سایر منابع:
سایر خبرها
انتشار متن فارسی فکت شیت ظریف به رئیس شورای امنیت درباره مکانیسم ماشه
قطعنامه 2231 شورای امنیت: ... لغو تحریم ها که اجازه به عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی می دهد، بخش اساسی توافق است . تا کنون ترامپ بیش از 145 مرتبه علیه ایران تحریم هایی را اعمال کرده است. وی همچنین تصمیم به عدم تمدید معافیت های مرتبط با پروژه های هسته ای گرفت که به تعبیر دبیرکل ملل متحد همچنین احتمالا توانایی جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای مفاد مشخصی از برجام و قطعنامه مختل می سازد .
سازوکار حل اختلاف صرفا در اختیار اعضای واقعی برجام قرار دارد؛ نه عضو ابتدایی که بعدا کناره گیری کرده / ...
مورد تلاش آمریکا به منظور اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل متحد، که امروز (جمعه) از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، آمده است: • هیچگاه عبارت اسنپ بک در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و یا در قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد استفاده نشده است. بلکه، آمریکا به تعمد از این کلمه برای القای سرعت و خودکار بودن استفاده کرده است. جمله بندی در قطعنامه مزبور چنین است که احیای مفاد
متن کامل نامه ظریف به رییس دوره ای شورای امنیت
، بلکه مانع از اجرای تعهدات اعضای باقیمانده در برجام و سایر دولت های عضو ملل متحد نیز می شود که مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت ملزم به اجرای آن شده اند. دولت ترامپ از زمان روی کارآمدنش بیش از 145 بار تحریم علیه ایران وضع کرده است.[17] دبیر کل ملل متحد بر اهمیت رفع تحریم ها براساس مفاد مربوط به برجام و قطعنامه 2231 - که ایالات متحده آنها را نادیده گرفته- تأکید کرده است. دبیر کل در هفتمین
بازگشت ماشه به سمت امریکا
ترامپ بیش از 145 مرتبه علیه ایران تحریم اعمال کرده و با تصمیم به عدم تمدید معافیت های مرتبط با پروژه های هسته ای توانایی ایران را برای اجرای مفاد مشخصی از برجام و قطعنامه مختل ساخته است. رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به تلاش های ایران برای استفاده از سازوکار حل اختلاف برجام در واکنش به خروج امریکا از این توافق اشاره کرده و گفته است که ایران چندین دور از سازوکار حل اختلاف برجام استفاده کرد ولی
شورای امنیت و خیالبافی تازه ناقض برجام
حقانیت آمریکا برای احیای مفاد قطعنامه های لغو شده علیه ایران و نیز به مواردی که رسماً هرگونه حقی را برای آمریکا به منظور استفاده از سازوکار حل اختلاف منتفی کرده، اشاره می کند. ظریف در این نامه بر اساس شواهد نشان می دهد که: -آمریکا در 8 مه 2018 طبق دستور ترامپ و به صورت رسمی به حضور خود در برجام پایان بخشیده است. -این خروج بارها و بارها از زبان جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین
درخواست مکانیسم ماشه، آمریکا را در جهان منزوی کرد
/> کشور های آلمان، فرانسه و انگلیس مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه اعلام و نامه ای در این باره به سازمان ملل ارسال کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد آمریکا نمی تواند از سازوکار حل وفصل اختلافات در برجام استفاده کند، چرا که از این توافق خارج شده است. هنگامی که ترامپ آمریکا را از توافق بین المللی برجام خارج کرد، آن را "بدترین توافق
رئیس شورای امنیت ممکن است قطعنامه ادامه لغو تحریم های ایران را ارائه نکند
11 و 12 متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد روند اجرایی در شورای امنیت سازمان ملل آمده است: 11 . ذیل بند 41 منشور ملل متحد، تصمیم می گیرد که ظرف 30 روز از دریافت تذکر یکی از طرف های برجام در مورد موضوعی که یک کشور طرف برجام اعتقاد دارد مصداق عدم اجرای تعهدات ذیل برجام است، ادامه اجرای لغو مصرح در پاراگراف 7 (a) این قطعنامه باید به رأی گذاشته شود، علاوه بر این، تصمیم می گیرد که اگر
مکانیسم ماشه و شلیک مستقیم به اعتبار جهانی آمریکا
پنجشنبه گذشته ایالات متحده به صورت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع داد که قصد دارد سازوکار حل اختلاف تعبیه شده در توافق هسته ای 2015 و قطعنامه 2231 شورای امنیت را فعال سازد. این سازوکار که از آن با عنوان مکانیسم ماشه نیز یاد می شود موجب برقراری دوباره همه تحریم های تعلیق شده سازمان ملل متحد می شود. اگر از زمان فعالسازی این مکانیسم تا 30 روز قطعنامه ای در شورای امنیت مبنی بر
پیام ویدیویی ظریف درباره تناقض های رفتاری واشنگتن
که گفته بود: ما از مفاد آن استفاده نمی کنیم زیرا از توافق خارج شده ایم. ظریف در پیام خود گفت: آمریکا پس از خروج رسمی و آشکار از برجام در بالاترین سطح و تک تک تعهداتش در برجام قطعنامه 2231 نمی تواند بی جهت هیچگونه حق طبق آن قطعنامه برای خود قائل باشد. در پایان این پیام ویدیویی ظریف در توئیتر به صحبت های پمپئو ارجاع شده است که گفته بود: من مدیر سیا بود. ما دروغ گفتیم. ما
بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم ترامپ علیه ایران / مکانیسم ماشه فعال می شود؟
سازمان ملل روز جمعه در پیامی در توئیتر نوشت: از آنجایی که آمریکا از توافق هسته ای و برجام خارج شده است و عضو این توافق نیست، لذا صلاحیت دعوت شورای امنیت برای استفاده از "مکانیزم ماشه"را ندارد. جانگ جون، سفیر دائم چین در سازمان ملل متحد روز گذشته در واکنش به درخواست رسمی آمریکا برای به کارگیری مکانیزم ماشه علیه ایران در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت: آمریکا از
امریکا ماشه خروج ایران از برجام را کشید
به تعهداتش ذیل توافق وحشتناک هسته ای. کلی کرافت، نماینده امریکا در سازمان ملل در نامه خود به رئیس شورای امنیت، به مفاد 10، 11 و 12 قطعنامه 2231 شورای امنیت استناد کرده و خواستار فعال شدن مکانیسم حل و فصل اختلاف تعبیه شده در این قطعنامه شده است. کلی کرافت در نامه خود به مواردی اشاره کرده که امریکا مدعی است نشان دهنده این است که ایران ناقض اساسی برجام است، ولی ایران می گوید که این اقدامات را وفق
چالش های آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه
به گزارش اقتصادنیوز؛ روز پنجشنبه 21 آگوست مایک پمپئو درخواست استفاده از بند مکانیسم ماشه را بصورت نوتیفیکیشن (تذکر هشدارآمیز) تسلیم شورای امنیت کرد و در صورتیکه روند مورد نظر دولت ترامپ بدون چالش طی شود، کمتر از یک ماه دیگر (انتهای شهریور) تمامی قطعنامه های تحریمی سازمان ملل علیه ایران که به موجب برجام لغو شده بود، بطور خودکار اسنپ بک خواهند شد (مجدداً و فوراً اعمال خواهند شد). اتفاق
پمپئو: دوستان اروپایی ما مواظب اظهارات خود درباره مکانیسم ماشه باشند!
آن ندارند. فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه مشترک اظهار کردند که آمریکا پس از خروج از برجام در 8 مه سال 2018 دیگر حقی بر اجرای مفاد برجام ندارد و اقدامات این کشور را علیه برجام عنوان کردند. به رغم تصمیم دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران در سال 2018، پمپئو دیروز مدعی شد آمریکا طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، که توافقنامه بین المللی را تصویب کرده است، این ظرفیت را دارد تا مکانیسم ماشه را فعال کند و تحریم های سازمان ملل را بازگرداند؛ زیرا آمریکا در ابتدا یک طرف این توافق بوده است انتهای پیام/ ...
آمریکا دوباره تنها می ماند؟ | مخالفت جهانی با مکانیزم ماشه
آمریکا روز پنج شنبه با استناد به نقض قابل توجه توافق هسته ای توسط ایران، درخواست خود برای بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران را رسما به شورای امنیت اطلاع داد. اقدامی که با واکنش های گسترده بین المللی و داخلی مواجه شد. در همین ارتباط تروئیکای اروپایی، چین و روسیه با انتشار بیانیه و ارسال نامه مخالفت خود را با این اقدام ضد برجامی نشان داده اند. همزمان ظریف نیز با ارسال نامه به رئیس دوره ای شورای امنیت با بیان اینکه سازوکار حل اختلاف صرفا در اختیار اعضای واقعی برجام قرار دارد، گفت آمریکا از هیچ وجهی در برجام مشارکت ندارد. بر اساس مکانیزم موسوم ...
شوک اروپا به آمریکا: ایران را تحریم نمی کنیم
که به طرف های برجام اجازه می دهد خواستار بازاعمال تحریم های چندجانبه ای علیه ایران شوند که ذیل مفاد قطعنامه 2231 علیه ایران رفع شده است. فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده یادآور می شوند که آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته ای در تاریخ 8 مه 2018، به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است. موضع ما درباره کارآمدی اطلاعیه آمریکا ذیل قطعنامه 2231 به صراحت به رئیس شورا و تمامی اعضای
واکنش ها به اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران
سازمان ملل متحد ساعتی قبل از صدور بیانیه آمریکا موضع کشورش درباره تلاش آمریکا را بیان کرد. او گفت: مکانیسم بازگشت خودکار را کشوری می تواند فعال کند که جزو طرف های برجام است. ایالات متحده طرف برجام نیست چون از این توافق خارج شد. از نظر ما مکانیسم بازگشت خودکار تحریم ها وجود ندارد. بعضی از نماینده های کنگره آمریکا هم به اقدام دولت دونالد ترامپ در تلاش برای بازگرداندن تحریم ها علیه
قمار آخر ترامپ
متحد برای فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، تأکید کرد که واشینگتن را نمی توان عضو مشارکت کننده در برجام دانست. به گزارش بی بی سی؛ آقای بورل روز پنج شنبه در بیانیه ای نوشت که ایالات متحده روز 8 مه 2018 به طور یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد و از این رو نمی تواند بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تحریم ایران با استفاده از مکانیزم ماشه شود. وی سپس
دستیار حقوقی سابق دبیرکل سازمان ملل حق آمریکا در مکانیسم ماشه را رد کرد
" اعمال یا اعلام نکرد. دوم، (مکانیسم) بازگشت خودکار (تحریم ها یا مکانیسم موسوم به ماشه) تحت پاراگراف لازم الاجرای قطعنامه (2231) تنها از طریق یک "کشور مشارکت کننده" می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ایالات متحده اکنون و طبق کارهایی که انجام داده است، در وضعیت و جایگاه مشترکی با دیگر طرف های غیرمشارکت کننده شورای امنیت سازمان ملل (در برجام) قرار دارد. ایالات متحده هیچ جایگاهی برای
آخرین تیر ترکش ترامپ – خبرآنلاین
سازمان ملل علیه ایران به طور خودکار دوباره اعمال خواهند شد. اما مسیر دومی که بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران حقوقی براین اعتقادند که تیم ترامپ- پمپئو به دنبال بهره برداری از این مسیر خواهد بود، استفاده از ظرفیت قطعنامه 2231 است. در این قطعنامه دو پارگراف وجود دارد که ساز وکار بازگشت تحریم ها را به طور مبهم توضیح داده است. براساس مفاد قطعنامه2231، اگر شورای امنیت شکایتی از
آمریکا از هیچ وجهی در برجام مشارکت ندارد
اسنپ بک در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا در قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد استفاده نشده است. بلکه، آمریکا به تعمد از این کلمه برای القای سرعت و خودکار بودن استفاده کرده است. جمله بندی در قطعنامه مزبور چنین است که احیای مفاد قطعنامه های لغوشده که نیازمند فرآیند زمانبر دقیق - با هدف حفظ برجام و نه نابودی آن است. ظریف در این نامه تأکید کرد که آمریکا با صراحت مشارکت خود در برجام را پایان بخشید
صرف تقدیم نامه آمریکا به شورای امنیت باعث بازگشت قطعنامه ها نمی شود
فعال کردن مکانیسم ماشه را به ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کرده است، اما صرف ارائه درخواست آمریکا نمی تواند موجب فعال شدن مکانیسم ماشه شود. از طرف دیگر گزاره مکانیسم ماشه در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و یا در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده نشده است. پس نمی توان این گونه قلمداد کرد که صرفاً با یک تقدیم درخواست ایالات متحده آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه به
جدال اعضای شورای امنیت با آمریکا بر سر مکانیسم ماشه
شود و یا پیامدهای منفی جدی در پی دارد، پرهیز کنند. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در خصوص این اقدام آمریکا تاکید کرد که واشینگتن را نمی توان عضو مشارکت کننده در برجام دانست. بورل در بیانیه ای نوشت که ایالات متحده روز 8 مه 2018 به طور یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد و از این رو نمی تواند بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تحریم ایران با استفاده
جنگ با یاغی در مقر صلح
معافیت های مرتبط با پروژه های هسته ای گرفت که به تعبیر دبیرکل ملل متحد همچنین احتمالا توانایی جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای مفاد مشخصی از برجام و قطعنامه مختل می سازد . جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، در سخنان خود در 8مه2018: ما از این مفاد قطعنامه2231 استفاده نمی کنیم، به این دلیل که ما از توافق خارج شدیم. مکث ظریف: شورای امنیت چنین وضعیتی به یاد ندارد
قدرت برجام،آمریکا را به انزوا کشاند
قرن ها برای حفظ جهان از هرج و مرج شکل گرفته است، را نادیده می گیرد. دولت ترامپ بعد از روی کار امدن به طور تقریبی بیش از 145 بار جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم های ظالمانه ی خود قرار داده است. اعمال تحریم ها نشان آشکاری از سوءنیت آمریکا در نقض برجام، قطعنامه 2231، دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری و همچنین قطعنامه های متعدد مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر در مورد اقدامات قهرآمیز
پیش بینی تکرار تحقیر ترامپ
هرکاری برای اطمینان حاصل کردن از حفظ و اجرا شدن کامل توافق هسته ای با ایران ادامه خواهد داد. گرارد آراد سفیر پیشین فرانسه در سازمان ملل، آمریکا و اراضی اشغالی روز جمعه در توییتی نوشت: مخالفت نزدیک ترین متحدان غربی ایالات متحده با مشروعیت این کشور در استفاده از فرایند بازگرداندن تحریم هایی که در قطعنامه 2231 آمده است، تعهدات آن ها به برجام و مخالفت شان با سیاست فشار حداکثری علیه ایران را تایید کرده
مخالفت تقریباً همه اعضای شورای امنیت با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران
از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود. توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد
دیوار سخت شورای امنیت در برابر آمریکا/ وقتی ترامپ پشت در ماند
کاهش تعهدات) نیز در چارچوب برجام و مکانیسم حل اختلاف مندرج در آن (و نه در نقض برجام) صورت گرفته است. در نتیجه، آمریکا می خواهد با ترکیبی از یک تفسیر غلط از قطعنامه 2231 شورای امنیت از یک سو و ترفندهای آئین نامه ای منشور سازمان ملل از سوی دیگر در جهت راه اندازی سازوکار ماشه تلاش کند! در این راستا، طرحی که کارشناسان لابی های ضد ایرانی (با محوریت FDD) پیشنهاد داده اند این است که
واکنش ظریف به موضع اعضای برجام علیه خواسته آمریکا
ساده تشریفاتی نیست؛ بلکه، این واژه مستلزم مشارکت در فعالیت و اجرای وظایف، حقوق و تعهدات منطبق با توافقات پیشین است. از این رو، آمریکا از هیچ وجهی در برجام مشارکت ندارد. 2. آمریکا رسماً هرگونه حقی برای استفاده از سازوکار حل اختلاف را منتفی کرده است • مقامات آمریکایی اعتراف کرده اند که آن ها دیگر حقی برای استفاده از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارند: o جان بولتون