سایر منابع:
سایر خبرها
فقه شیعه ظرفیت تمدن سازی برای جهان دارد
متمدن ترین کشور اهل سنت نتوانست یک سال دوام بیاورد چون ظرفیت و توانمندی لازم در درون فقه آن وجود نداشت . لذا به راحتی اسلام و انقلاب آنها مصادره شد و این مصداق عینی تفاوت فقه شیعه و فقه اهل تسنن است. رییس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه ضمن بر شمردن عوامل مو ثر در پویایی فقه تصریح کرد: باید توجه داشت که از یک طرف منابع این فقه (قرآن، سنت 14 معصوم و اصول و ...
فلسفه؛ مبنای بینش ها و کنش ها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه
پایان ناپذیر است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی مکاتب ایدئولوژی نیز مختلف هستند و البته لیبرالسیم و ... نیز تغییراتی داشته است که همه اینها مبتنی بر مبانی فلسفی هستند و واقعا علم مدرن مبانی فلسفی دارد؛ علوم انسانی مدرن که از قرن 19 توسط دیلتای مطرح شد مبانی فلسفی دارد و فلسفه هگل بر او تاثیر گذاتشه است، لذا کسی که از حزب، حزب مدرن، دموکراسی مدرن، تفکیک قوای مدرن ...
دین انگیزه نیرومندی برای اخلاقی زیستن در ما ایجاد می کند
عادلانه (just war) سخن می گوید. *آیا توماس آکوییناس مفهوم جنگ عادلانه را از اسلام نگرفته است، چون او از ارسطوئیان مسلمان مثل ابن سینا متاثر بود؟! خیر! آثار ابن سینا که به لاتین ترجمه شد آثار فقهی نیست و در آنها از جهاد بحث نشده است، بلکه آن آثار مربوط فلسفه، منطق، طب و علوم طبیعی است. آکوئیناس از این آثار بسیار استفاده کرده است. همین طور شرح ابن رشد بر منطق ارسطو مورد استنفاده ...
شاعران دانشجو که دلشان برای فرهنگ و زبان ایران می تپد/ کانون ادبی گوَن؛ پذیرای عاشقان فرهنگ و ادبیات
فقط همین کانون ادبی را داریم و شاعران، داستان نویسان و منتقدان ادبی و سایر اهالی قلم دور هم جمع می شوند. مثلا دوستانی هستند که شعر می گویند، رمان می نویسند یا نقد می کنند. در مجموع همه علاقمند و طرفدار شعر و ادبیات هستند و قید و بند خاصی برای گونه های مختلف ادبی از شعر، داستان و نقد ادبی در این جمع نداریم و سعی کردیم که این کانون به روی همه دانشجویانی که عاشق ادبیات هستند باز باشد. ...
نظریه تکامل و سازگاری آن با آموزه های دینی در نظرالوین پلنتینگا و نقدهای دنیل دنت
و مغلوب شده است.... بنابر این، بعنوان نتیجه گیری بحث به این صورت می توان بیان کرد که پلنتینگا از داستان سوپرمنِ او انتقاد کرده چون هدف دنت، نشان دادنِ کم عمق بودن تمام تلاش هایی است که برای حفظ انسجام بین علم و دین انجام می شود و می خواهد که اعتقاد دینی را به زور دست کاری کند تا به لحاظ منطقی با علم جور درآید و این که این یک سنت قدیمی است و اشخاص بزرگ و برجسته ای آن را تقویت کرده اند، دلیل نمی شود ...
رابطۀ ادراکِ حسی، کمال و لذت با زیبایی در استتیکِ کریستین وُلف
ابژه ها و همین طور مراتب زیبایی بازمی ماند. بر طبق معیار ولف، نمی توان بین زیبا و زیباتر فرق قائل شد؛ زیرا یگانه منشاء لذت استتیکی همانا مشاهدۀ کمال است و کمال عبارت است از وحدت در کثرت. ولف هیچ معیاری برای تعیین این که آیا این وحدت در برخی ابژه ها بیش تر یا کم تر از برخی دیگر است، ارائه نمی دهد؛ درحالی که کسی چون هاچسن که در سنت تجربه گرایانه، به معیار هم گونگی درون چندگونگی به عنوان یگانه خصلت ...
مسئولان آموزش عالی التفاتی به تولید دانش ندارند/ عدم تاثیر حجم انبوه مقالات در تولید علم
قاسم پورحسن در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره علل ناتوانی دانشگاه های کشور در تولید اندیشه و نظر اظهار کرد: تولید علم اتفاقی نیست، تولید علم نیازمند دسیپلین، فرآیند و منطقی است که همین منطق می گوید علم در یک فرآیند طولانی تولید می شود، البته درصورتی که التفات به منطق تولید داشته باشیم. وی افزود: دانشگاه های کشور و وزارت علوم، هیچ التفاتی به منطق تولید علم ندارند و تصور ...
حجیت قول امام ربطی به مقوله نبوت ندارد/ حسن انصاری
سخنانی گفته اند؟ متأسفانه روشنفکری دینی اهمیت چندانی به تحقیقات تاریخی نمی دهد. باری معتزله قائل به ادبی بودن و مجازی بودن سخن خدا در قرآن بوده اند و از ای نرو تأویل ادبی را جائز می دانسته اند اما این کجا و مطالبی که اینجا به معتزله و مخالفانشان نسبت داده شده؟ چند سطر در نقد دکتر سروش دباغ در مناظره با بهمن پور همچنین این نکته از سوی دکتر سروش مطرح شده است: چگونه می شود که پس از ...
جمعیت سری اخوت با زیربنای سیاست
در نخستین قرون شکوفایی تفکر اسلامی، گروهی از اندیشمندان اسلامی گرد هم آمدند و با ابداع روش و کتابت آثاری، توانستند تأثیر چشمگیری از خود بر حرکت علمی و فرهنگی مسلمین بر جای بگذارند. این گروه مخفی و پررمز و راز مشهور به اخوان الصفا هستند. برادران دانشمندی که با ملیت ایرانی و با نگرش توأمان فلسفی و عرفانی در قرن چهارم قمری در بصره و بغداد گرد هم آمدند و طریقتی را بنا نهادند که تلاشی برای تلفیق فلسفه ...
بلخاری: رباعیات هنجارشکن را نمی توان به خیام منتسب کرد/ انوار: خیام ریاضی را با موسیقی پیوند داد
بودند اما امروزه این مساله در غرب وجود ندارد. او ادامه داد: متاسفانه از یک دوره ای فیلسوف نتوانست علم را با حکمت همراه کند و این تاسف بار است چنانچه امروز بیشتر دانشمندان نیز در این مساله گرفتارند و سعی دارند مسائل فرامادی چون روح را با ماده تعریف کنند. اعوانی با اشاره به اقدامات شایسته خیام گفت: خیام یک ریاضی دان، فیلسوف و حکیم است که از جمله کارهای علمی و شایسته وی می توان به ...
حذف شریعت در ایران هرگز به بهبود اوضاع منجر نخواهد شد/ سیدیحیی یثربی
مرجعیت دین را پذیرفته بودند و گروهی که به طور کلی معتقد بودند باید دین را کنار گذاشت. لوتر از گروه اول بود. او متن را پذیرفت و اضافات کلیسا را دور ریخت، چون به عقیده او مصوبات کلیسا جزیی از دین نبودند. اما ما در اسلام چیزی به غیر از متن نداریم. هر چه هست، متن و سنت است. دیدگاه های مجتهدین ما فهم متن است، نه ایجاد احکام و قوانین تازه. اگر قوانینی داشتیم که واضع آنها فقها بودند، می توانستیم ...
خیام در این سال ها می توانست به نحو شایسته تری قدر دانسته شود
اکنون اینجا جمع شده ایم تا هزاره شخصیتی چون عمر خیام را جشن بگیریم و در جهت تقویت ارزش های انسانی در جهان گام برداریم. یونس کرامتی، پژوهشگر حوزه تاریخ علم آخرین سخنرانان این نشست بود که ضمن اشاره مختصری درباره پیشینه تقویم نویسی و روزشماری، به ارائه سخنرانی درباره چگونگی شکل گیری تقویم جلالی و فعالیت های نجومی خیام پرداخت. نادیه المضاحکه این مراسم با اجرای گروه های موسیقی ...
آسیب شناسی بومی سازی علوم انسانی
بوم و سرزمین دانش مربوط به انسان و اجتماع در سرزمین دیگر نیست. رییس جمهوری همچنین با رد این نظریه که علوم انسانی فقط در سرزمین های اسلامی محقق شده است، گفت: ابن خلدون یکی از متفکران اسلامی است که در تقسیمات جغرافیایی امروز متعلق به یک کشور اروپایی است. واقعیت این است که حکمت، دانش و علم مرز نمی شناسد و در اسلام و سخن پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است که باید به دنبال علم رفت زیرا علم گمشده ...
برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد معرفی شدند
فیروزه ای نوشته عالیه محرابی، شرحی بر سنت حفاظت معماری نوشته محسن عباسی هرفته، یزد، یادگار تاریخ نوشته حسین مسرت به عنوان آثار برگزیده دومین دوره کتاب سال یزد معرفی شدند . همچنین کتاب های مبانی و روش فهم و نقد حدیث از دیدگاه شیخ حر عاملی با تأکید بر کتاب الفوائد الطوسیه نوشته علی محمد میرجلیلی، مسیر تحول نساجی یزد نوشته سید منصور امامی میبدی، شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه غرب و ...
ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی
شعار سال :از شواهد موجود چنین مشهود است که در سال های اخیر بحث درباره مفهوم نظری علم دینی و تا اندازه ای نیز علم بومی رونق یافته است. با توجه به اهمیت و اعتباری که علم science در جهان جدید پیدا کرده و نقش چشمگیری که در ایجاد تحولات همه جانبه در زندگی افراد و جوامع ایفا می کند، می توان لااقل یکی از علل جاذبه ای را که مفاهیمی نظیر علم دینی و علم بومی برای برخی از مسلمانان دارند، حدس زد. بر مبنای این فرض می توان تصور کرد که در نظر این گروه از مومنان اگر بتوان علمی اسلامی یا بومی با همان تواناییهای علم جدید به وجود آورد آنگاه زمینه برای اعاده مجد و عظمت از دست رفته ...
منطق سعی دارد قواعد درست اندیشی را به ما نشان دهد
با علم و فلسفه زمان حاضر و محدودیت های زبانی، پیچیده و دیرفهم شده است. ما نیازمند تدوین منطقی همگام با تفکر و علم روز هستیم که همه جنبه ها را پوشش دهد. اما درست یا غلط، اکنون منطق کلاسیک، منبع درسی اصلی مراکز آموزشی قرار گرفته است و به تبع، چالش های آن هم به منطق آموزان منتقل می شود. علاوه بر آن عموم مؤلفان آموزش منطق سعی زیادی در ساده سازی آن مباحث نداشته اند. در درسنامه حاضر تا حد توان و امکان ...
دومین آیین کتاب سال یزد به کار خود پایان داد
بخش اصلی این آیین، از "محمدعلی جعفری" نویسنده کتاب "خانه مغارت"، "عالیه محرابی" نویسنده کتاب های "به امضای گل سرخ" و " قلمدان های فیروزه"، "محسن عباسی هرفته" نویسنده کتاب "شرحی بر سنت حفاظت معماری در ایران" برگزیده در حوزه معماری و "حسین مسرت" از نویسندگان برجسته یزدی در حوزه یزدشناسی تجلیل به عمل آمد. هیئت داوران این آیین از "علی محمد میرجلیلی نویسنده کتاب "مبانی و روش فهم و نقد حدیث ...
شهریار چطور خوانده شده و الهام بخش چه متفکرانی بوده است؟
که چهل بار مابعدالطبیعه ارسطو را خواند و مطلقا از آن چیزی درنیافت، تا اینکه با خواندن رساله بسیار مختصر فارابی با عنوان اغراض مابعدالطبیعه، تمامی زوایای این اثر برای او روشن گشت. کوشش تمثیل گونه او حکایت از این می کند که خواننده راهی طولانی تا فهم متن کلاسیک در پیش دارد و در این راه نیازمند راهنماست. اما تلاش برای خواندن این متن ها و برای ما فارسی زبانان خواندن ترجمه های فارسی آنها، اغلب به مسیری ...
صیانت از قلم/ قلمی برای وحدت و قلمی برای کثرت
به گزارش خبرنگار مهر ، متن زیر یادداشتی است که به قلم حسین علی رمضانی، مدرس دانشگاه و کارشناس علوم انسانی به مناسبت 14 تیرماه روز قلم نگاشته است: کلمات الهی؛ همه عالم از کل تا جزء را در برگرفته است و پدیده ها حامل این کلمات حضرت حق باری تعالی هستند و انسان به عنوان "حیوان ناطق" این کلمات را با ابزار معرفتی عقل و منطق به شکار خود در می آورد. کلمات طبق سنت الهی به دو طیف طیّب و خبیث قابل ...
نباید با علوم انسانی قهر کرد
رضا داوری اردکانی پنجشنبه شب در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد (جایزه ویژه شهید آیت الله صدوقی) با بیان اینکه به نظر می رسد عرف در ایران، علوم انسانی و علوم اجتماعی را به رسمیت نمی شناسد، افزود: نباید به علم نگاه مهندسی داشته باشیم. وی با بیان اینکه جامعه پرسشگر نیازمند تامل و کتابخوانی است، ادامه داد: برنامه های درسی در مدارس مجالی برای مطالعه کتاب های غیردرسی ...
گزارش | پدیدارشناسی خشونت در روابط خانوادگی
ساحت گفتار این بحث جغرافیای مفهوم باید بهتر و بیشتر توضیح داده می شد. این بحث به صورت فنی و تکنیکال به بررسی خشونت در خانواده پرداخته درحالی که هنوز جغرافیای مفاهیم در بحث روشن نیست؛ بر این اساس می توان با ادبیاتی عمیق تر به بررسی هویت این موضوع پرداخت. در مبانی فلسفه اختلافات عمیق و دلایلی وجود دارد تا جایی که دیالوگ بین خود فلاسفه دچار ایراد خواهد شد؛ این در حالی است که ...
رفتار برخی مسؤولان نباید بهانه ای برای کنارگذاشتن نظریه حکومت اسلامی شود
. حال انتخاب بنده ممکن است به دلیل علم من یا پرداخت وجهی توسط من انجام شده باشد؛ پس من با یک سری از ابزار در اراده شما اثر می گذارم که از میان همه کارهایی که می توانستید انجام دهید این کار را انتخاب کنید. گاهی اوقات خودتان اراده خودتان را تصرف می کنید و گاهی اوقات از بیرون اراده شما تصرف می شود؛ انسان ها به عنوان صاحب اختیار روی اراده خود و دیگران تصرف می کنند. رسا پس هر کس به ...
علاقه فراوان اهل تسنن به سادات شیعه
میان اهل سنت خراسان در سده های هشتم و نهم هجری به جز موارد استثنایی ، بر اساس این باور شکل گرفت که می توان میان چهار خلیفه و دوازده امام شیعیان جمع کرد و به همه آن ها اعتقاد داشت . عنوانی که به این گرایش و جریان می توان داد ، تسنن دوازده امامی است. عواملی در این گرایش نقش داشتند که عبارتند از: 1. در این دوره، تسنن به تدریج به تشیع نزدیک شد و اندک اندک شرح حال امامان شیعه در کتاب های ...
رابطه دین و علم به تعریف دین وابسته است
موضوع علوم انسانی، حوزه تجویزهای خداوند مانند فقه باشد، این علم دینی است. وی افزود: به لحاظ تاریخی اگوست کنت این موضوع را بیان کرد و معتقد بود که بشر در دوران اولیه علمش دینی است چون همه عالم را خدایان و افعال خداوند می داند ولی بشر مدرن علمش غیردینی است؛ چون موضوعش خدایان نیست و موضوع آن عالمی است که خالی از اعتقادات الهی است. حجت الاسلام پارسانیا گفت: دومین ملاک از حیث روش ...
تحول علوم انسانی در گرو وحدت حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه پرونده ها را بدون نام افراد نقد و بررسی می کنند، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را از جنبه های مختلفی می توان بررسی کرد و بحث تحول علوم انسانی از شاخه های آن است که البته گاهی این بحث را سیاسی می کنند و حتی برخی آن را به رهبری و ولایت ارتباط می دهند و برخی می گویند که رئیس قوه قضائیه علوم انسانی را نفی می کند. رئیس قوه قضائیه گفت: بحث علوم انسانی و تحول آن برای ما که دارای حکومت دینی ...
سندرم کیارستمی و نگاهی به آینده
علم پزشکی، از دوران رنسانس به بعد، با وجود پیشرفت های شگفت انگیزش در گسترش فهم ما از نحوه کارکرد اعضای بدن و بیماری های آن، موفق نشده است وحدت لازم بین آنچه در بدن انسان می گذرد را با آنچه که در ذهن او می گذرد، ایجاد کند و آن را به طور انسجام یافته در امر تشخیص و درمان به کار گیرد. مغزپژوهی امروز تاکید دارد بسیاری از مکانیسم های شفابخش، چه آگاه و چه ناآگاه، از طریق تشکیلات سلسله اعصاب ...
علوم انسانی گرفتار معضل کمیت گرایی
هرمنوتیک در مطالعه روشمند دارید و زمانی رئالیستی انتقادی دارید، اینها همه باید مطمع نظر قرار گیرد، چون واقعا پیچیدگی کار در همین جاهاست، دیگر نمی توان برخورد سرانگشتی با علم و علوم انسانی کرد، مسائل خیلی پیچیده شده است و تقریبا می توان گفت که بغرنج شده است، به این سادگی نمی توان برخورد کلیشه ای، ساده، هیجانی و یا سیاسی با این مقوله کرد، مقوله بسیار پیچیده است و رشته های مختلفی امروز دست اندرکار ...
تولد دانشگاه
نقل از اعتماد ، به طور رسمی، حدود 85 سال از تاسیس دانشگاه جدید در ایران می گذرد و تجربه های پیش از آن مثل مدرسه دارالفنون (1230) و مدرسه علوم سیاسی (ص1278) و دارالمعلمین مرکزی (1298) را می توان مقدماتی برای بنای دانشگاه تهران در سال 1313 خورشیدی قلمداد کرد. در اروپا این تاریخ به حدود 800 سال پیش باز می گردد: سده سیزدهم میلادی که برخی مورخان آن را قرن دانشگاه ها خوانده اند. البته تردیدی نیست که ...
نقد آیت الله مصباح یزدی بر نظریه سارتر در مورد گستره مسئولیت انسان
سه شرط دارد: قدرت و توانایی؛ علم و آگاهی؛ اختیار و اراده آزاد. اگر فعل مورد تکلیف، خارج از حیطه توانایی ها و استعدادهای انسانی باشد، طبیعی است که اخلاقاً نمی توان فرد را در قبال آن مسئول دانست. ازاین روست که ما معتقدیم: تکلیف به ما لایطاق قبیح است، و خدای حکیم نیز کاری را که از حدود توانایی های آدمیان خارج باشد از آنان نمی خواهد. دومین شرط مسئولیت این است که انسان شیء مورد تکلیف را بشناسد و وظیفه ...
روشنفکران ایران برنامه ای برای توسعه نداشتند
، ترویج دهنده کوشش و کار است . در این نگاه نمی توان شریعتی را مروج توسعه دانست؟ در اینجا می خواهم از شریعتی دفاع کنم؛ هرچند نگاه شریعتی را نقد می کنم. ما در تحلیل خود یک اشکال داریم که این اشکال برآمده از یک ضعف تاریخی است. ما از فرد انتظار داریم در جایگاه نهاد عمل کند. از هیچ روشنفکری نمی توان انتظار داشت که متخصص همه علوم باشد و برای همه حوزه ها پاسخ داشته باشد. بنابراین، چرا باید از ...