تألیف محمدرضا واعظ شهرستانی؛ کتاب فلسفه در زندگی منتشر شد
سایر منابع:
سایر خبرها
پیشرفت تدریجی و انقلابی
مربوط به حوزه فلسفه علم بدانیم و به تامس کوهن رجوع کنیم، کوهن مخالف تلقی خطی و چندخطی در پیشرفت تاریخی بود و البته در این باره گاه به تناقض نیز دچار می شد، اما اغلب بر این گزاره اصرار داشت که آنچه ما - و البته عموم مردم- به عنوان پیشرفت علم(پیشرفت به معنی تراکمی و انباشتی) می شناسیم، نه حاصل پیوست و تداوم، که حاصل گسست ها یا انقلاب های علمی بوده است. یعنی پیشرفت علم در معنای متداول آن، در اصل همان ...
عمادالدین باقی: صدایم به جایی نمی رسد
آفتاب نیوز : اقتضای گفتگو در درجه نخست این است که طرفین گفتگو، بی لکنت و بی آنکه حرف شان حمل بر شائبه های سیاسی و فکری شود، سخن شان را بگویند و اعتقاد و عقیده خود را درباره مسائل رنگارنگ سیاسی و غیرسیاسی ابراز کنند. صحبت از دستگاه قضایی و کم و کاستی های آنکه به باور برخی اندیشمندان رکن دموکراسی است هم ممکن نیست مگر از طریق نقد دقیق و صریح روند های طی شده و تصمیم های اتخاذ شده. بر این پایه، روزنامه اعتماد بنا بر رسالت حرفه ای بر خود فرض می داند تا اسباب گفتگو را در این باب فراهم آورد و از دیدگاه اندیشمندان و صاحب نظران جهت ...
مرز ظریف بین حق و باطل در عرصه قلم/آنارشیسم قلمی، خدمت به دشمنان انقلاب است
باید در حوزه و در زمینه مسائل حوزه، در زمینه فقه، فلسفه، کلام و دیگر علوم رایج حوزه انجام گیرد و هم در دانشگاه. نقد در محیط های تخصصی آری، هوچیگری و عوام فریبی ممنوع ایشان در ادامه افزودند: صاحبان فکر باید بتوانند اندیشه خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح کنند و آن نقّادی شود؛ یک وقت به طور کامل رد خواهد شد، یک وقت به طور کامل قبول خواهد ...
تاریخچه حجاب در ایران و جهان ، از دوران باستان تا اکنون + تصاویر مستند
از دیگری بخش هایی از پوشش زن را حذف می کند. در دوره پهلوی دوم آزادی در پوشش اجتماعی وجود داشت اما سیاست های فرهنگی علیه حجاب همچنان ادامه پیدا کرد.مهم ترین تفاوت کشف حجاب در دوره رضاخان و محمدرضاشاه این بود که کشف حجاب در دوره رضاخان به زور سرنیزه و در دوره محمدرضا به کمک تبلیغات و فعالیت های فرهنگی گسترش یافت. محمدرضاشاه در کتاب ماموریت برای وطنم که در سال 1341 نوشته شده است ...
کایروس و کرونوس در آثار هایدگر/ جنبه هایی که مغفول مانده اند
هولدرلین در اواسط دهه 1930، نقش مرکزی ای به خود گرفت. در این فصل، درسگفتار هایدگر پیرامون هولدرلین، به طور جامع مورد بحث قرار می گیرد. همچنین، استدلال می شود که نقش مرکزی کار و پوئیسیس در نوشته های هایدگر طی دهه 1930، تنها می تواند بر پایه بحث او در باب بنیان ها فهم گردد. پرسش این است که اگر فلسفه نمی تواند تاریخ را بنیان نهد - و فروماندگی هستی و زمان، همین موضوع را به هایدگر نشان می دهد - آیا معنی اش ...
در فلسفه جا ماندیم، چون احساس بسندگی کردیم
قدس آنلاین : امروزه در فضای علمی دنیا و به تبع آن کشور خودمان، شاهد طرح پرسش ها و اشکالاتی براساس یافته های جدید علوم تجربی درزمینه تبیین پدیده های مرتبط با امر قدسی و ماورائی هستیم. سؤالاتی به غایت جدی از سوی دانشجویان جوان و متأثر از این یافته ها مطرح می شود که ضرورت بازخوانی نظام معرفتی برآمده از فلسفه اسلامی را به عنوان سنگ بنای علوم انسانی برجسته می سازد. در این راستا گفت وگویی با دکتر همازا ...
گفت وگو با مولف واکاوی اصل اینهمانی: خوانشی نو از اینهمانی و تمایز : با هایدگر گاهی راه برگشت را گم می ...
این پژوهش پر که نه، بلکه شاید به آن پرداخته شود این است که: منطق جعل و وضع موجودی است به نام انسان. اما این صورت از تفکر چنان غالب شد، که هر نوع تفکری که مطابق آن نباشد را غیر منطقی و فلذا نادرست معرفی نمود؛ و چون منطق برابر با ساختار فکر و ذهن شد، پس هر فردی یا اقوامی یا فرهنگی یا دوره ای که منطقی نیاندیشد به عنوان عقب مانده یا بدوی تلقی می شوند. این پژوهش با به پرسش گرفتن منطق منطق، قصد ندارد تا ...
الاهیات سینوی، طنز الاهیاتی و معضلِ شرّ*
بیشتر با این مفهوم در فلسفه ویتگنشتاین متأخر، نگاه کنید به: سروش دباغ، در باب فلسفه تحلیلی: با محوریت ویتگنشتاین، لندن، نشراچ اند اس، 1397. [4] لودویگ ویتگنشتاین، رساله منطقی- فلسفی ، ترجمه و شرح: سروش دباغ، تهران، هرمس، 1393، صفحه 127. [5] logotherapy [6] attitudinal values [7] برای آشنایی با معنا درمانی و چند و چون معنا بخشیدن به زندگی با محوریت ...
اعتماد نوشت: برائت از تندروها
بایست بالاترین مرجع صیانت از قانون و قانون گرایی باشد. اگر چنین رویه ناصوابی باب شود به جای سخن گفتن با دلیل و استدلال، هر کس مخالف فکری خود را با برچسب زنی تخریب خواهد کرد و این سهل طلبی! مسیر فکر و اندیشه را در جامعه بسیار ناهموار خواهد ساخت. رادیکال کیست؟ رادیکالیسم چیست؟ یادداشت سلیمی نمین که مدت هاست تلاش می کند خود را در زمره اصولگرایان معتدل قرار دهد، در بخش پایانی خود ...
توران میرهادی، 60سال مادری برای ادبیات کودکان ایران
همین دوره او نخست با جبار باغچه بان (بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز) که طرح سوادآموزی بزرگسالان را پیش می برد، آشنا شد. حضور در کنار جبار باغچه بان به او اهمیت آموزش سواد پایه را یادآوری کرد. در کنار این کار او به عنوان دانشجوی آزاد به کلاس های درس محمدباقر هوشیار (پژوهشگر حوزه علوم تربیتی و فلسفه، بنیانگذار رشته علوم تربیتی)در دانشکده ادبیات می رفت ک ...
هشدار مدیرعامل همشهری نسبت به تعطیلی همه رسانه های تولیدکننده محتوا در ایران!
...> قاعدتا وقتی بنگاه بر محتوا سیطره پیدا می کند تعریف فروپاشی هم دگرگون می شود. تا وقتی بنگاه سرپاست می تواند هر نوع محتوایی را، حتی اگر مخاطبی نداشته باشد، منتشر کند. البته من یک مثال نقض برای گفته شما سراغ دارم؛ یادم است در اوایل دهه 80، در شرایطی که فضای رسانه ای تحت تسلط روزنامه های سیاسی، موسوم به روزنامه های دوم خردادی قرار داشت، همشهری توانست با انتشار چند ضمیمه نظیر همشهری جهان ...
غفلت از حقیقت؛ پیامد سیطره نگاه زیبایی شناسانه بر هنر
یا هنر را در درون زیبایی می بینیم یا وظیفه هنر را آشکارگی حقیقت می بینیم. عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: نکته سوم این است که یکی از مناقشات مهم در مورد هنر، نسبت هنر، فلسفه و حقیقت است. پرسش اول درباره نسبت هنر و فلسفه است. همچنانکه فیلسوفانی در حوزه اسلامی مانند فارابی بحث مهمی مطرح کردند که آیا نسبتی میان دین و فلسفه وجود دارد، امروزه در میان متفکران دینی، بحث هنر دینی و هنر بیرون از ...
نامه ابوالفضل فاتح به مدیر مسئول الشرق الاوسط
قابل دیدن نیست. در هیچ کتاب هنری، فلسفه هنر، به توهین به مقدسات و رموز ملت ها تقلیل داده نشده است. مهم این نیست که این کاریکاتورها علیه رموز عراق یا ایران و یا هر ملت و دین و آیین دیگری اعم از مسیحیت و یهودیت و زرتشت و ... باشد، مهم این است که رسالت هنر و کاریکاتور، توهین نیست. توهین به هر کس و در هر مکان و با هر شکل و محتوا، روش کسانی است که از منطق و استدلال قوی برای نقد برخوردار ...
انتشار 25جلد کتاب جدید در بحث علم و دین تا 1400
دین- منتشر کرده باشیم. درباره گروه کلام مؤسسه حکمت و فلسفه ایران ایرنا: در بخش دوم گفت وگو کمی درباره گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه توضیحاتی بفرمایید؛ تعداد اعضا و اهم فعالیت هایش. ما در این گروه هنوز دانشجو نداریم و به تازگی در جهت راهبردهای مصوب در حوزه بازخوانی متون و پرداختن به دغدغه های روز درخواست دانشجو کرده ایم. گروه ما گروهی پنج نفره متشکل از آقایان ...
نقش قواعد فقه در توسعه فقه نظام مند
فقه در حیات بشری سخن می گوییم، نخستین پرسشی که به ذهن می آید این است که چطور می توان نسبت به این مسئله اطمینان پیدا کرد که همه احکامی که توسط مجتهدین استنباط می شوند عیناً همان احکامی باشند که خداوند متعال در حق انسان مقرر کرده و رعایت آن ها را بر وی واجب ساخته است؟ این پرسش زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم در فرآیند کشف و استنباط احکام شرعی، فرد مجتهد نقش اساسی ایفا می کند و در واقع ...
به نام خدا؛ کانون نویسندگان چگونه تمام شد؟
گرفتند و جلسات متعددی همچون 17 تیر 1369 و دوم اسفند 1369 برگزار شد که هیچ کدام توفیقی نیافت. از آن پس جلسات کانونی ها پیرامون حوادث مختلفی برگزار می شد. در 23 مهر 1373 متن موسوم به ما نویسنده ایم با 134 امضا منتشر شد که آن هم راه به جایی برای احیای کانون نبرد؛ اما در فضای بسته دولت سازندگی، ندایی بود که از زاویه دل خیلی های دیگر هم برمی خاست و به همین علت شنیده شد. این متن را عده ای از کسانی ...
چه قدر با سیا و موساد تصادف می کنند؟!/تجربه متفاوت مدیریت بحران
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید: چه قدر با سیا و ...