ضرورت بازپژوهی تاریخ کربلا برای دستیابی به پاسخ پرسش های بی جواب
سایر منابع:
سایر خبرها
وظیفه اصلی حکومت، زمینه سازی در عدالت پیشگی و جلوگیری از ظلم است/ جامعه از نظر اجرای عدالت در وضعیت ...
ترین و کامل ترین تعریف از آن امیر کلام، امام علی(ع) است که می فرمایند عالت هر چیزی را در جای خود می نهد، در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد. عدالت تدبیر عمومی مردم است، در حالی که بخشش گروه خاصی را شامل است، پس عدالت شریف تر و برتر است . عدالت را سه جور می شود تعریف کرد: یکی اینکه عدالت یعنی مساوات، چون از ماده ی عدل است و عدل یعنی برابری. یک معنای عدالت برابری است، بلکه اصلاً ...
علامه حسن زاده را سکولارها درک نمی کنند
سرچشمه بهتر است که آشکار کند، بر اساس کدام مبنا، شعور سیاسی علامه حسن زاده را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. اگر آشکار شود، مخاطبان خواهند یافت که مسئله اصلا علمی نیست و بیشتر یک شارلاتانیسم رسانه ای است برای عقده گشایی از جمهوری اسلامی و رهبری (ولایت فقیه) که علامه حسن زاده آملی، مردم را به آن سفارش می کرد و می فرمود؛ گوش به دهان رهبر بسپارید ... این موضوع در گزاره های بعد پر رنگ تر می شود ...
هالیوود در خدمت به فرهنگ آمریکا پایه گذاری شد/ سینمای اعتراض در چرخه سرمایه داری بی معناست/ تنها در ...
...> پل جاسوس ها- استیون اسپیلبرگ اما چگونه در سینمای کشوری که با مجسمه آزادی به مردم دنیا خوش آمد می گوید و زادگاه لیبرالیسم است، تا این اندازه ردپای سیاست و منافع آمریکا دیده می شود؟ آیا سینما آزاد آمریکا، تا به امروز قابلیت تولید فیلمی معترض به رویای آمریکایی را داشته و آیا به همان نحو که مورد تصور بعضی از سینماگران داخلی است، سینمای آمریکا یک سینمای آزاد است و بر محور خواسته سینماگران ...
مروری بر 15 مقاله در علوم حدیث تطبیقی
در کتاب تاریخ طبری (310 ه ق) از جمله مقاتل برجای مانده و قدیمی مربوط به قرن سوم و چهارم است. این کتاب نیز مانند سایر کتب تاریخی و روایی از هجمۀ گزارش های قابل تأمل مصون نمانده و برخی از مطالب آن در موضوعات مختلف، از جمله دربارۀ جریان عاشورا مورد تردید است. طبری، گزارشی که از قیام عاشورا ترسیم نموده، برخاسته از روایت ابومخنف بوده که در حال حاضر قدیمی ترین مقتل موجود است؛ اما در عین حال از آشفتگی ...
اگر تدبیر امام حسن (ع) نبود از شیعه هیچ اثری نمی ماند
کرده بود. هم در متون شیعیان و هم در متون اهل سنت بیان شده که امام علی (ع) هنگام رحلت امر امامت را به امام حسن (ع) محول کردند. جباری ادامه داد: برای شناخت و درک شخصیت امام حسن (ع) باید تقسیم بندی ای انجام بدیم به این ترتیب زمان پیامبر، دوران خلفای سه گانه و دوران امام علی (ع). در دوران خلفای سه گانه، حسنین در کنار امیرالمومنین (ع) حضور دارند و با وجود برخی نقل ها مبنی بر حضور حسنین در ...
دینداری سکولاری
بعضی ممکن است در مورد امیرالمؤمنین(علیه السّلام)، عاشورا یا صدر اسلام، بگویند اینها جزو مقدّسات ما هستند، لطفاً اینها را با مسائل سیاسی روز مخلوط نکنید! می گویند امیرالمؤمنین(علیه السّلام) را دیگر برای ما بگذارید؛ امام زمان را دیگر برای متدیّنین سیاسی نکنید. امّا خود این تلقّی، مشکل دارد؛ چون فرضش این است که امیرالمؤمنین(علیه السّلام) سیاسی نبوده است. این خیلی تصوّر عجیبی از اهل بیت است؛ انگار خدا ...
دوفصلنامه حدیث پژوهی در پله 25
...: بهره جستن فرقه های اسلامی از احادیث یکدیگر یا نقل احادیثی با موضوع محوری مورد اهتمام دیگران، از دغدغه های دانشیان آن ها در سده های مختلف اسلامی بوده و در گذر تاریخ فرازوفرودهایی داشته است. واحدی نیشابوری از مفسران اثرگذار قرن پنجم هجری است که در تفسیر الوسیط خویش فضایل اهل بیت و روایات منقول از اهل بیت(ع) را آورده است. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی چنین دست یافته است که او در ترسیم فضای ...
چرا سیاستمداران دست از سر مردم برنمی دارند؟
تبعیض های ایجابی آنها را در دسترس همه قرار دهد. این جامعه شناس در انتها درباره ی چگونگی وحدت حاصله در سال 57 میان مردم تاکید کرد: مثلاً در انقلاب 57 می بینیم اقشار گوناگون در نقطه ای مشترک هستند و حفظ اتحاد دیگر فقط در یک طبقه نیست. یک خودآگاهی ایجاد می شود که تمام ما در یک نقطه مشترک هستیم و آن هم اسقاط رژیم است. چون این رژیم منابع ملی را به تاراج برده است و امروز باید دست به دست هم ...
مجلسی ها و مدیران ارشد دولت، چه توانی برای سیاستگذاری دارند؟
...> ایشان در تحلیل خود ظاهرا یک نکته کوچک را فراموش کرده اند و آن اینکه بانک مرکزی در ایران هیچ گاه مستقل نبوده است و همه دولت ها هم همیشه مشغول هدایت نقدینگی به سوی تولید بوده اند، پس چرا تا به حال توفیقی درباره توسعه اقتصادی حاصل نشده است؟ نظریه پرداز باید نخست چگونگی و چرایی واقعیت های موجود را توضیح دهد، آن گاه به توصیه و تجویز روی آورد نه اینکه واقعیت مفقود (استقلال بانک مرکزی) را مستمسک خیال پردازی ...
تاریخ نگاری دفاع مقدس؛ جوان اما خوش آتیه
تحلیلی است؛ به این معنا که مورخان با کنار هم قرار دادن شواهد و اسناد، به بررسی اصل وقایع و اظهار نظر درباره آن ها بپردازند؛ چالش اساسی در جریان تاریخ نگاری دفاع مقدس، مربوط به این عرصه است؛ از آن رو که بر خلاف عرصه نخست، نوع نگاه مورخ به مسائل تاریخی، اعتقادات و ساختارهای جهان بینی و ایدئولوژی مورد پذیرش وی و تأثیراتی که از نمونه های کار داخل و خارج از کشور می پذیرد، بر کیفیت و روش تنظیم و نتیجه گیری ...
زیارت اربعین + ترجمه و تفسیر
جمعی از بزرگان مانند شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی، جابر بن عبداللّه انصاری در روز اربعین برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا آمد و طبق روایات، در این روز اهل بیت امام حسین(ع) از شام وارد مدینه شدند. البته در مورد آمدن اهل بیت به کربلا در روز اربعین اختلاف نظر وجود دارد. مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال از سیّد بن طاووس نقل می کند:اهل بیت حرم حسینی در مسیر بازگشت به مدینه، نخست به کربلا ...
امام حسین(ع) از جنگ استقبال نکرد/ روایت صلح آمیز و رحمانی از عاشورا
احرارا فی دنیاکم . با این جمله به سخنم پایان می دهم که امام حسین(ع) از اولین برخورد با سپاه یزید، که با حر و لشکریانش بود، به تعبیر استاد شهریار آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند ؛ یعنی برخوردی رحمانی داشت و از جنگ که پیشنهاد برخی یارانش بود فاصله گرفت و عصر تاسوعا از آغاز نبرد استقبال نکرد و آن را به عقب انداخت و صبح عاشورا هم برای کشتن و کشته شدن شتابی نداشت و این دشمن بود که جنگ را آغاز کرد و لشکریان ابن زیاد برخوردی خشن در آن حادثه داشتند که زبانزد خاص و عام در دنائت و پستی و شقاوت شد، اما امام حسین(ع) سمبل فرهنگ، گفت وگو، مهربانی و مروت در طول تاریخ شد. انتهای پیام ...
جامانده ای که خادم الحسین شد/ روایت شوق دیدار کربلا از شمال ایران
...> خاطرم هست همیشه مادرم می گفت؛ ماه صفر سنگین است و در ابتدای ماه همواره صدقه ای می گذاشتیم و همچنان سیاه پوش عزای حسینی بودیم، کم کم به اواخر ماه صفر نزدیک می شدیم و از گوشه و کنار صحبت هایی درباره مراسم اربعین می شنیدم، سال گذشته به دلیل شرایط ویژه کرونایی از ایران هیچ زائری قدم در مسیر بهشتی نجف به کربلا نگذاشته بود، مواکب گیلان سال گذشته تمام ظرفیت و انرژی خود را برای طرح مواساتی که نائب امام زمان ...
نوحه خوانی و آداب و ادب آن در تربت حیدریه
خواهد دستگاه شور را بیاموزد بهتر است ابتدا در سبک موسیقی سریال امام علی(ع) بخواند یا کسی که می خواهد در دستگاه افشاری اجرا کند به وی توصیه می شود آهنگ "ای ایران" را زمزمه کند تا به این دستگاه برسد. واعظی در خصوص مفهوم "میان دار" و "علم دار" و جایگاه این 2 در مجلس عزاداری اظهار کرد: در آداب نوحه خوانی، میان دار کسی است که سینه زنی را مدیریت می کند و در واقع نگاه سینه زن ها به حرکات دست اوست ...
نقش تردید در واقعه عاشورا
به این نکته بر می گشت که با توجه به درکی که از وقایع خلافت علی ابن ابیطالب و اختلاف خلیفه وقت با معاویه داشتند، مردد بودند که اطلاعات اعلام شده از سوی حسین ابن علی در مورد یزید؛ چقدر جدی است؟ مردم مدینه سابقه ی توافق حسن با معاویه را داشتند و به همین جهت شاید انتظار داشتند که در این مورد نیز هم یزید و هم حسین، راه میانه و سازش و ترک مخاصمه را بر می گزینند. اما وقتی با خبر شهادت حسین مواجهه شدند ...
سخنرانی امام موسی صدر درباره اربعین: امروز هرچه فساد بیشتر شود و اصلاح جامعه کمتر، اهداف امام حسین (ع) ...
...: متن حاضر، سخنرانی امام موسی صدر است که نقش موثر حضرت زینب سلام الله علی ها را در ماندگاری و احیای نهضت امام حسین علیه السلام نمایانگر می کند. به گزارش فکرشهر از انتخاب، او در ابتدای سخنانش به بزرگی وقایع بعد از حادثه عاشورا اشاره و خاطر نشان کرد که تاثیر مصیبت پس از وقوع آن بیشتر از احساس مصیبت، پیش از وقوعش است: بسم الله الرحمن الرحیم، والحمدلله رب العالمین، و ...
چه رازی در عدد40 نهفته است؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، فردا روز اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) است، اما واقعا چرا برای امام حسین (ع) چهل روز پس از شهادت ایشان مراسمی ویژه می گیریم؟ چرا مثلا 30روز بعد مراسم خاصی نمی گیریم؟ اصلا چرا عدد40 در روایات، دعا ها و اذکار و حتی مراحل کمال عرفانی از اهمیتی به سزا برخوردار است؟ چرا بر چله نشینی تأکید شده است؟ چرا در دو آیه شریفه از قرآن به میقات چهل شبه حضرت موسی (ع) اشاره ...
ریشه اربعین در مستندات روایی و تاریخی/ دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟
اربعین در دست است همین زیارت جابر در نخستین اربعین به عنوان اولین زایر است. اما درباره اعتبار اربعین در بازگشت اسرا به کربلا، توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که شیخ مفید در کتاب مهم خود در باب زندگی امامان و در بخش ویژه امام حسین (ع) از کتاب ارشاد ، در خبر بازگشت اسرا، هرگز اشاره ای به بازگشت اسرا به عراق، ندارد. همین طور ابومخنف راوی مهم شیعه، هم اشاره ای در مقتل الحسین خود به این مطلب ...
اگر امام حسین(ع) قیام نمی کردند وضعیت اسلام و امامت چه می شد؟
انجام دادند؟ اگر قیام امام حسین علیه السلام نبود امامت بکلی فراموش می شد. پس از قیام آن حضرت بود که مردم فهمیدند چیزی که پس از پیامبر به عنوان جانشینی آن حضرت (خلافت) مطرح شده غیر واقعی و در مقابل عترت پیامبر استمرار خط نبوت بوجود آمده که باید با آن مبارزه کرد و راه درست اسلام را باید ازخاندان پیامبر گرفت که توسط بنی امیه قتل عام شدند امام حسین قرآن و معارف آنرا زنده نگه داشت و آنچه در ...
انگیزه های سیاسی یکی از دلایل تحریف عاشوراست/ بیشترین تحریف عاشورا مربوط به دوره صفویه است
به گزارش ابومخنف از واقعه کربلا پرداخته است. گزار ش های رجالی عنوان فصل سوم کتاب است که در آن روایات محمد بن سعد بررسی شده است. این نویسنده و محقق ادامه داد: فصل چهارم کتاب منابع عاشورا، گزارش های جعلی نام دارد که عنوان تند و تیزی است. در گزارش های داستانی که فصل پنجم کتاب است، گزارش ها و روایت های خوارزمی و لهوف بررسی شده است. مقتل خوارزمی، مقتل قابل توجه و رسمی است. نویسنده در فصل های ...
حضور اسرای کربلا در اربعین اول؛ دلایل و شواهدها
تأیید کرده است. ثالثاً: مرحوم مطهری و نوری فقط در حد سخن مدعی شده اند که هیچ یک از مورخین اسلامی و مقتل نویسان این واقعه را منعکس نکرده اند، چون آن ها به تمام مقاتل دسترسی نداشته اند و تمام منابع تاریخی را مراجعه نکرده اند که بدون تحقیق و استفصاء اثبات چنین ادعایی مشکل است. چون هم سید بن طاوس نقل کرده و هم بنابر نقل خود محدث نوری ابن نما در کتاب مثیرالاحزان آن را نقل کرده است. ...
از احساس فقر تا ابراز کفر
حکیمی به ویژه بعد از انقلاب که همراهان سابق او به قدرت رسیده بودند تقوای مالی دو چندانی یافت. آقای حکیمی الگوی خود را دوره زمامداری امیرالمومنین عل (ع) قرار داده بود، زیرا در میان ائمه اثنی عشر تنها ایشان به قدرت دست یافت. او در گزارش عملکرد حضرت به گفته ای خطاب به ابن عباس مکرر اشاره می کرد که فرمودند: در دوران خلافت من فقیرترین مردم کوفه به آب آشامیدنی فرات و نان گندم دسترسی داشتند و خانه ...
روایت هایی از ورود اهل بیت به کربلا در اربعین
نامعلوم و نامشخص است، زیرا طبری که واقعه کربلا را از افرادی همچون امام باقر (ع)، حصین بن عبدالرحمان و هشام کلبی (شاگرد ابومخنف) نقل کرده، در هیچ کدام، سخنی از اجازه عبیدالله از یزید به میان نیاورده است و تنها در گزارش وی از عوانة بن حکم، به چنین مسئله ای اشاره شده که این خبر به دلیل اشکال های بسیاری که دارد، مخدوش و غیرقابل پذیرش است. عدم بیان این جریان در منابع تاریخی کهن: طبری و شیخ ...
سیری بر اربعین حسینی از آغاز تا 1400 هجری قمری
باره می نویسند: علی بن حسین همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین(ع) را به کربلا باز گرداند . سید مرتضی در این باره می گوید: روایت کرده اند که سر امام حسین علیه السلام با جسد در کربلا دفن شد . [20] ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به سبب ملحق شدن سر امام به بدن و دفن آن، زیارت اربعین توصیه شده است. [21] زیارت اربعین تمام دستگاههای ...
چه کسی برای اولین بار در اربعین به زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام رفت؟
ناله و زاری به استقبال یکدیگر شتافتند و چند روزی را در کربلا به اقامه عزا پرداختند. مقرّم در مقتل خود این واقعه را چنین بیان می کند که: پس از سه روز عزاداری، امام سجّاد علیه السلام چاره ای جز این ندید که دستور حرکت از کربلا را به سوی مدینه صادر نماید، چرا که می دید عمه هایش و زنان و کودکان، شب و روز آرام و قرار ندارند و به نوحه و گریه می پردازند. از کنار قبری برمی خیزند و در جوار قبری ...
ما و مسئله ای به نام اربعین/ ضرورت روایت قدرت شیعه
عبدالله انصاری، صحابی جلیل القدر پیامبر (ص) به زیارت مزار حضرت سیدالشهدا (ع) دست یافت. می دانیم که پس از دور شدن سپاه اموی از کربلا، طایفه بنی اسد در قتلگاه حاضر شده و پیکر امام (ع) و یارانش را به خاک سپردند. روایت است که در همین روز اهل بیت (ع) نیز در سفر بازگشت از شام به کربلا رسیدند و جناب جابر به شرف دیدار با اهل بیت و حضرت سیدالساجدین امام سجاد (ع) نائل آمد. عموم علمای تاریخ نقل کرده اند که ...
هم مسیر با جابر بن عبداللّه انصاری اولین زائر کوی حسین (ع) پس از واقعه عاشورا
...> جابر بن عبداللّه انصاری، از صحابی پیامبر اسلام (ص) بود که دوران پنج امام معصوم را درک نمود. او پس از واقعه عاشورا، در اربعین امام حسین (ع) به کربلا آمد و به همین سبب از او به عنوان اولین زائر امام حسین (ع) یاد می گردد. جابر، چهارده سال قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) در قبیله خزرج متولد شد و یک سال پیش از هجرت پیامبر به یثرب، به همراه پدر خود و هفتاد نفر از مردم یثرب به حج آمد و در منا با پیامبر اسلام ...
درخشش سینمای حاتمی کیا و تنوع نگاه به دفاع مقدس در سینمای دهه هفتاد
نقد نمی کنند و به عنوان پیام نقل می شوند و همچنین مقالاتی درباره تئوری های بازیگری که در جواب آتیلا پسیانی گفته بود بدین شکل نیست، خودش متفاوت است و از من دعوت کردند. حاتمی کیا با اشاره به ناامیدی مطلقش در زمان نوشتن فیلمنامه آژانس شیشه ای برای ساخته شدن آن گفته بود: وقتی فیلمنامه را می نوشتم اصلاً امیدی به ساخته شدنش نداشتم چرا که زمان آقای ضرغامی بود و ایشان معاونت سینمایی وقت بودند و ...
دادستانی، دادستان
تا سرنوشت "ابن سعد" را پیدا نکنم که گام نخست را برداشت و دیگر نتوانست برگردد. پس از ابلاغ دستور مرکز به اینجانب در لزوم بازداشت امام "به علت نشر اکاذیب"! من شب را تا صبح نخوابیدم که چه باید کرد؟... صبح روز همان شب، شاید آفتاب تازه دمیده بود که به مدرسه حجتیه رفتم و آقای سید هادی خسروشاهی را که در حال رفتن به سر درس بود، ملاقات کردم و داستان را گفتم که به امام اطلاع دهد، چون می دانستم که ...