موقعیت مهدی ، متمایز از کلیشه های فیلم های دفاع مقدس
سایر منابع:
سایر خبرها
از الگوی متفاوت داستانی در ملاقات خصوصی تا جذابیت ناکافی هناس برای سینما
جان خرید و با خلق هرچه هنرمندانه تر صحنه های رمانتیک، توانست مخاطب را به دنبال خود بکشاند و بالاترین رای رضایت را از آن ها بگیرد. وی اظهار داشت: گرچه فیلمنامه خالی از ایراد نیست، این کارگردان در جای جای فیلم ثابت می کند که به ساختار واقف است و از تمام دانش خود برای دکوپاژ، انتخاب پالت رنگ، هدایت بازیگر و... بهره برده است. علیمحمدی گفت: البته از فیلمی که نام چهره های معروف ...
فیلمی بی ادعا که باید در جشنواره کودک و نوجوان اکران شود
... رسول احمدی، منتقد سینما درباره بی رو گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم یک صحنه پنالتی در فوتبال این قدر سینمایی باشد که بتواند شروع و پایان یک فیلم را جذاب کند. ماجرای تلاش های یک بچه شهرستانی که برای رسیدن به هدفش یعنی فوتبالیست شدن هر سختی را به جان می خرد، می تواند برای مخاطب نوجوان بسیار جذاب باشد، خصوصاً وقتی سوژه فیلم، دروازبان فعلی تیم ملی است. حتماً کارگردان هم از ابتدا این مخاطب را هدف قرار ...
موقعیت مهدی، پیروز جنگ علیه کلیشه ها است
جشنواره چهلم و یکی از بهترین های دفاع مقدس می داند و تاکید می کند: این فیلم تجربه جدیدی برای سینمای ایران است. فیلم بدون اینکه تکنیکش را به رخ بکشد به خوبی مخاطب را همراه می کند. اولین بار بود که می توانستم خودم را در صحنه های جنگی فیلم، در وسط معرکه ببینم. چقدر جای شهید آوینی خالی است تا برای ما از تسلط بر ابزار و تصرف در تکنیک و به خدمت گرفتن سینما توسط حزب الله بنویسد و به حجازی فر بگوید که ای ...
کارگردانان ما هنوز حاشیه شهر را درست ندیده اند/ "نگهبان شب"، قهرمان ندارد
سرزمین خانه به دوش ها دارد، گفت: درست است که فیلم سینمایی سرزمین خانه به دوش ها به حاشیه نشینی می پردازد اما شخصیت اصلی آن زنی است که اعتماد به نفس دارد. همین موضوع او را تبدیل به یک قهرمان در فیلم کرده است. در نقطه مقابل در فیلم نگهبان شب کسی را می بینیم که قهرمان نیست. متأسفانه کارگردانان ما در شخصیت پردازی خود توجه بسیار کمی به قهرمان سازی دارند. این منتقد سینمایی تأکید کرد: بنده معتقدم ...
شادروان روایت قصه اجتماعی و دغدغه مند در سینماهای زنجان
دومین اثر بلند سینمایی حسین نمازی بعد از فیلم آپاندیس، یک نمایش اجتماعی است که بر پایه ی موقعیت های طنز و شوخی شکل گرفته است و در خود قصه ای استخوان دار که بتواند مخاطب را در فضایی پرکشش و چالش برانگیز قرار دهد، ندارد. شادروان به دنبال مضمون و درونمایه می گردد و برایش مفهوم خانواده، صداقت و یکی شدن اهمیت ویژه ای دارد. بازی های شادروان به واسطه ی لحظات کمیکش ممکن است که برای بیننده تا مدتی جذاب باشد ...
حس و حال خوب با ریتم کند و لوکیشن های خاص
ترین حسن فیلم بدون قرار قبلی فاصله گرفتن از فضاهای تکراری پایتخت و سفر به مناطق کمتر دیده شده در فیلم ها است، اما حیف که این کار درست چون در دل یک قصه پر کشش اتفاق نمی افتد لذتش به درستی در کام مخاطب حس نمی شود. البته دقایق پایانی تا حدی جبران می کند و باعث می شود بیننده با حس و حال خوب از سینما بیرون بیاید. هویت مهم ترین کلیدواژه بدون قرار قبلی رسول احمدی، دیگر منتقدی است که به ...
انعکاس حماسه حضور مردم در راهپیمایی22 بهمن
قالب ویژه برنامه افتخارپرچمی همراه با گزارش های مردمی، صدای مخاطب، سرود و کلام کارشناس دیگر برنامه زنده شبکه استانی صدا است. به گفته مدیرروابط عمومی صداوسیمای مرکز زنجان معاونت اطلاعات و اخبار مرکز هم با تولید گزارش ویژه الله اکبر، 15 خبر مکتوب ارسالی به سازمان، گزارش های خبری پرچم، خاک وطن و الله اکبر همچنین پوشش خبری راهپیمایی خودرویی تمام شهر های استان، این رویداد ملی را منعکس خواهد ...
عاشقانه های آسمانی/ نگاهی به فیلم 2888
سینماسینما ، نغمه خدابخش 2888 در راستای ساخته های قبلی سازندگانش فضایی تازه و نو را با زبانی متفاوت به نمایش گذاشته است. فیلم در ژانر فیلم های دفاع مقدس تعریف می شود و برخلاف فضاهای معمول در آثار جنگی و طراحی صحنه های عظیم و ریخت و پاش ها و ایجاد گرد و غبار و انفجار و صحنه های دلخراش با ایجاد فضایی تر و تمیز و استفاده از نماها و قاب های خاص تماشاگرش را غافلگیر کرده و از عنصر صدا برای ...
خائن کشی همه عناصر یک تراژدی مدرن را در یک روایت تاریخی نمایش داده است
پرداخته شود. وی در خصوص بازیگران این اثر عنوان کرد: بازیگرانی مانند مهران مدیری و سام درخشانی که از بازیگران طنز هستند، از این فرصت به خوبی استفاده کردند و شخصیت های جذابی خلق کرده اند که مخاطب هم به خوبی توانسته همراهشان شود. این کارگردان سینما و تئاتر افزود: قهرمان فیلم با بازی امیر آقایی پیش از این هم چنین بازی هایی را به همان اندازه نیاز ارائه کرده بود. شاید اگر بازیگر ...
نگاهی به دیدگاه های منتقدان خراسان شمالی در باره جشنواره فیلم فجر
ایستاده در غبار ضعیف عمل کرده است. این فیلم ساز گفت: هادی حجازی فر که تا قبل این به عنوان یه بازیگر کار بلد تو سینما شناخته شده بود این بار به عنوان کارگردان خوب کار کرده است اما غافل از این که این کارکتر شباهتی به کاراکتر ایستاده در غبار شده است. پوراتابک افزود: فیلمساز با خلق موقعیت های خاص خوب توانسته است از پس کار براید او سعی کرده با موقعیت های خوب چه در زندگی شخصی وچه در صحنه های ...
فضای ملاقات خصوصی به محل زندگی ام نزدیک است
...> این کارگردان که اولین حضور خود در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر را تجربه کرد، با اشاره به ساخت مستند در مسیر حرفه کارگردانی اش گفت: سوژه ملاقات خصوصی از دل یکی از مستندهایم شکل گرفت و صحنه های فیلم خیلی از من دور نبود. خواستم از فضای تلخ فیلم هایی که به معضلات اجتماعی می پردازند دور شوم و به فضای عاشقانه برسم. او از حضور خود در سینما های مردمی در طول جشنواره خبر داد و گفت: از همان ابتدا رضایت مخاطب برای من مهم بود، خیلی خوشحالم که بازخورد مخاطبان نسبت به فیلم خوب بوده است. انتهای پیام/ ...
روزنامچه فجر 10 : خائن کشی ؛ بدترین فیلم کیمیایی/ ضد ؛ فیلمی دربارۀ نفوذ منافقین خلق به حزب جمهوری
/ امیرعباس ربیعی خائن کشی/ مسعود کیمیایی هفتم تیر 1360 ضد/ امیرعباس ربیعی/ ** (متوسط) خلاصه داستان: سعید امیریان (مهدی نصرتی) در حراست حزب جمهوری اسلامی کار می کند. او نفوذی سازمان منافقین خلق است. فیلم ضد، دومین ساختۀ امیرعباس ربیعی است که باز هم به تاریخ معاصر می پردازد. ساختۀ نخست او به نام لباس شخصی (1398)، در خصوص خیانت حزب توده به جمهوری اسلامی ...
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر | "موقعیت مهدی" در حقیقت موقعیت صفیه است
خبرگزاری تسنیم -حسن وارسته سال هاست که فیلم های فراوانی در حوزه دفاع مقدس ساخته می شود، هر کدام زاویه ای از جنگ تحمیلی را روایت می کنند، برخی با همان سبک و سیاق کهنه و سرشار از شعار زدگی و قهرمان سازی ساخته شده اند و برخی گرچه قهرمان هایشان واقعیند، اما قصه شان حکایت جنگ و گلوله و آتش و خونست. کمتر اثری سراغ دارم که طعم تلخ این نبرد ناجوانمردانه از سوی خصم را، گوارا و ...
موقعیت مهدی آغازی برای نگاه متفاوت به سینمای دفاع مقدس
است به اندازه کافی این سه برادر شهید را معرفی کند تا مخاطب کنجکاو از سرنوشت دیگر اعضای خانواده به خانه برود. سماوی ابراز داشت: موقعیت مهدی در ژانر دفاع مقدس را می توان فیلمی با صحنه های جنگی موفق دانست اما آنچه هدف فیلم است ارائه فیلمی صرفا جنگی نیست و بیشتر به زندگینامه و شخصیت پردازی قهرمان یا بهتر است بگوییم قهرمانانی از خانواده باکری دانست. این شاعر سمنانی گفت: لحظه شهادت ...
“فرشته حسینی” دست بردار شلوار پلنگی نیست/ عکس
...> صحنه های انفجار و جنگی مهیب این فیلم نقش پررنگی در پرداخت های بصری ایفا می کرد اما داستان الکن و یک خطی آن باعث شده بود که به جز این لحظات فیلم قصه جذابی را برای مخاطبان روایت نکند. بیشتر بخوانید: دنیای مد “فرشته حسینی” با همه فرق دارد/ عکس دسته دختران داستان رساندن مهمات به رزمندگان در خرمشهر است تا مانع سقوط این شهر شوند. فرشته حسینی یکی از بازیگران این فیلم بود ...
گریه “فرشته حسینی” هم درآمد/ عکس
.... صحنه های انفجار و جنگی مهیب این فیلم نقش پررنگی در پرداخت های بصری ایفا می کرد اما داستان الکن و یک خطی آن باعث شده بود که به جز این لحظات فیلم قصه جذابی را برای مخاطبان روایت نکند. دسته دختران داستان رساندن مهمات به رزمندگان در خرمشهر است تا مانع سقوط این شهر شوند. فرشته حسینی یکی از بازیگران این فیلم بود که به همراه همسرش نوید محمدزاده در خانه جشنواره ...
ضد ، چهره بی نقاب سازمان مجاهدین
درآمده و قصه این فیلم درباره یک عشق در دلِ حوادث سیاسی است که پس از سال ها دوباره شعله ور می شود و بر روابط کاراکترهای پیش برنده داستان تاثیر می گذارد. شخصیت اصلی و چندوجهی داستان، به خوبی مخاطب را بارها در این فکر فرو می برد که نفوذی کیست و نفوذ تا کجا می تواند رخنه کند! فیلم روی این خط داستانی که بعضی آدم ها می توانند بر ضد هدفی باشند که همه می پندارند در خدمت آن هستند، به خوبی پیش می رود. این ضد ...
فیلمی کم رمق با تاثیرگذاری اندک
فیلم دسته دختران دومین فیلم منیر قیدی کارگردان فیلم ویلایی هاست و همچون همان فیلم در دسته فیلم های دفاع مقدس جشنواره چهلم فیلم فجر قرار دارد و پس از ساخت این دو فیلم می توان گفت خانم منیر قیدی دغدغه پرداختن به رشادت ها و ایثارگری های زنان در دفاع مقدس را دارد که تحسین برانگیز است. در فیلم دسته دختران قصه زنانی روایت می شود که در آستانه سقوط خرمشهر ماموریت رساندن مهمات به رزمندگان در ...
موقعیت مهدی به سینماهای زنجان آمد
اثری است که می توانست با توجه به مضمون، شدیدا به یک فیلم شعارزده تبدیل شود و همچون آثار مشابه خود چهره ای غلو آمیز از قهرمان روایت خود خلق کند، که خوشبختانه حجازی فر با هوشمندی توانسته است از این آسیب جدی، جان سالم به در ببرد. یکی از نقاط قابل توجه و مثبت فیلم حجازی فر بازسازی با روح صحنه های نبرد، خاصه جزیره مجنون است که در کنار جلوهای ویژه میدانی و تصویربرداری خلاقانه سبب امتیاز این ...
موقعیت مهدی ؛ قدرت در قصه گفتن است
این زاویه مورد قضاوت قرار نگیرد از ابتدا با مخاطب شرط می کند که قرار است چند پرده از زندگی شهید مهدی باکری را ببیند. با وحود این اجرای درست همان چند موقعیت و بازی های به اندازه و باور پذیر باعث شده تا این عدم پیوستگی خیلی به چشم مخاطب نیاید. هادی حجازی فر به عنوان کارگردان این فیلم درک درستی نسبت به توان و بضاعتی که سینمای ایران در اختیار می گذارد دارد و از این رو بیشترین توان خود را ...
ایستاده در سکوت
شخصیت پردازی ظریف و دقیق، بازی های قابل اعتنا، فیلمبرداری و موسیقی خوب اش نمی گیرد. اعتبارش به واسطه رویکرد متفاوت آن به جنگ و خلق درست قهرمان روی پرده سینما است. موقعیت مهدی بر خلاف پرتره هایی که در سال های اخیر از قهرمانان ملی خاصه دفاع مقدس ساخته شده، برای تصویر کردن شمایل یک قهرمان به کلیشه های رایج و اغراق متوسل نمی شود. در جهت قهرمان سازی، کاراکترش را خاص نمی کند و در موقعیت خاص ...
"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت
، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در 6 پرده تصویر شده است. حجازی فر که هنرمندی از دیار آذربایجان است با خلق اثر تاثیرگذار، اخلاق گرا و جذاب موقعیت مهدی تلاش کرد از مسیر بازنمایی گوشه ای از زندگی شهیدان باکری، مخاطب را از هزارتوی زندگی اجتماعی با قهرمانان تاثیرگذار اما کمترشناخته شده دفاع مقدس آشنا کند. حجازی فر در مقام کارگردان فرهنگ جامعه، از خودگذشتگی و ایثار و ...
منتقدان درباره بدون قرار قبلی ، چه گفتند؟
رفته و قطعا روی بیننده تاثیر مضاعف خواهد گذاشت. طراحی صحنه و لباس هم حساب شده است و بخصوص طراحی مکان هایی که یاسمن در ایران و در زادگاه خود به آن پا می گذارد دقیق حس مورد نظر کارگردان را القا می کند. اما فیلمنامه کار چندان دقیق و حساب شده نیست. بازهم برای بیننده قابل درک نیست چرا که هیچ حادثه ای یا اتفاقی که بیننده را برای رفتن اقناع کند در فیلمنامه اتفاق نیفتاده است. به همه این ها اضافه ...
موقعیت مهدی ؛ آنچه از دل برخاست و بر دل نشست/ شکل گیری درام فراتر از میدان جنگ
ایق واقعا سنگ تمام گذاشته است. در کل باید گفت موقعیت مهدی یک اثر قابل احترام و شریف از دوران دفاع مقدس است که به خوبی توانسته هم رنج خانواده های رزمنده ها را نشان دهد و هم اتفاقات صحنه پیکار سخن بگوید. در این میان نباید از نقش پشتیبانی تجهیزاتی از این اثر گذشت، اعتمادی که بنا بر گواه تیتراژ و مصاحبه های حجازی فر از سوی ارتش به این کارگردان جوان و کار اولی انجام شد، تجهیزات گسترده در اختیار او قرار گرفت و او با ساخت یک اثر ماندگار توانست به خوبی از پس این اعتماد برآید. انتهای پیام/4104/ ...
مخاطب باید سواد رسانه ای داشته باشد تا نقد را از اظهار نظر متمایز کند
به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، این برنامه به مناسبت دهه فجر با پوشش خبری جشنواره فیلم فجر تقدیم مخاطبان می شود. حمیدرضا مدقق روزنامه نگار، مجری، منتقد سینما و مدرس علوم ارتباطات در گفتگو با برنامه هدهد صبا درباره ی فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر گفت: این فیلم از معدود کارهای بوده که توانسته به زندگی خصوصی، شخصی و خانوادگی قهرمانان جنگ بپردازد. این فیلم همچنین از معدود فیلم ...
موقعیت مهدی جهادی در تبیین رشادت مردان و ایثار بانوان دفاع مقدس
نشان زده، به نام مهدی فیلم ساخته با دو قهرمان، شاید هم بیشتر؛ و هر قهرمان تابلویی ناب از خلقت است که گویی به فراموشی سپرده شده بود. حجازی فر خوب می دانسته که پایان فیلمش را همه می دانند که عاقبت خیر مهدی باکری بر هیچ کس پوشیده نیست، پس تعلیق فیلم را برده روی فلش بک ها، آنجا که دقایقی طول می کشد بفهمی چرا در فلان صحنه باید فلان فلش بک را می دیدی خودش تأثیر مضاعفی است در کشش مخاطب به ...
استقبال تبریزی ها از جشنواره فیلم فجر/ تمجید ویژه از موقعیت مهدی +فیلم
...، در درامی عاشقانه از این سرداران بی بدیل روایت شد. موقعیت مهدی عاشقانه ای در دل جنگ است که در سینماها به نمایش درآمده و توانسته نظر تماشاگران را به خود جلب کند. در این اثر علاوه بر ثبت صحنه های رشادت های برادران باکری، درام شکل گرفته در دل داستان با بازی خوب هادی حجازی فر و ژیلا شاهی بسیار خوب از کار درآمده و به خوبی مخاطب با این هنرمندان همذات پنداری می کند. تاکنون بسیاری ...
بازشناسایی یک پدر غایب
موج رایج سینمای روز ایران رفته که چندان تازگی ندارد اما ارجاع به آن می تواند کارکردی فراتر از جهان اثر پیدا کند. فیلمنامه براساس قصه ای کوتاه از مصطفی مستور، به قلم فرهاد توحیدی نوشته شده و به سفر یک زن از آلمان به ایران؛ پس از سالیان آن هم به واسطه وصیت پدرش می پردازد که در زیرلایه خود سفر درونی زن و احیای تصویر مخدوش او از پدر را به دنبال دارد. شعیبی با پذیرفتن ریسک مانور بر این الگو و ...
هادی حجازی فر: ساخت فیلم سینمایی از شهید باکری را به پدرم بدهکار بودم
، خیلی ناراحت می شوم که به شاعرانگیشان توجهی نمی شود، این افراد نسب به زندگی عاشق ترین بودند. وی با اشاره به اینکه پس از ساخت فیلم موقعیت مهدی در گونه های دیگر سینما فیلم می سازد ، اظهار کرد: دیگر سراغ ساخت چنین آثاری نخواهم رفت، مگر اینکه یک کاری درباره دفاع مقدس بسازم که در آن اسلحه و انفجار وجود نداشته باشد. حجازی فر در بخش دیگری از سخنان خود به روایت شاعرانه این فیلم اشاره ...