سایر منابع:
سایر خبرها
مصاحبه خواندنی آیت الله خامنه ای درباره شخصیت دکتر شریعتی
. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و ...
چه کسانی به شریعتی ظلم کردند؟
"اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود." به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ؛ امروز 29 خرداد، سی امین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی است. شریعتی از جمله شخصیت های مطرح تاریخ انقلاب اسلامی و البته شخصیتی مناقشه آمیز است که تفاسیر متعددی از وی و اندیشه هایش صورت گرفته است. برخی تمجیدهای شگفت انگیزی از وی ارائه کرده و عده ای دیگر از همان زمان بسیار در نقد وی کوشیده و او را شخصیتی منحرف از اسلام معرفی کرده اند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت هایی است که از مشهد با علی شریعتی آشنا بوده و شناخت دقیقی از شخصیت دکتر شریعتی دارد. ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم بله من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب این انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفتگوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم. به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی. ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بنیانی تفکر اسلامی داشته باشد مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی فقط بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان. اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتر و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند. بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و بعنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هرچه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست. مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، آنها را متقاعد کرد و اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد او را منزوی کرد اما اینگونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم. عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما درمورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟ آیت الله خامنه ای: البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند درمیان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم وجود دارد. شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگری از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله به صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است. اتفاقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سیدجمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر هم خواند، بلکه با آنها غیرقابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم. سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد. کاری که سیدجمال کرد سه جریان بوجود آورد در دنیا: یک جریان، جریان اندیشه مترقی در هند که بیشترین جریان های مترقی اسلام است. جریان دیگر، آن جریان اندیشه مترقی در مصر بود، که آن هم به وسیله سیدجمال به وجود آمد و شما می دانید جریان مترقی در مصر، منشاء پیدایش جنبش های عظیم آزادیخواهانه در آفریقا شد. نه فقط مصر را به سطحی از بینش نوین اسلام رساند. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمی شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. البته در زمان کنونی جنبش امام خمینی از نظر ما با اینکه دنباله حرکت سیدجمال است اما به مراتب جست بالاتری از حرکت سیدجمال دارد. در این تردیدی نیست. اما حرکت فکری و روشنفکری و سیاسی تبلیغی دکتر شریعتی را به هیچ وجه نمی توان حتی مقایسه کرد با حرکت سیدجمال. و اما اقبال، اقبال نیز آغازگر دو جریان بود. یک جریان، جریان رهایی از فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ خودی اسلامی و بهتر بگویم، فرهنگ خود شرقی و این همان چیزی است که بعدها به صورت تعابیری از قبیل غرب زدگی و امثال آن در ایران مطرح شده است. شما می دانید آن چیزی که دکتر شریعتی بصورت بازگشت به خویشتن مطرح می کند، که این یکی از عمده ترین مسایلی است که او می گوید، این است که در سال 1930 (بلکه قبل از 30، 25 – 1920) به وسیله اقبال در هندوستان مطرح شد، یعنی کتاب های اقبال، شعرهای فارسی اقبال که همه اش مربوط به بازگشت به خود اسلامی و من اسلامی و من شرقی، این را در ضمن هزارها بیت شعر، اقبال لاهوری در مثلا چهل سال قبل از اینکه دکتر شریعتی امثال این را بیان کنند، بیان کرده و یک ملتی را با این شعرها به وجود آورده و آن ملت پاکستان است، یعنی یک منطقه جغرافیایی به وجود آورده است. این یک کار بوده که اقبال آغازگر او بود، و این کار بسیار عظیمی است. کار دوم اقبال همین مساله ایجاد یک قطعه جغرافیایی به نام اسلام است و یک ملت به نام اسلام و تشکیل دولت پاکستان است. اول کسی که مساله کشوری به نام پاکستان و ملتی در میان شبه قاره به نام ملت مسلمان را مطرح کرد اقبال بود. من به وضعیت کنونی پاکستان و سرنوشتی که بعد از اقبال، یعنی بعد از رهبران و بنیانگذاران پاکستان کلا بوجود آمد کاری ندارم، به جذب شدنش به استعمار و وابستگی های استعماریش کاری ندارم، اما به مجاهدات اقبال و فلسفه و بیان اقبال در این مورد کار دارم. این یک حرکت جدید بود. یعنی او ثابت کرد که مسلمان ها به معنای واقعی واژه ملت، یک ملت هستند در شبه قاره که این مساله را می توانید در بیانات اقبال، مکاتبات اقبال، که من یک بخش از آنها را در این کتاب مسلمانان در نهضت آزادی هند آورده ام، ملاحظه کنید اقبال آغازگر یک چنین اندیشه ای بود. و می دانید این چقدر اهمیت دارد، چقدر بزرگ است. این را نباید دست کم گرفت. البته دکتر شریعتی را ما هیچوقت کوچک نمی شماریم اما نمی توانیم دکتر را مقایسه کنیم با اینگونه چهره ها و اینگونه شخصیت ها و به همین دلیل هم بود که دکتر شریعتی خودش را کوچه کبدال اینها می دانست. مرید واقعی و شاگرد از دور اقبال می دانست و شما نگاه کنید سخنرانی های دکتر درمورد اقبال که چند سخنرانی بود که یک جا چاپ شده است بنام اقبال و ببینید چطوری عاشقانه و مریدانه درباره اقبال حرف می زند. کسی که از زبان دکتر آن حرف ها را می شنود. برایش روشن می شود که اینگونه مقایسه ها درست نیست. درباره رابطه عاطفی و فکری شریعتی با روحانیت و روحانیون نظرات گوناگون و متفاوت و بعضا مغرضانه ای عرضه شده است. آیا شما می توانید به عنوان یک روحانی که با دکتر دوست و در بسیاری موارد همفکر بوده حقیقت را در این مورد بیان کنید؟ آیت الله خامنه ای: اتفاقا این از آن بخش های ناشناخته چهره و شخصیت دکتر است که قبلا اشاره کردم بعضی از نقطه نظرها و گوشه های شخصیت او ناشناخته است و این یکی از آنهاست. اول من یک خاطره ای را برای شما نقل می کنم و بعد پاسخ شما را می دهم. در سال 1349 در مشهد، در یک مجمعی از طلاب و فضلای مشهد، من درس تفسیر می گفتم در این درس تفسیر یک روز راجع به روحانیت صحبت کردم و نظراتی را که درمورد بازسازی روحانیت یعنی جامعه روحانیت وجود داشت به صورت فرض و احتمال مطرح کردم، گفتم چهار نظر وجود دارد. یک: حذف روحانیت به کلی، یعنی اینکه اصلا روحانیتی نمی خواهیم. دو: قبول روحانیت به همین شکلی که هست با همین نظام و سازمان کنونی قبولش کنیم و هیچ اصلاحی را در آن ندانیم. سه: تبدیل به کلی، یعنی اینها و روحانیت کنونی را برداریم یک روحانیت جدید بیاوریم و بجای این روحانیت، با شرایط لازم و مقرری که برایش می پسندیم روحانیت جدید بنیانگذاری کنیم. و چهار: اصلا همان چیزی که هست، بحث کردم روی مساله و صحبت کردم. البته طبیعی است که من آن سه نظر اول را رد می کردم و با ارایه دلیل و به نظر چهارم معتقد بودم. همان اوقاتی بود که تازه زمزمه هایی علیه دکتر شریعتی بلند شده بود و گفته می شد که دکتر شریعتی راجع به افکار شریعت کم عقیده است یا بی عقیده است یا نسبت به روحانیت علاقه ای ندارد و از این قبیل تعبیرات. جلسه ای داشتیم همان روزها با دکتر شریعتی من برای او نقل کردم که من در جلسه درسمان این مطلب را بیان می کردم، با علاقه فراوانی گوش می داد. من برایش گفتم. گفتم بله، یکی اینکه نفی روحانیت بکلی، که گفت این غلط است. دوم اثبات همین روحانیت موجود به کلی، که هیچ تغییری در او وارد نکنیم. گفت: این هم که غلط است. سوم اینکه تبدیل کنیم روحانیت را باز به کلی، یعنی این روحانیت را کلا برداریم یک روحانیت دیگر جای او بگذاریم، با شرایط لازم. تا این قسمت سوم را گفتم شریعتی ناگهان گفت: اوه، اوه، این از همه بدتر است. توجه می کنید؟ گفت این از همه بدتر است. از همه خطرناکتر است، این از همه استعماری تر است و رسیدیم به نظر چهارم که آن اصلاح روحانیت موجود بود گفت بله این نظر خوبی است. شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. گروه های چپ و شبه چپ امروز سعی می کنند شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند از طرفی گروه های سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج لیبرال نیز شریعتی را ملک مطلق خود می دانند. آیا شما می توانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل می شود را حل کنید. آیت الله خامنه ای: مشکل را خود این دوا دعا حل می کند زیرا که هر کدامی دیگری را تخطئه می کند و بنابراین نتیجه می گیریم نه ملک طلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپ ها و شبه چپ ها اما درمورد چپی ها باید بگویم صریحا و قاطعا شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضد چپ و ضد مارکسیسم بود. آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد. شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همین مجاهدین که امروز طرفداری از دکتر شریعتی می کنند. اینها در سال 51 و 52 جزو سخت ترین مخالفین شریعتی بودند. خوب امروز چطور می توانند شریعتی را قطب خودشان بدانند. اما لیبرال ها، البته عده ای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی وارد شدن، نبودند، این ها به خاطر امکاناتی که داشتند خانه ای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت می کردند و عده ای را هم با او دعوت می کردند. ایشان هم در اوقاتی که سخنرانی نداشت در منزل این ها و با استفاده از امکانات این ها برای 50 نفر، 100 نفر، کمتر یا بیشتر جلسه داشت و صحبت می کرد این ارتباطات را شریعتی با این لیبرال ها داشت. البته بیشتر امکانات را بعضی از بازاریان وابسته به این جریان سیاسی به اصطلاح لیبرال فراهم می کردند و بهره برداری های جمعی و سیاسی و فکری را خود آن سیاسی های لیبرال انجام می دادند. حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود. امروز هم اگر بود با آنها میانه ای نداشت بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده می کرد. امروز هر گروهی این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود. مزار دکتر علی شریعتی در جوار حرم حضرت زینب(س) در دمشق اما خوب باید دید چقدر این حرف قابل قبول است. نه مارکسیست ها و نه گروه دیگر هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند. اگر شریعتی را مرحله تازه ای از رشد اندیشه اسلامی و در عرصه ذهنیت ایران می بینید مرحله بعد از او را چه می دانید؟ آیت الله خامنه ای: البته من شریعتی را به صورت یک مرحله می توانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلا گفتم او کسی بود که اندیشه های مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه ای بر فرهنگ رایج آن نسل می توانست بیان کند. به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت. به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود خود او ابتکارهای زیادی داشت مسایل جدیدی داشت اما به معنای درست کلمه شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسایلی را که شریعتی با استفاده از آشنایی های خودش با فرهنگ اسلام فهمیده بود و ارایه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که می تواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. انتهای پیام/ ...
وقتی خبر شهادتش آمد، سجده شکر به جا آوردم
پدر و مادرها بگویید که حواسشان به حجاب فرزندانشان باشد. همسر شهید حاج رحیم کابلی در پایان با گله از عده ای که می گویند شهید کابلی خانواده دوست نبود و زیاد کنار خانواده حضور نداشت، گفت: همسرم طاقت رفتن یک خار در پای فرزندانش را نداشت، وقتی در بستر بیماری بودم، همه کارهای منزل را ایشان انجام می دادند. اگر چه در این سال های زندگی شاید بیشتر از 5 سال در منزل حضور نداشت، اما حضورش در مراسم های معنوی شهدا، سخنرانی یادواره ها و اردوی راهیان نور پر رنگ بود و به من می گفت شما هستید خیالم از منزل و تربیت فرزندانمان راحت است. ...
اتاق فکر یهود زمینه ساز مشکلات و اختلافات جهان اسلام است
! استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به همزمانی دوره ابن عربی با جنگ های صلیبی با مسلمانان در آندلس، تصریح کرد: با وجود آیات متعدد جهاد در قرآن کریم می بینیم محی الدین عربی در کشورهای اسلامی علیه دشمن یک سخن نگفت و به طرف دشمن یک سنگ نزد. آیت الله بحرالعلوم میردامادی در پاسخ این سئوال که چرا جهاد و دفاع در فرهنگ صوفیه نیست، عنوان کرد: دلیل این است که مثلاً ابن عربی و پیروانش ...
نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری: رسانه ها برای دفاع از انقلاب محتوا تولید کنند
اسلامی در عرصه اطلاع رسانی بر کسی پوشیده نیست، گفت: پوشش خبری رویدادهای مختلف باید به دور از جریانات سیاسی و در مسیر حفاظت از اصول نظام و خط رهبری باشد که این ویژگی در ایرنا همواره رعایت شده است. * داعش حرکتی اهریمنانه برای تقابل با اسلام ناب محمدی (ص) است عضو خبرگان رهبری، به وجود آمدن داعش و گروه های تکفیری طی سال های اخیر در منطقه را یکی از بازی های استکبار جهانی برای مقابله با ...
آیت الله فاضل لنکرانی: شهدای مدافع حرم به مراتب عالیه ایمان رسیدند
مسلمانان افتاده اند؛ مسلمین هم باید ببینند هر جا که اسلام در خطر هست حضور پیدا کنند. این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تأکید کرد: امروز کسی نمی تواند بگوید من چون ایرانی هستم بر من لازم نیست به سوریه بروم؛ البته اگر مسئولین بگویند فعلاً ایرانی ها روی یک جهات بین المللی حضور پیدا نکنند، باید تبعیت کرد ولی به حسب فقهی و شرعی، مسئله ی دفاع بر همه لازم است. وی با بیان این که موضوع دفاع ...
تنها کسی که حیله دشمنان را خوب تحلیل می کند رهبرمعظم انقلاب است/پول سعودی علیه اسلام کار می کند
باید حفظ شود و با دنیا باید چگونه برخورد کرد و حیله دشمنان چیست، شخص مقام معظم رهبری است. آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه در قله ای از جهان قرار گرفته ایم که همه دنیا می بیند، اظهار کرد: به همه جوانان توصیه می کنم که قدر رهبر معظم انقلاب را بدانند و نگذارند کلمات ایشان در غربت به سر ببرد. وی با بیان اینکه دنیای استکبار با برنامه هایش در برابر جهان اسلام ایستاده است ...
آیت الله هاشمی: روحانی رقیب ندارد / نگران بازگشتن احمدی نژاد و تفکرش نیستم/ دنبال شورای رهبری نبودم
...، در مقاطعی با من کار می کردند. و اما امروز، نکته غیر قابل انکار، حمایت های شما از آقای روحانی است. الان شاهد یک ضرب آهنگ بسیار کند در مسائل اقتصادی هستیم که پاشنه آشیل دولت است و مردم نیز به این وضعیت انتقاد دارند. حضرت عالی به عنوان یکی از حامیان مؤثر این دولت، نقشه و برنامه ای دارید که دولت در یک سال باقی مانده مسائلش را حل و مردم را برای رأی مجدد راضی کند؟ نخست اعلام ...
مردم آگاه هستند/ نگران بازگشتِ احمدی نژاد نیستم!
در سال 96 و با احتمال تغییر رئیس جمهور، متوقف می شود؟ یعنی آیا دوباره به شرایط گفتمانی قبل از سال 92 برمی گردیم؟ گفتمان اعتدال، اصل و اساس انقلاب اسلامی است که براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیع شکل گرفته بود. در مقطعی، آن هم در بخش هایی از جامعه، به خصوص در بعد اجرایی، انحرافی از اعتدال پیدا شده بود که مردم به عنوان صاحب اصلی انقلاب، مسیر حرکت را اصلاح کردند و قطار انقلاب را به ریل ...
در خطبه های سیاسی نمازهای جمعه این هفته همدان چه گذشت؟
...> حجت الاسلام فاضلیان ادامه داد: شهدای مدافع حرم در اوج مظلومیت برای دفاع از دین، ارزش های اسلام و نجات جان مسلمانان بی دفاع در آنسوی مرزها با دشمن می جنگند و جان خود را فدا می کنند. وی با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) به نزدیک شدن نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: کرامت و بزرگی امام حسن(ع) مثال زدنی است و ارزش صلح امام حسن(ع) همانند شهادت امام حسین(ع) موجب ...
شهید حسین زاده با تقویمی که عکس شاه داشت چه کرد؟
هدف خدمت به دین مقدس اسلام و مذهب جعفری و مملکت ایران است و چون آیت الله خمینی مدظله یک مرجع تقلید شیعه و من مقلد او بوده ام، بازگشت ایشان را می خواستیم. و درباره نگهداری عکس و رساله امام خمینی(ره) نیز گفت: عکسهایی که در منزل ما به دست آمده... چنانچه معلوم است، در زمانی که آزاد بود، خریده شده ... به عنوان یادگاری و عکسهای یک روحانی که از او تقلید می کنیم در منزل نگه داشتیم و چون ما مقلد ...
جامعه امروز ایران شهید چمران ها نیاز دارد
) باشی و حضرت علی(ع) خود مصداق جامع اضداد بود. اینکه می گوئیم حضرت علی(ع) جامع اضداد بود یعنی اینکه آن بزرگوار هم در جبهه جنگ به تبلیغ اسلام می پرداخت و از نهج البلاغه سخن می گفت و هم در مقابل دشمن می جنگید و از آن طرف در مقابل اشک چشم یتیم خاضع بود.جامع اضداد بودن حضرت علی(ع) یعنی اینکه هم در بازار کوفه و آن زمانی که خلیفه بود به کار مردم رسیدگی می کرد و هم در مسجد به امر قضاوت اهتمام داشت که ...
حضرت خدیجه(س) وفاداری را در اسلام به ارث گذاشتند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهمیرزاد، حجت الاسلا م والمسلمین سیدداوود احمدپناه صبح امروز در نشست اخلاق مدیران با گرامیداشت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: یکی از سه شخصیتی که وفاداری را در اسلام به ارث گذاشتند، حضرت خدیجه کبری (س) بودند که با اموال و گذشت خود در شعب ابی طالب(ع)، وفاداری را تمام کردند و حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) نیز به تبعیت از مادرشان وفادار بودند. امام جمعه ...
اربعین شهادت نخستین شهید مدافع حرم قائمشهر برگزار شد
استاد حوزه علمیه قم در این مراسم گفت : شهدا با ایثار و مجاهدت خود در مسیر خوبی ها قرار گرفته اند و از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند. حجت الاسلام سید جمال الدینی افزود : شهدا کسانی هستند که عاشقانه خانواده خود را رها کردند و در مسیر ترویج ارزش های اسلام ناب محمدی گام برداشتند. وی گفت : امروزه ما باید قدردان شهدای خود باشیم چرا که شهدا انسان های کاملی هستند که بشریت را نجات دادند و همه ...
باید با برنامه ریزی به افزایش جمعیت جوان کشور کمک شود
را یک پدیده ی بی سابقه خواندند و خاطرنشان کردند: نظام اسلامی بر پایه ی مبانی فکری و عملی اسلامی با استکبار، ظلم، تبعیض، و سیاست های زورگویانه مخالف است و با وجود همه ی فشارها، قدرت و نفوذ آن روزبه روز در منطقه و جهان گسترش و عمق یافته و به عنوان یک قدرت رو به ظهور جدید، منافع ظالمانه ی قدرت های استکباری را به چالش کشیده است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید طراحی و نقشه ی دشمن را شناخته ...
سازمان دهی مقاومت اسلامی در جهان اسلام توسط شهید چمران/ چمران به عشق شهادت زنده بود
... وی در خصوص جامع اضداد بودن حضرت علی(ع) شرح داد: آن الگوی مبارزان جهان هم در جبهه جنگ به تبلیغ اسلام می پرداخت و از نهج البلاغه سخن می گفت و هم در مقابل دشمن می جنگید و از آن طرف در مقابل اشک چشم یتیم آب می شد. چمران ادامه داد: حضرت علی(ع) با وجود اینکه خلیفه بود در بازار کوفه به کار مردم رسیدگی می کرد و هم در مسجد قضاوت می کرد. وی گفت: شهید دکتر چمران یک دانشمند فیزیک ...
برای توسعه کشور هنوز بخش خصوصی را جدی نگرفته ایم
کشور ایفا کند که البته رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند یک عزم جهادی است . این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر همکاری تمام متفکران جهان اسلام برای تدوین الگوی پیشرفت، اظهار کرد: تدوین چنین الگویی برای پیشرفت نیازمند همکاری سایر کشورها و همه متفکران جهان اسلام است و حتی باید بگویم که در زمینه پایه ریزی این الگو نباید خود را محدود به جهان شیعه کنیم . وی در بخش دیگری از ...
ابلاغ پیام آیت الله العظمی مکارم به مجلس العلماء / مصاحبه با پرتیراژترین روزنامه اندونزی
دانش افزایی، همکاریهای علمی با دانشگاه های اسلامی اندونزی در عرصه های تفسیر، حدیث، فلسفه، عرفان اقتصاد و مدیریت اسلامی. این عرصه ها با توجه به ظرفیت 18 انجمن علمی در حوزه، مراکز تخصصی، وجود 140 رشته و گزایش علوم دینی در المصطفی، بیش از 300 مرکز پژوهشی علوم اسلامی در قم قابل پیگیری و توجه است اما با کمال تاسف به عنوان یک مسئول مربوطه اعتراف می کنیم که از این همه ظرفیتها هیچ گونه بهره برداری ...
بعد از ناهار برای مسافران ، سفر های اروپایی بدعتی جدید برای حرمت شکنی رمضان
رمضان موجب احترام الهی در آخرت به بنده می شود. حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه دوم نماز جمعه به رحلت حضرت خدیجه (س) اشاره و ضمن تسلیت سالروز وفات این بانوی بزرگوار، اظهار داشت: بنا به روایات حضرت خدیجه (س) جزو والاترین و بهترین زنان عالم دنیوی بوده که در دنیای آخرت همراه با چهار زن بزرگوار، حضرت مریم، حضرت آسیه، حضرت فاطمه (س) در بالاترین جایگاه بهشت قرار دارند. ...
امتحان کردن بندگان از سنت های ثابت خداوند است
را با زندگی ابدی آخرت مقایسه کرده است. وی افزود: قرآن داستان هایی را از گذشتگان و صدر اسلام برای ما انسان ها بیان کرده تا ما بیدار شویم و دلبسته دنیا نگردیم. قوم بنی اسرائیل برای مبعوث شدن حضرت موسی بسیار دعا کردند، به حدی که خداوند حضرت موسی را پیش از موعد تقدیر شده به سوی قوم بنی اسرائیل فرستاد، ما هم اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم، امید هست که در ظهور ایشان تعجیل شود. ...
رهبر انقلاب: اختلاف افکنی بر سر شریعتی بازی دشمن بود
پایگاه خبری تحلیلی فردا: متنی که در ادامه می آید، سخنرانی آیت الله خامنه ای در اولین مراسم سالگرد وفات دکتر علی شریعتی پس از انقلاب است که در سومین سال پس از وفات وی، در مسجد اعظم قم برگزار شده است. این سخنرانی با عنوان شریعتی بارها به من می گفت مرید مطهری است به تاریخ 4 تیرماه 1359 در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است. آیت الله خامنه ای در این سخنرانی شریعتی را حقیقت پذیر خوانده و ...
پشت پرده انتخاب رژیم صهیونیستی به ریاست کمیته حقوقی سازمان ملل
آنها آقای احمدی نژاد است؟ به نظر می رسد با توجه به مواضع سال های آخر ایشان و تضادی که با سران اصولگرا پیداکرده بود بعید است که اصولگرایان با احمدی نژاد به تفاهم رسیده و حتی به وی اعتماد کنند. احمدی نژاد مواضع متغیری دارد و برای هیچ اصولگرایی قابل اتکا نیست. بنابراین ممکن است امروز احمدی نژاد را به عنوان خطر مقابل دولت معرفی کنند و حتی از به وجود آمدن تضاد میان احمدی نژادی ها و حامیان دولت ...
دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به اقتصاد ملی با اتکا به توان مردمی گام برمی دارد
به عنوان یک الگو مطرح است . معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اقتصاد ترکیبی الگوی اقتصادقانون اساسی کشور است و این را در مقطعی یاران امام در قانون اساسی مطرح کردند در حالیکه اقتصاد کمونیستی شرقی و سرمایه محور غربی بر دنیا حاکم بود وآنها امروز به باور اقتصاد ترکیبی که در قانون اساسی ایران ذکر شده است، رسیده اند. وی تصریح کرد: از نظر مبنای عمل و اقداماتی که باید در حوزه ...
استقبال گرم اهالی روستای نجفیه از یک زوج مبلغ
و نوجوانان گاهی سبب به سخره گرفتن آنان، از سوی برخی از اهالی مسن روستا می شد و می گفتند چرا این همه با کودکان هستی؟ ماجرا به اینجا ختم نمی شود، کم کم همین افراد زمانی که متوجه تغییر رفتاری کودکان و نوجوانان خود می شوند که چگونه مشتاق به اجرای احکام الهی و مقید شده اند، از جمله آن که احسان به والدینشان نیز بیشتر و بیشتر شده، احترام خاصی برای این زوج جوان می گیرند، به طوری که تابستان سال ...
دانشگاه آزاد اسلامی به سوی اقتصاد دانش بنیان گام بر می دارد
...: که حضرت خدیجه (سلام اله علیها) یک وزیرصادق، یک نیروی کمکی و حمایتی صادق برای اسلام بود و مایه سکون و آرامش رسول خاتم (صلی اله علیها) بودند . علی عسکری با بیان اینکه در شخصیت حضرت خدیجه همین بس که از دامان او حضرت زهرا(سلام اله علیها) برخواست، افزود : حضرت رسول اکرم(صلی اله علیها) با تکیه بر حمایت های همه جانبه او بر قله رسالت نشست، شخصیتی که نخستین بانوی لبیک گو به رسالت حضرت ...
بانوان مسلمان با حفظ نظام خانواده هویت اسلامی جوامع خود را حفظ کنند
شخصیت این بانوی بزرگوار مطرح نشود و تلاش شود که این شخصیت فاضل کوچک جلوه داده شود . وی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(سلام الله علیها) شخصیتی بوده است که به عنوان یک بانوی عاقله در جامعه آن روز مکه معروف بوده و خیر و نیکی آن حضرت به همه اهل مکه می رسیده . آیت الله حسینی شاهرودی افزود: تدبیر، خرد و حکمت از مهمترین ویژگی های این بانوی بزرگ اسلام بوده که هیچگاه جذب مال و ثروت دنیایی ...
اولین روحانی شهید اصفهان در جنگ تحمیلی را بشناسیم
فیوضات و برکات الهی در این ساعات بهره مند گردند. *** شهید محمد علی حسینی هرندی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در31 شهریور سال 1359 به ندای امام خمینی رحمت الله علیه پاسخ داد و بر اساس وظیفه و آرمان اسلامی خود به جبهه های حق علیه باطل شتافت. حدود دو ماه و نیم در جبهه حضور مستقیم داشت و به عنوان یک داوطلب بسیجی از سوی فدائیان اسلام به جبهه اعزام و فعالیت های مختلف نظامی و ...
امام حسن (ع) به خاطر مصلحت جامعه اسلامی از حق و حقوق شخصی خود می گذشت
عنوان کرد: امویان تلاش کردند تا بذر دشمنی اهل بیت (ع) را در عمق جان مردم بکارند و به نام دین، علیه اهل بیت (ع) فعالیت می کردند ولی امام حسن (ع) با تدبیر خود در برابر آنان ایستادند. وی، اعتقاد راسخ مسلمانان به دین مبین اسلام و موازین قرآن کریم، اصلاح اموال و رعایت حقوق خداوند را سه سفارش اصلی امام حسن مجتبی(ع) به مومنان عنوان کرد. آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: در ایام ...
تخریب دولت به بهانه نقد
در عین حال که تأکید کرد از علت توقیف جهان نیوز بی خبر است، با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود هیأت نظارت بر مطبوعات را به استبداد متهم کرد و خواستار عذرخواهی این نهاد شد. چنان که سایت بهار با انتشار یادداشتی با عنوان روضه توکلی برای توقیف رسانه دلواپس توقیف طویل المدت روزنامه های اصلاح طلب را یادآور شد و این پرسش را از توکلی پرسید که آیا در طول این 30 سال و اندی که حضرت عالی در مقام ...
رکورد و بیکاری در کشور نتیجه اقدامات دولت فعلی، سابق و اسبق است
چمران انسان مخلص، متعهد، انقلابی صدیق و مطیع امام راحل بود. وی سپس با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران اظهار داشت: این شهید والا مقام در دوران دفاع مقدس و همچنین در لبنان خدمات موثری به اسلام و انقلاب اسلامی انجام داد و بالاخره در دهلاویه به درجه رفیع شهادت نائل امد. امام جمعه تبریز همچنین به سالروز وفات حضرت خدیجه (س) اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه برای اسلام فداکاری های مالی و جانی زیادی ...