روز بلوا فیلم بی خاصیتی است/ ای کاش به سینما نزدیک تر بود
سایر منابع:
سایر خبرها
قصه واقعی خروج سینمایی نشده است
به گزارش افکارنیوز ، جعفر گودرزی نویسنده و منتقد، از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر سه دوره جشن منتقدان با نگاهی به خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا به نقد آن پرداخته است. متن یادداشت بدین شرح است: اخبار فرهنگ و هنر - خروج بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا ست. فیلمی که از جهات زیادی به آژانس شیشه ای شباهت دارد. خروج همچون آژانس شیشه ای ...
فیلمی محافظه کارانه و پرادعا
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، رحیم احسان زاده منتقد سینما در یادداشتی درباره فیلم روز بلوا ساخته بهروز شعیبی نوشت. روز بلوا بر خلاف ادعاهایی که درباره عبور از خطوط قرمز و افشای شبکه فساد اقتصادی دارد، فیلمی به شدت محافظه کارانه است. روایت فیلم در قصه گویی و درام پردازی درباره شبکه فساد توفیقی دارد و نه در نزدیک شدن به شخصیت هایی که عضو این شبکه هستند. از این ...
به سینمای اجتماعی منتقد علاقه مندم؛ اما نمی خواهم در یک ژانر خاص بمانم/ این سینما به همه جور فیلم و ...
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ، لیلا زارع بازیگر شناخته شده سینما در جشنواره فجر سی و هشتم دو فیلم روز بلوا ساخته بهروز شعیبی و خون شد به کارگردانی مسعود کیمیایی را ایفای نقش کرده است که هر دو در سینمای اجتماعی قرار می گیرند. فیلم هایی که به دست به نقد برخی موضوعات هم می زنند. بویژه اینکه در فیلم روز بلوا در نقش دختری مذهبی از یک خانواده سرمایه دار و متمول ...
درامی که نمی تواند نبض مخاطب را در دست گیرد لاله محمودی I عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
وام گرفته از سبک داستانهای اصغر فرهادی است.و از این رو با توجه به قصه و فضاسازی و شخصیت پردازی و روند داستان و رخدادهاف این پایان، به نوعی می تواند سرپوش گذاشتن بر همه ضعف های فیلمنامه و به شکلی فرار به جلو از سوی فیلمنامه نویس باشد. ساختار اما از فیلمنامه جلوتر حرکت می کند. از بازی بازیگران به ویژه نوید پور فرج و بابک حمیدیان که در ایفای نقش های خود و ارائه تصویر دقیقی از شخصیت منطبق با ...
روز بلوا با قصه ای شبیه به سریال های مناسبتی
های فیلم روز بلوا، تصویر برداری آن بود. در نماهایی که عماد به تنهایی حضور داشت، طوری فیلمبرداری می شد که عماد، جز کوچکی از تصویر باشد. این نوع فیلمبرداری، می خواست به مخاطب این موضوع را القا کند که عماد فقط جز کوچکی از این قصه است و البته اینکه او فقط می تواند یک تأثیر کوچک در مواجهه و مقابله با چنین آسیب های اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. پاپوش دوختن برای عماد توسط یک دختر، یک کار نخ ...
دبیر جشن منتقدان سینما در گفت و گو با "عصرایران": با بحران جدی مخاطب سینما مواجه هستیم
. فیلمی که خود زندگی است و حتی زمان بلند فیلم مخاطب را خیلی آزار نمی دهد. باید لحظه به لحظه با این فیلم همراه شد و دوربین هم مانند شخصیت های فیلم آرام و قرار ندارد و قصه ای شبیه این روزهای جوانان ما را روایت می کند که با آزمون و خطا پیش می روند. فیلم خاصی است که ممکن است هر کسی آن را دوست نداشته باشد و ممکن است دیدگاه صفر و صدی در مورد آن وجود داشته باشد. این منتقد سینما با بیان اینکه اکنون ...
گزارش نشست خبری روزبلوا
. نویسنده فیلم تصریح کرد: من آدم سیاسی نیستم و انتخاب شخصیت روحانی به این دلیل بود که در ساختار جامعه اثر گذاری بیشتری دارد. من در این فیلم به درام فکرکردم و به دنبال تعریف شخصیت فرد روحانی او را مردی تصور کردم که دچار لغزش می شود و تلاش می کند آن را اصلاح کند. کارگردان روز بلوا در ارتباط با نقش های فیلم گفت: فکر می کنم در مورد نقش ها هر استنباطی کنید درست است. مخاطب می تواند ...
شعارزده و سطحی نگر شبنم محمودی شرق I عضو انجمن منقدان و نویسندگان سینمایی ایران
بهروز شعیبی بعد از تجربه دارکوب در حوزه سینمای اجتماعی خانوادگی و سیانور در حوزه سینمای تاریخی این بار به سراغ یک موضوع روز رفته است. وی تلاش کرده تا مضمونی را انتخاب کند که حاشیه برانگیز باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. قصه درباره فسادهای مالی و رسوایی های مالی در سطح کلان دولتی و حکومتی است و در این بین یک روحانی متوجه می شود که بدون اطلاع و تمام قد در میانه این فسادها قرار گرفته. از یکطرف پدر ...
روز بلوا درباره اخلاق است
اش در سینما گفت: من برای پذیرش هر نقشی تحقیق می کنم و با افرادی که به آن نقش نزدیک هستند، دیدار و گفت وگو می کنم. شعیبی گفت: روز بلوا درباره اخلاق است و یک شخصیت مذهبی با کسی که در ظاهر مذهبی نیست، باید در کنار هم با اخلاق و عدالت همزیستی داشته باشند. خیلی از کسانی که مذهبی هستند برای این مذهبی شده اند که اخلاقی تر باشند و خیلی از کسانی که در ظاهر مذهبی نیستند، اما به اخلاقیات متعهد هستند. وی در پایان گفت: ما مشاور روحانی داشتیم و قرار نبود بگویم همه روحانیت این است. انتهای پیام/ 121 ...
بالاخره جشنواره فیلم فجر با نام حاج قاسم متبرک شد!
...، سیدعلیرضاعلویان(صداگذار)، سارا سمیعی(طراح لباس)، کامیاب عشایری(طراح صحنه) و سحر عصرآزاد(منتقد) و اجرای منصور ضابطیان برگزار شد. روز بلوا با دستمایه قرار دادن زندگی یک روحانی که منتقد وضع اقتصادی موجود در رسانه و دانشگاه است و اتفاقا یک زندگی لاکچری دارد و با روحانیت قم فرق می کند و کمی بعد، خود به جهت فعالیت های غیرقانونی برادر و پدر همسرش، با اتهامات سنگین مالی روبرو می شود و وقتی متوجه سوء ...
روزی که صفر شد
.... امیر جدیدی نیز قهرمان کلاسیک خوبی نیست که به شکلی باورپذیر در پی دستگیری و در نقطه مقابل این شخصیت ایفای نقش کند. ازآنجایی که هیچ کدام در قالب هایی که برایشان تعریف شده قرار نگرفته اند اثربخشی کمی برای این دو نقش دارند. در فیلم روز صفر فرض بر آشنا بودن مخاطب از این داستان و شخصیت ها گذاشته شده است. ازآنجایی که شخصیت سهیلی ما به ازای خارجی دارد، فرض بر این است که مردم عبدالمالک ریگی را می ...
امیدوارم روز بلوا نامزد سیمرغ شود / به برچسب زدن ها فکر نمی کنم
قطعاً با قصه و شکل دیگری خواهد بود. بازیگر طلا و مس در خصوص تکرار کاراکتر روحانی در فیلم هایش و ریسک استفاده از این کاراکتر در روز بلوا تشریح کرد: در روز بلوا در لحظه اول شروع فیلم قرار نبود فیلم راجع به روحانیت باشد اما با تصویر سازی اولیه نقش و زمانی که خصوصیات آن را کدگذاری کردیم به یک شخصیت مذهبی مثل روحانی رسیدیم در حالی که راجع به این موضوع تصمیمات اولیه نداشتیم اما وقتی سراغ ...
نشست خبری "کشتارگاه"| عباس امینی: فیلم من تکراری نیست
سالن است که به آن منتقدم و مخاطب را آزار می دهد. سالن زیربار خواسته های ما برای صدا نمی رود و مخاطبان سینما عموماً در سالن اذیت می شوند. اما منظور ما از شیوه و نوع صداگذاری این بود که شنونده و بیننده را تحت فشار قرار بدهیم تا سختی موقعیت برای بیننده ایجاد شود امینی درباره لوکیشن فیلم گفت گه چون اهل آبادنم دوست داشتم که فیلم در آنجا باشد و البته عموم قصه تخیل نبود. همینطور وی در پایان درباره تکراری بودن فضای فیلمش گفت که فضای این فیلم تکراری نیست. انتهای پیام/ ...
تنور جشنواره فیلم فجر گرم تر شد / اکران سانس های ویژه در ایستگاه های فجر خوزستان
جذاب باشد. آمنه رحیمی که از تماشاگران فیلم است می گوید: با توجه به اینکه روز بلوا جزء فیلم های برتر آرای مردمی بود آن را برای تماشا انتخاب کردم، البته دوتا دیگر از فیلم های جشنواره را هم دیده ام اما به نظرم روز بلوا از همه بهتر بود. رحیمی با بیان اینکه در این فیلم مسئله روز جامعه بولد شده می افزاید: به نظر من از نقاط ضعف فیلم عدم پرداخت به پشت پرده ها و برخی واقعیت هایی است که ...
کشتارگاه؛ روایت اتفاقات روز جامعه
فتحی بازیگر سینمایی کشتارگاه گفت: سعی کردم به نقشم نزدیک شوم با تئاتر شروع کردم و به این موضوع افتخار می کنم. سحر عصر آزاد منتقد سینما نیز با اشاره به اینکه نگاه کارگردان این فیلم از مستند گرفته شده است و این تحسین برانگیز بود گفت:، اما در دنیای فیلم سازی در سینمای داستانی هم این مستند برجسته می شود. از بازیگران حرفه ای در نقش ها به درستی استفاده می شود. وی افزود: مستند در بستر قصه و درامی که ملتهب و داغ شروع شد. این دغدغه مندی اگر ادامه پیدا کند می تواند متمایز شود و شبیه دیگران نشود. ...
نگاهی به فیلم خون شد/ شوخ ما را پیش چشم ما میار
سینماسینما ، ابراهیم عمران جهان بینی و دنیای ذهنی مسعود کیمیایی همانی است که در نیم قرن پیش در شاکله و روح و روانش نضج گرفته و کیست که نداند از فرط تکرار موتیف هایش، دیگر هر مخاطب عام و عادی سینما نیز می تواند المان های او در فیلم سازی را در طرفه العینی کشف نماید. نماهای بسته، موسیقی خاص، چاقو، حمام، قطار، همه و همه در کنار هم رفاقتی را معنا می بخشند که او عاشقانه آنها را می ستاید. در ...
دنبال دیدن قهرمان و ضدقهرمان در سینما هستم / وقتی سیاه نمایی انجام می شود و پایان آن نیز نقطه را با سیاه ...
با فضای جشنواره جلو می رویم. بازیگر اخراجی ها 2 در خصوص دغدغه های خود در جشنواره اظهار کرد: در جشنواره به دنبال دیدن قهرمان و ضدقهرمان در سینما هستم که این روزها کمرنگ شده است که تا کنون تنها در فیلم روز صفر شاهد آن بودم بعدازآن به دنبال دیدن قصه خوب با یک راهکار مثبت در جشنواره هستم همچنین قصه ملی مانند درخت گردو و بیشتر دلم می خواهد کارگردان علاوه بر اینکه فیلمی بسازد، به عنوان یک ...
گزارش تصویری بانی فیلم از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر 38
می آید بازیگر محدود می شود. من دوست دارم نقش های درام هم بازی کنم اما همیشه فیلم های کمدی مخاطب بیشتری دارند. سعی دارم در انتخاب هایم تعادلی بین فیلم های درام و کمدی برقرار کنم. شعیبی هم در نشست خبری روزبلوا تصریح کرد: بر این باورم که روحانیت بخش تاثیرگذار جامعه است و در این فیلم قرار بوده که درامی را بر همین اساس شکل دهیم. فکر می کنم در مورد نقش ها هر استنباطی کنید درست است. مخاطب می ...
جزئیات نامه سازمان سینمایی درباره نمایش آشغال های دوست داشتنی اصل / پخش فوتبال به جای فیلم سینمایی
. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد باز هم به ساخت فیلم درباره افغان ها ادامه دهد یا نه، بیان داشت: شاید در تلویزیون برای کسی تماشای فیلم یا سریال درباره افغان ها جذاب نباشد؛ اما در سینما مخاطب هر تصمیمی که بخواهد می گیرد و می تواند این فیلم را برای تماشا انتخاب کند یا نکند. تا روزی که احساس کنم هنوز قصه درباره افغان ها وجود دارد و جذاب است به ساخت فیلم درباره آن ها ادامه ...
روز فوتبالی فجر
دربی منتقدانی هم داشت مثل عباسی امینی، کارگردان فیلم کشتارگاه یا سحر عصر آزاد منتقد فیلم. با وجود همه اینها مخاطبان جشنواره سی وهشتم در پردیس سینمایی ملت بالاخره در میانه های یک رویداد سینمایی با فوتبال به وجد آمده بودند؛ کسانی که در اکران های روز پیش نه از مغز استخوان و روز بلوا به وجد آمده بودند و نه حتی از خوب بد جلف که انتظار می رفت کمدی جانداری باشد. البته وضع فیلم ها در روز ششم کمی بهتر ...
آهنگسازان ایرانی به راحتی می توانند در سطح جهان بدرخشند/ چیزی از موسیقی سینمای روز دنیا کم نداریم +فیلم
کارن همایونفر، آهنگساز مطرح سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا با اشاره به حضور خود در جشنواره فجر سی و هشتم با دو فیلم خروج و روز بلوا و معیاری که برای پذیرش این فیلم ها دارد، بیان کرد: من بعد از 30 سال کار کردن در بالاترین سطح سینما و همکاری با فیلمسازان خوب، قطعاً حق انتخاب دارم. البته برای هفت فیلم در سال جاری موسیقی ساختم که فقط دو فیلم به جشنواره رسید ...
در حال وهوای دربی!
که همه چیز به شکلی بچگانه به پایان می رسد، مخاطب با حجم عجیبی از انفعال در قصه مواجه است و پرسش های بسیاری که داستان نمی تواند به آنها پاسخ گوید. برادران محمودی از سوژه یک فیلم کوتاه که حداکثر بیست دقیقه روایتگری می دهد، اثری طولانی ساخته اند که هم قصه ندارد و هم ریتم در آن دخیل نیست. روایت پس از آن بیست دقیقه ابتدایی، به سوی نقطه ای حرکت نمی کند و مدام در حال درجا زدن است. فیلم بیش از آنکه بر ...
ابر قهرمان ایرانی
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز ؛ مریم کثیری منتقد و کارشناس ارشد رسانه در این یادداشت می نویسد: پسرک برای دین خدا کمربندی انتحاری می بندد و حالا در تقابل عاطفه ودین، قهرمان داستان عشق به خواهر را جایگزین عشق به خدا می کند تا از فاجعه ای جلوگیری کند. این روح تمام قصه است؛ او یک ابرقهرمان سکولار است که به جدال با یک ایدئولوژی می پردازد. حتی در سکانس هایی از فیلم این جدال فراتر می رود و ...
درخت گردو و اهمیت آن در سینمای ایران
درام را خیلی خوب می شناسد و از مستندترین روایات قصه می سازد. مهدویان با مهندسی ساختمان درام، مخاطب را محو داستان می کند. او در درخت گردو داستان یک کُرد شریف و عاشق پیشه را به گونه ای روایت می کند که جنگ پی رنگ آن قرار می گیرد. اوس قادر عاشق زن و فرزندانش است و در کنار آنها و هم روستایی هایش روزگار می گذراند که سایه شوم جنگ تمام آرامش او را یکجا می گیرد و به یغما می برد. او دایره المعارف ...
مشهورترین کارگردان های افغان، فیلمی درباره مدافعان حرم می سازند
سهیلی در آن زمان هنوز چهره نشده بود. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد باز هم به ساخت فیلم درباره افغان ها ادامه دهد یا نه، بیان داشت: شاید در تلویزیون برای کسی تماشای فیلم یا سریال درباره افغان ها جذاب نباشد؛ اما در سینما مخاطب هر تصمیمی که بخواهد می گیرد و می تواند این فیلم را برای تماشا انتخاب کند یا نکند. تا روزی که احساس کنم هنوز قصه درباره افغان ها وجود دارد و جذاب ...
در آینده فیلمی درباره مدافعان حرم خواهم ساخت
انتخاب کند یا نکند. تا روزی که احساس کنم هنوز قصه درباره افغان ها وجود دارد و جذاب است به ساخت فیلم درباره آن ها ادامه خواهم داد. وی درباره اسم این فیلم عنوان کرد: وقتی می گوییم مردن در آب مطهر به این معنی است که یک آدم برای رفتن به کشوری دیگر باید دین خود را کنار بگذارد و دین آن کشور را برگزیند و این اجبار به معنی مرگ است. کارگردان فیلم مردن در آب مطهر درباره لهجه متین حیدری ...
نگاهی به دو فیلم مغز استخوان و مردن در آب مطهر
داستانی ملتهب و جسورانه را انتخاب کرده که ابعادی انسانی دارد و می تواند مخاطب را با خود همراه کند اما برخلاف انتخاب سوژه جسورانه اش در بسط و گسترش داستان و نزدیک شدن به لایه های پنهان این موضوع محافظه کار عمل می کند و موضوعی بکر را هدر می دهد. اولین گام در باورپذیری داستان و کنش و واکنش شخصیتهای آن انتخاب بازیگرانی است که متاسفانه همخوانی با نقششان ندارند و یا در حال تکرار کردن یک تیپ از پیش امتحان ...
روزنامچه فجر 5؛ دور زدنِ قانون قصاص و عداوة الشرع
: سام (سام درخشانی) و پژمان (پژمان جمشیدی) طرح آرگو2 را در ایران به طور ناخواسته نقش بر آب می کنند. این فیلم در ادامۀ خوب، بد، جلف (1394) ساخته شده، اما بدون حضور حمید فرخ نژاد. به جای او، یک مأمور امریکایی به نام فربد (حامد کیلی) به فیلم آمده که با گروهش قرار است در پوشش ساخت فیلم، کیک زرد رادیو اکتیو را از ایران بربایند. الگوی فیلمنامه، همان قصۀ بازرس کلوزو در مجموعۀ پلنگ ...
کارگردان"تومان": فیلم من بدقلق است!/ بخشی از زندگی خودم را ساختم
دور می بینیم که پشت به دوربین درحرکت است، می خواستم این موضوع را به مخاطب برسانم که در پس همه اتفاقات یک زن همیشه هست که حواس او به همه ماجراها بوده، اما نقش او خیلی هم پررنگ نیست. چرا فیلم از زمان طولانی بهره می گیرد؟ ما تلاش زیادی کردیم که راش های فیلم را کوتاه کنیم؛ حتی این فیلم تدوین های مکرر شد؛ چراکه برای آن پایان های متفاوتی درنظر گرفتیم. شاید به همین دلیل است که مخاطب چندین ...
خداحافظی قهر آمیز فرامز قریبیان در روز جنجالی فیلم فجر/ آمار مردمی تا روز هفتم
معرفی بازیگران جدید به سینما بود. چرا باید حلقه انتخاب بازیگر محدود به چند نفر باشد. یکی از کارکرد های جشنواره فیلم فجر باید معرفی بازیگران جدید باشد. ربیعی درباره روند تحقیقاتش گفت: برای انتخاب سوژه، ابتدا قصه من را جذب می کند، نه مضمون. من برای ساخت فیلم تحقیقات فراوانی انجام دادم و در پژوهش هایم محدود ترین سند، خاطرات آقای ری شهری بود. اگر بخواهم منابع را بیان کنم بسیار است. ...