سایر منابع:
سایر خبرها
گم شدن در هزارتوی مغشوش بی رویا
.... طناز طباطبایی نیز در نشست خبری فیلم روی این موضوع تاکید کرد که در روانِ نقشی که بازی کرده هیچ شیزوفرنی وجود ندارد و فیلم اساساً درباره اسکیزوفرنی هم نبوده بلکه درباره جابه جایی هویت است و کپشن در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده و دست فیلمساز نبوده است . اما همچنان جای سوال وجود دارد که چرا هیچ جایی از فیلم نشانه ای مبنی بر اختلال هویت شخصیت اصلی داستان دیده نمی شود و از اواسط ...
جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم بی رویا
در جایی دیگر، جایی که علیرغم انتخاب آن تصویر و آینده ای از آن مشخص نیست. کارگردان با انتخابی هوشمندانه این دو موضوع را در هم آمیخته تا آنچه در ذهن داشته را با تاکید بیشتری به تصویر بکشد و بتواند تماشاگر را تا پایان با جهان فیلم همراه سازد. بازی بی نظیر طناز طباطبایی، موسیقی درخشان بامداد افشار در کنار خلق فضای بصری ویژه ای که در خدمت روایت داستان است و توسط محسن نصرالهی (طراح صحنه) و الهام معین(طراح لباس) به ثمر رسیده است، قطعاً جزو اتفاقات جشنواره محسوب می شود. ...
فیلم شهرک جزو پرفروش ها نخواهد شد
مهدی انصاری کارشناس و منتقد سینما در مصاحبه با ویژه برنامه سودای سیمرغ در محل برج میلاد تهران مهدی درمورد فیلم شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا گفت: یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال معرفی یوسف حاتمی کیا در قامت کارگردان بود و فیلم شب طلایی اتفاق خوبی در سینمای ما محسوب می شود. وی معتقد است که فیلم شب طلایی از جهت قصه، تنوع شخصیت ها و روابطی که در فیلم مهندسی می شود به قواره کارگردان فیلم ...
ماجراهای مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی دهه 30 | روایت ملتهب ضد درباره برهه مهم تاریخ سیاسی ایران
اهالی رسانه باشد. ربیعی که پیش از این با لباس شخصی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم اول شده این بار به سراغ برهه مهمی از تاریخ سیاسی ایران در ابتدای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب رفته و همانطور که در خلاصه داستان ضد آمده : بعضی آدم ها می توانند بر ضد هدفی باشند که همه می پندارند در خدمت آن هستند. این ضد می تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد . قصه خود را از دنیای ...
خائن کشی ؛ گسست روایت و گنگی روابط
رخ می دهد دست به دیالوگ های توضیحی می شوند و پرگویانه برای مخاطبی که مدام دچار سوال و گیجی در روابط شده توضیحاتی را بیان می کنند که اصلا در فهم روند داستان کمک کننده نیست و همین توضیح ها از گنگی روابط و شخصیت ها و رخدادها چیزی کم نمی کند. در واقع، خائن کشی تشکیل شده از موتیف هایی است که در انتقال روایت، ایجاد ارتباط احساسی و شناساندن شخصیت ها به مخاطب ناتوان مانده است. البته می توان علت این گسست ...
حس و حال خوب با ریتم کند و لوکیشن های خاص
از پایتخت به سراغ لوکیشن های خاص رفته و حتی برخی کنشگران میراث فرهنگی به اثر تازه او واکنش مثبت نشان داده اند. آن چه در ادامه می آید نظر اعضای انجمن منتقدان حوزه هنری اصفهان درباره فیلم بدون قرار قبلی است که با همکاری خبرگزاری مهر اصفهان در جشنواره فیلم فجر به ارزیابی آثار حاضر در چهلمین دوره این رویداد هنری می پردازند. محمد اسماعیلی، منتقد سینما درباره تازه ترین اثر شعیبی گفت: مهم ...
2888 فیلمی عجیب و اقتصادی/ روایت 8 سال جنگ در 99 دقیقه
می زند ماهان ضعیف و آشفته در فجر چهلم چه می کند؟ تیغ ممیزی روی گلوی 2888؟ در خلال کار برخی صحنه های فیلم با کات هایی تعمدا شبیه به پارازیت یا نویز همراه است، که البته در این اثر سردرگم شاید چندان عجیب نباشد. اما به نظر می رسد کارگردان سعی داشته با قرار دادن این سبک کات خوردن کار با مخاطب سخن بگوید که اینجا محتوایی بوده که شاید سانسور شده باشد. البته که اینگونه اتفاقات ممکن ...
فیلمنامه ضِد تلفیقی از تخیل و تاریخ است
و بخش دیگر تخیلی است. ربیعی در ادامه درباره کارکرد عنصر تعلیق در این فیلم خاطرنشان کرد: از لحاظ داستانی تعلیق نداریم چون تماشاگر آخر داستان را می داند. تعلیق بیشتر درباره شخصیت هاست. درباره این که چه سرنوشتی برایشان رقم می خورد و چطور با اتفاقات واقعی برخورد خواهند کرد. کارگردان فیلم ضد در پاسخ به این که چرا درباره ایدئولوژی منافقان فیلم نمی سازد، توضیح داد: آن چیزی که برای ...
از ادعای تخلف در آرای مردمی تا تمجید فراستی و جیرانی از فیلم های جشنواره
...> حمایت از فیلم بدون قرار قبلی ساخته در حالی که برخی آن را اثری سفارشی و کلیشه ای خوانده بودند نیز از جمله اظهارنظرهای خبرساز روز نهم جشنواره بود که در فضای مجازی دست به دست شد. اسلامی در یادداشت کوتاهی با عنوان یک تصویر شیرین و دلنشین لابه لای فیلم های تلخ و سیاه نوشت: داستان فیلم زیادی، ولی بازی خوب بازیگران ( با لهجه ظاهرا راحت تر است، وحضوری بسیار شیرین و دلنشین دارد و بازیگران نقش های فرعی عالی اند) و طراحی صحنه و تصویرهای بسیار جذاب، به این قصه آشنا ابعادی تازه بخشیده. این شاید بهترین فیلم شعیبی باشد (که عادت دارد زیاد از این شاخه به آن شاخه بپرد. ...
واکنش همسر شهید رضایی نژاد به فیلم هناس / اشک کارگردان درآمد
مقدمه چینی اش طولانی است. کارگردان فیلم سینمایی تونل گفت: به آینده سینمای سیاسی امیدوار نیستم. چراکه فکر می کنم هنوز تفکر غالب برای انتقاد پذیری در قدرت وجود ندارد. رویا و بابک در بحبوحه مهاجرتشان با دختری مرموز به نام زیبا آشنا می شوند، این آشنایی و اتفاقات بعد از آن، داستان فیلم را رقم می زند و اسراری را درباره رویا برملا می سازد، رازهایی که باعث می شود شخصیت های ماجرا ...
پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (2)
100 این ساخته ی آدریان لین، یک فیلم سیاه، آزاردهنده و هولناک است که قواعد فیلم سازی مدرن را تکان داد. جادوی نردبان جیکوب را باید ترسی زیرپوستی بدانیم که به صورت روان شناختی در فیلم وجود دارد و ساختاری که فیلمساز برای اثر در نظر گرفته است تا ضمن هم ذات پنداری با جیکوب ، مخاطب را به حل معما تشویق کند. نردبان جیکوب از آن آثاری است که مغزتان را به کار می گیرد و پایانی ارائه می دهد که همه ی ...
منتقدان درباره بی رویا چه نوشتند؟
شود همانطور که رد پای قوی و پررنگی را از رئالیسم جادویی در قصه و ساختار شاهد هستیم. بی رویا ، دچار تضاد تعریف و ساختار است که ساختار و محتوا را به یک شتر گاو پلنگی تبدیل کرده که فقط سبب سرگردانی مخاطب و تماشاچی می شود و بس. اگر قرار است قصه درباره هویت آدمها باشد (که هست) نیازی به این همه زمینه چینی و ژانر معمایی و درام روانشناسی و اینها نبود و کارگردان می توانست خیلی جدی با ...
بی رؤیا هذیان گو و آشفته
زمانی که قرار است فیلم روانشناسانه ساخته شود، باید زیرساخت های دراماتیک آن را هم به مخاطب ارائه کرد. فیلم بی رؤیا اولین فیلم آرین وزیردفتری فقط می تواند طرح موضوع و آشفتگی در بازی را به یک خلل روانی تبدیل کند. تماشاگر هیچ برداشتی از این فیلم ندارد و نمی داند باید دنبال چه چیزی باشد، پس یعنی فیلمنامه ای در کار نیست. بی رؤیا یک طرح دارد که به هدر رفته و علت آن عدم تحقیق و پژوهش درباره بیماری و به ...
نقدی بر فیلم بی رویا
به گزارش جهانی پرس، مریم حضرتی- فیلم از دوبازیگر نقش اصلی و یک بازیگر مکمل برای پیشبرد فیلم استفاده می کند داستان آن درباره رویا و بابک زوجی جوان هستند، که قصد مهاجرت از ایران را دارند. مواجهه ی رویا با دختری بی نام و نشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی او و بابک است. داستان این فیلم رمز آلود و سردرگم است. قصه برای مخاطب مشخص نیست درحقیقت ساختار ان با مشکل مواجه است و نویسنده نتوانسته داستان ...
(24) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ بی رویا
است ولی در ادامه سلسله اتفاقات به سمت رویا شیفت می کند و ریتم با طمانینه فیلم، رفته رفته بالا می رود تا با نوعی جنون در می آمیزد و این امر فقط منوط به فیلمنامه نیست. آرین وزیر دفتری از حیث ساختاری و بصری نیز، چیدمان با چهارچوب آغازین را با نوعی اختلال متناسب با حال و احوال کاراکتر همراه می کند و دوربین و تصاویر با ثبات را وارد یک تلاطم می نماید. بازی طناز طباطبایی در نقش رویا که می بایست این ...
بی رویا ؛ لطفا من را از این سردرگمی نجات بده!
. پایان شگفت انگیزِ بی رویا باعث شد، مخاطبان این فیلم پس از خارج شدن از سالن سینما، همچنان درگیر پایان بندی داستان باشند. همین ویژگی های اثر، باعث شد بسیاری بی رویا را در میان برترین آثار جشنواره امسال بدانند. در بی رویا هیجان، استرس و حتی در بخش هایی ترس را می شود احساس کرد اما فیلم ساز اجازه نمی دهد، احساسات منفی در ذهن مخاطب بماند. درست است که تماشاگران فیلم پس از پایان آن همچنان درگیر قصه هستند اما با سردرگمی سالن را ترک نمی کنند. بی رویا جدیدترین اثر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. ...
واکنش مخاطبان بی رویا صفر و صدی است
مخاطب در حین تماشا رهایش کند. از مرحله فیلمنامه هم می دانستم که برخی کدهای فیلم را نمی گیرند. ولی این نکته به این معنا نیست که فیلم مخاطب خیلی خاصی دارد. برخی توقع دارند فیلمساز جواب تمام سوالات شان را در یک بسته تحویل دهد. این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا قصه پیچیده ای را انتخاب کرده اید بیان کرد: من خودم در فیلم از توضیح دادن فرار کرده ام. چون امیدوارم مخاطب کنجکاو شود و به مجموعه ...
چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من
این تلاش می کند تا نیمچه شخصیت پردازی و پیش زمینه یک خطی هم برای هریک آماده کند و همینجاست که با انبوهی از روابط پیچیده بی دلیل و ارتباطات گنگ و نامعلوم و روابط علی و معلولی بی حاصل و سردرگم مواجه می شویم که داستان را به مجموعه ای از اتفاقات و تنش ها و درگیری ها تبدیل می کنند و کارکرد دیگری ندارند. ضمن اینکه پایان نامشخص قصه هم دلیلی می شود تا این کلاف سردرگم باز نشود و در نهایت مخاطب درنیابد که ...
کلاف سردرگمی به نام بی رویا با حفره های عیان/ قصه پیچیده ای که پاشنه آشیل فیلم است
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا ، محمدرضا کاظمی – فیلم سینمایی بی رویا اولین ساخته بلند آرین وزیر دفتری است، فیلمی با داستانی پیچیده که همین پیچیدگی کم کم به آفت اصلی فیلم تبدیل می شود. در طول سال های اخیر در سینما فیلم های روان شناسانه با پیچ و خم های داستانی زیاد ساخته شده است، فیلم هایی که تلاش می کند از روایت خطی داستانش بپرهیزد و در بزنگاه های مختلف برای تماشاگر اتفاقات ویژه ای را تدارک ببیند. ...
سرگردان میان ژانرها و سبک ها
است قصه درباره هویت آدمها باشد (که هست) نیازی به این همه زمینه چینی و ژانر معمایی و درام روانشناسی و اینها نبود و کارگردان می توانست خیلی جدی با ادامه دادن و پررنگ تر کردن ماجرای گم شدن شهاب دوست رویا و بال و پردادن به آن در تقابل با ماجرای مهاجرت بابک و رویا فیلمی بسازد که هم ژانرش می توانست مشخص باشد و هم ساختار درست تری می داشت. بی رویا هم جزو آن دسته از فیلم هایی است که هیچ جایی ...
با هفتمین روز از جشنواره چهلم فیلم فجر؛ بی رویا فیلمی روان پریش با ادعای زیاد/ بدون قرار قبلی ابراز ...
... شاید دلیل ضعف ساختار بدون قرار قبلی به سفارش دهنده مربوط شود، یعنی صاحب سرمایه به نوعی کارگردان را تحت تأثیر خود قرار داده باشند، البته این یک حدس زد و صدق آن مشخص نیست ولیکن به هر حال با توجه به سابقه خوب شعیبی در ساخت کارهایی نظیر دهلیز و سیانور چنین کار ضعیفی دور از ذهن است. در انتها باید تاکید کرد بهروز شعیبی فیلمساز خوبی است که نمی توان داشته های فنی او را با یک یا دو کار ضعیف و متوسط زیر سوال برد و امیدواریم در کار بعدی فیلمساز شاهد اتفاقات بهتری باشیم. انته ...
طناز طباطبایی: بی رویا درباره بیماری شیزوفرنی نیست
پاسخ به این که چرا این نقش را پذیرفتید، توضیح داد: فیلمنامه را که خواندم دوست داشتم آن را بازی کنم. خیلی هیجان زده بودم که این فیلم حتما ساخته شود حتی اگر من فقط یک نقش خیلی کوتاه در آن داشته باشم. نیز در این باره گفت: من از مرحله طرح وارد ساخت فیلم شدم. نقش شخصیت زیبا برای من پیچیده ترین و چالش برانگیزترین نقشی بود که تاکنون بازی کردم. چون باید همزمان نقش 3 کاراکتر را بازی میکردم. درباره نقش خود در فیلم بی رویا گفت: شاید به ظاهر به نظر بیاید شخصیت لیلی خیلی در اتفاقات جاری دخیل نیست. اما به روند تغییر هویت کمک می کند. ...
یک چگونگی جذاب
فرهنگی اشاره: تهیه کننده فیلم هناس با بیان این که سینما موظف است رنج آدم های ویژه کشور را نشان دهد، مدعی شد که زاویه دید فیلم به داستان شهادت شهید رضایی نژاد باعث شد که هناس فیلمی تبلیغاتی نشود. هناس روایتی از یک زندگی رویایی است؛ چیزی شبیه آرزوهای همه ما آدم هایی که دلمان می خواهد برای این کشور، کاری کنیم. زن و مرد این قصه، رویاهای ما را زندگی کرده اند. رویای آدم حسابی بودن، موثربودن، مهم ...
حواشی اکران و نشست فیلم بی رویا و بدون قرار قبلی / فیلم و عکس
برای اخذ مجوز فیلمنامه اضافه شده است و بین انتخاب حضور در جشنواره و اضافه کردن کپشن موضوع دوم را انتخاب شده. بنابراین خود فیلم درباره موضوع بیماری اسکیزوفرنی نیست و در ادامه هومن سیدی که خودش را به عنوان تهیه کننده این فیلم نمی داند چراکه معتقد است تنها قصد کمک داشته تا وزیردفتری فیلمش را بسازد، درباره کپشن انتهایی فیلم می گوید باید با وزارت ارشاد درباره این توضیح پایانی فیلم رایزنی شود تا به مخاطب ...
شش دلیل برای این که موقعیت مهدی پروژه موفقی نبوده است
زندگی برادران باکری : موقعیت مهدی به عنوان یکی از پروژه های مهمی که در سال های اخیر درباره قهرمان دفاع مقدس ساخته شده، از زمان پیش تولید خبرساز و کنجکاوی برانگیز شد. روایت زندگی جالب و دراماتیک برادران باکری از جمله مهمترین گنجینه های سینمای دفاع مقدس بود که اگرچه دوستداران این گونه، گزارشات و کتاب های مربوط به این رویدادها را در منابع مربوط مطالعه کرده اند، اما تبیین آن برای عموم مردم و به تصویرکشیدن ...
روایتی ترسناک از عشق به سینما | رد پای عباس دوران در جشنواره چهلم | انتخاب جسورانه یک فیلمساز برای ...
هشمهری آنلاین- آرزو امیرخانی: شهرک دومین ساخته علی حضرتی به تهیه کنندگی علی سرتیپی، روایتی تازه درباره سینما و بازیگری ست. ایده ای جذاب که دست روی ماجرای اصلی سینما، عشق به بازیگری و... گذاشته و در واقع برای بیان خود در سینما دست به دامن سینما شده است. جوانی علاقمند به بازیگری در تست یک فیلم سینمایی بزرگ قبول می شود و برای پیوستن به این پروژه و رسیدن به آرزوی بازیگری، خود را به زندگی ...
هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛ روزی پرحاشیه، پر ادعا و حتی بغض آلود
انتخاب حضور در جشنواره و اضافه کردن کپشن موضوع دوم را انتخاب شده. بنابراین خود فیلم درباره موضوع بیماری اسکیزوفرنی نیست و در ادامه هومن سیدی که خودش را به عنوان تهیه کننده این فیلم نمی داند چراکه معتقد است تنها قصد کمک داشته تا وزیردفتری فیلمش را بسازد، درباره کپشن انتهایی فیلم می گوید باید با وزارت ارشاد درباره این توضیح پایانی فیلم رایزنی شود تا به مخاطب احترام گذاشته شو و هر کس بتواند برداشت ...
بی رویا و بدون قرار قبلی ، متوسط هایی که شگفتی ساز نشدند / افخمی لو داد: انتخاب فیلم ها توسط هیات انتخاب ...
سالم و درستی دارند ولی در تلاطم زندگی کمتر از آن ها می بینیم. ما سعی نکردیم چیزی را تخیل کنیم یا ایده آلی را نشان دهیم که وجود ندارد. او در پاسخ به اینکه اگر از فردا از سوی یک ارگان خاص حمایت نشود آینده فیلمسازی او چه می شود؟ افزود: من به شما حق میدهم که از بیرون فکرکنید کارهای من سفارشی بوده اند ولی قصه سفارشی کار نکردم. روز بلوا اگرچه با سازمان اوج ساخته شد اما قصه برای خودم بود. من ...
بی رویا و بدون قرار قبلی ، متوسط هایی که شگفتی ساز نشدند / افخمی لو داد: انتخاب فیلم ها توسط هیات انتخاب ...
سالم و درستی دارند ولی در تلاطم زندگی کمتر از آن ها می بینیم. ما سعی نکردیم چیزی را تخیل کنیم یا ایده آلی را نشان دهیم که وجود ندارد. او در پاسخ به اینکه اگر از فردا از سوی یک ارگان خاص حمایت نشود آینده فیلمسازی او چه می شود؟ افزود: من به شما حق میدهم که از بیرون فکرکنید کارهای من سفارشی بوده اند ولی قصه سفارشی کار نکردم. روز بلوا اگرچه با سازمان اوج ساخته شد اما قصه برای خودم بود. من ...