سایر منابع:
سایر خبرها
انتشار کتاب های شاعر رودسری
اهالی شعر و ادب چاپ شده است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رودسرگفت: شعبانعلی کریمی عروس محله از شعرای پیشکسوت و مطرح آیینی و مذهبی این شهرستان و منطقه است که از شاعران جوان انتظار می رود با بهره مندی از پیشکسوتان در عرصه های مختلف، از آثار این عزیزان استفاده کنند. کمال عباس نژاد در پایان تصریح کرد: کتاب شعر گیلکی نسیم وطن از آثار این شاعر در آینده نزدیک چاپ می شود. ...
درباره اقبال سپهری
به سپهری و شاعران عرفان گرا می تاختند و عنوانی که رضا براهنی به سپهری داد تا سال ها بر پیشانی شعر و شخصیت نجیب و محترم او ماند و برای بسیاری، سپهری بچه بودای اشرافی باقی ماند. در روزگاری که روشنفکران به یاد خلق و جامعه بی طبقه افتاده بودند، غربت شاعری که نگران بود چرا کسی در قفسش کرکس نیست، چیز عجیبی نبود. پیروزی انقلاب اسلامی و درگیری های گروه های سیاسی و تفکرات مختلف در عرصه اجتماع، به ...
انتشار نامه ای مهم از شهریار خطاب به مردم ایران پس از 40 سال+ دستخط
رشک هم عصران نیز می شد. شهریار در شعر علاوه بر تأمل و مطالعه شاعران و سرآمدان ادب فارسی، از مطالعه اشعار سرایندگان ترک زبان و آذری نیز غفلت نکرد؛ همین موضوع سبب شد تا شاعری در آذبایجان ظهور کند که نه تنها در شعر فارسی که در ادبیات ترکی نیز آغازگر سبکی جدید باشد. اولین دفتر شعر او در سال 1310 با مقدمه ملک الشعرای بهار و پژمان بختیاری منتشر شد. شهریار پس از آن منظومه حیدر بابایه سلام را ...
سعدی پرچمدار الهیات عاشقانه
ایم تا از سعدی بگوییم و بشنویم. از دکتر قربان ولیئی بیشتر از آنکه کتاب های پژوهشی منتشر شود، مجموعه شعر منتشر شده است، اما تسلط این استاد دانشگاه به ادبیات فارسی و زیروبم شعر شاعران بزرگ آن قدر زیاد و مثال زدنی است که هر شعردوست و ایران دوستی شوق نشستن پای درس گفتارها و کلام ایشان را دارد. بخشی از گفت وگوی ما را با دکتر قربان ولیئی درباره سعدی و شعر او می خوانید. * اگر کسی از شما درباره ...
دکتر ضیاء موحد: سعدی با شجاعت از عشق سخن می گوید
خدمت را به زبان فارسی کرده است، اما اگر حافظ را نداشتیم، یک شاعر اعجوبه تراز اول در سطح جهانی را نداشتیم؛ بنابراین من نمی خواهم این دو شاعر را با هم مقایسه کنم. سعدی اگر ویژگی برتری در قیاس با دیگر شاعران دارد، این برتری در شعر عاشقانه انسانی است. ما هیچ شاعر دیگری نداریم که مثل سعدی با شجاعت درباره عشق سخن بگوید: یک امشبی که در آغوش شاهد شکرم/ گرم چو عود بر آتش نهند غم نخورم یا میان ما به ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
چهارمین حضور بهاری قیصر امین پور در کتابفروشی ها
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : دفتر کامل اشعار قیصر امین پور برای چهارمین نوبت با شمایلی تازه توسط نشر مروارید، روانه بازار کتاب شد. به گزارش خبرنگار مهر ، انتشارات مروارید برای چهارمین نوبت مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور را روانه بازار کرده است. این مجموعه شامل دفاتر شعر این شاعر است که از سال 1359 تا 1385 منتشر شده اند. دستور زبان عشق ، گل ها همه آفتابگردان ...
سعدی شاعری که مرزی برای اشعارش وجود ندارد/جهان شعر سعدی را می شناسد
مردم کشورش برای دوستی در زمان شیوع بیماری کرونا از شعر معروف سعدی استفاده کرد و سخنان خود را با شعر شاعر بزرگ ایرانی آغاز کرد. سعدی به عنوان شاعری الهام بخش در دنیا شناخته می شود به نحوی که هانری ماسه ادیب نامدار فرانسوی در کتاب خود به ستایش این شاعر نامدار ایرانی پرداخته است. شرفشاهی پیرامون وظیفه جامعه امروز در قبال خدمات ارزشمند سعدی به عنوان شاعر نامدار ایرانی خاطر نشان کرد: سعدی با ...
دوازدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی تیرماه 99 برگزار می گردد
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، توجه به شعر کودک و نوجوان و ایجاد جایگاه مناسب این رده سنی بین هنرمندان فعال در حوزه ادبیات ، تولید و انتشار آثار فاخر ادبی با موضوع فرهنگ منور رضوی ویژه کودکان و نوجوانان، گرامیداشت پدیدآورندگان آثار فرهنگی و ادبی در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع) و معرفت افزایی آحاد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان نسبت به شخصیت والای امام ...
نگاهی به عناوین کتاب مهر و ادب
این کتاب 230 صفحه ای با شمارگان یک هزار نسخه از سوی موسسه نور کمره و چاپ نهضت انتشار یافته و راهی کتابفروشی ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای اهالی مطالعه و علاقه مندان به ادب و شعر 15 هزار تومان است. این کتاب علاوه بر سرح زندگی سراینده اشعار، آثار این شاعر را در بخش های مختلف غزلیات، قطعات، مثنوی، مسمط، چهارپاره، قصاید، نیمایی ها، رباعیات، دوبیتی ها و تک بیت ها تقسیم ...
بهار در میانه سنت و تجدد
کرده و شعر های خوب و ماندگاری هم در آن قالب ها از خود به یادگار گذاشته است، ولی تبحر خاص او در قصیده سرایی بوده و اگر از چند غزل و تصنیف به یادماندنی او بگذریم، اشعار مشهور و زبانزد وی همه در این قالب سروده شده است. قصاید بهار در یک نگاه کلی، سنگین، محکم و استوار است و آهنگ کلام قدما و فخامت و صلابت شاعران سده های چهارم و پنجم و ششم را دارد. از این رو برخی بر او تاخته و شعرش را شعر مضمون و ...
نامه ی مهم استاد شهریار خطاب به مردم ایران و آذربایجان+دستخط
به گزارش آناج، انتشار اشعار ناصواب، تفرقه آمیز و جعلی منتسب به شهریار شعر و سخن ایران که از دیرباز تاکنون ادامه دارد، باعث شد تا یکی از فعالین حوزه ادبی نامه ای را با دستخط مرحوم استاد شهریار و در پاسخ به این اتهامات منتشر کند. محمد طاهری خسروشاهی، پژوهشگر ادبی در صفحه شخصی خود با انتشار این نامه و در پاسخ به این اتهامات، نوشته است: "بعد از پیروزی انقلاب، در تداوم مخالفت برخی از ...
شاعر ایرانی که نامش بر رئیس جمهور فرانسه نهاده شد
... تأثیر سعدی در جامعه ی فرانسه فرانسویان از سال 1634 با سخنان شورانگیز سعدی شیراز آشنا شده اند و به پیروی از او داستانها نوشته اند و شعرها سروده اند، آن سان که تا سده ی هژدهم گلستان را دو بار به فرانسه ترجمه کردند و هر یک از این ترجمه ها را چندین بار به چاپ رساندند و با این همه این را کافی ندانستند و در سال 1789 برای سومین بار ترجمه ای دیگر به فرانسه از گلستان را آبه گودن انجام داد. پس از ...
سعدی گذرنامه فرهنگی ماست/پرت پلاهای شاعرانه امروز حکمتی ندارد
نظام آموزشی و زیست و تفکر ایران در سال های اخیر، نوع پیوند نسل جوان و حتی میان سال با آثار این شاعر گرانسنگ و نیز شاعرانی در زمره وی را تغییر داده است. به همین بهانه و در سالروز بزرگداشت سعدی با این سوال، سراغ برخی از شاعران رفتیم که حرف و کلام سعدی برای امروز ما چیست؟ این سوال را با این منظور پرسیدیم که چه طور می توان از کلام و سخن سعدی برای ساختار و بافتار زندگی و زیست امروز ایرانیان ...
صنایع آسان فهم در آثار شیخ اجل/ ارادت قلبی سعدی به زاهد تبریزی
که این راه را پیش از سعدی گشوده بودند. این تاثیر را در مضمون هایی که سعدی در شعر و نثر به کار برده به وضوح می بینیم. او برخی اشعار متنبی را به عینه در گلستان آورده و در برخی موارد آن را ترجمه هم کرده است مانند بیت کس نیاموخت علم تیر از من/ که مرا عاقبت نشانه نکرد . رمز موفقیت؛ محاوره و گفتار عامیانه همین موضوع باعث شده است که از پس قرن ها ما اکنون به زبان سعدی حرف بزنیم ...
یکم اردیبهشت ماه، روز سعدی + زندگینامه
به گزارش ایمنا اولین روز از دومین ماه سال روز بزرگداشت شاعر بزرگ و پر آوازه ایرانی، استاد سخن، سعدی شیرازی است که همه حداقل یک بار شعر مشهورش را با مضمون "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند" را شنیده و یا خوانده اند. تاریخ روز سعدی اول اردیبهشت هر سال در ایران روز بزرگداشت سعدی است. تاریخچه روز سعدی مرکز سعدی شناسی ایران از سال 1381 روز اول ...
این حکایت؛ حکایت نفوذ است و بس!
محمد امین موسوی به یاد دارم در زمستان 98 یکی از روزنامه های داخلی اقدام به انتشار صفحه شعری درباره کشور عزیزمان ایران کرد. هدف این بود که از زبان شاعران، ایران و ایرانیان توصیف شوند و بر بزرگی این سرزمین تأکید شود. اما کدام شاعران نام و اثرشان برای روزنامه دولتی صبح قابل توجه بود؟ متأسفانه آثار شاعرانی راه به صفحه شعر باز کرده بود که اغلب انسی با ایران نداشته یا ندارند و برخی، دارای سوابق ...
جهان مطلوب سعدی، نگهبانی از خلق و ترس از خدا است
خورد و این مطلب از تمام نوشته های او پیداست. شاعر مجموعه پشت پرچین ها گفت: سحر بیان و معجزه قلم سعدی چنان بلند و زیباست است که توصیف آن قلم از عهده صاحبان قلم برنمی آید و شرح تأثیر وجود و حکومت هفتصد ساله او بر نظم و نثر فارسی زبانی مثل زبان خود سعدی را لازم دارد که این امری محال است. رسول زاده تاکید کرد: سعدی در انواع سخن، دستی داشته و در بعضی از آنها پیش از خود و پس از خود ...
برنامه های یادروز استاد سخن اعلام شد/سعدی در جهان مجازی
یُمن خوبی ها و زیبایی های اندیشه سعدی چون شعر و نامش مورد توجه قرار گرفته و امسال نیز در برخی از شهرهای ایران و جهان، سخنرانی مجازی، ویژه بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد. بنابر این، خانه کتاب ایران، دانشگاه الزهرا و برخی از مؤسسات انتشاراتی معتبر مراسم یادروز سعدی را نیز به گونه مجازی برگزار خواهند کرد. هم چنین برخی از استادان و پژوهشگران نیز به صورت مجازی به سخنرانی و شعرخوانی خواهند پرداخت. ذکر این ...
سایه کرونا بر آیین گرامیداشت سعدی؛کوچ مشتاقان به فضای مجازی
جشنواره ملی گلستان خوانی، انتشار پیام های کتبی و تصویری سعدی پژوهان در سایت های مختلف از جمله سعدی شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و نیز سایت و صفحات اینستاگرامی فرهنگی، منتشر خواهد شد. یادی از سعدی و سپهری در هفت شب همزمانی یادروز سعدی با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری نیز برنامه ...
قلمی تند و جوان آمیخته به فلسفه اجتماع وحید اقدسی
بتواند تراوش آن حالات را با بهترین تعبیرات و فصیح ترین عبارات به دیگران فهماند و اثری از آن احساسات و تفکرات و تخیلات خود در مخاطب یا قاری ببخشد و بیان حالات با هر زبان و هر لغت و هر طریقی که از عهده شاعر برآید همانا شعر خواهد بود. بهار نظم را یک صنعت با تکلف و نثر را یک صنعت بی تکلف و تقریبا ساده می دانست که به همین دلیل در نظر خواننده جدی تر و زیادتر مورد احتیاج و استعمال شناخته می شود . ...
سعدی شناسی در روز بزرگداشت شیخ اجل
...، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده اند. سعدی در زمان حیات شهرت فراوانی داشت. آثار او حتی در هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه به زبان فارسی یا به صورت ترجمه در دسترس مخاطبانش قرار داشت. او نخستین شاعر ایرانی است که آثارش به یکی از زبان های اروپایی ترجمه شده است. بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی زبان از سبک وی تقلید کرده اند. حافظ از جمله شاعرانی بوده که تحت ...
کم کاری در معرفی هنر ارزشی انقلابی به خارج از مرزها
. رئیس انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان اظهار داشت: شاعران فعال جوان در عرصه ادبیات به ویژه از نظر تکنیک، زیبایی شناختی، فنون ادبی و ساختار با ارائه آثار ارزشمند خود گوی سبقت را از شاعران نسل اول ربودند اما مشکل ادبیات امروز، فقر اندیشه است. وی وضعیت ساختارهای زیباشناسی ادبیات پس از انقلاب را مثبت و رو به پیشرفت توصیف کرد و گفت: ما در حوزه مضمون و محتوا و معنا هنوز عقبیم و تا ...
سعد ی د ر د وران کرونا
محمد جلالی- سعد ی اعجوبه اد بیات فارسی و شاعر پارسی گوی ایرانی هنوز هم به عنوان یکی از تاثیر گذارترین شاعران د نیا به شمار می رود .اشعار سعد ی آن چنان روان و با خمیر مایه ای بسیار غنی ترکیب شد ه که د ر میان اد بیات نه تنها ایران بلکه د نیا جایگاه خاصی د ارد .چند ی پیش و این بار از زبان نخست وزیر اسپانیا بار د یگر شعر سعد ی خطاب به مرد م آن سرزمین خواند ه شد .سانچز نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا د ...
نویسنده ها و فاصله نجومی با نوجوانان امروزی
چوپاچو و دل های لرزان که برای نوجوانان نوشته است، درباره رفتن این شاعر به سمت داستان و رمان حرف بزنم و از دلایل این اتفاق بپرسم. گفت وگوی ما را با شاهین رهنما بخوانید. * از این نقطه شروع کنیم که چه شد سراغ داستان رفتید؟ ** همزمان با سرودن شعر سعی کردم داستان هم بنویسم،خواندن مجله کیهان بچه ها که آن دوره داستان های زیادی هم چاپ می کرد این جسارت را در من به وجود آورده بود که ...
مهمترین سازوکار برای جذب کودک و نوجوان به کتاب و کتاب خوانی چیست؟
سروده ام، اما از آنجا که حوزه خاصی برای انتشار کتاب استاندارد و مناسب کودک وجود ندارد آن ها را به چاپ نرسانده ام چنانچه متولی خاصی در زمینه انتشار کتاب های با کیفیت برای کودکان ایجاد شود بسیاری از شاعران و یا نویسندگان کودک اقدام به ارائه محتوای های با ارزش به صورت رایگان به ناشر خواهند کرد و انتشار این کتب با قیمت پایین تر می تواند علاوه بر استقبال خانواده، کودکان را با کتاب آشتی دهد. ...
سعدی، غایت بی انتهای دوره ها / کرونا برگزاری یاد روز سعدی را مجازی کرد
وارسته اش دشوارتر از پیش... آری، سخن از بزرگی است که شهرت بوستان و گلستانش پا را فراتر از مرزها نهاده و همه ادیبان و بزرگان شعر و شاعری جهان درباره اش تحقیق ها کرده و سخن ها رانده اند. همانی که زبان در وصف شخصیت و منش و بزرگی اش قاصر است و پندهای نهفته در حکایاتش بی نظیر و بی رقیب. آرامگاه سعدی در شیراز یکی از بزرگ ترین جاذبه های این دیار فرهنگ دوست و فرهنگ پرور ...