سایر منابع:
سایر خبرها
ابلق فیلمی بدون تنفس است
بیش از هر چیز به سکوت نیاز دارد، به ایستادن و اجازه تامل به مخاطب. در ابلق اگرچه تلاش بسیاری در خلق تصاویر و ارائه میزانسن های پویا شده است اما حرکت دوربین و میزانسن بیش ازحد از قاب اثر بیرون میزند و اتفاقا برخلاف تلاش فیلم ساز از لحظاتی به بعد نتیجه عکس داده و فیلم به یک ضرباهنگ تکرارشونده نزدیک می شود. ابلق اما در مضمون و فیلم نامه به دوراز هرگونه نگاه فمینیستی و جانب دارانه اثری است ...
الناز شاکردوست، بهرام رادان و هوتن شکیبا در جشنواره فجر + تصاویر
گوسفند است، اما راحله قصه ما انتخاب می کند که سکوت کند بلکه این اتفاق بر اثر فشار جامعه نیست. من همیشه به نمادها در سینما علاقه مند هستم، ممکن است تفسیر مخاطب از نمادها متفاوت باشد اما همیشه در آثارم حضور دارند. نشست خبری فیلم ابلق در جشنواره فجر وی درباره فیلمنامه ابلق گفت: این فیلمنامه بارها و بارها بازنویسی شد، وقتی طرح اولیه فیلمنامه را خواندم به شدت مشتاق شدم که این اثر ...
نرگس آبیار: قصه فیلم ابلق منحصر به ایران نیست
...> خانم آبیار درباره نقش زنان در فیلم گفت: من به این دلیل بر موضوع زنان تمرکز کردم که آن ها آسیب پذیرتر هستند و به همین دلیل راحله سکوت را به خاطر شرایط معاش انتخاب کرد. وی درباره مردان فیلم گفت: من مردان دزد و معتاد نشان نداده ام بلکه افرادی زحمت کش را به تصویر کشیده ام. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا برای جلب نظر جشنواره های خارجی فیلم فمینیستی ساخته است گفت: معیار فیلم ارزشی ...
ابلق حرفی بزرگ در ظرفی کوچک / آبیار در مسیر فرهادی
جایی قصه مشابه فیلم های اخیر هالیوودی است که در نتیجه جنبش me2 ساخته شد. قصه اهالی یک زورآباد (ناکجاآباد) در حاشیه یک شهر مدرن با برج های بلند و شهر بازی زیبا و مدرنتر! زورآباد آبیار تمیز است؛ برخلاف تصویر معهود مشتی خلافکار معتاد دائم در زندان یا مشغول تعقیب و گریز از دست پلیس، حاشیه نشینان آبیار فقیر، اما زحمت کش و شریفند. قصه ای دلهره آور بین حقیقت، عفت و مصلحت؛ هرچند ابلق ...
نشست خبری ابلق | اضافه وزن هوتن شکیبا و گلاره عباسی سوژه شد
.... هرچند ما نشان دادیم شخصیت اصلی فیلم مسکّن را انتخاب می کند اما موش ها هنوز زیر زمین زندگی می کنند. راحله قصه ما انتخاب می کند دروغ بگوید، جبر مجبورش نمی کند. این داستان محدود به ایران نیست، بلکه در همه دنیا وقتی انسان ها در شرایط پیچیده قرار می گیرند، بین حقیقت و مصلحت باید انتخاب کنند. من راهکاری هم نشان ندادم، فقط موضوع را مطرح کردم. آبیار درباره اینکه آیا فیلم بیش از حد نمادین است ...
محمدحسین قاسمی: ابلق یک فیلم جهان شمول است/ آثار خانم آبیار نسبت به آثار مشابه دیگر کم هزینه تر است
. بنابراین سعی کردیم که این تجربه را در آثار داستانی مان هم از دست ندهیم. در این فیلم نشان داده می شود که مصلحت عمومی و جمع بیشتر از مصلحت فرد اهمیت دارد، نگاه شما به قضیه چیست؟ آیا جامعه ما هم در چنین وضعیتی قرار دارد؟ فیلم ابلق مستقیما راهکار و راه حلی را پیشنهاد نمی کند بلکه سعی دارد تا بیشتر مشکل و معضل را بررسی کند. حرفی که این فیلم می زند این است که اگر زمانی مصلحتی هم مطرح شد ...
جدال فُرم و محتوا
پیرامونش نگاه می کند. ابلق جدال و تقابل فُرم و محتوا است؛ گاهی اینقدر درگیر فُرم و لحن روایت می شوی که از محتوا جا می مانی و این یعنی یک شگفتی در سینما که فیلمساز بتواند مخاطبش را به شدت درگیر مضمون و تکنیک کند. ابلق اجتماعی ترین فیلم کارگردانش است که از ویرانی و فروپاشی همه چیز و به طور خاص اخلاقیات حرف می زند و زوال جامعه امروز را به درستی نشان می دهد. اما فیلم تازهبعد از ...
سال درخشیدن بازیگران/ نگاهی به فیلم های ابلق، ستاره بازی، زالاوا و بی همه چیز
کوچک زنگ زده بازی به شدت برون گرایانه داشت و اینجا فقط از طریق چشم ها و میمیک صورت، درونیاتش را به خوبی منتقل می کند و می توانند کاندید سیمرغ شوند. ستاره بازی/ هاتف علیمردانی یک فیلم غافلگیرکننده در کارنامه هاتف علیمردانی. خلق یک فضای مالیخولیایی و اجرای فیلمی که در آمریکا فیلمبرداری شده، نشان از درایت علیمردانی دارد و در کنار کوچه بی نام، جزو فیلم های اثرگذار کارنامه اش قرار می گیرد. فیلم یک برگ برنده مهم هم دارد. ملیسا ذاکری که معمولا نقش های مکمل و فرعی بازی می کرد، در اینجا قهرمان داستان است و به خوبی از زبان بدن و فن بیانش استفاده کرده و می تواند نامزد سیمرغ شود. ...
پرونده کامل اکران فیلم های جشنواره فجر در قم
فیلم که حداقل در یک بخش از جشنواره نامزد شدند، به بخش سودای سیمرغ راه یافتند . ابلق ، بی همه چیز ، تک تیرانداز ، تی تی ، خط فرضی ، رُمانتیسم عماد و طوبا ، روزی روزگاری، آبادان ، روشن ، زالاوا ، ستاره بازی ، شیشلیک ، گیج گاه ، مامان ، مصلحت ، منصور و یدو شانزده فیلم امسال جشنواره هستند که با نگاه عدالت فرهنگی سازمان سینمایی، علاوه بر پایتخت در تمام استان های کشور به جز مناطق نارنجی و ...
گیتی معینی شانس صیدسیمرغ در76سالگی
گرفتم و الان برایم جذابیتی ندارد. تبعیض در داوری زیاد است، ولی آرزو دارم که کارگردان فیلم، نرگس آبیار سیمرغ را بگیرد. در پایان اگر درباره فیلم ابلق و برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوران کرونایی سخنی باقی مانده، بفرمایید. در مجموع با وجود سختی ها از بازی در ابلق راضی هستم و خاطرات خوبی دارم و برخی منتقدانی که فیلم را دیده اند، آن را تحسین کرده اند. امیدوارم اگر قرار بر انتخاب ...
خرابکاری های یک اشتباه استراتژیک
دغدغه را از نقطه آغازین قصه به نقطه دیگری رهنمون نمی سازد. اگر به ساختار اجرایی حرفه ای اثر ورود نکنیم، فیلم به یک اثر سفارشی می زند که ارشاد و حتی صداوسیما در تمام این سال ها مترصد فرصت و انگیزه ای برای تولید آن بودند و این، مسیر اشتباهی است که کارگردان مستقل تمام این سال های ما مرتکب شده است. مخاطب در ستاره بازی با انواع و اقسام خرده فرهنگ های نامطلوب آمریکایی مواجه است: از مقوله خیانت ...
مهدویان به یک کمدی ساز سطح پایین تبدیل شده است
اما این اثر به مردم توهین کرده است. نگاه کنید حتی مادر به تصویر کشیده شده در فیلم نیز هیچگونه حسی مادری نسبت به فرزندش ندارد و چهره هیولا از آن به مخاطب معرفی می شود. از طرف دیگر فیلمنامه باعث شد تا بازیگران مطرح هم آنطور که باید نتواند کارآیی داشته باشند، البته معتقدم فیلم هر چه دارد هم به خاطر بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ژاله صامتی است، اما فیلم به حدی بد ساخته شده که حضور این بازیگران هم باعث خنده نمی شود و فیلمساز از این ابزار هم به بدترین شکل استفاده کرده است. منبع: خبرنامه دانشجویان ایران ...
خودزنی به شیوه جشنواره سی و نهم فجر/ نه شیشلیک بخورید نه شیشلیک ببینید!
فیلم شیشلیک، اثر به نظر اشتباهی محمد حسین مهدویان را بررسی کنیم به این نکته باید اشاره کرد که داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر آیا بر اساس واقعیت های داوری و مباحث کیفی آثار را به جشنواره آورده اند یا اینکه این سبک انتخاب مدیریتی از پیش سناریو شده بوده است که محصول آن در خوش بینانه ترین حالت، یک جشنواره معمولی با کلی سر و صدا و تمهیدات به ظاهر تمهیدات ... است! با نگاهی به نام داوران ...
رونمایی از شهدای گرسنگی در تخیل جماعتی شیشلیک به نرخ روز خور!
فیلم مارکت یا همان اول مارکت ساخته شده و نه تنها اسباب شیشلیک خواری عوامل تولید کننده اثر را در شرایط کنونی کشور فراهم ساخته؛ بلکه با استفاده از سلبریتی های گران قیمت به دنبال رعایت اصول گیشه پسندی و کسب درآمدهای شیشلیک خواری از مسیر سینما است و حالا چنین اثری با چنین مختصاتی می خواهد به مبارزه با طبقه شیشلیک خوار برود و حامی مستضعفان و پابرهنگان اغفال شده شود!؟ البته ماجرای شیشلیک آنجا ...
هیچ محدودیت و ممنوعیتی در انتخاب اسامی ترکی وجود ندارد/ 40 درصد اسامی آذربایجان شرقی ترکی هستند
. وی افزود: آنار به معنی کسی که متوجه می شود اسم نیست، بلکه جمله ای دارای مفهوم است و حتی در فارسی هم اسمی به عنوان “با فهم” نداریم، شاید در نام خانوادگی باشد اما به نظر می رسد اندکی در نام دچار مشکلات شود و در مورد آییل هم اگر اسمی نامفهوم و بی معنی و یا دارای معانی بد باشد، چه در زبان ترکی و چه در همه زبان ها، مورد پذیرش واقع نمی شود. جودی با بیان این که ممنوعیتی هم که اعمال ...
گُنده سالاری روح جامعه را مکدر می کند
نوشتاری این مجموعه و اینکه ایده اصلی چگونه به دست آمد توضیح دهید. شخصیت اصلی اثر که راوی هم هست، شاید تنها شخصیتی است که مخاطب را به همذات پنداری وا می دارد. اما این شخصیت بی نام است و تا آخر حتی اسم او را هم نمی دانیم، چرا؟ چرا اسم مجموعه را زگیل روی خرمهره انتخاب کردید؟ به نظر می رسد در کل اثر یک نوع پدرسالاری بر فضا مسلط است. منظورم دقیقا واژه پدرسالاری است نه ...
باید در سالن سینما برای قهرمان فیلم ،سوت وکف زد
وزارت ارشاد نیست، خیلی جاهای دیگر در این کشور بودجه فرهنگی را می گیرند که کار فرهنگی تولید کنند، ولی این اتفاق نمی افتد. همین طوری لیست شهدایی که خیلی شاخص بودند و کارهای بزرگی کردند در ذهن آدم می چرخد و آدم حسرت می خورد که چرا فیلم های اینها ساخته نشده است. همین شهید بزرگواری که این اواخر اسم ایشان برسر زبان ها افتاد که شکارچی تانک های عراقی بود و تندیسی از او در دانشگاه انگلستان ساختند، چرا ...
التهاب اکران فیلم نرگس آبیار در برج میلاد تهران/حضور کامبیز دیرباز در کاخ رسانه با تک تیرانداز
می کند. نرگس آبیار در پنجمین فیلم خود با نام ابلق به سراغ یک سوژه اجتماعی رفته و فیلمی با محوریت زنان جلوی دوربین برده است. فیلمی که با توجه به اظهارات برخی از بازیگران آن متفاوت ترین اثر نرگس آبیار خواهد بود. نرگس آبیار طی سالیان گذشته توانسته با ارائه آثار متفاوت مخاطبان فراوانی را برای خود به دست بیاورد، تنوع آثار آبیار به نحوی بوده که او را به عنوان یکی از موفق تری ...
بار دیگر لات گرافی
هایی از عناصر (بخوانید مواد لازم!) ازپیش آماده این فیلم ها را برگزیده و با افزودن چند ایده شخصی و احتمالا کلیشه ای (نهایت خلاقیت این دسته از فیلم ها را در عنوان اثر و نسبت آن با روایت می توان یافت!)، رنگ تازه ای به قصه کهنه بزنند. ابلق قصه تکراری اش را با نگاهی به جنبش روز Me Too پیش می برد و البته در کنشمندی نسبت به این جنبش نیز سترون است و صرفا سعی می کند با آتش داغ آن تنور فیلم را گرم نگه ...
همه چیز درباره اسامی فیلمهای جشنواره فجر
به گزارش شریان نیوز ،خبرنیوز در یادداشتی به قلم جمشید خاوری نوشت:اسم یا عنوان، اولین عامل موثر در جذب مخاطب است که البته می بایست معرف فضای فیلم هم باشد. کدام فیلم ها اسمشان تغییر کرد؟ بی همه چیز (محسن قرائی): در ابتدا با همین اسم، پروانه ساخت گرفت اما هنگام ثبت نام در جشنواره به آن ایراد گرفتند و کارگردان، نام “بدون همه چیز” را پیشنهاد داد. چند روز بعد با صحبت هایی که وی با ...
آسمان جشنواره امسال پرستاره؛ اما کم نور
ید آیا این فیلم ها نظر داوران جشنواره را برای دریافت سیمرغ بلورین جذب خواهد کرد یا خیر؟ چون تا امروز هم فیلم هایی همچون روشن ساخته روح الله حجازی، گیج گاه به کارگردانی عادل تبریزی، خط فرضی ساخته فرنوش صمدی و روزی روزگاری آبادان به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نیز از جمله فیلم هایی هستند که با فروش بلیط قابل توجهی مواجه شدند و باید دید در نهایت در این رقابت کدام یک از فیلم ها پیشتاز فروش و دریافت سیمرغ ...
سینماهای شهرستان ها جشنواره را از 15 بهمن آغاز خواهند کرد
، بازیگرها وقتی حسی بازی کنند با چشم هایشان لبخند میزنند و بدون کلام با چشم ها ارتباط بر قرار می کنند. محمودی درارتباط با فیلم رمانتیسم عماد وطوبی کاوه صباغ زاده خاطر نشان کرد: این اثر در ستایش خانواده است و بر تحکیم آن اصرار دارد، فیلم بیشتر تصویری بود ضمن اینکه موافق این فیلم هاهستم اما موضوع و پیام جدیدی نداشت، زندگی زناشویی گفتگوهای ملموس است، گره خیلی ساده بود، در حالی که شان خانواده ...
تله عوام گرایی و درد قهرمان کشی
ذبح گاو در سکانس های آغازین از بحرانی پیش بینی نشده و خونین خبر می دهد. همان گونه که گاو محبوب دختر روستایی اشتباهی کشته شد، قرار است خون موجود زنده دیگری به ناحق ریخته شود. کشتن گاو استعاره ای زیبا از قتلی است که بعدها قرار است اتفاق بیفتد. در فیلم بی همه چیز ذره بینش را به سمت رفتارهای عوامانه مردمان بی سواد یک روستای بی نام و نشان می گیرد. اگرچه با فیلمی اجتماعی طرف هستیم، افکار و ...
شیشلیک ، ابلق و بی همه چیز در صدر فروش مردمی
دقایقی گفت: در ساعات اولیه مورد حمله سایبری قرار گرفتیم و تدابیر امنیتی فنی را در نظر گرفتیم تا مشکل مرتفع شد. طی گزارش هایی که در اختیار داریم مشکل مرتفع شد و توانستیم به مخاطب خدمات ارائه دهیم. شرایط کرونا باعث اجرایی شدن پلن های مختلف بود علیزاده درباره مشکلات پیش آمده توضیح داد: به دلیل شرایط کرونا ما پلن های مختلفی داشتیم، ابتدا تصمیم بر این بود بخش داوری اجرا شود. در پلن ...
شیشلیک و چرخش 360 درجه ای کارگردان خوشنام
شیشلیک جدیدترین ساخته این کارگردان است که تصویربرداری آن به نویسندگی امیرمهدی ژوله و به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری در تیرماه به پایان رسید و این روزها در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به سودای سیمرغ راه یافت. شیشلیک اثری با حضور چهره های مطرح سینمای کشور است. نکته مهم در ششمین ساخته محمدحسین مهدویان بدون شک حضور رضا عطاران به عنوان نخستین بازیگر است، اتفاقی که نشان می دهد مهدویان همچنان در انتخاب ...
در ترجمه شعر باید شعر تحویل مخاطب بدهیم، نه صرفا ترجمه!
تصمیم گرفتند اسم کتاب را بگذارند شعرِ ترجمه ، نه ترجمه شعر . شاید تمام بحث همین دو کلمه باشد؛ یعنی باید بعد از ترجمه شعر، به مخاطب، یک شعر تحویل دهیم، نه صرفا ترجمه! نویسنده کتاب دو قدم این ور خط درباره جدیدترین کارهای در دست تالیف خود نیز توضیح داد: در حال حاضر مشغول نوشتن یک رمان هستم که موضوع آن مربوط به عصر حاضر است و می توان آن را یک رمان شهری دانست. برای انتشار این رمان با نشر چشمه به ...
روزی برای اقتباس های سینمایی/ این خانه امن است؟/ سینماهای پرمخاطب جشنواره کدام ها هستند؟
سینمایی بی همه چیز ساخته محسن قرایی روی پرده رفت. قرایی در سومین فیلمش بعد از خسته نباشید و سد معبر به سراغ یک اقتباس ادبی از نمایش ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات رفته است. برخلاف دو فیلم قبلی قرایی که فضاهای فیلم در جامعه امروز ایران رقم می خورد، او سعی کرده است جغرافیای فیلم را به یک روستای بی نام و نشان در دوره پهلوی ببرد. اجرای قرایی در بی همه چیز خبر از حضور یک فیلمساز مستعد در ...
صدرنشینی شیشلیک در سینما های مردمی/ غیبت علی انصاریان در کاخ رسانه فجر 39
های شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان ، بی همه چیز ساخته محسن قرایی و فیلم سینمایی ابلق ساخته نرگس آبیار تاکنون طبق آمار ارائه شده بالاترین تعداد فروش بلیت در میان سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر را در اختیار دارند. نخستین روز از جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری است و باید دید در پایان امشب این رویداد بزرگ سینمایی چه سرنوشتی را در عجیب ترین سال برگزاری خود در دوران کرونا پشت سر خواهد گذاشت. ...
کمدی بهترین روش برای گفتن کنایه های سیاسی است/ چگونه راست گویی تبدیل به هرج و مرج عمومی می شود؟
. فکر می کنید چنین قصه هایی با این نوع از روایت، چقدر می تواند در جلب نظر مخاطب موفق باشد؟ در اجرای عمومی این کار چیزی که برای تبلیغ استفاده می شد، این عنوان بود: یک کمدی متفاوت . یعنی کمدی ای فراتر از کمدی سطحی مرسومی که در سالن تئاتر و حتی گاهی در سینما و تلویزیون می بینیم؛ ما یک دغدغه محتوایی و اجتماعی داشتیم. این متن را یکی از دوستان خوبم آقای علیرضا امیدی نوشته بود و وقتی خواندمش، دیدم ...
نقدی بر فیلم های مهمی که در جشنواره فجر حضور ندارند
بالقوه سوژه ملتهب محوری می توانست با فیلمنامه ای حساب شده تر و اولویت تام دادن به زاویه نگاه کودک، تبدیل به اثری یکدست و تأمل برانگیز شود. برای مرجان ساخته حمید زرگرنژاد؛ یک قصه معمایی را بر بستری از عشق و قتلی ناخواسته به تصویر می کشد که موجب پوست انداختن کاراکترهای محوری می شود. پگاه آهنگرانی و بهزاد جعفری در نقش زوجی که در مسیری ملتهب مجبور به همراهی هستند، تصویری ملموس از بحران پیش رو ...