سایر منابع:
سایر خبرها
در گفت و گو با علیرضا تابش مطرح شد: ضرورت نگاه ویژه سرمایه گذاران به سینمای مستند
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور در محل برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در پردیس سینمایی چارسو درباره جایگاه مستند حال حاضر سینمای مستند ایران گفت: برگزاری موفقیت آمیز سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت را به تمامی دست اندرکاران سینمای مستند تبریک می گویم و بسیار خوشحالم سینمای مستند در جایگاه فعلی خودش قرار گرفته است. وی ادامه داد: این جایگاه نوید بخش یک آینده ...
اسلام زاده: مسئولان، سینمای مستند را جدی نمی گیرند/ امیدوارم روزی مستندهای استراتژیکی که بر اساس اهداف ...
یک مستند استراتژیک است. بحث حضور و تحرکات داعش در افغانستان را مطرح می کند. اگر امروزه وزیر امور خارجه ما صحبت می کنند که داعش در افغانستان تحرکاتی دارد و سعی دارد در آسیای میانه حضور داشته باشد، بنده یک سال و نیم قبل بر اساس تحقیقاتم به این مسائل پی برده بودم و نکات مهمی را متوجه شدم که در فیلم آن ها را به تصویر کشیدم اما به واسطه سلیقه هیأت انتخاب جشنواره که نمی داند این کار چقدر برای کشور مهم و ...
مستند های بخش آوینی سینماحقیقت هماورد سینمای روز دنیاست
اسلامی تا انگاره های شهید آوینی. یعنی در چند جهت این آثار وجود دارد، فیلم های استراتژیکی در نگاه سیاسی داریم و اینطور نیست که فقط درباره مدافعان حرم فیلم داشته باشیم. به گفته حمیدی مقدم، اتفاق ویژه ای در ساخت فیلم های بخش شهید آوینی به لحاظ تکنیک و هماوردی با سینمای روز مستند دنیا رخ داده است، البته، چون پتانسیل آن وجود داشته و امکان این رخ نمایی بوده است، در حوزه مناطق بحران مانند سوریه ...
آقامحمدیان: تا مستندها در سینما اکران نشوند اتفاقی نخواهد افتاد
سینمای داستانی در گفت وگوی خود با خبرنگار تسنیم از علت رشد چشمگیر بچه های انقلاب در حوزه سینمای مستند و ضرورت استراتژی در مرکز گسترش گفت. آقامحمدیان در مقدمه ای کوتاه درباره جایگاه مستند در میان مردم و نقشی که می تواند داشته باشد بیان کرد: من در مستندها و جشنواره ها تغییرات زیادی نمی بینم، دلیلش هم این است که ما مشکلات تماشای مستند که ریشه در فرهنگ خودمان دارد را حل نکرده ایم. نه مردم ...
مستند از فیلم سینمایی تاثیرگذارتر است/ باید به فیلمسازان بودجه بیشتری داده شود
شکلی است که اگر یک کارگردان خانم به آن بپردازد، می تواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند؛ بهتر و بیشتر به سوژه نزدیک شود و تاثیر بیشتری روی مخاطب خود بگذارد. در سال های گذشته بخش زیادی از آثار جشنواره حقیقت، به دست بانوان تولید شده بود. هرچه گذشت حضور بانوان بیشتر شد. از مجموع آثاری که در دوره سیزدهم جشنواره حقیقت رسیده است، 84 اثر متعلق به خانم هاست. این نشان می دهد تعداد بانوان نسبت به دوره های ...
حمیدی مقدم: سینماحقیقت کلاسی یک هفته ای برای جوان هایی بود که فیلمسازی در حوزه مستند را آغاز کردند
عنوان مهم ترین پایگاه سینمای مستند و نمایش مهم ترین فیلم های مستند ایرانی و خارجی جایگاه خود را محکم کرده و در این سال ها به یک پاتوق فرهنگی و هنری تبدیل شده است. وی درباره ارتباط فیلم های مستند با نیازهای جامعه به عنوان یکی از ضرورت های این حوزه گفت: اصالت داشتن سندها و هماهنگ شدن با نیازهای جامعه جزو ضرورت های ساخت فیلم مستند است؛ یعنی مستندساز باید بداند نیازهای جامعه چیست و فیلم ...
خاطرات ته نشین شده
اعتماد لازم به مستندسازان از سوی سرمایه گذاران ایجاد شده. یعنی حالا در این عرصه هم کسانی را می توان دید که می توانند کنترلی در حد کارگردانان فیلم های سینما روی جزئیات فیلم شان داشته باشند، سرمایه گذارانی را می توان دید که دست و دل شان در زمان هزینه کردن نمی لرزد و البته فیلم هایی را می توان دید که استانداردهایی بالاتر از فیلم های فقیر سال های گذشته دارند. خاطرات ابدی اینکه در یک مرور ...
نقد جمود فکری با مستند فمینیستی قصه دختران فروغ !
کرده بود که: تمرکز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر روی سوژه ها و افرادی خاص بزرگترین معضل امروز فیلمسازان مستند است. بزرگترین مشکل مستندسازان به خصوص مستندسازان حوزه اجتماعی این است که تهیه کنندگان حرفه ای سینمای مستند راضی به تولید آثار مستند اجتماعی نیستند . خانم حناچی این نکته را در سال قبل بیان کرده است و در همین سال نیز مستند اجتماعی خود را که وظیفه مهم مستند سازان می داند و نباید از آن ...
نقد نظام آموزشی در مستند قصه دختران فروغ ، سازنده است
مورد این دوره از جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره سینماحقیقت به دوران بلوغ خود رسیده و باید از این به بعد پخته تر شود. این جشنواره برای ما مستندسازان بسیار مهم است؛ زیرا تمام فیلم ها فارغ از سایه فیلم داستانی دیده می شود. امسال کار بلیت فروشی انجام شد. من این کار را می پسندم ولی خوب چون اولین سال آن بود کمی بی نظمی و آزمون و خطا داشت. حناچی افزود: به هر حال ما باید فیلم مستند را در سبد ...
فرهنگ مستند دیدن رواج یافته است
چند دوره گذشته این جشنواره یعنی محمدمهدی طباطبایی نژاد تشکر کنم چون بخش عمده فیلم های جشنواره محصول تلاش های وی در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اینکه وی به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می توانند در حوزه سیاست گذاری کمک کنند. انتظامی با بیان اینکه فیلم های امسال از نظر ...
سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت برگزیدگانش را شناخت؛ گلوله باران بهترین فیلم حقیقت شد
دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است. رییس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روزها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد. انتظامی با اشاره به این مطلب که سال آینده هم بودجه های حمایتی برای سینمای مستند مانند سال گذشته ...
یادداشت هایی بر چند فیلم مستند جشنواره سینماحقیقت(4)
البته ناپخته سینمای مستند برای همه . جمیله اتفاق خوب جشنواره بود جمیله ساخته محمدباقر شاهین فیلم تلخی است. آنچه که فیلم را تلخ می کند نه پایان دردآور آن (که به نظرم قوت فیلم است) که خط اصلی داستان فیلم است جاییکه جمیله زن جوان فیلم دو چشم خود را در جنگ از دست می دهد و دیگر نوری را لمس نخواهد کرد و درعین حال همسرش کسی است که به خانه های ویران و خالی از سکنه ناشی از جنگ نور می ...
گلوله باران و قهرمان گله بهترین مستند جشنواره سینماحقیقت شدند
...: فیلم های مستند امسال متنوع بودند. بخش های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است. رییس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روزها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ ...
حضور تماشاگران حرفه ای تر از ویژگی های این دوره از جشنواره سینماحقیقت است
سینمای مستند ایران به وجود آمده است، قوت هایی که سینمای مستند ایران قدم به قدم جلو آورده در جشنواره نیز تاثیر می گذارد، پاره ای از ابتکارات و ایده های مدیریتی امسال می تواند محل توجه باشد، اینکه ما در فضای جشنواره تماشاگران حرفه ای را بیشتر می بینیم از طریق نوعی ارتباط بازتر در این جشنواره است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در این دوره از سینما حقیقت در فضای جشنواره تماشاگران حرفه ...
محمدمهدی طباطبایی نژاد: جایزه شهید آوینی برای سینماحقیقت متبرک است
توانیم آن ها را فیلم های خوب جشنواره تلقی کنیم. وی ادامه داد: خوشبختانه از سال 92 که جایزه شهید آوینی با جشنواره سینماحقیقت ادغام شد؛ این بخش از تولیدات حوزه سینمای مستند، یعنی حوزه فیلم های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی رشد بسیار خوبی داشته است. جشنواره سینماحقیقت بهترین سانس های خودش را به فیلم های بخش مقاومت و انقلاب اسلامی اختصاص داده و در انتخاب، نمایش و دادن جایزه به آنها تاثیرگذار بوده ...
جنون عاشقی، امید فوتبال و ترکش جنگ
به گزارش خبرنگار ایمنا ، در دومین روز از نمایش آثار حاضر در جشنواره سینما حقیقت در اصفهان، "پروژه ازدواج" به کارگردانی حسام اسلامی و عطیه عطارزاده روی پرده نقره ای پردیس سینمایی سیتی سنتر اکران شد. این مستند که به پروژه ای تحت عنوان ازدواج در یکی از مراکز بستری و نگهداری بیماران اعصاب و روان می پردازند، توانسته بازخوردهای خوبی را در تهران بگیرد. در این پروژه دکتر رمضان زاده رئیس این مرکز سعی دارد ...
کم لطفی جشنواره حقیقت در حق شهدای فاطمیون
پردازد و لایه های مختلف زندگی مجاهدین افغانستانی را به تصویر می کشد. این مستند روایتی از شهید حسینی با نام جهادی سیدحکیم ، فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ ابوالفضل لشکر فاطمیون است. رمضانی مقدم درباره ساخت این مستند به خبرنگار ما می گوید: سال 95مجموعه ای تلویزیونی در شبکه افق ساخته شد که به زندگی فرماندهان لشکر فاطمیون می پرداخت. من درام پرداز و مشاور کارگردان برخی قسمت های این مجموعه بودم ...
جایی برای فرشته ها نیست جوایز جشنواره سینما حقیقت را درو کرد
... وی افزود: کمیت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است و وظیفه خود می دانم از زحمات دبیر چند دوره گذشته این جشنواره یعنی محمدمهدی طباطبایی نژاد تشکر کنم چون بخش عمده فیلم های جشنواره محصول تلاش های وی در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اینکه وی به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا ...
برای دریافت جایزه آوینی فیلم نساختم/ فیلم های سینما حقیقت در سطح بالایی هستند
.... ابتدا قصه ها را به عنوان مخاطب می شنیدیم، اما یک روز به من گفت حاضری مستندی درباره او بسازی؛ گفتم چراکه نه؛ چه کسی از این قصه ها بدش می آید. به این ترتیب سراغ ساخت این مستند رفتیم. از پژوهش تا به ثمر رسیدن کار یک سال و چند ماه طول کشید. پارسال در همین موقع ضبطمان در تبریز به پایان رسید و در جشنواره حقیقت بودیم. پس از آن هم کار را تدوین کردیم. سوژه مستند من را وارد خلوت هایش کرد ...
یک جشنواره، یک دغدغه
، بنیاد از من به عنوان مستندساز دعوت کرد و درباره نقش خود در ساخت آزادراه و اقداماتی که تاکنون انجام شده گفت. درواقع طرح این مسئله در رسانه ها و به طور کلی پرداخت یک فیلم مستند به مسئله آزادراه، یک سازمان را بر آن داشت تا اقدامات خود را با یک مستندساز مطرح کند. اکنون که در وانفسای اقتصادی قرار گرفته ایم، تشکلی مثل اتاق بازرگانی می تواند علاوه بر حمایت از جشنواره ها، به حوزه ساخت فیلم های ...
آغاز معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت
همراه بود. محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر این رویداد که پس از چند سال به جای طباطبایی نژاد به بر مسند مدیریت سینمای مستند آمده است در بخش ابتدایی این مراسم گفت: پرسشهای جدید نیاز به پاسخ های جدید دارد و نمی شود یا راه های قدیم به آنها پاسخ داد و به همین دلیل از همه کسانی که در این دگرگونی برای استانداری سازی جشنواره همراهی کرد قدردانی می کنم. ...
جشنواره سینما حقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ جایی برای فرشته ها نیست ، گلوله باران و خط باریک قرمز ...
. بخش های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است. رییس سازمان سینمایی با اشاره به این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته است، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روزها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد. ...
هیئت داوران جشنواره ملی عکس بوشهر توریسم معرفی شدند
معتبر ملی و بین المللی مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب کرده است . در سال 1389 انجمن مستندسازان سینمای ایران جایزه بزرگداشت خود را در جشن خانه سینما، به پاس یک عمر فعالیت مستندسازی به وی اهدا کرد . جاسم غضبان پور از سال 1355 کار خود را با عکاسی مستند اجتماعی شروع و از همان ابتدا تلاش در ثبت اوضاع و احوال مردم زادگاهش کرد . او فعالیت خود را با عکاسی از وقایع انقلاب اسلامی ادامه ...
فرصت اکران عمومی مستند ها را می توان فراهم کرد
...: به دلیل زمان محدود جشنواره علاقه مندانی که می خواستند فیلم ها را ببینند پخش برخی مستندها با تداخل زمانی داشت. تنوع زمانی اکران ها و تنوع فرصت تماشای مستند مانند این که در ویدئو لایبراری هم می توانند کارها را ببینند باعث وسیع تر شدن ارتباط میان مردم و جشنواره شده است. صالحی ادامه داد:در مسابقه ملی و در بخش جایزه آوینی فیلم های خوبی وجود دارد که باید دیده شوند. وی گفت: ...
جشنواره حقیقت آینده مستند ایران را ترسیم می کند/ دوست دارم در کارهایم به شهدا ادای دین کنم
ما جام جهانی و فوتبال بود، اما دیدم وقتی یک مادر شهید سوژه اصلی مستند من است و همه را به هویت ملی دعوت می کند، نباید به فرزندش بی تفاوت باشم. این کارگردان درباره شانس مستندش برای دریافت جایزه سیزدهمین دوره جشنواره حقیقت بیان کرد: در نشست فیلم اعلام کردم خود را فیلمساز قابلی برای حضور در جشنواره حقیقت نمی بینم؛ چراکه معتقدم فیلمسازان بهتر از من در جشنواره حضور دارند. من پیش از این فیلم ...
گفت وگو با کوروش عطایی از اعضای هیات انتخاب مستندهای بلند جشنواره سینماحقیقت/ جشنواره ای پویا
... عطایی در پاسخ به این پرسش که تولید کمتر مستندهای مستقل به این دوره مربوط می شود یا در سال های قبل هم وجود داشته است، گفت: فکر نمی کنم مربوط به این دوره باشد و در چند سال اخیر این اتفاق افتاده است که می توان گفت به شکلی روی روند انتخاب سوژه ها و موضوع هایی که فیلم درباره آن ساخته می شود، تاثیرگذار بوده است. در مجموع در میان فیلم هایی که انتخاب شده اند، تعدادی فیلم خوب رو به بالا داشتیم . ...
سینماحقیقت سیزدهم در ایستگاه پایانی
.... وی افزود: گام هایی امسال برای استانداردسازی جشنواره برداشته شد تا بتوانیم در مسیر تحول موفق شدیم. سینما حقیقت نشان داد ایران فقط تهران نیست و فرصتی برای دیده شدن همه فراهم کرد. برای اولین بار فروش بلیت داشتیم که اولین گام برای اقتصاد سینمای مستند را برداریم و از تجربه های این دوره برای دوره چهاردهم استفاده کنیم. حمیدی مقدم تأکید کرد: باید برای داشتن سینمای ملی به سینمای ...
جواد افشار: خاطرات موتورسیکلت اکران عمومی شود
این سمت و سو روی آورده و ازاین دست فیلم ها را به مخاطب ارائه کنند. افشار در پاسخ به این سوال که آیا استانداردهای یک مستند خوب در فیلم رعایت شده است، پاسخ داد: اگر با یک دید منطقی و اصولی به فیلم نگاه کنیم، بهتر است مثلا گفتگوها کمتر شوند. هرچند که همه آن ها شنیدنی و جذاب هستند و این کشش را دارند که تا آخر شنیده شوند. یا در پلان آخر و در جایی که جلیل (قهرمان فیلم) جایزه ویژه مسابقات جام جلیل ...
ایستگاه پایانی جشنواره سینماحقیقت و محجوریت جایزه شهید آوینی
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس رسول حسنی؛ سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی خود رسید و کارنامه یک ساله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسته شد و سال دیگری برای سینمای مستند ایران آغاز شد؛ اما نکته مهم که همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است لزوم بخشی به نام جایزه شهید آوینی است که بیش از آنکه ثمربخش باشد، خطرآفرین است. البته ممکن است عبارت خطرآفرین کمی اغراق آمیز باشد. ...
اکران های مردمی، نماد جشنواره فیلم عمار است
جشنواره ها و فستیوال هایی که در حوزه های هنری و فرهنگی برگزار می شوند قادر به زمینه سازی برای دیده شدن همه آثار نیستند و به طور طبیعی بخش زیادی از آثار ارسال شده به اینگونه جشنواره ها از گردونه رقابت با دیگر آثار خارج می شوند و عرصه ای برای ظهور و بروز نمی یابند. جلیلی یادآور شد: جشنواره عمار با در دست گرفتن ابتکار عمل، سازوکاری را تدوین کرده است که در آن افراد و تشکل های مردم نهاد ...