سایر منابع:
سایر خبرها
کی روش چقدر خوب بود، چقدر بد؟
روش نشستیم آن جمله معروفش را گفت که نمی توانید زیر سایه درخت بشینید و آناناس بخورید و فکر کنید پیشرفت می کنید. کی روش می گفت این در فلسفه کاری اش جایی ندارد و تیم ها به اندازه ای که تلاش می کنند شانس موفقیت دارند. نمی دانم در این سال ها چند بار رودرویش نشستیم و گفت و گو کردیم ولی خوب می دانم هر مصاحبه با کی روش مثل یک کلاس آموزشی بود. گاهی جملاتش آدم را محصور می کرد. یادم هست بعد از آن ...
ابراهیم فیاض: مصادره به مطلوب جامعه و جامعه شناسی برای سرپوش بر مشکلات توسعه
تضعیف کنند. اساسا این ها برخاسته از بازار بودند و نوعی فلسفه تحلیلی ارائه می دادند که در دشمنی با شریعتی و جلال آل احمد بود. اصولاً علوم اجتماعی بر اساس انتقاد نفس می کشد چون مبنایش عدالت است؛ عدالتی که باید در همه ساختارها لحاظ شود. بر همین اساس اگر فلسفه و جامعه شناسی که دورکیم مطرح می کند سوسیالیسم را مبنا را قرار می دهد؛ هرچند کم کم در کارهایی مثل کارهای سن سیمون و ... به نوعی وجه ...
حکمرانان و سیاستگذاران به دانشگاه اعتماد کنند
...، دانشگاهی و پژوهشی کشور وظیفه تکلیفی در برنامه های خودش ارائه دهد. غلامی ادامه داد: این وظیفه یعنی مشارکت در سیاستگذاری، ارائه مسیرهای رشد و تعالی مبتنی بر دانش و علم است که در کشورهای توسعه یافته به معنای عام کلمه، مبنا و حرکت بر اساس استفاده از نخبگان علمی بوده است. وی اظهار کرد: اینکه در چه مسیر و دایره ای این توسعه ها و حکمرانی ها حرکت کرده است به مبنای تفکرات جوامع، اعتقادات ...
گفت وگوی چالشی بر سر چهارباغ تاریخی
به تقریب مدیریت در علوم انسانی اقتضایی است، اما آنچه می گوییم اقتضایی نیست و نیاز به چهارچوب نظری دارد. در این رابطه در طبقه بندی علم اقتصاد در مرتبه اول اقتصاد توسعه وجوددارد و سپس اقتصاد کلان، اقتصاد خرد و درنهایت سپردن کار به دانش مدیریت. این سیر استراتژی است اما چطور به دست می آید و چرا نباید در ابتدا به سیاست گذاری پرداخت؟ این دکترای اقتصاد ادامه داد: به خاطر اینکه متغیرهای اقتصادی زیاد است ...
کشور با رویکرد منفی در سیاست خارجی عقب می ماند
و از مسلمین خواسته که برای امرار معاش و نزدگی بهتر تلاش کنند. در قرآن مجید آمده: لیس للانسان الا ما سعی . این آیه به معنای این است که برای انسان هیچ چیز فراهم نمی شود مگر اینکه تلاش کند. در سال های پس از انقلاب اراده کافی برای برنامه ریزی در زمینه اقتصادی وجود نداشت و یا اینکه برنامه ها در عمل با چالش های اجرایی مواجه شدند؟ اقتصاد علم پیچیده ای است و بنده معتقدم حتی از فلسفه ...
سعیدی: حضرت زهرا(س) چرا از نابینا رو گرفت؟ / راهکار قرآن برای پیشگیری از گناه چشم چرانی
...، ادامه می دهد ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ ؛ این مسئله برای شما پاکیزه تر است . تزکیه هم در قلب حاصل می شود. نگاه به نامحرم که از قوه شهوت سرچشمه می گیرد. نگاه به نامحرم آنچنان اثر منفی بر قلب افراد می گذارد که ممکن است گاهی سال ها فکر فرد را به خودش مشغول کند. هرچند انسان ها ممکن است از طریق چشم به دیگر مسائل منفی گرایش پیدا کنند. مثل اینکه افراد با چشم خود مدام به زندگی تجملاتی دیگران چشم ...
تقابل میان نسل امروز و دیروز انقلاب؛ توطئه دشمن
زمانی که دیگر دانشجویان به منتقدان اعتراض می کنند آقا مایلند که دانشجویان منتقد حرفشان را بزنند بعد هم برایشان استدلال می کنند. در کجای جهان چنین اتفاقی می افتد؟ کد ویدیو دانلود فیلم اصلی حدادعادل گفت: من کتاب مختصری به نام " محض اطلاع " دارم که تحلیل محتوای جلد هفتم خاطرات اسدالله علم است . در آن جا نوشتم که عباس مسعودی ، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات ، نوکر حلقه ...
7 نماد مشهور و شناخته شده همرا با معنی و ریشه آن ها
.... نماد امروزی که بلوتوث را نشان می دهد، از دو نشان اسکاندیناویایی تشکیل شده است: Hagall که لغتی مشابه با H لاتین است و Bjarkan که معادل B در لاتین به شمار می رود. این دو نشان از نام هارالد بالتاند گرفته شده اند. نخستین دستگاه بلوتوثی نیز شبیه دندان بود و رنگ آبی داشت. 4- نماد پزشکی عده کمی از فلسفه این علامت (یک چوب همراه با دو بال و مار هایی که به دورش پیچیده اند) آگاهی ...
توصیه ای به محسن رفیق دوست
فارقِ فیلسوفان و سوفیستها می دانست. سفسطه گران (سوفیستها) ، از علم دکان ساخته بودند و تسمه از گرده شاگردان می کشیدند و خود را "حکیم" می خواندند. چیزی شبیه کلاسهایِ کنکور امروزی که رتبه تک رقمی را بر جای معرفت نشانده اند و رمّالیِ آکادمیک را فنِّ مطالعه معرّفی کرده اند. شاگردانِ سقراط خود را نه به لفظِ پر طمطراقِ حکیم و دانشمند و نخبه (سوفیست)، که به لفظ متواضعانه فیلسوف (فیلا+سوف= دوستدار ...
آلن پارکر؛ آوازه خوان عاصی در جشن عشاق
روزنامه آسمان آبی نوشت: آوازه خوان گروه پینک فلوید در اوج ترانه فریاد می زد: همه شما مثل آجر دیگه ای در دیوار می مونین این بند پایانی معنا ها و تفسیر های متفاوتی در زندگی شنوندگان ایرانی در آن سال های دهه 60 داشت. زمانی که شنیدن موسیقی آن هم نوع پینک فلویدش معنی اشتیاق و هراس داشت. آلبوم دیوار جایگاه مشخصی برای یک عشق موسیقی داشت. در آن سال ها هنوز دسته بندی ها این گونه نبود و یک موسیقی ...
خدمات متقابل انقلاب اسلامی و علوم انسانی
...، یا درباره فلسفه اجتماع، فلسفه رسانه و ... تولید دانش داریم. یا در حوزه مهدویت پسش از انقلاب فقط چند کتاب داشتیم که این تعداد رشد چشمگیر داشته و چند صد طلبه به صورت تخصصی در حوزه های علمیه در این باره تولید دانش کرده و مجلات تخصصی به این موضوع اختصاص یافته است و مقالات علمی در سطوح سه و چهار درباره مهدویت تالیف می شود که اینها همه نویدبخش آینده ای روشن در میدان علم و دانش است. ...
خاطرات جالب محمد هاشمی از مرحوم حسن حبیبی
مطالعه بودند و خیلی کم حرف می زدند. از نظر رازداری هم واقعا در حد اعلا رازدار بودند. اگر رازی برای آقای دکتر حبیبی گفته می شد محال بود که ایشان آن را برای فرد دیگری بازگو کند؛ حتی در خانواده و نزدیکان خودش مثل همسر یا برادرش. آقای دکتر حبیبی از حداقل ها استفاده می کرد بعد از انقلاب که ایشان مشاغل دولتی داشتند نسبت به حفظ بیت المال و عدم استفاده به جا از بیت المال بسیار حساس ...
امکان ها و اجبارها
اکراه از همین جا ناشی می گردد، زندگی با مسوولیت بقاء و استمرار و امتداد و رشد دارد؛ به عبارت دیگر، امور زندگی انسان و شرط بالندگی حیات وی، با حریت خدا دادی وی، سازگار و سازمند است؛ جبریت های ایجادی، امکان ستان هستند، و اگر امکان ها، از انسان ستانده شوند، زندگی آینده دچار ناچاری می شود، این ناچاری همان اجبار و اکراه و اضطرار است. معهذا، اجبارها انواع و اقسام دارند: 1- اجبارهای پنهانی 2 ...
ایران همیشه وطن آرامش یهودیان بوده است
تاریخی برای تأثیر متقابل فرهنگی یهودیان و ایرانیان بر یکدیگر وجود دارد. نقش ایرانیان یهودی در طب، داروسازی و مسائل فرهنگی مانند موسیقی و فلسفه، قابل انکار نیست. در سمت دیگر قضیه، موارد زیادی مثل نحوه لباس پوشیدن، غذاخوردن و حتی مراسمی که در اعیاد یهودی برگزار می شود نیز از فرهنگ ایرانی وام گرفته شده است. مثلاً، یهودیان ایران در ایام عید پسح -که نزدیک عید نوروز است- سبزه می کارند یا رسم عیدی دادن که ...
دکتر سروش و ادعای ناآشنایی علامه طباطبایی و شهید مطهری با ساینس و خامی در المیزان
نشنیده که علامه حتی برای نوشتن مطالب تفسیر المیزان بیش از بیست سال به یونسکو نامه می نوشت تا بنا بر آمار جهانی، تحلیلی را ارائه دهد؟! (در مورد زن و مسئله بکارت، هرج و مرج جنسی در مغرب زمین، راجع به ارث، عبادات، اخلاق، روابط زن و شوهر، اموال عمومی و...) [7] علامه به چه دلیل در حوزه علمیه شروع به گفتن فلسفه کرد؟ آیا واقعا مطرح کردن مسأله ای مثل تثلیث زاویه باعث نمی شود که مخاطبش را با ...
جواب میهم برانکو به پیشنهاد فدراسیون فوتبال
از ما سرمایه گذاری داشتند، به این مرحله نرسیدند. حتی برخی تیم های بزرگ مثل الهلال از مرحله گروهی هم صعود نکردند اما ما السد را که بودجه نامحدودی دارد، در نیمه نهایی حذف کردیم. ما از فشارهای موجود فرار نمی کنیم اما کارمان هم ساده نیست. باید این را بدانیم که همیشه همه چیز ایده آل نخواهد بود. یک شکست نباید ما را به زانو درآورد بلکه باید به ما انگیزه دهد تا فلسفه خودمان را جدی تر دنبال کنیم. در ...
“امام و آیت الله منتظری در حکم مفسد فی الارض اختلاف نظر داشتند”
به ما داشت. عموم آقایانی مثل آیت الله شریعتمدار، آیت الله گلپایگانی،آیت الله نجفی مرعشی، آیت الله سید محمد محقق داماد، آیت الله حائری (پدر خانم مرحوم حاج مصطفی خمینی و پسر مرحوم حاج عبدالکریم حائری موسس حوزه ی قم) در آن جا حضور داشتند. من هم با وجود سن کم، جرأت بحث کردن را داشتم و آن ها هم خیلی خوششان می آمد. البته کمی هم بلندپرواز بودم. در آن سفر، اولین بار بود که امام را می دیدم. ...
گزارش(1) | کرسی نظریه پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی"
...> دومین نکته ای که وجود دارد، موضوع علم معنویت به عنوان استعداد روحی قابل طرح است، [استعداد روحی که در رابطه با خدا شکوفا می شود]، مورد بعدی روش مطالعه در باب معنویت است، این هم موضوع مهمی است که در علوم دیگر اسلامی مورد توجه نبوده است، این روشی که پیشنهاد می شود در مطالعات معنوی و علم معنویت به کار گرفته شود. اگر فلسفه به این استعداد روحی توجه کرده است، فارغ از این که در حیطه موضوعی خود ...
به به، عجب باد گلویی!
، اما واقعیت آن است که جامعه ما حداقل در 20 سال اخیر هرگز در مواجهه با تیم ملی تا این اندازه دو قطبی نبوده و چنین واکنش های افراطی و ناسالمی نشان نداده است. اینکه چطور به این نقطه رسیدیم حتما قابل بحث است، اما بی گمان باید سهم بزرگی از این سیر قهقرایی را متوجه شخص کارلوس کی روش بدانیم. او همان کسی است که تقریبا همه مردم ایران در جام جهانی 2014 و چند ماه بعد از آن در جام ملتها هواخواه افراطی تیمش بودند ...
مناظره | هویت انقلابی یا انقلاب هویتی | خواسته انقلابیون ایران چه بود؟
... ممکن است نیازمند این باشیم که حداقل برای شناخت انقلاب به یک نوع فلسفه تاریخ جدید یا علم جدیدی رو آوریم، اگر این طور بخواهیم نگاه کنیم، این پرسش دقیق نیست که خواسته مردم چه بوده است، زیرا ما فقط به قاب عکس نگاه نمی کنیم، بلکه بایستی به قبل و بعد آن نیز توجه داشته باشیم. مجری: در هر صورت انقلاب ها غرضی را دنبال می کنند! نجفی: در زمان خودشان؟ مجری: چه زمان شکل ...
انس با قرآن در سیره نظری و عملی امام خمینی(ره)
مذهبی و مسلمان می دانید! قرآن می گوید کسانی که با دشمنان اسلام دوستی می کنند، مسلمان نیستند. او فقط ادعای اسلام می کند... خبرنگار خودش را جمع کرد. سریع رفت سراغ سؤال بعدی... (صحیفه امام، ج 11، ص78) 10- مبلّغ قرآن یازده ماه توی حرم حضرت عبدالعظیم؛ تحصّن کرد. آن جا یک دهه عاشورا منبر رفت. هر شب سه مرتبه یک مطلب را تکرار کرد، اول و وسط و آخر منبر. شب دهم، منبر آخر گفته بود: خدایا ...
چرایی حجاب علم توحید(سلوک عارفانه)
مولانا منافات دارد اجتناب کنند. پس علوم رسمی هر چند فلسفه و علم توحید، خود حجابند و هر چه بیشتر شوند حجاب غلیظ تر و افزون تر گردد.(1) 1- وعده دیدار، نامه های عرفانی امام خمینی(ره) به فرزندش سید احمد، ص 112
مراقب سیمرغ من باشید
نبوده اید. حتی وقتی آرم تئاتر شهر دستکاری شد کسی از شما اظهارنظر جنجالی نشنید. ترجیح شما این است که در سکوت خبری کار کنید یا این سکوت خودش نوعی اعتراض است؟ البته همان موقع که آرم تئاتر شهر دستکاری شد اعتراض کردم و خوشبختانه به حالت قبل برگشت اما معتقدم جنجال های بیش از اندازه برای خودنمایی است نه برای درست کردن کار. جزو طراحانی هستم که در سن جوانی خودم را به جمع بزرگانی مثل استاد ممیز ...
بررسی تریل آفرودرهای 250 سی سی ایران: موتورسیکلت هوندا CRF
بررسی کنیم و ببینیم برای آفرود روی دو چرخ چه گزینه های مجازی پیش رویمان هست. موتورسیکلت های با حجم کمتر از 250 سی سی (مثل کلاس 125 و 150 سی سی) اساساً توان آفرود نداشته و ارزش بررسی ندارند بنابراین فقط کلاس 250 سی سی و بهترین گزینه های ممکن مدنظر خواهند بود. ابتدا لازم است مختصر توضیحی در مورد موتورسیکلت کلاس تریل خدمتتان عرض کنم.کلاس تریل که با عنوان آفرود یا پرشی شناخته می ...
معرفی کتاب "نماد و اسطوره"
بر مقدمه و پیشگفتار، دارای 12 فصل است: در فصل اول به معنای لغوی نماد اشاره شده است و آن معنا این است: ظهور و یا ارائه یک حقیقت است که در قالب مصدر به صورت ظهور کردن و ارائه دادن بیان می شود. در فصل دوم گفته می شود که نماد ها به جهت تعدد جهات و اختلاف انواع و اصناف آن در علوم مختلف مورد بحث قرار گرفته اند و از میان همه علوم به صورت تفصیلی به دو علم فلسفه و عرفان اشاره می شود. در ...
مهم ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت
مسائل اجتماعی و فرهنگی امتدادی را شامل می شوند، یادآور شد : نیاز به یک دانش، علم، فرهیختگی و نگاه نخبگان علمی احساس می شود، دانشگاه اجتماعی واجد ویژگی گفت و گو با درون و برون است. معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: جامعه ای که ذائقه ها و نگرش های خود را احصا و برمبنای آن به حوزه سیاست گرایی و اقتصادی و اجتماعی ورود کند جامعه موفقی نخواهد بود چرا که بهره مند از این ...
محور سخنان ائمه جمعه استان کرمان
...: امام جمعه جیرفت در خطبه های این هفته نمازجمعه جیرفت ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: تغییر نگرش مردم از روحیه و مطالبات انقلابی به مادیات نقشه شوم دشمن بوده است از این رو همه هوشیار باشند تا در نقشه دشمن گرفتار نشوند. حجت الاسلام رضا سعادت فر با بیان اینکه درآیات قرآن کریم، فلسفه فرستادن پیامبر(ص) و تشکیل حکومت اسلامی تزکیه و تعلیم مردم شمرده شده است، اظهار داشت: با این دیدگاه جامعه ...
فلسفه برای کودکان؛ برنامه ای ذیل پارادایم تربیت
شناسی کودک، اصول راهنمایی و مشاوره سنجیده شود. پیامد این باور این است که فلسفه، چه به معنای محتوای فلسفی -مثل آنچه در کتاب دنیای سوفی دیده می شود- و چه به معنای روش -آنچه با عنوان فلسفه ورزی شناخته می شود و مهارت های استدلال، تفکر منطقی، واضح اندیشی و همه جانبه نگری را در بر می گیرد- به خودی خود، اقتداری برای در آستانۀ ذهن کودک قرار گرفتن ندارد. هر برنامۀ تربیتی یا آمورشی، روش ها و رویکردهای با ...
تبیین 2 مفهوم انقلاب و اسلامی
در همین خصوص، باید بدانیم که آیا تصور عمومی ما از انقلاب اجماعی است یا خیر؟ معمولا انقلاب را به دگرگونی در ساختار سیاسی تعریف می کنند که مورد قبول است. برخی نیز انقلاب را جا به جایی در افراد بی آنکه ساختار سیاسی دچار تغییر شود - دانسته اند. بنابراین بایدبررسی کرد که آیا در انقلاب، علاوه بر دگرگونی در ساختار سیاسی، افرادهم باید عوض شوند و ساختارهای فرهنگی و اقتصادی، اعم از رسمی وغیر رسمی، باید ...
فرایند رد و قبولِ اندیشه های ژرف، در پرتو پارادایم های روانی
انسان است؛ اما این تقسیم، مبهم است؛ ضمن این که انسان، ساحاتِ مختلف دارد، و نه سطح و عمق و باورها یکی از این ساحات است، که منطق در این جا مطرح است و ساحت دیگر روان است که ساز و کار خودش را دارد. پاسخ نویسنده کتاب به نقدها هادی جعفری در پاسخ به برخی از نقدها در آغاز گفت که همین نشست، مصداق ادعای مثنوی آدم هاست؛ یعنی خودِ وی به اثرِ خودش باوری ژرف دارد که با چند دلیل، رد نمی شود ...