سایر منابع:
سایر خبرها
منتقدان درباره بی رویا چه نوشتند؟
شود همانطور که رد پای قوی و پررنگی را از رئالیسم جادویی در قصه و ساختار شاهد هستیم. بی رویا ، دچار تضاد تعریف و ساختار است که ساختار و محتوا را به یک شتر گاو پلنگی تبدیل کرده که فقط سبب سرگردانی مخاطب و تماشاچی می شود و بس. اگر قرار است قصه درباره هویت آدمها باشد (که هست) نیازی به این همه زمینه چینی و ژانر معمایی و درام روانشناسی و اینها نبود و کارگردان می توانست خیلی جدی با ...
عقاب ها؛ برفراز آشیانه
به مثابه مضمون از این پیرنگ قابل برداشت است در سلوک رژیم بعثی خلاصه می شود. تحوش سربازان عراقی در مواجهه با مردم آن منطقه، متعلقات ژانر و الگوهای آنتاگونیستی را فراهم آورده و از قبَل آن احساسات مخاطب را جریحه دار می کند . در نتیجه از تضارب مدافعان میهن و متجاوزان بعثی اصول بی شائبه ای از درام شکل می گیرد. یکی از آن فصل هایی که آکنده از مبانی درام، آن هم به شکلی سینمایی، است فرار سربازان ...
نگاهی به هِناس ساخته حسین دارابی
به گزارش سینماسینما ، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: وقتی اسم جشنواره بر یک رویداد هنری می گذاریم انتظار می رود به قاعده جشنواره بودنش شاهد آثاری باشیم که از آخرین نوآوری ها، فرم های خلاقانه و داستان های متفاوت بهره برده باشند. اما خب در جشنواره فیلم فجر ظاهرا استانداردهای هنری چندان مورد وثوق برگزارکنندگان نیست و بیشتر درگیر مضمون و محتوای آثار شرکت کننده هستند. برای همین عجیب نیست که هناس در ...
شادروان روایت قصه اجتماعی و دغدغه مند در سینماهای زنجان
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، در ششمین روز از اکران فیلم های جشنواره فیلم فجرفیلم سینمایی شادروان در سینما بهمن زنجان در سانس 18 و در سینما روشای زنجان در سانس 20 و 30 دقیقه اکران خواهد شد. این فیلم به نویسنده و کارگردانی حسین نمازی و تهیه کنندگی عباس نادران است. این فیلم محصول سال 1399 و در ژانر درام، کمدی و اجتماعی ساخته شده است. شادروان ...
پای مجری شب های مافیا به جشنواره باز شد | تنها فیلم هنری جشنواره به اکران رسید | نمور عاشقانه ای سردرگم
مامور برق به روستا و پیگیری وصل کردن برق برای ساکنان منطقه آغاز می شود. در این فیلم که با تیم تولید کمتر از ده نفر در دهدشت، سوق و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد فیلمبرداری شده هادی محقق، محمد اقبالی و... نقش آفرینی می کنند. اگرچه با مضمون و ساختار روشن فیلم می توان دریافت که درب مولفه های اکران عمومی را ندارد و همانطور که کارگردان درب پیش از این گفته بود که حیف است که به صورت عمومی به ...
با نهمین روز از جشنواره چهلم فیلم فجر؛ شهرک و 2888 فیلمی که نباید آنها را دید
کار ارتباط برقرار کند برای همین بهترین مواجهه با این فیلم یا خارج شدن از سالن است یا خوابیدن. فیلم قصه جوان علاقه مند به سینماست که می خواهد بازیگر شود، اما ناخودآگاه در موقعیتی قرار می گیرد که آن را باور کرده و در کلامی دیگر نقش را در زندگی واقعی نیز می پذیرد. این اتفاق (فرو رفتن در نقش) در برخی از آثار خارجی و داخلی نیز پیشتر تکرار شده ولی شهرک مطمئناً اثر نیست که بتواند در گیشه با مخاطب آن ...
جنگ، چهره ی زنانه هم دارد! / دسته دختران ، طرح دغدغه های جدید برای فیلمسازان دفاع مقدس
واقعیت دور افتاده بود؛ در واقع مخملباف در این فیلم علاوه بر به تصویر کشیدن زنان در نقش اصلی اشاره به بخشی از رفتار های واقعی آنان در شرایط آن روز جامعه دارد؛ ازدواج زنان سالم با جانبازان جنگ. بازنمایی زن ایثاگر مضمون زن ایثارگر که اشاره ای مستقیم و غیرمستقیم به واقعیت زنان جامعه در سال های پس از جنگ دارد، ابتدا در فیلم رهایی به صورت ناپخته بیان شد، تا این که جلوه ای پخته تری ...
فیلم موقعیت مهدی، رونمایی از بخش گمشده دفاع مقدس
ها باعث می شود که در انتهای جشنواره همه خسته باشند. حسینی درباره پروانه نمایش فیلم های حاضر در جشنواره، مطرح کرد: به نظر من باید به فیلم ها پروانه نمایش دائم بدهند چرا که در بسیاری مواقع پیش آمده است فیلمی در جشنواره حاضر شده اما پس از آن، فیلم توقیف می شود. فیلم باید حتما شرایط تماشای عمومی را پیدا بکند. گروه پروانه نمایش پیش از اینکه فیلم در جشنواره بیاید باید راجع به ممیزی های خود ...
نمی خواستم فیلمم جواب همه سؤالات را بدهد
تماشاگران را به بی طاقتی عادت داده اند، گفت وگو کردیم. مضمون مرکزی فیلم شما هویت است که با موضوع اجتماعی مهاجرت گره خورده است. علاوه بر این، فیلم یک لایه روان شناختی هم دارد. با این حال به نظر می رسد که دغدغه اصلی فیلم همان موضوع هویت باشد. ایده اولیه فیلم بیشتر منوط به همین مضمون هویت است. فیلم از عناصر ژانر روانشناسانه استفاده می کند، اما در درجه اول مسئله فیلم، مسئله هویت است و مسئله ...
جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم بی رویا
در جایی دیگر، جایی که علیرغم انتخاب آن تصویر و آینده ای از آن مشخص نیست. کارگردان با انتخابی هوشمندانه این دو موضوع را در هم آمیخته تا آنچه در ذهن داشته را با تاکید بیشتری به تصویر بکشد و بتواند تماشاگر را تا پایان با جهان فیلم همراه سازد. بازی بی نظیر طناز طباطبایی، موسیقی درخشان بامداد افشار در کنار خلق فضای بصری ویژه ای که در خدمت روایت داستان است و توسط محسن نصرالهی (طراح صحنه) و الهام معین(طراح لباس) به ثمر رسیده است، قطعاً جزو اتفاقات جشنواره محسوب می شود. ...
نگاهی به لایه های دروغ ، ساخته رامین سهراب | کپی ایرانی فیلم های جکی چان !
می تواند در زمره فیلم های ورزشی قرار بگیرد. از محصولی حرف می زنیم که در بهترین حالت فقط می تواند کپی ایرانی فیلم های جکی چان باشد؛ البته با رگه هایی از سینمای هند. رامین سهراب که مرد همه کاره و خالق این فیلم است، با فیزیک منحصربه فردش نقش اصلی فیلمش را برعهده گرفته است و همراه با بازیگر زن فنلاندی فیلم و گروهی از کتک خورها، نزدیک به یک ونیم ساعت مشغول اجرای فنون رزمی هستند. با رعایت ...
چالش های ایفای نقش یک مادر درمانده
نمایش گذاشته به گمان عده ای ممکن است نامش در میان نامزدهای نقش مکمل زن این دوره باشد. او درباره اینکه چقدر گرفتن سیمرغ جشنواره فیلم فجر برایش اهمیت دارد، خاطرنشان می کند: من خیلی دغدغه جایزه گرفتن ندارم اما برایم مهم است که بازی ام از سوی مردم و منتقدان دیده شود. به نظرم کستی (قالبی) که کاظم دانشی و بهرام رادان برای این فیلم چیده اند، واقعاً موفق بود چون همه در جای درست خودشان قرار داشتند و دلیل ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی بی رویا ؛ عمیق و رازآلود
...> فیلمی با رگه هایی فلسفی سینا اخباری بی رویا نویدی است برای ظهور فیلم سازی که سینما و قواعد آن را به خوبی می شناسد و دغدغه دارد تا سینما را فراتر از ابزاری برای قصه گویی نشان بدهد. سینمایی که رگه هایی از مشابهت با دغدغه مندی های فلسفی کوبریک و فینچر در سینمای جهان دارد و هرچند که در ایران نوپاست؛ اما می تواند تحولی رو به جلو برای آن باشد. خلاقانه احسان طهماسبی ...
مسؤولان در موقعیت مهدی
کار فیلمساز ندانیم، این بیشتر بخاطر قدرشناسی مردمی است که هنوز خود را مدیون مهدی باکری و یارانش می دانند. هرچند فیلم کارگردانی بسیار روان و دلچسبی دارد، تصویربرداری آشناست و ما را به یاد مهاجر حاج ابراهیم حاتمی کیا می اندازد. اما منصف باشیم و قبول کنیم که موقعیت مهدی هم مانند اغلب آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر مشکل فیلمنامه داشت: قصه نداشت. چند خرده داستان و خرده روایت گاه مبهم ...
نقد فیلم مرد بازنده | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده
دغدغه هایش کاملا روشن است، تا این حد اصرار به عوض کردن ژانر دارد. مهدویان پس از فیلم موفق ماجرای نیمروز: رد خون به ژانر محبوب خودش بازنگشته و در این مدت یک تراژدی (درخت گردو)، یک فیلم کمدی (شیشلیک) و یک سریال نمایش خانگی با رگه هایی از ملودرام (زخم کاری) ساخته است. او حالا هم به گونه جنایی روی آورده و مثل سه اثر قبلی سعی می کند دغدغه های سیاسی و اجتماعی خود را در این گونه سینمایی جست وجو کند. به ...
بدون قرار قبلی ؛ فیلمی برای مقام پدر
/ آرین وزیر دفتری/ * (ضعیف) خلاصه داستان رسمی فیلم: رؤیا (طناز طباطبایی) و بابک (صابر ابر) زوجی جوان هستند که قصد مهاجرت از ایران را دارند. دو هفته پیش از مهاجرت، رؤیا با دختری بی نام و نشان (شادی کرم رودی) مواجه می شود. حضور دختر در زندگی آنها، به اتفاقاتی عجیب منجر شده، به تدریج هویت رؤیا دچار دگرگونی می شود. نام آرین وزیر دفتری، با دو فیلم کوتاه در جشنواره های داخلی و خارجی ...
موقعیت مهدی ؛ آنچه از دل برخاست و بر دل نشست/ شکل گیری درام فراتر از میدان جنگ
هنری به صنعت سینما و نگاه صرف اقتصادی به این حوزه همین است. هر کاری با ایمان و باور کارفرما پیش برود به نتیجه و ثمر مطلوب نزدیک تر است. شاید بتوان کار برای ژانر فیلم های جنگی و دفاع مقدس را هم اینگونه دید و مقایسه کرد. ماندگار آثاری مثل از کرخه تا راین یا بوی پیراهن یوسف و دوئل قطعا با همین رویکرد ساخته شده اند که توانسته اند در تاریخ سینما مانا باشند، هرچند که نباید از سهم تکنیک در این توفیق گذشت ...
منتقدان درباره 2888 چه گفتند؟
نیز حضور دارند. بیشتر روایت فیلم با شخصیت شهید بیژن عاصم است. فیلمِ 2888 سیاه و سفید است و فقط کارگردان زمانی به خود اجازه می دهد که تصاویرش رنگی شوند، که جنگ به پایان رسیده، رشادت های رزمندگان به ثمر نشسته و مردم در آرامشِ پس از جنگ زندگی خود را سپری می کنند. بعد عاطفی و معنایی شهادت و حس و حال خانواده های شهدا در مواجهه با از دست رفتن عزیزشان، در فضایی خیالی تجسم می شود. موسیقی که ...
در مواجهه با هجمه دشمنان انقلاب به یک جهاد تبیینی و ترکیبی نیاز داریم
جهاد تبیینی و ترکیبی نیاز داریم و در بیانات اخیر، ایشان فرموده اند باید جنگ ترکیبی و تهاجمی را پی بگیریم و بدانید نقطه پیروزی نقطه ای است که رهبری نشان می دهند و اگر بر آن تمرکز کردیم، پیروزیم. وی در پایان گفت: رهبری می فرمایند باید تهاجمی حرکت کنیم و نباید منتظر هجمه و پاسخ هجمه ماند و اساتید دانشگاه در این میدان نقش اصلی را دارند و همه آسیب ها در مواجهه با حرکت بزرگ انقلاب نمی تواند از ...
موقعیت مهدی ، متمایز از کلیشه های فیلم های دفاع مقدس
انتخاب شده اند، صحنه و طراحی دکور دهه 60 و طراحی لباس متناسب با آن مخاطب را جذب می کند. در ادامه نیز با نمایش چالش های انسانی، حقیقت را جلوی روی مخاطب می گذارد و او را با خود همراه می کند. علیمحمدی اظهار داشت: دکوپاژ مناسب و تصاویری که درست طراحی شده اند حکایت از واقف بودن حجازی فر بر کارگردانی دارند و با بازی درخشان خود در نقش شهید مهدی باکری حجت را بر فیلم خود تمام کرده است. این ...
گزارش نشست تنوع فرهنگی و زبانی در سینما در خانه جشنواره
آمریکایی تحصیل کرده اما فیلم مکتبی اروپایی دارد. نبوی درباره فیلم گفت: جاده های سرد مدام در حال حرکت است. البته این حرکت الزاما ظاهری نیست. شخصیت آقا مدیر در فیلم که نقش ناجی را دارد، تغییر شخصیت پیدا می کند. مدیر قبل از مواجهه با گرگ، با بعد از آن متفاوت است. الماسی ادامه داد: کلاه مدیر مدرسه نیز معانی زیادی دارد. کلاه مدیر هویت ایرانی دارد و از مدل کلاه بازاری های سرمایه دار نبود. کلاه ...
آخرین خبر از نیکی کریمی
فیلم از جشنواره تائورمینا ایتالیا گرفت. پس از اینکه دستیاری عباس کیارستمی را در فیلم A.B.C. Africa به عهده گرفت، در سال 1380 فیلم کوتاه مستندی با مضمون نازایی با عنوان داشتن یا نداشتن ساخت که برنده جایزه باران شد. در سال 1381 در دو فیلم دیوانه ای از قفس پرید به کارگردانی احمدرضا معتمدی و واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فیلم جایزه سیمرغ بلورین ...
ماجراهای مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی دهه 30 | روایت ملتهب ضد درباره برهه مهم تاریخ سیاسی ایران
، فرهاد آئیش، مهران مدیری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی، الهام حمیدی، حمیدرضا آذرنگ، اندیشه فولادوند، پولاد کیمیایی، سعید پیردوست، کیانوش گرامی و رضا یزدانی، در این فیلم حضور دارند. کیمیایی نقش مهدی بلیغ را که به گفته خودش از نزدیک دیده و ماجراهای زندگی اش را از زبان خودش شنیده در خائن کشی به امیر آقایی سپرده است. عکس | طناز طباطبایی در بی رویاترین فیلم جشنواره | فیلمی که 15 سال ...
برنامه اکران در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر مشهد
مصطفوی محصول سال 1399است. این فیلم که برای حضور در جشنواه فیلم فجر ثبت نام کرده بود، به عنوان 22 فیلم نهایی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. داستان این فیلم درباره زندگی یک دامپزشک در شمال کشور ایران است. احسان علیخانی یکی از سرمایه گذاران این فیلم سینمایی است. فیلم برف آخر در ژانر اجتماعی و خانوادگی تولید شده و روایتی از روزهای تکراری زندگی یک دامپزشک است. این اثر در ...
پایان بردگی سردار متاثر از اساطیر کهن است/ اثری درباره جنگ قدرت
عبارتی بدمن یا نقش منفی اصلی داستان. کسی که در ابتدا خود را ساده و روستایی جلوه می دهد اما رفته رفته با هیولای درونش آشنا می شویم. بازی اینگونه نقش ها و نمایش ها شرایط خاصی دارد. بازیگر در درجه اول برای بازی در نمایش های تاریخی با دیالوگ ها و مطالبی مواجه است که هم برای خودش و هم مخاطب سنگین است پس ابتدا باید به وسیله مواجهه چندباره با درام بتواند با آن ارتباط برقرار کند و سپس توسط مطالعه و پژوهش ...
اهمیت حمایت همراه اول از چهلمین جشنواره فیلم فجر در چیست؟
توجه اینکه پس از بحران همه گیری کرونا، همراه اول اینکونه فعالیت خود را گسترش داد و تلاش کرد متناسب با شرایط، به این مسئولیت اجتماعی خود شکل عملی بدهد. جشنواره فجر و همراه اول با گذشت بیش از چهل و سه سال از پیروزی انقلاب سال 1357 بی تردید جشنواره فجر همچنان ریشه دارترین، فراگیرترین و مهم ترین فعالیت فرهنگی و هنری است که سالانه در کشورمان برگزار می گردد، و توانسته کم و بیش آینه تمام ...
سرگردان میان ژانرها و سبک ها
... همه و همه سبب شده تا فیلمی بی رمق و چند پاره را به اسم معمایی و راز آلود به تماشا بنشینیم و البته هرقدر حین تماشای فیلم جستجو کردیم و بعد زان هم در ذهن خودمان به کنکاش پرداختیم اثری از معما و راز در بی رویا ندیدیم. وزیر دفتری در اولن تجربه فیلمسازی خود مردود شد و می بایست همین مسیر را از نو طی کند تا با فیلم بعدی مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرد. ...
نگاهی به فیلم مرد بازنده | تلاشی شکسته بسته در نمایش پیچیدگی زندگی و ابهام جنایت
(کارآگاهی) ساخته شده است. پس براساس پیشینه کارگردان نباید توقع ژانرگریزی یا حرکتی جدید در اضافه کردن چیزی به قوانین و اصول باشیم. مهدویان تمام تلاشش را می کند درون چارچوب ها حرکت کند. درواقع او همان قدر که در تجربه ژانر های بی ارتباط به فرهنگ و عادات سینمایی ایران جسور است در شکستن قواعد داخلی ژانر شجاع نیست. داستان های کارآگاهی مدرن سال هاست که کارآگاه های آسیب پذیر و گرفتار گذشته تیره ...
نگاهی به فیلم سینمایی بی رویا / پوشش محتوای سیاسی و الحادی یک اثر با ادعای تولید در ژانر روانی
خبرگزاری فارس، گروه سینما: فیلم سینمایی بی رویا در ذات خود اثری به شدت سیاسی و در شمایلی جا گرفته در ژانر فلسفی است که با ضرب و زور یک کَپشن چند خطی، آن هم قبل از شروع تیتراژ پایانی، می خواهد خود را به عنوان فیلمی روان شناختی معرفی ساخته و تمامی انگاره های ذهنی منحطی که در طول اثر به خورد مخاطب خود داده است را با ادعای پرداختن به موضوع بیماران اسکیزوفرنی توجیه سازد. توجیهی به شدت مضحک ...
اروند امروز، فضای مجازی است
در منطقه شلمچه (که عملیات فریب برای دشمن بود) جستجو کرد. سومین عامل تعیین کننده، انتخاب تاکتیک جدید و منحصر به فرد عبور از اروند و آموزش و سازماندهی متمایز نیروها بوده است. همچنین نقش موثر سیستم پشتیبانی آتش توپخانه هوایی و بهره گرفتن از شرایط جوی مناسب از سایر عوامل اصلی پیروزی والفجر محسوب می گردد. فرمانده سپاه بناب تاکید کرد: هرکس تاریخ نداند، تاریخ برای وی تکرار می گردد. باید از ...