سایر منابع:
سایر خبرها
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
به گزارش نماینده حضرت امام خمینی(ره) معلم بزرگ بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام بودند که در طول دوران مبارزه و رهبری خویش، با بیان سخنان و رهنمودهای خویش، آزادی و بیداری ملت های جهان را تبیین کرده و به ابعاد گوناگون آن پرداختند. در سالروز رحلت جانگداز پیرجماران گزارشی اجمالی از نقش امام خمینی(ره) در بیداری جهان اسلام را می خوانیم: *امام خمینی(ره) و احیای دینی در جهان احیای ...
امام جمعه میاندوآب در گفت و گو با باریش: ادامه راه انقلاب لازمه افزایش معنویت در بین مردم است
شیخ حمید حسن زاده، امام جمعه میاندواب در گفت و گو با سرویس سیاسی باریش نیوز در رابطه با با شخصیت امام(ره)گفت: امام خمینی(ره) خدامحور، حق محور و اسلام شناس بودند؛ شهید مطهری بعد برگشت از ملاقات امام در پاریس گفت در امام سه ایمان را دیدم، ایمان به خدا، ایمان به هدف و ایمان به راهشان؛ به همین دلیل کسی توان مقابله با امام خمینی(ره) را نداشت، درواقع امام خمینی(ره) در قرن اخیر دردانه زمان و مبارز نستوه ...
زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
: فضای معنوی آن روزگار باعث دلتنگی الان امثال من شده است. در پایان صحبت های آقای جعفرزاده عبداله روا از حاضرین خواست تا به نشانه ادای احترام به ایستاده ترین فرد حاضر در این برنامه، دقیقه ای بایستند. در بخشی از برنامه حجت الاسلام صدیقی (امام جمعه موقت تهران) با ذکر خاطراتی از حضرت امام درباره اندیشه های ایشان هم سخن گفت. ایشان در این باره عنوان کرد: "امام باران رحمتی بود که از آسمان توجه ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید
ها تبدیل به رفاقت می شود و تعالی کشور مورد توجه قرار می گیرد کاندیداها و طرفداران شان از بیان سخنانی که مایه تفرقه ملت شود خودداری کنند. عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ادامه داد: انقلاب ما مدیون محرومان و مستضعفان است همه دولت های اسلامی باید خود را مدیون این مستضعفان ببینند و برای رفاه آن ها تلاش کنند، نظام اسلامی در برابر محرومان احساس مسوولیت کند. یکی از هنرهای مهم امام(ره) مقاومت است هر ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
نخست امام خمینی(ره) کلمه توحید بود، اینکه بگوییم همه کارها را به لطف و فضل خدا انجام بدهیم، در این صورت دیگر ثروتمندان به مال خود افتخار نمی کنند، چون ثروت از آن خدا است. ماندگاری با اشاره به وصیت های امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از این وصیت ها این بود که به تکلیف خودمان عمل کنیم، تکلیف ما را خدا مشخص می کند، باید تکلیف هایی همچون نماز، ازدواج و شرکت در انتخابات به موقع خودش انجام شود ...
فرماندار کبودراهنگ : امام راحل با هنرمندی تمامی تفکرها را حول انقلاب گرد آورد
عالم فرهیخته جهان اسلام جهان همچنان از رهنمودهای ایشان تاثیرمی پذیرد. وی گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ویژه برنامه هایی با حضور سخنرانان مطرح در شهرستان کبودراهنگ همراه با مداحی و قرائت قرآن برگزار می شود. روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی(ره) در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست. 7526/6993 خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند انتهای پیام /* ...
امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده برای ملت ایران و جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام علی اکبر میرزایی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در جوار امامزاده سیدمظفر بندرعباس اظهار کرد: امام خمینی (ره) در سال 1342 سرآغاز نهضتی بود که متکی بر خدا و اراده مردم قرار داشت و این نهضت در شرایطی به پیروزی رسید که هیچ تحلیل گر سیاسی و هیچ دستگاه اطلاعاتی ابرقدرت ها نتوانست پیروزی آن را پیش بینی کند و این نشانه ای از الهی ...
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
امام راحل را مورد بررسی قرار می دهیم در می یابیم که ایشان یک انسان تمام عیار بودند. وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فقه را از حجره های مدارس علمیه به متن زندگی مردم آورد بیان کرد: ایشان نظریه ولایت فقیه را در بین فقهای اسلامی معرفی کرده و در عصر غیبت کبری نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری کرد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظامی ...
گرامیداشت یاد وخاطر ه امام راحل در شهرهای ایران
ایزد منان و تمسک جستن به قرآن کریم اجرایی می کردند. سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری هم که میهمان عزاداران گیلانی درمصلای رشت بود با بیان اینکه امام شخصیت جامع منحصر به فردی داشتند گفت: من در ابتدای طلبگی ام مشتری قلم آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان بودم و حضور این همه مسئول و مردم در کنار یکدیگر نشان دهنده وحدت ملی ما است. ...
عقلانیت و اعتدال در اندیشه امام خمینی(ره)
کج اندیشی ها نمی شوند. امروز در آستانه سالگرد ارتحال امام مهربانی ها و با گذشت 54 سال از قیام روشنگرانه 15 خرداد، می توانیم به پیر و مقتدای خود با افتخار بگوییم که مردم سربلند این سامان در انتخابات بیست و نهم اردیبهشت با انتخاب مسیر عقلانیت نشان دادند که آموزه های مکتب امام را بخوبی فرا گرفته اند. ایرانیان سرفراز با انسجام، وحدت، همدلی و همگرایی، در زمانه ای که تفکرات جزم اندیش و خشونت گرا، چهره اسلام عزیز را مخدوش و منطقه خاورمیانه را جولانگاه افراطی گری کرده اند، میراث دار اسلام نابی هستند که امام به ما آموخت و امروز رهبر معظم انقلاب پرچمداری عقلانیت، اعتدال و اخلاق را بر عهده دارند. ...
اجتماع بزرگ عاشقان امام خمینی(ره) در اراک برگزار می شود
وحید سلیم آبادی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک با اشاره به فرا رسیدن ایام ارتحال امام راحل(ره) اظهار داشت: باید با بزرگداشت و تجدید پیمان با آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی راه امام خمینی(ره) را به خوبی شناخته و در آن مسیر نورانی همواره حرکت کنیم. وی افزود: باید راه و سیره حضرت امام(ره) در طول ایام مختلف و زمان های گوناگون موردتوجه همه مردم قرار بگیرد تا آحاد جامعه به ویژه ...
پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهررشت به مناسبت سالگردارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران وقیام 15 ...
مسعود کاظمی بااشاره به اینکه امام خمینی(ره)درقلب مردم ایران جای دارد تصریح کرد:باگذشت 28 سال از ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران همچنان ملت قدرشناس ایران اسلامی در سالگرد رحلت ایشان جهت عرض ارادت وبیعت مجدد به زیارت مرقد امام می روند وبا نوحه خوانی وعزاداری اندوه خود را از این هجران نشان میدهند. وی بااعلام اینکه امام خمینی (ره)براندیشه وقلب ملت آزاده ایران وجهان رهبری ...
گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره ) در گلستان
به قدرت مردم و توکل به خداوند را از ویژگی های امام خمینی بر شمرد و از مسئولان خواست : ادامه دهنده راه امام باشند. در آزادشهر هم حجت الاسلام ترابی امام جمعه شهرستان گنبد کاووس در مسجد علی بن الحسین این شهرستان گفت : این شخصیت الهی نظام ، مدلی برای اداره جامعه اسلامی در عصر کنونی اجرایی کرد که الگویی برای ایستادگی دیگر کشورهای اسلامی مقابل ستمگران شد. وی با بیان اینکه هر کسی که خالصانه برای خدا کار کند محبوب قلوب می شود افزود: امام به گونه ای در قلوب مردم جا گرفت که پس از ارتحال ملکوتی میلیون ها دل سوخته در مراسم تشییع ایشان حضور داشتند. ...
استقبال و تشییع میلیونی از امام(ره) دنیا را شگفت زده کرد
به گزارش صاحب نیوز ؛ امام جمعه موقت شهرضا پیش از ظهر امروز، در مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مصلای نماز جمعه شاهین شهر، بعثت را بزرگترین انقلاب تاریخ بیان کرد و با مقایسه تاثیر بعثت پیامبر اکرم(ص) و انقلاب سال 57 در پیشرفت اسلام، گفت: خداوند قدرت اسلام را در سوره نصر به نمایش گذاشته و فرموده دیدی که چگونه دسته دسته و گروه گروه از مزدم به اسلام روی می آوردند. حجت ...
به بلندای قامت او ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امروز 14 خرداد، سالروز عروج امام خمینی (ره)، احیاگر اندیشه اسلامِ استبداد و استعمارستیز، اصلاح طلب سنت گرا و بزرگترین رهبر و پدیده منحصر به فرد دوران معاصر و قرن بیستم است. به گزارش انتخاب، این شخصیت انسانی و الهی برجسته، دوراندیش و ماندگارِ تاریخ بشری، توانست با روش و منشِ خود، رهبران و سیاستمداران چهار گوشه جهان را به شگفتی، دلدادگی و ...
توان گفتمانی اصولگرایان فرسوده شده است/تریبو ن های نماز در اختیار یک جریان سیاسی قرار گرفته است
نماز جمعه که باید براساس معیارهای دینی و مذهبی و فراجناحی صورت گیرد، جایز نیست گفت: اینگونه اظهارات جز اینکه بدبینی مردم را به دنبال داشته باشد و نماز جمعه را جناحی تر کند، نتیجه ای در برنخواهد داشت. مناسب نیست تریبون های نماز جمعه در اختیار اهداف جناحی قرار گیرد و مردم بدبین شده و احساس کنند که این تریبو ن ها در اختیار عده ای خاص از جریان های سیاسی قرار گرفته است. اگر تعداد شعب اخذ رای ...
وصیت امام (ره) به نویسندگان و روشنفکران
حفظ کند، به جنگ اعصاب برخاسته اید و به اختلاف انگیزی و توطئه های خائنانه دامن می زنید و راه را برای مستکبران و ستمگران باز می کنید. آیا بهتر نیست که با فکر و قلم و بیان خود دولت و مجلس و ملت را راهنمایی برای حفظ میهن خود نمایید؟ آیا سزاوار نیست که به این ملت مظلوم محروم کمک کنید و با یاری خود حکومت اسلامی را استقرار دهید؟ آیا این مجلس و رئیس جمهور و دولت و قوه قضایی را از آنچه در زمان ...
پروژه تعامل خطرناک ترین حرکت دشمن برای از بین بردن انقلاب/ دشمنان در پروژه تعامل می خواهند رهبرسومی ...
کنیم ضرورت معرفت و شناخت امام، شخصیت امام، راه و اصول مکتب اما وجود نداشته است و ما امشب جمع شده ایم که با معرفت افزایی، ارادت افزایی کنیم به امام (ره) چراکه مقام معظم رهبری فرمودند:" امام نقشه ی راه ملت ایران است". وی خاطرنشان کرد: امام ترازی است که به عنوان یک عالم و حجت خدا در زمان غیبت بر مسند ولایت فقیه بوده و ما باید همه رفتارها، کنش ها و واکنش های خودمان را با امام تنظیم کنیم چراکه ...
وصیت نامه امام راحل نقشه راه کشور است
امام جمعه دهلران گفت: بعد از ارتحال امام راحل که همه امت ایران غرق در اندوه و ماتم از دست دادن امام خود بودند انتخاب الهی گونه مقام معظم رهبری دل های امت را آرام کرد. نسیم دهلران؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی امام جمعه دهلران در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام راحل با تسلیت فرارسیدن ارتحال امام راحل اظهار کرد: ارتحال امام غم و اندوه بزرگی بر دل های امت اسلام وارد کرد. ...
روایت رهبر انقلاب از دعای مورد علاقه امام (ره)
باشگاه خبرنگاران: مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه سال 75 از دعاهای مورد علاقه امام خمینی(ره) روایت کردند که در ادامه می خوانید. من یک وقت از امام راحل بزرگوارمان پرسیدم: در بین دعاهایی که هست، شما کدام دعا را بیشتر از همه می پسندید و بزرگ می شمارید؟ امام تأملی کردند و گفتند: دو دعا؛ یکی دعای کمیل، یکی هم مناجات شعبانیّه. احتمالاً مناجات شعبانیه هم از امیرالمؤمنین است ...
امام راحل مایه عزت و افتخار ایران اسلامی بوده است
علمای گذشته توصیف کرد ، افزود : امام راحل ویژگی منحصر به فردی داشته است و کارهای امام فراتر از همه علمای تاریخ در طول تشییع بوده است زیرا کار امام ؛ پیامبر گونه بوده است . معلمی با اشاره به اینکه امام راحل یک انقلاب بزرگ تر و سنگین تر از نظام سیاسی برپا کرده است ، گفت که انقلاب بزرگ تر امام راحل آن بود که جو حاکم در حوزه علمیه را شکافت و فضای روشن اسلام ناب محمدی را به وجود آورده است . ...
پیام فرماندار لنده به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ دارا کریمی نژاد در این پیام آورده است: این انقلاب بدون نام امام خمینی (ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست. در آستانه دو روز تاریخی چهاردهم و پانزدهم در پرحادثه ترین ماه سال یعنی خردادماه قرار گرفته ایم. سالروز اجرای دو پرده ی حساس و سرنوشت ساز از سناریوی گفتمان انقلاب اسلامی. پرده اول یعنی پانزده خرداد حکایت از سرآغاز ...
اقتصاد اسلامی انسان اسلامی می خواهد
ایران در این دوره تغییر کرد.احساس هویت،برای کسانی که پیش تر در مناسبات و محاسبات جامعه نادیده انگاشته می شدند دستاورد بزرگی است که امام به ملت ایران هدیه داد. آیت الله موسوی اردبیلی در اولین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی حضرت امام خمینی ، در مقاله ای در خصوص نظرات اقتصادی ایشان گفته اند: حضرت امام(س) در اقتصاد به نظام قایل بودند. البته نظام، هدف می خواهد. هدف نظام را هم خودشان در جاهایی ...
بازخوانی وصیت نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره)
تفاوتی در پیشامدهای خائنانه، که به دست شاه فاسد و پدر بی فرهنگش و دولتها و مجالس فرمایشی که از طرف سفارتخانه های قدرتمندان بر ملت تحمیل می شد، و از همه بدتر وضع دانشگاهها و دبیرستانها و مراکز آموزشی که مقدرات کشور به دست آنان سپرده می شد، با به کار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزده صد درصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامی بلکه ملی صحیح، با نام ملیت و ملی گرایی ، گرچه در بین آنان مردانی متعهد و دلسوز ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
فراری اند! ک - از امور بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز مسئله مراکز تعلیم و تربیت ازکودکستانها تا دانشگاهها است که به واسطه اهمیت فوق العاده اش تکرار نموده وبا اشاره می گذرم . باید ملت غارت شده بدانند که در نیم قرن اخیر آنچه به ایران و اسلام ضربه مهلک زده است قسمت عمده اش از دانشگاهها بوده است . اگردانشگاهها و مراکز تعلیم و تربیت دیگر با برنامه های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و ...
امام خمینی، احیاگر اسلام ناب محمدی و افشا کننده اسلام آمریکایی بود
امام(ره) استفاده کرده و ایشان را الگوی خود در زمینه عرفان قرار دهند. این استاد حوزه بیان کرد: وجه غالب در آثار ایشان بیشتر عرفان و فلسفه است. در زمینه فقه، ایشان فقط کتاب تحریر الوسیله را تألیف کرده اند؛ البته تقریرات درسی ایشان منتشر شده که بیشتر دروس خارج امام را دربرگرفته و در حوزه های علمیه استفاده می شود، اما شاخص کتاب های ایشان که در اختیار عموم مردم قرار دارد، آثار عرفانی و فلسفی ...
جلسه سران قوا قبل از رحلت امام/ لحظه آخرین وداع با بنیانگذار انقلاب
چند ساعت دور می زند. شنیدن این جمله تاب و توان را از همه گرفت در عین حال به خاطر برخی مسائل همه مأمور به حفظ سکوت و آرامش بودند. لحظه ها سنگین تر از همیشه به کندی و سختی پیش می رفت و ناگهان تلخ ترین و دردناک ترین لحظه رخ داد ساعت هنوز به 10:30 شب نرسیده بود که با سقوط فشار امام به صفر قلم تپنده جهان اسلام از حرکت بازایستاد. * قلم و زبان را یارای توصیف آن لحظه نیست. دقایقی صدای ضجه و شیون ...
سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در دیگر کشورها
عصر حاضر از جمله کسانی هستندکه توانست اهداف والای اسلام را به واسطه شخصیت برجسته اش به گوش جهانیان برساند و خیلی ها را مجذوب آرمان های انقلاب اسلامی کند. وی به تشریح شخصیت عرفانی و زندگی ساده حضرت امام خمینی (ره) هم پرداخت و گفت ایشان عالم را محضر خدا می دانست و به خدا ، راه خود و به خلق و امت ایمان داشت و این سه خصیصه در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و برجسته شدن حضرت امام خمینی (ره) نقش ...
امام جمعه تهران: عده ای می گویند ما با بهشت و جهنم مردم کاری نداریم؛ این تفکر خطرناک است
. امام جمعه موقت تهران از امام خمینی(ره) به عنوان عارفی اهل مناجات و شب زنده دار و در عین حال سیاست مداری بزرگ یاد کرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) قهرمان عرصه سیاست بود و دشمنان ملت ایران و استکبار جهانی را منزوی کرد. امام خمینی(ره) اسلام را از زیر تعریف فردی بیرون آورد و دین را زندگی ساز معرفی کرد، زیرا اسلام واقعی حکومت شخص بر مردم نیست. وی با بیان اینکه امام(ره) ویژگی های ...