فیلم روز صفر/قدمی بزرگ در تصویرسازی و بازنمایی موضوعات خاص
سایر خبرها
فیلمساز با دغدغه،فیلمساز بی دغدغه
ها احساس اضافی بودن به آن می دهد. کسی که مستند یا عکس هایی از حمله شیمیایی سردشت دیده باشد قطعاً می داند تلخی و غمناکی ماجرا چه حد بالایی دارد و این واقعیت چنان خود را بر فیلمساز تحمیل نموده که تلخی و مرثیه سرایی بر همه فضای فیلم غالب شده و شاید اشک تمام سهم بیننده از قصه باشد. مهدویان در مستند-داستانی هایش همیشه حق تقدم را به مستندگونه گی داده است و حد داستان سرایی را به قیود این حق ...
نگاهی به دو فیلم روز صفر و ابر بارانش گرفته
سوژه مشخص چیست، می تواند موضوع تحقیق و یادداشت های متنوعی باشد. آبیار با وجود عدم پرهیز از صحنه های اکشن، جذابیت اصلی کارش را روی جذابیت های ملودرام کار بنا کرده بود. دیدن وجوه عاطفی و عاشقانه تروریستی مثل برادر عبدالمالک ریگی به خودی خود جذاب است. اما روز صفر اصل ماجرای دستگیری ریگی توسط یک پلیس ایرانی را دست مایه قرار داده؛ داستانی که همه کلیت و پایان آن را می دانیم و همین ریسک کار را بیش تر می کند ...
یادداشتی بر فیلم مغز استخوان/ پایان باز، عبور از خط شکنی عُرفی- اخلاقی
مخاطب سُر می خورد وسط یک خانواده کوچک سه نفره که بیماری فرزندشان تبدیل به یک بحران شده است.( نقطه عطف دوم) کُنش خانواده در برابر این بحران، این دو ماجرا را به هم متصل می کند. نمودار دراماتیک داستان بعد از عیان سازی حقیقت پیش رو و رویکرد و تصمیم طرفین درقبال عریانی این حقیقت به نقطه اوج خودش می رسد... . پایان بازِ مغز استخوان، سهل ترین و در عین حال هوشمندانه ترین انتخاب برای فیلمساز ...
نگاهی به 6 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر؛ از آن شب تا خون شد
از نیمه به بعد، رسماً فاقد قصه است. به همین دلیل مشکل بزرگ سینما شهرقصه را می توان کُندی و البته کمبود ماجرا دانست. علی محمدی برای فیلم شوخی های فراوانی نوشته که شمار زیادی از آن ها بانمک نیست، با وجود این هرچه فیلم جلوتر می رود و از قصه خود فاصله می گیرد، بهتر می شود. حامد کمیلی در سینما شهرقصه بازی استانداردی ارائه کرده، اما ظرفیت نقش در همین حد است. آناهیتا درگاهی نیز معمولی است و چیزی به ...
روز بلوا فیلم بی خاصیتی است/ ای کاش به سینما نزدیک تر بود
یک کارشناس و منتقد سینمایی در نگاه نقره ای رادیو گفت وگو بیان کرد: وقتی یک تولید فرهنگی اتفاق می افتد آن تولید فرهنگی در پازل فرهنگ ما باید یک پیش روندگی داشته باشد و ما را از نقطه ای به نقطه دیگر برساند و در اوج خودش این است که سینما در سطح تمثیلی ما را جلو ببرد یعنی برای ما رویا و تصویر بزرگ درست کند. وی افزود: روز بلوا نبض مخاطب را خوب می شناسد و از یک نظام اقتصادی به هم ریخته صحبت ...
قصد نداشتیم یک پرونده سیاسی را بازکنیم/ روحانیت بخشی از جامعه است و قابل گفتگوست
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم روز بلوا با حضور عوامل و بازیگران این فیلم و اجرای منصور ضابطیان برگزار شد. برخی از منتقدین با اشاره به آنکه انتخاب کاراکتر روحانی به عنوان سوژه اصلی فیلم به نوعی چالش برانگیز است چرایی این انتخاب را از دست اندرکاران پرس و جو کردند و بهروز شعیبی (کارگردان) با اشاره به آنکه ایده اولیه فیلم بر اساس التهابات اقتصادی اخیر جامعه بوجود آمده است، گفت ...
خوب بد جلف 3 ساخته می شود
پیمان قاسم خانی کارگردان فیلم سینمایی خوب، بد، جلف 2: ارتش سری از برنامه ریزی برای ساخت قسمت سوم آن خبر داد. پیمان قاسم خانی کارگردان فیلم سینمایی خوب، بد، جلف 2: ارتش سری درباره ساخت قسمت سوم این فیلم گفت: خوب، بد، جلف 3 اردیبهشت ماه کلید می خورد و قصه اش ادامه قسمت دوم این فیلم خواهد بود. جعبه کیک زردی که در قسمت دوم به آن پرداخته شد، مانند استخوان کارتون پلنگ صورتی که بین همه دست به ...
حاشیه و متن پنجمین روز جشنواره فیلم فجر|محافظه کاری برنامه ضبطی هفت ، پایان کاملا باز کمدی قاسم خانی و ...
نقش بیشتری در مسیر معضلات اقتصادی داشته است. در وضعیت فعلی عماد خودش را از همه اتهامات تبرئه و وانمود می کند که از هیچ چیزی خبر نداشته است. سوال مخاطب این است که مگر می شود یک نفر پول به حسابش واریز شود و خودش نفهمد؟ مگر پیامک واریز برای صاحب حساب نمی آید؟ بابک حمیدیان به خوبی از عهده نقش یک روحانی متواضع و مردمی برآمده؛ ولی داریوش ارجمند همچنان دارد رگه هایی از نقش حشمت فردوس در سریال ...
تقوا؛ عنصر گمشده در روز صِفر
به گزارش جام نیوز ، سعید ملکان پس از سال ها فعالیت در عرصه تهیه کنندگی و چهره پردازی سینما، با کارگردانی فیلم روز صفر خود را به جرگه فیلم سازان ملحق کرد. داستان روز صفر در خصوص فعالیت های تروریستی عبدالمالک ریگی است و اگر چه مخاطب داستان را می داند اما در تمام طول فیلم میخکوب بر روی صندلی خود می نشیند تا سکانسی از فیلم را از دست ندهد. ملکان مخاطب را به دور از زمان و مکان، به همراه خود ...
گزارش روزانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر /5 ...و اینگونه عاقبت به خیر شدم!
نهایی او از ماجرا با عاقبت بخیری فرد بیگناه (که ما برای لو نرفتن قصه فیلم بدان اشاره نمی کنیم!) نکته ای است که برخی آن را پاشنه آشیل فیلم و ضامن نزدیک شدن به چنین مضامینی محسوب می کنند. اما اگر خیلی دچار بدبینی نباشیم همین که فیلمساز با رفتن به سراغ چنین سوژه ای، تابوی پرداختن به این حوزه ملتهب راشکسته و راه را برای وارد شدن نگاه های دیگر نیز هموار تر ساخته، امتیازی برای روز بلوا و سزنده اش به حساب ...
اشک تاریخ به پای تاول های مردم در "درخت گردو" + تصاویر
و حتی نمایش رگه های سیاسی ماجرا پرهیز می کند. از این روی درخت گردو انسانی ترین و البته فارغ ترین فیلم مهدویان است. بیشتر بدانید : فیلمی با بازی مهران مدیری و پیمان معادی در سکوت خبری کلید خورد! + تصاویر پشت صحنه فیلم در روایتی دوار از آخر شروع می شود و راویِ داستان، هما آموزگار روستای محل فاجعه است. ما از آخرین لحظات زندگی اوس قادر وارد ماجرایش می شویم و در حالی که مردی ...
روز صفر فیلمی از جنس وطن دوستی و غرور/ پیش فروش درخت گردو در 8 دقیقه
روز صفر است و مخاطب را در فرازوفرودهای فیلم با خود می برد و حس رضایت و افتخار مردم به قهرمان داستان را می توان در سکوت سالن و بازخوردهای پس از پایان فیلم مشاهده کرد. ممکن است به دلیل برخی صحنه های خشونت آمیز در فیلم، هنگام اکران عمومی برچسب +12 یا +15 بخورد اما این برچسب نه به دلیل شوخی های رکیک است و نه سیگار و مشروب و فحاشی، روز صفر می تواند هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساخت، در ...
تماشاچی و منِ نیمه نابینای جوان
شروع می شود که بازی بد طناز طباطبایی التهابش را می کشد. هرچه هست خود آن موقعیت است که البته قبلا بارها و بارها در فیلم های زیادی دست مایه درام قرار گرفته؛ پخش شدن یک فیلم خصوصی و... . بلافاصله بعد از سکانس اکشن طور حمله به استخری که فیلم در آنجا ضبط شده، قتلی اتفاق می افتد. در ادامه، ماجرا طوری جلو می رود که انگار قضیه رضایت گرفتن و اینها قرار است بولد شود اما این طور نیست. فیلم رسیدن یک مثلا ...
خبر فرهنگ
نمایش داده شود. بنابراین با افزوده شدن فیلم پسرکشی که به خیال آماده نشدن خورشید ، در روز سوم به جشنواره اضافه شد، تعداد آثار سودای سیمرغ به 23 فیلم رسید. از دیگر حواشی این روز، حضور نداشتن شهاب حسینی در نشست پرسش و پاسخ تنها فیلمش بود؛ البته کارگردان جوان آن شب (کوروش آهاری) وعده داد حسینی در نمایش های مردمی جشنواره، کنار آنها خواهد بود. عینک زدن مهران مدیری در تمام طول فیلم درخت گردو و بعد حاضر شدن ...
در نشست خبری روز بلوا مطرح شد: داریوش ارجمند حاج قاسم را به جشنواره کشاند/ تأثیرگذاری روحانیت مقوله ای ...
بیان روابط بین کاراکترها بود دور می شد. ما نمی خواستیم پرونده سیاسی را در این فیلم باز کنیم و در نیمه اول فیلم که کشمکش کارکترها برای مشخص شدن ماهیت اقتصادی موضوع بود، قصه به لحاظ روانی کند پیش می رفت و اگر جزییات بیشتری به آن اضافه می شد مخاطب از اصل قصه باز می ماند. کارگردان روز بلوا خاطرنشان کرد: این فیلم درباره اخلاق است و یک فرد مذهبی و کسی که در ظاهر مذهبی نیست، بایدبا اخلاق و عدالت ...
روز پنجم/ روز کمدی با رنگ آمیزی نقد اجتماعی-سیاسی
ایجاد می شود که آنها برای خلق یک درام پرتنش به جهت رویدادهای بیرونی که پیش برنده درام باشد و در عین حال پیچیدگی موقعیت را افزون کند، خط قصه ای را طراحی کرده اند که با همه جزئیات و پرداخت نمی تواند مکمل خط اصلی شود و به همین جهت کلیت قصه پیوستگی دراماتیک پیدا نمی کند. هرچند خط تلاش پسر جوان برای رفع اتهام از برادرش قرار است چهره تخت پدر بچه را شکسته و با ابعاد جدیدی مواجه کند تا شخصیت او را بسط دهد ...
در روز پنجم در پردیس ملت چه گذشت!؟
با این ماجرا، تبدیل به فیلم جذاب و نفسگیری شده که البته به خاطر مضمون خاصش هراس ما را درباره اکران عمومی اثر هم باعث می شود. با این همه احتمال نامزد شدن علی زرنگار در بخش فیلمنامه چیزی بود که در میانه ی تماشا به ذهن می رسید. در سانس دوم اما تماشای روز بلوا آن چنان که باید و شاید، کسی را به وجد نیاورد. هرچند که بهروز شعیبی روی سوژه داغی مثل مفاسد اقتصادی دست گذاشته بود اما سردی پرداخت و ...
دل هایی که با دیدن فیلم کیمیایی خون شد
و طراحی صحنه و لباس تعدادی از فیلم هایش، همچون گروهبان، ردپای گرگ، مرسدس و فریاد را هم خود به عهده داشت. فیلم های کیمیایی همچنان طرفداران خاص خود را داشت، ولی هرچه جلوتر آمد، مخاطب جدیدی به گیشه فیلم هایش اضافه نشد. عمده نقدی که به فیلم های اخیر او می شود این است که هنوز شخصیت های فیلم هایش با همان دیالوگ خوانی های خاص شان، در کوچه پس کوچه های تهران قدیم گیر کرده اند، در حالی که جامعه و مخاطبان ...
آهنگساز آل با چه آثاری در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد؟
مقوله اعتیاد بپردازیم؟ سینما که برای همیشه نباید آیینه عبرت جماعت شود، سینما باید به مردم حرکت دهد تا زمانی که مخاطب از سالن بیرون می آید نکات مثبت فیلم و قهرمانش را جذب کند و با آن همراه شود و یاد بگیرد مسائل منفی را در زندگی انجام ندهد. عبدی گفت: تا زمانی که قصه ها و ماجرا ها عمقی و تامل برانگیز نباشند و قهرمان نداشته باشیم سینما روز به روز جذابیت های خود را از دست می دهد. انتهای پیام/ ...
نگاهی به 5 فیلم با موضوع امنیت در سینمای ایران
به گزارش خبرگزاری رسا ، روز صفر راوی داستان دستگیری عبدالمالک ریگی بر فراز آسمان ایران از یک زاویه دیگر است و این تفاوت آشکارش با شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار است. حتما دستگیری ریگی مساله مهمی است که سینمای ایران و جشنواره را دوسال متوالی درگیر خودش کرده است. نکته مهم این است که روز صفر اولین تجربه پیوند سینما و دستگاه امنیتی کشور نیست و به احتمال زیاد آخرین تجربه هم نخواهد بود. اگر دست شیطان به ...
عدالت کلید واژه این داستان است/ باید یک بلوای درونی در همه اتفاق بیفتد
ارتباط با نقش های فیلم گفت: فکر می کنم در مورد نقش ها هر استنباطی کنید درست است. مخاطب می تواند هرگونه که دوست دارد فکر کند. شخصیت روحانی در این فیلم ساده لوح نیست. او هنگامی که در دایره خانواده قرار می گیرد و متوجه می شود که از اعتمادش سواستفاده شده است و بعد از آن دست به اقداماتی می زند. شخصیت ها در این فیلم نسبت به یکدیگر طراحی شده اند. نویسنده فیلم تصریح کرد: من آدم سیاسی نیستم و انتخاب ...
نیمه نخست فجر 38 چگونه گذشت؟/ سمفونی امیدها و ناامیدی ها!
...: روز صفر به کارگردانی سعید ملکان و آن شب به کارگردانی کوروش آهاری را می توان ویژه ترین فیلم های نیمه نخست جشنواره دانست. دو فیلمی که البته هر دو منتقدان بسیاری هم در میان اصحاب رسانه و منتقدان داشتند اما نمی توان کتمان کرد که از منظر سینمایی تجربه هایی ویژه برای سینمای ایران هستند. روز صفر در زمینه فیلم های تریلر و اکشن مختصات تازه ای از یک قهرمان سینمایی را در بستر یک ماجرای امنیتی به تصویر ...
روایت نقش متفاوت یک روحانی +عکس
باشد نه اینکه مخاطب را سردرگم و گیج کنی صرفاً به این بهانه که پایانی غافلگیرکننده داشته باشی و در قصه چرخش به وجود بیاوری. ما به پایان های زیادی فکر کردیم و چندین پایان بندی برای فیلم در نظر گرفتیم. اما در نهایت انتخاب درست به زعم ما برای این جنس فیلم همین بود. پایان فیلم باید متعلق به شخصیت اصلی قصه می بود. چون روز بلوا فیلم شخصیت محوری است و باید بهترین و درست ترین اتفاق برای عماد رقم می خورد ...
از شوخی ها تا تیپ بازیگران در جشنواره فیلم فجر
کشد که بزرگ ترین دغدغه اش آرزوی سفر به دانمارک است. روز و شب به این آرزو در ذهن خود پر و بال می دهد و دست آخر از این همه رویاپردازی مسافری نصیبش می شود که بعد از 8 سال از دانمارک بازگشته مردی که رویای او را زندگی کرده است. در سانس دوم ششمین روز از جشنواره به دلیل نمایش شهراورد تهران در ساعت 16:30 فیلمی اکران نمی شود. ...
فیلمی که تا مغز استخوان مخاطبان را به درد آورد/ تنش میان خبرنگاران و داریوش ارجمند بر سر روز بلوا
فیلم سینمایی خوب، بد، جلف2 کاملا فضا را تغییر داد. جشنواره ای که مملو از فیلم های تلخ است، با این اثر طنز از پیمان قاسم خانی کمی تلطیف شد. در نشست خبری این فیلم، قاسم خانی اعلام کرد از اوایل سال آینده فیلمبرداری خوب، بد، جلف3 کلید خواهد خورد. تغییر سالن نمایش فیلم های کوتاه و مستند از دیگر اتفاقات روز پنجم جشنواره بود. فیلم های این بخش به سالن های طبقات بالای جشنواره منتقل شده بود و همین موضوع باعث کم مخاطب شدن آن شد. انتهای پیام/ ...
روز صفر ؛ فیلمی با هواداران و منتقدان سرسخت
پرهزینه بوده است. شمار زیاد ماشین، موتور و ادوات جنگی، بازیگران زیاد، فیلمبرداری در مکان های شلوغ و... همگی برای تماشاگران بسیار جذاب خواهند بود. ضمن اینکه سینمای ایران فیلم اکشن درست و حسابی بسیار کم دارد و امکانات روز صفر در ساخت یک اکشن از هر فیلم اکشن دیگری در این سال ها بیشتر بوده و در میان همه این نکات، تماشای یک فیلم اکشن واقعی با صحنه های درگیری متنوع، می تواند اصلی ترین دلیل بسیاری از ...
آیا وظیفه داریم کام بیننده را تلخ کنیم؟
البته تکراری از لحاظ سوژه و پرداخت. فیلمی که به اصطلاح وظیفه خود می داند تا کام مخاطبش را تلخ کند و به او هشداری درباره یک آسیب اجتماعی بدهد. فیلمی با مضمون و درونمایه اعتیاد، که می خواهد اثرهای منفی این بلای خانمان سوز را در انحلال و فروپاشی یک خانواده نشان دهد. خانواده ای از طبقه متوسط رو به پایین که سیر به هم پیوسته مشکلات و معضلات کمرشان را شکسته است و به قولی نمونه وجودی این ضرب المثل هستند ...
حاشیه های جذاب از روز پنجم جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه
نویسنده فیلم بعد از توضیحاتی درباره محتوای پزشکی، شرعی، حقوقی داستان اشاره کند که برای نوشتن فیلمنامه او از طرف یک زن سی وهفت ساله ماجرا را روایت کرده و به صورت استفتا فرستاده هرچند پاسخی از هیچ کدام از دفاتر مراجع نگرفته است و همین امر باعث شده که فیلمنامه تغییر نماید. بهروز شعیبی که در روز پنجم جشنواره دو بار در سالن نشست ها حاضر شده بود، در بخشی از توضیحات نقشش در فیلم گفت که همیشه ...
نقشی که فقط مهران مدیری مناسب آن بود
روز گذشته در سینمای رسانه به نمایش درآمد و مهدویان بازخوردهای خوبی از نشست رسانه ای این فیلم گرفت. پس از پایان نشست رسانه ای، با این کارگردان جوان گپ کوتاهی زدیم که در ادامه می خوانید. جرقه فیلمنامه درخت گردو از کجا خورد؟ این داستان را برای اولین بار یک خانم برای من تعریف کرد که درباره این موضوع پژوهش کرده بود و یک نمایشنامه هم نوشته بود. وقتی قصه را برای من تعریف کرد بسیار ...
بازگشت شماره 6؛ با ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل استقلال
به گزارش “ورزش سه”، پرسپولیس در شرایطی در دربی حضور خواهد یافت که در اردوی این تیم تا قبل از شروع بازی بازیکن مصدومی در ترکیب ندارد و شجاع خلیل زاده به دلیل محرومیت تنها غایب بزرگ در جمع سرخپوشان محسوب می شود. گل محمدی که دومین دربی خود در قامت سرمربی را تجربه می کند، در شرایطی که پیش از این با تساوی بدون گل تقابل با استقلال را روی نیمکت خاتمه داده، اکنون در رویای اولین پیروزی به عنوان ...