شهروند-خبرنگار برترین ها شوید
سایر منابع:
سایر خبرها
کسی آمده به اسم احمد متوسلیان، پدر ما را درآورده!
سرنشین خودرو مزبور به رغم مصونیت دیپلماتیک - توسط آدم ربایان دست نشانده رژیم تروریستی تل آویو گروگان گرفته شده شدند. این چهار نفر عبارتند از: محسن موسوی ، احمد متوسلیان ، تقی رستگار مقدم و خبرنگار عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا - کاظم اخوان که از سرنوشت آنان تاکنون اطلاعی در دست نیست. آنچه در ادامه می خوانید خاطراتی است از حاج احمد متوسلیان که توسط دوستانش روایت شده است ...
سخنگوی پلیس: مرعوب هجمه ها نمی شویم
مدیران مراکز اطلاع رسانی باید آنها را مورد اهتمام ویژه قرار دهند. معاون اجتماعی ناجا به مطلب دکتر محسنیان راد (از نخستین نظریه پردازان علوم ارتباطات در ایران) اشاره کرد و گفت: "سواد رسانه ای" سوادی است که در حالت انبوه شدن پیامها در سپهر ارتباطی مخاطب قرار می گیرد، وقتی شما بمباران اطلاعات می شوید یعنی انواع و اقسام خبرها و داده ها توسط رسانه ها، وسایل ارتباطی مختلف به مخاطب هجوم می آورد ...
پلیس مقتدر حافظ آبروی جامعه و هنجارهای اجتماعی است
مورد نظر، کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشر می کند یا قصد پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) دارد. معان اجتماعی ناجا ادامه داد: به طور مثال پشت پرده بسیاری از تصاویر و فیلم های انتشار یافته از درگیری بین مأمور پلیس و یک یا چند شهروند عموما در فضای مجازی یک اقدام طراحی شده و با هدف سیاسی است و برای یک مخاطب عادی به هنگام تماشای این فیلم ها و تصاویر اینگونه تداعی می شود که پلیس به دنبال محدودسازی آزادی ...
محکومیت محمدرضا خاتمی به 2 سال حبس تعزیری
.... براساس اطلاعات به دست آمده از سوی خبرنگار فارس مشخص شد حکم دادگاه امروز به خاتمی ابلاغ شده و خاتمی در دادگاه بدوی به تحمل دو سال حبس تعزیری به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی محکوم شده است. خاتمی سال گذشته در مصاحبه ای مدعی شد در انتخابات سال 88، هشت میلیون رأی به صندوق اضافه شده است و تعرفه هم نمی خواست داشته باشد، آراء در می آید و گفته می شود در کشور 39 ...
جنگل های هیرکانی به نام ایران ثبت جهانی شدند/ ورود گردشگران به میانکاله ممنوع شد
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، جنگل های هیرکانی به نام ایران ثبت جهانی شدند، ورود گردشگران به میانکاله ممنوع شد، از ایده ایجاد شهرک صنعتی ویژه تولید اسباب بازی حمایت می کنیم، خرید حدود 9 میلیارد ریالی کتاب در وزارت ارشاد، مقدمات حضور زائران در حج 98 آماده شده است، تشکیل پرونده قضائی برای دیوار غیرمجاز جندی شاپور و ... گزیده ای از اخبار بسته فرهنگی است که در ادامه می خوانید. ...
روزانه 10 هزار واحد خون و فرآورد های آن توزیع می شود/ آرتروز با افزایش سن شایع تر می شود/ توزیع دارو های ...
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، روزانه 10 هزار واحد خون و فرآورد های آن توزیع می شود، آرتروز با افزایش سن شایع تر می شود، توزیع دارو های درمان و ترک اعتیاد نشتی دارد، شناسایی قاتل خاموش ایرانی ها، بخش عمده ای از عوارض شیمی درمانی قابل کنترل است، شیوه نوین ایمپلنت دندان بدون جراحی و خونریزی و ... گزیده ای از اخبار بسته سلامت امروز است که در ادامه می خوانید. • روزانه 10 ...
دومین جشنواره مطبوعات و رسانه های برخط استان قم آبان ماه برگزار می شود
شفقنا- دومین جشنوراه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری قم آبان ماه برگزار می شود. به گزارش خبرنگار شفقنا، معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اعلام این خبر اظهار داشت: روند اجرایی دومین جشنوراه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری قم از امروز آغاز شد. محمدجواد محرابی با اشاره به نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در سال ...
220 هزار نفر در پایتخت درگیر اعتیاد هستند
به گزارش عصر شهروند، حضور سرهنگ بخشنده در این شرکت خودروساز در راستای دعوت مسئولان این شرکت از پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ برای اجرای یک کارگاه آموزشی درباره پیشگیری از اعتیاد و شناخت آسیب های آن برای کارگران و مدیران شرکت پارس خودرو صورت گرفت که در این رابطه سرهنگ محمدبخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اطلاع از این اقدام بسیار مثبت، شخصا سخنرانی آموزشی این کارگاه را به ...
نگاهی به تازه ترین کتاب های بازار
...> در معرفی این کتاب آمده شده است: یوستین گردر در این رمان پراحساس، ذهن شما را به چالش می کشد. مرد غیرقابل اعتماد داستانی است درباره تنهایی، دروغ و قدرت کلمات؛ رمانی که قدرت استنتاج و اطلاعات گسترده نویسنده را به طرزی شگفت انگیز نمایان می کند. کتابی که امسال برگزیده جایزه من بوکر شد با نام دختران مهتاب در ایران منتشر شده است. جوخه الحارثی به عنوان نویسنده در بخشی از کتاب آورده است: من نجیه ...
سامانه غرفه ساز تحولی نو در صنعت نمایشگاهی
بازدیدکنندگان و کارشناسان این حوزه قرار گرفت و موفق به کسب جایزه ایده های برتر در کنفرانس حاشیه ای این نمایشگاه نیز شد. برای آشنایی بیشتر با این ایده ها گفت گویی با ایشان در شماره 35 مجله نمایشگاه منتشر شد که در ادامه می خوانید. لطفا درباره سامانه هایی که اخیرا از آنها رونمایی کرده اید توضیحاتی بفرمایید. ما سه سامانه طراحی کرده ایم که هرکدام یک سری از مشکلات و کمبود ها در صنعت نمایشگاهی ...
نصرالله پورجوادی: کاش به عرفان ایرانی بیشتر توجه می کردم
سعی می کرد بیشتر از آن هایی که دارد نشان بدهد، به خصوص بعد از انقلاب که سعی کرد به گروه هایی که قدرت دستشان بود نزدیک بشود . شاگرد دکتر نصر بودید؟ بله شاگرد ایشان بودم . در میزگردی که در شماره دهم مجله مهرماه منتشر شد، حضرت عالی از اندیشه های سنت گرایانه خود برگشته اید و اعلام رویگردانی و تجدیدنظر کلی در مورد گذشته فکری خودتان داشته اید، آقای دکتر نصر در جواب شما ...
49 سالگی کنکور چگونه گذشت
به گزارش روز شنبه خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، نزدیک به یک میلیون و 51 هزار داوطلب از میان یک میلیون و 119 هزار و 154 داوطلبی که در کنکور سراسری سال 98 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ثبت نام کرده بودند، کارت ورود به جلسه را دریافت کردند. این آمار را حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار ایرنا گذاشت و گفت: حدود 94 درصد داوطلبان، کارت ورود به جلسه آزمون سراسری را دریافت ...
گوشی شما چه زمانی این آپدیت را دریافت می کند؟
...، مرورگرها و رابط های کاربری بسیاری بوده ایم. در همین راستا هوآوی تصمیم گرفته است تا این قابلیت را به نسخه جدید رابط کاربری خود اضافه کند و تجربه بصری جدیدی را در اختیار کاربران به خصوص افرادی که علاقه بسیاری به استفاده از گوشی های هوشمند در شب دارند، قرار دهد. همان طور که در تصاویر منتشر شده از رابط کاربری EMUI 10 بر روی گوشی P30 Pro مشاهده می کنید، محیط کلی این رابط کاربری از نظر ...
توجیه ناکارآمدی دولت آمریکا در مهار آتش سوزی توسط رییس محیط زیست /حمایت کلانتری از جاسوسان محیط زیست!
گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد.” ابهامات بسیاری در اذهان عموم ایجاد شد.از این رو بر آن شدیم تا ماجرا را مجدد از سوی کلانتری پیگیری کنیم. عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ در این باره گفت: زمانی که بارندگی در ابتدای بهار زیاد می شود، علف زیاد می روید و بعد این علف ها خشک می شود، زمانی که خشک می شود آماده آتش سوزی هم هست چه ...
جشنواره رسانه ای گلستانِ امام رضا (ع) برگزار می شود
هادی عرب در گفت وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: جشنواره رسانه ای گلستان امام رضا (ع) در بخش های مختلف یادداشت، عکس، عکس نوشته، پوستر، صفحه مجازی، اپلیکیشن، موشن، انیمیشن، کلیپ پیش بینی شده است. وی تصریح کرد: صفحه مجازی منتشر شده باید در یکی از صفحات مجازی توئیتر، اینستاگرام، سروش و ... باشد و ملاک ارزیابی میزان بازدید و اثرگذاری مطلب خواهد بود. مسوول فضای مجازی ...
کدخدایی: فرض کنید10میلیون نفر از شرکت کنندگان در انتخابات88 قانع نشده اند؛آیا آنها با رای دادگاه ...
التزام به اسلام برای شخصی روحانی که امام جماعت مسجد است، به عنوان دلیل رد صلاحیت ذکر شده است! قطعا می آید و می گوید ببینید شورای نگهبان امام جماعت شما را که روزی پنج وعده نماز پشتش می خوانید، با دلیل عدم التزام به اسلام رد صلاحیت کرده است. طبیعتا شما و مرم حق را به این شخص می دهید. درحالی که اگر مدارک و مستندات شورای نگهبان را ببینید، متوجه خواهید شد همین شخص در یکی از شرکت های سرمایه گذاری و ...
پویش صاحبخانه خوب به داد مستأجر ها می رسد؟
روزنامه خراسان - الهام حبشی: مدتی است پویشی با عنوان #صاحبخانه_خوب به همت شبکه 3 وعده ای از فعالان فضای مجازی شکل گرفته است. هدف این پویش، روایت زیبایی از رحم و انصاف صاحبخانه ها به مستاجران شان است. در این پویش از مردم خواسته شده تا خاطرات خوب خودشان را از صاحبخانه هایی که فقط پول برایشان مهم نیست با دیگران به اشتراک بگذارند. خاطراتی که از تجربه مستاجر بودن می گوید و روایت هایی متفاوت از ...
سلیمی: اعزام ژوبین به باکو غیر قانونی بوده/ شنیده ایم "ندا" حتی مدال نگرفته است!
وی نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد! علی سلیمی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که این روزها خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه ندا ژوبین در مسابقات جهانی کیک بوکسینگ حضور پیدا کرده آیا شما از این اعزام مطلع بودید یا خیر ، گفت: این اعزام کاملاً غیرقانونی بوده و ژوبین حتی برای اعزام به این مسابقات به ما اطلاع نداده بود. این اعزام غیرقانونی است و حتی مجوز اعزام ...
بازگشایی پرونده همه جاسوس ها در گاندو
ارتباط جیسون با خواهرزاده رئیس جمهور است. شخصیت خواهرزاده رئیس جمهور در گاندو تبدیل به خانمی به نام سیما عزیزی می شود. البته در واقعیت، خواهرزاده رئیس جمهور یک آقا بوده است. دوم مرداد سال 93 بود که روزنامه واشنگتن پست خبر بازداشت جیسون رضاییان خبرنگار این نشریه در تهران را منتشر کرد. مهم ترین اتهامات رضاییان ، نفوذ در اماکن مهم دولتی، افشای برنامه های ضد تحریمی ایران از جمله هویت واسطه های تجاری و ...
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...
چرا عربستان دیگر 'بهشت' کارگران نیست؟
عربستان دیگر "بهشت" کارگران کشورهای مانند افغانستان نیست بلکه این کشور به دنبال کارگران حرفه ای است صبح چهارمین روز اقامتم در یک هتل پنج ستاره در شهر مکه در عربستان با دوست همراهم بر سر منوی صبحانه صحبت می کردیم که صدای سرآشپز گفتگویمان را قطع کرد. افغان هستید؟ بله، شما؟ من هم از کابل هستم. فرهاد محمدی خبرنگار افغان در گزارشی برای بی بی سی مینویسد: عبدالعزیز رئوفی ...
توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران تکذیب شد
تکذیب شده است. انتهای پیام شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام شفقنا- یک منبع خبری توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران را تکذیب کرد. ساعاتی پیش منابع تایید نشده اخباری در فضای مجازی در خصوص توقیف نفکش انگلیس از سوی ایران منتشر کردند. به گزارش ایلنا، پیرو این خبر منابع آگاه اعلام کردند که برخی رسانه های داخلی به نقل از منابع ...
بازگشت هر ایرانی تحصیل کرده در آمریکا لزوماً باعث پیشرفت نمی شود/ ضربه سنگین تحریم ها به دیپلماسی علمی ...
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ، ادامه تحصیل در آمریکا و اروپا شاید اولین و جذاب ترین گزینه برای جوانان ایرانی و حتی دیگر نقاط جهان باشد؛ اما کشورهای آسیایی مانند هندوستان نیز در دهه های اخیر پیشرفت های علمی زیادی داشته و به یکی از مقصدهای جدید مشتاقان تحصیلات تکمیلی در فراسوی مرزهای ایران تبدیل شده اند. دانشگاه جواهر لعل نهرو، یکی از دانشگاه های هندوستان بوده که دانشجویان ...
طرح کتابخوانی دخترانه ویژه طلاب جامعه الزهرا اجرا می شود
است که شهیده راضیه کشاورز این دختر 16 ساله در مباحث مختلف درسی، ورزشی و اخلاقی به عنوان الگو معرفی شود. راض بابا ؛ روایت زندگی دختر 16 ساله ای که آسمانی شد راض بابا ، روایت زندگی شهیده راضیه کشاورز، دختری که در سن 16 سالگی آسمانی شد، به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. راض بابا ، روایت شخصیت دختری نوجوان است. دختری که تمام تلاشش را به کار می بندد تا در زندگی اول ...
یک تشکل دانشجویی: وزارت خارجه واکنش قاطعی به توقیف نفتکش ایران نشان دهد
به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری تهران پرس، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی طی نامه ای از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه خواست تا واکنش قاطعی به توقیف نفتکش کشورمان توسط نظامیان انگلستان نشان دهد. در این نامه آمده است: مطابق اخبار رسیده، روز گذشته، پنجشنبه مورخ 13 تیرماه، نفتکش حامل نفت کشورمان به سوریه، در تنگه جبل الطارق، توسط نظامیان انگلستان، توقیف شده است. لذا ...
نخستین جشنواره ملی "رسانه، مرز و مرزنشینی" در ارومیه برگزار می شود
حجت الاسلام ناصر خدایاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره "رسانه، مرز و مرزنشینی" با هدف تبادل تجارب و ارتقای سطح کیفی و کمی رسانه های استان های مرزی در 2 بخش اصلی مختص استان های نوار مرزی کشور و بخش ویژه رسانه های آذربایجان غربی برگزار می شود. وی "مرز و تبادلات فرهنگی"، "مرز و امنیت"، "مرز و اقتصاد با تکیه بر اقتصاد مقاومتی"، "مرز و توسعه" و "مرز و آسیب های اجتماعی ...
قانون تبدیل وضعیت فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر در شهرداری ها
قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال 91 به تصویب رسیده و ماده 60 این قانون مجددا بر تبدیل وضعیت استخدامی جانبازان تاکید و آزادگان به آن اضافه شدند. به گزارش ایلنا از رشت، در روزهای گذشته تصاویر نامه هایی از سوی اداره کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان به شهرداری های استان مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر و فرزند شهید در برخی از رسانه ها منتشر و ادعا شده این دفتر با دخالت ...
واگذاری حق نشر زندگی نامه یک شهید به ناشر لبنانی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امتیاز اثر برف سرخ توسط آژانس ادبی تماس Tamass Literary Agency به انتشارات دارالحضاره از کشور لبنان واگذار شده و به زودی منتشر و به مخاطبان عرب زبان ارائه خواهدشد. برف سرخ کوششی از سیدحسین مرتضوی کیاسری است که زندگی شهید حبیب الله افتخاریان را به روایت همسر او نگاشته است. رقیه سراجیان در این رمان، دوران زندگی و خاطرات مشترک خود با شهید را بازگو ...
جزئیات دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، مرتضی داستانی رییس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین جشنواره مطبوعات خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان قم که در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره های مطبوعات در رصد جایگاه کنونی رسانه های قم در میان رسانه های کشور بسیار مؤثر است، گفت: این جشنواره ها سبب می شود که ما بتوانیم ...
50 بازی برتر تاریخ: بهترین بازی های کامپیوتری دنیا را بشناسید!
دیگران را به آن دعوت کرده و یا اینکه به دنیای دیگر بازیکنان قدم بگذارد. این بازی برتر تاریخ که اکثر ما تجربه آن را داشته ایم، یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجویی و چهارمین نسخه از سری بازی های GTA است که توسط راک استار ساخته و منتشر شده است. شما در این بازی در نقش Tommy Vercetti ظاهر می شوید که به وسیله رئیس سابقش Sonny Forelli به Vice City فرستاده می شود. بازیکن در این بازی ...