سایر منابع:
سایر خبرها
حسن سبحانی: اتهاماتی که به خاطر ناکارآمدی ها، متوجه انقلاب 57 شده را باید کنار زد/ تعطیلی بسیاری از اصول ...
نیافتگی نهادهای بیرونی مجلس نسبت به مجلسی که در شرایط توسعه نیافته تشکیل شده است هم نگاه و رویکرد ارتقایی نداشته اند؛ یعنی سیاست گذارها یا مقاماتی که می توانستند آگاهانه به ارتقاء مجلس کمک کنند و نظام خبری که می توانست با انتخاب مشی خبری مناسب، فضایی ایجاد نکند که مثلاً اگر نماینده ای در مجلس عطسه کرد همه جا منتشر شود؛ اما کوتاهی او در مقابل تصمیمات چندین میلیارد دلاری و مانند این ها دیده نشود. ...
اثبات وجوب تسخیر سفارت آمریکا از منظر حقوقی
...، آنها را بررسی و تأیید می کند و چنین می گوید: با توجه به این مجموعه تاریخی تلخ و ناخوشایند، استدلال های حقوقی ایران در دفاع از بازداشت کارکنان سیاسی سفارت آمریکا در تهران، شایسته تأمل است. تصمیم به پذیرش شاه، نمایانگر بی اعتنایی دولت کارتر به تشویش و نگرانی به جای مردم ایران بود. آنها پیش از این، یک بار شاه را از مملکت اخراج کرده بودند [اشاره به کودتای 28 مرداد 1332]، اما دیدند که با حمایت ...
همه رازهای دیده شدن
به گزارش جام جم ، برای نمونه می توان از نمونه های قدیمی به برنامه هایی چون جزر و مد ، صندلی داغ ، کوله پشتی و شب شیشه ای اشاره کرد و از نمونه های جدیدتر ماه عسل ، هفت ، خندوانه و دورهمی را مثال زد. این نوع برنامه ها تقریبا با شکل ثابت برنامه های گفت وگو محور که در آن یک مجری و یک یا چند مهمان حضور دارند شکل گرفته و هر برنامه با انتخاب موضوعی در فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... به بحث و تبادل نظر می پردازد. در این برنامه ها آنچه شاخص است حضور مهمانان شناخته شده (یک ستاره تلویزیونی یا سینمایی، شخصیت فرهنگی، سیاسی یا فردی که ویژگی هایی برای مطرح شدن روی آنتن دارد) و مجری مطرحی است که هدایت گفت وگو را به عهده می گیرد. بی شک در برنامه های گفت وگو محور، این مجری است که با برنامه ریزی و اشراف بر موضوعات مورد بحث با تسلط تمام مقابل مصاحبه شونده قرار می گیرد. مخاطب انتظار دارد مجری ای برای برنامه مورد علاقه اش انتخاب شود که سال ها در مقوله مورد بحث مطالعه کرده و آموزه های این فن را فرا گرفته باشد. اگر بپذیریم که این رشته به خودی خود یک هنر و فن است که به آموزش و کسب تجربه و مهارت نیاز دارد، آن وقت بر ویژگی هایی چون فیزیک ظاهری معقول، تسلط به موضوع مطرح شده، صدای گوشنواز، رعایت احترام در مکالمه دونفره، آگاهی نسبی از تاریخ، ادبیات، هنر و شعر و آگاه به مسائل روز باید تکیه کنیم. نکته قابل توجه در اجرای این برنامه ها توجه به این نکته است که گاهی اوقات استاندارد یک اجرای خوب و کامل را با نگاه به نمونه های جهانی تعریف می کنیم، بدون آن که توجهی به تفاوت های فرهنگی جامعه ما با دیگر جوامع داشته باشیم. اگر مجری ای مانند لری کینگ در برنامه هایش این طور سوال می پرسد، آن یکی شوخی های متداول با مهمان می کند یا مخاطبان و تماشاچیان برنامه اش را دست می اندازد، آیا ما نیز باید چنین روندی را صرف جذاب بودن انتخاب کنیم یا نه؟ درحالی که اینها همه اغلب نه واکنش طبیعی و واقعی مجری های برنامه که ترفندهایی نمایشی برای جذب مخاطب و بالا بردن سهم تماشاچی ها و بینندگان است. همین نکات بارز است که امروزه برنامه های گفت وگو محور ما را بر لبه تیغ قرار می دهد و برنامه ای با حضور مجری ای محبوب به یک باره مورد اعتراض مخاطبانش قرار می گیرد. نمونه بارز چنین برخوردی را می توان در برنامه اکسیر با اجرای فرزاد حسنی جست وجو کرد. اگر امروزه این گونه برنامه ها جایگاه بیشتری میان مخاطب ها پیدا کرده اند و حتی مخاطبانی بیشتر از سریال های تلویزیونی دارند (نوروز 95 دو برنامه خندوانه و دورهمی پرمخاطب تر از سریال های نوروزی بودند) و بازخوردهایشان در صفحه های شبکه های اجتماعی بیشتر است، به این دلیل است که برنامه های گفت وگو محور به صورت زنده اجرا می شوند و بیشتر با مسائل روز سروکار دارند. عنصر غافلگیری در این برنامه ها آن را نزد مخاطب جذاب تر می کند، به طوری که او منتظر است زوایای نهفته مهمان و اطلاعات ناشنیده از او را دریافت کند. هرچند این اتفاق در گونه ای از برنامه گفت وگومحوری که قصد آن معرفی و آشنایی بیشتر با یک شخصیت هنری، ورزشی یا سیاسی است، می افتد، مسلما برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی با دسته بندی هایی تعریف می شوند؛ برنامه های گفت وگومحوری که نتیجه آن اطلاع رسانی است مانند گفت وگوهای علمی، هنری، ورزشی که برنامه ای مانند چرخ ، هفت و نود نمونه های شاخص آن هستند و برنامه های گفت وگو محوری که نتیجه آن بازخواست ژورنالیستی یا روزنامه نگارانه از یک مسئول است و ما آن را با برنامه هایی مانند پایش و غیرمحرمانه می شناسیم. همگی اینها با حضور مجری معنا پیدا می کند. بی شک بخش عظیمی از صمیمیتی که در برنامه گفت وگومحور شبانگاهی دو قدم مانده به صبح وجود داشت به مجری ثابت آن یعنی محمد صالح علا مربوط می شد. گفت وگوهای پرهیجان و تخصصی هنرمندان برجسته و همین طور اجرای زیبای مجری باعث می شود که برنامه از جذابیت ذاتی برخوردار باشد، یا برنامه گفت وگو محور صبحگاهی مردم ایران سلام به دلیل نحوه بیان محمدرضا شهیدی فر توانست میان مباحث تخصصی با جذابیت های تلویزیونی توازن ایجاد کند. مجری صاحب برنامه گفت وگو محور است علی اکبر عبدالرشیدی مجری گفت وگوی های تلویزیونی با تاکید بر ضرورت پخش برنامه های گفت وگومحور با تحقیقات و برنامه ریزی کافی و به کارگیری عوامل مناسب علت موفق یا ناموفق بودن برخی برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی را ارزیابی آن با سایر برنامه های تلویزیون دانسته و می گوید: برنامه های گفت وگومحور باید زمانی پخش شوند که شرایط برای آنها فراهم باشد. انتخاب روز و ساعت مناسب برای پخش برنامه های گفت وگو محور، فاصله زمانی این برنامه با برنامه های نمایشی، تفریحی و تخصصی و برگزیدن موضوع جذاب مورد توجه مخاطبان از جمله عوامل تضمین کننده موفقیت یک برنامه گفت وگومحور است. وی در ادامه می افزاید: وقتی صحبت از برنامه گفت وگومحور می شود باید ببینیم درباره چه سبک از این برنامه ها تاکید می کنیم. آیا منظورمان برنامه های گفت وگو محور به سبک انواع شو های تلویزیونی و برنامه هایی که مجریان آنها با طرح موضوعات سرگرم کننده به شوخی و لطیفه گویی با مهمانان برنامه می پردازند و سرگرمی در درجه اول اهمیت شان است یا برنامه های گفت وگو محور سنگین از حیث اجرا و موضوع حساس که بخصوص اگر به صورت زنده اجرا شود حساسیت آن به مراتب بالاتر خواهد بود. این حساسیت می تواند در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و حتی هنر باشد. در واقع بخشی از جذابیت برنامه های اینچنینی به زنده بودن آن و چالش های غیرمنتظره اش مربوط می شود. نقش مجری که می تواند پخش یک برنامه گفت وگو محور سنگین را با موفقیت یا ناکامی مواجه کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عبدالرشیدی در این باره می گوید: مسلما باید فرقی میان مجری یک برنامه گفت وگو محور علمی، سیاسی یا پزشکی با گزارشگران، گویندگان و مجریان برنامه های تفریحی و سرگرم کننده سبک یا همان شومن ها قائل شویم. مجری برنامه های تخصصی علاوه بر برخورداری از مختصات تعریف شده هر مجری دیگر تلویزیونی مانند توانایی بیان شیوا و درست، ظاهر آراسته و سنگین، مقبولیت عمومی، تجربه و شناخت رسانه ای و درک روان شناختی از مخاطب تلویزیونی باید از ویژگی های بارز دیگری هم برخوردار باشد. ضمن این که مردم در برنامه های گفت وگو محور دوست دارند شاهد یک تضارب آراء و بحث چالشی باشند که این نیز به عهده مجری است. این کارشناس رسانه ادامه می دهد: مجری این برنامه ها یک استاد دانشگاه نیست، اما یک عن ...
اصغر فرهادی: نمی توانم سکوت کنم
.... این موضوع وارد این فیلم شده چون اساسا به ساختمان ها و محله های قدیمی علاقه دارم و معمولا هم در این جور جاها ساکن بوده ام یا دفتر داشته ام. اما آهسته آهسته که خط فیلم نامه کامل تر شد به این فکر افتادم که از کدام نمایش نامه برای این قصه استفاده کنم. اول از همه اتفاقا به فکر نمایش نامه های ایرانی افتادم. نمایش نامه های ایرانی ای را که در دوره دانشجویی خوانده بودم مرور کردم اما به ...
رابطه ای جذاب و وسوسه انگیز
به گزارش جام جم ، از ورزش های فردی همچون بوکس گرفته تا رشته های محبوب گروهی همچون فوتبال و بسکتبال که در همگی آنها میل به پیروزی و موفقیت در بالاترین حد به چشم می آید. از نمونه های محبوب غیر ایرانی می توان به سری فیلم های راکی و فرار به سوی پیروزی اشاره کرد که مخاطبان فراوانی در سراسر جهان داشته اند. در سینما و بخصوص تلویزیون کشورمان نیز به نمونه هایی با کیفیت های مختلف برمی خوریم که حول محور ورزش هایی همچون فوتبال و کشتی چرخیده اند. حال به بهانه بازپخش مجموعه تلویزیونی کهنه سوار به کارگردانی زنده یاد اکبر خواجویی که با محوریت ورزش ملی ایران (کشتی) ساخته شده، نگاهی به این آثار می اندازیم. به سوی افتخار: فوتبال با چاشنی اخلاق گرایی پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 1998 فرانسه آن هم به آن شکل دراماتیک و با گذر از تیم قدرتمند استرالیا، یکباره تب فوتبال کل جامعه را گرفت و پیر و جوان را به سمت خویش کشاند. در چنین فضایی رسانه ها نیز هم نوا با مردم جامعه خود شدند و به آن پروبال بیشتری دادند. ساخت مجموعه تلویزیونی به سوی افتخار ساخته سیروس مقدم در اواخر دهه 70 گام بلند تلویزیون در این راستا بود که با واکنش گرم مخاطبان سریال ها نیز روبه رو شد. به سوی افتخار داستان هادی خضوعی مربی سازنده فوتبال است که در تیم باشگاهی تحت هدایتش اصول خاص خود مبتنی بر اخلاق و جوانمردی را آموزش داده و برد به هر قیمتی را برنمی تابد. مقدم برای جذاب تر شدن قصه و اوج گیری درام، ضد قهرمان هایی همچون اثباتی بنگاه دار اتومبیل و فریبرز را خلق کرده و به تقابل با خضوعی و شاگردانش می فرستد. در حقیقت این شخصیت نمونه کوچکی از دلال های چسبیده به فوتبال ایران است که از هر راهی برای به جیب زدن پول بیشتر ابا نداشته و در این مسیر فوتبالیست های جوان و کم تجربه تیم خضوعی را هدف قرار می دهند. اثباتی که شباهت های بسیار کمرنگی به یکی از بازیکنان سابق فوتبال ایران دارد، فوق العاده از کار درآمده و بازی شیرین اکبر عبدی هم به جذابیت های آن افزوده است. در نقطه مقابل داریوش ارجمند در برابر کاراکتر تک بعدی هادی خضوعی کار زیادی از پیش نبرده و تنها به یک بازی بیرونی متکی بر تک گویی های معمولی روی آورده است. مقدم برای ایفای برخی نقش ها از فوتبالیست های پا به سن گذاشته ای همچون غلام فتح آبادی، مجید سبزی و سیدمهدی حیدری سود جسته که نتیجه کار هم با توجه به نابازیگر بودن آنها کاملا ضعیف از آب درآمده است. علاوه بر این سکانس های داخل زمین فوتبال هم آنچنان که باید از کار درنیامده و برای مخاطب باورپذیری چندانی ندارد. با همه اینها این مجموعه با توجه به فضای فوتبالی ایران در آن ایام توانست مخاطبان زیادی را پای تلویزیون ها بنشاند. در قلب من و بسکتبال در حاشیه حمید لبخنده پس از موفقیت عظیم در پناه تو این بار به سراغ ساخت ملودرامی خانواده محور رفت و در قلب من را روانه آنتن کرد: کاری با تیپ-شخصیت های زیاد که چند جوان نقش مهمی در پیشبرد آن دارند. رضا و سینا پسران جوانی هستند که هردو بسکتبال بازی می کنند و دورادور با هم رقابت دارند و این در حالی است که رضا به واسطه رانندگی پدرش (کریم) برای مهندس اسفندیاری احساس حقارت می کند. در این میان اتابک و روزبه هم که دل خوشی از سینا بابت کاپیتانی تیم ندارند، دست به تحریک او و دوست صمیمی اش زده و پویا را به سرحد انفجار می رسانند. لبخنده در دل داستان اصلی از این داستانک هم به خوبی بهره گرفته و با قوت بیشتری آن را پیش می برد. در این بین رقابت میان سینا و رضا هم در بازی بسکتبال، تعلیق خوبی را به داستانک آنها افزوده که در آخر به یک تفاهم و همدلی شیرین می رسد. با همه اینها در قلب من را نمی توان یک درام ورزشی به حساب آورد چرا که ورزش در متن آن حضور پررنگی نداشته و در کناره داستان راه خود را می رود. اما از آن جهت مهم تلقی می شود که برای اولین و آخرین بار در تلویزیون ایران در آن از بسکتبال به عنوان یکی از عناصر پیش برنده داستان بهره گرفته شده است. کهنه سوار؛ مرام پهلوانی و ورزشی به نام کشتی کشتی به عنوان ورزش اول ایران همواره رقابت تنگاتنگی با فوتبال داشته و نگاه میلیون ها ایرانی را در مسابقات المپیک و جهانی به خود معطوف کرده که نمونه آن را تابستان امسال در المپیک ریو شاهد بودیم. اکبر خواجویی که از پرکارترین کارگردان های تلویزیون در دهه 70 به حساب می آید، در کهنه سوار سراغ ورزش کشتی رفته و از آن به عنوان عنصری کلیدی در پیشبرد داستان سود جسته است. حسین حسین پور، محصل دبیرستانی علاقه مند به کشتی است که پدرش در جوانی کشتی گیر بنامی بوده اما به دلایلی مجهول از این ورزش کناره گرفته و نمی خواهد حسین هم وارد این رشته ورزشی شود. خواجویی از همان قسمت نخست بخوبی روی این علاقه حسین مانور داده و بر این اساس داستان را شکل داده است. به همین خاطر هم مخاطب در تمام طول کار با حسین همذات پنداری کرده و در بیم و امید نسبت به فرجام کارش به سر می برد. در نقطه مقابل با اصغر چاووشی به عنوان رقیب حسین در کشتی مواجهیم که ضدقهرمان متقاعدکننده ای به نظر می رسد. در واقع از تقابل این دو است که درام شکل گرفته و نقاط عطف رقم می خورد. خرده حساب قدیمی پدر اصغر با پدر حسین هم که زمانی رقیب هم بوده اند نیز به جذابیت های ناشی از برخورد این دو کمک شایانی کرده و قرینه سازی خوبی در این رابطه شکل گرفته است. از نیمه داستان به بعد، خواجویی سراغ افول و سقوط حسین رفته که پس از قهرمانی جهان و ازدواج با دختر مورد علاقه اش دچار غرور کاذب شده و زمین می خورد اما در نهایت خود را باز می یابد. زنده یاد حسین ابراهیمی برای ایفای نقش حسین انتخاب فوق العاده ای بود که به راحتی مخاطب او را به عنوان یک جوان کشتی گیر می پذیرد و بازی اش هم به مرور پخته تر شده که بیش از هر چیز نشان از هدایت خوب خواجویی در مقام کارگردان دارد. در این میان نباید از بازی روان و به شدت باورپذیر محمدعلی کشاورز هم در نقش پدر حسین بسادگی گذشت که نوعی زندگی در نقش و نه بازی در آن را به نمایش گذاشته است. سه، پنج، دو؛ ترکیب کمدی و فوتبال حسین سهیلی زاده که در دهه 80 مجموعه های موفق زیادی را روی آنتن فرستاده و چندی پیش هم سریال پریا را در حال پخش داشت، در سریال سه، پنج، دو سراغ فوتبال و حواشی آن رفته و روی زشتی های حاشیه فوتبال مت ...
بازیگران کودک و نوجوان و واقعیت تلخ فراموش شدن
بازیگران سریال تماشایی قصه های مجید به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد. باقربیگی پس از بازی در فیلم سینمایی نان و شعر ساخته کیومرث پوراحمد از این عرصه خداحافظی کرده و به تحصیل پرداخت و سرانجام هم توانست روی یکی از صندلی های شورای شهر اصفهان بنشیند. باقربیگی در سال های اخیر هم در چند کار تلویزیونی حضور پیدا کرد و اتفاقا هم موفق نشان داد که از مهم ترین آنها می توان به سریال های زاینده رود ...
مذاکرات سطح عالی ایران و اروپا در بروکسل/ شراکت ایران و آمریکا در چتم هاوس
تحلیل گران سیاست بینالملل به شماره می آید و همچنین کتابخانه آن از جمله مجموعه های غنی علمی محسوب می شود که به صورت دیجیتال قابل دسترسی و تحقیق برای عموم است. چتم هاوس از جانب دانشگاه پنسیلوانیا برای هشت سال پیاپی به عنوان بهترین مرکز تحقیقاتی خارج از امریکا شناخته شد و در سال 2016 از سوی مجله سیاست خارجی به عنوان بهترین موسسه در زمینه مطالعات سیاست خارجی و روابط بین الملل در دنیا یاد ...
از آشتی با نخبگان فرهنگ تا برگزاری کرسی های آزاداندیشی
جایگاه هفتم را در رتبه بندی کشورها در ثبت جهانی آثارشان کسب کرده است. تلاش برای حفظ نسخ خطی ارزشمند همان گونه که اشاره شد طی این چند سال، نسخ خطی و نایاب سازمان با افزایش قابل توجهی روبه رو شده اند؛ از آن جمله می توان به فهرست نسخ خطی ایران که در 45 جلد منتشر شده اشاره کرد که در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. آن طور که متولیان فرهنگی می گویند تعداد بسیاری از نسخ خطی ارزشمند ...
بازیگری کشف شهود است
وی یک دوره آموزش بازیگری در کارگاه نمایش زیر نظر آربی آوانسیان در سال 1354 دید. بازی در سینما را از سال 65 با ایفای نقش کوچکی در فیلم رابطه به کارگردانی پوران درخشنده آغاز کرد. او همچنین از سال 50 به عکاسی تجربی و تئاتر اشتغال داشته است و برای مخاطبان تلویزیونی با بازی در نقش هپلی معروف محله برو بیا شناخته شد و در کارهای تاریخی مثل بوعلی سینا به ایفای نقش پرداخت. او در سریال بیمار استاندارد در نقش یک آدم عجیب و غریب که تنها سرگرمی اش سریال دیدن در تلویزیون کوچک خانه اش است بازی متفاوتی ارائه کرد. اهری علاقه خاصی در کار برای کودکان دارد و سال هاست که به همراه مریم کاظمی تئاتر کودک کار می کند. محله بهداشت، سربداران، باجناق ها، چاق و لاغر، پایتخت، معمای شاه، اسپاگتی در هشت دقیقه، وقتی همه خواب بودیم، پسر آدم دختر حوا، خوب، بد، زشت، پایتخت 2، تبریز در مه، مجموعه عروسکی امین و مینا ، مختارنامه، برگ سبز، تئاتر نیرنگ بازی های آقای اسکابن و این شرح بی نهایت ازجمله کارهای ماندگار اهری محسوب می شود. محب اهری با کارگردانانی چون کیهان رهگذر، محمد علی نجفی و سیروس مقدم همکاری داشته است و توانایی ایفای نقش های درام و کمدی را توامان دارد. با او در باره فعالیت های بازیگری اش گفت وگویی انجام داده ایم. آیا به ایفای نقش های متفاوت علاقه دارید؟ به عنوان یک بازیگر حرفه ای هر نقش جدیدی را که بازی می کنم برایم در حکم یک کنکاش و چالش بزرگ است و باعث می شود تلاش مضاعفی داشته باشم تا به جهان اثر این شخصیت ورود داشته باشم. ممکن است نقش مربوط به یک کار تاریخی باشد و می بایست به سراغ مستندات تاریخی مربوطه رفت. جذابیت های بازیگری به این کشف شهودهاست و اگر این ویژگی ها نباشد بازیگری می شود یک شغل معمولی و عادی. از ابتدا علاقه داشتم که انواع و اقسام نقش ها را بازی کنم. خوشبختانه در سال های اخیر بخوبی این تلاش هایم دیده شد و نقش های گوناگون زیای بازی کردم. نقش های تاریخی زیادی هم بازی کرده اید. نقش های خارجی جذاب هستند و من تلاش می کنم برای ارتباط بهتر با مخاطب آنها را رنگ آمیزی کنم. در سریال مختار هم نقش متفاوتی را تجربه کرده اید. بله، نقش یک عرب منفی و بدوی را بازی کردم و درک این شخصیت در حین بازی برایم خیلی جذابیت داشت. میرباقری کارگردان بزرگی است و می داند چگونه بازیگر را هدایت کند تا به نقش نزدیک شود. در سریال از دوردست ها هم در نقش مثبت بازی کردید. خوشحالم در کنار ایفای نقش های منفی، نقش یک آدم موجه و موقر بازاری خیرخواه را در این سریال بازی کردم. نقشی که در داستان حضور کوتاه، اما موثری داشت. بیمار استاندارد اولین تجربه همکاری تان با سعید آقاخانی بود؟ بله، صاحبخانه ای که گذشته مشکوک و مجهولی دارد. با خواندن متن فیلمنامه شیفته شخصیت پردازی و روایتگری سعید آقاخانی شدم. در بیمار استاندارد شاهد یک کمدی متفاوت و نویی بودیم. شخصیتی که ایفا کردم پیچیده بود و می بایست برای ایفایش خیلی به آن فکر و آنالیز و تجزیه و تحلیلش می کردم و در ذهنم انواع و اقسام استنباط هایم را مورد بررسی قرار می دادم. آیا آدمی است که اهل مطالعه و خواندن متن های سنگین فلسفی است؟ یا آدم توهمی است. درگذشته احتمالا آدم خلافکاری بوده و شاید در ذهنش اینچنین آدمی بوده باشد و همه چیز شخصیتش در ایهام قرار دارد و این ویژگی جذاب ترش می کرد. در زمان حال برای امرار معاش خانه اش را اجاره داده است. درحین صحبت هایی که با سعید آقاخانی داشتم چون هنوز متن تمام و کمال نوشته نشده بود، نمی دانستیم نویسنده درپایان چه فرجامی برای شخصیت ها قائل شده است. تا قبل از شروع فیلمبرداری اغلب شب ها تا صبح درگیر این شخصیت بودم و به آن فکر می کردم. پارتنرهای خوبی هم در این سریال با شما همبازی بودند. بله با بابک حمیدیان که بازیگر نقش روبه رویم بود همکاری خوبی داشتم. جواد عزتی هم بازیگر خوب و توانمندی است و همه تیم بازیگری از کاری که انجام می دادند لذت می بردند. یادم می آید در حین هر صحنه کلی ایده به ذهنمان خطور می کرد. سعید آقاخانی از این ایده ها استفاده می کرد؟ با ایشان مطرح می کردیم و خیلی با روی باز با این پیشنهادها برخورد می کرد و از کنسه های درست استفاده می کرد. به نظرم لطمه ای که سریال بیمار استاندارد با آن مواجه شد زمان پخش نه چندان مناسبش بود. در بیمار استاندارد یک ادای دین به فیلم جیب برها به بهشت نمی روند که شما و علیرضا خمسه در آن بازی داشتید انجام شد؟ برای من خیلی این مساله جذاب بود. وجود این صحنه پیشنهاد من بود تا برای نقشم گذشته ای هرچند کوتاه را مورد استفاده قرار دهیم. به همین دلیل ناگهان یاد یک فیلم کمدی کلاسیک افتادم و فیلمی که اشاره کردید و با خمسه بازی کرده بودم و این سکانس محمل مناسبی برای نشان دادن گذشته این آدم بود که برخلاف رفیقش کار خلاف را کنار گذاشته بود. دکتر ایادی سریال معمای شاه هم نقش چندوجهی و چالش برانگیزی برای بازی است. این نقش هم ایفایش لذتبخش است. نکته مهم در باره نقش دکتر ایادی این است که مثل شخصیت هایی نظیر هویدا یا تیمور بختیار و... زیاد برای مردم شناخته شده نبود و شخصیتی بود که بیشتر در سایه قرار داشت. آدمی مرموز که دارای مناصب و شغل های زیادی بود و پشت پرده کارهای زیادی انجام می داد. محمد رضا ورزی با ارائه مستندات تاریخی در باره دکتر ایادی تا حدی اطلاعات ارزشمندی به من ارائه کرد تا بهتر به شخصیت نزدیک شوم و یکجورهایی راسپوتین دربار پهلوی بود. به لحاظ ظاهری هم عکس های زیادی از این آدم وجود ندارد... بله، مثل هویدا نیست که همه مردم عکس و پیپ معروفش را دیده باشند و به همین دلیل من می توانستم به این شخصیت رنگ و لعاب بدهم و با اتود زدن چهره متفاوتی از او ارائه کنم .من تلاش کردم تا حد ممکن بتوانم به شخصیتش نزدیک شوم و محمدرضا ورزی هم با شیوه نگاه و بازی ام در نقش دکتر ایادی موافق بود. آقای حقانی یکی از مورخان تاریخ معاصر عنوان کرده اند که من توانسته ام شخصیت این آدم را خیلی نزدیک به واقعیت بازی کنم. بابت این اظهارنظر خیلی خوشحال شدم. به هر حال مخاطب با دیدن سریال متوجه نفوذ دکتر ایادی روی شخص شاه می ...
نقش یک روستا در دوران دفاع مقدس پرفروش شد/ تحریرهای حمیدرضا برقعی خوب درخشید
خبرگزاری فارس - گروه کتاب و ادبیات : رمان مهرنجون به قلم محمد محمودی نورآبادی توسط انتشارات سوره مهر اوایل امسال چاپ شده که یکی از آثار پرفروش هفته اول آبان 95 است. این کتاب 300 صفحه ای با قلمی ساده به بیان خاطرات محمودی نورآبادی از دفاع مقدس می پردازد. در این کتاب نقش یک روستا در دوران دفاع مقدس به تفصیل بیان شده است. ردیف عنوان کتاب پرفروش اول رحمت واسعه پرفروش ...
دلنوشته دکتر نوبخت برای خورشید تابناک گیلان زمین
عنوان دفتر نمایندگی مراجعات مردمی من محل رفت آمد مردم شد... اتفاقاً همین دفتر که یک ساختمان دو طبقه در قبل بود دفتر مجله راه حق بود به صاحب امتیازی دایی من. یادم می آید که دایی قرار بود از سفر مکه برگردد،من به منزل ایشان رفتم، هنوز در ذهنم مانده که یک گوسفند در پشت حیاط منزل بسته شده بود برای قربانی زیر قدم آقا دایی پس از بازگشت از سفر حج،من از پله های آن ساختمان قدیمی دو طبقه بالا رفتم ...
شگردهای رسانه ای نظام سلطه و شبکه همکار آن در بازتاب نهضت عاشورا/ بخش نخست
حضرت آقا قید نزدند که مجلس عمومی باشد یا خصوصی، بلکه به طور کلی فرموده اند که به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامی توهین نکنید. [4] به عنوان نمونه، سایت یاهو در توضیح مجموعه عکسی که در روز عاشورا سال 1395 درباره این روز منتشر کرد، ضمن نمایش تصاویری بعضاً موهن، واقعه کربلا را "یکی از نقاط عطف اختلاف شیعه و سنی" بر شمرد.[5] همچنین در گزارشی از مراسم قمه زنی در عراق که ...
نجفی و حاجی، خواستار حمایت فرهنگیان از دانش آشتیانی شدند /اتحاد دو وزیر برای دانش
این خوشحالی از ایجاد تغییر روز پنجشنبه خودش را در قالب همایشی نشان داد که با عنوان همدلی فرهنگیان حامی دکتر دانش آشتیانی نشان داد؛ فرهنگیانی که هر چند برای مدتی کوتاه با عنوان شدن نام محمدعلی نجفی، با شوری عجیب از آمدن او استقبال کردند و خیلی زود ناامید شدند اما قرار گرفتن نجفی در کنار فخرالدین دانش آشتیانی و اعلام حمایت همه جانبه از سوی او سبب شده است تا بخش قابل توجهی از این جامعه به تغییراتی که وزیر احتمالی قرار است در آموزش و پرورش ایجاد کند دل بستند. به نظر می رسد عزمی جدی برای جلب رای اعتماد برای دانش آشتیانی وجود دارد که سبب شد تا دو وزیر سابق آموزش و پرورش و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همایش روز پنجشنبه حاضر شوند تا از مزایای آمدن این گزینه جدید سخن بگویند. محمدعلی نجفی، مرتضی حاجی، وزرای پیشین آموزش و پرورش فاطمه سعیدی، فریده اولاد قباد، فاطمه حسینی و فاطمه ذوالقدر از نمایندگان مجلس در گردهمایی حامیان دانش آشتیانی شرکت داشتند. آموزش و پرورش از برجام اهمیت بیشتری دارد. این جمله فخرالدین دانش آشتیانی که آمفی تئاتر دبیرستان شریعتی در بلوار مرزداران تهران را غرق در تشویق کرد را شاید بتوان خلاصه تمام حرف هایی دانست که این گزینه وزارت آموزش و پرورش روز پنجشنبه و در جمع حامیانش بیان کرد. دانش آشتیانی در توضیح این جمله کلیدی خود توضیح داد: آموزش و پرورش مساله اول کشور ما است و معتقدم اگر از ابتدای انقلاب مسوولان چنین نگاهی را به حوزه آموزشی کشور داشتند اصلا وضعیتی پیش نمی آمد که نیازی به برجام پیدا کنیم. این دردها را باید زمانی مطرح می کردیم و حالا چه وزیر بشوم و چه نشوم فرصتی پیش آمده است تا این حرف ها را بگویم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان، به توضیح نحوه انتخابش از سوی دولت پرداخت و به قول خودش دوئلی که با نجفی داشت بر سر اینکه این مسوولیت را نپذیرد: در ابتدای کار دولت آقای نجفی از من خواست رزومه خودم را بفرستم تا برای وزارت آموزش و پرورش جزو گزینه ها قرار بگیرم که مخالفت کردم تا اینکه یک و نیم ماه پیش دولت بنده را فراخواند و مجددا بنده مخالفت کردم. علاوه بر اینکه همیشه می خواستم پروژه های خودم را در زمینه آموزش پیش ببرم یک علت دیگر مخالفتم برای وزارت این بود که معتقد بودم دکتر نجفی بر بنده در این مقطع ترجیح داشت زیرا فرهنگیان خاطرات خوبی از دوره تصدی وی دارند و می توانست در جهت انگیزه دار کردن فرهنگیان موفق تر عمل کند. در نهایت دوئل ما با دکتر نجفی به آخر رسید و ایشان گفت آمادگی ندارد. به هرحال در روز شنبه مجددا عنوان شد که حتما باید به صحنه بیایم و پذیرفتم. او در ادامه به توضیح نظرات کلی خود در مورد نحوه اداره این وزارتخانه پرداخت و تاکید کرد که باید برای دولتیان، نمایندگان مجلس، نهادها و مردم این امر جا بیفتد که آنها هستند که نیازمند آموزش و پرورش هستند نه برعکس: من به شدت مخالف التماس کردن جهت پول گرفتن برای آموزش و پرورش هستم، باید سایرین اصرار کنند که در تامین بودجه این دستگاه مشارکت داشته باشند. ما نباید برای گرفتن حقوق معلمان چانه زنی کنیم، هرچند در این اوضاع همه این کارها را احتمالا انجام می دهم اما باید از ریشه این مساله را حل کرد که آموزش و پرورش کلیدی ترین رکن توسعه است و معلم نقش کلیدی در این میان دارد. او با اشاره به اینکه تمامی جناح ها و نهادهای سیاسی احتمالا بر سر اینکه باید نگاه سرمایه ای به این بخش از کشور داشت با هم توافق دارند تاکید کرد که باید با تغییر نگرش و بینش نسبت به امر آموزش، این حوزه تبدیل به پروژه ای ملی شود که همه در امر توسعه آن مشارکت جویند: از سوی دیگر ستاد آموزش و پرورش را باید به یک اتاق فکر تبدیل کرد که هم فکر تولید کند و هم سیاستگذاری کند. اگر معلم دغدغه معیشت داشته باشد نمی تواند در کلاس درس آن نوآوری ها را برای طرح درس دنبال کند. معتقدیم معلم ما باید در ابتدا یک پژوهشگر باشد. او با اشاره به اینکه حل مشکلات مربوط به یک میلیون معلم و 13 میلیون دانش آموز آسان تر از تغییر بینش نسبت به آموزش و پرورش است، خطاب به فرهنگیان گفت که قصد اصلاح ندارد بلکه به دنبال دگرگونی است: با این دیدگاه آمدم که با کمک شما فرهنگیان و تشکل ها یک دگرگونی و دگردیسی در آموزش و پرورش به وجود آوریم. خوشبختانه در سند تحول این بینش وجود دارد اما مشکل این است که باید زیرساخت ها را فراهم کنیم تا اهداف سند را پیاده کنیم. او از همه خواست تا برنامه ارایه شده توسط او به مجلس را با دقت مطالعه کنند و این نکته را یادآور شد که در صورت کسب رای اعتماد برای حل مشکلات کوتاه مدت هم عزم جدی دارد: برنامه کوتاه مدتی که در میان برنامه هایم به آن اشاره کرده ام مربوط به مشکلات و مسائل جاری است، به عنوان مثال بحث صندوق ذخیره فرهنگیان را به جد پیگیری می کنم که حقوق معلمان از میان نرود و در این مورد با کسی تعارف ندارم. معوقات فرهنگیان را هم تا جایی که در توان دارم پیگیری می کنم، هرچند نمی توانم قولی بدهم اما با اصلاح مکانیسیم ها امیدوارم بتوانیم این حوزه را سامان دهیم. نارضایتی عمومی فرهنگیان سبب تغییر فانی شد محمدعلی نجفی در میان تشویق های حضار وارد سالن شد و در میان تشویق های پرشور حضار سخنرانی کرد. به نظر می رسد که فرهنگیان از وضع موجود آموزش و پرورش ناراضی هستند و نمی توان این موضوع را کتمان کرد. البته ما از اقدامات آقای فانی تشکر می کنیم، نمی توان زحمات او را کتمان کرد اما ارزیابی فرهنگیان از اقدامات فانی مثبت نبوده است و انگیزه آقای روحانی از تغییر او همین بود که پاسخ مثبتی به مطالبات فرهنگیان داده شود. وزیر اسبق آموزش و پرورش در سخنان خود به سوءاستفاده ای که مخالفان دولت از بحث صندوق ذخیره فرهنگیان کرده اند اشاره کرد و گفت که رسانه های مخالف تلاش کردند تا بحث انتخاب وزیر آموزش و پرورش را هم تحت الشعاع این موضوع قرار دهند: امروز بیشترین حمله مخالفان به دولت از طریق مطرح کردن موضوع صندوق ذخیره است. مخالفان در حال حاضر صندوق را ابزاری برای حمله به دولت کرده اند. اینکه مشکلات مالی صندوق چقدر به این دولت مربوط است یا دولت های قبل، به آن نمی پردازم، چون بحث طولانی دارد. این 8 هزار میلیارد تومان که مطرح می شود، عمدتا وام های کلانی است که داده شده اما وثیقه های متقنی اخذ نشده است. چیزی نیست که خدایی نکرده آقای غندالی پولی خورده باشد. نجفی به مدیران صندوق ذخیره پیشنهاد داد تا تمامی مسائل را با شفافیت مطرح کنند، او از تجربه وزارت علوم در انتشار ماجرای بورسیه های قانونی نام برد: این خواهش را از صندوق داریم که اطلاعیه روشنگرانه ای بدهند و با ذکر تاریخ تمامی موارد تخلف را ذکر کنند. در وزارت علوم ما چنین تجربه ای را در بحث بورسیه ها داشتیم، یک اطلاعیه دادیم تا مردم مسائل را بدانند و الان هم خواهش ما این است که چنین کاری انجام شود. نجفی دوره حاضر را یکی از خطیرترین دوران پس از انقلاب نامید و از توطئه های بسیاری گفت که کشور را تهدید می کند و تندروی هایی که از خارج و داخل، دولت را هدف قرار داده است: عربستان به کانون توطئه علیه ما تبدیل شده است. البته در سطح بین المللی اتحادی که علیه ایران شکل گرفته بود پس از برجام به میزان زیادی تغییر کرد و کشورهای غربی تمایل بیشتری به تعامل با ایران دارند. اما هنوز جریان های قوی در دنیا تلاش می کنند شرکت ها را از همکاری با ایران بترسانند، از سوی دیگر با جریان ها و افراد تندروی داخلی مواجه هستیم که در بسیاری مواقع به لحاظ مواضع، همراه جریان های خارجی هستند.: بی سابقه ترین حملات نسبت به این دولت در حال انجام است و حملات و توهین هایی که امروز مستقیم به شخص رییس جمهور می شود در تمام سال های پس از انقلاب نمونه نداشته است. او با تاکید بر اینکه فرهنگیان هم باید مسائل را بر اساس واقعیت های روز و فضای موجود تحلیل کنند، از خطرهایی گفت که دولت یازدهم توانسته است آنها را از سر کشور کم کند: برخی حالا که دوره هشت ساله مدیریت شان گذشته و فکر می کنند شاهکارهایی که انجام داده اند به فراموشی سپرده شده واقعیت را انکار می کنند، چون در زمان خودشان هنوز آثار آنچه انجام داده بودند به صورت کامل مشخص نشده بود، اما بدانید که ما از پرتگاه خطرناکی نجات پیدا کردیم. دکتر روحانی خطر را از بیخ گوش مردم عبور داد. به یاد داشته باشیم که گزینه حمله نظامی به ایران و بحث اجرای طرح نفت در برابر غذا مطرح بود. او با اشاره به گزارش های امیدبخشی که در خصوص آینده ایران منتشر شده است، تاکید کرد که همه چیز بستگی به عملکرد جمعی دارد: عربستان با هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی به دلیل کاهش قیمت نفت مجبور شد حقوق کارکنانش را کم کند با این حال طبق گزارش بانک جهانی ایران در میان کشورهای نفتخیز بهترین عملکرد را داشته است اما فشار واقعا وجود دارد و فرهنگیان باید نسبت به این مسائل تحلیل درست داشته باشند. به خاطر نارضایتی ها یک جریانی دارد راه را اشتباه می رود، اما باید بدانند که مسائل توسعه ای را باید با دید منطقی و مدبرانه مورد توجه قرار داد. او در جواب این پرسش که چرا آموزش و پرورش طی سه سال اخیر نتوانسته رضایت فرهنگیان را جلب کند و سهم بیشتری از منابع مالی بگیرد، گفت: بودجه امسال 30 هزار میلیارد تومان است که معمولا بیش از صددرصد تخصیص می دهند. در سال 92، بودجه 14 هزار میلیارد تومان بود که اکنون بیش از دوبرابر شده است. دولت در حد توان عمل کرده است. او با اشاره به دید توسعه ای دانش آشتیانی به آموزش و پرورش گفت که در نوشتن برنامه پیشنهادی به مجلس همراه او بوده است و بزرگ ترین موفقیت این خواهد بود که وزیر جدید آموزش و پرورش بتواند ارکان دولت و مردم را با خود همراه کند تا همه برای کمک به آموزش و پرورش احساس وظیفه کنند: برنامه دکتر دانش آشتیانی برای ارایه به مجلس را مشترکا نوشتیم. باورهای ما و انگاره های ما در آموزش و پرورش باید به باورهای عمومی تبدیل شود. باید یک تقسیم کار ملی برای پیشبرد برنامه های آموزش و پرورش صورت پذیرد. تردیدی نداریم که وضعیت آموزش و پرورش مطلوب نیست ولی می توان آن را اصلاح کرد و بهبود بخشید. او در پایان ناهماهنگی را عامل اشتباه در اعلام نام خود به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: از یک ماه پیش از نظر دکتر روحانی رفتن علی اصغر فانی نهایی شده بود و با دکتر دانش آشتیانی نیز صحبت شد اما ایشان مخالف بودند تا روز آخر که ایشان را قانع کردیم. من نه انصراف دادم و نه عقب نشینی کردم. یک اشتباه و ناهماهنگی میان دکتر نوبخت و تصمیم نهایی که ما با دکتر روحانی گرفته بودیم، اتفاق افتاد. ایشان اسم بنده را نهایی فرض کرده بودند و در جلسه خود با فراکسیون امید مطرح کردند در حالی که دو ساعت بعد آن در جلسه ما، اسم دکتر دانش آشتیانی قطعی شد و اعلام کردیم. او ابراز امیدواری کرد که دانش آشتیانی با رای بالای مجلس به عنوان وزیر انتخاب شود و اوضاع به گونه ای پیش برود که فرهنگیان راضی باشند تا در چهارساله دوم هم خود دانش آشتیانی کار را در آموزش و پرورش ادامه دهد. اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده است سخنرانی مرتضی حاجی، پیش از اینکه با حمایت از دانش آشتیانی آغاز شود به سوی سوژه ای رفت که به قول نجفی باید در موردش شفاف سازی شود. حاجی سخنانش را به عنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز کرد و در خصوص سازوکار صندوق و آنچه برخی با نام اختلاس از آن یاد می کنند؛ توضیحاتی داد: صندوق ذخیره فرهنگیان دارای موسسات و شرکت های وابسته بوده و در شرکت هایی نیز سهامدار است. وی گفت: اتفاقی که اخیرا درباره صندوق رخ داده و رقم های درشت هشت هزار میلیاردی که بیان می شود، بیش از مجموع دارایی های صندوق است. این هشت هزار میلیارد تومان به پرداخت چند مورد تسهیلات بانکی بزرگ و صدور چند ضمانتنامه مربوط می شود. 45 درصد از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره است. شخصی با نام ریخته گران هم 37 درصد سهام آن را دارد و باقی سهامداران خرد هستند. او با اشاره به کسانی که به بانک سرمایه مراجعه کرده اند و 500 یا 300 میلیارد تومان وام گرفتند و به موقع بازپرداخت نکردند در مورد فساد موجود در سیستم مالی کشور گفت: اداره کل مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده که بانک سرمایه بین 21 بانک جایگاه 10 دارد. بانک سرمایه 4800 میلیارد تومان معوقه بانکی دارد که 3500 میلیارد تومانش مربوط به زیر 10 نفر است. به گفته حاجی مدیران جدید صندوق برای وصول این وام ها مذاکرات کردند و 1700 میلیارد تومان با دارایی بدهکاران به صورت ملک (کارخانه فولاد، بخشی از شرکت پاژ در مشهد و چند ساختمان در تهران جابه جا شده و به بانک انتقال یافته است. حاجی با بیان اینکه اکنون دو مشکل مطرح است ادامه داد: نخست اتهام برخی افراد به اینکه در قیمت گذاری ها دقیق عمل نشده و رابطه ناسالمی در تهاتر اموال شکل گرفته بوده است و برخی به اعمال نفوذ در این باره متهم اند. قسمت دوم پرونده هم مربوط به صدور چند ضمانتنامه بانکی به ارزش 440 میلیارد تومان است که به نفع چند شرکت و به نام افرادی صادر شده که دو میلیون تومان هم سرمایه ندارند و کت و شلوار تن آنها کرده اند، صادر شده است. در واقع عواملی پشت پرده بودند و اکنون پیگیر هستند که افراد پشت پرده را پیدا کنند: در نهایت باید گفت اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده است. بانک تسهیلات را از محل منابع خود می دهد و نه سهم سهامدار و ارتباطش با صندوق ارتباط خفیفی است و آن طور نیست که از پول صندوق تسهیلات داده باشند. حاجی تاکید کرد: نیروهای صندوق پاک اند و آنهایی که دستگیر شدند جز آقای غندالی، هیچ کدام سمتی در صندوق نداشتند و بیرون از مجموعه صندوق بوده اند. اصل ماجرای 4000 میلیارد معوقه بانکی به دوره قبل مربوط است. نکته مهم دیگر این است که نظارت بر امور بانکی به عهده بانک مرکزی است و او باید بیش از همه پاسخگو باشد که چرا نظارت ها قوی نبوده است. وزیر اسبق آموزش و پرورش پس از آن به سراغ بحث انتخاب دانش آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش رفت و با اشاره به اینکه در زمان انتخاب خودش به عنوان وزیر احمد توکلی، نماینده تهران گفته بوده که حاجی غیر از 12 سال تحصیلش هیچ ارتباط دیگری با آموزش و پرورش نداشته در مورد دانش آشتیانی گفت: این وصله ها دیگر به آقای دانش آشتیانی نمی چسبد، او آشنایی دیرینه ای با آموزش و پرورش دارد، او را مدیری می بینم که علاوه بر نوآوری و خلاقیت، جسارت اجرای برنامه هایش را هم دارد. وزیر دولت محمد خاتمی همچنین به تدوین سند آموزش و پرورش در دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت که اگر آن کار ادامه پیدا می کرد نقش هر دستگاه و وظیفه ای که در قبال آموزش و پرورش دارد مشخص می شد و حالا هم باید به دنبال راهی بود تا با این تقسیم وظایف به صورت ملی از تمرکزگرایی در آموزش و پرورش پرهیز شود. در پایان این برنامه زنان نماینده تهران به روی سن آمدند و حمایت خود را از گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند. در طول برنامه تشکل های گوناگون فرهنگیان برنامه های خود را در حمایت از دانش آشتی ...
خاطره ای 20 ساله با مردم دارم
صحبت از امیرحسین صدیق است؛ آقای پدر مجموعه قصه های تابه تا و جوانک ساده مجموعه خودرو تهران 11 که در این مدت همیشه در نقش های شیرین و دوست داشتنی جلوی دوربین رفته و به نظر می رسد برای انتخاب نقش هایش احترامی ویژه قائل است. بنا بود به مناسبت تولد صدیق و به روال همیشگی روزنامه جام جم میزبانش باشیم؛ اما او این روزها به واسطه حضور در پروژه سینمایی 21 روز بعد و ضبط برنامه کتاب باز سرش حسابی شلوغ است و پس به گفت وگویی تلفنی با وی رضایت دادیم. امیرحسین صدیق امروز 45 ساله می شود و به گفته خودش هنوز برنامه های زیادی برای سال های پیش رو در سر دارد. خوشحالم که بزرگ می شوم متولد 8 آبان 51 هستم؛ یعنی امسال وارد 45 سالگی می شوم. خوشحالم که سنم بالا می رود و بر خلاف خیلی ها اصلا بازگشت به عقب و جوان تر شدن را دوست ندارم. احساس می کنم که قبلا شاید ناپخته بودم و حالا هرچه بزرگ می شوم، این ناپختگی بیشتر به چشمم می آید. فکر می کنم بزرگ شدن و پیشرفت به جلو خوب است. از همه انتخاب هایی هم که تاکنون برای زندگی ام داشته ام، راضی نیستم. درصد زیادی از این انتخاب ها اشتباه بوده اند و حالا برای من تجربه ای برای ادامه زندگی محسوب می شوند. اصلا مفهوم زندگی در همین تجربه کردن ها نهفته است و من جرب المجرب.. این معنا را می رساند. نقش های منفی را دوست دارم در این سال ها در نقش های مختلفی بازی کرده ام و با وجود این همیشه سعی داشته ام که تکراری نباشم. البته وقت هایی هم بوده که این اتفاق افتاده و حتی کارگردانی به من گفته دقیقا تکرار همان نقش آقای پدر در زی زی گولو را از تو می خواهم! با این حال سعی کرده ام همیشه از این تکراری بودن دوری کنم. دوست دارم که نقش های منفی را هم تجربه کنم و با وجود این انگار تا به حال کسی برای سپردن این نوع نقش ها به من اعتماد نکرده است. شاید هم دلیلش مخاطبان هستند که ممکن است مرا در این نقش ها نپذیرند. با وجود این دوست دارم روزی نقش های اینچنینی را بازی کنم و در آنها هم موفق ظاهر شوم. این آرزوی هر بازیگری است. الان هم مشغول بازی در پروژه سینمایی 21 روز بعد هستم که موضوعش آسیب های نوجوانان است و فکر می کنم فضای متفاوتی داشته باشد. در این پروژه با ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ همبازی هستم. نسل زی زی گولو بزرگ شده است برایم خیلی عجیب است که می بینم بچه های آن روز که مخاطبان اصلی قصه های تابه تا بودند حالا این قدر بزرگ شده و همسن آن موقعی که من در مجموعه بازی می کردم، شده اند. عجیب است و گاهی این اتفاق را باور نمی کنم. از خودم می پرسم یعنی این قدر زود بیست و چند سال از آن روزها گذشت؟ پیرمردهایی را به یاد می آورم که خاطرات دوران جوانی شان را تعریف می کنند و حالا می بینم که خودم در خاطره ای 20 ساله با بخش زیادی از جامعه شریکم. البته در کل آدم اهل خاطره بازی نیستم و فکر می کنم خاطره را باید فقط برای کسی تعریف کنی که خودش هم در آن زمان حضور داشته است. در واقع خاطره برایم به منزله نوعی یادآوری است. دوست دارم جهان را بگردم تلاش کرده ام زندگی را به همان شیوه ای که دوست دارم به جلو ببرم. اسمش را آرزو نمی گذارم، اما کار نکرده و نیمه تمام زیاد دارم و همیشه هم از برنامه هایم عقب می مانم. به خاطر همین تک تک ساعت های خانه ام را پنج دقیقه به جلو کشیده ام، با وجود این باز به همه قرارهایم دیر می رسم. این روند در کلیت زندگی ام هم جاری است و کارهای خیلی زیادی برای انجام دادن دارم. برای مثال دوست دارم همه جای ایران و شهرهایی را که هنوز نرفته ام، ببینم و در وهله بعد دنیا را بگردم؛ خانه درست کنم؛ برگزاری نمایشگاه مجسمه هایم هم از آرزوهای دیگرم است که در سال گذشته و به دلیل بازی کردنم در کارهای مختلف امکان پذیر نشد. اصرار به همکاری با برومند همیشه این ایراد را به من می گیرند که تو چرا در تمام کارهای خانم برومند حاضر می شوی و من هم هر بار توضیحاتم را برایشان گفته ام. من در ابتدای جوانی این فرصت را داشتم که با خانم برومند و طرز تفکر و شیوه کار او آشنا شوم و سعی کرده ام که همیشه هر طوری شده خودم را در گوشه ای از کارهایش بگنجانم. این اصرار خودم بوده است. البته همیشه هم در قالب بازیگری نبوده و از طراحی صحنه تا برنامه ریزی و دستیاری و هر کار دیگری دوست داشته ام که این همکاری ادامه پیدا کند. خودم این همکاری را به منزله نوعی دانشگاه بیست و چند ساله می دانم و درس های زیادی را از خانم برومند یاد گرفته ام. اطلاعاتی که از من می نویسند اشتباه است اطلاعات زیادی که از من در صفحه ویکی پدیایم نوشته شده، اشتباه است. برای مثال نوشته اند من متولد سال 58 هستم و در شهر نیشابور به دنیا آمده ام که این صحت ندارد. از آن جا که در خارج از تهران و در یک روستا زندگی می کنم اینترنت پرسرعت و درستی هم ندارم و یکی دو باری سعی کرده ام این اطلاعات را ویرایش کنم اما اینترنتم قطع شده و من هم دیگر حوصله اش را نداشته ام. فعلا که زنده ام و تا وقتی که هستم خودم به صورت زبانی و شفاهی به دیگران توضیح می دهم که اطلاعات این صفحه اشتباه است (می خندد). زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: صحیفه سجادیه، دریای بیکران معرفت وعرفان است
تعلق دارند که دارای همه کمالات و فضائل بودند و در هر صفتی ممتاز و برجسته اند و همه حقایق این بزرگواران بسته به نیاز جامعه باید در جهان منتشر شود. این استاد حوزه و دانشگاه در پایان به رساله حقوق امام سجاد(ع) اشاره و بیان کرد: رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز مجموعه ای بی نظیر است که تمامی حقوق و مطالب مهم در آن مورد توجه قرار گرفته است. در این کنگره از دو حافظه صحیفه سجادیه، مادر پنج حافظ ...
امروز پس از پنج سال مقاومت، اوباما باید به جای بشار اسد برود/ 29 دلیل سردادن شعار مرگ بر آمریکا توسط ملت ...
او را ه عنوان پیامبر جامعه قرار دادیم؛ ابراهیم از خدا سوال کرد آیا از ذریه من نیز کسی به این مقام می رسد و خداوند فرمود خیر؛ از این آیه مشخص می شود که پیامبران و امامان از جانب خداوند انتخاب می شوند. وی تصریح کرد: امامت عهد خداوند است که به ظالمان و ستمگران نمیرسد یعنی هرکسی نمی تواند امام باشد؛ لذا طبق آیات قرآن و احادیث حضرت علی علیه السلام و فرزندان ایشان امامان جامعه هستند. ...
زنده باد تئاتر داستان گو
بزرگی مثل محمود دولت آبادی و احمد شاملو در آن دوران، مواجهه ام با این متن را متفاوت می کرد و نهایتا این نمایش نامه برایم چیزی خارج از جهان تئاتر آن دوران بود. واقعیت این است که من آن سال ها یک بحران شخصی هم داشتم و آن هم جنگیدن با مفهوم کلمه عشق بود. برایم جالب است که وقتی به شکل اجرایم در آن سال ها نگاه می کنم، شکل هندسی کار مثلث بود. بعدها فهمیدم عشق هم آن زمان برایم شکلی مثلثی داشت: جنگ، حمله و ...
دیدار با آیدین آغداشلو در کتابفروشی آینده
به مهارت و ظرافت و دقت هنر به کار رفته در اثر خیره شویم و به پاس این همه، اثر را دوست بداریم. آنچه از پس این عنوان بر می آید به راستی چیرگی و تر دستی نقاش است و اگر خوب بنگریم، تعارض تلخ و دلنشینی در این عنوان هست که عمیقا انسانی است. ساده اش اینکه نقاش به انهدام و زوال واقف است و با این همه از خلاقیت ناگزیر و در واقع خلاقیت او توضیح همان انهدام و زوال است. بله همین چرخۀ بسته خاطرات تلخ انهدام او ...
همه خاطراتم از خورشید ...
و خفایایی از زندگی پر راز و رمز این فقیه عالیقدر را در طی یک دلنوشته ای به تحریریه اعتدال شمال ارسال کرده که بدین شرح است : بسمه تعالی همه خاطراتم از خورشید ... (دلنوشته ای از دکتر محمّد باقر نوبخت) از مهر و آبان سال 1338 ، سال های سال می گذرد ولی همچنان خاطراتی برایم زنده و با من زندگی می کنند... چند هفته ای بود که در کلاس اول دبستان راعی ثبت نام ...
شب آموزه های ماهاتما گاندی در بخارا/ بازخوانی نامه هایی که گاندی به هیتلر نوشت
که افکارش از مرزهای سرزمینش فراتر رفته و به سراسر دنیا کشیده شده است. این کار بعد از دو سال آماده شد و تصویب ترجمۀ آن به زبان های دیگر دنیا در سال 1968 صورت گرفت. عنوان این کتاب همۀ مردم برادرند می باشد که با مقدمه ای از شخصیتی ارزنده -که بعدها رئیس جمهور هند شد- با نام رادها کریشنان منتشر شد و با ترجمۀ مرحوم تفضلی در ایران معرفی گردید. در مقدمۀ این کتاب از گاندی قطعه ای نقل شده است که می خوانیم ...
زنی با انگشتان سبز
آراسته بود، با طمانینه حرف می زد، شوخی هایش شیرین بود، شبیه همه مادربزرگ ها. گفت وگوی زیر، در یک روز پاییزی، در خانه مه لقا ملاح انجام شد، چند هفته بعد از تولد 99 سالگی اش. **شما به عنوان مادر محیط زیست ایران معروف شدید و سال هاست این اسم را برای شما گذاشتند. این اسم از کجا آمد؟ از توجه خاص و متفاوت شما به مقوله محیط زیست؟ بالاخره در جامعه، خودتان دیدید که عناوین مختلفی وجود ...
مناظره بر سر فرهنگ / دلیل تغییر زودهنگام همه وزیران ارشاد چیست؟
هم عنوان شد، چندان نمی تواند تأثیرگذار بوده باشد و فراتر از بحث های مالی، نسبت وزارتخانه در حیتۀ زمامداری حاکمیت مطرح است. مسئولیت فرهنگ تنها برعهده ارشاد نیست اما دکتر حسن بنیانیان بحث خود را با تعیین جایگاه فرهنگ در نسبت با دولت و نهادهای دیگر آغاز کرده و تأکید کردند که ابتدا باید دید کل مجموعۀ دولت در نسبت با امر فرهنگ چه جایگاه و نقش و کارکردی داشته و دارد و سپس به بخش ...
عوامل و عناصر موج جدید تهاجم فرهنگی
نهادی و شناسایی بازیگران با و تجزیه و تحلیل. پژوهش های آمریکا و انگلیس از منظر و قالب تطبیق دیدگاه های خود در سایر کشور ها فعالیت دارد. همچنین کتابی دیگر در ارتباط با مرکز USC دیپلماسی عمومی در دانشکده آننبرگ و دانشگاه کالیفرنیای با عنوان چگونه جهان به دست آوردیم آمریکایی شدن در همه جا توسط پیتر کنراد توضیح می دهد ما دراین راه از مجموعه عناصر فرهنگی فوق العاده ی با مهارت های لازم برای ...
کار را باید ایجاد کرد نه اینکه دنبال کار دوید!
مطالبه گری از مسئولان نقش آفرینی کنند. به همه دانشجویان و دوستانم پیشنهاد می کنم که در کنار علم آموزی، نگاه عمیقی هم به آینده خود داشته باشند. با آرزوی موفقیت بیش از پیش و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید. انتهای پیام/م
منتخب جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی: ارسال حجم گسترده ای از آثار به جشنواره کتاب سال رضوی نشان گر اعتبار ...
کمی تأمل می کند، خارج از ژست روشنفکری و با لحنی سرشار از دغدغه و تب و تاب، می گوید:) من کارهای امام رضا را مطالعه کردم. اتفاقاً مدتی قبل مجموعه ای از آستان قدس از من خواستند کاری را که از قبل انجام داده بودم برای چاپ به آن ها بدهم که دیدم کار ضعیف است به این معنا که تکراری است و دوستان دیگر انجام دادند و ترجیح دادم کار نشود. خیلی سخت است چون زیاد کار شده. وقتی برای کودک و نوجوان کار می کنید ...
سیلویا پلات؛ بانوی شعر اعتراف
بار و در یک لحظه، او در خاطراتش فقط خودش را می نوشت و با تمامی وجود دربرابر تصویرهایی که از ذهن ناخود آگاهش برمی خاست، می ایستاد." هیوز بعدها مجموعه شعری با عنوان نامه های میلاد در سال 1998 منتشر کرد که درباره رابطه او با سیلویا نوشته بود. این مجموعه که شامل 88 شعر، به تعداد کلیدهای پیانو است،با رازوارگی از آشنایی و ازدواج آن دو آغاز شده و با تنهایی تلخ هیوز به پایان می رسد. ...
معنای کاپیتولاسیون از منظر مقام معظم رهبری
جاسوسی کشف کردند و در مقابل چشم مردم دنیا گذاشتند. آن روز جوانهای ما اسم سفارت آمریکا را گذاشتند لانه ی جاسوسی، امروز بعد از گذشت سی و چند سال از آن روز، اسم سفارتخانه های آمریکا در نزدیکترین کشورها به آمریکا - یعنی کشورهای اروپایی - شده است لانه ی جاسوسی؛ یعنی جوانهای ما سی سال از تقویم تاریخ دنیا جلو بودند. این قضیّه هم مربوط به آمریکا بود. سه حادثه، هرکدام [هم ] به نحوی مرتبط با دولت ایالات ...
سرخط ...
به عنوان تامین اعتبار بودجه عمومی دولت اختصاص یافته 68 هزار میلیارد تومان است. شرکت ملی نفت قرار است در سال 95 وفق این پیش بینی درآمد و برآورد هزینه 7هزار میلیارد تومان سود بدهد. بند الف تبصره یک ماده واحده می گوید: شرکت ملی نفت از پرداخت مالیات معاف است و سود آن هم به خودش تعلق دارد و علاوه بر این مزایا از 5/14 درصد از ارزش نفت خام تولیدی کشور به عنوان سهم این شرکت از این خوان گسترده بهره ...
ایرانی ها ازنظر زیبایی شناسی بهترین قوم دنیا هستند
قرون وسطی می بینید، هنر قرون وسطی که فوق العاده است. کلمه قرون وسطی متأسفانه برای ما خیلی سیاه شده که دستپخت مدرنیست ها بوده است. برای اینکه بتوانند خودشان را توضیح بدهند و توجیه کنند گذشته خودشان را سیاه کردند در حالی که قرون وسطی دوران بدی نبوده است و دست کم بهتر از دوران مدرن بوده و آدم کمتری در آن کشته شده و بدبختی مردم کمتر بوده و دوران دینداری بوده است. البته نیمه اول قرون وسطی بیشتر یعنی از ...
فروغ در آتش گلستان؛ اسناد منتشرنشده عشقی ممنوعه
محتوای این نامه مسئله ای است که در بحث حریم خصوصی قرار می گیرد. همه دنیا وقتی نویسنده یا هنرمندی فوت می کند یا در زمان حیاتش، نامه های او را منتشر می کنند، مثل نامه های فرانسوا میتران که منتشر شده و این مسئله به درک ما از شخصیت آن فرد کمک می کند. یا نامه های کافکا که منتشر شد... باعث شده سویه های فکری او را بشناسیم که چگونه مسخ از آن درمی آید. بسیاری نیز حاصل تلاش 30 ساله میلانی را ...