سایر منابع:
سایر خبرها
خداوند رضایت خودرادرطاعت مخفی نموده است
و کمیل یا یکی از دعاهای تک سطری ماه مبارک رمضان ممکن است همان دعای نیم سطریا چند کلمه ای را جواب دهد پس هیچ دعایی را اندک مپندارید شاید همان مستجاب باشد. درست است روایات دیگر، از نظر زمان وقت سحر و بین الطّلوعین و شبهای قدر و شبهای رمضان و..، همچنین اماکن مقدسه مانند حرم امام حسین علیه السلام و مسجدالحرام و... درحال حضور قلب و آمادگی به مناجات با پروردگار، یا بعد از فلان نماز و فلان ...
چرایی اختلاف بر سر اثبات اول ماه و رویت هلال
رویت هلال، زیرا در روایت صم لرویة و افطر لرویة رؤیت فعلی مد نظر نیست، بلکه رؤیت شأنی مورد توجه قرار گرفته است و در تایید این نظریه با کمی دقت و تامل در صحیحه "محمد بن قیس" که از حضرت(ع) سوال می کند و حضرت می فرمایند که "اگر شما هلال را قبل از ظهر دیدی آن روز اول شوال است و اگر بعد از ظهر دیدی فردا اول شوال است" به نکته بسیار مهمی دست خواهیم یافت که عادتاً ماه ، در ظهر روز اول هر ماه قمری به علت ...
به دنبال بهانه ای برای تعطیلی هنر و تجربه هستند
ایده را به هرکس می گفتیم برقی به چشم هایش می آمد و مصمم تر شدیم. نوشتن فیلمنامه بر اساس یک فیلم کوتاه شروع شد و آن قدر خودمان لذت می بردیم که نوشتن ادامه پیدا کرد. ساخت فیلم هم خیلی چریکی انجام شد و بعضی مواقع گروه ما فقط سه نفر بود. فیلمبردار ما دستیار نداشت و همه کارها را خودش به تنهایی انجام می داد و از تمام وسایل اطراف و محیط استفاده می کردیم. ایده کلی فیلم این بود که چون صورت بازیگر مشخص نیست و ...
همه چیز درباره فرآیند استهلال
خیلی جالب بود و تا پیش از این در رساله ی مراجع چنین چیزی نبود. بعد از آن از ایشان پرسیدم اینکه شما می گویید اعلام آن مشکل دارد، این اعلام توسط مراجع صورت می پذیرد و آن ها هم که مقلد شما نیستند که پیروی کنند و مرحوم حاج آقا مجتبی پاسخ دادند: بله! می دانم! اما می خواهم فتح بابی در این موضوع شود. نظر ایشان بر این بود که این موضوع یک منطقه الفراغ نیست که هرکس نظر خود را بدهد و آنجا که موجب تفرقه و ...
تفسیر " اِذا حَکَمتُم" از نظر امام خمینی (ره)
حضرت امام خمینی (ره) کتاب مخصوصی بنام "تفسیر قرآن" ننوشته اند. به عبارت دیگر فرصت این کار را با توجه به دقت وحساسیتی که داشته بدست نیاورده اند. اما گاهی برخی از سوره های کوچک و یا بعضی از آیات را در مباحث و آثار خود به اقتضای بحث بطور اجمال تفسیر نموده که بسیار جالب و جاذب می باشد. به گزارش گلستان ما ؛ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُوا الْأَماناتِ الی أَهْلِها وَ اذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النْاسِ انْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ، إنّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ، إنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً. یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولی الْأَمْرِ مِنْکُمْ، فَإنْ تَنازَعْتُمْ فی شَی ءٍ فَرُدُّوهُ الیَ اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أحْسَنُ تَأْویلًا . خداوند امر فرموده که امانتها را به اهلش (صاحبش) بدهید. و هرگاه بین مردم داوری کردید، به عدالت داوری کنید. خدا چه خوب به آن اندرزتان می دهد و یادآوری تان می کند. بی شک خدا شنوای بیناست. ای ایمان آوردگان، خدا را اطاعت کنید؛ و پیامبران را اطاعت کنید؛ و اولیای امرتان (متصدیان رهبری و حکومتتان) را. بنابراین، اگر در مورد چیزی با یکدیگر کشمکش پیدا کردید، آن را به خدا و پیامبر عرضه بدارید، اگر به خدای یگانه و دوره آخرت ایمان دارید. آن روش بهتر است و خوش عاقبت تر. خداوند امر فرموده که امانات را به اهلش رد کنید. عده ای بر این عقیده اند که منظور از امانتْ مطلق امانت خلقی (یعنی مال مردم) و خالقی (یعنی احکام شرعیه) می باشد. و مقصود از رد امانت الهی این است که احکام اسلام را آن طور که هست اجرا کنند. گروه دیگری معتقدند که مراد از امانت امامت است. در روایت هم آمده که مقصود از این آیه، ما (یعنی ائمه علیهم السلام) هستیم ، که خداوند تعالی به ولات امر (رسول اکرم (ص) و ائمه (ع)) امر کرده ولایت و امامت را به اهلش رد کنند؛ یعنی رسول اکرم (ص) ولایت را به امیر المؤمنین (ع)، و آن حضرت هم به ولیّ بعد از خود واگذار کند، و همین طور ادامه یابد. در ذیل آیه می فرماید: وَ اذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النّاسِ انْ تَحْکُمُوا بِالْعَدلِ (وقتی که حاکم شدید بر پایه عدل حکومت کنید.) خطاب به کسانی است که زمام امور را در دست داشته حکومت می کنند، نه قضات. قاضی قضاوت می کند، نه حکومت به تمام معنای کلمه. قاضی فقط از جهتی حاکم است و حکم می کند، چون فقط حکم قضایی صادر می کند، نه حکم اجرایی. چنانکه قضات در طرز حکومتهای قرون اخیر یکی از سه دسته حکومت کننده هستند، نه تمام حکومت کنندگان و دو دسته دیگر، هیأت وزیران (مجریان)، و مجلس (برنامه ریزان و قانونگذاران) هستند. اساساً قضاوت یکی از رشته های حکومت و یکی از کارهای حکومتی است. پس باید قایل شویم که آیه شریفه و " اذا حکمتم" در مسائل حکومتْ ظهور دارد؛ و قاضی و همه حکومت کنندگان را شامل می شود. وقتی بنا شد تمام امور دینی عبارت از امانت الهی باشد و باید این امانت به اهلش رد شود، یکی از آنها هم حکومت است. و به موجب آیه شریفه باید هر امری از امور حکومت بر موازین عدالت، یعنی بر مبنای قانون اسلام و حکم شرع باشد. قاضی حکم به باطل نکند؛ یعنی بر مبنای قانون ناروای غیر اسلامی حکم صادر نکند؛ و نه آیین دادرسی او، و نه قانونی که حکم خود را به آن مستند می کند، هیچ یک غیر اسلامی (باطل) نباشد؛ برنامه ریزان که در مجلس برنامه مثلًا مالی کشور را طرح می کنند، بر کشاورزان املاک عمومی خراج به مقدار عادلانه تعیین کنند؛ و طوری نباشد که آنان را بیچاره کنند، و سنگینی مالیات باعث از بین رفتن آنان و خرابی املاک و کشاورزی شود؛ اگر مجریان خواستند احکام قضایی را اجرا کنند و مثلًا حدود را جاری نمایند، از مرز قانون باید تجاوز نکنند؛ یک شلاق بیشتر نزنند و اهانت ننمایند. حضرت امیر المؤمنین (ع) بعد از اینکه دست دو نفر دزد را قطع می کند، چنان نسبت به آنان عاطفه و محبت نشان می دهد و معالجه و پذیرایی می کند که از مداحان حضرت می شوند . یا وقتی می شنود ارتش غارتگر معاویه خلخال از پای یک زن اهل ذمه درآورده اند، به قدری ناراحت می شود و عواطفش چنان جریحه دار می گردد که در نطقی می فرماید: اگر از تأثر این واقعه انسان بمیرد، قابل سرزنش نخواهد بود! با این همه عاطفه، روزی هم شمشیر می کشد و افراد مفسد را با کمال قدرت از پا درمی آورد. معنای عدالت این است. حاکم عادل رسول اکرم (ص) است. او اگر فرمان داد که فلان محل را بگیرید، فلان خانه را آتش بزنید، فلان طایفه را که مضر به اسلام و مسلمین و ملتها هستند از بین ببرید، حکم به عدل فرموده است. اگر در چنین مواردی فرمان ندهد، خلاف عدالت می باشد؛ زیرا ملاحظه حال اسلام و مسلمین و جامعه بشری را نکرده است. کسی که بر مسلمین و جامعه بشری حکومت دارد، همیشه باید جهات عمومی و منافع عامه را در نظر بگیرد؛ و از جهات خصوصی و عواطف شخصی چشم بپوشد. لهذا اسلام بسیاری از افراد را در مقابل مصالح جامعه فانی کرده است؛ بسیاری از اشخاص را در مقابل مصالح بشر از بین برده است؛ ریشه بسیاری از طوایف را چون مفسده انگیز و برای جامعه مضر بوده اند، قطع کرده است. حضرت رسول (ص) یهود بنی قریظه را چون جماعت ناراحتی بودند و در جامعه اسلامی مفسده ایجاد کرده و به اسلام و حکومت اسلامی ضرر می رساندند، از میان برداشت 1 . اصولًا این دو صفت از صفات مؤمن است که در جای عدالت با کمال قدرت و جرأت اجرای عدالت کند، و هیچ عاطفه نشان ندهد؛ و در مورد عطوفت هم کمال محبت و شفقت را بنماید. برای جامعه مأمن ، یعنی پناهگاه باشد مسلمان و غیر مسلمان در سایه حکومت او در أمن و آسایش باشد؛ به راحتی زندگی کند و بیم نداشته باشد. اینکه مردم از این حکام می ترسند، برای این است که حکومت آنها روی قواعد و قوانین نیست؛ قلدری است. لیکن در حکومت شخصی مانند حضرت امیر (ع)، در حکومت اسلامی، خوف برای کسانی است که خائنند؛ ظالمند؛ متعدی و متجاوزند؛ ولی برای عموم مردم ترس و نگرانی مفهوم ندارد. در آیه دوم می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّه وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْامْرِ مِنْکُم ... . در روایت است که آیه اول (انْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلی اهْلِها) مربوط به ائمه (ع) است. و آیه حکم به عدل (و إذا حکمتم بین الناس) مربوط به امرا می باشد. و این آیه (أطیعوا اللَّه) خطاب به جامعه مسلمین است. به آنان امر می فرماید که از خدا، در احکام الهی، و از رسول اکرم (ص) و أولو الأمر ، یعنی ائمه پیروی و اطاعت کنند. از تعالیمشان پیروی، و از احکام حکومتی آنان اطاعت نمایند. عرض کردم که اطاعت از اوامر خدای تعالی غیر از اطاعت از رسول اکرم (ص) می باشد. کلیه عبادیات و غیر عبادیات (احکام شرع الهی) اوامر خداوند است. رسول اکرم (ص) در باب نماز هیچ امری ندارد. و اگر مردم را به نماز وامی دارد، تأیید و اجرای حکم خداست. ما هم که نماز می خوانیم، اطاعت امر خدا را می کنیم. و اطاعت از رسول اکرم (ص) غیر از طاعة اللَّه می باشد. اوامر رسول اکرم (ص) آن است که از خود آن حضرت صادر می شود، و امر حکومتی می باشد. مثلًا از سپاه اسامه پیروی کنید؛ سرحدات را چطور نگهدارید؛ مالیاتها را از کجا جمع کنید؛ با مردم چگونه معاشرت نمایید... اینها اوامر رسول اکرم است. خداوند ما را الزام کرده که از حضرت رسول (ص) اطاعت کنیم؛ چنانکه مأموریم از أولو الامر - که به حسب ضرورت مذهب ما مراد ائمه (ع) می باشند- اطاعت و پیروی نماییم. اطاعت از أولو الأمر که در اوامر حکومتی می باشد، نیز غیر اطاعت خداست. البته از باب اینکه خدای تعالی فرمان داده که از رسول و أولو الأمر پیروی کنیم، اطاعت از آنان در حقیقت اطاعت خدا هم می باشد. در دنبال آیه می فرماید: ... فَإنْ تَنازَعْتُم فی شَیْ ءٍ فَرُدّوهُ إلیَ اللَّهِ و الرَّسُولِ إنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَومِ الآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تأْویلًا. (... اگر در امری با هم نزاع داشتید، به خدا و پیامبر (ص) رجوع کنید ...) منازعه ای که بین مردم واقع می شود، بر دو نوع است: یک نوع، اینکه بین دو دسته یا دو نفر سر موضوعی اختلاف می شود. مثلًا یکی ادعا دارد که طلبکار است؛ و دیگری انکار می کند. و موضوعْ اثبات شرعی یا عرفی لازم دارد. در این مورد باید به قضات رجوع شود. و قاضی باید موضوع را بررسی کرده دادرسی نماید. اینها دعاوی حقوقی است. نوع دیگر، اینکه اختلافی در بین نیست، بلکه مسأله ظلم و جنایت است. مثلًا قلدری مال کسی را به زور گرفته است؛ یا مال مردم را خورده است؛ دزد به خانه کسی رفته و مالش را برده است. در چنین مواردی؛ مرجع و مسئول قاضی نیست؛ بلکه مدعی العموم (دادستان) است. در این موارد، که موارد جزایی- و نه حقوقی- است، و گاهی جزایی و حقوقی توأم است، ابتدا مدعی العموم، که حافظ احکام و قوانین است و مدافع جامعه به شمار می آید، شروع به کار می کند، و کیفر خواست صادر می نماید؛ سپس، قاضی رسیدگی کرده حکم صادر می کند. این احکام، چه حقوقی و چه جزایی، به وسیله دسته دیگری از حکام، که مجریان باشند، اجرا می شود. قرآن می فرماید: فَإنْ تنازعتم در هر امری از امور بین شما نزاع واقع شد، مرجع در احکامْ خدا، و در اجرا رسول است. رسول اکرم (ص) باید احکام را از خدا بگیرد و اجرا نماید. اگر موضوع اختلافی بود، حضرت رسول به عنوان قاضی دخالت می کند و قضاوت (دادرسی) می نماید. و اگر منازعات دیگری، از قبیل زورگویی و حق کشی بود، نیز مرجع رسول اکرم (ص) است. او چون رئیس دولت اسلام است، ملزم می باشد دادخواهی کند؛ مأمور بفرستد و حق را بگیرد و رد نماید. باید دانست در هر امری که مرجع رسول اکرم باشد، ائمه (ع) هم می باشند. و اطاعت از ائمه (ع) نیز اطاعت از رسول اکرم (ص) می باشد. خلاصه، آیه اول: إذا حَکَمْتُم بَیْنَ النّاس و دوم: أطیعوا اللَّه و أطیعوا الرسول و آیه فَإنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْ ءٍ اعم از حکومت و قضاوت می باشد؛ و اختصاص به باب قضاوت ندارد. صرف نظر از اینکه بعضی از آیات ظهور در حکومت به مفهوم اجرایی دارد. در آیه بعد می فرماید: أَ لَمْ تَرَ إلیَ الَّذینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُریدونَ أَنْ یَتَحاکَموا إلیَ الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ ... آیا ندیدی کسانی را که می پندارند به آنچه به سوی تو نازل شده و آنچه پیش از تو نازل شده ایمان آورده اند، می خواهند نزد طاغوت (قدرتهای ناروا) دادخواهی کنند؛ در حالی که مسلم است که دستور دارند به آن (یعنی طاغوت) کافر شوند. اگر نگوییم منظور از طاغوت حکومتهای جور و قدرتهای ناروای حکومتی به طور کلی است، که در مقابل حکومت الهی طغیان کرده و سلطنت و حکومت برپا داشته اند، باید قائل شویم که اعم از قضات و حکام است. چون رجوع برای دادرسی و احقاق حقوق و کیفر متعدی غالباً با مراجعه به مقامات قضایی انجام می گیرد؛ و باز حکم قضایی را مجریان- که معمولًا آنها را حکومت کننده می شناسند- اجرا می کنند. حکومتهای جور، چه قضات و چه مجریان و چه اصناف دیگر، آنها طاغوت اند، چون در برابر حکم خدا سرکشی و طغیان کرده، قوانینی به دلخواه وضع کرده، به اجرای آن و قضاوت بر طبق آن پرداخته اند. خداوند امر فرموده که به آنها کافر شوید؛ یعنی در برابر آنها و اوامر و احکامشان عصیان بورزید. بدیهی است کسانی که می خواهند به طاغوت کافر شوند، یعنی در برابر قدرتهای حاکمه ناروا سر به نافرمانی بردارند، وظایف سنگینی خواهند داشت که بایستی به قدر توانایی و امکان در انجام آن بکوشند. (اخذ از کتاب ولایت فقیه(حکومت اسلامی)- تالیف امام خمینی- ره) تنظیم:غلامرضا خارکوهی - نویسنده و مورخ گلستانی انتهای پیام/ ...
تفاوت نسخۀ لیبرالی و اسلامی برای کنترل انسان
نتوانست تحمل کند و بُرید. لذا وقتی خدا فرمود: به آدم سجده کن گفت: من نمی توانم! شما طبیعتاً عمروعاص را می شناسید. او پسری داشت به نام عبدالله . این شخص، در اوایل عمرش، خیلی بچه مثبت بازی درمی آورد! (منظور ما از بچه مثبت، آدم ظاهراً خوبی است که خوبی اش ریشۀ درستی نداشته باشد) مثلاً او هر روز، روزه می گرفت. حتی پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمود: هر روز روزه نگیر! ولی او می گفت: من نمی توانم از ...
مردم هیچ وقت به تورم عادت نمی کنند
خاص قیمت ها بالا نرفته باشد؛ این مساله عادی است و در خیلی از کشورها این اتفاق می افتد. ضمن اینکه از دیدگاه نظری، تورم می تواند صفر، منفی و هم مثبت باشد. برخی کشورها در دنیا در این اواخر تورم منفی داشتند، به طوری که در طول یک ماه و حتی یک سال قیمت ها پایین می رفت که این اصلا خوب نیست، چون باعث عدم سرمایه گذاری در کشور خواهد شد. در 36سال بعد از انقلاب اسلامی، هیچ سالی تورم ما صفر نبوده و ما ...
سیری در جهان بینی و ایدئولوژی های سه گانه ازدواج
.... و البته برای یک مرد، بلوغ اقتصادی نیز لازم است به گونه ای که حداکثر یک سال بعد از عقد بتواند با همسرش زیر یک سقف زندگی مشترکشان را آغاز کنند. لذا ازدواج سن خاصی ندارد و در مناطق و فرهنگ ها و خانواده های گوناگون، سن مناسب برای ازدواج متفاوت است. در عین حال با توجه به شرایط گوناگون فعلی (شکل گیری هویت، درآمد، گرانی، سربازی و تحصیل و...) سن مناسب (در خانواده های متوسط الحال) برای ...
با موسیقی کوچه بازاری چطوری؟
های موسیقی پاپ، سبک نوینی را در موسیقی فارسی رقم می زند. ترانه سرایان نسل جدید ایران در این دوره ظهور کردند و توانستند آثاری همه گیر را روانه بازار کنند. تو چقدر خالتوری! در تمام این دوره ها، اصطلاح و لفظی مهم در ادبیات موسیقی کشور رواج پیدا کرد که تا همین امروز هم بارها و بارها آن را شنیده ایم و شاید هنوز تعریف درستی از آن وجود نداشته و ندارد. لفظ خالتور که در دوره های ...
آیت الله مظاهری: اسلامی که ما پیاده می کنیم از خودمان درآوردیم/ اقتصاد کشور بیمار است
می خواندیم و کارهایمان را می کردیم تا نیم ساعت به ظهر. دوباره از بازار قدم زنان می آمدیم. هم راه رفته بودیم و هم احتیاج به ماشین نداشتیم و هم تفریح کرده بودیم و هم سالم بودیم برای اینکه روح سالم در بدن سالم است. آن وقت ها تاکسی و غیره نبود و آقای بازاری نیم ساعت قبل از خانه حرکت می کرد و به بازار می رسید و بعد هم نماز ظهر و عصر را در بازار می خواند و مثلاً شب قدم زنان به خانه می آمد. هم راه رفته ...
دیوار به دیوار مسجد ارک
را گذاشته ای در اتاقت که چه بشود مثلا؟! بعد با تشر ادامه دادم؛ اگر هم الان بیرونش نکنی، فردا در روزنامه، ماوقع را شرح خواهم داد! مطمئن باشید! از قضا، به یک ماه نرسید که بی نیاز به عملی کردن آن تهدید، شنیدم طرف را از دادسرا انداخته اند بیرون! این را هم بگویم؛ سئوال و جواب، فقط وقتی شروع شد که دیگر عباس عبدی در اتاق نبود! وقتی عباس عبدی داشت می رفت بیرون، به من گفت: تو همان 20 سال پیش منی! جواب دادم ...
مظلوم نمایی پدر از مهدی هاشمی در اوین/ توهین اوباما به ملت ایران
...! به نظر می رسد با انجام توافق هسته ای، تمام ارکان ریز و درشت مملکت نیز با ایجاد انتظارات کاذب، در انتظار گشایشند، در همین زمینه آفتاب یزد به سراغ حوزه زنان رفته و " زنان و توافق هسته ای" را درچارچوب این کلیات قرار داده است: یکی از این موضوعات که امید می رود با بهبود شرایط کشور بعد از دوران پساتحریم شاهد ارتقای آن باشیم حوزه زنان است؛ حوزه ای که سال های سال است مغفول مانده و کمترین ...
با همسر بی مسئولیت خود چگونه رفتار کنیم؟
انجام کار، دلسرد و مایوس کند. مثلا برای متقاعد کردن شوهر بی مسئولیتی که در تامین نیازهای مادی خانواده دچار مشکل است، می توانید از خریدهای ارزانقیمت، اما در عین حال ضروری شروع کنید. صبور و بردبار باشید و به طور کاملا محترمانه و بدون پرخاشگری و عصبانیت روی تقاضاهایتان اصرار و پافشاری کنید. از سوی دیگر، ایده آل گرا نباشید و گمان نکنید صددرصد تقاضاهای شما باید برآورده شود بلکه انتظار اجابت 50 ...
اولین نشست مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری با انتخاب اعضای هیئت مدیره به پایان رسید
موسیقی ما - انتخابات مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری روز سه شنبه 23 تیرماه برگزار شد. تمامی فعالان حوزه تولید و نشر آثار موسیقی در تالار وزارت کشور گرد هم آمدند تا با تصویب اساس نامه و برگزاری انتخاب هیئت مدیره، در جهت تأسیس و فعالیت جدی صنف خود قدم بردارند. صنفی که به گفته کارشناسان و منتقدان، جای خالی آن خصوصاً طی سال های اخیر که مقوله انتشار آثار موسیقی با بحران های جدی رو به رو بوده، حس ...
سفیر ایران :قطع رابطه ایران و امریکا ابدی نیست
داشتن ایران در کنار آمریکا در این ائتلاف، یک چیز رویایی می تواند باشد.. ج: مسلما ما برخی منافع مشترک داریم. ولی ائتلاف با آمریکا معنی خاص خود را دارد که هنوز فاصله زیادی تا تصور تحقق آن وجود دارد. *سوال: خب حالا سوالی هم در باره فرانسه داشته باشیم که از زبان لوران فابیوس موضعی بسیار قاطعانه در زمان مذاکرات داشته است. آیا شرکت های فرانسوی که از همین فردا به بعد می توانند به ...
اختلاف فقها در تعیین عید فطر از کجاست؟
تعریف برخی موضوعات فقهی نیز در حوزه وظایف فقهاء قرار دارد. توضیح آنکه موضوعات احکام دو دسته اند: برخی از موضوعات، به گونه ای هستند که شارع مقدس آنها را جعل کرده است مثل نماز، روزه، حج، خمس، زکات و... اگر دین اسلام نبود، نماز و روزه و ... به این صورت اصلاً وجود خارجی پیدا نمی کردند، این موضوعات در آیات و روایات و افعال معصومین تعریف و تبیین شده اند. ولی برخی دیگر از موضوعات فقهی، همان ...
شورای نگهبان:کسی را به خاطر وابستگی جناحی رد نمی کنیم
حقوقدان معرفی فرمودند. یک دوره نیز در زمان ریاست حضرت آیت الله شاهرودی به مجلس شورای اسلامی معرفی شدم. در دوره اخیر هم که تقریباً یک سال از آن باقی مانده است، حضرت آیت الله آملی لاریجانی بنده را برای معرفی به مجلس در نظر گرفتند. البته در زمان حضرت آیت الله یزدی مدتی به صورت همزمان و بعد به صورت مستقل، رئیس ارزشیابی قضات و عضو کمیسیون نقل و انتقالات هم بودم. بعد با انتصاب حضرت آیت الله ...
ماجرای نقل قول روزنامه هاآرتص درباره حجاب ایرانیان و قول رئیس جمهور
... در سال های اخیر هم وزارت کشور مأموریت اجرای طرح صیانت از حقوق شهروندی را عهده دار شد و متولی اجرا و ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب در کشور اجرا شد. *تسنیم: با وجود این قوانین گسترده و سیاست های متعدد، پس چرا وضعیت عفاف و حجاب در کشور با نظام جمهوری اسلامی فاصله دارد، شما علت را در چه می دانید؟ *خزعلی: علت این وضعیت، ضعف قوانین و آئین نامه های مصوب نیست. بلکه به عوامل بعد ...
فیلم های آخر هفته و عید فطر تلویزیون
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ،فیلم های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن مرا متهم بدان ، آماده باش ، میلیونر زاغه نشین ، به من نگو قراضه ، تفنگدار تنها ، فرید بهاری ، ویکی در سفر بزرگ ، خرگوش کیک پز ، روز وارونه ، اتوبوس ، ماه عسل یونانی ، پاندای کنگ فوکار ، زبان مادری ، دریا دلان ، جایی برای بودن ، روز شصتم ، پدینگتون ، ربوده شده ، یکی پیدا شده ، هواپیماها، قطارها، ماشین ها ، پیله سرا ، مزاحم ...
بدون آسمان نمی توانم فیلم بسازم
... * کمی درخصوص کارهایی که در حال ساخت دارید، توضیح دهید. ** در حال حاضر در حال ساخت مستندهایی با موضوع محیط بانان محکوم به اعدام ، صلح و مهاجرت پرندگان از سیبری به ایران و کشتار بی رویه آنها در فریدون کنار هستم. * آقای فرهمند! چطور پا به عرصه هنر فیلمسازی گذاشتید و بیشتر چه مسایلی ذهن شما را برای ساخت فیلم درگیر می کند؟ ** در حقیقت آشنایی من با انجمن سینمای ...
هشدار رادان درمورد تبلیغات جذب دختران!
، سازمان میراث فرهنگی، بسیج، راه و ترابری و غیره در مصوبه راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب موظف هستند گفت: این سازمان ها در مقوله برخورد با بدحجابی و گسترش فرهنگ و عفاف در جامعه وظایفی را بر عهده دارند. رادان در پاسخ به این سوال که در طول یک سال گذشته عملکرد این سازمان ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چگونه است؟ گفت: امروز من برای اینکه چه سازمانی وظایف خود را انجام داده و چه سازمانی انجام نداده است ...
التماس دعای یک پدر شهید از امام خمینی
...، آن کسب حلال موجب شد که چنین فرزندانی تحویل اسلام بدهم. خداوند دعایش را مستجاب کرد یک شب قبل از شهادتش، در قرارگاه کربلا سخنرانی داشت. گفت که فردا سالروز جنگ بدر است و از مقام و منزلت شهدای این جنگ یاد کرد، شهدایی که در رکاب پیامبر به شهادت رسیدند. بعد دعا کرد و گفت: خوشا بحال رزمندگانی که فردا در جبهه های جنگ به شهادت می رسند. خداوند ان شاالله ما را شامل این لطف خود ...
انتشار فایل صوتی آخرین بگو مگو های قبل از توافق/ 180 درجه اختلاف دو روایت از یک توافق
جنگ "، به استقبال توافق هسته ای رفته است: توافق شد؛ بعد از 12 سال کشمکش، بعد از 22 ماه نشست و گفت و گو، بعد از 19 روز مذاکره پیاپی. دود سفید بالاخره از قصر کوبورگ برخاست. وزرای خارجه ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بالاخره به راه حلی برای حل بحران هسته ای ایران دست یافتند. چهره ها خسته است، برخی کمتر، برخی بیشتر، اما همه در برشی از تاریخ ...
از آرامشم در ایفای نقش امام (ره) یکه خوردم
خوب آن را اجرا کند دوبلور نیز می داند چگونه کار کند.من پیش فرضی در انتخاب دوبلور نداشته و ندارم و این انتخاب با آقای ورزی است که قطعامی خواهند بهترین کار را ارائه دهند و اشراف او بیش تر از ماست؛با این حال بعد از انتخاب دوبله نقش برای من راضی کننده بود. پیش بینی شما در خصوص جذب مخاطب و استقبال از این سریال چیست؟ یکی از کارهای موفق که زحمات زیادی برای آن کشیده شده معمای شاه است که از سال 91 عوامل آن بی وقفه و هر روز سخت در حال تولید هستند،شک نکنید که قطعا در جذب مخاطب موفق خواهد شد. م ...
ارزیابی اموال میزان و پدیده برای بازپرداخت اصل پول سپرده گذاران
شده امروز فردا نکنین ...یه کم ب فکر باشین لطفأ ناسلامتی تو ایران داریم زندگی میکنیم.. ایران (اسلامی) من که تا الانش خیری ندیدم مشکل مالی پیدا کردیم.. مردم دارن بیچاره میشن و شما خیلی راحت دارین با آرامش بررسی میکنین موضوعو این درست نیس باسلام و آرزوی قبولی طاعات شما زحمت کشان عزیز ملت ایران اسلامی با عرض معذرت اینقدر از مسیولین وعده شنیده ایم که این یکی را هم ...
زندگی ذکاءالملک فروغی در دوران پهلوی اول
مزایا و امتیازات مال تو باشد ولی زحمت آن مال من. سیمای نجیب ایشان [فروغی] که مشحون از حجب و حیا بود گلگون می گردد و لحظه ای بعد رضاشاه می گوید: آقای ذکاءالملک، سمت شما در کابینه جدید، وزارت جنگ است. حقوق و مزایا مال شما، اداره کردن وزارتخانه با من. پس از استعفای مستوفی الممالک در 9 خرداد 1306 فروغی از وزارت جنگ استعفا داد و در 15 تیر 1306 برای حل اختلافات مرزی ایران و ترکیه، به سمت سفیر کبیر ...
گفتار چهارم؛ کدام روش تحقیق در شناخت مفاهیم دینی کارآمد است؟
شما صد تا برهان هم بیاورید می گویند تا ما به صورت تجربی نبینیم و نتوانیم به دیگران نشان بدهیم علمی نیست. اختلاف ما در این جا بر سر متد ظاهر می شود؛ اصلاً سنخ مسائلِ بخشی از دین طوری است که قابل تجربه حسی نیست. متد اثباتش متد تعقلی است، نه حسی و تجربی و نه نقلی. قضیه تاریخی نیست که مورخین بگویند خدا در آن زمان بوده است و برای ما نقل کرده اند که خدا بوده است. این قضیه تاریخی نیست. نمی ...
هنرمندان انقلاب؛ آماده مبارزه با استکبار + تصاویر و اسامی
رسانه ای انقلاب اسلامی ضمن گرفتن عکس یادگاری، آمادگی خود را در مسیر مبارزه با استکبار جهانی اعلام کنند. در این بنر علاوه بر نوشته شدن کلام رهبری، تصاویری از جنایات آمریکا در صد سال اخیر نشان داده شده بود. در تصاویر زیر می توانید نزدیک به چهل تن از نسل جوان هنرمندان انقلاب تا پیشکسوتان این عرصه چون نادر طالب زاده، هادی آزرم، سیدناصر هاشم زاده، مرتضی امیری اسفندقه و ... را ...
اثربخشی تعامل مثبت با وزارت علوم در توسعه علمی دانشگاه آزاد
هم افزایی فعالیتهای آنها است. در عین حال، برای تحقق این امر، نباید هرگز به فکر موقعیت و پایگاه شغلی و اجتماعی خود باشیم. دکتر غریبی این مباحث را در جلسه خداحافظی با مدیران حوزه معاونت دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری و دکتر حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد؛ مطرح کرد. متن کامل شده گفته های این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت ...
واکنش مقامات بین المللی به پایان مذاکرات/ روحانی: دوران 12 ساله توهم قدرت ها پایان یافت/ ظریف: آنچه ...
اتهامات غلط و نابجاست. امروز روز بیانه مشترک بود، روز نهایی شدن روز لغو قطع نامه های سازمان ملل است و بعد از حدود بیش از دو ماه به روز توافق می رسیم. 15:30 سخنرانی اوباما آغاز شد: (جزئیات بیشتر) امروز، بدلیل اینکه آمریکا از موضع قدرت مذاکره کرد، جلوی گسترش سلاح هسته ای در منطقه گرفته شد. تمام راه های ایران به دستیابی به سلاح هسته ای بسته شد. در نتیجه این توافق ...