انفعال مردم در فیلم ها دلیل بر ضدمردمی بودن سینما و فیلمساز نیست
سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی فیلم سینمایی ” بی همه چیز “
جشنواره را از آن خود کرده است که بدون تعارف نتوانسته پاسخ روشنی از اقتباس نمایشنامه دورنمات و آنچه تولید کرده است پیش روی مخاطبان بگذارد. نگارنده همچنان معتقد است که کار گردان فیلم بی همه چیز افراطی ترین ، شکل روایت و رویکرد را برای یک کار اقتباسی انتخاب کرده است . نویسنده و کارگردان : محسن قرائی منتقد : حمید اندرزچمنی منبع : رکنا ...
آغاز حاشیه های داغ و شائبه دستکاری در آرای مردمی
ایران اهدا شد! پیش از این نیز فیلم های بی همه چیز، زالاوا و... به خاطر نگاه تحقیرآمیزشان به مفهوم مردم از سوی منتقدان بسیاری نقد شده بودند. با پایان جشنواره هم، گفتگو های متعددی با منتقدان روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که عموما مخالف و منتقد برگزاری جشنواره به این شکل بودند. یعنی برگزاری با 16 فیلم، حذف هیات انتخاب، حذف نگاه نو و.... در این میان شاید تند و تیزترین نقد از جبار آذین بود ...
انتقاد دوباره از جشنواره فیلم فجر
، دیگر هنرمندان سینما که اخیرا فوت کرده اند نادیده گرفته شدند. سعید مستغاثی، پژوهشگر و منتقد سینما به برگزیده بخش مستند این دوره از جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: این جایزه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به فیلمی داده شد که ساخت آن را می توان یکی از تلاش هایی دانست که به واسطه یکی از جاسوسان قدیمی کانون های صهیونی یعنی هدایت الله متین دفتری رقم خورده است! در همین ...
تک تیرانداز غریب در لشکر مدعیان/ شرمندگی بزرگ برای دستگاه های عریض و طویل فرهنگ اصفهان
مورد واکسن شوخی کند و بی سوادی خود را به رخ بکشد، اما نکته جالب توجه جشنواره امسال برای اصفهان، تک ایرانداز بود، اثری درمورد شهید زرین که زرین ترین مدال تک تیراندازی جهان را بر سینه آویخته است، آن هم نه از نوع مدال اسنایپر آمریکایی که کشتن زن و کودک را در کارنامه داشته باشد، مدالی از جنس زرین انقلاب اسلامی. دستگاه های فرهنگی که از انفعال گذشته و معطل مانده اند اگرچه قهرمانان ...
نقد سینما به دنبال پیش بینی آینده است
ساخت و پخش نیز به یک روال عادی تبدیل شد. حالا در کنار این تفاوت، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل تداخل آن با روزهایی که همه گیری کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و تمام اتفاقات در طول سال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده، با تفاوت هایی مواجه است. برای همین هم برگزار شدن و برگزار نشدن این جشنواره در کنار این که چه فیلم ها و چه تعداد فیلم و چگونه اکران شود، مسائلی ...
نگاهی به برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در دهه 80
یکی از مهمترین سیمرغ های جشنواره فیلم فجر سیمرغی ست که با رای مردم انتخاب می شود. در این میان اصغر فرهادی و کمال تبریزی با سه فیلم رکورددار دهه هشتاد هستند. شما کدام فیلم ها را بیشتر پسندیدید؟ 1. جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی 1389 2. به رنگ ارغوان به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا 1388 3. سیمرغ مشترک بی پولی به کارگردانی حمید نعمت ...
دوئل حقیقت و مصلحت
کارشناس و مدرس سینما معتقد است که اگرچه ابلق یک شاهکار نیست اما از فیلم های بسیار خوب جشنواره امسال است که از نقاط قوت آن می توان به کارگردانی فیلم اشاره کرد. آبیار توانسته یکی از سخت ترین فیلم های جشنواره امسال را به سرانجام برساند. به اعتقاد این کارشناس سینما، میزانسن های کارگردان و بازی هایی که از بازیگران می گیرد، از نگاه مخاطب قابل قبول است، به خصوص هوتن شکیبا که به خوبی از پس ایفای نقش ...
ما به مخاطب پیشنهادی نمی دهیم
، هدفش نمایش دغدغه ای مهم بوده؛ فیلمی که رنگ و نشانی از شیطنت ندارد.این فیلم را مردم هم پسندیدند و علاوه بر نامزدی ها و سه سیمرغی که گرفت، توانست مهم ترین سیمرغ جشنواره را هم شکار کند؛ سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران. با محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم که از قضا بیست و سوم بهمن سالروز تولدش هم بود به گفت وگو نشسته ایم. ابلق به طبقه فرودست جامعه می پردازد و همین کافی است تا شائبه سیاه ...
شکاف رو به رشد سینما و جامعه
وقت است فیلم های جشنواره نمی توانند از قصه های تکراری و ناامیدکننده فاصله بگیرند، گویی قصه ها در فضایی بسته گیر کرده اند و القای ناامیدی ترجیع بند آنهاست. شاکله اصلی آثار جشنواره امسال ناامیدی، خشونت و خودکشی بود. فیلم هایی مثل بی همه چیز ، ستاره بازی ، روشن و خط فرضی که گره افکنی آن ها با خودکشی بود و از سوی دیگر فیلمسازان ما برای بهتر دیده شدن آثارشان در داخل و خارج دست به شعار های ...
از تاریکی روشن تا معجزه تی تی
درماندگی یک زن را به تصویر می کشد تا فیلم روشن که شخصیت اصلی آن در تاریکی به سر می برد. پایان تلخ و تاریک هم گویی به دهان فیلمسازان مزه کرده است و اگرچه قصه ها، اقتباس و تأثیری از اتفاق های واقعی جامعه است اما گویا نیمه سیاه و تاریک اجتماع برای فیلمسازان جذاب تر از نیمه امیدبخش و روشن آن است حتی شیشلیک مهدویان هم یک کمدی سیاه بود که در کنار موقعیت های طنز مطول و تکراری اش، سعی داشت اشک مردم را ...
464 هنرمند مرد و زن در این جشنواره به اجرا می پردازند/ طنین موسیقی دنیا در فستیوال فجر
.... خوشحالم که همه اقدامات با آرامش انجام شد. امسال مساله مهمی که اتقاق افتاد جایزه باربد بود که مجددا برقرار شد و موسیقدان ها هم استقبال کردند و آثار خود را فرستادند. شرکت دانشجویان ممتاز دانشگاه ها در این جشنواره برای ما جای خرسندی دارد. اردوان جعفریان مدیر کمیته بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همچنین در این نشست گفت: نیز در سخنانی اظهار کرد: در بخش بین الملل جشنواره، مهرماه ...
پایان فجر و بی توجهی ممتد به سینمای هنری، داستانی تلخ و دنباله دار...
پیدا کنند، این مهم ظاهرا برای مدیران اجرایی هر سال کمرنگ تر می شود و کم کم با رونق بیشتر جشنواره حقیقت و کوتاه و کودک سعی در حذف کامل این بخش ها از جشنواره دارند و هر بار فقط این را با ادبیاتی از جنس متفاوت بیان می کنند... استناد می کنم به گفته های فرهاد ورهرام مستند ساز نامی ایران در رابطه با بخش مستند جشنواره که در روزنامه ابتکار 26 مهر 96 چاپ شده بود و بعد از خواندن این متن کوتاه می توان آن را ...
سیمرغ های بلورین سال 99 در دست زنان
دیپلم افتخار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن ، به ستاره پسیانی برای نقش آفرینی در فیلم یدو اهدا شد. پسیانی، گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم و از هیات داوران و گروه فیلم یدو سپاس گزار هستم. از پدر و مادرم که من را با دنیای هنر و زندگی کردن در این قاب جادویی آشنا کردند، ممنونم. در ادامه سیمرغ بلورین این بخش توسط محمدمهدی طباطبایی نژاد به رویا افشار برای بازی در فیلم مامان اهدا شد. ...
درخشش یدو در جشنواره فجر
روزی پدرم را از دست دادم. آن موقع روی صحنه تئاتر بودم و طی یک اتفاق عجیب، سر خاکش حاضر نبودم. 14 سال است که منتظر این لحظه ام: سلام بابا! گلاره عباسی برای بازی در ابلق سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او سپس از نرگس آبیار بابت حضور در فیلم های او تشکر کرد. عباسی اظهار داشت: پیش از این که اینجا بیایم، پدرم کفت اگر جایزه گرفتی مثل همیشه از ما تشکر نکن! از آن جایی که ...
اولین اظهار نظر رویا افشار بهترین بازیگر زن جشنواره فجر 39
است و نقش آفرینی های او در مجموعه های تلویزیونی مثل "آینه" و "در خانه" و... هنوز خاطره ای روشن در ذهن عموم است. رؤیا افشار، پس از فترتی طولانی، در دهه80 دوباره به سینما بازگشت و در سال های اخیر بیشتر بازیگر گزیده کار سینما و تئاتر ایران بوده است. بازی در فیلم "مامان" ساخته آرش انیسی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد و در روزهای اخیر سبب ...
یدو بهترین فیلم سی و نهمین جشنواره فجر شد
آن خود کرد و دیپلم افتخار بهترین نقش اول زن را نیز برای ستاره پسیانی به همراه داشت. یدو که با 13 نامزدی در کنار بی همه چیز ساخته محسن قرایی بیشترین تعداد نامزدی را کسب کرده بود، برای دریافت جایزه اصلی این دوره جشنواره فجر، به جز بی همه چیز ، فیلم های ابلق و زالاوا را نیز به عنوان رقیب پیش روی خود داشت. بی همه چیز با دریافت پنج سیمرغ بلورین شامل جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین ...
با وجود کرونا سینما در روح، رگ و خون مردم ایران جاری است
ویروس کرونا را داریم که با وجود شرایط سخت تولید و اکران، بیش از 50 اثر تولید شدند که شاهد اکران 16 اثر آن در جشنواره بودیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: روند امسال جشنواره حاکی از این است که سینما در روح، رگ و خون مردم ایران جاری است و از هنرمندان و عوامل برگزارکننده جشنواره ممنونم که چراغ سینمای ایران را روشن نگاه داشتند. نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر ...
برگزاری اولین یادواره شهدای زن شهرستان فیروزکوه در شهر ارجمند
به گزارش روابط عمومی حوزه مقاومت بسیج یک ثارالله شهر ارجمند اولین یادواره شهدای زن شهرستان فیروزکوه و مراسم تکریم از مادران و همسران شهدا بخش ارجمند به همت حوزه هفت طلوع نور بسیج جامعه زنان در شهر ارجمند برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین حیدری امام جمعه فیروزکوه در این یادواره، ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: در زمانی که مردم، چه در دوران ...
معرفی برندگان سیمرغ بلورین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
در ایران، از تجربه دوران جنگ و مقاومت گفت و اظهار داشت: سینمای ایران در سال های پایانی جنگ به بیش از 50 فیلم در سال رسید که خاطرات سینمایی ما را رقم زده اند. تجربه مهم بعدی ما، فیلمسازی در شرایط کرونایی است و امسال هم بیش از 50 اثر به جشنواره رسید و 16 اثر توجه مخاطبان را به خود جلب کردند. این نشانه جریان داشتن سینما در خون و رگ مردم ایران و هنرمندان سینما در این سال دشوار کرونایی است. از ...
حکایت زالاوا و جشنواره سی و نهم؛ صف طولانی نمادها علیه مردم
کار موفق می شود. اما آن چه زالاوا را مهم می کند، نمادها و نگرش هایی است که هنرمندانه لابه لای یک فیلم داستان گو گنجانده شده اند. زالاوا بیش از آن که فیلم فرم باشد، فیلم مضمون است. زنجیره نمادها تعداد قابل توجهی از آثار حاضر در جشنواره فجر امسال را از هر منظر که نگاه کنیم، آثاری ضد مردم یا در بهترین حالت منتقد مردم هستند. از بی همه چیز و شیشلیک که تقابل با مردم را آشکارا به ...
عجایب خارق العاده جشنواره سی و نهم!
! سیزده) جشنواره فجر امسال تبلور انتقام دولتی ها از مردمی بود که انتظار داشتند هیچ وقت از رای شان برنگردند !/ یک یادداشت پس از استقبال اندک مردم از جشنواره ی امسال، و تم ضد مردم تعدادی از فیلم ها چهارده) یک یادداشت با تیترِ “سینما علیه مردم”: در جشنواره ی امسال، دیگر نه قهرمان داشتیم و نه ضد قهرمان، فقط “توده” مردمی بودند که نفرت انگیز و رقت بار به نظر می رسیدند. اشتراک گذاری در: ...
جشنواره فیلم فجر امسال با کیفیت نبود / به نمایش آنلاین وی او دی ها اطمینان کنیم
. جشنواره فجر محفل خوبی برای این عزیزان است تا معرفی شوند. مافی درباره سیمرغ ها جشنواره نیز گفت: اساسا جشنواره همیشه وظایفش این است چهرهای جدیدتری معرفی کند اگر این کار را انجام ندهیم فرنوش صمدی می رود در کن معرفی می شود جشنواره چهره های جدیدتر نشان می دهد از این حیث عالی بود مهمترین ها راجع به داوری جواب داده شود بهترین فیلم از نگاه مردم است مدیران پیش هم بگویند چه کرده اند. خبرنگار : راحله آجودانی کلمات کلیدی: #جشنواره فیلم فجر #سینما #وی او دی 1399 تمامی حقوق سایت متعلق به صدای جمهوری اسلامی ایران است ...
بی همه چیز، همه چیز داشت به جز یک چیز
چیزی می ترسد که همان ابتدای کار همه مسائل را به مردم نمی گوید قائله را خاتمه دهد؟ آخر داستان بدلایلی که قصه پیش رفته اعدام امیرخان خیلی درد آور پیش نمی رود، زیرا او برای آن مردم به مثابه یک قهرمان بوده در حالی که واقعه جوری دیگر رقم خورده است. تکنیکی ترین فیلم جشنواره امسال جمال احمدی از منتقدان سینما این فیلم را تکنیکی ترین فیلم جشنواره و سی و نهم می داند و ادامه می دهد: این ...
فیلمنامه پاشنه آشیل چشم اسفندیار سینمای ایران است/ اکران های سینمایی با قوت بیشتر ادامه یابد
تک تیرانداز را ساخته است نوع نگاه به فرهنگ است همان نهادی که جشنواره مقدس برگزار می کند چرا دنبال فیلمنامه وقصه های مرتب دقیق است این مشکل در فیلمش است، فضای دهه سی وچهل با جلوه های بصری تاکید شد (بی همه چیز)مصلحت بهتر فضاسازی شده بود بحث فنی روح الله حجازی بیشتر مسایل اجتماعی تر صحبت میکرد (فیلم روشن) مکمل ها انتخاب درستی بوده اند در ستاره بازی، خانم پسیانی عالی درخشیدند با اینکه گریم سختی داشتند ...
مردم؛ تحقیر یا تفسیر!/ درباره بازنمایی تصویر مردم در جشنواره سی و نهم
سینماسینما ، رضا صائمی یکی از مفاهیم و مولفه های مناقشه برانگیز در مضمون فیلم های جشنواره سی و نهم که با نقد و واکنش برخی منتقدان و جریان های فرهنگی و سیاسی مواجه شد بازنمایی تصویر مردم در برخی از فیلم های امسال بود. فیلم های مثل بی همه چیز ، ابلق ، شیشلیک و زالاوا از این حیث در کانون نقد قرار گرفتند که تصویری متزلزل، منفعل، ریاکار، بی وفا، غیر قابل اعتماد و منفعت طلب از مردم ارائه ...
علت اعتراض کارگردان شیشلیک درباره دستکاری آرای جشنواره فجر
...> گفتنی است پیشتر اعلام شده بود آرای بهترین فیلم تماشاگران برخلاف گذشته فقط از مخاطبان جشنواره در تهران اخذ نمی شود و همه مخاطبان جشنواره در سراسر کشور در این فرایند نقش دارند. در این صورت بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر و رویکرد سازمان سینمایی مبنی بر تحقق عدالت فرهنگی، امسال فیلم های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) در سراسر کشور برای مخاطبان سینما به نمایش در می آید و ...
انتقاد تند محمد حسین مهدویان به نحوه شمارش آرای مردمی/ شبانه رأی ها را دست کاری کردید
به گزارش کندونیوز ، سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر امسال با حواشی متعددی روبرو بود تا جایی که محمد حسین مهدویان به این موضوع اعتراض کرد. در نهایت هم در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی ابلق ساخته نرگس آبیار سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کرد. هنگام دریافت سیمرغ محمدحسین قاسمی تهیه کننده ابلق با اشاره به حواشی پیش آمده پیرامون آرای مردمی گفت: در این سامانه در روزهای اول اختلالی ایجاد شده بود، اما خوشبختانه با رفع مشکل بیشترین آرا فیلم در نهایت به ما رسید. اگر نیاز به بررسی و رصد بیشتری هم در سامانه سمفا باشد این جایزه به دست ما امان ...
منصور در آسمان سینما پرواز کرد/ بازی خوبی که دیده نشد
چیز در عرض رشد می کند و درام بدون هیچ پیشرفتی ادامه می یابد و همه درام مثل خود فیلم سوگواری می کند. مریم محمدی نیز معتقد است فیلم یک مسأله مهم را روایت کرده می گوید: مسئله مهم این است که ولی قهری یک کودک آیا به واقع یک نفر است؟ این میان حق مادر چیست؟ اما فیلم آنقدر حال مخاطب را با پایان بدش که بیشتر تحت تأثیر فیلم های ترکیه ای است خراب می کند که پیام اصلی اش را از یاد می بریم. زن فیلم شخصیت ترسویی دارد از ترسش دروغ می گوید و به خاطر همان شخصیت متزلزل خودکشی می کند. چه بسا ترک مرد تأثیرگذارتر از مرگ زن برای پایان فیلم بود. ...