نگاهی به فیلم تک تیرانداز علی غفاری | لباسی قهرمانانه بر تن قصه ای معلول
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به ابلق نرگس آبیار | آغاز دیر، پایان بد
بازیگری هم گرفته است، اما در ابلق حتی نمی تواند لهجه خودش را در طول فیلم حفظ کند و بار ها در دیالوگ هایش لهجه را گم می کند. هوتن شکیبا به شدت تیپ است و فیلم نامه نویس حقش را خورده، اما بازی درخوری از خود ارائه می دهد. امیدوار بودم بهرام رادان با ابلق دوباره به روز های خوب بازیگری اش برگردد، اما نتوانست تا به یکی از نقطه ضعف های فیلم تبدیل شود. دوربین نرگس آبیار در بعضی سکانس ها مثل صحنه ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
دفاع مقدسی دهه های شصت و هفتاد بهتر است، اما در قیاس با آثار خوبی که در سال های اخیر در جشنواره فجر رونمایی شده، حرف چندانی برای گفتن ندارد و به نظر می رسد آن طور که باید و شاید، حق دفاع مقدس و سوژه جذابش را ادا نکرده است. فیلم از نظر پرداختن به یک قهرمان، روایت به نسبت مناسبی دارد و قهرمان قابل قبولی می سازد، اما فیلم نامه و اجرای آن در بعضی از فصول بسیار ضعیف است؛ به خصوص وقتی بعثی ها را نشان می ...
در ستایش سلحشوری
. تک تیرانداز که از نام و عنوانش گرفته تا شخصیت محوری اش تماشاگر علاقمند سینما را به یاد فیلم تک تیرانداز آمریکایی به کارگردانی کلینت ایستوود می اندازد، از یک اوج آغاز شده و تماشاگرانش را مرعوب می سازد. در عین حال آنان را با قهرمان خود به شکلی حماسه آشنا کرده بدون آن که تصویر کاملی از چهره اش را نشان دهد. نقطه عطف نخست هم درست جایی است که تماشاگر تصویر کاملی از زرین را در حال کمین دیده و ...
خانواده شهید ستاری هنوز منصور را ندیده اند/ دنبال احساسات نبودم
اینها سال 65 توانسته بودند یک f5 را کپی کنند. دوست داشتم این فیلم را بسازم. در مرحله بعد می خواستم یک داکیودرام بسازم و در مرحله بعد تصمیم گرفتم فیلم سینمایی بسازم. در مرحله بعد هم باز شهید ستاری قهرمان قصه نبود و روند هواپیماسازی مسأله بود. ولی من شهید ستاری را قهرمان کردم تا فیلم به روز شود و نقطه نگاه قصه عوض شد. ما از کارگاه بیرون آمدیم مسایل را به تصویر کشیدیم. محسن قصابیان بازیگر ...
کارگردان منصور : نخواستم مخاطب را احساساتی کنم
برایم جذاب بود و می خواستم حتماً این کار را بسازم. در ابتدا شهید ستاری قهرمان داستان نبود به این دلیل که دغدغه فیلم به روز شود به تغییر نگاه قصه فکر کردم که داستان جذابتری را به مخاطب ارائه کنم. سرمدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قصد ساخت سریال از این شخصیت دارد، توضیح داد: خیر، من برنامه ای برای ساخت سریال ندارم و کارم درباره شخصیت شهید ستاری در اینجا تمام شده است. وی ...
نشست خبری فیلم منصور | ارتش تا لحظات آخر کنار ما بود کلیشه شکنی شود/ خانواده شهید ستاری دستِ ما را ...
سینما خلق شده نیست، من تلاش نکردم مخاطب را احساساتی کنم و از عناصری مثل موسیقی و دیالوگ های شعاری استفاده کنم، می خواستم شخصیت باورپذیر باشد. کار ما کار گروهی بود. آقای کیومرث مرادی تا نیمه فیلم بازیگردان بود و نقش مهمی داشت. بازیگران ما بزرگان تئاتر بود و این نقطه مقابل کار ما بود چون می خواستیم کار به زندگی شبیه باشد. همه دست به دست دادند تا از شدید بودن بازی بکاهند و به زندگی واقعی شبیه باشند ...
روایت رنج
مقطع در مواجهه با آن خبر فقط خیال پردازی کردم که اگر با این مجموعه تصاویر روبه رو می شدیم چه می کردیم. همین انگیزه ای بود تا آذرنگ این داستان را به تصویر بکشد. البته قبل از این پرداخت سینمایی، او چند سال پیش نمایشی را با همین عنوان اجرا کرده بود. البته همین که سوژه برای نمایش انتخاب و طراحی شده است هم در ساختار این اثر سینمایی بی تاثیر نیست و در یک لوکیشن محدود قدرت بازیگری است که قصه را جلو می برد ...
احترام مخاطبان به فرمانده منصور در پردیس ملت
در بحبوبه جنگ با عراق است. فیلمی که شاید داستانش مربوط به اوایل انقلاب به نظر برسد، اما می توان آن را به شرایط امروز هم تطبیق داد. فیلمی با بازی های خوب و فیلمنامه ای روان که نظر عمده مخاطبان را به خود جلب کرده بود. سرمدی در نشست خبری فیلمش گفته بود: این فیلم ابتدا یک فیلم مستند بود که درباره شهید ستاری هم نبود قهرمان فیلم هم مهندس ثنایی بود. ولی منابع تصویری نداشتیم. برای من جالب بود که ...
نقد فیلم ابلق | موش ها و آدم ها
روایت شرح حال با داستانک های چندتایی همراه با مرافعه مداوم فرم و محتوا باشد احتمال دارد فیلم در نهایت ناکار شود. شوربختانه از دیدگاه من ابلق نرگس آبیار در دسته سوم قرار می گیرد. جغرافیای فیلم آبیار در حاشیه شهر تهران، آدم هایش شخصیت های فقیر و محروم آن محله و قهرمان زن فیلم او در قالب زنی ستم کشیده و پراز اضطراب و وحشت از تعرض و تجاوز جلوه گرند. آن سوی ماجرا جلال (بهرام رادان) چشم چران ...
بی همه چیز روایت جراحتی که بر جان مان نشسته
گرفتن از تعصب نسبت به اثرتان این نظر نقادانه را می پذیرید؟ قرایی: اصل اولیه من برای ساخت این فیلم، مضامین نبود، قصه گویی بود. می خواستم داستان تعریف کنم. یک بار مضامین و همه مفاهیم تأویل پذیر و قرابت های ذهنی و... را کنار بگذارید، به تصمیم من برای ساخت فیلم می رسید که قرار است یک داستان جذاب برای مخاطب تعریف کنیم که به شیوه کلاسیک شروع دارد، نقطه عطف دارد، دارای نقطه عطف دوم است، نقطه اوج و ...
تلاش برای تزریق حال بد
تحویل نگرفته اند وضعیتی شبیه به روشن ندارند؟ همسر روشن به خاطر فقر و نداری او را ترک می کند. اصلی ترین نیاز قهرمان داستان داشتن شغل است. او تلاشی برای رسیدن به هدفش نمی کند و در خیابان ها پرسه می زند. یک شب به عنوان کارگر روزمزد برگه های تبلیغاتی را در خیابان پخش می کند و معلوم نیست چرا به این کار موقت ادامه نمی دهد. مخاطب چگونه می تواند با این قهرمان تنبل و تن پرور همراه شود و با او ...
چیرگی ابهام آفرینی بر اطلاع رسانی
اواخر فیلم ظاهر می شود و تازه آنجا صحبت سر مسایل کاری است. قهرمان قصه ما زندگی شخصی ندارد؛ فرزندانش را در آغوش نمی گیرد و استراحت هم نمی کند. دوستی و رفیقی که پای درد دلش بنشیند هم ندارد. تمام فکر و ذکرش چند قطعه آهن است که باید به هوا فرستاده شوند. برای مخاطب همراه شدن با قهرمانی تک وجهی که حسی را برنمی انگیزد کار دشواری است. اشتباه در انتخاب بازیگر نقش اول هم نقطه ضعف گفته شده را ...
محسن قصابیان: بازی کردن در نقش یک قهرمان پیچیده است
قهرمان داستان نبود به این دلیل که دغدغه فیلم به روز شود به تغییر نگاه قصه فکر کردم که داستان جذاب تری را به مخاطب ارائه کنم. محسن قصابیان درباره ایفای نقش در فیلم منصور گفت: وقتی قرار است نقش یک قهرمان را بازی کنی، به خصوص در زمان معاصر، کار کمی سخت و پیچیده می شود؛ چرا که مردم با چنین شخصیت هایی آشنا هستند. او افزود: ابتدا از خواندن فیلمنامه و بررسی آن شروع کردم و سپس به کتاب هایی ...
متن و حاشیه روز ششم جشنواره فیلم فجر| اعتراض به مامانِ تقلبی و تحسین قهرمان واقعی!/ حضور بی سروصدای ...
هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می پردازد. بسیاری قبل از اکران نقد را نسبت به فیلم "مامان" آغاز کرده بودند و اعتقاد داشتند قهرمان داستان نه مادر مقتدری است که مدیریتی مردانه روی فرزندانش دارد و نه مادری سنتی که پشتیبان فرزندانش است. فیلم اکران شد و نقطه اصلی اعتراض ها به سمت تماشای دوباره "خودکشی" رفت، نکته ای که خود تهیه کننده و کارگردان آن را در نشست خبری رد کردند و گفتند "اصلاً خودکشی ...
نگاهی به مامان |مادری کج و معوج در فیلمی وصله پینه
فرم آن چه ارزش افزوده ای دارد؟ به نظر می رسد که بار دیگر فیلمساز دچار مخابره پیامی علیه سنتی های دورو می شود. نمایی از مامان تمام این وصله ها فرانکشتاین وار به هم در فیلم می چسبد و با پایان بازِ فیگور روشنفکری می گیرد و فیلم می خواهد خودنمایی کند و مخاطب را در بهت هنری خود رها کند. مادر فیلمی است که در پیچ و خم داستان و مضمون خود گرفتار شده و دست آخر با دست و پا زدن می خواهد ...
نگاهی به دو فیلم مصلحت و تک تیرانداز | یک روز برای وطن
خالی فرم بومی قضاوت درباره فیلم تک تیرانداز بستگی به موضع مخاطب درباره سینما و دریافت کلی او از ماهیت هنر هفتم دارد. اگر معتقد باشیم که ما باید در مسیر هالیوود گام برداریم و روی همان الگو های سینمای جنگی آمریکا مانور بدهیم، تک تیرانداز یکی از بهترین آثار سال های اخیر سینمای است. علی غفاری که در فضای سینمای ایران با فیلم استرداد به یاد آورده می شود، حالا با نسخه ای ایرانیزه شده از فیلم ...
گزارش دوربین تسنیم از ششمین روز جشنواره فیلم فجر| امیدآفرینی منصور در روز خودکشی چندباره جشنواره + فیلم
مخصوصاً نقش هایی که استنادهای تاریخی دارند. باید بازیگر با تحقیق و پژوهش به چگونه زیستن آن شخصیت هم برسد. فارغ از خصوصیات درونی، به وجوه بیرونی برای همذات پنداری مخاطب هم نزدیک شود. آیا تُنِ صدای آن شخصیت زیر بوده یا بم. من سعی کردم حتی به لهجه قرچک ورامین هم توجه کنم. وی افزود: هرچه هست برای تیمسار است و من خودم چیزی ندارم. بخش زیادی از ماجرا را زیرساخت های نقش به من داد. نکته ای که در ...
سند گیجگاه به نام جمشید هاشم پور است/ دنبال نوستالژی بازی نبودم
تعدد دغدغه مواجه هستیم که در فیلم گیجگاه هم گویی این تعدد دغدغه وجود دارد. از نقد سیستم آموزشی تا پیوند کاراته و ادبیات و خیلی مضامین دیگر موجود در فیلم که به نظر هرکدام می توانست محور فیلم مستقلی باشد. فکر نمی کردید این تعدد دغدغه می توانست تبدیل به یک پراکنده گویی در خروجی کار شود؟ این نکته درستی است و از زاویه ای می توان آن را تأیید کرد اما درباره گیجگاه خط اصلی داستان من همان ...
ستاره منصور
سینمایی اش سعی کرده به روایت ناب و دست نخورده از سال های پایانی جنگ تحمیلی متعهد بماند و ماجرا را از نقطه ای دنبال می کند که ایران بشدت درگیر کمبود تسلیحات نظامی است و همان روزها، قهرمان داستان (سرتیپ ستاری) روی یک پروژه مهم کار می کند. سرمدی در ادامه بخوبی هر چه تمام تر نشان می دهد که چرا شهید ستاری را باید یکی از تاثیرگذارترین چهره های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس ...
روز ششم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
کرده بود، این روند ساخت هواپیما برایم جذاب بود و می خواستم حتما این کار را بسازم. در ابتدا شهید ستاری قهرمان داستان نبود به این دلیل که دغدغه فیلم به روز شود به تغییر نگاه قصه فکر کردم که داستان جذاب تری را به مخاطب ارائه کنم. محسن قصابیان درباره ایفای نقش در فیلم منصور گفت: وقتی قرار است نقش یک قهرمان را بازی کنی، به خصوص در زمان معاصر، کار کمی سخت و پیچیده می شود؛ چرا که مردم با چنین ...
سفر به حاشیه برای نقد مردم
فیلم های دیگر جشنواره امسال به نمایش در بیایند و نمونه های دیگری هم از این جهت بحث برانگیز شوند. از این لحاظ امسال سال عجیبی برای جشنواره فجر بود. اینکه چرا فیلمسازان ما تا این حد به نمایش مردم حاشیه نشین و روستایی ها توجه نشان داده اند ، یک بحث است و اینکه چرا از نظر خیلی ها این تصویر تا این حد زننده و زشت به نظر رسیده، یک بحث دیگر. درکنار کسانی که به رویکرد ضدمردم در این فیلم ها معترض بودند، عده ...
نمایش فیلم های منصور و مامان / شیشلیک پرفروش با بیشترین رای مردمی / نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سینمای ...
دلیل که دغدغه فیلم به روز شود به تغییر نگاه قصه فکر کردم که داستان جذاب تری را به مخاطب ارائه کنم. محسن قصابیان درباره ایفای نقش در فیلم منصور گفت: وقتی قرار است نقش یک قهرمان را بازی کنی، به خصوص در زمان معاصر، کار کمی سخت و پیچیده می شود؛ چرا که مردم با چنین شخصیت هایی آشنا هستند. او افزود: ابتدا از خواندن فیلمنامه و بررسی آن شروع کردم و سپس به کتاب هایی درباره شهید ستاری روی ...
نقد فیلم روشن – نقطه سیاه جدید سینمای ایران
یک زن فاحشه خلاصه می شود. ظاهرا فقط کارگردان چون مجوز استفاده از چنین خطوط قرمزی را در فیلم خود داشته از آن ها استفاده کرده وگرنه هیچ منطق داستانی نمی توان پشت این سکانس ها پیدا کرد. کاراکتر رضا عطاران طی فیلم سرگردان است و رابطه کلیشه ای که با دخترش دارد هم باعث می شود صحنه های احساسی ای که بین او و دخترش شکل می گیرد، تکراری به نظر برسند. تنها ابزاری که او دارد مظلومیت است و به طور ...
گزارش دوربین تسنیم از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر| رقابت تلخ تنابنده و عطاران/ آقای بازیگر در قامت ...
ساخته حمیدرضا آذرنگ نمایی از مرد معتادی است که از سویی گرفتار مشکلات اعتیاد است و از سویی مادر با بازی فاطمه معتمدآریا در تلاش برای حفظ خانواده. این تقابل در خانواده در عین مسائلی که دارد آنان را درگیر جریاناتی می کند که به نظر می رسد از جنس فضای مشابه این روزهای سینمای ایران است. دوربین تسنیم در روز پنجم به سراغ هنرمندان و منتقدین رفت تا تحلیل و نقطه نظراتشان را درباره این دو فیلم متفاوت ...
متن و حاشیه روز پنجم جشنواره فیلم فجر| پای خودسوزی به جشنواره باز شد/ موشکِ حمیدرضا آذرنگ به حرف درآمد
به مذاق برخی هم خوش نیامد و انتقادها به سمت قصه پردازی و جلوه های بصری فیلم رفت. فیلمی بعد از "شیشلیک" رضا عطاران، شخصیت جدیدی از این بازیگر طناز به رخِ مخاطب کشید. روشن به ظنّ بسیاری در لایه های پنهان زندگی اجتماعی ایران امروز با همه شرایط اقتصادی و مجموعه فشارهایی که امروزه بر زندگی اقشار فرودست و تهی دستِ جامعه سنگینی می کند، مسائلی را مورد واکاوی قرار می دهد. در میانِ تماشاگران ...
ابلق ؛ روایت فریادهای در گلو مانده
شخصیت اصلی فیلم است مجبور می شود که تن به سکوت دهد و حتی خودش را در پایان به یک ضد قهرمان تبدیل بکند. این به معنای انفعال زنانه یا عقب کشیدن فیلمساز به عنوان یک فیلمساز زن نیست. اتفاقا پرداخت به این شکل تلخی و دردناک بودن مسئله را نشان می دهد. تلخی انجا است که ما به عنوان مخاطب می دانیم که ظلمی به این زن شده است، اما به دلایلی که مطرح می شود او به خاطر نگاه های یک سیستم سنتی که همیشه این زن هست که ...
تکرار کلیدواژه های آشنای این روزها توسط آقای مشاور/ نسبت حسام الدین آشنا با محفل امنیتی اصلاحات چیست؟
جمهوری اسلامی تبدیل شد تا آن حد که بعد از کناره گیری قهرآلود از کرسی نمایندگی مجلس، حتی لباس روحانیت را از تن بیرون آورد ... البته از همان سال های پیش از پیروزی انقلاب، او را به عنوان روحانی بسیار نزدیک به سازمان مجاهدین خلق و رهبران آن(مسعود رجوی و موسی خیابانی) می شناختند. مریم رجوی، سرکرده سازمان منافقین، در پیامی به تاریخ 12 دی ماه 88، به مناسبت درگذشت علی گلزاده غفوری پیامی به این ...