داستان، قربانی فرم/ نگاهی به فیلم 2888
سایر منابع:
سایر خبرها
معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم شب طلایی
در خانه مادربزرگی است که گمشدن امانتی در آن خانه باعث می شود به مرور فضای شخصیتی، ذهنی و ارتباطی آدمها نسبت به هم، به خودشان و گذشته آشکار و عریان شود. فیلم شروعی متناسب با داستان دارد و تا نیمه نخست به خوبی داستانش را بسط و گسترش می دهد. گره افکنی ابتدایی کم کم همه اعضا را درگیر می کند و مخاطب به خوبی با آن همراه می شود اما هر چه فیلم به سمت پایان می رود دچار ناکامی در ادامه رویدادها و جذب ...
گذری بر چهلمین ایستگاه فیلم فجر؛ علفزار، در گیر و دار برقراری عدالت
داستان چند رفیق است که از کسوف و تاریکی آن برای سرقت یک بانک بهره می گیرند تا برای کمک به دولت مصدق، پول فراهم کنند اما در پایان، به خاطر خیانت، بیشتر آنها کشته می شوند. این فیلم هم مثل همه فیلم های سال های اخیر کیمیایی از آب درآمده و کیفیت آثار سال های جوانی او را ندارد! اگر چه خائن کشی توان کافی را برای جذب مخاطب ندارد و حوصله تماشاگر را به هنگام تماشا سر می برد، اما هوش و ...
استفاده از بازیگر، باورپذیریِ مخاطب را کم می کرد! / سینمای مستقل یعنی فکر کردن به نیازهای فیلم؛ نه مخاطب!
باورپذیری در مخاطب کم می شود. به همین دلیل از نابازیگر در فیلم استفاده کردیم و تاکید می کنم که مشکل مالی برای انتخاب بازیگر نداشتیم. ما هنر را می بینیم که باور کنیم به همین دلیل از المان هایی استفاده می کنیم تا باورپذیری را بیشتر می کند و انتخاب نابازیگر برای رسیدن به باورپذیری در مخاطب بسیار مهم است. وی درباره فرم روایی فیلم توضیح دهد: سال هاست تلاش می کنم تا درباره فرم و محتوا بدانم ...
چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
در ارتباط با مخاطب موفق باشند؛ چون داستان این فیلم ها مبتنی بر کهن الگوها یا کلیشه ها در داستان گویی هستند (هر دو ساختارهای کلی دارند). یکی از دلایل موفقیت ژانرها هم حاکمیت الگوهای کلی بر آن ها است. دو راه حل برای غلبه بر این ضعف بنظرم می رسد؛ یک راه دشوارتر اما عمیق تر و یک راه آسان تر؛ دشوارترش این است که برای شناخت دِرام سراغ مبانی آن در روان شناسی و زبان شناسی برویم. برای نمونه در ...
فیلم کوتاه، ایده محور است
متوسط با یک فرم کارگردانی خوب، فیلم خوب را ایجاد می کند و این یعنی موضوع ایده در ساخت فیلم کوتاه، اهمیت ویژه ای دارد. این مدرس دانشگاه با تاکید بر اهمیت ایده، اضافه کرد: در آغاز ساخت فیلم کوتاه باید تشخیص داد که ایده مطرح شده مناسب یک فیلم کوتاه است یا نه، نباید فراموش کرد که در ساخت یک فیلم کوتاه، ایده بسیار قوی تر از فرم است و دیگر آنکه فیلم کوتاه مجال داستان گویی نیست. ایده ها ...
شاهنامه بود که توانست زبان فارسی را حفظ کند
نرگس کیانی: ما داستان تولد شاهزاده زال را روایت می کنیم که توسط پدرش طرد شد و توسط پرنده اسطوره ای نگهبان؛ سیمرغ بزرگ شد. زال بعدها از نو شخصیت داده شد و نقش پادشاه ایران را بر عهده گرفت اما عاشق رودابه، شاهزاده عرب شد و مجبور شد برای عشق خود بجنگد و بر موانع سیاسی غلبه کند. این خلاصه داستان نمایشی به نام شاهنامه، داستان زال از کشور بلغارستان به کارگردانی النا پانایوتووا و از جمله مهمانان خارجی ...
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| دسته دختران؛ بلاتکلیف از فرم تا محتوا
دسته دختران فیلمی با ژانر دفاع مقدس است. داستان 5 دختر که هرکدام به نوعی قهرمان فیلم اند که در برزخی مطلق گرفتار شده اند. زنانی که به دنبال نمایش اقتدار مردانه از خویش اند تا بر حضور فعالانه و کنشگرایانه خود در دوران دفاع مقدس تأکید ورزند. فیلم با صحنه بازی دو کودک با مادرشان آغاز می شود. کودکانی که براثر انفجار ماشین جان خود را ازدست داده و این کابوس همیشگی مادر می شود. صحنه به زنی با اسلحه که ...
حاتمی کیای فرهادی وار/ نگاهی به فیلم شب طلایی
بهانه حضورشان را درنیافتم. وجود شخصیت های اضافه و ورود کاراکترهای جدید و خرده داستان های زائد، فیلم را آزار می دهد. تلاش مادربزرگ برای رفع بحران و وصله پینه کردن خانواده اش منفعلانه است؛ نه موثر است و نه موفق می شود. البته اینکه یوسف حاتمی کیا مستقل از مسیر و مشی پدر، فیلم بسازد اتفاق بدی هم نیست به شرط آنکه بداند دارد چه می کند. فیلم نهایتا نه در فرم و نه در مضمون حرف تازه ای ندارد و تنها به عنوان یک تمرین فیلمسازی برای آینده، قابل قبول است. ...
پرداخت نامناسب، ساختار ضعیف/ نگاهی به فیلم نمور
ادامه هم با یک اتفاق مبارک به نقطه پایانی می رسد. زبان داستانِ نمور، زبانی الکن است. اشاراتی شده، اما فرآیند دراماتیزهِ عناصر اصلی داستان کامل و کافی نیست. به همین دلیل فیلمساز، قادر نیست از دل این اشارات، فضای دراماتیک و موثری برای مخاطبش فراهم سازد. ریتم داستان کند و اطلاعات قطره چکانی و غیر مفید هستند. همان خرده اطلاعاتی هم که موجود است به سختی با مخاطب به اشتراک گذاشته می شوند. ضبط و ...
چگونه با سفارش و ایدئولوژی، یک اثر هنری تغییر مسیر می یابد/ نگاهی به فیلم ضد
داستان عاشقانه و به خاطر دلمشغولی و علاقه شخصی کاراکتر مرد داستان، با فضای سیاسی دیگری روبرو می شویم که برشی تاریخی از مواجهه حزب جمهوری و خرابکاری های منافقین در اوایل انقلاب را به تصویر می کشد. فیلم در این تبیین و پیشبرد داستان تاحد زیادی موفق عمل می کند و عاشقانه های فیلم و لحن و فضای آرام و ظریف آدم ها در مقابل تنش های اجتماعی و سیاسی جامعه، پارادوکسی جذاب و همراه کننده برای مخاطب به ارمغان می ...
منتقدان درباره خائن کشی چه نوشتند؟
ورود شاهرخ و مهدی به بانک، شاهرخ به مهدی می گوید من نمی گذارم تو جلوی تیر بروی و بدین گونه طرح رفاقت آن ها مطرح می شود و تا انتها نیز ادامه می یابد. اما آن چنان که از کیمیاییِ این سال ها برمی آید، باز هم با حضور و هجومِ فرمایشیِ این عناصر به ذهن مخاطب روبه روییم. آن چه از ابتدا در ذوق می زند، بی ظرافتی های کیمیایی در طراحی موقعیت هایی است که اطلاعات موردنیاز برای پیش برد داستان را در آن ارائه دهد ...
درآمدی بر مطالعات سینمایی ؛ صفر تا صد فیلم به زبان ساده
...، مسائل ساده بیان شده اند، به این معنا که اطلاعات عرضه شده سر راست اند و به کار همه دانشجویانی می آید که مشتاق فراگیری اند. این کتاب درباره ی فیلم های سینمایی روایی است؛ فیلم هایی که داستان های خیالی را روایت می کنند و زمانی بین نود دقیقه تا سه یا سه ساعت و نیم دارند. تمرکز این کتاب بر جنبه هایی از فرم فیلم است؛ زبان انتقادی و فنی سینما و همچنین ابزار فرمی برای خلق معانی بیانگرانه ...
نوجوان امروز تعارف ندارد/ در همه ی قالب های جدید داستان نویسی می شود داستان انقلاب را وارد کرد
فرم اثر است یا محتوای آن، گفت: توجه به فرم و محتوا توأمان میسر می شود و برای یک اثر ادبی لازم است. این نیست که فقط محتوا مدنظر قرار بگیرد و از فرم غافل شویم. اما ما به فرمی که همگام با محتوا و متناسب با مخاطب باشد نیاز داریم. وی ادامه داد: پس آن چنان که شایسته و بایسته است شکل ارائه ی روایت را متناسب با مخاطب پیش نبرده ایم. و نیاز است که در ارائه ی داستان هایی که محتوای انقلاب دارد و به ...
نگاهی به هِناس ساخته حسین دارابی
به گزارش سینماسینما ، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: وقتی اسم جشنواره بر یک رویداد هنری می گذاریم انتظار می رود به قاعده جشنواره بودنش شاهد آثاری باشیم که از آخرین نوآوری ها، فرم های خلاقانه و داستان های متفاوت بهره برده باشند. اما خب در جشنواره فیلم فجر ظاهرا استانداردهای هنری چندان مورد وثوق برگزارکنندگان نیست و بیشتر درگیر مضمون و محتوای آثار شرکت کننده هستند. برای همین عجیب نیست که هن ...
خائن کشی همه عناصر یک تراژدی مدرن را در یک روایت تاریخی نمایش داده است
گی اش استفاده کرده است. این شیوه داستان پردازی شیوه کلاسیک است که شامل نقطه آغاز، کشمکش و گره افکنی تا اوج، نتیجه گیری و پایان است. این شکل کلاسیک کمک کرده مخاطب با قصه همراه شود. روحی بیان کرد: با این حال بخشی از اثر که باعث شده مخاطب از فیلم دور شود، روایت تاریخی آن است. روایت سیاسی و تاریخی با قصه کیمیایی به هم پوشانی نرسیده است. در واقع این امکان فراهم بود که به این بخش از فیلم به ...
عقاب ها؛ برفراز آشیانه
به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فیلم عقاب ها ساخته ساموئل خاچیکیان با روحیه ای ملی گرایانه در بحبوحه جنگ ایران و رژیم بعثی از خاصیت سینما و هنر در پرتو اقتدار جمهوری اسلامی ایران بهره می برد. این رویکرد به شکلی اعتلایی در فرم مضمونی و ضربانی فیلم ساز شکوفا می شود و به فیلم عقاب ها جایگاهی ویژه در سینمای این کشور می دهد. جایگاهی که در ادامه سبک و ...
حس و حال خوب با ریتم کند و لوکیشن های خاص
فرم سفر جذابیت های خاص خودش را دارد. کاش شعیبی به هر بهانه ای فیلم نسازد فرزان معظم با بیان اینکه بدون قرار قبلی مخاطب با دو موضوع روبرو می کند، اول رابطه یاسمن با پدر فوت شده و دوم رابطه یاسمن با فرزندش الکس تاکید کرد: فیلمساز تلاش می کند مخاطب با موضوع اول درگیر شود و آرام آرام تا گره گشائی فیلم تا انتها دنبال کند. اما بیشتر دغدغه رابطه یاسمن و آلکس مطرح می شود که خوشبختانه ...
فیلم "شادروان" ملودرامی با کمدی تلخ اجتماعی
آمده است، شخصیت های داستان مَنگ به نظر می رسند اما در برابر فقر به شدت هوشیار بوده و واکنش لحظه ای نشان می دهند و حرف های سیاسی و اجتماعی خود را با طنز کلامی به تصویر می کشند. به طور قطع شادروان فیلمی بوده که مخاطب عامِ سینما را به وجد می آورد؛ زیرا فرم، ساختارِ روایت و تکنیک آن از فرم های رایج سینمایِ مخاطب پسند امروز است و البته حرف هایی برای گفتن دارد که نمی توان از کنار آن به راحتی ...
تجربه ای متفاوت از یکی ازاعضای سازمان منافقین/فراز و فرود یک مسیر
برای یک زندگی عاشقانه، عاملی برای نوشتن رمان صنم باشد که گاهی انسان را دچار تضادها و تمایزها می کند. رمان صنم داستان دختری است که برای رسیدن به آرامش، لایه های مفهومی مختلف اجتماعی را تجربه می کند. وقتی مخاطب با نگاه سرگرمی به سراغ این رمان می رود تا با دنیای نویسنده هم قدم شود، ترحم اولین مفهومی است که در ذهنش به وجود می آید. ترحم برای پسر (سیاوش) و دختری (صنم) که با پیوستن و بعدها با جدا شدن از ...
بی رویا ؛ زیر آوار بی هویتی
نسبتا خطی داستان، این کمبود را جبران نمی کند. روایت فیلمساز، از گذشته ی کاراکترها، خیلی محدود، و تا حدودی تکراری است و مخاطب به دنبال کشف نقاط دیگری از گذشته ی زوج فیلم، یعنی رویا( طناز طباطبائی) و بابک( صابر ابر) است؛ علی الخصوص که همان روایت نسبتا کم فیلمساز از گذشته ی آن ها، مخاطب را با خود همراه می سازد؛ اما ادامه ندادن آن روایت، او را دلسرد می کند. برخی کدگذاری ها در داستان، برای ...
ضد اثری دغدغه مند و البته با اشتباهاتی ویژه در ژانر سینمای استراتژیک
شهید عبدالحمید دیالمه برخوردار شده و آنچنان مخاطب از ابتدای داستان با او همراه می شود و تحت تاثیر ویژه او قرار می گیرد که اساسا پذیرش پلیدی و پلشتی او را به عنوان عضوی سرسپرده به سازمان مجاهدین خلق با مشکل مواجه می سازد. این در حالی است که نخستین اصل در روایتگری یک اثر سینمایی این است که مخاطب با شخصیت اول مطرح شده در روایت یک فیلم همذات پنداری کرده و خود را جای او می بیند. این هم انگاری ویژه ای که ...
شخصیت ها در خائن کشی بی شناسنامه اند
می گذرد و اگر به این جنس از سینما علاقه مند باشید حتما از آن لذت خواهید برد و گرنه جز مواجهه با برخی لحظاتی ناب سینمایی چیز بیشتری نصیب تان نخواهد شد. مهمترین مشکل خائن کشی روایت مخدوش فیلمنامه است ، فیلم نه قصه گوست و نه ضد قصه، در لحظاتی، اثر به شدت سمت و سوی مولفه های داستان گویی می رود و در لحظاتی کاملا ساختارهای روایت را می شکند و این آشفتگی باعث سردرگمی مخاطب می شود. ...
از الگوی متفاوت داستانی در ملاقات خصوصی تا جذابیت ناکافی هناس برای سینما
نیمه ای راضی می شوند. شادی علیمحمدی افزود: ریسک امید شمس در این فیلم عدم تبعیت از الگوهای همیشگی داستان است. مخاطب تا نیمه های فیلم با شخصیت پروانه با بازی پریناز ایزدیار همراه می شود. چالش های او را می پذیرد و به خوبی همذات پنداری می کند. پس از نیمه اول، به طرز عجیبی مخاطب متوجه می شود که قهرمان کاملا منفعل شده و حالا زندگی ضدقهرمان با بازی هوتن شکیبا برای او مهم است؛ خطری که امید شمس به ...
فیلمی جسورانه که مخاطب عام و خاص را راضی می کند
، بیرون آمده و فیلمی ساخته که هم فرم گرایی آوانگارد نیمرخ ها را دارد و هم داستان پردازی نمادین خداحافظی طولانی . شهرک در سازوکار حرفه ای و با حضور علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده تولید شده و شاید همین حضور بوده که سبب شده بازیگوشی های فرمی فیلم قبلی حضرتی به حداقل برسد و او سعی کند متن کافی به میزان ساختار فراهم کند. در ساختار فیلم در فیلم اینکه مخاطب به ناگاه متوجه شود در حال تماشای فیلمی ...
عیار چهل؛ شب نهم/ فضا و ریتم
، نغمه ٔ سازهای ناکوک در کنار منقل کباب و غیره جملگی در منطقی خاطره ساز -کهن الگویی- مربوط است. در ادامه با توجه به فرم بیانی اثر روایت های خُرد در نگاه مخاطب سرازیر می شود. روایت هایی که در بازنمایی چندین داستان، به کالبد پیرنگ روح می بخشند و محتوای مورد نظر فیلم ساز را ارائه می دهند. آنچه در این روند منقطع قابل رویت است، آرایه هایی ریتمیک است که در جدال با اصلِ تداوم مخاطب را ...
روایت هایی درباره مرد بازنده ، اثر محمدحسین مهدویان
که جامعه را نشانه گرفته است. مهدویان این بار با یک درام پلیسی که در دل جامعه کنونی روایت می شود به فجر چهلم آمده تا باری دیگر خود را در معرض قضاوت مخاطب و منتقد که طی این سال ها، توأمان نظر هر دو را جلب کرده، قرار دهد. مرد بازنده فیلمی با ویژگی های چندوجهی است که بیش از آنکه فیلم نامه یا کارگردانی مهدویان در آن شما را مسحور کند، این جواد عزتی است که با نقش آفرینی متفاوتش فرسنگ ها جلوتر ...
لایه های یک جشنواره متنوع
معیار و متر برای انتخاب این فیلم و البته چند فیلم دیگر چه بوده است؟ فیلمی که حتی نویسنده، کارگردان، بازیگر و سرمایه گذارش هم احتمالا هنگام پر کردن فرم جشنواره، خیلی به حضور روی فرش قرمز حالا جمع شده آن فکر نمی کرده، چون از قضا کسی که فیلمی پر از بزن بکوب و اکشن بدون داستان وگره دراماتیک ساخته، بیشتر به دنبال آن تماشاگر خسته از روزمرگی ها و گرفتاری های زندگی است تا ساعتی آرتیست فیلم به جای او به در و ...
بر فراز آسمان ها/ نگاهی به فیلم 2888
سینماسینما ، گلاره محمدی فیلم سینمایی 2888 یا سوباشی سابق، بخشی از داستان جنگ 8 ساله ایران و عراق را روایت می کند که تمرکز آن بر تلاش خلبانان و تیزپروازانی است که رشادتشان بر کسی پوشیده نبوده و نیست. ششمین فیلم کیوان علیمحمدی که با همراهی علی اکبر حیدری ساخته شده، مانند دیگر آثار او ساختار ویژه و منحصر به فردی دارد. اگر درباره شهید عباس بابایی سریال شوق پرواز ساخته شده و در تئاتر هم ...
کتاب من و مامان و دوچرخه بابام نقد و رونمایی شد
کتاب در لحظه هایی شروع می شود که صدام جنگ را شروع می کند و ایران وارد 8 سال جنگ تحمیلی می شود. حسامپور تصریح کرد: نویسنده در این داستان تلاش می کند به مخاطب بگوید جنگ به هیچکس رحم نمی کند و همه را آزار می دهد. نویسنده به خوبی توانسته جنگ را به تصویر بکشد و پیام خود را به شایستگی منتقل می کند و مخاطب را با داستان ها، ماجراها، جذابیت ها و شیطنت هایش همراه می کند. عضو هیات علمی ...
اختصاصی سینماسینما/ یادداشت سعید لیلاز بر فیلم شهرک / هم اثر فلسفی، هم امر سیاسی
کارکرهای متفاوتی از خود نشان دهند. شاید ده پانزده دقیقه ابتدایی که داستان فیلم شکافته می شود و قصه برای مخاطب پهن می شود داستان برای بیننده کمی کند پیش رود اما به محض قرار گرفتن فیلم در پارت دوم، بیننده با داستان اخت می گیرد و موضوع را پیگیری می کند و به قول سینماگر ها بافت دراماتیک داستان بسیار هنرمندانه دیده می شود. قاطعانه بگویم که اگر علی حضرتی فقط کارگردان فیلم بود یا تنها نگارش ...