خلاصه داستان، نقد و بازیگران فیلم جنگل پرتقال
سایر منابع:
سایر خبرها
پرواز سمیرغ در چهارباغ نصف جهان/ هفت بهارنارنج، آرام و دوست داشتنی
هنرمندی هنر را تحریم نمی کند وی ادامه داد: هیچ هنرمندی هنر را تحریم نمی کند و مشکلات باید با گفت وگو حل شود، تحریم در هنر جایی ندارد و همه فرزندان یک خانواده هستیم،. آخرین فیلم، جنگل پرتقال بود که در سانس 21 اکران شد و گاهی خنده و گاهی حرص تماشاگران را در طول فیلم در می آورد؛ داستان سهراب ، هنرمندی که دوست داشت آنچه توصیف می کند، می بود و نه آن چه که بود! تلنگرهایی که ...
خلاصه داستان، نقد و بازیگران فیلم بعد از رفتن
، مبنای ایجاد و بروز تفاوت قرار دهند. مثلا فیلم خانه دختر شهرام شاه حسینی را به خاطر بیاورید. آنجا در قصه همه چیز طبیعی و مثل خیلی از قصه ها و فیلم های دیگر بود. تنها در یک نقطه تفاوتی ایجاد شد که شما را وا می داشت به این فکر کنید که این طور هم می شود ! فیلم سینمایی بعد از رفتن، نیز در قصه چنین رویکردی داشته است. همه چیز مانند خیلی از فیلم های با موضوع مشابه است، تا آنجا که مخاطب درمی ...
(29) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ کاپیتان
مورد نظرش را به مدد حضور جذاب و دلربای گروه بازیگران نوجوان منتقل کند. برای یک فیلم سینمایی که با مخاطب هدف ساخته می شود؛ ایجاد چنین مولفه ای و به باور نشاندن اش بر حس و روان تماشاگر به نحوی که از میان عناصر سینمایی و ساختار بصری گذر کند و دنبال کننده این بچه های زیبا باشد؛ خود کاری سهل و ممتنع است و نیاز به روانشناسی این کاراکترها دارد. یکی از نکات جالب توجه در فیلم آن است که با اینکه سوژه ...
آثار جشنواره فیلم فجر در کافه کتاب به نقد کشیده شد/ استقبال 6 فیلم در روز دوم جشنواره
سپس به عنوان همکار حضور موفقی را در نگارش فیلمنامه های شنای پروانه و یاغی نشان دادند. این دو کارگردان جوان این بار به سراغ روایت قصه ای چندلایه و پرتعلیق رفته اند. یادگار جنوب روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام... امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود ...
(28) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ هفت بهار نارنج
هفت بهار نارنج اولین تجربه فیلمسازی فرشاد گل سفیدی فیلمبردار سینما می باشد که داستانی عاشقانه دارد. روایتی عشقی بی انتها و آنگونه که در خلاصه فیلم آمده است: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت... فیلم شخصیت محور با ایفای نقش منحصر به فرد علی نصیریان به عنوان نقش اصلی پیش می رود و عشقی را به تصویر می کشد که تمام وجودش را احاطه کرده و سالها بعد از به کما رفتن همسر هم رهایش نمی کند. کارگردان فیلم ...
نگاهی به فیلم سینمایی پرونده باز است
مریم شوندی: بیایید اصلا به این فکر نکنیم که این مجموعه تصاویر را (که ادعا دارند فیلم سینمایی است!) کارگردان قصه های مجید و خواهران غریب و حتی اتوبوس شب ساخته است. اگر بدون این پیش فرض به تحلیل فیلم وارد شویم ممکن است یأس و خشم جایشان را به کلمات نقد بدهند، پس فرض می کنم این فیلم را یک دانشجوی ترم اول سینما ساخته که نامش را هم نمی دانم! و حالا چند نکته درباره این اثر: درمورد پرونده باز است می توا ...
بیش از 700 نفر به تماشای فیلم های "جشنواره فجر" در کرمانشاه نشستند
.... فیلم سینمایی جنگل پرتقال داستان معلمی به نام علی بهاریان و با نام هنری سهراب بهاریان است که در رشته نمایشنامه نویسی تحصیل کرده و حالا پس از سال ها بی کاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی سختگیر که در عرض سه روز پنج نفر را از کلاس اخراج می کند و حالا از طرف مدیر تهدید می شود که اگر تا 2 روز دیگر مدرک تحصیلی اش را تحویل ندهد عذرش را از مدرسه می ...
مرور خاطرات نویسنده ناکام در جنگل پرتقال
خرج داده نشده و به دلیل سادگی فیلمنامه بازیگران نیز به خوبی از عهده نقش برآمدند و می توان گفت میرسعید مولویان و سارا بهرامی برای قبول پیشنهاد بازی در این فیلم با توجه به اینکه جنگل پرتقال اولین ساخته بلند خوانساریان است، ریسک زیادی نکرده اند که البته نام رسول صدرعاملی به عنوان تهیه کننده نیز بی اهمیت نبوده است. هرچند بازی های ساده و روان را می توان از نقاط قوت فیلم دانست، اما فیلمنامه ای به غایت ساده شاید دست سازندگان فیلم را از سیمرغ خالی بگذارد. انتهای پیام/ ...
نگاهی به فیلم جنگل پرتقال
، احساسات پاک و لطیف خود را حراج مردانی مدعی و خودبین می کنند و تمام زندگی آینده شان تحت تأثیر همان اشتباه قرار می گیرد. *قصه خودسازی و شکسته شدن غرور جنگل پرتقال فقط قصه یک عشق قدیمی نیست قصه خودسازی و شکسته شدن غرور و تکبر بیجاست. علی یا سهراب بهاریان با بازی باورپذیر میرسعید مولیان و شخصیت پردازی مستحکم فیلمنامه با برگشت به گذشته( این بازگشت در یک سفر اتفاق می افتد)، آرام و قدم ...
خلاصه داستان، بازیگران و نقد فیلم هفت بهارنارنج
رئالیستی خود را به مخاطب نشان داده و به همین دلیل، مورد پذیرش و مقبولیت قرار می گیرد. البته که در سراسر اثر، نوعی شلختگی غیرملموس دیده می شود که ناشی از عدم مهندسی سه رکن اصلی روایت است. به عنوان مثال، مخاطب در یک سوم ابتدایی داستان، معاشقه های پینگ پونگی خوبی میان آقاشمس و طلعتی می بیند اما به یک باره که موضوع حیات نباتی طلعت نشان داده می شود، این سکانس ها نیز رها شده و دیگر دیده نمی شوند ...
نقد فیلم کت چرمی
پیش با فیلم ایستاده در غبار جزو فیلم اولی های جشنواره فجر محسوب می شد، به عنوان مشاور کارگردان فعالیت داشته است. داستان فیلم درباره کارمند بهزیستی به نام عیسی فرهمند است که دختر خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست داده است و همسرش نیز او را ترک کرده است. عیسی با ورود به یک خانه سلامت که مالک آن شخصی به نام رفیعی است و بررسی پرونده ها و وضعیت دخترانی که دچار اعتیاد شده اند، به دنبال بر ...
/نقد فیلم های جشنواره/ هفت بهارنارنج ؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه!
نهایت دوست دارد و فقدانش را بیش از این نمی خواهد. تا همین جای قصه تایید می کنید که سوژه جذاب است؛ حال فکرش را بکنید که محل زندگی آنان نیز یک خانه محلی در یک منطقه خلوت در شمال کشور، در محاصره درخت های بهارنارنج است. حتما تصدیق می کنید که تماشای چنین عشق پایدار و مصوری، دلچشب است. به نظر می رسد احتمالا از جانب جشنواره هایی مثل کن فرانسه هم - با توجه به سلیقه شان - نسبت به فیلم مورد بحث ...
(26) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ روایت ناتمام سیما
هنوز نمی دانیم سیما کیست و موضوع از چه قرار است و از طرفی با آنچه از هیبت مهران احمدی و جنس بازی اش می بینیم یا درگذشته دیده ایم؛ همه چیز مشخص و رو است و باقی صحنه ها و سکانس ها و حتی آدم ها مثل مادر (مریم سعادت) برای توضیح و تفسیر و یا دادن اطلاعات به تماشاگر ایجاد گردیده اند. پایان بندی فیلم نیز شعارگونه و بی اساس است و ناتمام بودن کلیت فیلم را برجسته می کند. سینماخانه / حمید عبدالحسینی ...
فیلمسازی برای من به معنای قصه گویی است
علیرضا صمدی کارگردان فیلم روایت ناتمام سیما در نشست خبری این فیلم گفت: امیدوارم که فیلم مخاطبان را اذیت نکرده باشد، ادعایی در فیلمسازی ندارم و فکر می کنم اگر بشود قصه ای را تعریف کرد که تماشاگر تا لحظه آخر سینما را ترک نکند، خوب است. وی افزود: سه فیلم سینمایی تاکنون ساختم، بی نامی، صحنه زنی و روایت ناتمام سیما که صحنه زنی اکران عمومی خوبی داشت و سعی داشتم هر کدام فضای متفاوتی را داشته ...
خلاصه داستان، نقد و بازیگران فیلم هوک
یا نماهای هوایی همراه است این حیرت و زیبایی را توامان تقویت می کند. ویژگی دوم استفاده قوی و پر رنگ از موسیقی بلوچی است که توسط فردین خلعتبری ساخته شده و به طرز حیرت آوری زیباست و نقش تاثیر گذاری در کلیت ساختار هوک دارد. بجز این دو عامل شاید کمتر بتوان به عامل اثر گذار دیگری در هوک اشاره کرد، فیلمنامه ای که توان همراه ساختن مخاطب با خود را ندارد. ریتم قصه در روایت کند است و ...
پرونده باز است با روابطی تصنعی میان اعضای خانواده!
. پوراحمد این بار نیز دنیای نوجوانان در آستانه جوانی را مبنای روایت خویش قرار داده بود، با این تفاوت که بر عکس داستان قصه های مجید در اینجا نه نوجوانان را درست می شناخته و نه دغدغه های ایشان را، که اگر این گونه بود بدون شک مخاطب می توانست با آن دنیا ارتباط بگیرد، اثری شتابزده که هیچیک از اجزای آن درست طراحی نشده است. فرهاد که مادر ندارد و پدرش نیز ناشنواست و به سختی تکلم می کند عاشق دختر ...
(24) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ هفت بهار نارنج
هفت بهار نارنج به کارگردانی فرشاد گل سفیدی همه چیز برای تبدیل شدن به یک فیلم خوب را دارد؛ از موضوعی جذاب تا بازیگران حرفه ای و لوکیشنی دلفریب، اما یک چیز ندارد و آن هم فیلمنامه ای منسجم و قوی است. هفت بهار نارنج قصه ای عاشقانه دارد؛ عاشقانه ای که به دلیل ضعف فیلمنامه تبدیل به اثری ماندگار نمی گردد. علی نصیریان به عنوان بازیگر اصلی، تقریباً در تمامی فیلم حضور دارد. به گونه ای که فیلم ...
فیلم های فجر | جنگل پرتقال ؛ با سرنوشت و آبروی دیگران چه می کنیم؟
گروه زندگی: بگذارید همین ابتدا مسأله ای را روشن کنیم. ما در گروه زندگی قرار نیست پا در کفش منتقدان سینما کنیم و نقد فنی انجام بدهیم. بلکه می خواهیم از دریچهٔ زندگی و کلیدواژه هایی که در سبک زندگی و حال خوب، برایمان حیاتی است، فیلم ها را بررسی کنیم و نهایتاً ببینیم فیلم های امسال تا چه حد هم جهت با ارزش ها و سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند. پیش خودمان فکر کردیم شاید همراهان عزیزمان در ...
یادگار جنوب ؛ کینه ورز باخت، اما رقیبش برنده نشد
) در میان می گذارد؛ این در حالی است که در مواجهه با صالح نیز حس و حال نقش آفرینی او کمتر از آن چیزی است که بیننده توقع دارد. در این بین، تکلیف شخصیت عموحیدر (پدر شیدا و صالح) با بازی مسعود کرامتی برای مخاطب مشخص نیست چرا که جز ارائه چند کد درباره پیشینه داستان، کمک چندانی به پیشبرد قصه نمی کند. حتی سکانس نی انبان نوازی او دراتاق بیمارستان و بر بالین دخترش نیز اگرچه به لطف موسیقی افشار ...
(23) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ هوک
حسین ریگی بعد از فیلم لیپار به سراغ ساخت فیلم دیگری رفته است که داستان آن هم در چابهار و استان سیستان و بلوچستان می گذرد. هوک داستان دو برادر را روایت می کنند که آرزوی حضور در تیم ملی بوکس را دارند. داستان فیلم ساده است و در بعضی مواقع ممکن است اشکالاتی به آن گرفته شود. نقدهایی هم به بازی بازیگران غیربومی فیلم گرفته شده است ولی با تمام این ها می توان گفت که هوک فیلم شریفی است. با تمام گره های ...
به دنبال رد پا
، صدایی و حتی نگاهی او را می رباید و دچار تلاطم هایی متناقض می کند. این هیجانات اما گاهی چنان عمق پیدا می کنند که نوجوان را در ادامه مسیر زندگی مصمم تر می سازد. حسین قربانزاده خیاوی نویسنده ای است که عشق نوجوانیِ اباذر پسرکی روستایی را، در بستر وقایع انقلاب و گروه های مختلف انقلابی در مشگین شهر با بیانی خودمانی و ساده در کتابی با عنوان رد انگشت های اصلی به رشته تحریر درآورده است. داستان این ...
معرفی و نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر
...> جنگل پرتقال ؛ کمدی درامی گرم و دلچسب جنگل پرتقال اولین ساخته آرمان خوانساریان با تهیه کنندگی رسول صدرعاملی نه دم دستی بود نه شاهکار، فیلمنامه ای که از ابتدا چشم و ذهن مخاطب را به خود معطوف می کند و در کل مدت اکران با کشش متناسبی سعی در همراه کردن ببیننده دارد که باید بگوییم کارگردان به خوبی از پس این کار برآمده بود.اثری گرم و دلنشین که با بازی قابل قبول میرسعید مولویان به عنوان کاراکتر ...
یک دگردیسی عاشقانه
ها و تاثیرات ماتقدم و گذشته آن بر فضا مستولی می شود. جنگل پرتقال با تمام سادگی، فیلم خوبی از آب درآمده است. اگرچه در برخی موارد، ضعف ها و ناهماهنگی هایی در راکوردهای اجرایی و کات دادن ها به چشم می خورد که کار را نیازمند تدوینی دوباره می کند اما با این حال، می توان به نخستین ساخته آرمان خوانساریان آفرین گفت و آن را یکی از بهترین آثار جشنواره امسال خطاب کرد. ...
به رنگ پرتقال، با طعم پیاز!
.... به یک معنا همیشه سفر در قصه واجد کارکرد استعاری برای توضیح و تبیین مفهوم سیروسلوک درونی بوده است. قهرمان داستان در بدو امر در دل روزمرگی به ظاهر امن و امان خود غرق است، اما یک سفر همه چیز را به هم می ریزد و به واسطه امکان مواجهه آیینه ای قهرمان داستان با خود وی به ورطه بحران هویت و تحول می کشاند. به نظر می رسد فیلم جنگل پرتقال هم تلاشی بوده برای رعایت این الگوی شناخته شده درام پردازی. اما آیا ...
با جشنواره چهل و دوم / 3 عطرآلود تنها اتفاق خوب شب سوم
.... قصه درباره نوجوانی است که به دلیل قتل در آستانه اعدام است خانواده نوجوانان سعی می کنند از پدر و مادر مقتول رضایت بگیرند اما موفق به این کار نمی شوند. در نهایت داستان باز گذاشته می شود و تماشاگر نمی فهمد آیا وی قصاص می شود یا خیر! پرونده باز است به بهانه پرداختن به بخشش، قصاص را نقد می کند و تصویری سیاه از آن نشان می دهد! درصورتیکه قصاص، قانونی الهی است که برای احقاق حق ...
(21) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ کت چرمی
کت چرمی در کارگردانی جلوتر از فیلمنامه است. فیلمنامه نویس با وجود تمام دغدغه هایی که در فیلم نمود دارد از یک نکته غافل شده و آن نوع و چگونگی پرداخت این دغدغه ها و نحوه تقسیم اطلاعات است به نحوی که تماشاگر دچار گنگی و ابهام نشود تا ارتباط اش با سیر روایت و قصه مخدوش شود. اگر چه انتخاب این سوژه به واسطه محدودیت های موجود خواه نا خواه توأم با ریسک محسوب می شود ولی توجیه کننده پاره ای از اشکالات نیست ...
ماجراجویی در ژانر درام/ خوش نشینی در ذهن مخاطب
بلندش را با بعد از رفتن ساخته و ثابت کرده است که می توان به او اعتماد کرد. او با تهیه کننده ای جوان (محمود بابایی) نیز در این اثر همکاری کرده است. نکته جالب توجه دیگر درباره این فیلم پایان تا حدی غیرمستقیم آن است و در زاویه های انگل دوربین آرش را در موقعیتی مردد بین ماندن و رفتن نشان می دهد که احتمال به ماندن او در ذهنیت مخاطب بر اساس پازلی که داستان قصه گوی فیلم هر تکه اش را برایش می چیند، پررنگ تر ...
نگاهی به فیلم جنگل پرتقال / نوستالژی یک نویسنده شکست خورده
، فیلمی خوش ساخت که می داند چه می خواهد بگوید برای همین از اضافه گویی حذر می کند. آرمان خوانساریان با اولین ساخته خود در حیطه فیلم بلند نویدِ تولدِ یک کارگردانِ خوش قریحه را می دهد. نقش آفرینی بازیگرانِ فیلم یعنی میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی و... خوب و ستودنی است. شاید اوج نقش آفرینی بهرامی و مولویان صحنه ای است که مریم اعتراف می کند فراموشی ندارد و دنیا را بر سرِ علی خراب. درباره جنگل پرتقال در زمانِ اکران عمومی بیشتر خواهیم گفت. ...
نگاهی به فیلم "چرا گریه نمی کنی؟"
منتقل کند، همه حکایت از فیلمسازی دارد که تنها توانسته لایه سطحی و ظاهری روایت پست مدرن در سینما را درک کرده و می خواهد با اتکا به بازسازی صحنه معروف و مشهور رقص فیلم قصه های عامه پسند ساخته کوئینتین تارانتینو، تماشاگر را تحت تاثیر قرار دهد. شاید پیشنهاد تماشای سکانس ابتدایی فیلم آدمهای ساده به کارگردانی هل هارتلی ساخته شده در سال 1992 و فضاسازی هجوآمیز فیلمساز از یک صحنه سرقت که به ...
بنیاد سینمایی فارابی سه فیلمساز به جشنواره فیلم فجر معرفی کرد
مدنظر بوده است. چنانچه بعد از رفتن به جزیره قشم سفر کرده و مخاطب را با مناظر طبیعی و جذابیت های بصری این منطقه ضمن روایت قصه ای پرتعلیق و اوج و فرود آشنا می کند. همچنین آرمان خوانساریان فیلم جوان دیگر معرفی شده توسط فارابی به جشنواره 41 نیز دغدغه های دوران دانشجویی را ضمن به نقد گرفتن ادعاهای روشنفکری مطرح می کند. در فیلم کت چرمی نیزمطرح شدن آسیب های اجتماعی از جمله بزهکاری و اعتیاد با بهره گیری از ...