سایر منابع:
سایر خبرها
پدر علامه طباطبایی در جریان تیراندازی های مشروطه به قتل رسید
قسمت چهارم از گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین یزدانی مقدم تفکرات سیاسی علامه از کجا نشأت می گیرد؟ علامه ابتدا در تبریز زندگی می کرد. سپس از تبریز به نجف رفت و دوباره به تبریز برگشت و از آنجا به قم آمد. این چهار شهر، چهار محل مهم هستند؛ اگر بخواهیم سه مرکز اصلی مشروطه را نام ببریم تبریز و نجف و تهران است. قم نیز از مراکز مهم انقلاب اسلامی است. در واقع ایشان در مراکز ...
تلاش فلسفه برای جدا کردن قلمرو وجودی علوم انسانی از علوم طبیعی
عقیده کنت علم تعدادی گزاره و آگاهی و دانش آزمون پذیر است. چیزهایی که ما مثلا در دانشکده هنر یاد می گیریم نوعی گزاره های مهارتی، فرهنگ و انسانیت هستند که مبنای آنها جعل و وضع انسان است. البته توجه کنید اینکه می گوییم اینها علم نیستند قصدمان بی ارزش کردن شان نیست. بر اساس همین تعریف جای فلسفه در دانشکده ادبیات است. فلسفه بخشی از مخلوق مصنوع انسانی است که می خواهد علم را معنی کند و دقیقا در همین جاست که نوعی واژگونی رخ می دهد. این نشست با پرسش و پاسخ میان حاضرین و سخنرانان به پایان رسید. ...
کانت اعتباری برای فراسوی ذهن انسان قائل نیست/ زمانی که رویکرد ما نسبت به مسائل تغییر کند نجات می یابیم
به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست فلسفه و علوم انسانی که عصر امروز (سه شنبه 10 اسفند) در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به نقش فلسفه در علوم انسانی گفت: می خواهم ابتدا این پرسش را درباره فلسفه داشته باشم که فیلسوف چه تفسیری از نسبت خودش با علم انسانی مطرح می کند، علم ...
بین علوم انسانی و علوم طبیعی فقط تعدد فاکتور داریم اصل و روش هر دو یکی است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، مهدی معین زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست فلسفه و علوم انسانی که (عصر سه شنبه 10 اسفند) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به فلسفه و تقویم ناحیه وجودی علوم انسانی گفت: هر علمی راجع به انسان، قبلاً باید فلسفه تاریخ را فهمیده باشد و نمی توان او را بدون آن سیر تکوینی که دارد مورد بررسی قرار داد ...
سلسه گفتارهای علوم اجتماعی پنجمین دورۀ آموزشی عهد
مؤسسۀ اشراق پنجمین دورۀ آموزشی عهد را در آخرین هفته اسفندماه سال جاری برگزار می کند که ثبت نام آن تا 19 اسفندماه ادامه دارد. به گزارش عطنا ، دورۀ آموزشی عهد در قالب چهار نیمسال و در روزهای پنجشنبه هر هفته با درس گفتارهایی در باب جامعه شناسی، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه های علوم اجتماعی به طور تخصصی و ویژه همراه با کارگاه عملی برگزار خواهد شد. دانش پژوهان هر هفته علاوه ...
گفت وگو با علیرضا خطیب زاده نویسنده کتاب هفت وادی عشق و سلوک
بیشتر در تعبیرهای مختلف از نصوص دینی است.شفیعی کدکنی تعبیر زیبایی دارند به این معنا که می گویند: عرفان نگرش هنرمندانه و زیباشناختی نسبت به دین است، البته به نظر من این تعبیر ساده ای از عرفان است ولی می تواند برای نگرش ما از کانال عرفان به دین راهگشا باشد. یعنی یک عارف وقتی به یک معرفتی می رسد نگرش او به دین نگرشی هنرمندانه و زیباشناسانه است.عرفانی که ما از آن صحبت می کنیم مرشد و مرادش عطار و ...
نسبت و اهمیت اندیشه جماعت گرایی(Communitarianism) در تفکر سیاسی معاصر ایران
از مسائل و مشکلات موجود در جامعه سیاسی معاصر ایران مناسب و راهگشا باشد.لازم به ذکر است که از حیث چارچوب نظری این مقاله در حوزه فلسفه سیاسی قابل دسته بندی است و تلاش شده تا با تکیه بر روش تحلیلی و ابزار کتابخانه ای به مسئله اصلی مقاله پرداخته شود. کلید واژه ها: مدرنیته- پسامدرنیسم- جماعت گرایی- تفکر سیاسی- زمینه مندی- سنت- کثرت فرهنگی. [1]. دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات تهران [2]. دانشجوی دکتر ی اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ...
خرد تنظیم گر و عقل کنشگر
اش را توضیح دهد که چرا هگل در علم اقتصاد از مکانیک به ارگانیک حرکت کرده است و چگونه ثروت نسبت معینی با فاعل شناسا یعنی سوژه دارد، اکنون آنها هم که از هاروی دفاع می کنند مبانی علم فرهنگ را می شناسند چراکه هاروی به طور جدی از پولانی متاثر است که علم اقتصاد را به مثابه مغلطه اقتصادی نام می برد چراکه در مباحث هک شدگی و فک شد گی این تاکید بیش از اندازه انسان اقتصادی را مورد نقد قرار می دهد و می خواهد بر ...
تمدن نوین اسلامی بسط دهنده آزادی است
. معروف، آن چیزی است که برای عقل آدمی شناخته شده است و منکر، آن چیزی است که برای عقل انسان غریبه و ناشناخته است. بنابراین، امر به معروف و نهی از منکر، یعنی حرکت در جهت عقلانی کردن جامعه. با این وصف، کسانی از امر به معروف و نهی از منکر بیم دارند که به دنبال عقل ستیزی و شرارت هستند. در اینجا لازم است دو نسبت دیگر را هم توضیح دهیم؛ یک، نسبت دموکراسی با آزادی و دو، نسبت دولت با آزادی. از نظر ...
اسلام جایگزین ایدئولوژی
بیان کرده است و مراد از تفکر همان چیزی است که هایدگر در شعر سراغ می گیرد (نصری، 1390: 296). داوری که غرب را با ویژگی هایی چون دوره غروب تفکر و غربت انسان و اسیر تکنیک معرفی می کند، به این سؤال اساسی رهنمون می شود که سرنوشت غرب در دامن تاریخ بشریت چه خواهد شد و مغرب زمین به کدام عاقبت دچار می شود؟ داوری در پاسخ به این سؤال خاطرنشان می کند متفکران غربی، کار فلسفه را تمام شده پنداشته اند و عصر حاضر را ...
مناظره علی پایا و سوزنچی(بخش اول )
کتاب که با همکاری شمار ی از همکاران در خصوص تکنولوژی دینی در دست تکمیل است و به خواست خدا در آینده ی نزدیک چاپ خواهد شد و نیز شماری از مقالات که در خصوص علم دینی و تکنولوژی دینی از نگارنده در دست انتشار است، احاله می دهم. پی نوشت: 1. در خصوص عقلانیت نقاد بنگرید به: علی پایا، فلسفه ی تحلیلی: مسائل و چشم انداز ها، (ویراست دوم با تجدید نظر و اضافات)، تهران: طرح نو، در انتظار ...
ارتباط زکات با تطهیر روح انسان
، افزود: این سوال مطرح می شود که مگر چقدر از شهادت پیامبر گذشت که خانه دختر ایشان را آتش زدند؟ چرا حضرت علی علیه السلام در جامعه ی چند هزار نفری 40 نفر یار نداشتند؟ این سخنران ادامه داد: در جامعه ی امروز، ما که مدعی هستیم منتظر ظهور امام زمان (عج) هستیم آیا توانسته ایم زمینه ساز ظهور ایشان باشیم؟ اگر توانسته ایم پس چرا هنوز فرج حضرت ولی عصر محقق نشده و اگر هم نتوانسته ایم پس چه تفاوتی ...
وزیر دولت در منزل سفیر سوئدو باحضور زنان سربرهنه قرارداد می نویسد
...، میدان ها و مساجد مرکزی شهر برگزار شود. علم الهدی با تاکید بر اینکه باید نوکری خودرا نسبت به حضرت زهرا (س) با تجمع های چشم گیر نشان بدهیم، گفت: تجمع های فاطمی در تهران و برخی شهرها در چند نقطه صبح و عصر و در مشهد در میدان شهدا انجام می شود. سعی شود این راهپیمایی ها با یک روز فاصله انجام بشود و در تمام شهر ها با هر اندازه وسعت تجمعات انجام شود. وی تصریح کرد: در این ...
نصیری : استفاده از تکنولوژی از باب اضطرار اکل میته مباح است
نشست فلسفه تکنولوژی عصر شنبه 95/11/30 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد. در این نشست مهدی نصیری گفت: مدن محصول تجربه بشری نیست بلکه محصول تعالیم انبیا است. اساسا بشر نمی توانست با تجربه شخصی مبدا تمدن بشود. انبیا بودند که مسیر تمدن را در همه عرصه ها برای بشر هموار نمودند.نویسنده کتاب اسلام و تجدد گفت: تعارض کامل بین اسلام و مدرنیته وجود دارد و تفکیک در مدرنیته وجود ندارد، مدرنیته از ...
محبت به حضرت زهرا باید در رفتار به ظهور وبروز برسد/غربی ها ریزه خوار علم محمد(ص) و آل محمد(ص) هستند
...، عنوان کرد: محبت به حضرت زهرا باید در رفتار به ظهور وبروز برسد. کارشناس مذهبی با اعلام اینکه شیعه یک انسان متفکر و خوب اندیش است، افزود: چهل سال پیش جمعی از اساتید بزرگ غربی دراستراسبورگ، با تحقیق در مورد اسلام وتشیع به این نتیجه رسیدند که امام صادق(ع)، مغز متفکر جهان شیعه است. اختر دانش محبت اشخاص نسبت به اهل بیت را براساس حدیثی دارای سه دسته عنوان کرد و گفت: گروهی ...
براساس آیات الهی دین مایه آرامش است
...: حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و دانشمند فرزانه، هفتم اسفند ماه در حسینیه سیدالشهدا(ع) تهران با اشاره به تاریخ ظهور دین گفت: دین را برای عالم هستی به صورت تکوینی و برای انسان ها به صورت تشریعی عرضه شده است. وی افزود: دین در عالم هستی به صورت تکوینی و خارج از اراده است اما در دین انبیای الهی براساس تشریع و اختیاری بوده که با عمل به دستورات الهی انسان دیندار می شود ...
سبک زندگی تشکیلاتی مبنای ولایتمداری و زمینه ساز ظهور است
جامعه فائق شویم چون وقتی انسان در فضای تشکیلات قرار گرفت، گویی همه زندگی خود را فدای مؤمنان کرده است. وی خطاب به رابطان خواهران کانون های مساجد استان عنوان کرد: شما خواهران به عنوان فعالان فرهنگی مساجد شایسته است ضمن توجه به خانواده و در اولویت قرار دادن ارزشهایی مانند ازدواج، فرزند آوری و خانه داری در کنار بالا بردن بینش و بصیرت خود در مسیر علم نیز کوشا و در همه عرصه های فرهنگی و ...
تسلیم در برابر خدا شرط قبولی علم و عبادت است
می کند، علم برای دل نیست. گرایش، شوق، عشق، نفرت، بغض، کینه، مربوط به دل است. انسان اگر مراقب دل خود باشد، دنبال این باشد که دل خانه ی خدا باشد، دل کانون عشق به خدا و اولیای الهی باشد، انسان مواظب خواستن و نخواستن خود باشد... چه می کنم و چه نمی کنم خوب است، امّا معلول است، مبارزه ی با معلول نتیجه ی قطعی نمی دهد. مادامی که بیماری خوب نشده است شما با قرص های مسکّن فقط برای خود یک تسکین ظاهری درست می ...
مهرآیین: امتناع به چه معناست؟
: باید تعریف را از علم اجتماعی و جامعه شناسی بدانیم. آیا این علم به معنای تعین خاصی از پاسخگویی به مسایل اجتماعی است که با عقبه فرهنگی و تاریخی خاصی در سده خاصی شکل گرفته است؟ در پاسخ باید گفت به این معنا ممتنع است، همان طور که در کل تاریخ غرب ممتنع بوده است. تا وقتی علم با عقبه حلقه وینی مستقر است نمی توان توقع داشت نظریه های رادیکال فمینیستی ظهور پیدا کند. یقیناً تحولاتی در فلسفه علم رخ داده که ...
نسبت فلسفه و علوم انسانی/فلسفه منشأ کل فضای تمدنی است
مورد حمایت دولتها قرار گیرد تأثیرات زیادی نیز بر جامعه و خط مشی آن خواهد گذاشت. گاه نیز این خط مشی از تأثیرات جزئی و کوتاه مدت فراتر رفته موجب تغییر و تحول در فرهنگ یک جامعه و یا حتی تمدن بر آمده از فرهنگ خواهد شد. در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد، استاد فلسفه و عرفان اسلامی سعی شده است تأثیر فلسفه بر تمدن اسلامی بیان شود. همچنین در این گفت وگو به تأثیر فلسفه بر علوم انسانی و نقش ...
علم در ادامه عقل برهانی پدید می آید/ امتناع عقل اجتماعی در ایران
تحولاتی در فلسفه علم رخ داده که این نظریات ظهور پیدا کرده است. پارسانیا تاکید کرد: اما اینکه اندیشه و پرسش درباره مسایل اجتماعی ملک طلق این مدل از عقلانیت در یک مقطع خاصی مثلاً در دوره یونان باشد، محل تامل است. در نزد متفکران داخلی و خارجی که بحث امتناع را مطرح کردند از این جهت انتقاداتی وارد است؛ یکی اینکه تفسیری که از سطوح عقل کردند محل تامل است. الجابری می گوید عقلی که در جهان اسلام ...
آیت الله خسروشاهی دغدغه زنده کردن دل های مردم را داشت
معالم مستحکم می شود برتر است. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در احادیث آمده است که رحمت خدا بر آن کسی نازل شود که امر ولایت امام معصوم را در قلوب احیا می کند، یعنی معالم ما را فرامی گیرد و به مردم یاد می دهد و اگر لطافت و زیبایی های کلام ما را بداند تبعیت می کند. وی ادامه داد: یکی از جاهای تعبیر به ماء علم ائمه اطهار (ع) است؛ هم از ولایت ائمه و هم از علم ائمه تعبیر با ماء شده است ...
شورای شهر وجناح سیاسی
وضعیت احزاب سیاسی ویااز فضای سیاسی جاری راضی نیستند.اساسا فروکاستن فعالیت سیاسی به فعالیت جناحی وحزبی،امر درستی نیست،چرا که یکی از جلوه های کنش سیاسی،فعالیت در چارچوپ جناح وحزب وتشکل است.سیاست همچون یک منشور چند وجهی است که جلوه های گوناگون دارد.سیاست یعنی تدبیر واحساس مسئولیت نسبت به خویشتن وجامعه وجهان،سیاست یعنی بی تفاوت نبودن نسبت به سرنوشت هم نوعان،متاسفانه سیاست همچون امور دیگر در جامعه ایران ...
وضعیت فکر سیاسی تا جامعه شناسی تاریخی ایران
...: در گذشته میان فقها و حوزویان یک نوع تکثر در فکر و اندیشه وجود داشت تا جایی که میان علما صاحب نظرانی مانند آخوند خراسانی بود و هم افرادی که نظریاتی برخلاف این عالم بزرگ داشتند. حاتم قادری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تعیین نقشه راه در اندیشه سیاسی یادآور شد: دغدغه صورت بندی غایی امر بزرگی در علوم سیاسی است و بخشی زیادی از فلسفه این علم را در بر می گیرد. اگر یک صورت ...
ضرورت گفتگو میان دولتمردان و اصحاب فرهنگ و هنر
: همانطور که در ابتدای ورودم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بودم، بنای ما گفتگو، تحمل، مدارا، نقدپذیری، درک متقابل، کاهش عصبیت و افزایش سطح اشتراکات با همه اصحاب فرهنگ و هنر است. وی گفت: در هر جامعه ای 4 کانون اثربخشی حضور و ظهور دارند که می توانند منبع اصلی تعالی آن جامعه باشند؛ کانون اول نخبگان، اصحاب فرهنگ و هنر، علم و دانش هستند. کانون دوم رسانه هستند که بستر انتقال ...
نقشه راه آینده
برای برنامه ریزی مطلوب آینده، توجه به گذشته نقش مهمی دارد. توجهی که به زندگی کردن و غرق شدن در گذشته منتهی نشود آنگونه که گفته اند: گذشته، چراغ راه آینده است. تا وقتی گذشته خود را نشناسیم و از گذشته باخبر نباشیم نسبت به آینده تدبیر سزامندی نخواهیم داشت. زندگی انسان ها در قرون متمادی به سان جریانی پیوسته در بستر زمان جاری بوده یا شبیه حلقه های یک زنجیر طولانی است که به گذشته گره خورده و آینده نیز ...
فاطمه زهرا شهیده راه ولایت است
برنامه برایش دارد بندگی کند و در مسیر بندگی خدا حرکت کند. وی افزود: بندگی نیز مانند هر کار دیگری ابزار و لوازمی دارد و آن نیز فهمیدن است و در مسیر حق حرکت کردن است، بنابراین اگر بنا است بنده، بندگی کند، خداوند تابلوهایی را برایش در مسیر قرار داده است تا این تابلوها او را راهنمایی کند تا آسیب نبیند. مدیر حوزه علمیه کاشان اهل بیت(ع) را تابلوهای راهنمایی مسیر بندگی خدا دانست و ...
ساخت سردیس احمدی گیوی از چهره های ماندگار کشور در اردبیل+تصاویر
مسئولین دانشگاه وظیفه داریم که استعدادهای دانشجویان را در زمینه های مختلف شناسایی کرده و به بروز و ظهور آن کمک کنیم. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیش از 830 برنامه طی سال جاری در سطح دانشگاه اجرا شده است، گفت: تلاش ما بر این است که در راستای پرورش صحیح دانشجویان گام برداریم. انسان های بزرگی که برای پیشرفت علم و توسعه کشور زحمت ...
پایان تئولوژی به هیچ یک از نظام های حقیقت و بشرساخته آگاهی، تن نمی دهد/ بازسازی اندیشه برای ساخت آینده
زاویه ای درباره آن صحبت می کنیم. وی ادامه داد: تئولوژی سیستمی است که در آن حقیقت قربانی سیستم می شود، اما تئولوژی دین نیست و تاکید می کنم نقد رادیکال تئولوژی، نقد دین نیست. این فیلسوف افزود: پایان تئولوژی نباید به بحثی سیاسی تنزل پیدا کند، چرا که تئولوژی به عنوان بخشی از فرهنگ و حقایق فرهنگی در جامعه وجود دارد و نظام های تئولوژیک توانایی قد علم کردن در برابر بسط سوبژکتیویسم ...
ماجرای فدک از زبان یک کارشناس مسائل مذهبی
مردمی که در جاهلیت به مرگ تریجی و خرافه گرفتار بودند اشاره می کند.بعد فلسفه احکام اشاره می کند و به مسئله فدک و امیرالمومنین می پردازد. این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: حضرت فاطمه در خطبه فدک یکبار رو به مهاجران می گوید این چه کاری است می کنید رو به خلیفه اول صحبت می کند راجع به اینکه ارث حق هر مسلمانی است و تنها کسانی از ارث محروم هستند که قاتل، خلافکار یا کافر هستند بعد حضرت فاطمه می ...