سایر منابع:
سایر خبرها
ویژگی هایی که سعدی را ممتاز کرده است
گسترش پیدا می کند؛ به قول خودش مانند ورق زر می برند. نویسنده کتاب شیراز در شعر شاعران، از اثرگذاری آثار سعدی بر ادبیات فارسی نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: معتقد هستم ما امروز به زبان سعدی حرف می زنیم و زبان سعدی، زبان معیار امروز است؛ چراکه در زمان حال برای فهم اثارش نیازی به تغییر زبان آثارش نداریم. رومی در ادامه با اشاره به این بیت شعر؛ “اردیبهشت ماه جلالی/ بلبل گوینده بر ...
جلسات هفتگی شعرخوانی سه شنبه های مهربان به صورت مجازی برگزار می شود
های مجازی فعالیت دارند و مجموعه ای از بهترین شاعران این حوزه را گردهم جمع کرده اند. مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری خوزستان استقبال از این جلسات را خوب دانست و تاکید کرد : با این استقبال قطعا این نیاز و ضرورت وجود دارد که مجدد این نشست ها برگزار شود و با توجه به ظرفیت فضای مجازی و همچنین ارتباط با هنرمندان حوزه هنری سراسر کشور به برگزاری نشست های خوب و با کیفیت کمک می کند ...
بازدید مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان از روند آماده سازی موزه شعر و ادب
در حوزه شعر و ادبیات است که نقش آن را شاعران و ادیبان بزرگی در کتیبه روزگار آذربایجان و ایران ماندگار ساخته اند . وی با اشاره به این که مقبره الشعرا از مهم ترین اماکن فرهنگی استان به شمار می آید که نقش ادبیات کهن تا معاصر را می توان در آن یافت، ادامه داد: این مکان فرهنگی و ادبی شاعران و ادیبان بزرگی را در دل خود جای داده است که همه ساله بسیاری از شیفتگان شعر و ادب ایران و آذربایجان را ...
روزگار پر فراز و نشیب بهار
واقعا شاعر است و آن چه می خواند متعلق به خود او و قریحه و غریزه شاعری شخص خودش است یا نه، برطرف کند. کار به جایی رسید که مدعیان با او وارد آزمونی شوند که در آن او بتواند در لحظه و به صورت بداهه شعر بگوید. در واقع سرانجام قرار شد بهار جوان در حضور مدعیان با کلمه هایی که آنها پیشنهاد می دادند، شعر بگوید و در واقع بداهه سرایی کند. ذکر نمونه هایی از بداهه سرایی بهار به درخواست مدعیان در این ...
بزرگداشت آنلاین سعدی در بلگراد
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : مراسم گرامی داشت روز سعدی به صورت برخط (آنلاین) در بلگراد برگزار شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست مهدی شیرازی، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در صربستان، سعید صفری، مدرس زبان فارسی، چند نفر از استادان دانشگاه بلگراد و جمعی از دانشجویان حضور داشتند و برنامه در دو پنل سخنرانی و بررسی آثار ...
آیا سعدی سکولار است؟ / سعدی می کوشد معجزه گفتگو را به ما نشان دهد
به گزارش خبرنگار ایلنا، سهراب سپهری شاعران را وارثان خرد و روشنی می داند. اطلاعی نداریم که آیا سهراب هایدگر را خوانده بود یا نه اما می دانیم که هایدگر هم در دوران پایانی اندیشه خود از شاعران در مقام پاسبانان تاریخ قومی و ملی یاد می کند. شاعران حافظان ظهور اسرارآمیز نیروی هستی هستند. آنها هستند که در کلام، زندگانی یک قوم تاریخی را دوام می بخشند. از این نظر شاعر نسبتی با تاریخ و حافظه قومی ایجاد می ...
نگاهی به روش سهل ممتنع گویی و جایگاه سعدی در آن
بار دیگر بر این اصل اساسی تأکید می کنم که: شعر یعنی گزارش هنری یا بیان بلاغی از معانی گوناگون؛ گزارش و بیانی که برآمده از چگونه گفتن است و بس! شیوه های چگونه گفتن: شاعران بزرگ و به طورکلی شاعری که شاعر باشد دارای زبان هنری ویژه ای است که برای اهل ادب، زبانی آشناست. آنان که با شعر فارسی سروکار دارند و به اصطلاح اهل شعر و ادبند به آسانی سخن بزرگان ادب را بازمی شناسند. ...
حماسه، عشق و عرفان ، ویژگی مهم اشعار قیصر امین پور
... ظهراب زاده اضافه کرد: این رویای شیرین برای خوشنویسش ما را بر آن داشت که به پاسداشت مهر، توجه و ارادت او به این هنر قدسی، هرساله نمایشگاهی در خور او و شعرش در شهرستان گتوند برپا کنیم. به گزارش ایرنا، دوم اردیبهشت ماه زادروز قیصر امین پور شاعر معاصر و غزل سرای ایران است. قیصر امین پور، شاعر و استاد فقید دانشگاه، از موئسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره ای دبیر شعر ...
ادب و شرم، تو را خسرو مه رویان کرد
روزنامه اعتماد: امروز شصت ویکمین زادروز قیصر امین پور است. شاعر فقیدی که بیماری های مختلف پس از تصادف سال 78 او را 8 آبان 86 به خواب ابدی برد. او در گتوند، منطقه بختیاری خوزستان به دنیا آمد. زمان انقلاب تنها 19 سال داشت و بعد از انقلاب جذب جریان شعری شد که توسط شاعران جوان و متعهد و آرمان گرای دهه 60 در حوزه هنری پا گرفته بود. به گواه دوستان و شاعران همراهش در آن سال ها، امین پور بین ...
پذیرش آثار کنگره سراسری شعر کویر با یادمان ابوالفضل زروئی آغاز شد
آثار این کنگره را پایان اردیبهشت ماه جاری و برگزاری آن را نیمه دوم خرداد ماه امسال ذکر کرد. این مسوول اظهارکرد: این کنگره شعر هر ساله به میزبانی ابرکوه و در سایه سار سرو 4500 ساله این شهر برگزار می شود. جوادیان زاده پذیرش آثار را در تمام قالب های شعر کلاسیک و نو عنوان کرد و ادامه داد: هر شاعر می تواند در هر قالب و موضوع عنوان شده حداقل سه و حداکثر پنج اثر را برای دبیرخانه این ...
سرنوشت حافظانه سهراب
می کند که چرا در قفس هیچکسی کرکس نیست و می پرسد مگر گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد . با این وصف او تنها شاعر عارف ما بوده که موفق شده باورهای عرفانیش را به شعر نیما پیوند بزند. اگر چه سهراب سپهری هم به لحاظ ذهنی و هم زیبائی شناسی تحت تأثیر هوشنگ ایرانی بود اما هوشنگ ایرانی متاسفانه ادامه نداد و موفق نشد که راه پیدا کند به دل مردم و ذهن روشنفکران. بعد از مولوی شاعران عارف فراوان آمدند و رفتند اما ...
مشاهیر ایرانی که در خارج از ایران به خاک سپرده شده اند
آرامگاه خواجه عبدالله انصاری واقع در محل تولدش یعنی شهر هرات می باشد . آرامگاه رودکی در تاجیکستان رودکی در قرن چهارم هجری قمری زیسته است و نخستین شاعر پارسی گوی حوزه تمدن ایرانی در دوره سامانی بوده است رودکی پدر شعر فارسی می باشد که به سبک خراسانی شعر می سروده است و در دنیای موسیقی تبحر خاصی داشت. آرامگاه رودکی در روستای بنجرودک پنجکنت در 170 کیلومتری شهر دوشنبه و در جمهوری ...
چرا قیصر همچنان محبوب است
شهدای ایران: دوم اردیبهشت، سالروز تولد قیصر امین پور است؛ شاعری که همه نسل ها با هر دیدگاهی با وی و اشعارش انس و علاقه دارند و همه مخاطب شعرهای او هستند. او همچنان بعد از 14 سال که از وفاتش می گذرد، میان جماعت اهل شعر محبوب است و پیش از آن هم در زمان حیاتش محبوبیت زیادی در میان شاعران و شاگردانش داشت. در آستانه سالروز ولادت وی از شاعران دلیل این محبوبیت را پرسیدیم. سعید بیابانکی: شبیه ...
بیوگرافی قیصر امین پور به بهانه روز تولدش
مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران می گوید امین پور از نظر من انسان غریبی بود و پشت چهره همیشه خندان وی، غمی نهفته بود زیرا این شاعر بزرگ هیچ گاه از درد جامعه دور نبود. در بخشی از مقاله، نظری استاد دانشگاه در خصوص آمده که قیصر از معدود شاعرانی است که اخلاق و انصاف را در اشعارش رعایت کرده است. وی شاعری بوده که انقلاب را تجربه کرده ولی از شتاب زدگی در اشعارش اجتناب می کند، دراشعار قیصر می توان ...
مواجهه قیصر با سیاست، ادبی و منطبق بر سیره حضرت علی (ع) بود
...> بسم الله الرحمن الرحیم با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه انقلاب دکتر قیصر امین پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله های این هنر بزرگ پیش می رفت. درگذشت او آرزوهایی را خاک کرد ولی راه فتح قله ها را امید است دوستان و یاران نزدیک و شاگردان این عزیز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستین رویش های ...
اشعار امین پور برآمده از فطرت انسانی است
به گزارش خبرنگار ایمنا ، قیصر امین پور به دقت و هوشیاری شناخته می شود. او از جمله شاعرانی است که برای کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای قائل بود. امین پور به علت استفاده از وزن ریتمیک کلامی خوش آهنگ دارد، همچنین از شاعران متعهد پس از انقلاب اسلامی بشمار می رود. دوم اردیبهشت در تقویم رسمی به عنوان روز بزرگداشت این شاعر خوش ذوق معاصر نامگذاری شده است. رسول حیدری عضو هیات علمی گروه زبان و ا ...
اسماعیل امینی میهمان کارنامک
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ ؛ گروه تامین و تولید رادیو فرهنگ در برنامه کارنامک میزبان شاعران کشور می شود و با آنها به گفت وگو می نشیند. ابوالفضل پاشا کارشناس مجری این برنامه امروز سه شنبه 2 اردیبهشت ماه با اسماعیل امینی از شاعران و طنزپردازان کشورمان در خصوص ویژگی های شعر طنز گفتگو می کند و در ادامه آثار وی معرفی می شود. اسماعیل امینی، دمتولد ...
که آواز او در جهان فرخ است
همچون آینده ، یغما ، فرهنگ خراسان و... را در کارنامه خود دارد؛ با این حال، شاید مهم ترین دلیل شهرت و محبوبیت استاد محمود فرخ خراسانی، برگزاری انجمن ادبی فرخ در طول سال های طولانی در منزل شخصی اش و برکات این انجمن در فضای فرهنگی و ادبی خراسان معاصر است. استاد فرخ در انجمن ادبی خود علاوه بر تربیت چند نسل از شاعران سنتی پرداز خراسان، در طول سال های فعالیت خود همواره میزبان بزرگان فرهنگ و ادب ...
سرودن از حماسه و ایثار
سیاسی و... در حافظه ادبی ما ثبت شده است. در دوره معاصر، هم زمان با آغاز جنگ تحمیلی، شاعران ایرانی به دفاع از وطن، رزمندگان و مبانی فکری نظام پرداخته و اشعار ماندگاری را خلق کردند.مجموعه سرودهایی را که در قالب های گوناگون اعم از سنتی و نو، نیمایی و سپید شکل گرفته اند و درونمایه اصلی آنها تشویق و تکریم دوست و تحقیر و تهدید دشمن و تقویت روحیه مذهبی و ملی برای حفظ وطن و انقلاب است، شعر جنگ می نامیم . ...
موسیقی ایران قدر اسحاق انور را ندانست/ هنوز دیر نیست
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و موسیقی همزمان با سالروز تولد اسحاق انور خواننده فقید موسیقی ایران و انتشار قطعه نگاه این هنرمند یادداشتی را منتشر کرد. به گزارش خبرنگار مهر ، بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و موسیقی روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز تولد اسحاق انور خواننده فقید موسیقی ایران و ...
شاعری که شعرش انعکاس زبان مردم بود
تهران به جمع ناشران کشور پیوست.شعر های امین پور از حیث بلاغی ارزشمند بود و بر ظرفیت ها و توانمندی زبان فارسی افزوده است. او توانسته ویژگی های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند. نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر، یکی از عواملی است که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست. قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی ...
سعدی معلم اخلاق و پادشاه سخن
: هر شاعر تحت تأثیر شرایط اجتماعی سیاسی و فرهنگی زمان خودش است و در گذشته نیز این چنین بوده، به خصوص شاعرانی که با دربار در ارتباط بودند. او گفت: اما سعدی بیشتر از دیگر شاعران تحت تاثیر مسائل سیاسی و اجتماعی بوده به ویژه بعد از حمله مغول ها به ایران که در آن زمان منجر به فروپاشی اخلاق و باعث نوشتن بوستان و گلستان گردید، شعرهای این شاعر نامدار بیانگر این موضوع هستند چرا که بیشتر در قالب ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
قیصر امین پور از سروش نوجوان تا ماجرای تصادف شمال + زندگینامه و اشعار
و همه آفتابگردان اند: سال 1380 دستور زبان عشق: سال 1386 نمونه شعر قیصر امین پور گاهی گمان نمیکنی ولی خوب می شود گاهی نمی شود که نمی شود که نمی شود گاهی بساط عیش خودش جور می شود گاهی دگر تهیه به دستور می شود گه جور می شود خود آن بی مقدمه گه با دو صد مقدمه ناجور می شود گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است گاهی نگفته قرعه به نام تو می شود گاهی گدای گدایی و بخت ...
بررسی کودکانه به سبک بنیامین: بوی عیدی بوی تو!
گرفت و ریتم در ترانه های بنامین حرف اول را می زند. کلام در شرایط جدیدی قرار گرفت و ماهیت شاعرانگی سنتی خودش را کنار گذاشت. بنیامین از نخستین کسانی بود که این رویه را ترویج داد. او شاعر خیلی خوبی هم هست. جشنواره شب های شهریور را برگزار کردم و پیش از اینکه به شهرت برسد، یکی از شاعران برجسته آقای بنیامین بهادری بود. با تمام این وجود، کار نامطلوب را باید به او گفت. دوستانه به او می گویم خودش یا هر شخص ...
مگر می شود با سعدی امیدوار نبود؟
ایستاده و به دور از تفاخر و فضل فروشی می خواهد با زبان آنان صحبت کند. زبانی ساده و صمیمی و به دور از پیچیدگی و دست انداز های زبانی. همین ویژگی او را از دیگر شاعران ممتاز و مردم را به او نزدیک تر می کند. در نگاه سعدی، شعر رسانه ای برای ترویج فضیلت های انسانی و اخلاقی است. او رسانه شعر را رسانه ای قدرتمند برای ترویج فضایل اخلاقی می داند و در قالب شعر آموزه های اخلاقی، دینی و کرامات ...
کرونا حریفِ سعدی نشد
ادامه داد: سعدی، ستاره ای تابناک است که دیرگاهی بر این سرزمین و در ذهن و زبان مردمان خوش درخشیده است. اگر امروز پس از 750 سال برخوان او نشسته ایم و از آن توشه بر می گیریم، به دلیل نبوغ سعدی و غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی است. سعدی از شاعران بزرگ کلاسیک ایران و جهان است و از همین روست که هر نسلی با باورها و داشته ها و نگاه های تازه به خوانش آثارش می پردازد و سعدی خود را می آفریند. ما به سعدی مدیونیم ...
سفر به مشرق زمین در اندیشه و اشعار سهراب تأثیر زیادی داشت/شعر سهراب سرشار از تصویرهای بکر و تازه است
بالاتر از مرداب پر باز می کند. این گل نماد عارفان وارسته ای است که از محیط و جامعه خود برمی آیند و به پلشتی های آن آلوده نمی شوند. آثار متعددی در نقد شعر و آثار او در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه های دانشگاهی به رشته تحریر در آمده است. – جناب زارعی دوست داریم یک مقدار در مورد آثار و ویژگی های شعری مرحوم سهراب سپهری برای خوانندگان بگویید؟ سهراب هنرمندی جستجوگر، تنها، کمال طلب ...
اقبال لاهوری، احیاگر سترگ افکار دینی در مشرق زمین
فرهنگی روز است. در یک کلام شعر اقبال، شعری بیدارگر، پوینده و گویا از عصر و زمان شاعر متعهد امروز است که انسانیت در محور اساسی آن قرار دارد. زندگینامه اقبال لاهوری دوران کودکی محمد اقبال لاهوری، دوره پرفراز و نشیب و بس آموزنده ای است. او در 1877 میلادی در سیالکوت پاکستان چشم به جهان گشود. پدرش در همان کودکی او را به مکتب مولانا غلام حسن سپرد و او آموزش قرآن را در مکتب و مسجد ...
علیرضا مجابی در سالمرگ سهراب سپهری مطرح کرد: سهراب یکی از مهم ترین نقاشان قرن بیستم دنیاست
باور کنم که این دوستان یکهو شاعر و نقاش شده اند؟ مطلقا این طور نیست؛ همان طور که نمی پذیرم رضا کیانیان مجسمه ساز است. یا تهمینه میلانی نقاش. همان طور که نمی پذیرم، عباس کیارستمی تخصص دقیقی در ادبیات و شعر داشته است. به اعتقاد من هر کسی تخصص خودش را دارد اما خب طبیعی است که عباس کیارستمی و اطرافیانش تمایل دارند که چهارتا کتاب زرد هم منتشر کنند و سعدی را به آن فضاحت تبدیل کنند. این ها کتاب سازی است و ...