هابرماس دین را بخش ضروری و زیربنایی زیست جهان می داند
سایر منابع:
سایر خبرها
روش شناسی های مدرن از تایید علوم انسانی اسلامی ناگزیرند
که منحصر به فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه نشویم؛ ممکن است یک جایی از مباحث کلامی یا از عرفان نظری استفاده کنیم یا مبانی ای که عقل و نقل با هم اجتهادا و استدلالا در اختیار ما قرار داده اند [و حکمت اعم است از فلسفه، کلام و عرفان]. علوم انسانی و علوم اجتماعی حکمی، روش خاصی هم دارد که ما آن را روش حکمی-اجتهادی نام نهادیم و مفصل در نوشته ها توضیحش داده ایم. حال اگر کسی نظریه ...
کتاب فلسفه ارتباطات: دیدگاه ها و بینش های معاصر منتشر شد
پژوه در این اثر، به تأملی عمیق در پدیده های عصرحاضر، مانند انفجار اطلاعات و پیشرفت های نوین فناوری های ارتباطی و رسانه ای یا استفاده های بسیط از رایانه ها و شبکه ی وب جهان گُستر نظر دارند، و با توسل به ایده های ناب میراث یونانی سعی کردند با بیانی صریح به ما کمک کنند که شیوه های روا و قابل قبول فلسفیدن ارتباطات و چگونگی اندیشیدن آن را دریابیم و از پرتو آن به برقراری ارتباط مؤثر با این پدیدارها، دست ...
چرا روش، گوهر دانش است؟/ بحران روش شناسی در علوم سیاسی
؟ چرا گذشتگان، روش را گوهر دانش نمی دانستند؟ چه پیشامدی رخ داد که روش مقامی بلامنازع یافت؟ طرح این پرسش ها اهمیت روش را از بداهت درمی آورد و آن را به مسأله ای پیچیده تبدیل می کند. وی افزود: روش در تقسیمات دانش، زیر شاخه منطق است و در بخش منطق کاربردی از آن بحث شده است. منطق، نخستین بار در آثار ارسطو تدوین شد و بخش مستقلی را با عنوان تحلیلات اولی و ثانوی به خود اختصاص داد، اما فلسفه در ...
از آیین مغان تا مکتب جندی شاپور
پولس پارسی را باید بزرگترین فرزان و حکیم مکتب جندی شاپور یا خسروانی بدانیم که تا حدودی ، البته نه چندان زیاد ، توانست حکمت و فرزانش باستانی ایرانی را با فلسفه یونانی پیوند دهد و آن را به حکمای ایرانی مسلمان انتقال دهد کاری که بعدها حکیم بزرگ ایرانی یعنی سهروردی و بعدها صدرالدین شیرازی آن را پی گرفته و به اوج رساندند البته کار پاولوس پارسی در نگارش برخی متون و شروح به پارسی پهلوی کار بسیار ارزشمندی است و شاید بتوان گفت زبان فارسی بعد از زبان یونانی دومین زبان در جهان است که متون فلسفی برهانی بدان نگارش شده اند . ...
مکتب نجف / آیت الله سیستانی معرف تشیع است / جغرافی نوین شیعه با جغرافی پیشین تفاوت دارد / در نجف دغدغه ...
یافته اند که نه تنها در عراق، بلکه در جهان تشیع به مفهوم گسترده آن، حرف نخست را می زنند. شایسته است که آیت الله سیستانی را نه به عنوان یک فرد، بلکه به عنوان یک پدیده خواند و به وی پرداخت؛ پدیده ای که متعلق به میراث تشیع است و از اوضاع داخلی، منطقه ای و جهانی مطلع است. ایشان شناخت کافی از زبان گفتمان جهانی، قانون بین الملل، و از شیوه احقاق حقوق ملت، مذهب، و میهن خویش و به طور کلی بشریت ...
بازگشت پرچم های سیاه
ناب و شکل خالص اسلام بودند و بازگشت به اسلام نخستین و آنها تمام چیزهای که موجب تغییر در اسلام حقیقی می شود را رد می کنند از الهیات نظری ، فلسفه ، منطق ارسطویی و مذاهب دیگر چون شیعه و مذاهب کلامی را چون معتزله را موجب گناه و ارتداد می داند ، همچنین در سلفی بنیادگرا تاکید زیادی بر الویت نقل بر عقل به عنوان بهترین وسیله برای رسیدن به حقیقت یاد شده است و منابع ایشان قران ، حدیث و ثقه اسلاف (روای مورد ...
کرونا ویروس چه تاثیراتی بر نظم کنونی جهان خواهد داشت؟ / جان گرفتن مجدد آنارشیسم فلسفی در سیاست
شعار سال : دکتر سید سلمان صفوی، موسس و سردبیر مجله ترانسندنت فیلوسوفی لندن، رئیس مرکز بین المللی مطالعات صلح لندن و کارشناس روابط بین الملل، مولوی پژوه و صاحب نظریه ساختار معنایی مثنوی معنوی در گفت وگویی به بررسی تاثیرات ویروس کرونا از منظر فلسفه سیاسی پرداخته اند. متن این گفت وگو را به شرح زیر بخوانید. چند ماهی است شیوع ویروس کرونا وضعیت عادی جهان را دگرگون کرده است. کرونا چه تاثیری ...
سبک زندگی جدید نیازهای ما را به ولع تبدیل کرده است
هدیه شده تا نیازهایش را خود برطرف کند اما همین عقل می تواند به خطا کشیده شود و به جای برطرف کردن نیازهای واقعی، نیازهای کاذبی را تولید کند و برای برطرف کردن این عطش کاذب، نمک را در قالب آب ارایه کند. وی ادامه داد: مشکل این است که عقل و علم در راستای جهان بینی منطبق با هدف هوشمندانه جهان پیش روی ما، به کار گرفته نمی شوند و ما در مسیری افتاده ایم که برای خرید آسایش بیشتر، آرامش را می ...
سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز
شهدای ایران: سیدیحیی یثربی، استاد فلسفه و مفسر قرآن در یادداشتی درباره شرایط فرهنگی کشور چنین می نویسد: در کنار کشورهای اسلامی، کشورهای زیادی مدام در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر توان و اقتدار خود می افزایند. در نتیجه، با داشتن قدرت و امکانات، به غارت منابع ما پرداخته و با بهره کشی از ما، روز به روز وضع و حال خویش را بهتر و وضع و حال ما را بدتر می کنی با اشاره به شرایط فرهنگی و سیاسی جهان ...
تحول نظام آموزشی در افق ایده دولّت - جامعه - تمدّن اسلامی
به عنوان امری سودمند تلقی شده که می تواند جهت بخش و مثمرثمر حیات جمعی بشر باشد. مطالعه ی تاریخ علم به ویژه در دوران مدرن، نشانگر این حصر عقلی و منطقی یاد شده است؛ اینکه نوسازی زیست اجتماعی منوط به دگرگونی نظام آموزشی و به ویژه نهاد آموزش عالی بوده و دانشگاه ایده آل نیز برآمده از سنت فکری و علمی هر جامعه ای است و نسبتی با آن پیدا می کند. در این صورت، دانشگاه ایده آل هر جامعه ای مختص به ...
پارسای پارسی پردازِ هند/ از اقبال تا شریعتی؛ تازه ترین اثر شاعر هندوستانی به ایران رسید
که در بین فارسی گویان هند قابل توجه است و توازن عقل و عشق در دیدگاه های او که یادآور میراث فکری علامه اقبال است و اعتقاد به حقیقت نوعیه در میراث تاریخی اسوه های دینی که ملهم از اندیشه های مدرن دکتر علی شریعتی است، از خصوصیات فکری اخلاق آهن است. وی ادامه داد: اخلاق آهن پژوهشگری پارسا، متین و دقیق در زمینه شناخت ادبیات مدرن فارسی است. من انتشار مجموعه شعر او را تبریک عرض می کنم و ...
تجربه موفق اندونزی در ایجاد همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان/تلاش وهابیت جهت بحران آفرینی در اندونزی
اندونزی به موفقیت چشمگیری برسد و نه تنها واکنش خشونت آمیز مسلمانان این کشور را برنیانگیخته که با موضع گیری تندی از سوی رهبران اهل سنت نیز مواجه نشده است. در چنین فضایی ضروری به نظر می رسد تلاش جوامع اسلامی برای رفع اختلافات و ایجاد فضای گفت وگو با توجه به موقعیت همه کشورهای مسلمان از منطقه خاورمیانه گرفته تا کشورهای بزرگ اسیایی مانند اندونزی باشد. اندونزی از منظر مناسبات حاکم در میان ...
از بحران کرونا تا تأسیس جامعه ایرانی
. فضیلت، اراده شکست طبیعت که تقریباً همان جهان موجود انسانی و طبیعی است، بیشتر راه است تا نتیجه و ثمر. و بیشتر به تلخی می انجامد تا به شیرینی. اما باختن کُشتی به خرس، بیشترْ حس قهرمانی به فرد می بخشد تا اندوهگنیِ شکست. هربار شکست قهرمان در تحقق امر فضیلت آمیز و سقوط وی به دامن غریزه یا طبیعت، بااین حال، به ادامة زندگی قهرمانی منجر می شود و نه فقط آن، بلکه به زایش نیروی قهرمانی می انجامد. از همین ...
ایدئولوژی در جامعه شناسی ادبیات؛ از مارکس تا بوردیو
ژرمن دو استائل تاکنون، آن ها را از همۀ کسانی که اکیدا به گونه ای تحلیل می کنند که امر ادبی نمی تواند بیرون از یک بافتار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گسترش یابد، جدا کرده است. هرگز نباید ادبیات را در تعریفی که تقلیل گرا یا جهت دار است محدود کرد. نقص بسیاری از نظریه ها در این است که آن ها یک دستورالعمل قابل قبول را برای هر بخش جزئی از ادبیات و بدون در نظر گرفتن تنوع و تغییرپذیری آن ها ارائه می ...
سنت وحشتناک قتل نوزادان قبایل اتیوپی برای دفع بلا
از آن طوفان گرد و غبار وحشتناکی در منطقه کارا پراکنده شد و باران های بسیار زیادی شروع به باریدن کرد و بزرگان قبیله آن را به عنوان یک نعمت دریافتند. با این حال، قتل های آیینی هنوز هم در قبایل هامر و بنا ادامه دارد. لاله با خیریه خود Omo Child، با افراد جامعه صحبت می کند تا تلاش کند افراد جامعه مجبور به تجدید نظر در سیاست های خود شوند. او همچنین با آن ها مذاکره می کند تا به او اجازه دهد ...
اندیشه امام خمینی؛ در گفت وگو با فیرحی، لک زایی، جوادی آملی و غرویان
در بخش عقل نظری می توانیم از امام یاد کنیم و در نتیجه مسائل دیگری هم در همین راستا مطرح می شود. جنبه دیگری که برای امام به عنوان امتیاز می توانیم برشماریم، مقوله عقل عملی ایشان است. در حوزه عقل عملی، جنبه های بسیار فراوانی وجود دارد که به انسان کمک می کند تا از صرف اسلام شناس، فقیه، فیلسوف و ... دربیاید و فضای دیگری را در میادین اجتماعی، تربیتی، سیاسی، اقتصادی و ... مشاهده کند. از جمله ...
بولتون: ترامپ فردی خودخواه و ناشایست برای ریاست جمهوری است!
: به نظر من نیازی به کنترل کردن نیست و باید گوشی موبایلش را از دستش بگیرند. او می داند پست های توئیتری که وی منتشر می کند، منتقدانش را دیوانه می کند و وی هم عاشق همین کار است. از این رو اهمیت دارد موضوعی را که روی می دهد، بدون تحریف و با نگاه به واقعیت توصیف کنیم. این (توئیت بازی) چیزی است که وی بر اساس نفع شخصی آن را دستکاری کرده است و در عین حال به سیاست آمریکا آسیب وارد می کند. مجری ...
ماجرای ترور آیت الله خامنه ای از زبان همسر ایشان
.... پس از پایان عمل، یکی از دکتر ها به اتاقی که من در آن بودم آمد و گفت: آقای خامنه ای بحمدالله حالشان خوب است ترکش های بمبی را که از ریه شان بیرون آورده بودند، به من دادند. چند روزی در آی سی یو بودند و پس ار آن، ایشان را به بخش دیگری انتقال دادند. در چند روز اول حال ایشان نامطلوب و نگران کننده بود. با این که در یکی از فواصلی که حالشان اندکی بهتر بود مصاحبه هم کردند، اما بار ها وضع ایشان نگران کننده شد تا این که بحمدالله بعد از گذشت سه هفته، خطر کمی مرتفع گشت. این بخش کمی از خاطرات آن روز های من است. همه آن نگرانی ها و اضطراب ها نه در یاد ماندنی و نه نوشتنی است. منبع: خبرآنلاین ...
کیفرخواست علیه نومارکسیسم
آورد که نحو را بدون معناشناسی دارد. به این ترتیب است که سبک نوشتار و اندیشه این امکان را به وجود می آورد که اندیشه و غیراندیشه در میدانی برابر به رقابت برخیزند. این گفتمان آکادمیک در واقع یک جور بازی است، یک جور خودنمایی است. (صفحه 275) بخش هفتم کتاب، گستره بررسی چهره های چپ گرا را از غرب به سراسر جهان بسط می دهد و از گرامشی ایتالیایی تا ادوارد سعید خاورمیانه ای را در بر می گیرد. بخش هشتم ...
من آزاد هستم تا ببخشم یا امتناع ورزم
لویناس بی درنگ نسب به کل سنت فلسفه غرب به مثابه جنبش بزرگ بازنمایی و عقلانیت به عبارتی جنبش معرفت به مثابه به چنگ گرفتن،که در مفهوم متوقف می شود ، بی اعتناست. یکی دانستن عقل با خشونت برای فیلسوفانی که معتقدند ذات فلسفه همان استدلال منطقی و ابطال ادعای مخالف است،جذاب نخواهد بود. لویناس به ندرت استدلال می کند او به سادگی تحلیل خود را ارائه می دهد چنان که گویی این راه که در آن هر کسی بدون هیچ موضعی باید ...
درباره میشل فوکو
شد که به علاقه مند شود. اما این علاقه مندی به مارکسیسم دیری نپایید و پس از 2 سال در 1952 میلادی فوکو نسبت به تمام ایدئولوژی ها مشکوک شد. در طول تحصیلش فوکو آثار متفکران زیادی را مطالعه کرد اما بیش از همه تحت تأثیر اندیشه های و قرار گرفت. حسین بشیریه جامعه شناس و پژوهشگر علوم سیاسی این تأثیرگذاری را این گونه شرح داده است: فوکو تا دهه 1970 میلادی یعنی زمانی که آثارش کم کم به ...
جایگاه شریعتی در مفهوم سازی تئوری های جامعه شناسی
وحشتناک در روایت شریعتی پرداخته است: یکی از ابعاد مهم در گفتمان علمی و آکادمیک خلق و بازآفرینی مفاهیم است که از آن به “مفهوم سازی” (Concept-Formation) یاد می گردد. فیلسوفان علم مبتنی بر چارچوب های روشی خویش همواره انتقادات بنیادینی بر اصحاب علوم اجتماعی وارد کرده اند و “تئوری های علوم اجتماعی” را به باد انتقاد گرفته اند و استدلال اصلی آنان نیز این بوده است که “وضعیت علمی” تئوری های جامعه ...
سرمایه داری به روایت پول
پرداختن صرف به روان شناسی افراد، فرد را در بستر تحولات اجتماعی و سیاسی در نظر داشت و شکل گیری حیات فردی آدم ها را در شبکه ای از مناسبات و روابط تحلیل می کرد. همچنین زیمل با توجه به اثر سترگش فلسفه پول بدون اینکه ادعایی به عنوان یک اقتصاددان داشته باشد، پا در کفش های علم اقتصاد کرده و پدیدارشناسانه و با توصیفی منحصربه فرد، فرم اقتصادی به مثابه یکی از فرم های شکل گیری زندگی انسان را تحلیل ...
فریبکاری رسانه
پس از آن مقالات انگلیسی ترجمه شدند. مابقی مطالب از درون مقالات انگلیسی استخراج شده اند. در ادامه مطالب استخراج شده براساس اولویت موضوعی و سیر تکاملی رسانه دسته بندی شدند. مطالب دسته بندی شده به رویت اساتید اخلاق، فلسفه و رسانه و جامعه شناسی رسید و درباره مطالب استخراج شده، نظر برخی صاحبنظران این حوزه دریافت و پس از آن در قالب 11 فصل دسته بندی شد. در این طرح، رسانه های دیداری ازجمله ...
اخلاق دین شناسی بهترین کتاب در سنت نواندیشی دینی است
بار در سنت نواندیشی دینی جوانه های یک اصول فقه بدیل را در این اثر دید. 17 سال طلبگی و اسلام پژوهی در حوزه علمیه قم تا سطح اجتهاد، 15 سال تحصیل و پژوهش در فلسفه اخلاق در انگلستان، آشنایی تؤامان با فقه سنتی و فلسفه فقه و اخلاق مدرن، اشراف بر سنت “نواندیشی دینی” در ایران و جهان، و همچنین زبانِ پاکیزه ی نقد های تفصیلی و مشخص اش به آراء روشنفکران و حوزویان شاخص در زمینه نسبت دین و اخلاق، منجر به ...
منطق حاکم بر نظام معرفتی برای اداره جامعه چگونه احصا می شود؟
الگوبرداری قرار گیرد، حتی الامکان باید تمام و کمال صورت پذیرد. به نظر می رسد مصداق ادراک کامل، ادراک نظام واره ای باشد که اندیشمندان اسلامی آن را چنین توصیف کرده اند: اصول فقه، به رغم ژرفای شگرف و گستردگی شکوهمندش، فاقد کمال و جامعیتی فراخور استنباط فقه کارآمد و روزآمد، اکنون ساز و آینده پرداز است... در اصول فقه کنونی جای مباحث بنیادینی چون سهم و نقش جهان بینی، انسان شناسی (نقش و منزلت انسان)، فلسفه ...
آیه نور؛ آیه ای که هدایتگر اهل آسمان و زمین است
نور (حقیقت) بر روی نور (معرفت) قرار گرفته است؛ و خدا هر که را خواهد به نور خود (و اشراقات وحی خویش) هدایت کند و (این) مثل ها را خدا برای مردم (هوشمند) می زند (که به راه معرفتش هدایت یابند) و خدا به همه امور داناست! کلمه (مشکاة) به طوری که راغب و دیگران گفته اند طاقچه و شکاف بدون منفذ و روزنه ای است که در دیوار خانه می سازند، تا اثاث خانه و از آن جمله چراغ را در آن بگذارند، و این غیر از ...