زالاوا درباره جن نیست
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم های ستاره بازی ، روزی روزگاری آبادان و زالاوا
پرتعلیق و ایجاد فضایی رازآلود، در ورطه صدور حکم قطعی درباره بود و نبود جن نیفتاده و توانسته این مرز باریک و خطرناک را حفظ کند. اجرای خوب فصل پایانی و قربانی شدن عشق پای خرافه از نقاط قوت فیلم است. بازی های خوب و یکدست بازیگران اعم از شناخته شده ترها و سایرین، نشان از کارگردانی دارد که اندازه بازی را می شناسد. گرچه بازی پوریا رحیمی سام چشمگیرتر است. نیمه نخست فیلم برای کوتاه تر شدن و چابک شدن هنوز جا دارد. ارسلان امیری پس از چند تجربه فیلمنامه نویسی حالا در قامت فیلمساز نوآمده موفق ظاهر شده است. ...
فیلمی که باعث تعجب مسعود فراستی شد!
: کارگردان در نشست خبری جشنواره تاکید کرد که فیلمش درباره جن نیست. اما این فیلم چه بخواهد چه نخواهد، در مورد جن صحبت می کند و این موضوع اتفاقا در برخی نقاط دنیا نیز مطرح است و باور دارند، بنابراین در ایران باید روایتی متفاوت از نقاط دیگر داشته باشد. روایت فیلم بیشتر هالیوودی (از نوع استودیویی) است تا ایرانی؛ جنی که در ایران مردم با آن آشنایی دارند، توأم با باورهای مذهبی است و هیچ زمانی جدا از مذهب (چه ...
نشست خبری فیلم زالاوا | برای جنّ فیلم نساختم چون جرأت ندارم/ عصبانیت کارگردان از سؤالی فتنه انگیز و ...
این نشست را در ادامه بخوانید: نشست با صحبت های ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی "زالاوا" آغاز شد که او درباره انگیزه های خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستان هایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری می شنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی می شد. ...
مصلحت نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
ایزد مهرافرین (کارشناس ومنتقد سینما ) در برنامه سودای سیمرغ رادیو گفت وگو درباره فیلم مصلحت حسین دارابی گفت: به نظردر تجربه اولیه کارگردانی در فیلم بلند فیلمساز موفقی بوده است و مسیر خوبی دارد، کارگردانی تمیزی دارد، قصه روایت راخوب بلد بوده است درکل برای فیلم اولی با امتیازهای بالا از صحنه بازیگری، موسیقی و روایت رادارد و فیلم بهتر از آن بود من انتظار داشتم. این منتقد افزود: مصلحت ...
امیری: هدف ما نقد خرافه است/ قصه جن دست مایه ای بود که به موضوع باور بپردازیم
فیلمی به این زبان بسازم . اگر تعداد فیلم های بیشتری در اقصی نقاط ایران ساخته شود تکثر آثار اتفاق می افتد. می شود ویژگی ها و نشانه های مشترک را در سینمای اقوام پیدا کرد. او افزود: دوست دارم نشانه های قومیتی را که خودم جزوی از آن هستم پیدا کنم. اما زالاوا فیلمی نمادین است که به مختصات آن جغرافیا ربطی ندارد و چنین اثری در هر کجا می تواند اتفاق بیفتد. او درباره سکانس مربوط به ...
روایت سوءاستفاده از باورها در زالاوا / این فیلم درباره جن نیست
به گزارش خبرنگار مهر ، نشست خبری فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز 15 بهمن ماه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد. امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستان هایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری می شنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی می ...
ارسلان امیری: جنس ترس در فیلم "زالاوا" از نوع بومی است
جنس ایده ای که سراغ من آمدم از فضای کردی بود. پدرم با زبان کردی برایم قصه را تعریف کرد و داستان از همان اتمسفر می آمد. بنابراین برای اورجینال بودن باید در این فضا فیلم ساخته می شد. علاقه من این بود که فیلم صد در صد کردی باشد چون اتمسفر و فرهنگ فولکلور سینمای کردی را دوست دارم. وقتی یک فیلمی زبانش کردی است با خود لباس، فرهنگ، زبان و دغدغه های آن قوم را نیز همراه می کند. اساساً به سینمای اقوام عقیده ...
زالاوا فیلمی قصه گو که سلایق مختلف جامعه را جذب می کند
مکمل و فرعی و و هنرورها عالی بودند. بازیگرانی که از استان کردستان با ما بودند همه پرشور و صبور، سرما و گرما و ایستادن های طولانی را تاب می آوردند و تا آخرین روزهای فیلمبرداری پرانگیزه ماندند. امیدوارم همه همکاران فیلم زالاوا از نتیجه ی کار راضی و خوش حال شوند. امیری گفت: چند سال پیش که نسخه اولیه فیلم نامه تمام شد، می خواستم فیلم را به زبان کُردی بسازم؛ اما یافتن سرمایه برای فیلمی ...
مردم کُرد خرافی نیستند/زالاوا در نکوهش خرافه پرستی است
غفاری ضمن تبریک روز زن، از عوامل فیلم زالاوا دعوت کرد که روی صحنه بیایند. امیری درباره انتخاب مضمون این اثر سینمایی گفت: احساس و کنجکاوی درباره موضوع باور در من شکل گرفته بود و دوست داشتم اولین فیلم ام مخصوص به خودم و دغدغه ام باشد. برای همین سراغ افسانه ای رفتم که در خانواده سینه به سینه نقل شده بود. او افزود: برای همین تصمیم گرفتم اثری بسازم درباره این که چطور یک باور به ...
زالاوا ی قصه گو/ نگاهی به فیلم زالاوا
فیلم و حتی سکوت های آن نیز بسیار کمک می کند تا حس ترس ناشی از وجود جن که اهالی روستا را از کار و زندگی انداخته و خود را در ورطه خطر می بینند، به بیننده منتقل شود. خصوصا در سینمایی که سابقه و تجربه زیادی در ژانر ترس (وحشت) ندارد. و همه اینها از فیلمنامه قوی و قصه گوی خود بهره می برد. داستانی که تلاش دارد خرافۀ متاثر از وجود جن را از بین ببرد؛ آن هم در شرایط و اقلیمی که سال هاست اسیر آن است. امیری ...
قضاوتی در میان نیست/ نگاهی به فیلم زالاوا
داستان و یک حقیقت جاری در میان عوام است. همه چیز از یک حادثه آغاز می شود.(گره اصلی درام) حادثه ای که دیر زمانی است گریبان زالاوانشینان رارها نمی کند و سال هاست که این مردمان ساده و خوش باور، با آن دست و پنجه نرم می کنند. تفاوت زالاوا از نمونه های مشابهش شاید همین انتخاب زبان روایتگری آن باشد. روایتی یک خطی برای فیلم که بر پایه سه کلمه جن، خرافه و باور استوار است. انتخاب هوشمندانه بستر ...
شوک درگذشت علی انصاریان، عصبانی شدن ارسلان امیری
...: همسرم نه تنها در این فیلم کنار من نبود، بلکه از مخالفان ساخت و در واقع دشمن ساخت این اثر به حساب می آمد. نشست خبری زالاوا بدون حضور هدی زین العابدین که این روزها مشغول بازی در فیلم جدید منیر قیدی است، برگزار شد. امیری درباره انتخاب مضمون فیلم زالاوا گفت: احساس و کنجکاوی درباره موضوع باور در من شکل گرفته بود و دوست داشتم اولین فیلمم، مخصوص به خودم و دغدغه ام باشد. برای همین سراغ ...
متن و حاشیه روز چهارم جشنواره فیلم فجر| جن گیرها و عدالت خواهان تحت تأثیر علی انصاریان/ وقتی کارگردانی، ...
نشست خبری فیلم مصلحت | چرا ارشاد با نام "مصلحت نظام" موافقت نکرد؟/ کارگردان: فیلم ما مشخصاً درباره سرگذشت فرزند آیت الله گیلانی نیست نشست خبری فیلم زالاوا | برای جنّ فیلم نساختم چون جرأت ندارم/ عصبانیت کارگردان از سؤالی فتنه انگیز و دشمنی که افشا شد گزارش دوربین تسنیم از سومین روز جشنواره فیلم فجر|شلیک "ابلق" به تلویزیون فارسی زبان مبتذل در روز همراهی با "تک تیرانداز" + فیلم گزارش ...
از تماشای مصلحت اواخر دهه 50 تا روز تلخ جشنواره فیلم فجر
من زبان کردی را دوست دارم و دوست داشتم فیلم با این زبان ساخته شود ولی می خواستیم مخاطب عام تری داشته باشیم. سینمای اقوام به نظرم باید تقویت شود من دوست دارم نشانه های قومیت را در فیلم ها داشته باشم اما داستان این فیلم در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. اگر همه اقوام صدا، فیلم و رسانه داشته باشند این موضوع باعث صلح پایدار خواهد شد و بیشتر شناخته می شوند. او درباره چرایی پرداخت به این سوژه نیز ...
روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
. قصه زالاوا در یک منطقه از کردستان رخ می دهد و در ابتدای فیلم نوشته ای بر پرده نقش می بندد که نیمی از این فیلم واقعی است، نیمه ترسناکش. و واقعا اگرچه جغرافیای فیلم کردستان است اما زالاوا در هر جای این کره خاکی که انسان وجود داشته باشد می تواند رخ بدهد چون اساسا موضوع فیلم پرداختن به یک کهن دغدغه انسانهاست و آن هم باور و اعتقاد. فیلم از موضوع جن بهره می گیرد تا موضوع خرافات و ...
روزنامچه فجر 4/ درخشش دوبارۀ اوج با مصلحت
امیری مصلحت/ حسین دارابی جن گیری زالاوا/ ارسلان امیری/ (بی ارزش) خلاصه داستان: ماجرای جن گیری توسط آمَردان (پوریا رحیمی سام) در یک روستا کردنشین در دهۀ 1350. فیلم زالاوا، نخستین ساختۀ ارسلان امیری است که تا پیش از این، به عنوان مستندساز و فیلمنامه نویس شناخته می شد. عمده فیلمنامه های او، همکاری مشترک بودند؛ آثاری مانند ویلایی ها (1395)، گیجگاه ...
وقتی عدالت قربانی مصلحت نمی شود/ زالاوا ؛ تمرینی در ژانر وحشت
پناهنده و تهمینه بهرام به نگارش درآمده است. داستان درباره یک روستای دورافتاده به نام زالاوا در کردستان است که مردمش با اتفاقات عجیبی دست و پنجه نرم می کنند. آنها گمان می کنند که روستایشان در تصاحب جن هاست و در این میان جن گیری به نام آمردان که مورد اعتماد مردم شهر است می خواهد آنها را از شر جن ها رها کند... اما رییس پاسگاه که چیزی به پایان خدمتش در آن منطقه نمانده جلوی خرافات مردم می ...
یک دقیقه سکوت سینمایی ها برای علی انصاریان/ نقدی کوتاه درباره دو فیلم زالاوا و مصلحت
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در چهارمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه برج میلاد، دو فیلم سینمایی زالاوا و مصلحت نمایش داده شدند و نشست پرسش و پاسخ آن ها نیز برگزار شد. مهمترین حاشیه روز گذشته که جوّی غمبار را به جشنواره تحمیل کرد، درگذشت علی انصاریان بر اثر بیماری کرونا بود. به همین دلیل، در ابتدای نشست پرسش و پاسخ مصلحت حاضران در سالن یک دقیقه ...
گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره فیلم فجر| دعوت بازیگران "مصلحت" به عدالتخواهی در روز اعتراض به ...
و هم فیلم های اکشن و قهرمان پردازی! هم به فیلم های درام نیاز داریم و هم درام های اجتماعی و فیلم های پلیسی و ترسناک. هرچه قدر به سمت تنوع ژانر برویم و بتواند سلیقه های مختلف دربر بگیرد به نفع سینمای ایران و در سطح بالاتر به نفع مخاطب تمام می شود. امیررضا مافی منتقد و کارشناس رسانه درباره اکران فیلم های جشنواره فجر و "زالاوا" گفت: یکی از اتفاقاتی که در میانِ فیلم های امسال جشنواره فجر به ...
غم و اندوه در کاخ رسانه پس از درگذشت علی انصاریان /اکران سیاسی ترین فیلم فجر 39
نوید پورفرج از جمله اتفاقاتی بود که برای عکاسان سوژه های فراوانی را ایجاد کرد. نشست خبری فیلم سینمایی زالاوا هم فارغ از حاشیه نبود، از شوخی های مختلف مجری نشست خبری این فیلم درباره جن و موضوع فیلم سینمایی زالاوا تا توضیح طولانی حسین دارابی درباره گربه ای که در فیلم وی وجود داشته از جمله اتفاقاتی بود که باعث شد تا محیطی شاد در کاخ رسانه ایجاد شود. ***غیبت فرهاد قائمیان در اکران ...
آرزویی که علی انصاریان درباره مرگ کرد
به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرآنلاین، علی انصاریان همیشه برای گوش های ما، حرف های شنیدنی دارد. او راوی قصه های شیرین فوتبال است. خاطراتش همیشه مشتری دارد و با آن لبخند دل نشین، گاه شما را میخکوب خود می کند. بودنش روی تخت بیمارستان، قاب زشتی بود که همه دوست داشتند او دوباره بلند شود اما متأسفانه نشد. به بهانه درگذشت انصاریان ، بعضی از جملات ماندگار او را در فوتبال مرور می کنیم. ...
نگاهی به فیلم های چهارمین روز جشنواره فجر/ زالاوا و مصلحت
کرده و ترس واقعی را در دل روایت می گنجاند. گروه فیلمنامه نویسان زالاوا با هوشمندی قصه را پیش می برند چنانکه می توان اعتقاد خرافی مردم روستای کوچک را به جامعه بزرگتر تعمیم داد. جامعه ای تحت سلطه عده ای معدود، که اسیر خرافه پرستی شده اند و چاره ای جز ناقص کردن یا کشتن همنوع خود ندارند. در این بین روایت یک عشق هم وجود دارد عشقی که قربانی خرافات می شود و بخش تراژیک داستان را شکل می دهد. با دیدن فیلم ...
زالاوا و درد کهنه فیلمنامه/ نگاهی به فیلم زالاوا
جذب مخاطب می شود را خوب و به قاعده معرفی کرده و پرورش دهد. در واقع فیلمنامه از جایی لطمه می بیند که قرار بود نقطه قوتش باشد. یعنی بحث همیشه جذاب جن. جایی که موتور پیش برنده فیلم بر مبنای باور مخاطب از مقوله جن شکل می گیرد و فیلمساز به جز چند دیالوگ از زبان مردم منطقه مبنی بر وجود احتمالی جن چیزی برای حساسیت بخشی مخاطب برای همراهی ارائه نمی دهد. با این ترفند کارگردان تلاش دارد بخشی از کم ...
زالاوا نقد خرافات درباره اجنه است/ تصویر را برای ترساندن مخاطب بزک نکردیم
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانه ای فیلم سینمایی زالاوا عصر امروز در سالن برج میلاد برگزار شد. ارسلان امیری کارگردان فیلم زالاوا در ابتدای این نشست گفت: دوست داشتم اولین فیلمم شبیه به خودم باشد و دغدغه ام باشد. این دیدن جن یا ارتباط داشتن به آن یک داستان عام است. داستان هایی شفاهی درباره موضوعات متافیزیکی می شنیدیم و برایم سوال بود چطور این خرافه ها باعث درام خواهد شد ...
امیری: آیدا پناهنده دشمن اصلی زالاوا است/رحیمی سام: زالاوا بزرگترین چالش دوران بازیگری من بود
...> امیری درباره نگاه کلیشه ای به فرهنگ کردستان اضافه کرد: به نظر من این فیلم می توانست در هر جایی ساخته شود، فیلم زالاوا نشان دهنده فرهنگ کردستان نیست، این فیلم به هیچ وجه نمی خواهد فرهنگ کردستان عزیز را خرافه ای قلمداد کند، این برچسب ها صرفا برای تفرقه پراکنی است. وی در همین رابطه ادامه داد: کردها انعطاف و علاقه عجیبی به مشارکت در هنر دارند زیرا با هنر بزرگ شده اند، اگر من در کردستان فیلم ساختم به این دلیل است که من فرهنگم را دوست دارم و دوست داشتم در جایی که احساس راحتی می کنم فیلم بسازم. انتهای پیام/ ...
ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم
تا داستان به باور بنشیند و بعدها چه تأثیر و چه درامی دارد، دستمایه ای شد برای اینکه من قصه بنویسم. آنچه آرام آرام در ذهن من شکل گرفت این بود که چطور یک باور نادرست و خرافه می تواند درام ایجاد کند. دوست داشتم فیلمم را با واکنش مردم محک بزنم وی درباره برگزاری جشنواره فجر سی و نهم بدون حضور مردم می گوید: من خوشبختانه بازخورد مخاطبانم را در فضای مجازی می گیرم و اکنون دیگر نیازی به حضور ...
امیری: آیدا پناهنده به اشتباه 2 ماه در شورای فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته بود
به گزارش خبرنگار سینماپرسارسلان امیری کارگردان زاوالا درباره ساخت این فیلم گفت: احتمالا احساس و دغدغه ای با موضوع باور و متافیزیک در من شکل گرفته است و اینکه چطور می توان خرافه را به فیلم تبدیل کرد این شد که سراغ ساخت زالاوا رفتم. وی افزود: تقریبا همه داستان های عام در مورد جن را شنیده اند و موضوع غریبی برای آدم ها نیست. من از دوران کودکی داستان های مختلفی را از زبان پدر، عمه ها و ...