در رساندن پیام توحیدی
دیار را به پذیرش دین مبین اسلام فرا خواند و به دنبال آن، هیئت نمایندگی نجران به مدینه آمدند تا با پیامبر(ص) گفت وگو کنند و صحت وسقم نبوت آن حضرت (ص) را نیز بررسی کنند. پس از گفت وگوی فراوان در مورد حقانیت اسلام و نبوت پیامبر(ص)، نمایندگان نجران مذاکرات خود را با رسول خدا قانع کننده نیافتند و هر دو طرف آمادگی خود را برای مباهله اعلام کردند. در این هنگام آیه مباهله نازل گردید و رسول خدا (ص) را مأمور ...
شهادت پیامبر(ص) مسلم است - علّت ناکامی تبلیغ بعد از رسول خدا
هم درگیر هستند. گروه های فکری در جامعه تأثیرگذار هستند، کافی است علیه یک نفر مانور بدهند دیگر دام او را کسی نخرد، اموال او را نخرند، او را تحریم اقتصادی کنند. همین چیزهایی که شما امروز می بینید بین گروه های اهل قدرت علیه هم وجود دارد آن زمان هم وجود داشت. آن چیزی که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را پیر کرد، فرمود: شَیَّبَتْنِی سُورَهُ هُودٍ ،[4] این بود که می خواست این مردم را ...
رمز و راز صلح - بررسی صلح تحمیلی امام حسن(ع) با معاویه
مردم نیز با وجود همه فشارها و کشتارها افزایش می یافت، هر چند شکستن آن همه رعب و وحشت و تردید و ظلمت به جرقه های ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی، نیاز سخت داشت و هزینه های سنگینی را می طلبید. [1] خیانت شکننده سرداری چون عبیدالله بن عباس برادر عبدالله که فرمانده دوازده هزار تن از لشکریان عراق بود، خیانت خردی نبود. مردی که در برابر درخشش سیم و زر، دین و تعهد خود را به معاویه فروخت ... چه ...
انسان های با بصیرت موقعیت شناس هستند
زکات و غیره از جمله دستورات فردی خداوند است در حالی بخش اعظمی از دستورات خداوند سیاسی - اجتماعی است و شامل امر به معروف و نهی از منکر، حقوق جزا و قضا، عقود اسلامی و غیره است. وی با بیان اینکه اجرای دستورات اسلامی با وجود حکومت اسلامی میسر است تصریح کرد: تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر در مدینه به دلیل اجرای دستورات الهی است تا دین خدا و قرآن در جامعه پیاده شود و به تبع آن امام راحل جهت ...
گزارشات شهادت امام رضا علیه السلام در منابع امامیه
السلام هم از مأمون در هیچ حقی پروا نداشت و او را یاری نمیکرد و در اکثر اوقات بر او رد میکرد، به همین سبب مأمون غضبناک شده و کینه اش زیاد می شد اما اظهار نمیکرد و چون از حیله کردن در امر آن حضرت عاجز شد در کارش مکر کرد و او را با زهر شهید کرد. سوم. حَدَّثَنَا أَبُو الطَّیِّبِ الْحُسَیْنُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الرَّازِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَیْسَابُورَ سَنَةَ ...
قدرت طلبی عنصر انحراف جامعه اسلامی است
برای نمونه چند مورد از فضایل آن حضرت را ذکر می کنیم. 1: علی(ع) نخستین کسی بود که اسلام آورد، امام در خطبه قاصعه می فرماید آن روز اسلام جز به خانه پیامبر(ص) و خدیجه راه نیافته بود و من سومین نفر آنها بودم که نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوت را می شنیدم. 2: جریان غدیر و انتصاب علی(ع) به عنوان جانشین و رهبر امت بعد از پیامبر و حدیث معروف و متواتر من کنت مولاه فهذا علی مولاه ...
نگاهی به صفات اخلاقی و واکاوی صلح امام حسن مجتبی(ع)
ناسزا گشود و با صدای بلند به لعن و نفرین آن حضرت پرداخت؛ اما امام در برابر این یاوه گویی ها سکوت کرد. وقتی مرد شامی به سخنان زشت و ناپسندش پایان داد، امام حسن علیه السلام نزد او رفت و لبخند زنان سلام کرد و مهربانانه فرمود: جناب آقا! به گمانم (در این شهر) غریبی و گویا سوء تفاهمی پیش آمده است. اگر بخواهی خشنودت کنیم، چنین می کنیم و اگر چیزی بخواهی به تو می دهیم و اگر راهنمایی بخواهی ...
تقوا و امانت داری ویژگی بارز شاگردان راستین مکتب پیامبر(ص) است
اسلامی امانت الهی و خون بهای هزاران شهید است حجت الاسلام پاک رای انقلاب اسلامی را خون بهای هزاران هزار شهید و امانت الهی دانست و گفت: باید از این انقلاب حراست و امانت داری کنیم و امت اسلامی از همه مراحل نهضت حماسی امام راحل(ره) پاسداری می کنند. وی بیان کرد: دشمنان تصور می کنند که با هجوم فرهنگی می توانند جوانان ما را از مسیر پیامبر اکرم(ص) جدا کنند اما جمعیت بیش از بیست میلیونی ...
همه وعده های انتخاباتی روحانی/ مردم وعده ها را فراموش نمی کنند
بالای مردم انتخاب می شود اما رأی و پشتوانه بالا مصونیت نمی آورد بلکه مصونیت آن زمان به وجود می آید که فرد در چارچوب قانون و اختیارات حرکت کند. 22. اگر اختلاف نظر ناشی از عدم توجه یکی از قوا به قانون باشد، چون رئیس جمهور وظیفه اجرای قانون اساسی را نیز دارد، می تواند تذکر دهد. 23. برنامه پنجم توسعه علی القاعده در چارچوب سیاست های کلی بوده است که از طرف رهبری نظام ابلاغ شده است ...
پیامبر اسلام یک رحمت بود که خدا بر جهان عطا فرموده است
...> زیرا منظور پیامبر جز او کس دیگری نیست.” هنگامی که علی (ع) آمد ، پیامبر به او اشاره کرد که نزدیک شود. آنگاه علی (ع) را در آغوش گرفت و مدتی طولانی با او راز گفت تا آنکه از حال رفت و بیهوش شد. با مشاهده این وضع، نواده های پیامبر (ص) حسن و حسین (ع) به شدت گریستند و خود را روی بدن رسول خدا افکندند. علی (ع) خواست آن دو را از پیامبر (ص) جدا کند. پیامبر (ص) به هوش آمد و فرمود: “علی جان آن دو را ...
قرآن و اهل بیت مهمترین رهنمود پیامبر در آخرین روزهای حیات
خواهید نمود." این حدیث توسط شیعه و سنی بسیار نقل شده است. وقتی که پیامبر صلی الله علیه و آله کتاب الله و عترتی را کنار هم می آورد یعنی نوع هدایت آن دو از یک سنخ است. و تمسک به هر دوی آن ها باید از یک سنخ باشد. و تأکید حضرت بر این است که باید مردم این خود را از این دو منبع بگیرند و مرجع آن ها کتاب خدا و عترت باشد. و وقتی که حضرت با این قاطعیت می فرمایند که از این دو منبع دین خود را بگیرید تا هرگز گمراه نشوید یعنی این دو منبع اشتباه ناپذیرند و پیروی و چنگ زدن به آن دو شما را از ضلالت و گمراهی بر حذر می دارد. انتهای پیام/ ...
حجت الاسلام میرباقری: پیغمبر(ص) در تمام عرصه های زندگی با خدا هماهنگ بود
زمان جاهلیت کسی که اهمیتی داشت به راحتی او را می بخشیدند. حضرت فرمود: مردم می دانید چرا امت های قبل به هلاکت رسیدند؟ چون اگر کسی در بینشان جرمی مرتکب می شد و پارتی داشت از جرم او می گذشتند ولی کسی که پارتی نداشت دچار مجازات می شد و من هرگز بین شما چنین نمی کنم چون رضایت خدا مهم است. به حق شهادت دهید ولو به ضررتان باشد خداوند در قرآن فرموده: پیغمبر (صلی الله علیه و ...
خرافه گرایی در برخی هیأت های مذهبی +تصاویر
، حّتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند... ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من می خواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را اینجا، لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوان های ما هرگز جدا نمی شد عروسی قاسم نو کدخدا؛ یعنی نوداماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتاب های تاریخی معتبر ...
28 صفر، سالروز رحلت پیامبر مهربانی
. حاضران بعضی با نظر عمر مخالفت کردند و بعضی دیگر جانب او را گرفتند رسول خدا(ص) از اختلاف و سخنان جسارت آمیز آنان سخت ناراحت شد و فرمود: برخیزید و از من دور شوید . وداع پیامبر (ص) با مردم: پیامبر اکرم (ص) در یکی از آخرین روزهای حیات مبارک شان، در حالی که حضرت علی(ع) دست راست و فضل بن عباس دست چپ او را گرفته بودند به مسجد آمدند و برای مردم خطابه ای را با این عبارت خواندند: ای ...
جامعه اسلامی از نظر علم و دانش باید بی نیاز باشد/ فقه و طبابت جدانشدنی است
یعنی اینکه در اسلام، علم دین و علم طب، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، و هیچ گاه از هم جدا نیستند. بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند. اسلام، اهمیت ویژه ای برای این دو علم، یعنی فقه و طبابت قائل است. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سفارش اسلام نسبت به بی نیازی امّت مسلمان از دیگران بیان داشتند: توصیه اسلام عزیز این است که جامعه اسلامی از نظر علم و دانش آن ...
موفقیت امت اسلامی در گرو تمسک توام به قرآن و عترت است/ بازتولید الگوی حکومتی پیامبر(ص)
آنقدر مورد آزار و اذیت قرار گرفت ولی برخلاف انبیاء گذشته که برای مجازات قوم خود دست به دعا بر می داشتند نفرین نکرد و بلکه برای هدایت مردم دست دعا به درگاه الهی برداشت و از خدا خواست تا مردم را هدایت کند و فرمود ای خدا این مردم را بیامرز چون نیم فهمند که چه می کنند و در این حال نیز دنبال هدایت مردم و رساندن آنان به غایت و هدف واقعی آفرینش بود. استاد حوزه علمیه با اشاره به تعبیر دوار بالطبه که ...
مهربانی رسول الله(ص)؛ ضرورت جهان امروز ما
چندگانگی جدا کنند. به صورت ویژه پیامبر اسلام(ص) که دین خود را با نام اسلام آغاز کرد. اسلام از سلم، صلح و آرامش می آید و انگیزه پیامبر(ص) علاوه بر دعوت همگانی مردم به خدا و معرفت الله، طبق راهی که همه پیامبران رفتند، دعوت مردم به آرامس، صلح و صفا بود و مهربانی و صلح بین مردم از نتایج توحید است. پویا ادامه داد: قرآن پیامبر(ص) را به رحمة للعالمین معرفی کرده است، یعنی پیامبر رحمتی است برای عالم ...
نگاهی به شؤون و مناصب رسالت نبوی/ حکم حکومتی برای شرکت در نماز جماعت
) و در واقع موجودیت عالم و آدم به برکت وجود رسول خدا محقق است و هر چه هست از آن او صل الله علیه و آله است. (1) شأن تعلیمی (تبلیغ و تبیین و تفسیر احکام و اخلاق و معارف دین) یکی از شئونی که قرآن کریم برای پیامبر گرامی اسلام ذکر می کند، شأن تعلیم و آگاه کردن مردم به پیام های الهی است که با تعبیرهای گوناگونی مطرح شده است و به صورت های گوناگونی مانند: ابلاغ وحی قرآن، ابلاغ وحی غیر ...