مخدوش و پراکنده/ نگاهی به فیلم موقعیت مهدی
سایر منابع:
سایر خبرها
منتقدان درباره بی رویا چه نوشتند؟
ادامه دادن و پررنگ تر کردن ماجرای گم شدن شهاب دوست رویا و بال و پردادن به آن در تقابل با ماجرای مهاجرت بابک و رویا فیلمی بسازد که هم ژانرش می توانست مشخص باشد و هم ساختار درست تری می داشت. بی رویا هم جزو آن دسته از فیلم هایی است که هیچ جایی برای دفاع ندارد. شخصیت پردازی ها سنجیده و کامل نیست. چارچوب درام به شدت دچار اشکال است. خرده پیرنگ ها نمی توانند به درستی در مسیر پیرنگ اصلی قرار ...
پراکندگی و عدم یکپارچگی در روایت/ نگاهی به فیلم بی رویا
رویکردی انتقادی و سیاسی را تعقیب می کند، در اجرا ناقص و الکن شده است. نوعی سر در گمی ادامه دار و تکراری بر قصه و اتمسفر فیلم حاکم است که خروجی اش دستاورد مهمی برای مخاطب به همراه ندارد. کُدهایی در روایت باز می شوند که کاربردی دوگانه دارند. هم می توانند نشانه گذاری درباره هویتی باشند که در فاصله بین خودآگاه و ناخودآگاه صاحبش گم شده است و هم هویتی که از صاحبش مخدوش و فراموش شده است. همین پراکندگی و ...
گزارش نشست دانشگاهی سینما در دوران پساتلویزیون
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست فرهنگی سینما در دوران پساتلویزیون با حضور محمد حسام پور، معاون ساترا [سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر] و علی رجب زاده، دانشیار دانشگاه صدا و سیما برگزار شد. محمد حسام پور در این نشست با بیان اینکه در عصر فراتلویزیون هستیم، ادامه داد: اگر در چرخه تولید تا توزیع تلویزیون صحبت کنیم، می بینیم که تولید مخاطب مدنظر است، تلویزیون سنتی دچار ...
مخاطب باید بگوید که تعبیر اصلی بی رویا چه چیزی بوده است
مطلب قطعی ای گفته شود. وزیر دفتری در ارتباط با اینکه پس از مطرح کردن ارادی نبودن عنوان بیماری اسکیزوفرنی در انتهای فیلم مشکلی برای اکران و نمایش فیلم خواهد داشت یا خیر ادامه داد که دوستان خیلی با فیلم همراهی کردند تا همین نسخه فیلم پخش شود و امیدوار است که در طی نمایش و حضور فیلم در جشنواره موجب شود که بتواند توضیح انتهایی فیلم مبنی بر اسکیزوفرنی بودن کاراکتر بردارد. همچنین اظهار کرد تماشاچی امروز تماشاچی باهوشی است و با دیدن فیلم خودش قادر به نتیجه گیری صحیح از فیلم است و ترجیح می دهد که کاملترین نسخه ممکن فیلم نمایش داده شود تا اینکه جعل یا تعدیلی در آن رخ دهد و متنی به آن اضافه شود. ...
موقعیت هادی
و دوستان پذیرفتند. به نظرم با پذیرش این پیشنهاد سیما فیلم هم ریسک بزرگی انجام داد و البته دلیل و چرایی اش را نمی دانم. بعد از قبول کارگردانی کار، فیلمنامه را تغییر دادید؟ آن زمان با فیلمنامه ای روبه رو بودیم که فیلمنامه جذابی نبود به همین دلیل آن را به طور کامل کنار گذاشتیم و با یک تیم مجزا شروع به تحقیق و پژوهش و در ادامه به نگارش سناریو پرداختیم. فیلمنامه جدید چطور ...
فیلمی با عطر و طعم ایرانی
مصطفی زمانی که همگی قرار است در خدمت روایت اصلی داستان فیلم با مضمون بازگشت باشند. مشکل اصلی فیلمنامه در بدون قرار قبلی پیش بینی مخاطب از پایان و حوادث فیلم است، پسربچه اتیسم رو به بهبود می رود، یاسمین دچار تحول می شود و روایت عاشقانه میان یاسمین و مهندس شایقی نیز جان می گیرد، اینها همگی برای مخاطب قابل پیش بینی است که اگرچه در تولید فیلمساز تمام تلاشش را به کار بسته تا شعار زده از کار در ...
بی رویا ؛ لطفا من را از این سردرگمی نجات بده!
نباید از بازی درخشان در این فیلم غافل شد. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، باید بگوییم در بخش هایی از فیلم، مخاطب دچار سردرگمی می شود. هرچند اتفاقات عجیب فیلم مخاطب را کمی گیج و سردرگم می کند و باعث می شود او شخصیت های مثبت و منفی را با هم جابه جا بگیرد، اما مقداری تحمل باعث می شود این گره داستان به یکباره باز و تمام حقیقت در پایان مشخص شود. حقیقتی که شوکی بزرگ به مخاطب می دهد ...
احتمال کمبود داروهای تزریقی کرونا در پیک ششم
نظر گفته شد بی سابقه است و ما هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده ایم که حتی اقلام دارویی ایرانی نیز با کمبود مواجه بودند و حتی دارویی مانند کلیدینیوم سی که یک داروی معمولی مربوط به معده است، فلوکستین و بسیاری از دیگر داروها در داروخانه ها کمیاب و نایاب شدند. نایب رییس انجمن داروسازان ادامه داد: این نشان می دهد اتفاق متفاوتی رخ داده و شرکت ها در تامین مواد اولیه شان دچار مشکل شدند. الان ...
هر آن چه که باید در مورد فیلم بی رویا بدانید
بی رویا با پایان بندی که در جشنواره فیلم فجر شاهد آن بودیم فیلمی پیچیده، جذاب و ملتهب است که با ریتمی متناسب کم کم شما را با وحشتی عجیب روبه رو می کند. این درام روانشناسانه با روند و پایانی هولناک از حقیقتی صحبت می کند که برخی بیماران در تمام طول زندگی شان تجربه می کنند و ممکن است از سوی دیگران به اندازه کافی درک نشود. سایه هومن سیدی تهیه کننده فیلم با توجه به علاقه و سابقه ای که در ...
رسانه های معاند چگونه بر مناسبات دینی و ملی سوار می شوند؟
... این کارشناس مطالعات فرهنگی یادآور شد: شبکه های معاند در فضای مجازی و رسانه های دیگر ، زیرساخت های لازم برای تولید محتوا را فراهم کرده اند. یکی از این پایه ها، مناسبات دینی و ملی ما مانند دهه فجر، هفته دفاع مقدس و... است که در این زمان ها از تکنیک حداکثر سازی پیام استفاده می شود یعنی تعداد محتوا و پیام تولید شده به قدری بالاست که مخاطب دچار سردرگمی می شود. * حرکت شبکه ای رسانه ها ...
قنات ملی روستای رهن در حال خشک شدن/ اعتبارات قطره چکانی راه چاره نیست
اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد نیز اظهارداشت: قنات رهن به شماره 31875 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این قنات با طول تقریبی 24 کیلومتر دارای یک رشته اصلی به طول حدود 8 کیلومتر و دوشاخه فرعی به طول های 7 و 9 کیلومتر می باشد. وی ادامه داد: دوشاخه فرعی قنات به نام های زیبد و روچی هستند مادر چاه شاخه زیبد قنات 265 متر و مادر چاه شاخه روچی 282 متر است که البته چند حلقه چاه پایانی ...
شش دلیل برای این که موقعیت مهدی پروژه موفقی نبوده است
تماشا کند؟ داستان و روایت پردازی : واقعیت این است که نسخه سینمایی موقعیت مهدی هیچ داستان منسجمی ندارد و مدام از برش یا موقعیتی از زندگی شهیدمهدی باکری به برش یا موقعیتی از زندگی شهیدحمید باکری می رود و در این میان نیز خرده روایت هایی درباره رزمندگان تحت فرمان شهیدمهدی باکری را نیز به تصویر می کشد. تمهید فیلمساز برای اپیزودیک کردن داستان نیز، مفری برای رهایی آن از غیرمنسجم بودن داستان فیلم ...
نکاتی درباره به اشتراک گذاشتن زندگی زناشویی
به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: شاید با دیدن این صفحات وسوسه شده باشید که شما هم چنین صفحه ای ایجاد و با تولید محتوایی از فعالیت های روزمره، مخاطب جذب و از تبلیغات درآمدزایی کنید. اگر چنین وسوسه ای سراغ شما هم آمده، پس همراه ما باشید تا کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. چرا رونمایی از زندگی خصوصی این قدر جذاب است؟ بسیاری از افراد تصور می کنند تنها دلیل راه اندازی چنین صفحاتی، جذب فالوئر و به دنبال آن گرفتن تبلیغ و کسب درآمد است. البته که اهمیت این بخش را نمی توان کتمان کرد اما واقعیت این است که این تمام ماجرا ...
پسر کو ندارد نشان از پدر/ شب طلایی بازی های خوب و فیلمنامه خوب تر
و میترا حجار بهره می برد اما فیلمنامه ای پر حفره داشت. شب طلایی برج میلاد اما نمایش فیلم یوسف حاتمی کیا در شب طلایی در برج میلاد، خرق عادت بود و یک اثر با فیلمنامه ای خوب و گره ها و تعلیق های جالب و خرده داستان های جذاب پیش روی مخاطب آورد. بیشتر بخوانید: شادروان نقدی طنز بر یک رفتار اجتماعی غلط مرگ بازنده برگ برنده کارنامه بازیگری جواد عزتی ...
نگاهی به سریال های پربیننده و موفق سیما/اثری نمایشی که موفق به حضور در فجر چهلم شد
اما نکته حایز اهمیت این که ساخت سریال که بیش از یک فصل دارد در تمام دنیا رایج است اما گاهی تنها فصل های اولیه سریال مورد توجه مخاطب قرار می گیرد و استقبال مخاطب از فصل های دیگر پایین می آید که به عوامل مختلفی بستگی دارد گاهی شکست سریال در فصل های دیگر باعث می شود که بازیگر دچار یاس شده و بعد از شکست سریال در قسمت های بعد آرزو کند که کاش در فصل های اولیه با بینندگان خداحافظی می کرد. ...
استشمام خوش رایحه ژانر دفاع مقدس در جشنواره چهلم
ظاهر شود و آنچنان سر به هوا نشود که در اپیزود پایانی و در سکانس تیر خوردن شهید مهدی باکری به یکباره دچار انجماد گردد و ظرافت لازم خود را از دست ندهد. سکانسی کلیدی که قطعا با یک میزانسن و دکوپاژ بهتر می توانست به اندازه کافی مخاطب را متوجه و متاثر از شهادت مهدی باکری ساخته و ذهنیت وجود چنین اسطوره ای را برای همیشه در روح و جان مخاطب سینمایی خود حک سازد! در مجموع باید تلاش صورت گرفته در ...
شهیدان باکری تا ابد در موقعیت ایستاده اند
شهید تا قرینه سازی بر دوش گرفتن رفیق، اما فیلم خودبسنده نیست و متکی به پیشینه معرفتی و حسی مخاطب از والامقامان مهدی و حمید باکری است که شاید در اثر فشردگی سریال در نسخه سینمایی باشد. مصطفی وثوق کیا: صحنه شهادت شهید #مهدی_باکری در فیلم #موقعیت_مهدی حقیقتاً عاشورایی بود. پاداش شیدایی مهدی باکری در آخرین لحظات زندگی اش باید چنین شهادتی می بود. میکائیل دیانی: #شهید_ باکری به این ...
نگهبان شب مقبول اما بی اتفاق و معمولی/ قصه دلنشینی که سینمایی نشد
پایانی کار، مخاطب او را در مقابل خود می بیند. تورج الوند و محسن کیایی در نشست خبری فیلم نگهبان شب بی گره، بی اتفاق، بی هیجان ... ضعف بزرگ فیلم آخر میرکریمی تخت و بدون گره بودن داستان آن است. فیلم به قدری آرام پیش می رود که حوصله تماشاگرش را سر می برد و بعید نیست چند نفری هم هنگام تماشای فیلم دقایقی را چرت بزنند. خرده روایت هایی که به داستان اصلی الصاق شده اند خیلی زود حل می ...
به بهانه اکران فیلم"موقعیت مهدی" در جشنواره فجر؛ فیلمی تأثیرگذار اما ضعیف در تدوین
به گزارش خبرگزاری حوزه ، از زمان اکران فیلم های جشنواره فجر در استان قم، متأسفانه به جهت مشغله های کاری تنها موفق به تماشای دو فیلم"موقعیت مهدی" و "ملاقات خصوصی" شده ام که اولی در سینما شهرآفتاب و دومی در سینما تربیت قم بود. هادی حجازی فر که بیش از هر فیلم دیگری با" ایستاده در غبار" در نقش حاج احمد متوسلیان در فکر و ذهن مخاطب عام و خاص هنر هفتمِ وطنی ماندگار شده، در نخستین تجربه کارگردان ...
بدون قرار قبلی و شب طلایی مخاطب بیشتری جذب کردند
به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد در سالن شماره دو کاپری اکران شد. این دو فیلم نیز موفق شدند مخاطب را با خود همراه کنند و از اقبال نسبتاً خوبی بهره مند شدند. چهلیمن جشنواره فیلم فجر در گلستان از 15 بهمن آغاز شده و تا 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت، علاقمندان می توانند برای تهیه بلیط اکران این فیلم ها به سامانه سمفا مراجعه کنند. کد خبر 5419658 ...
منطقه15|برگزاری کارگاه سواد رسانه ای و پیشگیری جرائم مجازی
فرهنگی و یا حتی اخبار مربوط به افراد مشهور و بازیگران در طول روز انتشار می یابد که برخی از آنها شایعات فاحشی هستند و واقعیت ندارند. در سال های اخیر به وفور شاهد این موضوع بوده ایم که بسیاری از صحبت های افراد در شبکه های رسانه ای دچار تحریف می شود و با کم و زیاد کردن و منقطع کردن این سخنان مفهوم کلی مطلب و خبر کاملا عوض می شود. خداوردی افزود: رسانه قدرت این را دارد که در کوتاه ترین زمان ...
مدیران تلویزیون یادشان نرود با مردمی طرفند که مو را از ماست بیرون می کشند!
مدت به جای ارتقاء کیفی برنامه هایش، روند معکوسی طی کرده است. متأسفانه مدیران تلویزیون در طول این سال ها هیچ وقت به توسعه کار خودشان در زمینه سریال سازی، آثار نمایشی و همچنین جذب مخاطب فکر نکرده اند و این موضوع کاملا روشن است که تلویزیون در حال حاضر دست کم نسبت به آن سال ها مخاطبانش را از دست داده است. به نظرم بخشی از این اتفاقات به خاطر تنوع پلتفرم ها و رسانه های متنوع طبیعی است ولی بخشی دیگر می ...
گزارش نکوداشت زنده یاد کامبوزیا پرتوی در خانه جشنواره
تواند یک سکانس معمولی را درخشان کند. قاسمعلی اضافه کرد: او با پردازش سکانس ها خرده داستان خلق می کرد. در کارهای او قصه به جای حرکت در طول، به سمت عمق حرکت می کند. او درخصوص جایگاه هنرهای دیگر برای فیلم نامه نویس گفت: سینما یعنی جزئیات. زمانی که به درخشان ترین آثار نگاه می کنید متوجه نکات ظریفی می شوید که کشف آن برای مخاطب جذاب است. پرتوی به مطالعه تاکید داشت. فیلمنامه نویس باید بیشتر ...
سرگردان میان ژانرها و سبک ها
برای دفاع ندارد. شخصیت پردازی ها سنجیده و کامل نیست. چارچوب درام به شدت دچار اشکال است. خرده پیرنگ ها نمی توانند به درستی در مسیر پیرنگ اصلی قرار بگیرند. بازی ها به شدت بد است و طناز طباطبایی و صابر ابر و داود نژاد و مائده طهماسبی نه تنها بهتر نبوده اند که حتی نتوانسته اند همان نقش آفرینی های همیشگی و کلیشه ای خود را نیز ایفا کنند. تدوین نامناسب که هیچ کمکی به ریتم کند فیلم نمی کند و ...
شمایل یک قهرمان ناکام
.... به همین دلیل نیز نتوانستند بر مخاطب اثرگذار باشند. هناس به کارگردانی حسین دارابی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، از همین زاویه دچار اشکال است. این فیلم نیز مانند خیل آثار مانند خود در خلق قهرمان به شدت ضعیف عمل کرده است. این فیلم قرار است ماه های پایانی زندگی شهید داریوش رضایی نژاد یکی از شهدای هسته ای را به تصویر بکشد اما در نهایت حتی از سطح یک ملودرام تلویزیونی ...
نجات بخشی میراث تصویری کشور و مسیر دشوار پیش رو
های ماندگار ) چهلمین جشنواره فیلم فجر، فرصت مناسبی فراهم آمده تا نسخه های اصلاح و مرمت شده تعدادی از فیلم های مهم تاریخ سینمای پیش و پس از انقلاب ایران، که معمولا در فهرست بهترین ها و یا برگزیده ها حضور دارند، به نمایش درآید. این آثار که همگی جزو میراث درخشان سینمای ایران هستند و طبیعتا نسخه های نگاتیو و پزتیو شان دچار فرسودگی و آسیب هایی ناشی از گذر زمان شده بود، اینک به همت فیلمخانه ...
فیلم سوارکار ؛ روایتی از ارادۀ شکست ناپذیر یک ورزشکار
فرارو- دکتر می پرسد: چندبار تا حالا کمرت رو شکستی؟ . بعد از اینکه چند لحظه فکر می کند جواب می دهد: به نظرم سه بار . بعد متوجه می شویم که دکتر در واقع دامپزشک است و این سوارکار چهل و خرده ای ساله، چون پول دکتر رفتن نداشته، چند دلار به دامپزشک داده تا یک عکس سی تی اسکن از کمرش بگیرد. این یکی از اولین صحنه های فیلم سوارکار است؛ اولین فیلم بلند کلینت بنتلی با داستانی که قبلا بار ها شبیه آن را در فیلم ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| شوتِ جامپ کاتی "عباس میرزایی" در "بیرو"
خواهم آدرنالین خون تماشاگر هنگام تماشای فیلم بالا بیاید و با فیلم کیف کند. این روحیه مخاطب محور او قابل تحسین است اما فیلم های او تا قبل از "بیرو" نشان دادند که این سبک از کار از حد و توازن خارج می شد و بیشتر توی ذوق می زد. چراکه بازی های تصویری و پرش های بلند تدوین حرکت های تند و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن، بیشتر به جای آنکه مخاطب را از روی صندلی نیم خیز و چشمان او را از هیجان گرد کند ...
پای گفت وگو با روشندلان جشنواره چهلم چرا نابینایان را نمی بینیم؟
اضافه می شود؛ پس از آن وقتی من وارد سالن سینما می شوم، نرم افزاری را روی تلفن همراه فعال می کنم و این نرم افزار از طریق اینرنت بی سیم (WiFi) به دستگاه پخش سالن وصل می شود؛ سپس من از طریق گوشی بی سیم (Hands Free) که در گوش خودم دارم هم زمان با نسخه ای که در روی پرده پخش می شود و سایرین می بینند، نسخه صوتی ویژه نابینایان را می شنوم. یعنی مخاطب بغل دستی من این صدا را نمی شنود و صرفاً من که نمی توانم ...