احیای سینمای پاستورال
سایر منابع:
سایر خبرها
هم گناه!
تکاپوی مردمی مانور داده که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته و تمام امیدشان را به زنی بسته اند که زمانی او را از خود رانده اند. داستانک مربوط به صبری دختر شیرین عقلی که صاحب تنها گاو روستاست نیز علاوه بر بالا بردن بار تنش حاکم بر داستان، به شناخته شدن هرچه بیشتر قهرمان فیلم امیرخان کمک کرده و یک کاشت اطلاعات درخشان را انجام می دهد. شرطی که لی لی برای پول پخش کردن میان اهالی و نیز سمپاشی مزارع ملخ زده ...
تک تیرانداز فیلمی بدون ادعا و قصه گو
، دوربین رو دست هایی که بعضاً آزاردهنده است، استفاده از لهجه های مختلف نمود دارد و ... این فیلم از سوژه ای تکراری برای نشان دادن تنهایی زن ها در بزنگاه های حساس بهره برده است، فیلم دیر شروع شده و از یک جا هایی حوصله سر بر می شود.مثل همیشه می توان از بازی های فیلم بخصوص تلاش شاکردوست و شکیبا برای رسیدن به نقش و حس و حال متفاوت دفاع کرد. می توان گفت یا فیلمی خسته روبرو هستیم که ...
نشست مجازی نقش قصه گویی مادران در شکوفایی ذهن کودک
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، هفدهمین نشست انجمن قصه گویی با موضوع نقش قصه گویی مادران در شکوفایی ذهن کودک عفت تفضلی از مدرسین و هنرمندان قصه گوی کانون استان هرمزگان به صورت مجازی برگزار شد. بر همین اساس مدرس و میهمان این نشست به بیان تاریخچه ای از قصه گویی پرداخت و اضافه کرد ...
در مضار لاتاری و گوشت قرمز
دوباره ، محو می شود. بازی ملیسا ذاکری در نقش دختر جوانی معتاد و ازهم گسیخته، از امتیازات فیلم است و می توان دست کم نامزدی او را در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، محتمل دانست. از مایکل مدسن هم استفاده چندان مناسبی نمی شود و آن همسایه تیپیکال آمریکایی می توانست حضور جذاب تری در قصه داشته باشد. جنس بازی آمریکایی او و بازی ایرانی اصلانی هم چندان هماهنگ نیست و آن ذوق و کنجکاوی قبلی درباره این همکاری را از بین می برد. حالا دوست دارم نظر تارانتینو را درباره بازی مدسن و این فیلم بدانم! منبع: علی رستگار - سینما / روزنامه جام جم ...
بی همه چیز های سه هزار تومنی را بشناسید!
جور می کند حتی اگر قرار باشد جغرافیای فیلم را تغییر دهد، زمان را به عقب بکشاند، استفاده نمادین از آدم ها و جایگاه شغلی اشان کند یا در تعریف یک اعتراض به سبک خودش ماجرا را به جایی باریک و تلخ کشانده و تماشاگرش را در پایان آزار دهد. شاید نکته مهم در فیلم بی همه چیز محسن قرایی به این مقوله برگردد که حالا فیلمساز به سراغ آحاد مردم رفته است و قهرمان خطا کارش را طوری نمایش می دهد که بتوان نقاط ...
انقلاب روی پرده سینما
مجاهدین خلق ایران دست به ترورهای موفق مقامات ارشد حکومت می زنند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق هستند. این فیلم که کارگردانی آن را محمدحسین مهدویان به عهده داشت در سی وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده چندین سیمرغ بلورین جشنواره شد. جواد عزتی، هادی حجازی فر، احمد مهران فر، مهرداد صدیقیان و مهدی پاکدل در این فیلم همراه دیگر بازیگران هنرنمایی کرده اند. ...
علی نصیریان امروز 86 ساله می شود | مرد هزار نقش سینمای ایران
مدرسه آفاق که بعد ها نامش به مدرسه ای که می رفتیم تغییر کرد، از نمونه فیلم هایی بود که با مهرجویی همکاری کرد. در این سال ها او با دو نقش بی نظیر در یاد ها ماندگار شده است. کاراکتر بزرگ آقا در سریال شهرزاد و دیگری حاج یونس در میوه ممنوعه که حضوری درخشان و مثال زدنی در آن ها داشت. علی نصیریان در هشتادوچهارسالگی در سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (1397)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم مسخره باز دریافت کرد و تبدیل به مسن ترین فردی شد که این جایزه را دریافت کرده است. ...
ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم
تا داستان به باور بنشیند و بعدها چه تأثیر و چه درامی دارد، دستمایه ای شد برای اینکه من قصه بنویسم. آنچه آرام آرام در ذهن من شکل گرفت این بود که چطور یک باور نادرست و خرافه می تواند درام ایجاد کند. دوست داشتم فیلمم را با واکنش مردم محک بزنم وی درباره برگزاری جشنواره فجر سی و نهم بدون حضور مردم می گوید: من خوشبختانه بازخورد مخاطبانم را در فضای مجازی می گیرم و اکنون دیگر نیازی به حضور ...
سیمرغ های جشنواره به ابلق و تک تیرانداز می رسد؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی خبرنامه دانشجویان ایران ؛ سومین روز جشنواره فیلم فجر امسال نیز در حالی به پایان رسید که نمایش فیلم های ابلق نرگس آبیار و تک تیرانداز ساخته علی غفاری توانست تا اینجا یکی از مهم ترین روزهای جشنواره را رقم بزند. فیلم های نجیبی که در شرایط کرونایی اهالی رسانه و منتقدان را تا حد زیادی سر شوق آورد. آبیار این بار هم توانست فیلمی را بسازد که علی رغم سوژه اجتماعی اش، اما ...
فیلم های مامان
غزال درباره معصومه، دختری نویسنده است که قصد دارد با استفاده از خاطرات مادرش قصه ای درباره زمان جوانی مادر بنویسد. این فیلم از آنجا که به داستان مادری می پردازد اهمیت پیدا می کند. ثریا قاسمی برای فیلم مارال در جشنواره نوزدهم جایزه بهترین بازیگر نقش زن را می گیرد، درحالی که اینجا اهمیت نقش او به خاطر مادر بودن نیست. جایزه مکمل جشنواره بیست وهشتم شیرین یزدان بخش که به بازی در ...
کامبیز دیرباز: با افتخار نقش شهید زرین را بازی کردم
که همیشه در صحنه بود مخاطب در این سریال دید. بعد از نقش غیاث در "پشت بام تهران" و خلیل کبابی "زیر پای مادر"، با موقعیتی طنز در "شرایط خاص" به تلویزیون برگشت. نقشی کوتاه در "گاندو" داشت و این روزها هم با اجرا در برنامه "دست فرمون" به تلویزیون برگشته است. جلوی دوربین بهرنگ توفیقی رفته و در سریال "آقازاده" بازی می کند. با "خروج" ابراهیم حاتمی کیا به سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر آمد. دیرباز ...
(9) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39؛ ابلق
ابلق نمونه مثال زدنی از فیلم هایی است که از جزبه کل ساخت و پرداخت می شوند. این جزئیات نگاری را می توان از فیلمنامه تا آخرین مرحله آماده سازی یعنی تدوین به خوبی در اثر شناسایی نمود. فیلم تازه نرگس آبیار بار دیگر اثبات می کند که او فیلم به فیلم در حال رشد و تکامل مسیر فیلمسازی اش قرار دارد به نحوی که می توان پس از تماشای آخرین اثرش از آن به عنوان کامل ترین فیلمش یاد نمود. ابلق طرح یکی از ...
امیری: هدف ما نقد خرافه است/ قصه جن دست مایه ای بود که به موضوع باور بپردازیم
بازیگر نباید در اختیار عده ای محدود باشد. این ما هستیم که باید به سلیقه و شعور مخاطب اعتماد کنیم و فیلم هایمان را بسازیم. این پروژه حدود دو سال طول کشید و به اعتقاد من اگر همه فرمول های گیشه را نداشته باشد آن بخشی که مربوط به قصه گویی است را دارد. عباسی، طراح چهره پردازی درباره گریم زالاوا گفت: این فیلم جزو سخت ترین کارهایی است که من در دوران کاری ام انجام دادم. ما گروهی 6 نفره بودیم و جدا ...
صنعت فرش کردستان با حمایت به عرش می رسد/گره مشکلات بر تار و پود فرش دست باف سنندج
...، معدن و تجارت کردستان نیز در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به سابقه درخشان، کیفیت و تنوع جنس و رنگ فرش دست باف ایرانی در عرصه بین الملل، کشور ما بعنوان یکی از مطرح ترین تولیدگنندکان این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد. محمد دره وزمی اظهار کرد: خوشبختانه استان کردستان هم توانسته از قدمت و سابقه درخشان خود در گذشته به نحو احسن بهره برده و با استفاده از استادکاران ماهر، طراحان و فرش ...
کارگردان روحانی علیه کارگران
و لبخند به این صفحات نمایش نگاه کنند تا کوچک ترین شک و تصور نادرستی که نشان دهنده هرگونه نارضایتی فرد باشد، برای نمایندگان حکمرانان پشت صفحات نمایش ایجاد نشود، چرا که در غیر این صورت مورد غضب حکمرانان قرار می گیرند. نگاهی به فیلم تک تیرانداز ساخته علی غفاری محسن جندقی: اگر دوست دارید یک فیلم سینمایی قهرمان محور با داستان مهیج و در عین حال واقعی ببینید تک تیرانداز را از دست ...
قصه 5 گریم یک شخصیت در روزهای ابدی / اسکندریان: مهدی را شمقدری خلق کرد
تئاتری برای جشنواره تئاتر فجر بازی می کردم و همان جا با علی رجایی که بازیگر هستند آشنا شدم و او قبلا در کارهای آقای علی اکبری بازی کرده بود. بعد از مدتی طی اتفاقی دوستم متوجه می شود که آقای علی اکبری دنبال بازیگر نقش مهدی برای این سریال هستند و عکس من را به ایشان نشان می دهد. صبح فردای همان روز به دفتر رفتم و با آقای شمقدری و علی اکبری صحبت کردم و همانجا 5 بار تست بازی و گریم گرفتند که تست های ...
(2) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39 ؛ بی همه چیز
بی همه چیز اقتباسی است کم و بیش وفادارانه به نمایشنامه ملاقات بانوی سالخورده اثر دورنمات که تم و درونمایه ی فقر را به عنوان محوریت و نقطه ثقل کنش های درام برمی گزیند. بی همه چیز به دلیل پاره ای ملاحظات فرامتنی بستر داستانش را در سال های دهه 50 روایت می کند اما المان های موجود در اثر این قصه را به عنوان یک مضمون تکرار شونده در همه دوران های حاضر در زمانه امروز قابل تسری و بسط قرارداده است ...
تقریبا بی همه چیز !
نقش اول زن ایتالیاایتالیا را بازی می کرد. با این حال تلاش صباغ زاده برای فیلمی با مضمون حفظ عشق و لزوم پایبندی به خانواده ارزشمند است و می توان آن را به عنوان تلنگری نرم درنظر گرفت. بی همه چیز یک فضای سرخوشانه در فیلم خسته نباشید و یک فضای تلخ و جدی اجتماعی در سدمعبر و همکاری در نگارش فیلمنامه فیلم قصرشیرین، به خوبی نشان از توانایی محسن قرایی دارد. وقتی این پشتوانه را در کنار ترکیب ...
روزنامچه فجر 1/ دو اقتباس از دو نویسندۀ سوئیسی در یک روز!
آخرین آنها، به کارگردانی هادی حجازی فر بوده که در این فیلم نیز در نقش دهدار، ظاهر شده است. محسن قرایی به همراه محمد داودی تقریباً به خوبی توانسته اند نمایشنامه را به ایران دهۀ 1340 بیاورند. این فیلم پر بازیگرِ روستایی، به واسطۀ درام جذاب دورنمات، هزینۀ 10 میلیاردی، ساخت خوب و بازی های قابل قبول، می تواند مخاطب را راضی از سالن به بیرون بفرستد. همکاری قرایی و داودی بعد از فیلم ...
همراه با فجر 39؛ یک قهرمان ضد جمعی - یادداشتی بر فیلم بی همه چیز
خبرگزاری حوزه / بی همه چیز اقتباسی آزاد از نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده نوشته فریدریش دورنمات است، اثری که سعی کرده تا ضمن وفاداری کامل به متن نمایشنامه با اندکی دخل و تصرف و وطنی کردن آن یک اثر قصه گو را با خلق فضای یک روستا لا مکان در یک موقعیت لا زمان به مخاطب عرضه کند. بی همه چیز ماجرای انتقام عجیب زنی است که پس از سال ها به زادگاهش بازگشته تا با پول عدالتی که سال ها پیش از ...
روز بزرگ سینما
در آن حضور دارند؛ هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، هادی حجازی فر، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی و... قصه فیلم درباره قهرمان یک روستا است که در موقعیتی اخلاقی بر سر یک دوراهی میان جان خود و رفاه مردم قرار می گیرد. مواجهه او با مردم، محور اصلی قصه گویی فیلم است و همین موضوع باعث می شود تا زمینه های بسیاری برای خوانش نمادگرایانه از رویدادها و نشانه های فیلم ایجاد شود. اما سوای ...
دنبال کسی می گردم که گوشم را بپیچاند
او خود نقش خانواده را در شکل گیری شخصیتش بسیار دخیل می داند و دراین باره می گوید: من در خانواده ای بزرگ شدم که در آن به خصوص خانواده پدری ام به واسطه یدک کشیدن پیشوند سید، مرام نامه ای داشتند که همیشه آن را رعایت می کردند. من در خانواده ای به دنیا آمدم که پدربزرگ و مادربزرگ برایمان قصه های قرآنی می گفتند. مادربزرگم سواد قرآنی داشت و همیشه برای نوه ها قصه های قرآنی تعریف می کرد. از زمانی که ...
عالیجناب هنر ایران
می تواند پدر دل سوخته و چشم انتظار بوی پیراهن یوسف باشد و هم پدرخوانده بی رحم و بی بدیل شهرزاد . بازیگری که هم می تواند چهره چند رنگ و مکار قاضی شارع را با جلوه گری تصویر کند، هم قادر است آرام و کم حرف شخصیت ابوالفتح هزار دستان را عینیت ببخشد. آن قدر نقش های متفاوت، متضاد و درخشان دارد که اگر نگوییم غیرتکراری حتما از غیرتکراری ترین بازیگران ایران است. تولدتان بر ما مبارک آقای علی نصیریان. تولدتان مبارک عالیجناب فرهنگ و هنر ایران. ...
اسرار گنج دره جنی/ نگاهی به فیلم بی همه چیز
سینماسینما ، علی پاکزاد بعد از اقتباس از ازدواج آقای می سی سی پی که تحت عنوان می سی سی پی نشسته می میرد روی صحنه رفت و ملغمه ای ذهنی از آن، در فجر سی و هفتم با عنوان مسخره باز اکران شد و هدیه تهرانی در آن خوش درخشید، حالا دومین اقتباس، قدری جدی تر از دورنمات را – این بار توسط محسن قرایی- شاهدیم که باز هم هدیه تهرانی در آن به ایفای نقش می پردازد. اما اینبار نه تنها او دست نیافتنی نیست ...
نفس گیر و میخکوب کننده/ نگاهی به فیلم بی همه چیز
(با بازی خوب باران کوثری) مخاطب به جریان روایت گره می خورد تا جریان و اتفاقات رنگ به رنگ و چالش برانگیز بعدی. بی همه چیز نمونه کامل سینمای قصه گو است. روستایی انتزاعی در مکانی انتزاعی که مردمانش غم نان دارند و برای آن دست به هر کاری می زنند. قاب بندی های بدون نقص مرتضی هدایی در کنار صحنه آرایی و طراحی لباس خوب فیلم، باعث شده که تماشاگر تا انتها در کنار قصه تلخ و تامل برانگیز آن بماند و از پلان به ...
نگاهی به اسامی فیلم های سودای سیمرغ در جشنواره 39
. روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا آذرنگ، عنوانی است که در سینما زیاد از آن استفاده شده است. در تاریخ سینما فیلم های فراوانی به چشم می خورد که با عنوان روزی روزگاری... ساخته شده اند. معمولا این عنوان برای فیلم هایی به کار می رود که مضمونی تاریخی دارند یا در قصه ما با فلاش بکی به گذشته رو به رو هستیم تا قصه ای را که در یک برهه مغفول مانده است، دوباره روایت کنیم. وقتی عنوان آبادان ...
بی همه چیز ؛ فیلمی ضدمردم و سیاه!
محسن قرایی سنگ تمام گذاشته و به حال وهوای معلقِ فیلم، جان داده است. در میان گروه پرستاره ی بازیگران بی همه چیز ، باران کوثری درخشان است و از همین حالا می شود او را برای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن مدعی دانست. پرویز پرستویی و هادی حجازی فر هم زوج جذابی ساخته اند و هدیه تهرانی، مثل اکثر فیلم هایش، نمایش کم نقصی دارد. گل سرسبد فیلم اما سناریوی پرکشش و جذابی است که با نگاهی به ملاقات با بانوی ...
همه چیز درباره بی همه چیز
مانند سد معبر به تماشای این اثر رفته باشید، دست خالی باز می گردید چون فضای این دو فیلم مطلقاً ارتباطی به یکدیگر ندارند اما اگر نگاهی به پرونده کاری قرایی بیندازید قصه گویی که بارزترین ویژگی قصر شیرین بود را در این فیلم هم می بینید. این دومین تجربه مشترک محسن قرایی و محمد داودی پس از قصر شیرین در نگارش فیلمنامه است. تجربه ای که منجر به دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه از سی و هفتمین جشنواره ...
رمانتیسم عماد و طوبا گرفتار سندروم عقب گرد کارگردان فیلم اولی
نوجوانی موفق به اجرا و جامه عمل پوشاندن به همان رویاهایشان شدند. عماد که می خواست کارگردان سینما باشد و طوبا که می خواست بازیگر تئاتر باشد. صباغ زاده برخلاف سنت رنگ باخته در سینمای ایران وجهان، یکی از اصلی ترین ستون های ساخت کمدی - رمانتیک های بزرگ تاریخ سینما به ویژه در دوران کلاسیک آن، از یک راوی برای روایت اثرش استفاده می کند. جایی که این بار به عنوان راوی این اثر، ادای دینی به حضورش در ...