تله عوام گرایی و درد قهرمان کشی
سایر منابع:
سایر خبرها
ژئوپلتیکِ ادبیات | عزاداران بیل نوشته غلامحسین ساعدی به روایت احمد غلامی و سعید رضوانی
دولت آبادی و دیگرانی که شما نام می برید، قابل مقایسه نمی دانم. توجه بفرمایید که عزاداران بیل رئالیستی نیست. ما در این اثر واقعا با روستا آشنا نمی شویم. ساعدی نخواسته مثلا ما را از روابط ارباب و رعیت یا وضعیت تحصیل کودکان روستا باخبر کند و به واقع می بینید که برعکس نویسندگان ادبیات روستا در این زمینه ها چیزی به ما نمی گوید. اجازه بدهید از همان تعبیر شما استفاده کنم. می فرمایید ادبیاتِ ساعدی مازادی بر ...
کامبیز دیرباز: به شهدا تعصب دارم و افتخار می کنم نقش یک قهرمان واقعی را بازی کردم/ ماجرای قبرستان ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، در اول راه، با سیاوش خوانی شروع کرد و 2 سال بعد بازیگر فیلم سینمایی "دختران انتظار" شد. سیمرغ بلورینش را به خاطر "دوئل" احمدرضا درویش گرفت؛ اما چند سال بعد کامبیز دیرباز بیشتر شناخته شد، چون مجید سوزوکی اولین فیلم سینمایی "مسعود ده نمکی" شد. اخراجی ها تجربه متفاوتی از این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به مردم معرفی کرد که می تواند در موقعیت طنز هم قرار ...
احیای سینمای پاستورال
نمونه اجتماعی کوچک در قالب یک روستا بپردازد. پرویز پرستویی در نقش امیر ، قهرمان روستایی که پس از سالها و با بازگشت لی لی (هدیه تهرانی) از شهر به روستای زادگاهش، تعادل زندگی قهرمان قصه را بر هم زده و او را بر لبه تیغ تیز حقیقت قرار می دهد تا جماعتی را که سالها مجیزگوی او بودند به ضدیت با خود وا دارد، تا فیلمنامه با استفاده از پیرنگ اصلی انتقام، سرنوشتی تراژیک را برای او رقم بزند ...
هم گناه!
مختلف پیدا کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. کل داستان در روستایی در دهه سی و چهل می گذرد که فقر روی آن سایه انداخته و جز یک ایستگاه راه آهن هیچ بوی دیگری از دنیای جدید نبرده است. قصه هم با تکاپوی اهالی روستا برای ورود زنی از اهالی همانجا که اینک ثروتمند شده، آغاز شده و در دقیقه 25 خود به یک نقطه عطف فوق العاده می رسد. نویسندگان فیلمنامه بی همه چیز در پرده نخست روی آمدن لی لی به روستا و ...
همراه با فجر 39؛ یک قهرمان ضد جمعی - یادداشتی بر فیلم بی همه چیز
ضد قهرمان در بی همه چیز مردم روستا هستند، چرا که این مردمند که در فشار اقتصادی در سراشیبی سقوط قرار می گیرند، بی همه چیز توصیفی تلخ و گزنده و تمسخر آمیز از فطرت انسانی و فقر است و نمایش روی دیگری از انسان، انسانی که روزی به سبب ترس از برای رسیدن به منافع خود، اصول اخلاقی را به راحتی زیر پا می گذارد و در راه رسیدن به این مقصود، تمامی اشتراکات و عقاید و حتی روابط دوستانه و خونی خود را ...
رقیه توکلی : دنبال بازی های نوستالوژیک نبودم
کودک است. چقدر فضای کودکانه در تلطیف فضای جنگ می تواند موثر باشد؟ فیلم من اصلا شبیه فیلم نفس نیست. مهران فضای طنزی دارد و شخصیت های اصلی من نادانسته یک کارهایی انجام می دهند و قهرمان قصه مهران یک نفر نیست درحالیکه در فیلم نفس راوی و قهرمان یک نفر است. به نظرم ما در مهران فضای دور از جنگ و شهرهایی که دور از درگیری های جنگ هستند را نشان می دهیم. یزد شهر مرکزی ایرانی است و چون در مرز نیست به ...
فیلم بی همه چیز!
گفتن جمله روزی که قصه را خواندم، احساس کردم زندگی من مثل امیر است که بازتاب گسترده ای هم در فضای رسانه ای پیدا کرد، نگاه ها را به خود جلب نمود. پرستویی مثل همیشه در این فیلم هم خوش درخشید و ثابت کرد هنوز بازیگری دست نیافتنی در سینمای ایران است. پرستویی با ایفای نقش امیرخان در فیلم تازه محسن قرایی بار دیگر ثابت کرد هنوز انرژی، انگیزه و توان بالایی برای درخشش بر پرده نقره ای دارد، اما آنچه ...
فیلمی به نام بی همه چیز
دشواری مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، در اختیار آنها قرار دهد. شهروندان گولن در نهایت به خواسته او تن می دهند. لیلی نظریان (هدیه تهرانی) نقش کلارا زاخاناسیان و امیر(پرویز پرستویی) نقش گولن ایفا می کنند و لیلی همان خواسته را از مردم روستا دارد. لیلی از زنان مشهور عصر پهلوی با عکسی که از او روی جلد مجله زن روز نقش بسته گواه این قدرت است و لیلی پس از مرگ همسرش برای انتقام به روستای ...
ملاقات با لی لی سالخورده
تماشاگرش را میخکوب کند. این ادعای تجربی را بگذارید کنار اینکه دوساعت فیلم تماشا کردن با این معجزه که یادتان برود در میانه جنگ با ویروس چینی و بدبختی های ادامه دار آن هستید و در روستای بی نام و مردمان گمنامش، قصه جماعت مذبذب و بیچاره دیروز را به سبک زندگی اینچنینی امروز پیوند بزنید الحق و الانصاف نوبر و البته خواستنی است. بی همه چیز در تیتراژ با نام یک خیریه قدیمی که چند سالی است فعالیت هایش را جدی ...
روزنامچه فجر 1/ دو اقتباس از دو نویسندۀ سوئیسی در یک روز!
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - بعد از سه سال ریاست دکتر ابراهیم داروغه زاده بر جشنواره فیلم فجر، امسال نوبت به سید مهدی طباطبایی نژاد رسید. چون پیش بینی می شد که به مناسبت شیوع کرونا، فیلم های کمتری تولید شده باشند لذا تصمیم گرفته شد که اسامی همۀ فیلم های ثبت نام کننده منتشر شوند. در کمال تعجب، تعداد فیلم ها از سال گذشته هم بیشتر بود. نام 110 فیلم ثبت نام شده در جشنواره فجر، برای اولین بار ...
سال درخشیدن بازیگران/ نگاهی به فیلم های ابلق، ستاره بازی، زالاوا و بی همه چیز
کوچک زنگ زده بازی به شدت برون گرایانه داشت و اینجا فقط از طریق چشم ها و میمیک صورت، درونیاتش را به خوبی منتقل می کند و می توانند کاندید سیمرغ شوند. ستاره بازی/ هاتف علیمردانی یک فیلم غافلگیرکننده در کارنامه هاتف علیمردانی. خلق یک فضای مالیخولیایی و اجرای فیلمی که در آمریکا فیلمبرداری شده، نشان از درایت علیمردانی دارد و در کنار کوچه بی نام، جزو فیلم های اثرگذار کارنامه اش قرار می گیرد. فیلم یک برگ برنده مهم هم دارد. ملیسا ذاکری که معمولا نقش های مکمل و فرعی بازی می کرد، در اینجا قهرمان داستان است و به خوبی از زبان بدن و فن بیانش استفاده کرده و می تواند نامزد سیمرغ شود. ...
کتابخانه روستای کندوله در مسیر جهانی شدن
...، توانسته اند از تنهاترین کتابخانه روستای خود به عنوان پایگاه اقتصادی فرهنگی استفاده کنند و بازار مناسبی برای محصولات باغی پیدا کنند. 400 نفر از جمعیت 637 نفری روستا عضو کتابخانه اند کتابخانه شهید باهنر در سال 97 توانست نام تنها کتابخانه کارآفرین کشور را به خود اختصاص دهد و این فعالیت ها موجب شد کتابخانه از طرف بخشداری برای چهار سال متوالی پایگاه فرهنگی و اجتماعی منطقه دینور ...
روز بزرگ سینما
حاضر در فیلم دست به انتخاب می زنند و کسی از قصه و محتوای فیلم ها خبری ندارد. به هر روی در روز نخست پردیس های کوروش ، آزادی و ایران مال هم جزو سالن های سینمایی پرمخاطب تاکنون بودند. برج میلاد، که محل اصلی نمایش فیلم هاست، در روز اول میزبان دو فیلم سینمایی با نام رمانتیسم عماد و طوبا با کارگردانی کاوه صباغ زاده و سینمایی بی همه چیز با کارگردانی محسن قرایی بود. هرچند هنرمندانی چون ...
کرونا سواد رسانه ای را تقویت کرد/ بی همه چیز فیلمی هوشمندانه
ارتباط بافیلم بی همه چیز محسن قرایی گفت: نوع برخورد این فیلم شاهانه و هوشمندانه است. داستان این فیلم مربوط به پنجاه سال پیش است و دوره پیش از انقلاب و رژیم پهلوی را روایت می کند. اما هوشمندانه بی زمانی دارد، ایده لازمان، نامکان بسیاری از اوقات استفاده می شود اما اینکه ما در ایران برای یرانیان روایت داریم همه قابل بحث است بستگی فرا متنی که برداشت خود مخاطب باشد که زیرمتن باشد یعنی کارگردان یک هدفی ...
تقریبا بی همه چیز !
نقش اول زن ایتالیاایتالیا را بازی می کرد. با این حال تلاش صباغ زاده برای فیلمی با مضمون حفظ عشق و لزوم پایبندی به خانواده ارزشمند است و می توان آن را به عنوان تلنگری نرم درنظر گرفت. بی همه چیز یک فضای سرخوشانه در فیلم خسته نباشید و یک فضای تلخ و جدی اجتماعی در سدمعبر و همکاری در نگارش فیلمنامه فیلم قصرشیرین، به خوبی نشان از توانایی محسن قرایی دارد. وقتی این پشتوانه را در کنار ترکیب ...
برای ساخت روشن ریسک کردم
نگاهی که روشن به سینما دارد و اساسا او همه چیز را از قاب سینما نگاه می کند این موضوع در زیر متن قصه جریان دارد و این قاب بندی هایی که روشن انجام می دهد تفاوت در فیلم ایجاد می کند. در هیچ فیلمم جرات نداشتم با لنز زوم به شخصیت فیلم نزدیک شوم اما در این فیلم به فرم تازه ای دست پیدا کردم که متاثر از خود شخصیت فیلم است. با این همه نگرانی از سلیقه مخاطب نداشتید که مواجهه اش با قصه روشن چگونه ...
بی همه چیز های سه هزار تومنی را بشناسید!
سینمای محسن قرایی چند ویژگی خاص دارد. فیلمساز با تفکر فیلم می سازد او نگاهی جامعه شناسانه به اثرش دارد، قرایی مشخصا زاویه نگاه خودش را فیلم می کند و گاهی در روایت موضوع از اغراق سود می برد تا آنچه در ذهن دارد را بر اساس فرمول سینما و نمایش درشت و موثر جلوه دهد. دنیای فیلمساز شاید کمی خط خطی تر از آن چیزی باشد که ما می بینیم اما بی تردید برای رسیدن به آنچه قرار است فیلم شود متریال لازم را جمع و ...
قهرمانی از دیار ایالات موتلفه آمریکا
اندازهای وسیع، بازتابی از هویت آمریکایی است. در واقع وسترن حکایت تقابل خیر و شر را در بستر چشم انداز های وسیع طبیعت آمریکا نقل می کند. کلیه فیلمهای وسترن در چند قالب قرار می گیرند. در یکی از این قالب ها قهرمان فیلم خویشتن خود را در بیابان پیدا می کند. این سفرها درباره قهرمانی است که در چند دنیای ویژه سرگردان است و عاقبت خود را می یابد. در واقع این قالب از وسترن سیر تکاملی و تحولی یک شخصیت را در قالب ...
نگاهی به "بی همه چیز" |آیا "بی همه چیز" در 42 سالگی انقلاب به دنبال انتقام از مردم است؟/ مردم بی همه چیز ...
از آنکه قصه فیلم تراژدی داشته باشد این خود فیلم است که دچار تراژدی روشنفکری است که جهانی ابلهانه خلق کرده که در آن تمام جامعه روستا یکدست بی همه چیز و بی شرف اند و آن قدر نابخرد که حاضرند هستی و نیستی خود را ساقط کنند و ارزش های اخلاقی و انسانی را یکجا بفروشند. اما فیلم در تمام این سیر و روال داستانی خود که در بستری تاریخی روایت می شود باعث می شود که حس نشانه شناسی مخاطب تحریک شود و از ...
بی همه چیز پر ادعا، اما فریبنده و عقیم
شعار سال :محسن قرایی فیلمساز جوان سینمای ایران که به نظر به تجربه فیلمسازی در فضاهای مختلف علاقه مند است در جدیدترین اثر سینمایی اش به سراغ سوژه و موضوعی رفته که شاید بهتر بود در یک ناکجاآباد قصه اش را روایت می کرد تا به تبعیت از مناسبات اجتماعی تعریف شده در زمانی که قصه را روایت می کند پایبند نباشد و بتواند برای پایان بندی فیلم که قرار است به مخاطب نهیب بزند و تکان دهنده باشد، مقدمه ای بهتر با ...
(3) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39؛ بی همه چیز
حضور زوج هنری پرویز پرستویی و هدیه تهرانی که بازیگران به نسبت کم کار سینمای ایران در چند سال اخیر هستند در بی همه چیز می تواند برای ترغیب تماشای فیلم کافی باشد. محسن قرایی بعد از کارگردانی فیلم موفق سد معبر و فیلمنامه نویسی فیلم قابل توجه قصرشیرین ، فیلم پربازیگر بی همه چیز را کارگردانی کرده است. فیلمی که با اقتباس از نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده و با فاصله گرفتن از فضای فیلمسازی شهری و ...
نظرات منتقدین و فعالان رسانه درباره فیلم های روز اول جشنواره فجر/ بوی تفرعن فیلمساز در "بی همه چیز" و ...
اجباری مردم گرسنه به قتل قهرمان ملی، پیام فیلم است! علیرضا مجمع، دیگر منتقد سینمایی هر دو فیلم روز اول جشنواره را نقد کرده است. او درباره فیلم "رمانتیسم عماد و طوبی" چنین نوشت: او بی همه چیز را ضد کرامت انسانی دانست و چنین نوشت: بی همه چیز ضد کرامت انسان. احتمالاً فیلمساز آن قدر جرأت نداشته که تصویر مردمان بی عزت نفس را در دور و بر ما روایت کند. واقعاً چه اصراری ...
نفس گیر و میخکوب کننده/ نگاهی به فیلم بی همه چیز
(با بازی خوب باران کوثری) مخاطب به جریان روایت گره می خورد تا جریان و اتفاقات رنگ به رنگ و چالش برانگیز بعدی. بی همه چیز نمونه کامل سینمای قصه گو است. روستایی انتزاعی در مکانی انتزاعی که مردمانش غم نان دارند و برای آن دست به هر کاری می زنند. قاب بندی های بدون نقص مرتضی هدایی در کنار صحنه آرایی و طراحی لباس خوب فیلم، باعث شده که تماشاگر تا انتها در کنار قصه تلخ و تامل برانگیز آن بماند و از پلان به ...
همه چیز درباره بی همه چیز
فیلم فجر هم شد. این بار نیز همکاری این دو در بی همه چیز تبلور پیدا کرده و یک فیلمنامه استخوان دار و دراماتیک را به ارمغان آورده است. فیلم برگرفته از نمایشنامه ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات اما به شکلی ایرانیزه شده است. داستان عشق و انتقام در روستایی بی نام و نشان و قدیمی با مردمی ترسناک و بی همه چیز و البته قهرمانی که برای خودش یک ضدقهرمان تمام عیار است! نکته جالب ...
عقبگرد تا ایتالیا/ قهرمان ترسو
نماینده مردم یک کشوراند و همه نان به نرخ روز خوراند؛ نه قهرمانش را به درستی معرفی می کند و نه کنایه هایش را به بار می نشاند؛ به نظر می رسد برای ساختن فیلم سیاسی و اجتماعی، با تم نقد مردم، نقد سیاست و نقد جامعه کمی باید شجاعت نیز داشت. چرا که قصه خوب تند و تیز حتما از قصه اخته ای که بی سرانجام و بلاتکلیف است، پرمخاطب تر است. انتهای پیام/ ...
اسرار گنج دره جنی/ نگاهی به فیلم بی همه چیز
سینماسینما ، علی پاکزاد بعد از اقتباس از ازدواج آقای می سی سی پی که تحت عنوان می سی سی پی نشسته می میرد روی صحنه رفت و ملغمه ای ذهنی از آن، در فجر سی و هفتم با عنوان مسخره باز اکران شد و هدیه تهرانی در آن خوش درخشید، حالا دومین اقتباس، قدری جدی تر از دورنمات را – این بار توسط محسن قرایی- شاهدیم که باز هم هدیه تهرانی در آن به ایفای نقش می پردازد. اما اینبار نه تنها او دست نیافتنی نیست ...
یک بی همه چیز تمام عیار!
...، جمله دهدار و رئیس روستا (حجازی) شعار و پیام اصلی فیلم است: شما چرا اینجوری هستید؟ به روی لیلی می خندید و برای امیر گریه میکنید؟ . آیا روستا استعاره وطن نیست و اهالی اش، مردم وطن؟ فیلم حول محور امیر (پرویز پرستویی) می گردد و همه چیز درام در خدمت آن است؛ قهرمان-ضدقهرمان فیلم هم نقابی است از پس سال ها دروغ و خیانت و تجاوز که حتی حاضر است دختر خودش را وجه المعامله فرار خودش از روستا برای ...
همه چیز درباره اسامی فیلم های جشنواره فجر
گرفتند و کارگردان، نام "بدون همه چیز” را پیشنهاد داد. چند روز بعد با صحبت هایی که وی با مسئولین سازمان سینمایی داشت دوباره نام اثر به همان "بی همه چیز” تغییر کرد که با توجه به درونمایۀ فیلم، اسم مناسب تری به نظر می رسد. طلاخون (ابراهیم شیبانی): این فیلم در ابتدا "چرک نویس های یک زن خانه دار” نام داشت. بعد به "خورشید همچنان می درخشد” تغییر یافت و در نهایت به "طلاخون” رسید. تارا ...
آقازاده سازمان اوج!
است حرفش را نه در مسیر سناریوی داستان و با بکارگیری تکنیک های اقناعی بلکه با پرت کردن مستقیم آن به صورت مخاطب مطرح کند و بازخورد دلخواه بگیرد. آقازاده فیلم ضدساختاری بود اما نه فقط ضد ساختارهای نظام بلکه ضد ساختار ذهنی مردم، این مجموعه برای نجات آقازاده های خوب آمده بود که نقش بازی کند، ساخته شده بود که بگوید: مردم! نگاه کنید قهرمان قصه فسادستیزی ما، یک آقازاده اصیل است، پس آقازاده بودن ...