نقد ایرنا از فیلم شعیبی؛ ساده لوح بودن هم حدی دارد!
سایر منابع:
سایر خبرها
کاش تابستان همان سال یک اقتباس ادبی بود
سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم محمدی: فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری فیلمبردار باسابقه سینمای ایران به مانند دانه های تسبیح یاقوتی خوش آب و رنگ است که نخ تسبیحی ندارد. فریم ها و قاب هایی خوش آب و رنگ که ارتباطی قوی باهم ندارند و عجیب است که فیلمبرداری با بیش از چهاردهه فعالیت در سینمای ایران هنوز نمی داند پاشنه آشیل سینمای ایران فیلمنامه است! شاید فیلم ...
آبی روشن؛ بازگشتی به سینمای قصه گو
...> فیلم مضمونی انسانی دارد و با محوریت امام رضایی به ورطه شعار و کلیشه نمی افتد و همین نکته بیانگر این موضوع است که هنوز می توان در سینمای ایران این مدلی قصه گفت و در لایه های پنهان بدون بزرگنمایی های بیهوده از ایدئولوژی حرف زد. آبی روشن یک بازیگر درخشان دارد و آن هم حضور متفاوت مهران احمدی است. حاج یونس در شخصیت پردازی روی کاغذ شخصیت سختی است و برای باورپذیر شدن از ابتدا تا دگرگونی ...
ارائه آمار و اطلاعات در قالب اینفگرافی امید و خودباوری را به مخاطب نوجوان منتقل می کند
سپیده انوشه نویسنده کتاب چاپید شاه در گفت وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون این اثر گفت: این کتاب مستند روایی بوده که به دوران حکومت پهلوی اول و دوم می پردازد. تمام اتفاقات آن دوران از تاریخ به صورت مستند روایی بیان شده است، اگرچه زبانی طنز دارد. جای خالی کتاب هایی که تاریخ ایران را با برای نسل نوجوان مطرح کند خالی بود، و این نیاز جامعه مخاطب به اطلاعاتی مستند زمینه نوشتن این کتاب را فراهم کرد ...
دغدغه اصلی من همیشه خانواده است/ نباید اجازه دهیم بافت خانواده در جامعه مان بیش از این آسیب ببیند
شود برای مخاطب صمیمی تر می شود. آبی روشن هم این شاخصه را دارد و قلباً این فیلم را دوست دارم و تمام تلاشم را کردم که این مضمون را با راحت ترین شیوه ممکن به مخاطب ارائه کنم و امیدوارم مخاطبان عزیز فیلمم را دوست داشته باشند. خواجه پاشا سپس با بیان اینکه آبی روشن سینمای لطیف و شاعرانه دارد تأکید کرد: این فیلم از نظر محتوا، زیبایی، صداقت و لطافت ساده و سر راست است. همانطور که هر عنصری که در ...
روز چهارم اکران جشنواره بین المللی فیلم فجر در سینماهنر یاسوج /نقش آفرینی بازیگرگچسارانی در فیلم صبح ...
رنگ و بوی خوشی دارد. از رنگ چشم بازیگرها گرفته تا بوی دم پختک مطبخ. شمعدانی های کنار طاقچه گرفته تا پیراهنهای سفید مردانه. تا اینجا مجاب می شویم که با یک فیلم شاعرانه روبرو ایم که هدفش بازی با نوستالژه های زمان کودکی اش است و اگر قاب های خوش رنگ را از فیلم بگیرند چیز دیگری برای گفتن ندارد. فیلم با اشاره به وقایع سال 32 و بدون نمایشی از درگیری های همان سال، ساده و بی تکلف از کنار همه چیز می گذرد ...
شمشیر و اندوه و قهرمانی با شمایل اسطوره ای
ترین نمونه ها در این باب به حساب می آید که قصه خود را در بستری مذهبی روایت می کند. در سالی که معاویه بر مسند قدرت بوده و امام حسن (ع) همراه یارانش به مدائن که ساکنان آن رگ و ریشه ایرانی داشته، می رود. پرویز و خانواده اش به واسطه همین موضوع به شکل فجیعی به قتل رسیده و تنها کارن که زنده مانده همراه عمویش ماهان به بلخ رفته و به خانواده ای از دوستانشان سپرده می شود. سکانس قتل عام خانواده و سفر کارن و ...
مخاطب انیمیشن امروز تنها کودکان و نوجوانان نیستند
است باید بگویم ازنظر علمی جمله که انیمیشن مختص کودک است اشتباه است، انیمیشن یک تکنیک است یعنی یک تکنیکی برای روایت، شما می توانید با استفاده از این تکنیک انواع مختلفی از انیمیشن را می توانیم برای همه سن ها تولید کنیم، قرار نیست یک تکنیک را محدود به یک مخاطب کنیم، چون انیمیشن همیشه از ریتم و شکل خوش آب و رنگ تری برخوردار بوده است این اشتباه مطلق وجود دارد که بچه های کوچک می توانند با آن ارتباط ...
نگاهی به فیلم صبح اعدام / آیا افخمی دچار آلزایمر هنری شده است؟ +عکس
فیلم به شدت پُرچانه و حرّاف از کار درآمده که پر از اطلاعات نالازم و زاید است، بدون این که بسیاری از سوالات اساسی و ابهامات ذهنی مخاطب نسبت به رویدادها و شخصیت ها، وسط این همه حرّافی زاید، جوابی پیدا کند. جالب این جاست که افخمی که در تریبون های همیشگی و یک طرفه ای که در برنامه هفت و نقد سینما در اختیار داشت، به شدت روی این مدعا مانور می داد که سینمای امروز دنیا، سینمای تین ایجرهاست، چون مخاطب اصلی ...
گزارش تسنیم از سومین روز جشنواره فیلم فجر اصفهان + فیلم
است و به امید دستیابی به سیمرغ بلورین وارد جشنواره فیلم فجر می شود. این جوان موفق به دستیابی جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی جشنواره فیلم فجر می شود. فیلم بعدی با نام "آغوش باز" به کارگردانی بهروز شائبی و به تهیه کنندگی علی سرتیپی بود در این فیلم به خواننده ای اشاره می شود که همسر وی در روز کنسرت با او قهر می کند. در این فیلم ابعاد مختلف یک زندگی به نمایش کذاشته می شود و اینکه بدون ایجاد خلل در کار به خانواده نیز توجه کرد. . انتهای پیام/163/ ...
سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند در جستجوی فریده
سینماسینما ، محدثه واعظی پور مستند در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی) ظاهری ساده و گزارشی دارد، فیلم شرح یک جستجوست. زنی در آستانه 40 سالگی، برای یافتن پاسخ بزرگترین پرسش زندگی خود، به ایران سفر می کند. ایرانِ ما، حالا از منظر فریده که روزگاری به اجبار، سرزمین مادری را ترک کرده، جایی برای کشف و تماشای دوباره است. در جستجوی فریده بدون این که به تطهیر فرد یا جریانی ...
آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم آغوش باز
ای گرفته است یا... ولی هر چه هست شعیبی سینماگری است که نه فقط با ساخت آثاری پر از نمادهای مذهبی از روحانی و مسجد و انگشتر و نمازخواندن که حتی در سیاسی ترین اثرش، سیانور که مهمترین نتیجه اش برای مخاطب طرح این سوال است که حق کجاست و چیست؟ ، باورمند است. برای همین به نظر می رسد برای دیدن آغوش باز باید این تفاوت در فرم و نمادها و نشانه ها را خوب دید و به کنار هم قرار گرفتن آنها دقت کرد ...
پنجمین قسمت برنامه فارسینما| سیدضیا هاشمی: استراتژی ماندگار در سینما نداریم
خوردیم تا چراغ جشنواره روشن بماند تا در این گردوگبار گم نشود. امسال جشنواره دوباره به اوج خود بازگشت. چندسالی بود جشنواره مثل گذشته نبود. مخاطبین با پرده نقره ای آشتی کردند. شور و اشتیاق و دعواها نشان دهنده این است جشنواره هنوز در اوج است. همه امسال با آغوش باز جشنواره را بغل کردند. دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر تصریح کرد: بنده سرباز کوچک فرهنگی هستم و علاقه اصلی بنده در تولید است ...
سیمرغ42| نگاهی به تمساح خونی ؛ سرگرمی و قصه گویی با رگه هایی از دغدغه اجتماعی
کلان قصه فیلم و هدف کارگردان کمک کند، بخش پایانی با وفاداری خاصی به روایت خطی یکی پس از دیگری گره های ایجاد شده را باز می کند تا نقطه ابهامی برای مخاطب باقی نماند، البته بخش اعظمی از این گره گشایی ها در اختیار بخش طنز داستان قرار می گیرد. تیتراژ خاص فیلم سکانس پایانی آن است، بخشی از داستان که هم روایت را کامل می کند، هم بار کمدی را به دوش می کشد و هم به سوالاتی که فیلمساز نتوانسته به ...
حکایت تمساح خونی که تاریخ مصرف ندارد
طراحی کلی دارد تا همه فضاهای فیلم دارای انسجام بصری شوند یعنی بر مبنای فیلمنامه، ساختار کلی فیلم از معماری، رنگ، فرم و اجزای دیگری که کاربردی هستند، برای روایت قصه تعریف می شوند. اما همیشه بر این باور هستم که تمامی بخش های یک فیلم از صحنه، دکور، لباس، گریم، نور و... باید به روایت قصه کمک کنند و خودنمایی نداشته باشند. تمامی سکانس های فیلم نیاز به طراحی صحنه داشتند تا تمام نکات مدنظر ما یعنی من، سامان ...
سیمرغ 42| نگاهی به آغوش باز؛ عشق، امید، زندگی، خانواده!
مانند دارکوب رفت و در نهایت فیلمی با مفاهیم عمیق دینی و انسانی با عنوان بدون قرار قبلی را با نگاهی به یکی از داستان های مصطفی مستور جلوی دوربین برده بود و هیچ یک از آثارش علاوه بر ساختار حرفه ای شان به دلیل محتوا و کستینگ مخاطب چندانی نداشتند. اینک در ششمین اثر سینمایی خود در مقام کارگردان با رویکردی تازه وارد شده؛ رویکردی برای جذب مخاطب امروزی به سینما آن هم با نگاهی سالم و انسانی ...
نشست خبری شمشیر و اندوه برگزار شد/ شمشیر و اندوه اولین انیمیشن هایپر رئال
، در کنار مزایایی که دارد، محدودیت هایی هم برای ما به وجود آورد. ما نیز تمام تلاش مان را کردیم تا جایی که ممکن است نقصی در اثر نباشد. وی درباره وجود گروه کارگردانی در این اثر توضیح داد: جدا از شعار دادن، تولید انیمیشن واقعا یک کار تیمی است و اینگونه نیست که فردی باشد. همه اعضای گروه برای تکمیل پروژه تلاش کرده اند که روند تولید پیش برود. جعفری افزود: انیمشین ایران میتواند وارد ...
نگاهی به آغوش باز ساخته بهروز شعیبی
سینمایی لطیف که بر محوریت تکریم خانواده و عشق است را بازیافت. این فیلم همزمان دو داستان را در مرکزیت خود روایت می کند و رابطه سه زوج را به تصویر می کشد. فیلم با نمایش صحنه هایی از تمرین قطعات موسیقی در سالن آغاز می شود که رنگ و لعابی بسیار دارد. پیام با بازی حامد کمیلی خواننده جوانی است که خودش را برای اجرا در کنسرت آماده می کند و مشغله های شخصی او، ارتباط او را با همسرش به حاشیه برده است. در میان ...
بیست ویکمین جشنواره فیلم فجر مشهد در پله دوم
سینما کشانده بود. آغوش باز، گره داستانی را آنچنان که باید در میان مخاطبین نمی اندازد و مخاطب در هر لحظه منتظر اتفاقی برای همراه شدن با داستان است. اما ریتم یکنواخت فیلم از یک جایی به بعد به بیننده می فهماند که آرام به صندلی سینما تکیه بدهد و تا پایان انتظار اتفاقی غیرقابل پیش بینی را نکشد. در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: سه قصه از سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی که ...
نمایش خانواده در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو _ زهرا قربانی رضوان ؛ امسال توجه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به مبحث خانواده بصورت چشمگیر دیده می شود. فیلم هایی همچون آغوش باز ، دو روز دیرتر ، میرو ، دروغ های زیبا از جمله آثاری است که هرکدام به نوبه خود نمایشگر بخشی از مشکلات و مباحث خانوادگی بوده است. آغوش باز بصورت محسوس روایتی از خانواده است. فردی که پدر یک خانواده و خواننده است و غرق در کار و هنر خود ...
غزالی دیگر | یادداشتی بر کتاب زندگی در روز های قرمز
نویسنده قرار است کرونا را تلطیف کند، اما تالیف نویسنده به جنبه های مختلف این مسأله در آن روز ها پرداخته، به کمبود امکانات بیمارستان، به پیش بینی هایی که بعد اتفاقا اتفاق افتاد، به جدید بودن این ویروس حتی برای کادر درمان، تلاش های شان و عوارض کرونا. قصه حتی مرگ هم دارد. داستان مادربزرگ نگین کتاب من را یاد کتاب خانه ادریسی های غزاله علیزاده انداخت؛ قلم، توصیفات، و لمحه ای از داستانش. مخاطب زندگی در روز ...
درباره فیلم نبودنت / نگاهی نخ نما به مهاجرت
را از اثر گرفته است. اگرچه ناپدید شدن ناگهانی فرهاد و تلاش مرضیه برای یافتن شوهرش، تعلیقی است که از ابتدا تا انتهای فیلم وجود دارد اما اتفاقات فیلم تا یک سوم پایانی، اطلاعات افزوده ای به مخاطب نمی دهد و قصه های فرعی هم به منطق روایی درام کمک نمی کنند. گاهی بی دقتی در برخی جزئیات به اثر ضربه می زند مثلا پسر نوجوانی که رپر است و با وجود یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، پول ...
نگاهی به آبی روشن / از ملودرام اخلاقی تا موسیقی که میزانسن می چیند
شروع کرد و در دهه هشتاد رضا میرکریمی ادامه داد اما به مرور به واسطه فشار گیشه فراموش شد. گذشته از هر قضاوتی راجع به کیفیت آن در زمینه های مختلف مثل کارگردانی، فیلمنامه، بازی ها و موسیقی، از این جهت مورد توجه است که جزو اولین قدم های سینمای ایران به سمت ملودرام مذهبی با هدف گیری مخاطب عام محسوب می شود و مخاطب با قصه ای طرف است که به سیاق عمومی ژانر ملودرام، به صورت سرراست و واضح مرزهای ...
"آغوش باز" و "تابستان همان سال" خوش اقبال های نخستین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد
کارگردانی بهروز شعیبی، درباره خواننده ای است که در روز کنسرتش با قهر همسرش درمی یابد زندگی علاوه بر کارها و مشغله های شخصی، ابعاد دیگری هم دارد و می توان بدون آنکه خللی در حرفه پیدا شود به خانواده و همسر و پدر و مادر هم عشق ورزید. حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی و نیز ...
جواد عزتی سخت گیر و ریزبین است
. همچنین جزییات زیادی را برای هر کاراکتر در نظر گرفتیم که به شخصیت پردازی و ارتباط بهتر مخاطب با او کمک کند. اساسا ما با شغل مان زندگی می کنیم و هر فیلمنامه ای را که می خوانیم، برای درک بهتر آن وارد جهان فیلم می شویم، خود را جای کاراکترها می گذاریم و با آن ها زندگی می کنیم. بعضی مواقع بعد از خواندن چندباره فیلمنامه و گپ وگفت با کارگردان به درکی از قصه فیلم که قرار است در آن کار کنیم، می رسیم. ...
آغاز اکران فیلم های چهل ودومین جشنواره فیلم فجر در استان قم
مخاطبان موفق باشد . فیلمی که با موضوع مهاجرت و فروپاشی خانواده با بازی سحر دولتشاهی، امیر آقایی، شیوا سرمست، آزاده صمدی، رضا بهبودی، فرید سجادی حسینی و علیرضا ثانی فر ساخته شده اما از فقدان شخصیت پردازی و تدوین مناسب رنج می برد و مخاطب در طول فیلم بویژه نیمه اول فیلم با قصه ای گنگ و مبهم مواجه است . سینما ونوس در دومین سانس خود پذیرای انیمیشن رویا شهر به کارگردانی محسن عنایتی ...
نگاهی به فیلم دروغ های زیبا ساختۀ مرتضی آتش زمزم
ناامیدی یا امید در روزگار سخت دو خانوادۀ بنگلادشی، یکی مسلمان و دیگری بودایی، در همسایگی هم و در یکی از فقیرترین محلات آن کشور زندگی می کنند. خانوادۀ مسلمان، یک زن و شوهر به نام های فرشته و امجد هستند. زنی جوان که شوهرش را از دست داده و با دختر خردسال و ناشنوای خود، دیطا، زندگی می کند نیز آن خانوادۀ بودایی است. هر دو خانواده آرزوهای ساده ای دارند که برایشان دور و سخت و محال به نظر می رسد ...
لواسانی: آرزومون شده که فیلم بد نبینیم + فیلم
همان سال صحبت کردم. صبحانه با زرافه ها را دوست داشتم. به شخصه فیلم آقای شعیبی را دوست داشتم، باید فیلمشان را با جهان خود بهروز شعیبی سنجید که خانواده و مسئله عشق و امید برایشان مسئله است. قصه ی فیلم ایجاب می کرد که فیلم تجاری باشد چون درمورد یک خواننده فیلم ساخته بود. ستایش عشق، ستایش خانواده و ستایش امید دیگر در سینمای ما پیدا نمی شود اما ما در آغوش باز این مسائل را می بینیم. فیلم بی بدن در جای ...
میرو ؛ ادای دینی به شهدای سیستان + فیلم
بینیم با آثار دیگر متفاوت است و تماشاگر با زوایای جدید از دفاع مقدس آشنا می شود. قصه هایی چون میرو به مخاطب نشان می دهد درباره دفاع مقدس حرف برای زدن بسیار است کافیست بخواهیم در این حوزه کمی چشمان خود را باز کنیم. درضمن این فیلم به ما می گوید که هر آنچه در جنگ رخ داده تنها محدود به تهران و چند شهر دیگر نیست بلکه تمام جغرافیای ایران در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند. داستان از افت و خیز ...
تقابل خنده و گریه در میدان نبرد
نویسندگی حجت شاه محمدی، شامل دو بخش است. بخش اول به زندگی هنرمند عطا صفرپورمی پردازد. بخش دوم که متشکل از چند مصاحبه و گفتگوست به آشنایی با نمایش روحوضی وشناخت و نظرات دیگران درباره این مقوله شکل گرفته است. صفرپور کودکی پرشیطنتی داشته است. او لحظه ای آرام و قرار ندارد. طوری که مادر همیشه صبورش را وامی دارد برای ساعتی استراحت و چشیدن طعم آرامش، پسرش را راهی مکتب خانه کند. اما عطاالله تمام ...
روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش 5 فیلم
نیز نشان داده است که سینمای قصه گو را به خوبی می شناسد و طعم لذت دیدن پلان های خود را به دل مخاطب نمی گذارد، دوربین کلاری به شدت مستحکم است و چیدمان عناصر صحنه به گونه ای است که همه چیز در خدمت ساختار و محتوای اثر است. فیلم میرو به کارگردانی حسین ریگی یک فیلم مادرانه است، این فیلم سومین اثر سینمایی ریگی از فیلمسازان بلوچ کشور پس از فیلم های تحسین شده لیپار و هوک است که در ژانر کودک و ...