کتاب ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز چاپ شد
سایر منابع:
سایر خبرها
نحوه برخورد والدین با رفتارهای جنسی کودکان
بار بیاورد؛ چون اصلاح هر جامعه ای باید از ریشه و از دوران کودکی توسط خانواده ها صورت گیرد، در غیر اینصورت، اگر مراحل تربیت انسان، مسیری اشتباه را در پیش گیرد، در بزرگسالی با ذهنی بیمار به هیچ عنوان، اصلاح شدنی نیست. به قول شاعر نام آوازه، "سعدی": هرکه در خُردیش ادب نکنند در بزرگی فلاح از او برخاست چوب تر را چنانکه خواهی پیچ نشود خشک جز به آتش راست ...
آیا رجوع به مجتهد، رجوع به متخصّص است؟| محمّدرضا ایران منش
پرسش اصلی که در این مقاله به دنبال پاسخ گویی به آن هستم این است که آیا رابطه مرجع تقلید- مقلد به شکلی که اکنون رواج دارد، همان رجوع به متخصص است؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا با توضیح این که متخصص کیست و از چه راه هایی شناخته می شود و دلیل اعتماد به سخنان و گواهی های او چیست و رجوع به او چه تفاوتی با تعبدورزی یا مرجعیت باوری (belief authority) دارد، تلاش می کنم نشان دهم که رابطه مرجع تقلید – مقلد به شکل کنونی، نوعی مرجعیت باوری است تا رجوع به متخصص. ...
ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز
به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز قصد دارد با بیان داستان ها و جست و جوهایی برای قهرمانان اندیشه، فلسفه را برای کودکان و نوجوانان نقل کند. برندن اودانوهو نویسنده کتاب این مجموعه را در قالب 3 بخش از قدم گذاشتن در دل ناشناخته ها گرفته تا کشف ردپاهای جدید انیشه و بازگشت به خانه برای شروع دوباره طراحی کرده و شهاب الدین عباسی ترجمه آنرا انجام داده ...
تعظیم شعائر قبل از شرعی بودن مسئله ای عقلایی است / مسائل دینی را حزبی و جناحی نکنیم
مواجه هستیم و همانطور که امواج ضلال داریم امواج نورانی هم داریم؛ لذا اگر انسان هایی دوست دارند امواج ضلال را نشر دهند وظیفه همه حاکمیت ها حتی غیردینی این است که در برابر آن بایستد. فارغ از خدا و پیامبر(ص)، باید در جامعه بشری امواج هدایت منتشر شود. تعظیم شعائر وظیفه حکومت است استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: شبهه ای که برای خیلی از افراد پیش می آید رسالت حاکمیت نسبت به ...
فلسفه دانشگاهی؛ گرفتار هزارتوی تفسیر متن هایی پر از ابهام
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ارول موریس مستند ساز آمریکایی در کتاب زیرسیگاری که از سوی انتشارات ققنوس، با ترجمه رضا صادقی در 360 صفحه و با قیمت 75000تومان روانه بازار نشر شده است، از برخورد خشنی که کوهن در پرینستون با او داشت یک سناریو می سازد و با ترکیبی هنرمندانه از تاملات فلسفی، مصاحبه ها و خاطرات به حیطه مردم نگاری فلسفه دانشگاهی وارد می شود. او فلسفه دانشگاهی را از این جهت به چالش ...
ادبیات داستانی،هندسه معرفتی
مولفه اصلی هویت ایرانی نقش آفرین بوده است. ادبیات داستانی دفاع مقدس تحت تاثیر هویت ملی است شاکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تنها علت اکرام شهدا توسط مردم و نامگذاری خیابان ها به اسم شهدا ادبیات داستانی نیست، اظهار کرد: عوامل متعددی در شکل گیر و بازتاب این هویت در جامعه ما وجود دارد و اکنون ما به دنبال تایید این نکته نیستیم که هویت ملی ما متاثر از ادبیات دفاع ...
بررسی معنای زیبایی شناسی و هنر والا با تأکید بر آرای کانت
لذت خاصی را در انسان به وجود می آورد. از این رو میان این دو، نوعی پیوند برقرار است و لذت حالتی درونی است و تمیز میان زشت و زیبا توسط احساس صورت می گیرد کانت اولین فیلسوفی است که زیبایی شناختی را از طریق احکام استعلایی استنتاج می نماید. او بیان داشت که هر انسانی دارای استقلال و خرد است و در راستای همین خردورزی و استقلال به پذیرش و یا رد هنجارها و قوانین می پردازد. کانت این قاعده را در ...
حماسه های پس از شاهنامه کُپی و یا تکرار شاهنامه نیستند
شامل یک مقدمه و پیش گفتار و پس از آن، پنج فصل اصلی است. در قسمت مقدمه و پیش گفتار به وجود تاثیرپذیری، اشتراک و افتراق بین حماسه ها پرداخته شده است. پس از آن و در نخستین بخش کتاب، موضوع گنجینه ی اخلاق مطرح شده است. در بخش دوم، دکتر قیامتی سیمای بانوان در حماسه را ترسیم کرده و به معرفی بانوگشسب و زربانو به عنوان دختران دلیر رستم پرداخته است. در ذیل همین بخش از کتاب، کتاب بانوگشسب نامه به عنوان تنها ...
زندگیِ خوب به مقداری گله کردن نیاز دارد
خوب مهارتی پیچیده است که باید اندکی بیش از هرگز و قدری کمتر از زیاده روی به کار برده شود. وقتی این دیدگاه را در مصاحبه ای مطرح کردم، میزبانم افرادی را توصیف کرد که، در پاسخ ساده ترین پرسشِ چطوری؟ ، انبوه رنج های خود را همچون یک تهدید بر شما فرومی ریزند. این مثال مرا به خنده انداخت. ابراز نارضایتی ممکن است با بی مبالاتی همراه باشد یا ناخواسته انجام شود؛ اما درعین حال این امکان وجود دارد که ...
چه کسی اجازه چاپ دوباره دو قرن سکوت را نداد؟ / دلایلی بر اثبات عدم اعتبار علمیِ کتاب/ زرین کوب به هیچ ...
عالم جدا کرده و می گوید: اگر خواهی عالم شوی به یک فن از علم روی بیاور؛ و اگر خواهی ادیب شوی از هر چیزی نیکوی آن را برگیر . تقریباً در طول تاریخ ادب ما ادیب همان دانای همه فن بوده است. خوب ادیبان ما در عالی ترین سطح، علّامۀ همه چیزدان بودند و نه عالِم متخصص. بنده به عنوان شاگرد دکتر زرین کوب نمی توانم بر آن دریای اطلاعات و محفوظات که استادم طی 50 -60 سال حاصل کرده اطلاع یابم، حتی اگر بر ...
مواجهه معرفت شناسانه با مدرنیته نداشتیم/ تیلور فارابی زمانه ما در مواجهه با مدرنیته است
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با آنکه نخستین مواجهه ایران با تمدن نوین غربی در دوران سلطنت صفوی روی داد، دوران فترت اجتماعی و سیاسی افشاری و زندی و پس از آن شکست های ایران از روسیه در دوران آغازین سلطنت قاجار باعث شد که رویارویی با غرب اساساً بر مبنای حیرت از پیشرفت های غربی و تأمل درباره دلایل فاصله گیری ایران از آن شکل بگیرد. در واقع، می توان مدعی شد غرب که در نخستین مواجهه چندان موضوع تأمل بازتابی برای ایرانیان نبود، هنگامی به موضوع این تأمل تبدیل شد که گام های بسیار بلندی را در فاصله گیری از ایران برداشته بود و از این جهت چگونگی فهم و تبی ...
اولین تألیف امام خمینی در اصول فقه: انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه
تابستانی به تکمیل و پاکنویس آنها اقدام میکرده اند. تدریس خارج اصول توسط امام خمینی از سالهای 24-1323 ش پس از سالها تدریس سطوح عالیه فقه و اصول، یعنی تدریس کتابهای مکاسب، رسائل و کفایه بوده است. ایشان با آغاز تدریس خارج اصول برای دو تن از شاگردان اخلاق و فلسفه خود، آیات مطهری و منتظری که به تدریج و در سالهای بعد افراد اندکی به آنها افزوده شدند، نظرات خود را نخست و در چند سال اول به صورت تعلیقه ...
چرا سلمان فارسی، سلمان شد؟
...> سلمان؛ پیشاهنگ رابطه اسلام و ایران، محمد محمدی اشتهاردی. سلمان فارسی -اولین شماره از مجموعه آشنایی با اسوه ها- نوشته جواد محدثی که چاپ هشتم آن در سال 1394ش از سوی انتشارات بوستان کتاب قم در 72ص منتشر شده است.[37] پانویس 1. طبری، تاریخ طبری، بیروت، ج3، ص171. 2. ابن سعد، الطبقات الکبری، بیروت، ج4، ص56؛ بلاذری، انساب الاشراف، بیروت، ج1، ص485. 3 ...
از زنگ تا زنگ
شمار و نامِ فرزندان حام اختلاف نظر وجود دارد. شمس الدین محمد بن ابی طالب دمشقی (م. 727 ق.) در فصل پنجم از کتاب نخبة الدهر فی عجائب البَرّ و البحر هنگام یادکردن از طایفه های سیاهان سودان، از مردمان زنگ نیز نام برده است. او قوم زنگ را یکی از طایفه های سودان معرفی کرده و معتقد است که زنگ تغییریافتۀ زاغون است. طبق آنچه وی نوشته، زغو [13] از فرزندان قفط، پسر مصر، پسر حام، پسر نوح نبی (ع) بوده است. [14 ...