نقش پررنگ سهروردی در سلوک فکری هانری کربن/یک فیلسوف پدیدارشناس
سایر منابع:
سایر خبرها
نقد ایدئولوژی موسس حجتیه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی
اتخاذ رویکرد شدید علیه علم و فلسفه بوده است؛ چه علوم دینی و چه غیردینی. اخباری ها با طرد معارف دیگر، تنها به روایت ها پناه برده اند. شیخیه برای اینکه مطمئن شوند فهم آنها از دین درست است مفهوم رکن رابع را مطرح کردند. سلفی ها ایده بازگشت به سلف صالح را به میان کشیدند و مکتب معارفی ها نیز با رد فلسفه و هر نوع منبع شناختی غیرمرتبط با معصوم طریق دیگری را مطرح کردند؛ که اندیشه و ایدئولوژی حلبی محصول ...
آیا خداوند به آفریدگانش نیازمند است؟
خداوند قرار داده و شقوقی را برای استدلال خود مطرح کرده اند؛ در پاسخ به آن ادعا می گوئیم: از میان شقوق محتمل بیان شده، صورت اول را برمی گزینیم و می گوییم خداوند پیش از خلقت جهان، خالق بوده نه بعد از آن؛ پس دیگر اشکال تغییر در ذات خدا منتفی است؛ هرچند خالق و مخلوق متضایفان(1) هستند، اما باید به فرق میان ظهور صفت خالقیت و تحقق و وجود صفت خالقیت توجه کرد؛ زیرا تنها ظهور صفت خالقیت به واسطه خلق کردن است نه ...
رازگشایی ابن سینا از فراروانشناسی در فصل آخر اشارات و تنبیهات
که ورا یا مغایر با امر متعارف باشد، توصیف کنیم، شاید بتوان پدیده هایی که بیرون از روند عادی حیات درونی قرار می گیرند، فراروانشناختی و علم آن را فراروانشناسی بنامیم. عظیمی گفت: کلیدی ترین مفهومی که در این میان وجود دارد، مفهوم حیات درونی است. حیات درونی یعنی آن چیزی که من به تعبیر شیخ اشراق، به علم حضوری از خود می یابم که مهم ترین شاخصه های چنین دریافتی دو چیز است: شناخت و کنش. یعنی من ...
ارواحی: هنر مفهومی در ایران هنوز مفهومی است نامفهوم
. نگاه انتقادی کسوث به هگل، ریخت اثر هنر و مباحث زیبایی شناختی بیانگر نگاه هنرمندان مفهومی است. تأثیر این مقاله بر ظهور و تشدید جریان هنر مفهومی در هنر ایران را چگونه می بینید؟ به نظر می رسد این مقاله چندان مورد توجه هنرمندان آغازین مفهومی ایران قرار نمی گیرد چراکه مباحث نظری مطرح شده در این مقاله در آثار این هنرمندان قابل شناخت نیست. برای مثال، برخی از آثاری که در گروه آزاد ...
همسر رئیسی : مردم به دنبال گمشده بودند
...، آزادی، جمهوری اسلامی" منظور این بود که الگویی می خواهیم که این نباشد. اکنون که برمی گردیم و نگاه می کنیم می بینیم که باز سوالات و موضوعاتی که اکنون مطرح می شود نشان می دهد که گویی الگویی که به نظر می رسید الگوی سومی باید باشد، محقق نشده است. علم الهدی افزود: من فکر می کنم که دولت سیزدهم و رئیس جمهور هشتم موقعیت خیلی خوبی در این زمینه فراهم می کند چون به هرحال هم با شناخت خاصی ...
آسیب شناسی قبله نمای غربی دولتمردان/ ضرورت آگاهی ملی به کرونای سیاسی اعتماد به غرب در ایران معاصر
...، استعمار، توسعه، شرق شناسی و ... مورد بررسی قرار بگیرد. 12. عدم اعتماد به غرب از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی در شعار نه شرقی، نه غربی قابل مشاهده است و در تاریخ قرون قبلی در سیاست موازنه ی منفی در مقابل سیاست موازنه ی مثبت دیده می شد؛ امّا متأسفانه این اولویت و شعار و نماد اصلی انقلاب در برنامه ها و سیاست های کلان دولتمردان سازندگی و توسعه و تدبیر رنگ باخت تا جایی که امروز ...
وای از وزیر ارتباطاتِ گرفتار در وارونگی متوهم!
روابط متقابل انسان با طبیعت است. اگرچه شناخت وارونۀ شرق شناسان از فرهنگ و تمدن ایران و مشرق زمین، و انتقال آن به استادان و مدیران ما، ریشۀ اصلی نارسایی های کنونی عمل و نظر ما ست، کجفهمی ما از آموزه های کارشناسان ITU، ناآگاهی مجریان و مدیران ما از آنها و عمل نکردن برخی از ما به توصیه هایی درست فهمیده شده از طرف ما، باعث و بانی پدیدۀ وارونگی متوهم در اذهان وزرای تاکنونی فاوا در کشور شده اند زیرا که ما ...
آشنایی با بهترین کتاب های ایرانی که حداقل یکبار باید خواند
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا جهان امروز و مردمان کمتر از هر زمان دیگری به دنبال خواندن کتاب و شناخت جهان نشان هستند. در واقع با داشتن تلفن همراه و ایجاد ارتباط از راه دور انسان های مختلف فضای مجازی باعث شده اکثریت آدمها به جای آنکه با خواندن کتاب های مختلف خود را بیشتر بشناساند به دنبال شناخته غیر هستند. برای مثال در اینستاگرام افراد بیشتر در حال دنبال کردن زندگی شخصی انسان های معروف و کسانی ...
مباهله؛ سند حقانیت اسلام و اهل بیت(ع)
وزن اَهْل) به معنی رها کردن است. این واژه را به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا معنی کرده اند آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار نمودن بنده به حال خویش و خروج از سایه لطف خداست، اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده، مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر است. به این ترتیب که وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهمّ دینی گفت وگو دارند در یک جا جمع می شوند و ...
جهان فلسفه و دپارتمان ها و مکاتب فلسفی از روی تفنن، تفلسف نمی کنند/ سهروردی اولین کسی بود که با استدلال ...
است که کربن آن را کشف کرد. او متوجه حیث پدیدارشناسی اندیشه سهروردی شد چراکه کربن با هایدیگر مانوس بود و پدیدارشناسی را می فهمید و عمیقا درک کرده بود و شیخ اشراق را به عنوان یک فیلسوف پدیدارشناس دریافت کرد و شناخت و فهمید. کربن به آنچه که فلسفه اسلامی نیاز داشت توجه نکرد بلکه به آن چیزی توجه کرد که به نظر او گمشده فلسفه غرب بود ما نیاز داشتیم از طریق شیخ اشراق و فلسفه پدیدارشناسی او مجددا علم را ...
کتاب حکمه الاشراق در خدابنده رونمایی شد
شرح داده و اشراق را به معنای نور و نورانی دانسته است. در فلسفه ی اشراق، هستی یا وجود مطلق از اصل نورالانوار ساطع می شود و جهان را فرا می گیرد و دیگر موجودات، هستیِ خود را از این وجود مطلق به دست می آورند. در فلسفه ی اشراق مراحل چهارگانه ای ذکر شده که شامل تزکیه ی نفس و آماده شدن برای مکاشفه و درک بارقه ی الهی، مشاهده ی نور الهی بر مبنای شناخت و علم، حصول علم یقینی با قابلیت تحلیل فلسفی و ...
همه آنچه که باید از زندگی شیخ مجتبی قزوینی بدانیم
...، برای میرزای اصفهانی نوشته است، ذکر حاج شیخ مجتبی قزوینی آمده است. شیخ سپس به قزوین بازگشت و دو سال در زادگاه خویش بماند. در این مرحله از عمر خود بود که به مربی بزرگ، دانای حقایق و اسرار، عالم به معارف قرآنی و واجد آن معارف و متعقّل در آن معارف، حضرت سیّد موسی زرآبادی قزوینی (م: 1353ق)- که شوهر خواهر وی نیز بود – رسید، و با تعالیم او پا به دایره عوالم انسانیّت و شناخت آن عوالم ...
تحلیلی بر روش شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر
اینکه چه دلیلی مثبِت میزان حکایت آن از واقع است. در این راستا از ادله بهره برده می شود. این ادله نمایندگی می کنند از روش و چون چنین مداخله ای در شکل گیری معرفت صورت می پذیرد، می توان به روش شناسی یک نگاه معرفت شناختی هم داشت. در این رساله نگاه معرفت شناختی اگرچه فی الجمله اشاراتی به آن شده؛ اما در توصیف ها و تبیین ها، مد نظر قرار نگرفته است و آنچه مورد توجه است صرفاً همان نگاه فلسفه علمی ...
نکاتی درباره نقد شیخ اشراق به منطق مشاء
خودش به تعارض می رسد و وجه مشترک با هم خلط می شود و این دو وجه متعارض با هم یکی می شوند و این یعنی طرد شناخت. بنابراین شیخ اشراق بنیان گذار مجدد در فلسفه اسلامی است، نه اینکه چیزی را بیشتر مورد توجه قرار داده باشد. اصل در حکمت اشراق بی واسطه است. بنابراین من بعد در شیخ اشراق اساساً شناخت بی واسطه است و مفهوم که امری با واسطه است و امری فرعی و تبعی است، درست نقطه مقابل حکمت مشاء است ...
مسئله علم در غرب و کارگشایی علم حضوری سهروردی در معرفت شناسی اسلامی
در اینجا به برخی از مسائل می پردازم. امروزه جهان غرب به طرف سهروردی آمده است. غرب فکر می کرد که فلسفه همان مشاء و حکمت بحثی است، اما حکمت بحثی بدون حکمت ذوقی به تشکیک می خورد که امثال کانت می آیند و تشکیکی بحث می کنند. بنابراین غرب خیال می کرد که فلسفه، یونانی است، اما شیخ اشراق اولین کسی است که استدلال کرده در اینکه فلسفه یونانی نیست و می گوید اگر فلسفه یونانی بوده، پس قبل از یونان فکر ...
کربن؛ سرآمد سهروردی پژوهی معاصر در جهان
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت سهروردی، امروز 9 مردادماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان و به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه متن سخنان حسین سیدعرب، پژوهشگر فلسفه را می خوانید که با موضوع شرق شناسی و مواجهه آن با سهروردی؛ جایگاه فلسفه اشراق در غرب ایراد شده است. سهم عمده شناخت فلسفه اشراق در غرب، مربوط به کوشش ها و تلاش های علمی ایرانیان اهل تحقیق و تألیف ...
سهروردی؛ احیاگر نگاه افلاطونی در ایران پس از اسلام
تشخیص دهند؛ یعنی به جهان غیب و غیب جهان باور داشتند. جهان غیب یعنی عوالم برتر از این عالم که یک نوع غیب متعالی است که به آن اعتقاد داشتند اما علاوه بر این، برای این عالم دنیا نیز به یک ساحت غیبی باور داشتند و به همین دلیل اهل تاویل بودند و پدیده ها را تاویل میکردند و از ظاهر به باطن می بردند. بنابراین نگاه افلاطونی که مورد نظر او است در نگاه اول یک نگاه ایرانی است. اما به هر حال در غرب ه ...
شیخ اشراق از نگاه فیلسوف برجسته کشور
شعار سال : فیلسوف دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در چنین مطلب درباره شیخ اشراق نوشته است: اساسی ترین مطلب حکمت سهروردی چیست؟ این پرسشی است که خود سهروردی به یک معنی مطرح کرده و اصلاً کارش پاسخ دادن به این پرسش است که حکمت من چه حکمتی است؟ حکمت سهروردی، حکمت اشراقی است، چنانکه نام کتابش را حکمت الاشراق گذاشته است. یعنی حکمتی که جنبه اشراقی دارد و با صراحت تمام ادعا کرده است که این حکمت ...
به بهانه روز بزرگداشت شیخ اشراق، شیخ شهاب الدین سهروردی| سید محمد دیباجی
شاید بهترین کسی که توانسته است معنای پارادوکسیکال برای شناخت ذهنیت عقلانی از شهود عرفانی را حل نماید شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی است که اتفاقا امروز بزرگداشت ایشان است که مظلومانه به دست فقهای حلب به حکم ارتداد تقتیل و شهید شد . شیخ اشراق بر اساس و در بستر دیدگاه فلسفه یونانی و عقلانیت ابن سینا که با حکمت مشرقی و ایرانی تبیین شده بود و تهافت الفلاسفه غزالی که اهل تصوف بود و با راه ذهنیت و عقل گرایی بو علی در شناخت حقیقت مخالف بود و همچنین دیدگاه ابن رشدی تفکیک الهیات از فلسفه داشت:این دو مکتب عقلانی و عرفانی را در هم تلفیق نمود و اتفاقا شرط فهم صحیح کتاب خود حکمت الاشراق را و رسیدن به شهود را در فهم دقیق منطق و استدلال عقلانی تبیین نمود تا زمینه و بستر درک عالم خیال و تأله و شهود ابتدا از جهت عقلانی فراهم شود. ...
زندگینامه سهروردی بزرگ، شیخ اشراق
سهروردی فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. فلسفه شیخ اشراق آمیزشی از آراء و نظرات افلاطون، ارسطو و نو افلاطیون است. پس از شهادت سهروردی فلسفه در مشرق زمین به راه خود ادامه داد تا اینکه ملاصدرا با ترکیب ذوق و برهان و درآمیختن استدلال و عرفان توانست به نزاع بین مشاء و اشراق پایان دهد و فلسفه اسلامی بنام حکمت متعالیه بنیان نهد. ...
تلفیق عقل و شهود؛ وجه تمایز فلسفه اسلامی و غربی
به گزارش ایکنا؛ حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد، استاد فلسفه حوزه علمیه، 9 مردادماه در مراسم سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی با عنوان حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها که به صورت مجازی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: دو فرد با عنوان سهروردی داریم که یکی استاد سعدی و دیگری شهاب الدین یحیی ابن حبش با عنوان مؤسس مکتب اشراق است ...
سهروردی و جایگاه حکمت اشراقی در دنیای مدرن
برقراری چنین نسبتی باید مسبوق به توجه به تمام وجوه بنیادین بشر از جمله ذوق، شهود و اشراق باشد. ما سهروردی و ابن سینا را درست نخوانده ایم. ابن سینا را پیرو ارسطو میدانیم. این فهم درستی نیست. مقدمه حکمه الاشراق سهروردی را بخوانید. این مقدمه فهم بنیادین سهروردی از انسان را به درستی نشان می دهد. او می گویند که “هر جوینده ای را سهمی است از نور”. حقیقت ذات بشر را در جویندگی می بیند. او انسان را در ...
شهاب الدین سهروردی، فیلسوف نامدار ایرانی و احیاگر حکمت خسروانی
خود را بیاموزد و به فلسفه اسلامی، حیات تازه ای ببخشد و آن را وارد مرحله ای دیگر کند. شیخ اشراق، مسلمانان را با فصلی نوینی از عرفان آشنا کرد و تاثیر شگرفی بر مراکز علمی و فلسفی جهان گذاشت. او توانست کلیت نظام ارسطویی را به چالش بکشد و مبانی اندیشه آن نظام را ویران کند، بنیانی نو را معرفی کرد و برای این منظور به جای نوشتن، اندیشید. وی را با نام شهاب الدین سهروردی، فیلسوف، عارف و ...
فضائلی: مفهوم مخالف "بی اعتمادی به غرب" ، " اعتماد به شرق" نیست
بر خلاف تصور برخی، مفهوم مخالف "بی اعتمادی به غرب" ، " اعتماد به شرق" نیست. هر چند شرق امروز دیگر شرق مارکسیستی نیست اما مخالفت جمهوری اسلامی با غرب زدگی و اعتماد به غرب به بهای شرق زدگی و اعتماد به شرق نبوده و نخواهدبود. با دقت در بیانات گوناگون رهبرانقلاب از جمله همین بیانات اخیر، معلوم می شود مفهوم مخالف بی اعتمادی به غرب، تکیه و اعتماد به توان و ظرفیت داخل است. ...
کووید 19 نرمالیته دوران جدید را فروریخت
بودن این بیماری در سطح جهان، موضوع مهمی است، وقتی که این بیماری مطرح شد جوامع بشری با حیرت با آن مواجه شدند و به تدریج تلاش کردند که بر اضطراب ناظر بر این بیماری فایق آیند؛ پس از آن بود که موضوع مراقبت و واکسن پیش آمد. با این وجود هنوز این اضطراب فروکش نکرده و حتی کسانی که واکسینه شدند به نوعی درگیر هستند؛ در این میان اضطراب سلامت و فلسفه زیستن در این شرایط با توجه به شیوع کرونا که مخاطرات مرگ را به ...
از عدالت جنسیتی تا نگاه متمایز علمی
موفق عمل کرد. یک مثال ساده می زنم. همین بحث تسخیر فضا؛ روند کشفیات در فضا، مبحث ستاره شناسی و ... را آیا می توان صرفا با تئوری و نگاه از دور دریافت؟ این ذات علم است و ربطی به نگاه مردانه و زنانه ندارد. به همین جهت بسیاری از زنان دانشمند همین رویه را در پیش دارند. ببینید؛ در عالم مادی به عنوان نمونه می خواهیم در مورد کانی ها صحبت کنیم، یا در مورد رسیدن به فضا صحبت کنیم و ... درست است که ...
درس خارج فقه استاد سید ابوالحسن مهدوی: احکام روزه- فصل فی المفطرات؛ اکل و شرب
باید بر رویش خیلی صحبت شود بنابراین باید این ها را تفکیک کنیم؛ اصلاً روایت نمی خواهد مفهوم از آن بگیریم و بگوییم پس آنجایی که سهو و نسیان نیست آن جا باطل است و منحصر به آن جا می شود، نه آن مورد غالب است و ما باید موارد خاص را مثل مورد خودمان جداگانه رویش بحث کنیم که الان در نکته چهارم و پنجم یک مقدار بحث واضح تر می شود. نکته چهارم : اگر شخصی مسواک نکند و علم به دخول غذا در حلق او در وسط ...