خرابکاری های یک اشتباه استراتژیک
سایر منابع:
سایر خبرها
نویسنده باید امر تاریخی را در خود درونی کند
: مجموعه داستان من از گاوی که گلد می زن می ترسم! شامل هشت داستان کوتاه تاریخی است که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. داستان های این مجموعه ما را به 8 جهان متفاوت می برد. داستان هایی که حضور و نقش زنان در آنها چشمگیر است. در ادامه این ویدئو حامد اشتری نویسنده اثر به معرفی خود و آثارش می پردازد و می گوید: داستان نویسی را از نوجوانی آغاز کردم اما بحث جدی آموزش دیدن برای من از سال 85 ...
خوشمزه و اشک آور مثل شیشلیک
دل پذیرفته اند و آن را یک ارزش متعالی می دانند. همزمان رذالت آدم هایی را نمایش می دهد که این فقر را به بخشی از جامعه تحمیل کرده اند. در دنیای نسبتا فانتزی قصه، عنصر فقر محصول عملکرد اشتباه انسان ها نیست؛ بلکه موقعیتی اجباری و تحمیلی است که همه باید به آن احترام بگذارند. اتفاقات فیلم هیچ کدام سویه شاد و خوشحال کننده ندارند. حسرت دختر بچه، بیکار شدن کارگر، اخراج دختر از مدرسه، مرگ پدر، بیماری فرزند ...
محافظه کار و گل درشت/ نگاهی به فیلم ابلق
. اما هرچقدر بستر درام، در محیطی نابسامان رقم بخورد، به همان نسبت هم می تواند ابزار و عناصر دراماتیزه کردن متن بیشتر و بهتر برای نویسنده و کارگردان اثر مهیا شود. جغرافیای زورآباد این بستر را به خوبی برای گروه کارگردانی فراهم ساخته است. آنچه که بیش از هر چیز برای مخاطب فیلم فراهم شده، پرداختن به همین حواشی و ایجاد همراهی بصری است. یعنی اساسا خود درام چنگی به دل نمی زند و از اساس دچار یک شتابزدگی و ...
روان پریشی مهاجرت سیاه/تضاد در تفکر کارگردان
هاتف علیمردانی کارگردان 44 ساله ایرانی بعد از آخرین فیلمش(کلمبوس) که در خصوص مشکلات مهاجرت ایرانیان بوده است، "ستاره بازی" را در حالی ساخته که از فیلم قبلی، موضوع و البته فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی را وام گرفته است. اینبار البته به زعم او چهره ی مهاجرت سیاه به کشور آمریکا در قالب روان پریشی ناشی از اعتیاد دختر خانواده موضوع اصلی فیلمش است. فرهاد اصلانی با تعقیب و گریز دخترش در فیلم زیاد ...
متن و حاشیه روز دوم جشنواره فیلم فجر| "ابلق" تب جشنواره را بالا برد/ سلامِ آقای "تک تیرانداز" به یک ...
را از کاراکترها و سازندگان بپرسند. البته در "ابلق" بیشتر از نرگس آبیار سؤال شد تا هنرمندانِ داستان؛ بسیاری از منتقدین، فرم و شکل و شمایلِ اثر جدید کارگردان "شیار 143" را می پسندیدند اما برخی هم در نشست او را به گرایش در سینمای روشنفکری متهم می کردند. یکی از نکات دیگر، افزایش افراد حاضر در سالن برج میلاد بود که به واسطه پیشینه کارهای نرگس آبیار، حضور پیدا کردند تا ببینند او با "ابلق" چه دغدغه جدیدی ...
داستان هایی واقعی که از آن ها فیلم سینمایی ساخته شد
گیری واقعی دختری به نام آنه لیز میشل ساخته شد. آنه لیز دختری بود که تحت نظر جنگیری های های کشیش ها قرار گرفت و در کمتر از یک سال جان باخت. پدر مادر او به همراه کشیش ها به دلیل قتل وی از روی بی احتیاطی و غفلت دستگیر شدند. انطباق ممکن است عده زیادی در مورد این فیلم ندانند، اما این اثر بر اساس داستان و اتفاقات واقعی ساخته شد و حتی گفته می شود اتفاقاتی که در واقعیت افتاد از خود ...
سوسو زدن یک ستاره بر پرده نقره ای/ غلبه سوژه جذاب تک تیرانداز بر ضعف های ساختاری اثر
...، دست فیلمساز را برای خلق یک فیلمنامه پرجزئیات باز گذاشته است. اما نتیجه فیلمی که اگرچه نمی شود آن را بد دانست، فیلم درخشان و ماندگاری هم نیست. فرم در حضیض ضعف های تکنیکی تک تیرانداز از جای جای فیلم بیرون می زند. کامبیز دیرباز با وجود تلاش قابل تحسینش، نتوانسته چهره یک قهرمان واقعی را به خودش بگیرد. فرم فیلم هم البته کمکی به دیرباز نمی کند. دوربین، بلاتکلیف است و نسبت روشنی ...
جسارت در طرح دغدغه عدالت اجتماعی
کارگردان می توانست همین داستان را بر بستر اتفاقات چند سال گذشته روایت کند. در این صورت جذابیت اثر بیشتر می شد و فیلم هواداران بیشتری پیدا می کرد. رد پای رفتارهای آن جوان عدالت طلب و آن جوان تندرو در جامعه امروزی هم به شدت دیده می شود. استدلال امروزی گروه دوم شبیه همان چیزهایی است که در فیلم شنیدیم. این که در مقطع کنونی اجرای عدالت به دلایلی به مصلحت نیست. احتمالا ترس از ممیزی و بازخوردهای تند و تیز ...
رئال در حال تکرار اشتباه بارسا در مورد سوارز است
معتقدم اگر رئال راموس را از دست بدهد، در واقع همان اشتباه بارسا در مورد سوارز را تکرار کرده است. راموس در رئال یک بازیکن بسیار مهم است؛ همانطور که سوارز در بارسا چنین بود. مذاکرات تمدید همیشه پیچیده است و فاکتورهای مختلفی در رسیدن به توافق تاثیرگذارند. راموس هنوز از نظر من یک بازیکن بزرگ است و جوان تر از خیلی ها محسوب می شود. نقش او در داخل زمین و بیرون زمین را نباید نادیده گرفت. او یک رهبر در رختکن و در زمین است. ...
ماداگاسکار طنز تلخ اجتماعی
پیش شروع و در طول یک سال اخیر اجرای آن نهایی شد، ادامه داد: اسم این مجموعه از انیمیشن ماداگاسکار انتخاب شده، چرا که یکی از کاراکترهای آن انیمیشن یک زرافه بود که من از آن ایده گرفتم و در این انیمیشن نیز زرافه مسائل جدی را با طنز بیان می کند. یوسفی با بیان اینکه بازخورد مخاطب نیز همان مسائلی که دغدغه آن را داشتم، بود و به نکته هایی که توجه نکرده بودم اشاره می کردند، خاطر نشان کرد: مجموعه ...
منتقدان سینمایی اصفهان شیشلیک را برنتافتند
گذرانی خواند و می پرسد با چه انگیزه ای باید چنین مهملاتی ساخته شود؟ همین کردستان پر است از ماجراها و قهرمان های محلی. نقش اول در ذهن ماندگار زالاوا محمدمهدی شیخ صراف نیز در ارتباط با همین فیلم معتقد است: اولین تلاش ارسلان امیری برای خلق یک اثر متفاوت در ژانر وحشت در جذب اولیه مخاطب ناکام است. مدام ریتم را از دست می دهد و کشدار می شود. اما یک نقش اول جذاب کم حرف با شخصیت پردازی سنجیده دارد که موجب می شود در ذهن مخاطب بماند هرچند کاش به جای هدی زین العابدین بازیگر بهتری مقابل او بازی می کرد. ...
زالاوا نقد خرافات درباره اجنه است/ تصویر را برای ترساندن مخاطب بزک نکردیم
نباشد و این دکوپاژ را دشوار می کرد، ضمن اینکه قرار نبود با بزک تصویر، وحشت بیشتری را به فیلم تزریق کنیم. محمدحسین کرمی طراح صحنه زالاوا گفت: ما نمیخواستیم با کارهای عجیب مخاطب را برسانیم بلکه با یک شیشه مربای ساده حس ترس را القا کنیم. پوریا رحیمی سام بازیگر نقش جن گیر فیلم با نام آمردان ، ضمن قدردانی از کادر درمان گفت: من با ارسلان امیری از جشنواره فیلم کوتاه آشنا شدم و از 4 سال ...
مظلوم سازی از سلطنت طلبان و مجاهدین خلق به بهانه نقد درون گفتمانی عدالت
با تصورِ توجه به آرمان های انقلاب اسلامی چنین اثری ساخته شده باشد؛ اما قطعا به ضد خود مبدل شده و مصلحت مخاطب را با تصور ایجاد سیستمی فشل و پُر از ایراد و اشکال در پس پیروزی انقلاب باورمند می سازد. اثری که با دستمایه قرار دادن اتفاقات اول انقلاب، ادعای ژانر تاریخی دارد؛ اما در واقع فیلمی است که بیشتر به ژانر جنایی گرایش پیدا کرده و ملودرام بر ابعاد تاریخی آن غلبه یافته است. اثری که متاسفانه شمایل ...
این قصه واقعی است
جوان استفاده کرده ام؛ روان شناس این دختر لطف کرد و فایل های صوتی به جا مانده از او را در اختیارم گذاشت و همین طور مادرش که اطلاعاتی درباره ماجرای مهاجرت شان و زندگی این دختر به من داد تا بتوانم بر اساس دغدغه ام فیلم بسازم. به عبارت دقیق تر ستاره بازی یک فیلم است بر اساس یک داستان واقعی. شاید در بخش هایی از این فیلم تعلیق، فضاسازی و ایده های بصری را به خدمت گرفته باشم برای ایجاد ریتم و روایت بصری ...
در مضار لاتاری و گوشت قرمز
یکدستی را از او به یاد ندارم. حتی کوچه بی نام و آباجان که به مذاق برخی تماشاگران، و منتقدان و حتی داوران خوش آمد، فاصله هایی با یک اثر جذاب و استاندارد و کامل دارند اما در هر حال علیمردانی دغدغه طرح مسائل، مشکلات اجتماعی و خانواده دارد و تلاش هایش در این زمینه قابل اشاره است. انتظار داشتم ستاره بازی، جذاب ترین فیلم کارنامه علیمردانی باشد، به ویژه به دلیل حضور مایکل مدسن، بازیگری که بیش از هر چیز ...
اصغری: تک تیرانداز در صورت اکران مناسب می تواند مخاطب خوبی داشته باشد/ سهل انگاری و کوتاهی مدیران ...
تهیه کننده فیلم های سینمایی به کبودی یاس و او خوب سنگ می زند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: موضوع اصلی فیلم سینمایی تک تیرانداز همانطور که از عنوانش هویدا است به زندگی یکی از تک تیراندازان دوران دفاع مقدس می پردازد که طبق آمار ثبت شده به عنوان بهترین تک تیرانداز در جهان شناخته شده است. وی ادامه داد: بی تردید خود این موضوع و این شخصیت به مخاطبش اعلام می کند که فیلم جذابی را خواهد دید چرا که فیلم های زیادی تحت عنوان اسنایپر یا همان تک تیرانداز در دنیا ساخته شده که به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته اند؛ دلیل این اتفاق هم آن است که تک تیراندازها قهرمان هستند و این فیلم ها ...
نگاهی به روشن |فیلمی بی مایه که پزهای روشن فکری هم نمی تواند نجاتش دهد
این حال در ژستی بی قواره و ناساز ادعای روشن کردن ذهن مخاطب را فریاد می زند. نمایی از فیلم روشن دغدغه های زنگ زده و نگاه دستمالی شده و تکراری و تصویری از کلیشه های چند صد بار استفاده شده که پشت هم قطار شده اند و فیلمسازی که مدام خود را از پنجره قاب دست های بازیگرش به رخ مخاطب می کشد و به نظر فریاد می کند که ببینید من چه فیلسوفی هستم که همه این ماجرا را می توانید در قاب پنجره ...
ستاره بازی یک تنه علی سرتیپی در جشنواره فیلم فجر
در قواره فیلمی همچون پدرخوانده گرد هم آیند و کارگردانی آن به علیمردانی سپرده شود، توانایی محدود او در فیلمسازی از مرزهای تعریف شده در سطور پیشین فراتر نخواهد رفت. فیلم ستاره بازی ، اثری ناقص و شبه مستند و فاقد استاندارهای سینمایی دراماتیک قابل دفاع است. کارگردان در آثار پیشین خود نشان داده شاه پیرنگ را به رسمیت نمی شناسد. فیلم، فیلمنامه قابل دفاعی ندارد و مخاطب مثل سایر آثار علیمردانی ...
روایت دردناک، اما بدون کشش از مهاجرت
زندگی یک خانواده مهاجر ایرانی در امریکا رفته است؛ خانواده ای که مسیر گسست و از هم پاشیدگی آن از همان ابتدای فیلم آغاز می شود و در نهایت اثر آن را روی دختر خانواده به بدترین شکل ممکن نشان می دهد. فیلم بر اساس اطلاعاتی که دکتر روانشناس دختر خانواده در اختیار فیلمساز قرار گرفته پیش می رود. مسئله مهاجرت از ایران و به خصوص رفتن به امریکا که زمانی یکی از دغدغه های ذهنی در ایران بود، بار ها در ...
پای تله فیلم به جشنواره فجر باز شد
داستان است که لطمه اساسی به پیکره فیلم نمی زند. حالا می توان به فیلم هایی بهتر از او در خارج از ایران امیدوار بود، حتی فیلم هایی که در جشنواره های الف هم بدرخشند. وقتی می تواند به راحتی جنایات و مکافاتش را به شکلی مالیخولیایی نشان دهد، آن هم بدون استفاده از امکانات سخت افزاری زیاد. و پایانی که تمام توهمات صبا را عینیت می بخشد و خودکشی می کند و مثل هر بار که تزریق می کرد و خودش را زیر آب فرض ...
ترومای مهاجرت
. با ستاره بازی جرأت ساخت دکور را پیدا کردم. در ستاره بازی آنچه در ابتدای امر نگاه مخاطب را جلب می کند، صبا شخصیت محوری قصه است؛ زنی در وضعیت خاکستری که نقطه آسیب پذیر آن، کانون خانواده است. به نظر می رسد سعی کرده ای این شخصیت پردازی را به بیان سینمایی تبدیل کنی. دوگانگی ای که برای این شخصیت در نظر گرفتی انگار زیباشناسی فیلم ات می شود و در عین حال در قسمت های مختلف، بیان و اجرای موتیف ...
نگاهی به ستاره بازی | مستندی در نقد مهاجرت و سوژه ای که کشته شد
مند و گیرا برای روایت این واقعیت لنگ می زند و بیشتر درگیر جزئیات می شود. در صحنه های زیادی، سکانس هایی را نمایش می دهد که حذف آنها به فیلم ضربه ای نمی زند. مشکل اصلی فیلم همین است که کارگردان قصد داشته تا به اصل موضوع و داستان آن وفادار بماند و کمتر از تخیل بهره بگیرد. البته این حسن کار است که فیلمساز در ساختن فیلمی که بر اساس واقعیت است نسبت به اصل واقعه وفادار باشد اما بهره مندی از عنصر تخیل و ...
نگاهی به فیلم های روز دوم جشنواره/ ستاره بازی و شیشلیک
سینماسینما ، نغمه خدابخش روایت داستان واقعی خود به خود جذابیت دارد و مخاطب را وادار به همراهی با قصه می کند. روایت فیلم ستاره بازی برگرفته از زندگی دختری آمریکایی است و هاتف علیمردانی این روایت را با مشکلات مهاجرت خانواده های ایرانی به خارج از کشور تلفیق کرده و درواقع با یک تیر دو نشان زده تا ثابت کند خارج از ایران گل و بلبل نیست و احتمال دارد کانون گرم خانواده از هم پاشیده شده و عواقب ...
ستاره بازی به دنبال سیاه نمایی نیست/ هشداری پیرامون مهاجرت
اعتماد کردم البته قصه را هم خیلی دوست داشتم. ملیسا ذاکری بازیگر این فیلم گفت: من در کنار تمام کارهای آقای علیمردانی تجربه کردم صبا از شخصیت من خیلی فاصله دارد و کار را برای من سخت می کرد اما امیدوارم آنچه که باید، درآمده باشد. علیمردانی توضیح داد: در تمام این سال ها دغدغه یک کار اقتباسی داشتم ولی هیچوقت دغدغه مشترک را در کتاب ها و رمان ها پیدا نکردم به صورت اتفاقی قصه شخصیت این ...
ستاره بازی هشداری درباره مهاجرت / مهدویان: شیشلیک همان کمدی مطلوب من است
...: در تمام سال ها دغدغه کار اقتباسی را داشتم و دلم می خواست این تجربه را در کارنامه ام داشته باشم. من با شخصیت صبا نسبت دوری داشتم و او را می شناختم، زمانی که پای درد و دل مادر او نشستم و صداهای شخصیت اصلی را می شنیدم با آن درگیر و برای ساختش ترغیب شدم. مهاجرت ترومای بسیار وحشتناکی است و به مرگ عزیز می ماند. اگر قرار است از سرزمین مان برویم باید بدانیم نقطه موعودمان کجا است و چرا به آن جا می ...
محمود فکری مشاور ندارد و گل به خودی می زند!
سری تیم ها رفته اند آسیا. زمانی که من فینال آسیا بازی کرده ام و استقلال فینال بوده، آقای شکوری کجا بوده است. زمانی که استقلال ستاره آورده می گویند، زمین خاکی بوده است. در همان فینال مقابل جوبیلو ما 20 موقعیت داشتیم ولی نشد و نتیجه آنطور رقم خورد. ما 4 فینال آسیا را تجربه کرده ایم. اصلا از کری خواندن خوشم نمی آید. من سال گذشته گفتم چون پرسپولیس 10 امتیاز جلو است حقش است که قهرمان شود ولی نباید کری ...
رمانتیسم بی سر و شکل عماد و طوبی/ معیار توقیف فیلم ها در ارشاد دقیقا چیست؟
بال درمی آورند و پرواز می کنند. درست تمام ملزوماتی که باید یک داستان عاشقانه را رمانتیک و تخیلی کند. رمانتیسم عماد و طوبی یک کمدی رمانتیک تخیلی است. کارگردان بعضا در بیان رمانتیک ها کم می آورد و با صحنه های تخیلی سعی می کند چُرت مخاطب را بپراند. انقدر اتفاق های تخیلی از دل داستان با ساختار آنی رقم می خورد که گاهی در سکانس های جدی و غم انگیز داستان مخاطب از خود می پرسد اینجا باید دیالوگ ...
اعمال محدودیت های کرونایی در برج میلاد همزمان با گرم شدن موتور جشنواره/ شیشلیک مهدویان هم کسی را غافلگیر ...
، اما گویا علیمردانی نتوانسته خود را از دام یک مستند اجتماعی رها کند.او در مسیر روایت قصه به شیوه ای جذاب ناتوان است. اعتیاد یک دختر جوان به مواد مخدر صنعتی، فروپاشی خانواده، سختی های مهاجرت به آمریکا و... محور فیلم است اما خروجی کار شبیه به یک مستند اجتماعی جذاب است تا یک اثر داستانی. شخصیت های واقعی این داستان از یک خانواده مهاجر ایرانی هستند اما مقوله مهاجرت و پیامدهای آن خیلی در فیلم ...
سرگذشت من در بازار کتاب
رشته تحریر درآورده است. اساساً زندگی نامه ها پر از شگفتی و نکته های خواندنی هستند. مخاطبی که زندگی نامه را ورق می زند به طور مستقیم با تجربه زیستی صاحب اثر مواجه می شود و خود را در آن شریک می بیند. در میان زندگی نامه ها، زندگی نامه نویسندگان، هم برای مخاطب عام و هم برای علاقه مندان به نویسندگی جذابیت بیشتری دارد. آنتونی ترالاپ و مادرش دو ویژگی مشترک داشتند؛ اول این که هر دو نویسنده بودند و ...