سایر منابع:
سایر خبرها
سریال هایی که ماندگار شدند
کسی هست که سریال هایی مانند سلطان و شبان، سربداران، کوچک جنگلی، بوعلی سینا، گرگ ها، آرایشگاه زیبا، امیرکبیر و هزاردستان را در دهه 60 دیده باشد و آنها را به یاد نداشته باشد یا صحنه ها و نماهای ویژه ای از این سریال ها را با جزئیات به خاطر نسپرده باشد!؟ یا همین طور سریال های ماندگاری چون خانه سبز، همسران، پدرسالار، در پناه تو، پس از باران، مزد ترس، روزی روزگاری، امام علی(ع)، ولایت عشق و کیف انگلیسی ...
رگ خواب ؛ داستان فردگرایی و مثلا استقلال
تغییر می کند و هر چند دقیقه یک بار، یک خرده داستان دیگر رخ می دهد. آدم خوب های داستان بسته به شرایط موقعیت می توانند بد بشوند و یک روی دیگری از خود را بروز دهند. نکته دیگر اینکه در این فیلم از خدا حرف زده می شود، اما فقط حرف زده می شود و در عمل اغلب آدم ها خودشان خدای زندگی شان هستند. درواقع در کنار قصه پایین شهری و زندگی های درب و داغان قشر ضعیف جامعه جای خالی اعتقاد هم حس می شود. اما ...
پناهنده: هدفم، جشنواره نیست؛ حضور در کشورهای مختلف است/ بابت ریتم آرام فیلم، عذرخواهی می کنم
: طی نه روز گذشته باهمه فشار کاری ملاحظه کردیم که دوستان در ان سمت میز قرار میگیرند اگر دوست ندارند پاسخ بدهند میتوانند نیایند ما تلاش داریم به شما و فیلم ها کمک کنیم اما برخی دوستان به خودشون اجازه میدهند هر حرفی بزنند و توهین کنند. یکی از اتفاقات در نشست خبری شب گذشته رخ داد. یک مسئله دیگر درباره برخی برخوردها در سالن انتظار است که احتراممان را نگه نمیدارند هیچکس حق ندارد از خبرنگاری بپرسد که ...
در مهمانی آسترید لیندگرن
هایی مثل کارلسون روی پشت بام ، رونیا، دختر راهزن ، امیل و برادران شیردل . قطار من را از قصه ای به قصه ای دیگر برد و یک قصه گو توی گوشی قصه ها را روایت کرد. این تصویر صحنه ای از داستان برادران شیردل است. دیدار با آلفونس ابری باورم نمی شد که می توانستم آلفونس اُبری را از نزدیک ببینم. نزدیک نزدیک که نه، چون آلفونس توی هلی کوپترش در هوا بود! گونیلا بری ستروم این شخصیت را خلق کرد و ...
فاصله گذاری میان جنسیت ها
پریشانی می رود. لحظه های گرم پرده ابتدایی فیلم به مرور و البته با ریتمی مناسب به سردی می گراید. عشق تبدیل به نفرت می شود. شخصیت ابتدایی مرد که از آن تعادل، شعور، جوانمردی و نزاکت می بارد در بازه زمانی نه چندان طولانی تبدیل به مردی سرد، بی شعور، خودخواه، غیرمتعادل و ناجوانمرد می شود. این تضاد و تفاوت میان ظاهر اولیه و باطن انتهای داستان که از مرد به نمایش درمی آید، در مقابل ثبات شخصیت زن داستان ...
اسرافیل ؛ عاشقانه های زنی ایستاده بر ریل قطار
دختر به قصه و ورودش به سوادکوه برای دیدار با بهروز، دوربین با او همراه می شود و مخاطب را با خود به تهران می برد تا داستان دختر و خانواده اش را روایت کند. از این لحظه تمام اتفاق های شمال و شخصیت ها فریز می شوند و بیننده همراه با معشوقه جدید بهروز در تهران می ماند. وقتی بیننده همراه با قصه به سوادکوه بازمی گردد؛ بهروز و ماهی هر روزشان را باهم می گذراندد و خاطراتشان را در کوچه پس کوچه های ...
این سینما به سیم آخر زده؟!
سارا و آیدا ماجرا ظاهرا از به زندان افتادن مادر خانواده به خاطر صدور چک بی محل شروع می شود. چکی که نمی دانیم برای چه موردی کشیده شده، فقط می شنویم گرفتاری مادر به نوعی در ارتباط با شخصی به نام میثاق که گویا پسرش بوده، اتفاق افتاده است. شخصی که تا پایان هم متوجه نمی شویم چه کسی بوده و چه ارتباطی با این داستان پیدا می کند. ماجرا پر است از آدم های بی هویت و بی شناسنامه که از ناکجا آباد می آیند و در ...
آقای بازیگر: شاید به زودی بازیگری را کنار بگذارم!
. پیرتر از جیرانی است. پیری که با نورپردازی و تصویربرداری می خواهد این مسئله را بپوشاند. این فیلم به شدت تمرین است. جیرانی باید بداند این نوع فیلمسازی به کل گذشته است. رگ خواب یک ملودرام عاشقانه در ادامه میز نقد سعید قطبی زاده در نقد فیلم سینمایی رگ خواب ساخته حمید نعمت اله گفت: من از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم و به جانم نشست. در سینمای ایران به دلیل ممیزی، عدم شناخت ...
نقد فیلم اسرافیل در جشنواره فجر اسرافیل و حسرت بزرگ برای فیلمی که می توانست خوب باشد
سرویس فرهنگی فردا؛ مازیار وکیلی: اسرافیل در ادامه دغدغه های آیدا پناهنده به عنوان یک فیلم ساز زن ساخته شده است. ملودرامی عاشقانه با رگه هایی از فیمنیستی رقیق که سعی می کند از خلال عشق وضعیت زنان در جامعه امروز ایران را بررسی کند. فیلم شروع بدی ندارد. ماجرای مرگ پسر جوان ماهی و بازگشت بهروز از کانادا به عنوان عشق قدیمی ماهی نوید یک فیلم عاشقانه خوش ساخت را می دهد. کمااینکه فیلم روند ...
هفتمین روز جشنواره با خفگی در یک روز بخصوص و رگ خواب یک کارگر ساده پایان یافت
اجتماعی بزرگتری شده اند. منوچهر هادی در فیلم خود از تلخ گویی محض استفاده نکرده و در شخصیت پردازی کاراکتر اصلی فیلم خود مایه های طنز و عشق را نیز گنجانده است. لازم به ذکر است که بخش اعظمی از فیلم 《کارگر ساده نیازمندبم》 زبان فیلم زبان آذری است و در آن صحنه ها غیر ترک زبانان باید از طریق زیرنویس متوجه دیالوگ های فیلم شوند. روز دوشنبه نیز به دلیل حضور بیشتر فیلم های کارگردانان مطرح، احتمالاً از جمله روزهای پرشور جشنواره خواهد بود. امید است که این شور مخاطبان حاضر در سالن نمایش با رضایت مندی آنان بدرقه شود. ...
دو نقد برای فیلم خوب بد جلف شوخی با سینما، حرکت بر لبه تیغ/ خوب بد جلف و نقد اعتبار چندین ساله
. مخاطب این قصه را می فهمد و با آن پیش می رود و به صحنه های طنز فیلم که خوش بختانه به دام شوخی های جنسی نیفتاده می خندد. همین برای سینمای افسرده بی روح این روزهای ما کافیست. خوب بد جلف از الان یکی از پرفروش ترین فیلمهای سال 96 است. نقد کردن اعتبار چندین ساله سیدحسام الدین حسینی خوب، بد، جلف فیلمی ترسو، قابل پیش بینی و بدون جذابیت های سینمایی است که ما را در همین قدم ...
داستان تکراری ازدواج موقت در جشنواره فجر +تصاویر
شده تا مشکلی از سوی جامعۀ پزشکی برای ساخت فیلم پیش نیاید. اما جناب کارگردان می توانست از یک پزشک در نقش منفی استفاده کند که در انتها از بیمارستان اخراج می شود. نقش باورناپذیر دیگر، دانشجویی است که عاشقانه منیژه را دوست دارد، حتی بیشتر از برادرش حامد. مگر کسی، دختری را که عمل پیوند قلب کرده برای زندگی مشترک و ابدی خود انتخاب می کند؟ چه چیزی در آن دختر بود که ما باید نقش این نامزد عاشق پیشه را ...
بزرگ سینمای ایران! کیمیای ناب! اسطوره بمان و دیگر نساز
سراغت آمده است و آن آثار پرشکوه از تو صادر نمی شود؛ با این آثار نه چندان مطلوب غصه دارمان نکن! آقای مسعود کیمیایی بدون شک فیلم بازها و طرفدارن سینه چاک سینما با فیلم های دهه 1340 شما عشق بازی کرده اند. آدم هایی را سراغ داریم که دیالوگ های فیلم های شما را با صدای لحظه به لحظه جزئیات صحنه حفظ هستند. بسیاری هستند که زبان سینما را از شما آموختند؛ همانطور که شما در فیلم خداحافظ تهران (1345 ...
رمان کلیدر؛ انقلاب و زندگی
به همین منظور پس از چند دهه هنوز هم می شود در چند و چون این اثر سخن گفت. در خلال بیش از سی سال که از انتشار مجموعه ده جلدی کلیدر می گذرد نقدهای متفاوت و حتی متضاد درباره این مجموعه سه هزار صفحه ای نگاشته شده است و این خود نشان از ماندگاری آن دارد. روشن است حلاجی و ارزیابی این اثر سترگ مجال و حال و مقال خاص خود می طلبد و البته در هر مورد-زبان، سبک، ساختار و محتوا- صلاحیت ویژه مطابق با وجه ادبی و هنری لازم است ولی اظهارنظر کلی چون مخاطبی نه چندان خاص خود نوعی روشنگری است. حقیقت این است که مطال ...
سارا و آیدا ؛ وقتی کارگردان مخاطب را رها کرد است و برای خود فیلمسازی می کند!
دابسمش بازیگران ببیند. البته اینها فاکتورهای مناسبی برای آنونس سازی و فریب مخاطب است، اما معیارهای خوبی برای خلق یک داستان نیست. میری بی جهت قصه را هر بار تغییر مسیر می دهد، تغییری که نه تنها کمکی به داستان نمی کند، بلکه در هر مسیر گره جدید ایجاد می کند که در نهایت نمی تواند از آنها گره گشایی کند، از میثاق به مادر، از مادر به سارا، از سارا به سعید که یک دور باطل را ایجاد می کند و در این چرخش ...
رییس سازمان فرهنگی هنری به دیدن نمایش من نشست
آزاد نشست. در فیلم ماجان مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز، بابک انصاری، مهدی احدی، عرفان به رزین و سارا میرایی به ایفای نقش می پردازند. ماجان روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبه رو هستند. صلاحی روز گذشته پیش از حضور در پردیس ملت به پردیس تئاتر تهران رفت و ساعت 19:30 به تماشای نمایش من... کاری از فرهاد تجویدی نشست. ...
هوشنگ مرادی کرمانی: نوشته هایم نه خوب می کند، نه می کشد!
بیاییم و از حال به گذشته! دقیقا مثل فیلم. اصولا هر چیزی مثل فیلم یا داستان است. داستان نمی تواند خلق الساعه در جایی اتفاق بیفتد. هر داستانی ریشه در گذشته دارد، سنی از آدم هایش گذشته و تجربه ای به داستان آورده اند. مهم این است که این آدم ها چگونه به آینده نگاه می کنند. مثلا همین صحبت امروز ما مثل درختی است که ریشه دارد و میوه هایی که هر روز می رسد. باز هم نشان دادید خیلی تصویری به ...
فیلمی که قربانی شد
! گیرم که اشعار و ترانه هایی که خوانده می شود کلی حرف داشته باشد. خب این چه کارش به سینما؟ کنسرت بگذاریم حرف ها را بزنیم دیگر. طبعا با فیلم موزیکال هم که طرف نیستیم. من اگر پولاد کیمیایی بودم حتما از پدرم خواهش می کردم به نفع فیلم و به نفع خودم، مرا تا اندازه ای که لازم است در فیلم کم کند و تمرکز قصه را بر داستان پرستویی و جدیدی و البته پورحسینی بگذارد. قاتل اهلی فیلم عاشقانه ای نیست. درباره هنر و ...
اندوه بی پولی مردم کشت ما را!
نظر می رسد که بهتر و قابل باورتر بود تا با همان بی زمان و بی مکان نگاه داشتن اثر معمای این ناکجاآباد را بی پاسخ می گذاشت و اصراری به توضیح این که قصه فیلم در چه زمانه ای روایت می شود نداشت، بدین ترتیب احتمالاً افراد کمتری تصور می کردند که این فیلم ایرانی نیست و امکان ندارد در ایران امروز چنین اتفاقی بیفتد و راحت تر با اثر ارتباط برقرار می کردند. به هر حال ریسک جیرانی در تولید و ساخت چنین فیلمی در ...
"گشت 2" کمدی نهمین روز جشنواره فیلم فجر/ "هدیه تهرانی" باز هم به کاخ جشنواره نمی آید؟+عکس
، فرخ نعمتی ، هستی مهدوی فر ، مهوش افشارپناه ، عباس احمدی مطلق ، سعیده عرفان ، زینب قادری ، حمیدرضا سام خانیان ، فتاح نظریان ، بابک جعفریه ، عطا مرادی ، بهاره کیان افشار ، نیکی کریمی ، ایلیا نصرالهی ، سام غفوری ، ثنا حاجی زاده خلاصه داستان فیلم: فیلم یک کمدی موقعیت از زندگی تراژیک فردی است که می بایست علیرغم خواست درونی اش همرنگ با مردم پیرامونش زندگی کند. بخش: مسابقه سینمای ...
هیولای درون/ نگاهی به آثار به نمایش درآمده در کاخ جشنواره
زورکی به خورد مخاطب می دهند، البته با چاشنی رگه های داستانی تداعی کننده فضاهای ابد و یک روز ی. منطق پیشرفت داستان از اساس زیر سوال است. به نظر می رسد صرف جذاب بودن برخی سکانس ها و موقعیت ها فیلمنامه نویس و کارگردان به خود حق داده اند که از کنار هم نشینی این مجموعه جزء به جزء جذاب با منطقی سست نگذرند. موقعیت جذب شکایت مرد ژنده پوش دندان در دست از قاسم (حامد بهداد)، ماجرای حضور قاسم در محل کار جوان ...
فیلم هایی که سودای سیمرغ در سر دارند
فیلم منتشر شده است. همچنین همایون اسعدیان مجری طرح این فیلم اعلام شده است. اسرافیل آیدا پناهنده کارگردانی اسرافیل را برعهده دارد؛ درامی درباره چالش ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی که در خلاصه داستان آن آمده است: مردی که ماهی را دوست داشت، بازگشته است. دختری که بهروز را دوست دارد، بازمی گردد. مرد گان زنده می شوند. هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مریلا زارعی، هدی زین ...
از فیلم روشنفکرانه جیرانی تا نگاه درست منوچهر هادی به پول حرام
رشوه گرفتن پزشکان نزدیک شده و بر روی این بخش داستان تأکید کند. سوژه ای که هم امکان قصه گویی بهتری به فیلمساز می داد و هم برای مخاطب مسئله ای مهم تلقی می شد. با این حال اسعدیان در این فیلم به سراغ سک قصه کلیشه شده و کاملاً تکراری رفته که نمونه ی به مراتب بهتر و قوی تر آن در سریال های تلویزیون بیان شده است و فیلم یک روز به خصوص حرف جدیدی برای مخاطب ندارد و نمی تواند مسئله ی فیلم را به ...
تضاد عاشقانه دو خواهر
کنار هم می بینند، می گویند خیلی شبیه هم هستند. معلوم است این فیلم رقیه توکلی است. در هر حال فضای روحی خودم در فیلم هایم هست. شاید خیلی ها این نوع نگاه را نپسندند اما خب روحیه من است و در من وجود دارد. دغدغه شما در مادری چه بود؟ واقعا قصه ای که مادری روایت می کند و خودتان هم آن را نوشته اید، مسأله شماست؟ همان طور که گفتم 12 سال پیش که به تهران آمدم در خانه دانشجویی زندگی کردم ...
اسرافیل آیدا پناهنده و همبازی شدن دوباره هدیه تهرانی و مریلا زارعی
، سودابه جعفر زاده ، علی شیدایی فر، فریماه حسینی پور و یوسف بختیاری خلاصه داستان: اسرافیل درامی درباره چالش ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است و در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛مردی که ماهی را دوست داشت بازگشته است. دختری که بهروز را دوست دارد باز می گردد...مرده گان زنده می شوند سایر عوامل: نویسندگان: ارسلان امیری، آیدا پناهنده،مدیر تولید:حسین بشگرد، ...
نهمین روز در کاخ جشنواره چگونه می گذرد؟
تصویر می کشد. فیلمی که به دلیل شیوه پرداخت و سوژه جالب توجهش می تواند برای مخاطب خاص و عام جذاب و دیدنی باشد. این کارگردان پیش از این نیز آثاری چون زمستان، عشق و سایر قوانین ، هامون عشق ، مزرعه ای که رویید و شهر شد را ساخته است. گفت وگو با یاسر خیر به بهانه حضور آهستگی در جشنواره سینماحقیقت را در ادامه می خوانید. کمدی انسانی به کارگردانی محمدهادی کریمی، پس از آهستگی نمایش داده می شود، این فیلم ...
به آینده ترجمه در ایران امیدوارم
...: علاقه اش به ادبیات به سال های دور کودکی بازمی گردد، به قصه های مادربزرگی که سواد نداشت اما آنقدر از امیرارسلان نامدار و داستان های هزار و یک شب گفت که او هم شیفته کتاب و کتابخوانی شد. پرویز شهدی تنها مترجم نیست، او سال ها به عنوان کارشناس امور اسنادی صادرات و واردات هم فعالیت کرده است. حتی سابقه یک دهه مدیریت بانک ملی شعبه شهر پاریس هم در رزومه اش ثبت شده، با وجود این خیلی زود از فعالیت ...
یادداشتی درباره دو فیلم ماه گرفتگی و ویلایی ها /این شیوه گره افکنی و گره گشایی، جز ابله فرض کردن مخاطب، ...
بعد در چند دقیقه پایانی به طرفه العینی همه این گره ها گشوده می شود: در وارسی لباس هایش معلوم می شودعکس رهبر در جیب پیراهنش و روی قلبش قرار دارد و شبهه دوست دختر هم با توضیح پدر دختر درباره منبع ارسال گل ها حل می شود. این شیوه گره افکنی و گره گشایی، جز ابله فرض کردن مخاطب، نشان دیگری ندارد. در این مدت بین پسر و دختر حرفی درباره گل ها به میان نیامده بود تا دختر دچار سوء تفاهم نشود؟ آن فرمانده (که با نمای های انگل معرفی می شود تا به اهمیت فراوانش همان اول بسم الله واقف شویم!) جز پرداختن به امور شخصی و خانوادگی اش، کار و ماموریت سازمانی دیگر ...
معرفی فیلم های جشنواره استانی فجر در زنجان: اسرافیل؛ درامی درباره روابط انسانی
پناهنده سال گذشته با فیلم سینمایی ناهید در بیش از سی فستیوال جهانی حضور موفقی داشت و موفق به دریافت جوایز نوعی نگاه فستیوال کن 2015 ، راجر ایبرت فستیوال شیکاگو، انجمن منتقدین سینمای فرانسه، بهترین کارگردان فستیوال براتیسلاوا و ... شده است. فیلم جدید پناهنده با نام اسرافیل نیز درامی درباره چالش ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است. اسرافیل از آن دست فیلم هایی است که بازیگران ...
شوک روس ها در روز هشتم جشنواره فیلم فجر
است که تا زمان رسیدن مجریان قانون، مسئولیت اجتماعی مردم چیست؟ خلاصه داستان یک روز بخصوص که فیلمی در ژانر اجتماعی است،این فیلم شباهت بسیاری در بعد وجدان با فیلم آیدا و سارا مازیار میری داشت که اسعدیان با رد تمام شباهت های موجود گفت :فقط در نوع نکاه اخلاق گرایانه این دو فیلم به هم شبیه بودند و آنچه من را ترغیب به ساخت این فیلم کرد بعد از ماجرای قتل میدان کاج سعادت آباد بود که چرا مردم دربرابر جان ...