سایر منابع:
سایر خبرها
مشق آسمان منتشر شد
سروده شده اند و شعرها نیز شامل کشفیات کودکان از طبیعت و دنیای پیرامون آنهاست. مسوول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری همدان خاطرنشان کرد: این کتاب از سال 9190 زیر چاپ رفته و امسال توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است که تصویرگری این اثر نیز توسط سپیده کاظمی انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: در این کتاب قطع متقاوتی (طرح گُل) استفاده شده و از قطع کتاب های مرسوم کودک اجتناب شده است ...
رویش اشعار دینی ولایی در کتاب سبز غزل
کتاب های اشعار اینجانب متفاوت است. اگرچه در کتاب های ارائه شده دیگر هم از وجود سرور کائنات و اولیاء الهی قلم فرسایی و غزلسرایی شده است ولی اکثر اشعار مذهبی و ولایی در کتاب سبز غزل و کتاب در مکتب عشق گردآوری شده است. از دیگر آثار منتشر شده این شاعر و نویسنده می توان به کتاب عشق ، کتاب سرخ غزل ، کتاب زرد غزل ، شبی با دریا ، از کیش تا تهران ، تماس فضایی ، نغمه های عاشقی ، چشم دل میگرید ...
برادر انگلستان را روی لج و لجبازی نوشتم
، به فانتزی نزدیک می شود که اتفاقاً از پس کار به خوبی برآمده است. * علیرضا قزوه: نتوانسته ام سایه شعر را از سر برادر انگلستان کم کنم من در سال های دهه 60 مسئولیت ادبی مجله ای را داشتم که مجبور بودم نثر ادبی و داستان کوتاه بنویسم. همچنین مجموعه داستان درحاشیه شط نیز توسط انتشارات سوره مهر در همان سال ها منتشر شده است. علاوه بر این چندین سفرنامه مانند سفرنامه حج، سفرنامه قونیه ...
بیت های بارانی رونمایی شد
یاد آن مرحوم را گرامی داشت. سپس مداح اهل بیت حمزه علی پور ابیاتی از مرثیه حضرت رقیه، سروده زنده یاد مومنی را برای حاضران قرائت کرد. در پایان نیز با حضور اصغر مومنی پدر زنده یاد مومنی، سید حسین صدر، جواد محمد زمانی، سید مهدی حسینی و رضا فلاح، از مجموعه بیت های بارانی رونمایی شد. در مجموعه بیت های بارانی که به همت حمزه علی پور منتشر شده است، علاوه بر گردآوری اشعار زنده یاد امیر حسین مومنی، یادداشت برخی از شاعران درباره اشعار و اخلاقیات وی نیز به چشم می خورد. انتهای پیام/ 137 ...
سوگ سروده هایی در رثای صادق آل محمد(ع)
به گزارش ایلام بیدار ، شب شعر قبله بقیع به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در قالب ویژه برنامه آیینی شرح مشتاقی با اجرای محمود حبیبی کسبی و شعرخوانی شاعرانی چون حمیدرضا برقعی، احمد بابایی، قاسم صرافان و ... عصر دیروز 26 تیرماه در فرهنگ سرای اندیشه برگزار شد.احمد بابایی شاعر آیینی جوان و بنام نخستین کسی بود که برای شعر خوانی حاضر شد. وی شعر بلندی را خواند که بخش هایی از آن را در ادامه می ...
کتابی که از روی لج و لجبازی نوشته شد
. رمان دیگری هم در دست نگارش دارم که تکلیف آن را این رمان روشن می کند. شاعر شعر مشهور مولا ویلا نداشت ، گفت: در فضای شعری نیز من تنوع طلب هستم و سراغ قالب هایی رفتم که نسل من فراموش کردند، ترکیب بند یکی از قالب هایی است که سراغ آن رفته ام. این کار به نسل بعد از من جرأت داد که سراغ این قالب بروند. وی اضافه کرد: دنیایی که این رمان دارد با شعر متفاوت است، رمان دنیای تفصیل است و با ...
کتاب های درسی را با شعر نوجوان آشتی دهید
: شاعر باید با درک و فهم مخاطب پیش برود. این در حالی است که برخی شاعران می خواهند تفکر خود را قالب کنند. از طرفی آن ها بایستی به انتخاب موضوع ها دقت کنند. بعضی موضوع ها ماندگارند و برخی نه. بعضی شعرها برای یک بار خواندن اند و بعضی نه. آن ها باید از شعرهایی که تاریخ مصرف ندارند، استفاده کنند. او با تکیه بر مجموعه شعر نوجوان امروز از شیوه ی نگاه برخی شاعران گلایه کرد: بعضی شعرها برای ...
فیض شریفی: شعر مرا بدبخت کرد
بر آن جویا شده ایم که خواهید خواند: اهالی شعر و نقد ادبی، با کتاب های شعر زمان ما که بعد از مرحوم حقوقی به قلم شما منتشر می شود، می شناسند و دنبال می کنند. در ابتدا از آخرین اخبار درباره این مجموعه بگویید. آخرین شان به کدام شاعر مربوط بوده و کدام مجلد در آینده چاپ می شود؟ جلد سیزدهم شعر زمان مربوط به فریدون توللی و جلد هفدهم به بررسی شعرهای علی باباچاهی اختصاص یافده است ...
بازگشت مریم حیدرزاده به عرصه موسیقی
آلبوم شعر و دکلمه آبرنگ ، اثری از مریم حیدرزاده، شاعر معاصر و نام آشنای کشورمان، به زودی منتشر می شود. هم زمان با انتشار نسخه فیزیکی این اثر، خرید و دانلود قانونی نسخه دیجیتالی آن نیز امکان پذیر خواهد بود. آبرنگ آلبوم تازه ای با اشعار و صدای حیدرزاده است که تهیه کنندگی آن را مهدی کرد برعهده داشته است. این اثر در قالب 15 ترانه به نام های تازه یادم می افته که تو رفتی ، آبرنگ ...
182 اثر به جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی رسید
سید کریم موسوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از 182 اثر در 2 بخش فصیح و شعبی تا 20 تیر که آخرین مهلت دریافت آثار بود به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مقایسه با دوره گذشته برگزاری این جشنواره از رشد کمی و کیفی خوبی برخوردار است. وی با بیان اینکه در مرحله بازبینی، آثاری که معیارهای اولیه جشنواره مثل موضوع و قالب جشنواره را رعایت نکرده بودند حذف شدند توضیح داد: در ...
ادبیات فولکلورلرستان بستر گسترش فرهنگ غنی این استان است
به دنبال بستر سازی خلاقیت و کشف زوایای پنهان ادبیات فولکلور در استان است و از همین روی از تمامی صاحبان قلم می خواهد که با خرد جمعی و در قالب اتاق های فکر ، در جهت احیای شعر و داستان به عنوان طلایه دار ادبیات فلکلور ، به ارائه ی برنامه و نظر پرداخته و اداره کل را در این زمینه یاری و همراهی کنند . بسطامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه ی " کیانوش نورمحمدی " در شعر استان ...
ضرورت توجه به تولید ملی در ادبیات
.... پس بهتر است از داستان کوتاه شروع کنیم که در آن فقط یک داستان را روایت می کنیم. شاعر مجموعه شعر یک راه کوتاه تا ماه در باره سوژه یابی در شعر و داستان نیز گفت: تا به حال به این فکر نکرده ام که سوژه های انتخابی من قابلیت شعر شدن دارند یا داستان؛ شعر حالتی است که در بی خودی شکل می گیرد و کمتر پیش آمده روی موضوعی کار کنم، مگر بخواهم ترانه بسرایم. همیشه شعر به سراغ من آمده است؛ البته ...
عرفان پور: شعرهایِ راه بندان را در راه بندان های تهران سرودم
مجری جلسه شعری دیگر از راه بندان را برای حضار جلسه خواند: فریاد بزن ساعت خاموشی را/ از هوش برو محشرِ بی هوشی را از یاد تو را می برد آخر دنیا/ بسپار به خاطر این فراموشی را و پس از آن با طرح سوالی از حمیدرضا شکارسری بخش دوم جلسه نقد را آغاز کرد: به نظر شما ما در چه شرایطی می توانیم یک مجموعه شعر کوتاه را به عنوان یک قالب ادبی مستقل در نظر بگیریم؟ آقای عرفان ...
بررسی شعر اجتماعی ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی در یک کتاب
زمینه فرهنگ ادبیات می شود. بخش عمده ای از این مقالات هم پیش تر در روزنامه ها و مجلات منتشر شده اند که با مقداری اصلاح در قالب کتاب منتشر می شود. عنوان کتاب هم از یک مقاله ابتدای کتاب برگرفته شده که به شعر حافظ و بررسی جهان بینی شعر او در مقایسه با دانته پرداخته است. این دو اثر هم قرار است توسط انتشارات نگاه زیر چاپ بروند./ایلنا کلمات کلیدی حافظ موسوی ...
شعر غذای روز:خرچنگ دریایی از کتاب زمین کره ای سیاسی بود از شوکا حسینی
" غذای روز: خرچنگ دریایی" خرچنگم فرض کن گامی بلند روی پوست ستاره نشانت می کند با هَر فرض کن با هَر هَر هَر خرچنگم معشوق جهانیِ من! با تنی سخت مثل پدرم بند بندت می کشم به ساحلم نه که گاهی زنم به زیر چنگال، شبی با جزر و مد بیا این مرزها وطن که نیست این دعاوی روشن تر از حقیقت حقیقت حقیقت کمی روی ...
شعر دوباره جایگاه خود را بازمی یابد
سیطره نام رضا براهنی در شعر و هوشنگ گلشیری در داستان بود، منتشر شد؛ حضوری که موجب شد تا شعر ضیایی زیرعنوان شعر اشیا تعریف شود و خودش شاعر اشیا لقب بگیرد، و در ادامه کارهایش را مستمر و پیوسته منتشر کند: سکوها خالی است ، زیر پای همهمه ، سبک نمی شود این وقت ، همیشه کنارت یک صندلی خالی هست ، این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است ، اندکی آسمان و کمی احوالپرسی ، مراثی محله های مرده ، جنون دارد این دوچرخه ...
کودکانه های شکوه قاسم نیا منتشر شد
به گزارش مهر، در این کتاب 180 شعر و تصویر کودکانه آمده است. شکوه قاسم نیا، شاعر این شعرها، در ابتدای کتاب و در قالب چند کلمه با مادران آورده است: مادر مهربان! این کتاب برای تو و فرزند توست؛ برای هر دویتان! تو ورق می زنی و او تماشا می کند. تو می خوانی و او گوش می کند. او گوش می دهد و یاد می گیرد، تو هم یاد می گیری که به او گوش بدهی... کودک تو به زمزمه مادرانه ات گوش می سپارد و تصویر خود را در عکس ...
شعرهای پروانه نجاتی نقد شد
بخشی دیگر از سخنانش به شتابزدگی در گزینش شعرها توسط شاعر اشاره کرد و گفت: چاپ سه کتاب در سه سال پی در پی موجب شتابزدگی در گزینش شعرها توسط شاعر شده است و به نظر می رسد تکرار شعرها در دو مجموعه به همین شتابزدگی مربوط است. حدود 14 شعر مشترک در دو کتاب بهانه ها و من سردم است وجود دارد و این البته نقطه قوت محسوب نمی شود و این سوال را ایجاد می کند که آیا شاعر در پی کتاب سازی بوده است یا ناشران برای چاپ ...
قم میزبان اولین “کنگره ملی شعر کرامت”
معصومه(س) در دو قالب غزل و مثنوی اعلام شد، اضافه کرد: به درخواست شعرای مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دو بار تمدید شد و در نهایت با استقبال بالای هنرمندان شاعر از سراسر کشور 350 اثر توسط دبیرخانه کنگره ملی شعر کرامت دریافت شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: از میان آثار رسیده 16 اثر به دلیل غیر مرتبط بودن با موضوع اعلام شده در فراخوان، کنار گذاشته شد و در نهایت 200 غزل، 70 مثنوی و 50 ...
حاج محسن عرب خالقی: حرمت ائمه را در شعر حفظ کنیم
...، زبان سعدی است که در عین حال سخت ترین نوع قالب شعری است چون هم اهل فن از این زبان و قالب شعری لذت می برد و مخاطب عادی هم کاملاً متوجه آن می شود و با آن ارتباط برقرار می کند. در حوزه محتوا هم شعر باید عاطفه، روضه، اندیشه، روشنگری و بیداری داشته باشد. در عین حال شعر باید از حریم ولایت دفاع کند و بر معرفت مستمعین بیفزاید. *شعر خوب چه شعری است و مداحان ما باید چه نوع سبک شعری را ...
رونمایی از کتاب "منظومه خاک و خون" در کتابخانه مرکزی
نظم با موضوع "حماسه فتح خرمشهر" شرح این رویداد سترگ در قالب مثنوی حماسی در ادبیات دفاع مقدس کم نظیر بوده و ازاین رو در تنظیم این اثر قلم به دست گرفته است. آثار دیگری نظیر منظومه کورش هخامنشی و دو دفتر از مجموعه پنج جلدی منظومه اصفهان از جمله آثار این شاعر است که پیش از این به طبع رسیده و مجموعه سه جلدی منظومه شکوه ایرانیان را نیز در آستانه چاپ دارد. گفتنی است؛ ورود عموم شهروندان به این برنامه آزاد و رایگان بوده که علاقه مندان می توانند روز یکشنبه به محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته مراجعه کنند. 96/4/27 کلیدواژه : رونمایی - مرکز اصفهان شناسی ...
روایت شاعرانه زندگی
طرز برخورد هنرمند با محیط پیرامون خود و تأثیر پذیرفتن از آن است. در آثار ادبیِ معاصر، نشانه هایی از ویژگی های جغرافیایی و زبانی و سنت های زادگاه مشهود است، چیزهایی که گاهی خاستگاه اصلی صور خیال خلق شده توسط شاعرند. با این مقدمه به سراغ شعرهای موسی عصمتی می رویم که در آن ها تصاویر فراوانی از طبیعت محل زندگی اش به چشم می خورد؛ عناصر و اتفاقاتی که در ساختِ عاطفه و احساسِ او تأثیر به سزایی داشته اند ...
بیشتر از قبل کتاب می خوانم و شعر
، موفق بوده ای اما در نوع بیان آن باید تلاش بیشتری داشته باشی. دوست دارم تصویرهای تازه و حرف های نو از زبانت بشنوم. زیاد شعر بخوان! هم شعر شاعران گذشته و هم شاعران معاصر را. مجموعه شعر چهارشنبه های بستنی سرودة خانم انسیه موسویان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برایت می فرستم. می توانی تصویرهای نو و دلنشین شعرهای این کتاب را که بیشتر دوست داشتی، در نامه بعدی برایم بفرستی. منتظر آثار دیگرت هستم. دوست تو در مرکز آفرینش های ادبی. ...
گورستانی با آثار بی شمار تاریخی در اصفهان+ تصاویر
نیز از آثار خط و حجاری نفیس است. --- قلم رمز آلود تعلیق از نمونه های منحصر بفرد قلم تعلیق بی گمان باید به سنگ قبر محمد کاظم واله اصفهانی خوشنویس و شاعر بزرگ عصر زندیه و اوایل عصر قاجار اشاره کرد. این اثر هم به لحاظ کیفیت بی همتای خط تعلیق و هم از نظر حجّاری از جاودانه های این قلم محسوب می شود. زیرا که زبان شعر ایهامی است و شعر خصلتی ظریف و تعلیق گونه ای ...
از مخالفت با موزه داری شاعران برای زبان مازندرانی تا تاثیر دل گپ در گردهمایی شاعران تبری
، فیروزکوه، کردکوی، بندرگز، گرگان و مهدی شهرِ سمنان که به زبان تبری سخن می گویند، شرکت کردند، اظهار کرد: تلاش شد در این سری، تنوّع در گویش های مختلف مانند گویش تنکابنی، سوادکوهی، رامسری، کجوری، گویشِ مناطقِ آمل، بابل، نور، کلاردشت و نیز شرق استان با پراکندگیِ مناسبی رعایت شود. سعیدی فر با بیان اینکه مجموعة دل گپ 2 و 3 را مهدی رازقی (تهیّه کننده) با همکاریِ محمّدرضا ولی (کارگردان)، وحید ...
با چشمان باز نگاه می کنیم
رمان به حاشیه رانده شد و مجموعه این اتفاقات باعث شد که من بیست و پنج سال هیچ شعری چاپ نکنم در حالی که در همین مدت نزدیک ده تا مجموعه شعر داشتم. یعنی هر روز شعر گفته بودم ولی چاپ نکرده بودم. در این فاصله ناگزیر به کارهایی پرداختم که آن ها هم البته در عرصه نوشتن بود، ولی به هرحال شاید بهتر بود که آن موانع در انتشار شعرهایم پیش نمی آمد، چون وقتی یک شاعر حتی یک سال شعرش را چاپ نکند ممکن است آن بخش از ...
عدالت آموزشی در کشور با دوره های آل جلال
که در استان های کشور پراکنده اند. افراد مستعد و صاحبان قلم که با برنامه ریزی روی استعدادشان به نتایج سودمندی خواهیم رسید. وی افزود: هم اکنون بنیاد برای شناسایی این استعدادها برنامه دارد و در قالب کارگاه های تخصصی تر با این نویسندگان جوان و توانمند کار می کند که نتیجه آن تولید یک مجموعه داستان و نگارش چند رمان است. خالق رمان بی کتابی سپس در خصوص نتایج نهایی دوره های آل جلال ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
مگر نویسنده ها هم می میرند؟
/غیبت هُدهُد تمامی نداشت/اما تو آن قدر مرد مُردی/که از قصاص ملک الموت صرف نظر کنی." بهنود بهادری شاعر و منتقد خوزستانی با اشاره به شعر پرویز اسلامپور که:"باید از فسخ لاشه متمرد/ آموخت/ خاک هرگز دعوت نمی کند/ می پذیرد" یادداشتی را خواند: "اجابت دعوت ما از پذیرفتن خاک است امروز. آری! همان که اسدی می دانست و نوشت:"پایان محل رؤیت است". نامی که بیشتر بعد از مرگ تکرار شود، نور که ...
همتی: دفاع مقدس یکی از دغدغه های اصلی من است/ نمایش نامه هایم، سفارش جامعه است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) مراسم رونمایی و معرفی مجموعه ای از نمایشنامه های سیروس همتی؛ هنرمند، سینما، تئاتر و تلویزیون در قالب کتابی تحت عنوان سه، سه عصر روز گذشته یکشنبه 25 تیر از سوی انتشارات کتاب نیستان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. این کتاب شامل سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند به قلم سیروس همتی است و به همین دلیل نام سه، سه برای آن در نظر گرفته شده است؛ در ...