شهاب الدین سهروردی، فیلسوف نامدار ایرانی و احیاگر حکمت خسروانی
سایر منابع:
سایر خبرها
کتاب حکمه الاشراق در خدابنده رونمایی شد
شهر حلب ماندگار شد و مشهورترین اثر خود با نام حکمه الاشراق را در این شهر به پایان رساند در حالی که متعصبان و جاهلان دین به طور مداوم به انتقاد از وی می پرداختند. مکتب فکری شیخ اشراق تاثیر شگرفی بر مراکز علمی و فلسفی منطقه داشت. این فیلسوف ایرانی اصول فلسفه ی خود را در مهم ترین کتابش حکمه الاشراق شرح داده و اشراق را به معنای نور و نورانی دانسته است. در فلسفه ی اشراق، هستی یا وجود مطلق از ...
سهروردی اثبات کرد فلسفه یونانی نیست
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، مراسم گرامیداشت مقام علمی و روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، فیلسوف برجسته ایرانی - اسلامی، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در فضای مجازی برگزار شد. رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، استاد فلسفه دانشگاه تهران، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام سخنرانی کردند. ...
اقبال شرق شناسان به آثار سهروردی بیشتر به نوشته های رمزی و تمثیلی او است
فرهنگستان علوم ایران، سیدحمید طالب زاده استاد فلسفه دانشگاه تهران، ان شاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حسن سیدعرب عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام سخنرانی کردند. حسن بلخاری در ابتدای این برنامه گفت: یکی از رسالات عرفانی شیخ اشراق که در مجموعه رسائل او آمدهف رساله الطیر یا همان رساله پرندگان است. در تمدن اسلامی رساله الطیرهای مختلفی داریم که مشهورترین آنها منطق ...
درباره حبیب لاجوردی؛ صدابردار تاریخ معاصر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سرگه بارسقیان در تاریخ ایرانی نوشت: صدابردار تاریخ در سکوت رفت. قهرمان مبارزه با فراموشی، مقهور فراموشی شد. 6 سال پس از تحمل آلزایمر، در 83 سالگی در واشنگتن. حبیب لاجوردی (4 فروردین 1317 - 3 مرداد 1400)، بنیانگذار و مدیر برنامه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد که نگذاشت صداهای تاریخ معاصر به خاموشی و نام های تاریخ ساز به فراموشی روند، شکارچی شاهزادگان و شاهزدگان، غربت نشینان و عزلت گزینان، در کنج غربت شکار مرگ شد؛ با گنجینه ای از صداها که اگر همت او پس از سال 1360 نبود، هرگز نه ضبط و نه متنشان ثبت می شد. ...
دلیلی برای محرومیت از سخنان معصومین(ع) در فلسفه نداریم
. وی همچنین درباره هستی شناسی نوری و دسته بندی مفاهیم به حقیقی و اعتباری گفت: نظام هستی شناسانه قبل از اشراق عمدتاً به دو عالم مجرد و مادی تقسیم می شد، اما شیخ اشراق عالم دیگری به نام مثال را تعریف کرد و البته در دوره صدرا به تبیین متکاملی رسید. ایشان در یک تقسیم بندی دیگر عالم را به موجودات حی و میت و نور و ظلمت هم تقسیم کرده است؛ وجود حی را مافوق می داند که ماهیتی ندارد که در حقیقت همان ...
تقویم تاریخ؛ از روز تغذیه با شیر مادر تا آغاز جنگ جهانی اول
.... اثر بعدی او فرهنگ گیاه شناسی بود که بر شهرتش افزود. لامارک در دوره انقلاب کبیر فرانسه، سرپرستی موزه تاریخ طبیعی پاریس را به عهده داشت. مهمترین فعالیت علمی لامارک، تحقیقات جامع و مفصل او درباره بی مهره های زنده و فسیل ها است. کتاب فلسفه جانورشناسی و تاریخ جانوران بی مهره ، از جمله آثار لامارک است که بعد ها مبنای فرضیه تکامل تدریجی موجودات زنده شد. وی در سال 1829 میلادی درگذشت. قتل ...
آخوند خراسانی؛ پرچمدار مبارزه با استبداد و استعمار
مشکلی برخوردید نزد من بیایید. واعظ کربلا از رفتار آخوند متنبه گشت و از آن پس، از مریدان او شد . تالیفات آخوند کتابهای زیادی درباره اصول، فقه و فلسفه به نگارش در آورد. آثارش عبارتند از : 1 - حاشیه مختصر بر رسائل، که نخستین اثر اوست . 2 - حاشیه مفصل بر رسائل، که به نام درر الفوائد چندین بار چاپ شده است . 3 - حاشیه بر مکاسب 4 - فوائد: در ...
به بهانه روز بزرگداشت شیخ اشراق، شیخ شهاب الدین سهروردی| سید محمد دیباجی
شاید بهترین کسی که توانسته است معنای پارادوکسیکال برای شناخت ذهنیت عقلانی از شهود عرفانی را حل نماید شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی است که اتفاقا امروز بزرگداشت ایشان است که مظلومانه به دست فقهای حلب به حکم ارتداد تقتیل و شهید شد . شیخ اشراق بر اساس و در بستر دیدگاه فلسفه یونانی و عقلانیت ابن سینا که با حکمت مشرقی و ایرانی تبیین شده بود و تهافت الفلاسفه غزالی که اهل تصوف بود و با راه ذهنیت و عقل گرایی بو علی در شناخت حقیقت مخالف بود و همچنین دیدگاه ابن رشدی تفکیک الهیات از فلسفه داشت:این دو مکتب عقلانی و عرفانی را در هم تلفیق نمود و اتفاقا شرط فهم صحیح کتاب خود حکمت الاشراق را و رسیدن به شهود را در فهم دقیق منطق و استدلال عقلانی تبیین نمود تا زمینه و بستر درک عالم خیال و تأله و شهود ابتدا از جهت عقلانی فراهم شود. ...
شیخ اشراق از نگاه فیلسوف برجسته کشور
...، بپذیرید که می توان به همان اندازه به سهروردی هم اهمیت داد. سهروردی از اشراق و نور سخن گفت. بنابراین فقهای سنتی در شهر حلب سوریه او را کافر دانستند و کشتند. این خصلت فقط در سهروردی نیست بلکه در ابن سینا هم هست. اصولا فلسفه شما را در برابر قشر قرار می دهد. هر فیلسوفی در مقابل قشریت می ایستد. سهروردی هم جزیی از فلسفه است. من هیچ وقت به هیچ کسی سهروردی پژوهی را توصیه نمی کنم ...
تلفیق عقل و شهود؛ وجه تمایز فلسفه اسلامی و غربی
... امینی نژاد در مورد زمینه ها و انگیزه های شکل گیری مکتب اشراق تصریح کرد: فلسفه در فضای اسلامی معمولاً به دو ساحت تقسیم می شود؛ یکی عصر ترجمه و دیگری عصر تحقیق؛ ده ها سال متون و آثار فلسفی که به خصوص از یونان به جهان اسلام آمد، زیر نظر برخی شخصیت ها مانند کندی ترجمه شد؛ البته به مفهوم دقیق تر، کل دوره ترجمه در عصر ائمه معصومین(ع) صورت گرفته که تعاملات مهم و اساسی بوده است؛ این دوره ترجمه در فضای ...
امام کاظم؛ مرد موفقیت های بزرگ در بحران ها
حکومت عباسی این کارشناس مذهبی گفت:دوره امام هفتم با اوج قدرت عباسیان هم زمان بود. دولت عباسی به ویژه در زمان هارون، به قله عظمت خود رسید. این دوره به جهت درآمد زیاد، رونق تجارت، پیشرفت علم، فلسفه و موفقیت در فتوحات، عصر طلایی دوران حکومت عباسی نامیده می شود. نواحی غربی بغداد، از شهر الانبار تا مصر و آفریقا، قسمت شرقی از شیروان تا ترکیه و منطقه خراسان تحت سلطه هارون بود. در دوران هارون ...
به پاسداشت سهروردی؛ شیخ شهید اشراق
دوره پایانی زندگی خود، پس از ورود به حلب، ابتدا به مدرسه حلاویه و پس از آن به مدرسهنوریه وارد شد و با فقهای حنبلی به بحث پرداخت و بر آنان چیره شد . با چیرگی سهروردی بر فقهای حنبلی شهرت و آوازه او در شهر پیچید و دربار رسید. سهروردی، شهید اشراق ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی او را به دربار خود خواند و در زمره مشاوران طراز اول خود قرار داد. هوش سرشار سهروردی، دانش گسترده و ژرف ...
زندگینامه سهروردی بزرگ، شیخ اشراق
... تاریخ فوت و آرامگاه سهروردی ملک ظاهر سهروردی را به زندان انداخت و از غذا منع نمود. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست اما بالاخره روز جمعه آخر ماه ذی الحجه سال 587ق جسد سهروردی را از زندان بیرون آوردند و شیخ در سن 37 سالگی به قتل رسید و پیکر او را در مسجد امام سهروردی شهر حلب دفن نمودند. فلسفه اشراق سهروردی مکتب فلسفی اشراق بعد از مرگ سهروردی وسعت یافت. مکتب ...
جایگاه شیخ جلیل اشراقی در ذهن و ضمیر امام خمینی
... حکمت اشراق حکمت متعالیه بر پیشانی حکمت مشاء نام حکیم فارابی وحکیم ابوعلی سینا می درخشد، چنانکه حکمت متعالیه به نام صدرالمتألهین شیرازی سکه خورده است، اما در این میان حکمت اشراق به نام نابغه زنجانی و مقتول و شهید در دیار غربت شام، شیخ شهاب الدین سهروردی (طاب ثراه) شناخته می شود. شهاب الدین سهروردی در سال 549 ق در سهرورد، دهکده ای در حوالی زنجان کنونی متولد شد ...
حجت الاسلام امینی نژاد: شهود، تفکرات فلسفی را تعمیق می بخشد
خود یعنی حکمت اشراق را عرضه می کند. حجت الاسلام امینی نژاد تصریح کرد: سهروردی در سال 587 در شهر حلب به شهادت می رسد و این در حالی است که این اتفاق در فضایی شیعی اتفاق می افتد. وی ادامه داد: ما فلسفه را در فضای اسلامی به دو ساحت ترجمه و تحقیق فلسفه اسلامی نمی توانیم تقسیم کنیم. استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: بسیاری از آثار فلسفه یونان به عربی ...
کربن؛ سرآمد سهروردی پژوهی معاصر در جهان
است که به واسطه آثار آنها طیف وسیعی از غربیان با فلسفه اشراق آشنا شدند. از جمله دکتر سیدحسین نصر که آثار انگلیسی ایشان در مورد اشراق مورد توجه زیادی قرار گرفت و به نحوی رویکرد غربیان به اندیشه های سهروردی را به این فلسفه هدایت کرده است. باید از شادروان سیدحسین ضیایی تربتی یاد کنم که نقش مهمی در تصحیح و ترویج اندیشه های سهروردی داشت. ایشان شرح حکمت الاشراق سهروردی را برای نخستین بار تصحیح کردند و ...
چرا نگارگر ی های ایرانی همگی دو بعدی هستند؟
خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: هشتم مرداد روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (549-587) است. سهروردی یکی از فیلسوفان و حکیمان بزرگ مسلمان بود و می توان او را مؤسس حکمت اشراق نامید. او فیلسوف نور است و فلسفه خود را هم بر اساس نور استوار کرده است. نور در فرهنگ ایران باستان و آثار اندیشمندان ایران پس از اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. نگارش تفسیر بر آیه نور به قلم ابن سینا، نگارش کتاب مشکوة ...
سهروردی و جایگاه حکمت اشراقی در دنیای مدرن
شعار سال: ما از سالمرگ کانت به این سو در دنیای روشنگری زندگی می کنیم، رجوع به سنت می تواند زمینه ترمیم بنیاد های خرد جدید را فراهم کند. مختصات مفهومی جغرافیای فکری دنیایی که امروز ما در آن زیست می کنیم چیست؟ دکتر قاسم پورحسن: شاید بتوانیم آغاز سده ی نوزدهم را متعلق به قلمرویی بدانیم که دوره جدید نام دارد. در این سده خردی پا به عرصه وجود نهاد که اساساً بر بنیادی متفاوت استوار ...
ویروس کووید 19 نرمالیته دوران جدید را فروریخته است
داری در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: در قرن ششم هجری قمری تحول بزرگی در فکر، فلسفه، ادبیات و هنر رخ داد. در ادبیات در مورد حکیم سنایی غزنوی بحث می کنیم، همچنین سهروردی که زمینه ساز برای شاعران و متفکران بعدی است، بنابراین تحول بزرگی در این دوره نسبت به تفکر ابن سینایی پیدا می شود. واقعیت آن است که هر 100 سال یا صد و پنجاه سال که از یک فلسفه می گذرد و رنگ کهنگی پیدا می کند فکر تازه تری می آید. سهروردی ...
با خویشتن نشستن؛ در خویشتن شکستن!
تهران (در سال 1316 )؛ 7. ارزشمند بودن مقام دانش و دانشگاه؛ 8. تحول و استقلال نظام قضایی ایران و اصلاح دادگستری؛ مدرن سازی ساختار نظام قضایی مدیون علی اکبر داور می باشد. گرچه پیش از او حسن پیرنیا و مجلس مشروطه کوششهای فراوانی در ایجاد نظام قضایی انجام داده و با تصویب اصلِ برابری همۀ مردم در مقابل قوانین کشور ورود حقوقدانان و کارشناسان به نظام قضایی و ثبت اسناد را بلا مانع کرده ...
گذری بر زندگی و زمانه علی دشتی
شعار سال: (روی کارآمدن محمدرضا پهلوی باعث تکاپوی طیف گسترده ای از رجال کهنه کار سیاسی شد که در شرایط جدید و در کنار شاه جوان می توانستند به راحتی نفس کشیده و بعد از سال ها عسرت و حیرت عصر رضاخان برای خودشان کسی باشند). علی دشتی هم در زمره این رجال بود که با شروع سلطنت محمدرضا پهلوی به طور گسترده در صحنه سیاست حضور یافت و از فضای نسبتا باز دهه سی استفاده نمود. او که با وکالت در دوره پنجم مجلس شورای ملی اولین تجربه مهم سیاسی خود را پشت سر ...
خلاصه کتاب ایران بین دو انقلاب
...، اصفهان و تبریز اعتراض هایی شد. در تبریز شدیدترین جنگ و خون ریزی رخ داد آن ها به کمک نارنجک های دستی صفوف سلطنت طلبان را در هم شکستند. د راصفهان صمصام السلطنه و سردار اسعد بختیاری به هم متحد و روانه ی تهران شده اند. این موج به بقیه ی شهر ها هم رسید در بوشهر، بندرعباس، کرمانشاه ومشهد مشروطه خواهان سلطنت طلبان را بیرون راندند و حاکم جدید برگزیدند بدین ترتیب با قیام ایالات و به هم ...