سایر منابع:
سایر خبرها
بی رویا ؛ زیر آوار بی هویتی
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ حلیه توکلی ؛ بی رویا، اولین ساخته ی بلند آرین وزیر دفتری در مقام کارگردان است. فیلم درباره ی مفهوم هویت و از دست دادن آن است. منطق فیلم، کمی متفاوت با فیلم های دیگر است؛ مختصات فیلم، در خود آن تعریف می شود تا مخاطب، با توجه به همان مختصات، منطق فیلم را بسنجد؛ به این نکته حتی در خود فیلم هم به صورت ضمنی اشاره می شود. بی رویا، قدم در ژانر جدیدی گذاشته ...
گم شدن در هزارتوی مغشوش بی رویا
طبیعتاً آثار آنها برای شکل گیری فیلمش بی تاثیر نبوده است. حتی برخی از قاب بندی ها در فیلم هم یادآور پدر ساخته فلوریان زلر است و در کلیت نیز ذهن زیبا و دیشب در سوهو را تداعی می کند. با همه این اوصاف اما بی رویا گاهی گیج کننده و مضمحل می شود و تنها مهارت طناز طباطبایی در ایفای نقش رویا است که فیلم را یک تنه جمع می کند. نکته جالب اما درباره این فیلم که ظاهراً سازندگان اثر از روی ...
جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم بی رویا
های فلسفی استوار است، برای طراح لباس اهمیت چندانی ندارد. طراح در این فیلم می بایست شخصیت اصلی (طناز طباطبایی) را در نقش رویا به درستی تعریف کند و عناصر بصری متناسب با طبقه فرهنگی-اجتماعی او را به دقت کنار هم قرار دهد تا مسیر دراماتیک تغییر، جابجایی و تعویض موقعیتها، منطقی و باورپذیر به نظر برسد و از دید مخاطب موجه جلوه کند. دیگر آکسسواری که بار دراماتیک دارد و نقشی ظریف و حساس را در قصه ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی بی رویا ؛ عمیق و رازآلود
رفتن با دختری آشنا می شود که نمی داند کیست. حضور این دختر اتفاق عجیبی را در زندگی این زوج رقم می زند... طناز طباطبایی در نشست خبری پس از اکران فیلم درباره نقش خود در بی رویا به خبرنگاران گفت: من نقش بیمار اسکیزوفرنی را بازی نمی کنم. توضیح نهایی در فرآیند پروانه ساخت و اکران در جشنواره فجر اضافه شده است و موضوع اسکیزوفرنی در فیلمنامه چندان موضوعیت ندارد. این فیلم لایه های روان شناختی ...
توضیحات آرین وزیردفتری درباره شکل گیری نقش های پیچیده صابر ابر و طناز طباطبایی
تهران (پانا) - آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم اولی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم و به ویژه شکل گیری کارارکترهای پیچیده این فیلم توضیحاتی ارائه کرد. آرین وزیر دفتری نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی بی رویا که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره این فیلم و ایده اولیه آن به خبرنگار سینمایی پانا گفت: داستان بی رویا درباره زوجی به نام رویا و بابک است که قصد دارند مهاجرت ...
بدون قرار قبلی ؛ فیلمی برای مقام پدر
.... جناب کارگردان، علاقمند است که فیلمش را در ژانر معمایی معرفی کند. شاید برای اینکه ماجرای فیلمش لو نرود. ما نیز به تصمیم او احترام می گذاریم اما خاطر نشان می کنیم که فیلم بی رؤیا در ژانر سایکو درام ساخته شده، چیزی در مقولۀ بچۀ رزماری/ رومن پولانسکی (1968). بیش از این نمی توان از قصۀ فیلم گفت. نمی دانم قصد جناب وزیر دفتری از ساخت این فیلم چه بوده است. اما او اطلاعات غلط به ...
نگاهی به هِناس ساخته حسین دارابی
که هر دو به ابتدایی ترین شکل اجرا شده اند و البته کوچکترین همذات پنداری با تماشاگر ایجاد نمی کنند. ماجرای فیلم بخش هایی از زندگی شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد (از دانشمندان هسته ای و دانشجوی دکترای مهندسی برق) است و در تیتراژ بر واقعی بودن داستان تاکید می شود. اما برای تماشاگری که چیزی از واقعیت نمی داند چه اهمیتی دارد داستان برگرفته از واقعیت باشد یا زاییده ذهن نویسنده. اگر هدف ...
نگاهی به فیلم بی رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری
به گزارش سینماسینما ، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: معمولا کارگردانان جوانی که از فیلم کوتاه به سینمای حرفه ای راه می کشند دچار یک خطای استراتژیک هستند، بیشتر آنها همچنان در وادی فیلم کوتاه سیر می کنند و وامدار آن حوزه باقی مانده اند. در حالی که سینمای حرفه ای به خاطر مقتضیاتی چون بازگشت سرمایه، فراگیری در اکران، حضور عوامل حرفه ای و ... جهانی متفاوت از فیلم کوتاه دارد. ظاهراً آرین وزیردفتری ...
ماجراهای مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی دهه 30 | روایت ملتهب ضد درباره برهه مهم تاریخ سیاسی ایران
اهالی رسانه باشد. ربیعی که پیش از این با لباس شخصی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم اول شده این بار به سراغ برهه مهمی از تاریخ سیاسی ایران در ابتدای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب رفته و همانطور که در خلاصه داستان ضد آمده : بعضی آدم ها می توانند بر ضد هدفی باشند که همه می پندارند در خدمت آن هستند. این ضد می تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد . قصه خود را از دنیای ...
دوقطبی موافقان و مخالفان بی رویا و بدون قرار قبلی
در اجرا و داستانگویی به نظر می رسد. فیلمِ سفارشی و فیلمساز حکومتی از شاخص ترین برچسب هایی است که از سوی مخالفان، به فیلم بدون قرار قبلی و بهروز شعیبی زده شد. نکته قابل توجه درباره این رویکرد اینست که اولا در همه دنیا سفارش دهنده و اتاق فکرهایی برای طراحی محتوا و حتی ساختار فیلم ها وجود دارد و برچسب سفارشی را دیگر به عنوان یک انگ یا وصله ناجور نمی توان به فیلم ها الصاق کرد. ثانیا اینکه ...
فیلم های برگزیده جهان در سال 2021
موسیقی و نوازنده پیانو اهل ایالات متحده آمریکا و همچنین شعرهای استوین سوندهایم آمریکایی را در بر گرفته است. ریچل زگلر ، نقش اصلی بازی در این فیلم را به عهده دارد که به عنوان یک ستاره مشهور هنرنمایی می کند. کودا کودا فیلمی کمدی-درام، محصول سال 2021 است که در جشنواره مجازی فیلم ساندس (بزرگ ترین جشنواره فیلم های مستقل در آمریکا) اشک را از چشم تمام مخاطبان خود سرازیر کرد. کودا داستان ...
فقر و طنز، اشک و لبخند / نقد فیلم سینمایی "شادروان"
بار اصلی خود را روی موقعیت های کمدی داستان قرار می دهد و در تلاش است با خلق لحظات خنده دار، از مخاطب تلخند بگیرد؛ اما مشکل اصلی آن جایی نمایان می شود که خرده پیرنگ های داستان از جنس فیلم نیستند و به خوبی در دل قصه گنجانده نمی شوند. مثلاَ با آنکه فیلمساز تلاش کرده با طرح داستانک آهو - دختر افغان - در کنار خطوط اصلی قصه، نگاهی توأمان به معضلات حاشیه نشینان و مهاجران شریف افغانستانی داشته باشد، اما ...
فیلمی جسورانه که مخاطب عام و خاص را راضی می کند
، بیرون آمده و فیلمی ساخته که هم فرم گرایی آوانگارد نیمرخ ها را دارد و هم داستان پردازی نمادین خداحافظی طولانی . شهرک در سازوکار حرفه ای و با حضور علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده تولید شده و شاید همین حضور بوده که سبب شده بازیگوشی های فرمی فیلم قبلی حضرتی به حداقل برسد و او سعی کند متن کافی به میزان ساختار فراهم کند. در ساختار فیلم در فیلم اینکه مخاطب به ناگاه متوجه شود در حال تماشای فیلمی ...
شهرک فیلمی برای مخاطب خاص / نمی خواستم در نقش هایم کلیشه شوم
وجود ندارد. در سینما بازیگر باید جواب پس بدهد و اگر جواب ندهد کارگردان وتهیه کننده ضرر می کنند و این پدیده را فقط در تلویزیون دیدم. ضرابی بیان کرد: تم فیلم شهرک برای مخاطب خاص ساخته شده، درام است و تجاری نیست. شهرک فیلمی به کارگردانی و نویسندگی علی حضرتی و تهیه کنندگی علی سرتیپی محصول سال 1400 است.این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. داستان این فیلم ...
ایده ای بر باد رفته/نگاهی به فیلم شهرک
ناکام می ماند. آن چه به عنوان فیلم روی پرده می بینیم، نمایانگر یک نکته کلیدی است؛ اینکه فیلمساز توانایی شاخ و برگ دادن و بسط و گسترش داستانش را نداشته یا حتی به این که چه شرایط ویژه ای برای شخصیت های قصه اش در موقعیت های خاص ممکن است پیش بیاید، اصلاً فکری نکرده است. برای درک بهتر این موضوع دیالوگ های ساعد سهیلی و مرتضی ضرابی درباره روابط زناشویی، بهترین مثال است؛ این سکانس بیش از آنکه مخاطب را ...
ردِ بو/ نگاهی به فیلم مرد بازنده
، اما سال گذشته به درستی شایسته گرفتن سیمرغ بازیگری شد. امسال نیز جواد عزتی با چالش قرار گرفتن در برابر نقشی که سالها از او مسن تر است به تجربه ای تازه دست یافته و به خوبی در کشف جوهره نقش و ابلاغ آن به تماشاگر بر پرده ظاهر می شود، او با پیدا کردن رفتارهای فیزیکی و جسمانی مناسب نقش و گریم خوب این کاراگاه پلیس را به بیان بدنی مناسبی می رساند. نگاه کنید صحنه ای را که با انگشت اشاره همکارانش ...
سرگردان میان ژانرها و سبک ها
است قصه درباره هویت آدمها باشد (که هست) نیازی به این همه زمینه چینی و ژانر معمایی و درام روانشناسی و اینها نبود و کارگردان می توانست خیلی جدی با ادامه دادن و پررنگ تر کردن ماجرای گم شدن شهاب دوست رویا و بال و پردادن به آن در تقابل با ماجرای مهاجرت بابک و رویا فیلمی بسازد که هم ژانرش می توانست مشخص باشد و هم ساختار درست تری می داشت. بی رویا هم جزو آن دسته از فیلم هایی است که هیچ جایی ...
(24) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ بی رویا
است ولی در ادامه سلسله اتفاقات به سمت رویا شیفت می کند و ریتم با طمانینه فیلم، رفته رفته بالا می رود تا با نوعی جنون در می آمیزد و این امر فقط منوط به فیلمنامه نیست. آرین وزیر دفتری از حیث ساختاری و بصری نیز، چیدمان با چهارچوب آغازین را با نوعی اختلال متناسب با حال و احوال کاراکتر همراه می کند و دوربین و تصاویر با ثبات را وارد یک تلاطم می نماید. بازی طناز طباطبایی در نقش رویا که می بایست این ...
بی رؤیا هذیان گو و آشفته
شده و نتوانسته است متن را به استاندارد های حداقلی برساند، به همین دلیل فیلم کشش خاصی ندارد و بسترسازی مناسبی برای موضوعش ندارد و کارکرد ژانر را نادیده گرفته است، بنابراین این فیلم می توانست کوتاه باشد تا اثرگذاری اش بیشتر می بود. در حال حاضر ایده فیلم به شدت هدر رفته و حتی بازی ها هم نمی تواند متقاعدکننده باشد. به نظر می رسد این نقش برای طناز طباطبایی سنگین بوده یا اینکه او نتوانسته شخصیت رؤیا را باورپذیر بازی کند، به هر حال فیلم بی رؤیا در حد یک اثر تجربی باقی مانده است. ...
تجربه ای متفاوت اما کم توفیق
زوج جوانی با بازی قصد سفر و اقامت به کشور دانمارک را دارند اما چند روز قبل از سفر زنی به زندگی آنها ورود می کند و...این بخش اول فیلمنامه است اما اتفاق اصلی در پرده دوم فیلم رخ می دهد و مخاطب خود را در چالش اصلی و بحران عمیق هویتی کاراکترهای داستان فرو می برد. فیلم قرار است یک درام رمز آلود و روانشناسانه را پی ریزی کند اما چیدمانش درست نیست، اساسا در این قسم از گونه ی سینمایی، دوربین ...
نگاهی به فیلم مرد بازنده | تلاشی شکسته بسته در نمایش پیچیدگی زندگی و ابهام جنایت
و تارشان را مقابل کارآگاه های بدون اشتباه و باهوش کلاسیک گذاشته اند. پس نهایت حرکت مهدویان در مرد بازنده این است که مثل عنوان سریال کارآگاه حقیقی از عنوان فیلمش یک بازی کنایی و دو پهلو بسازد و در مرحله بعد برخلاف نمونه های معمول به جای اینکه مشکلات خانوادگی کارآگاه یا پلیس (درام داستان) را مانعی بر سر پیشرفت پرونده قرار دهد از آن ها برای گذر از قوس کشمکش و گره جنایت استفاده کند. گره خوردن زندگی ...
بیداری حقیقی/ نگاهی به فیلم بی رویا
، فضای سوررئال فیلم را تقویت می کند، همه و همه تکه های یک پازل گسترده و پیچیده هستند که برای شکل گرفتن این اثر به زیبایی در کنار هم نشسته اند. بی رویا از منظر انتخاب سوژه و پرداخت جزئیات پیچیده ی بیشمارش، کارگردانی درخشان آرین وزیر دفتری را به نمایش می گذارد که هرچند ممکن است از سوی مخاطب عام، چندان مورد استقبال قرار نگیرد اما بدون شک پدیده ی جشنواره جشنواره چهلم است. ...
نقدی بر فیلم بی رویا
به گزارش جهانی پرس، مریم حضرتی- فیلم از دوبازیگر نقش اصلی و یک بازیگر مکمل برای پیشبرد فیلم استفاده می کند داستان آن درباره رویا و بابک زوجی جوان هستند، که قصد مهاجرت از ایران را دارند. مواجهه ی رویا با دختری بی نام و نشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی او و بابک است. داستان این فیلم رمز آلود و سردرگم است. قصه برای مخاطب مشخص نیست درحقیقت ساختار ان با مشکل مواجه است و نویسنده نتوانسته داستان ...
حواشی اکران و نشست فیلم بی رویا و بدون قرار قبلی / فیلم و عکس
...> ششمین فیلم بهروز شعیبی با نام بدون قرار قبلی به جشنواره فجر رسیده است. فیلمنامه این فیلم سینمایی با نگاهی به یکی از داستان های مصطفی مستور، نویسنده ی معاصر نوشته شده است. بهروز شعیبی از آن کارگردانانی است که در همه ژانرها فیلم ساخته است.فیلم کودکانه باغ آلوچه، درام سیاسی روز بلوا، درام تاریخی سیانور و درام اجتماعی دهلیز، شعیبی این بار به سراغ اقتباس رفته و یکی از داستان های مصطفی مستور را ...
بی رویا ؛ کابوسی بی سر و ته
.... بی رویا بی شباهت به فیلم باشگاه مشت زنی نیست اما کارگردان در ایجاد این تشابه به بیراهه رفته است و بیشتر از آنکه تماشاگر را با خود همراه کند او را ناامید می سازد و سوالات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و آنقدر زبانش الکن و نامفهوم است که برای پاسخ به سوالات ایجاد شده برای مخاطب در انتهای فیلم دست به دامن کپشن می شود و توضیح می دهد که فیلم درباره ی بیماری اسکیزوفرنی است اما بازیگر نقش ...
بی رویا ؛ پرداختی سطحی بر بی هویتی
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان؛ فیلم سینمایی بی رویا اولین ساخته بلند آرین وزیر دفتری یکی دیگر از کارگردانان کار اولی امسال چهلمین جشنواره فیلم فجر است. بی رویا گذشته از یک سوم ابتدایی فیلم که ریتمی کند و کش دار دارد، با قصه ای رازآلود و سراسر تعلیق از میانه قصه مخاطب را درگیر و سوال های متعددی را در ذهن او ایجاد می کند. سوال هایی که تا انتهای فیلم بی پاسخ باقی می ماند و با ...
کلاف سردرگمی به نام بی رویا با حفره های عیان/ قصه پیچیده ای که پاشنه آشیل فیلم است
لحظه اضافه شدن شخصیت زیبا با بازی شادی کرم رودی به فیلم، می شد حس کرد که قرار است اتفاقی ویژه با حضور این شخصیت در داستان رخ دهد، اتفاقی که فضای کلی داستان آن را به مخاطب القا می کرد. نکته قابل تأمل این است که سازنده فیلم برای رودست زدن به مخاطب و شگفت زده کردن او در حین تماشای کار، سکانس به سکانس داستانش را پیچیده تر می کند و با اضافه کردن موارد مختلف به پلات اصلی داستان، سعی می کند ذهن مخاطبش ...
توجه به فیلم کوتاه مانند سرمایه گذاری است
من جنس بازی ام در فیلم بی رویا کمی از جنس رایج بازیگری در سینمای ایران متفاوت است. حال نمی دانم این تفاوت خوب است یا بد. زیرا متفاوت بودن همیشه تیغ دو لبه است و ممکن است بسیار خوب دیده شود و ممکن است نقش درک نشود. امیدوارم که بازی های فیلم دیده شود. درباره ژانر فیلم بی رویا بحث های متفاوتی است. این فیلم در کدام دسته از ژانر و موضوع قرار می گیرد؟ فیلم ژانری معمایی و روانشناختی ...
تیپ جدید طناز طباطبایی با کلاه جدیدش/عکس
خود را داشته باشد این اثر از ارائه توضیح خودداری می کند و همه برداشت ها را به خود مخاطب می سپارد. این کارگردان درباره همکاری با هومن سیدی و سعید سعدی (تهیه کنندگان) گفت: چیزی که برای من بسیار ارزشمند بود این بود که با وجود باتجربه بودن هر دو تهیه کننده من در این کار آزادی عمل کامل داشتم و تصمیمات مربوط به من بود و آن ها صرفا هرجا که روند ساخت فیلم نیاز به حمایت پیدا می کرد از اثر حمایت ...