مهدویان به یک کمدی ساز سطح پایین تبدیل شده است
سایر منابع:
سایر خبرها
فراستی: شیشلیک ضد انسان است/ فهیم: برای مهدویان گریه کردم
شریک است، روایت دلسوزانه اش از فقر و گرسنگی کارساز نیست و این فیلم نماینده واقعیت های جامعه نیست و نسبتی با این واقعیت ها ندارد و اصلا درکش نکرده که بخواهد بلدش باشد. سطحی بودن این فیلم مدنظر من است، مگر می شود به همین راحتی نسخه یک کشور را پیچید!؟ این نگاه همانندساز و زرنگ بازی، اصلا سینما نیست و قرار نبود سینماگری که در شروع کارش حرف های جدی را مطرح می کرد، به اینجا برسد و نقطه ضعف اصلی فیلم همان سطحی بودنش است. ...
حواشی جدیدترین ساخته مهدویان در فجر
را زیر پا می گذارد و بی پروا به نقد ارزش ها می پردازد. همین موضوع باعث شده است که واکنش های شدیدی پس از تماشای شیشلیک شکل گیرد. مسعود فراستی زمانی که از پردیس ملت خارج شد، به اطرافیانش وعده داد که در میزِ نقد برنامه هفت، نقد محکم و کوبنده ای برای این فیلم مهدویان خواهد داد. البته که دیگر منتقدان هم که این شب ها از رسانه ها مختلف، نقد های خود را نسبت به آثار حاضر در جشنواره فجر ارائه می ...
ارسلان امیری: درباره جن فیلم نساختم، زالاوا درباره باور است
منتقد جدی این فیلم است. سمیرا برادری تهیه کننده این اثر هم عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در نظر گرفتن شعور مردم بود. محمد رسولی مدیر فیلمبرداری هم توضیح داد: بزرگترین چالش این کار کارگردانی ارسلان امیری بود من الفبای سینما را از او یاد گرفتم و این باعث می شد هم بخواهم عرض اندام کنم و هم تواضع در مقابل ...
چراغ اول فجر، سقوط آزاد کارگردان جریان ساز به خاطر شیشلیک
را حاکمیت بخورد نه سرمایه دار. زاوالا ، کمدی وحشتی با ترس و خنده پایین برخلاف فیلم مهدویان، زالاوا مورد استقبال حضوری مردم قرار نگرفت و سالن های هنرمندان و مردم خلوت بود، زاوالا یک داستانی با مردم و سرزمین خیالی با زبان فارسی و کردی است که روایتی از دهه پنجاه دارد و بیانگر اتفاقی است که سبب ترس مردم شده و از سوی دیگر رئیس پاسگاه تلاش دارد تا امنیت را به روستا بازگرداند. ...
فراستی: شیشلیک ضد انسان است/ فهیم: برای مهدویان گریه کردم
خیلی چیزها و کارها شریک است، روایت دلسوزانه اش از فقر و گرسنگی کارساز نیست و این فیلم نماینده واقعیت های جامعه نیست و نسبتی با این واقعیت ها ندارد و اصلا درکش نکرده که بخواهد بلدش باشد. سطحی بودن این فیلم مدنظر من است، مگر می شود به همین راحتی نسخه یک کشور را پیچید!؟ این نگاه همانندساز و زرنگ بازی، اصلا سینما نیست و قرار نبود سینماگری که در شروع کارش حرف های جدی را مطرح می کرد، به اینجا برسد و نقطه ضعف اصلی فیلم همان سطحی بودنش است. ...
شیشلیک، جایی بین زمین و هوا!
مهدویان دو جایزه اصلی بهترین فیلم از نگاه داوران و تماشاگران را به دست آورد. مهدویان در سال بعد هم استراحت نکرد و "لاتاری" را ساخت که فاز و ژانری کاملاً جدا با دو ساخته قبلی او داشت. لاتاری با انتقادهای بسیاری همراه شد و به مراتب از ساخته های قبلی مهدویان ضعیف تر بود که این ضعف با نامزد نشدن این فیلم در بخش های مهم جشنواره سی و ششم نمایان شد. پس از تجربه ناموفق لاتاری، مهدویان بار ...
نشست خبری فیلم زالاوا | برای جنّ فیلم نساختم چون جرأت ندارم/ عصبانیت کارگردان از سؤالی فتنه انگیز و ...
سکانس پایانی طول کشید حفظ راکورد خیلی سخت بود. تیمی که کار می کردیم درجه یک بود و همکاری با آن ها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم که باید در آن حضور داشته باشم. سمیرا برادری تهیه کننده این اثر از انگیزه برای پشتیبانی از این اثر سینمایی، عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در ...
نظرات منتقدان درباره "تک تیرانداز" و "ابلق"/ فیلمی که "محافظه کار" است و قهرمانی که از سطح فراتر نمی رود
ناجوانمردی است. علیرضا مجمع نیز درباره همین فیلم نوشت: "ابلق" فیلمی به غایت محافظه کار در متن و اجراست. سکوت زن و در نهایت دروغش امتداد بی عملی مردم در یک جامعه هیچ کجایی است. نماد اصلی فیلم (موش) هم هیچ کارکردی پیدا نمی کند و صحنه اضافه موش و مار هم به جز چندش برای تماشاگر عایدی ندارد. قصه نویس سابق در دام سینمای بی مخاطب افتاده است. این منتقد سینما، به نقد دیگر فیلم روز ...
زالاوا درباره جن نیست
خودش راحت تر بازی می کند. مردم کردستان هنردوست هستند و برای حضور در فیلم از خودشان اشتیاق نشان می دادند. سمیرا برادری – تهیه کننده فیلم – هم درباره گیشه ای بودن این اثر گفت: به نظرم مسئله گیشه و بازیگر نباید در اختیار عده ای محدود باشد. این ما هستیم که باید به سلیقه و شعور مخاطب اعتماد کنیم و فیلم هایمان را بسازیم. این پروژه حدود دو سال طول کشید و به اعتقاد من اگر همه فرمول های گیشه را ...
شیشلیک ؛ جدی ترین گزینه دریافت سیمرغ بهترین فیلم از دید تماشاگران
جشنواره مشخص نبود. نگاه تندی که این فیلم به آسیب های اجتماعی دارد حتماً خوشایند مدیران دولتی نیست، اما مهدویان به صریح ترین شکل ممکن از سرکوب شدن آرزوهای مردم می گویند. هرچند در این میان نقدی هم وجود دارد، آنهم اینکه برخی شوخی های بعضاً غیر اخلاقی به کار صدمه زده و خانواده ها را از فیلم دور کند، البته این موضوع در کارهایی که امیر مهدی ژوله، نگارش فیلمنامه آن را بر عهده دارد، نکته ای دور از ذهن ...
نگاهی به فیلم شیشلیک / رسالت گمشده ی هنرمند
. ناکجاآبادی در حاشیه شهر تهران، بعنوان جامعه کوچکِ شاهد انتخاب می شود تا در مقیاس بزرگتر و عیان تر، شعور جامعه بزرگتر به سُخره گرفته شود. اهالی کارخانه پشم ایران همان جامعه شاهدند تا هویت و شعورشان لگدمال شود و این اتفاق به گستره یک ایران که به زعم نویسنده و فیلمساز انسان هایی تهی مغز و بدون اراده و منفعلی هستند از سوی سیستم مورد وثوق امروز فیلمساز، تعمیم داده شود. مرور سختی و رنجی که ...
شیشلیک ؛ مرثیه ای بر یکی از مهمترین استعداد های سینمای ایران
جدید محمدحسین مهدویان برآمده از متن خود اثر است و نه از خارج آن. جهان و اتمسفر فیلم خود نوع مواجهه با خود را مشخص می کند و فیلمی که به این صراحت به تمسخر همه چیز می پردازد طبعاً باید با صراحت بیشتری بررسی شود. ادعای شیشلیک نقد حاکمیت است. نقد دروغ، نفاق، ریا و پروپاگاندا. پس طبعاً در دوگانه ی مردم-سیستم باید طرف مردم باشد. مردمی که فیلم در جهان خود، در طرب آباد، ادعا می کند همگی گرسنه ...
نقد ساختاری منافقین یا هوایی تازه در سینمای مهدویان؟
تراژیک و رئالیستی را برای خلق این سکانس فراهم کند. مخاطب تا پیش از این سکانس که یک سوم پایانی اثر رقم می خورد، هنوز نتوانسته دنیای شوخی و جدی فیلم را از یکدیگر تمییز دهد و این دقیقا به دلیل همان پاشنه آشیلی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم: مواد خام و اولیه ژوله در دیگ مهدویان. اگر به فیلمنامه باشد، با یک اثر اجتماعی تند، مطالبه گر و منتقد مواجه هستیم که بی اغراق، نمونه های مشابه چندانی در چهار دهه ...
در مضار لاتاری و گوشت قرمز
هایی همراه بود. مهدویان در این فیلم که براساس فیلمنامه امیرمهدی ژوله ساخته شده، سراغ یک ناکجاآباد و منطقه ای ساختگی به نام طرب آباد در حوالی کرج و تهران می رود و هرآنچه دلش می خواهد نثار سیستم می کند. به نظر هم می رسد نیش و کنایه های او فراتر از دولت است. البته فیلم یک کمدی سیاه و نمادین است و ظاهرا بی نام و نشانی دقیق و جغرافیای مبهم قصه، می تواند توجیه کننده و راه مفری از دست مخالفان و منتقدان ...
شیشلیک در اکران عمومی شاید جذب مخاطب کند
مهدویان که به آن علاقمند است که یک نوع اتمسفر به فیلم می دهد نه داستان داستان مهدویان است با سابقه فیلم شناسی وی انگار فیلمی از شخصی غیر از مهدویان است. وی ادامه داد: بحث فیلمنامه مهم است فیلمنامه ژوله به نظر من از نظر موضوع مورد استقبال عام قرار می گیرد نقد اجتماعی- اقتصادی دارد این عامل ارتباط با مخاطب است، اما چیزی که من را پس می زند شکل انقادهای فیلم انتقاد در سطح استوری های ...
کارگردان روحانی علیه کارگران
و لبخند به این صفحات نمایش نگاه کنند تا کوچک ترین شک و تصور نادرستی که نشان دهنده هرگونه نارضایتی فرد باشد، برای نمایندگان حکمرانان پشت صفحات نمایش ایجاد نشود، چرا که در غیر این صورت مورد غضب حکمرانان قرار می گیرند. نگاهی به فیلم تک تیرانداز ساخته علی غفاری محسن جندقی: اگر دوست دارید یک فیلم سینمایی قهرمان محور با داستان مهیج و در عین حال واقعی ببینید تک تیرانداز را از دست ...
متن و حواشی فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان در جشنواره
...> نگاهی کوتاه به فیلم شیشلیک شیشلیک یکی از پر حاشیه ترین فیلم های این دوره از جشنواره فیلم فجر است که پیش از برگزاری جشنواره نیز حواشی و انتقادات بسیاری متوجه آن بود؛ به گفته امیرمهدی ژوله نویسنده این اثر، ممیزی های بسیاری بر شیشلیک صورت گرفته است. کنار هم قرار گرفتن نام محمدحسین مهدویان و امیرمهدی ژوله و همچنین حضور بازیگرانی نظیر رضا عطاران و پژمان جمشیدی در کنار هم یک اتفاق دور از ذهن است ...
هجمه علیه هویت بنیادین جامعه/ نگاهی به فیلم شیشلیک
پروانه داده اند برای اکران عمومی. تا همین اندازه هم به قول کارگردان و نویسنده، روح روایت با وجود ممیزی های رخ داده، برقرار است! تلخی فیلم و عدالت ادعایی، همان طور که پیشتر بیان شد، بسیار ناملموس است. البته اندکی تلخی اش در من اثر گذاشت، در این حد که بعد از دیدن فیلم بروم و برای فرزندم بستنی زمستانی بخرم که مبادا دچار عقده حقارت شود! ...
کیهان از فیلم "شیشلیک" حسین مهدویان خوشش نیامد/ منتقدان هم انتقادات تندی را درباره اش نوشتند
گیل خبر/ مهدویان در فیلم جدید خودش که در جشنواره سی ونهم فجر رونمایی شد، به دور شدن از آثار موفق خودش اصرار ورزید. منتقدان برنامه هفت این فیلم را ضعیف ترین فیلم مهدویان ارزیابی کردند. عموم منتقدان نشریه نقد روز نیز به این اثر نمره ضعیف دادند و انتقادات تندی را درباره وی نوشتند. شیشلیک یک فاجعه در کارگردانی است، زور میزند خودش را پشت مشتی بیانیه و فحش سیاسی پنهان کند... شیشلیک مملو از ...
پای تله فیلم به جشنواره فجر باز شد
گره گشایی اخراج پدری است کارگر که به دخترش شیشلیک داده است! و علت اخراجش هم همین است! این دیگر چه منطق و استدلالی است؟! از لحاظ فیلمنامه، امیرمهدی ژوله، طنزهای نود شبی را با شوخی های اینستاگرامی و تلگرامی ترکیب کرده و یک معجون عجیب و غریب به مخاطب ارایه کرده است که از هر طرف نگاه کنی شخصیت ها و موقعیت ها نه طولی دارند و نه عرضی و نه عمقی . موقعیت ها مدام تکرار می شوند و مدام قرار است ...
به دنبال قصه ای چالش برانگیز، خطرناک و پرریسک رفتم/ تعصب های افراطی باعث بحران های بزرگ در خاورمیانه ...
با وجود به روز شدن این باورهای غلط قدیمی را با خودشان حمل می کنند و حتی به یکدیگر آموزش هم می دهند. فکر می کنم زالاوا در نقد همین جریان است و کاراکتر استوار نماد مبارزه با همین نوع تفکر است. البته که شخصیت استوار هم عاری از خطا نیست. نوع برخورد استوار هم با این مردم نوع برخوردی نیست مناسب باشد و یک جورایی در نقد قهرمان هم حرف می زنیم. از منظر ژانرشناسی زالاوا در کدام دسته ...
خط و نشان کشیدن منتقدان برای کارگردان ایستاده در غبار
گذشته هم به درخت گردو، دیگر اثر محمدحسین مهدویان انتقادات فراوانی را مطرح کرده بود، پس از تماشای فیلم نسبت به اثر گلایه های فراوانی را مطرح کرد. او هم مانند بسیاری از کسانی که شیشلیک را دیده بودند، نسبت به فیلمنامه و کارگردانی فیلم، نقد های جدی داشت. بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان معتقد بودند در این فیلم، ارزش های ملی و مذهبی مانند مقام شهدا زیر پا گذاشته شده و تمامی آنچه از آثار مهدویان ...
خودزنی به شیوه جشنواره سی و نهم فجر/ نه شیشلیک بخورید نه شیشلیک ببینید!
کلاسیک یک اثر کمدی که در نقد اجتماعی هم بایستی وجوه واقع گرایانه ممکن را حد اقل به احترام باور مخاطب رعایت کنیم که این اتفاق در شیشلیک بیشتر به خصومت شخصی می ماند که قرار است گویا با تکرار بی ربط و گاه اعصاب خورد کن آن کسی را خطاب کنیم که .... اگر کارگردانی مهدویان را در آثار قبلی اش نمی دیدیم خیلی راحت می شد فیلم را با کار برخی از کارگردانان فیلم های شانه تخم مرغی سابق مقایسه کرد و اگر ...
مدیریت فروش راهنمای کاملی برای ارتقاء انگیزه فروشندگان
...، منتقد دیگر این اثر نیز بیان کرد: نقد برشمردن نقاط قوت و ضعف است. نقد یک اثر مطبوعاتی هم به نویسنده اثر و هم به خود کتاب باز می گردد. در نگاه جامع، اثر خوب و مقبولی است و دغدغه حسین وظیفه دوست به عنوان مترجم اثر برای به رسمیت شناختن نظام بازاریابی ستودنی است. وی افزود: بحث الگوی فروش رابطه ای مبتنی بر اعتماد در تمام بخش های کتاب نمایان است و باید در کلاس های مقطع دکتری این رشته مورد ...
حاشیه نگاری از دومین روز جشنواره فیلم فجر
شیشلیک محمدحسین مهدویان توانست فضای جشنواره را از رخوت روز اول خارج کند. روزی که می توان آن را به عنوان شروع روزهای پرحاشیه جشنواره محسوب کرد. نمایش آخرین ساخته مهدویان به حدی با واکنش های مختلف و نقد منتقدان و اهالی رسانه همراه بود که حواشی آن می تواند تا روزهای بعد هم ادامه داشته باشد. ستاره کم فروغ هاتف علیمردانی در پردیس ملت ستاره بازی که در اولین سانس از نمایش آثار برای اهالی ...
بی همه چیز واقعیت را تصویر می کند یا تحریف؟ / حسین لامعی و امیررضا مافی از تاریک و روشن بی همه چیز می ...
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- رعنا مقیسه؛ فیلم جدید محسن قرایی در اولین روز جشنواره سی و نهم روی پرده رفت و توانست در ذهن و قلم منتقدان و رسانه ها جا باز کند. بی همه چیز که به گفته محسن قرایی بر اساس اقتباسی از نمایشنامه ملاقات زن ساخورده ساخته شده، تصویری از یک جامعه در مکان و زمانی نامشخص برای مخاطب تصویر می کند که در آن قهرمان/ضد قهرمان فیلم به دست مردم و البته در نهایت خودش قربانی می شود ...
نظرات منتقدان درباره "شیشلیک" مهدویان و "ستاره بازی" هاتف
خلاف فیلم قبلی اش، کلمبوس دربیاورد. بازی ملیسا ذاکری با اتمسفر فیلم هماهنگ است و دقیقاً همان است که باید.کارگردانی هاتف هم از چند فیلم قبلش سنجیده تر است، او تازه دارد فیلمساز می شود. او شیشلیک را نماد از بین رفتن عزت نفس می داند و نوشته: "شیشلیک" آرزوی مردم را کاسبی می کند و کارگردانش واضح است اعتقادی به طبقه ای که از آنها فیلم ساخته ندارد. "شیشلیک" هم مثلاً نماد از بین رفتن عزت نفس ...
مهدویان: شیشلیک همان کمدی مطلوب من است
داشتم فیلم کمدی کار کنم مدام به ایده های مختلف و فیلمنامه های مختلف فکر می کردم یک روز تصادفاً امیر ژوله را دیدم. او یک داستان یک خطی را برایم تعریف کرد و احساس کردم این همان چیزی است که به دنبالش هستم اما فکر کردم باید کمدی خودم را بسازم من آن چیزی که الان مرسوم است. مهدویان درباره نسبت شیشلیک با دیگر آثار کارنامه خود گفت: به هر حال هر فیلمی که کار می کنیم تجربه متفاوت است اما مؤلفه ...