سایر منابع:
سایر خبرها
سلسله اشتباهات استراتژیک دولت در مذاکرات هسته ای/برخی مسئولان روحیه شاه سلطان حسینی دارند/ غرب آسیا ...
...، عربستان پول این جنگ را تأمین کرد و رژیم صهیونیستی هم کمک می کند. خانم کلینتون گفت که در سال 2011 به 112 کشور جهان رفتم و مسئولان آن کشورها را توجیه کردم که بزودی دولتی به نام دولت اسلامی عراق و شام اعلام موجودیت می کند و همه شما آن را به رسمیت بشناسید. سوریه جنگ سوم آمریکا برای تسلط بر منطقه است یعنی آمریکایی ها از 1991 تا امروز برای تسلط بر غرب آسیا سه جنگ راه انداختند و در هر سه ...
مبانی هنر انقلاب اسلامی هنگام تشییع پیکر شهید آوینی به وجود آمد/ ژن های معیوبی که فرهنگ ما را زمین گیر ...
ماندگارتر است. از این دیدگاه می توان دریافت که هنر انقلابی از دید رهبر، باید در خدمت ارزش ها و آرمان ها باشد. در کل دو نوع دیدگاه به هنر وجود دارد؛ هنر یا مولود جامعه است و یا مظروف آن؛ یعنی هنر را یا جامعه تولید می کند و یا ریشه ای ماورایی دارد. در مقوله ی هنر برای هنر ما نمی توانیم از پیش مولفه هایی را برای هنر مشخص کنیم امام مقام معظم رهبری می فرمایند کسانی که هنر برای هنر را ترسیم کرده اند ...
موسیقی امروز حرفی برای گفتن دارد؟ ندارد؟!
پررنگ تر [یا] کم رنگ تر است. همه اش چیزهای صنعت پایین است، زمینی است. ما باید یک مقداری توجه به بالاتر بکنیم. الهاماتی باید وجود داشته باشد و از این الهامات برای موسیقی مان بهره بگیریم. اگر ما چهار نفر داشتیم اصلا احتیاج به کمیّت نبود؛ باور کنید. ساموئل جانسون می گوید: هیچ کس از راه تقلید به بزرگی نرسید. بخش درخور توجهی از موسیقی امروز ما در دام تکرار و تقلید گرفتار است. جای ...
نباید سپاهی و روحانی بودن را شغل حساب کرد
به گزارش بی باک نیوز، سردار شهید "رضا چراغی" با سرمایه عظیمی از فهم و درک انقلابی و اسلامی به دنبال توفان حوادث انقلاب، به عضویت سپاه درآمد و با رشادت های بسیار در جبهه های حق علیه باطل، فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) را بر عهده گرفت. وی نخستین فرمانده شهید لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او راه انسان شدن و تا مُنتهای کمال و سعادت رسیدن را تجربه کرد و سرانجام در عملیات ...
هنرمندان، نمایندگان فکری جامعه هستند
مرتضی آوینی به عنوان روز و هفته هنر انقلاب اسلامی انتخاب شده است تا الگویی شایسته برای هنرمندان متعهد باشد. خباز ادامه داد: نخستین هنرمند، ذات اقدس الهی است و هنرمند واقعی خداست، چون خداوند با خلقت انسان و جهان هنرمندی کرده است. استاندار سمنان با اشاره به این که شهید آوینی با فداکاری و گذشت و توجه به دیگران الگو شد، ادامه داد: پس از انجام فرائض شرعی هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به ...
پادشاهی که عاشق عکاسی بود+ عکس
غرب آن در اوج شکوفایی خود بود. در غرب آسیا و دنیای اسلام به علت وجود محدودیتهای دینی و مذهبی امکان اینکه این هنر تکامل یابد میسر نبود. و این کار گناه آلوده، نهایتاً در دستان برخی نقاشان درباری انجام می شد، که با توجه به نقاشی مسطح و یک وجهی از تمثال افراد، به شکلی کاملاً ابتدایی به نقش می آمد. از نقاشیهای به جای مانده از دوره های گذشته، شاید دوره صفویه به عنوان مثال در کاخ چهلستون متکامل ترین و ...
دیدگاه شهید آوینی درباره 'هنر برای هنر'
چگونه بگریزد؟ وجود انسان در نسبت میان دو منتها معنا می شود؛ بدنی حیوانی و روح الهی. این یک سو به سوی خاک می کشاند و آن یک به سوی افلاک. هنر مدرن ماهیتا هبوطی و نزولی است و با توجه تاریخی بشر به دنیا پدید آمده است. هنر حقیقی لزوما هنری وحدت گراست، وحدتی که عین توحید است. هنر اگر در تعلق به حق شود، معراجی است برای وصول به غایت کمالی وجود، و اگر فارغ از این تعلق و فقط در ...
بازپیرایی پیام مهدوی در رسانه ها
؛ لاجرم تحت مدیریت جهانی شدن واقع می شود و حتی در تبلیغ در جامعه خود با ناکامی های بسیاری روبه رو می گردد.[12] امروزه و با توجه به عطش فزاینده افکار عمومی نسبت به یک اندیشه نجات بخش و آینده ساز، ضرورت بسط اندیشه انتظار منجی موعود، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛[13] زیرا بشر معاصر در فضایی زندگی می کند که از یک سو به طور فطری، میل شدید به وجود ایده ای نجات بخش را در درون خود احساس می کند ...
باغ وحش های انسانی در اروپا و آمریکا +عکس
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، اصطلاح باغ وحش انسانی آن قدری که برای ما عجیب به نظر می رسد، برای اروپایی ها و آمریکایی ها در قرن های نوزدهم، بیستم و حتی بیست و یکم تعجب آور نبوده و نیست. این پدیده، زاییده ترکیبی از استعمارگری اروپایی ها و نژادپرستی غربی هاست. استعمارگران اروپایی که انسان های دیگر را کم تر از انسان می دانستند، رنگین پوستان و بومیان کشورهای مستعمره خود را هم راه با ...
رسالت دولت در عرصه فرهنگ و تعالی فرهنگ جامعه
هدایت کردن(3) متمرکز است. دیدگاه سه پارادایم مدیریت دولتی در قبال نقش دولت در عرصه های مختلف اجتماعی را می توان در جدول 1 مشاهده نمود. جدول 1: دیدگاه پارادایم های مدیریت دولتی در قبال نقش دولت در اجتماع. خدمات عمومی نوین مدیریت دولتی نوین مدیریت دولتی سنتی خدمت کردن (مذاکره بر سر منافع میان شهروندان و گروه های اجتماعی و خلق ارزشهای ...
تبیین فلسفه و مانیفست هنر انقلاب
... تعریفی از هنر انقلاب را به همراه ویژگی های آن برای مخاطبان توضیح بدهید؟ سیمزاری: هنر انقلاب از دو ترکیب هنر و انقلاب به وجود آمده که هر یک آنها را باید معنا کنیم که در تعریف هنر باید به قول علامه جعفری گفت، هنر متضمن زیبایی است و زیبایی نمود و نگارین خطی است که بر روی کمال انسان کشیده شده تا راه سعادت و کمال را به خوبی نشان دهد. هنرمندی که در فضای هنر غرب رشد پیدا کرده ...
نقش و جایگاه روحانیت و حوزه های علمیه در تقویت باورهای دینی
نوشته های مورخان، جهانگردان، سیاستمداران مغرب زمین از جمله اسناد و شواهد دیگری است بر مدعای فوق که به منظور پرهیز از اطاله کلام از ذکر آنها در اینجا خودداری نموده و مخاطبان را به مطالعه و مرور آثار و متون مذکور دعوت می کنیم. عینی ترین برون داد نقش و جایگاه روحانیت در رویکرد فرهنگی، دینی و اخلاقی مردم را می توان به روشنی در پیروزی و تثبیت و استمرار حرکت اسلامی و انقلابی ملت مسلمان کشورمان در ...
شب کوک، دورهمی، خندوانه و پیش بینی جالب مرتضی آوینی
... لفظ "آموزش" نیز در غرب به مفهوم خاصی، متفاوت با مدلول "تعلیم و تربیت" در نزد ما استعمال می شود و لهذا، برنامه های آموزشی تلویزیون را نیز نمی توان همسو با غایات مورد نظر نظام اسلامی دانست... 5-خیلی ها با وجود تجربه شفاف و بسیار آموزنده حدود 40 سال حیات پربرکت جمهوری اسلامی، هنوز فکر می کنند اگر ساختار همین باشد و انسان های پاکدست و انقلابی بر همین نهادهای فعلی جامعه نظیر بانک، رسانه ...
روزی که روحانی آمد
روحانی فرصتی برای دفاع داده شد. او در یک گفت وگوی تلویزیونی به سؤالات حسین رنجبران، مجری برنامه دیروز امروز فردا پاسخ داد. روحانی در این برنامه ابتدا با ارائه بیوگرافی کوتاهی از خود درباره سابقه مبارزات خود در رژیم گذشته و همراهی با نهضت امام خمینی (ره) پس از انقلاب سخن گفت، اما بخش اعظم سخنان حسن روحانی به دفاع از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان ریاست او اختصاص داشت: ما فعالیت های هسته ای ...
نظر شهید آوینی درباره هنر انقلاب و غرب چه بود؟
شده باشد و این، حقیقتی است متمایز از آن که هنر امروز، امری مذهبی را هم چون موضوع کار خود برگزیند. هنر امروز به طور یقین هنر دینی نیست و این حکم حتی در آن جا که هنر امروز به موضوعات دینی توجه کند نیز صادق است. هنر دینی،... هنری است که قالب و صورتی دینی نیز داشته باشد.... هنر دینی، نتیجه تاریخی تقرب انسان به حقیقت مطلق است و هنر امروز، نتیجه تاریخی روی گرداندن بشر از حق و فرو افتادنش از بهشت مثالی وجود خویش.... هنر دینی، با خود بنیادی و نهیلیسم پایان می پذیرد؛ حال آن که هنر امروز، درست از همین جا آغاز می شود . منبع: ...
اگر آوینی امروز بود ...
شهید آوینی، غرب را تمام شده می دانست و معتقد بود که با ظهور امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، دوران جدیدی آغاز شده است. به همین دلیل هم شهید آوینی از حضرت امام با عنوان مبشر صبح یاد می کرد. به اعتقاد او، دوران ما، دوران آغاز بازگشت اسلام به جامعه انسانی است. این مسیر از نظر آوینی قطعی بود و به همین دلیل هم تمام لحظات سال های آخر عمر خود را وقف این راه کرد. شما وقتی کتاب ها و نوشته های شهید ...
فرهنگ در رسانه
تایید خانواده وی نیست. سید مرتضی آوینی 20 مهر 1326 در شهر ری به دنیا آمد. وی خدمت سربازی خود را نیز در نیروی هوایی به پایان رساند و در سال 1344 وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. آوینی در معماری و ادبیات به دنبال معنای واقعی هنر بود و ضمن آنکه دانشجوی هنر بود به فلسفه و ادبیات نیز علاقه فراوانی داشت. پس از انقلاب اسلامی، مرتضی آوینی به آرمان های امام (ره) و انقلاب به شدت گره خورد و راه حقیقی ...
به مناسبت سالگرد شهادت پیش آهنگِ غریبِ هنر انقلاب تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای ...
شاعریونانی: ملت های دارای فرهنگ و تمدن غنی تسلیم زیاده خواهی نمی شوند
قرار می دهد که تئوری های امروز غربی مبنی بر حقوق بشر در مقابل آن کم ارزش و سطحی هستند. این شاعر یونانی اضافه کرد: غرب در حالی شعار حقوق بشر و دمکراسی را سر می دهد که خود با حمله به دیگر کشورها بخصوص با به راه انداختن جنگ های نیابتی در کشورهای سوریه، عراق، افغانستان و دیگر کشورها، بزرگترین ناقض حقوق بشراست؛ بنابراین می توان به راحتی نتیجه گرفت ملتی می تواند فلسفه و ایده های خود را عملی کند که ...
کسوف حکمت و هنر معنوی
آنکه هنر امروز، امری دینی را همچون موضوع خود برگزیند. هنر دینی به باور تیتوس بورکهارت هنری است که قالب و صورتی دینی نیز داشته باشد. هنر دینی نتیجه تاریخی تقرب انسان به حقیقت مطلق است و هنر امروز نتیجه روی گرداندن بشر از حق و فرو افتادنش از بهشت مثالی خویش. هنر امروز به طور یقین هنری دینی نیست و این حکم، حتی در آنجا که هنر امروز به موضوعات دینی توجه کند نیز صادق است. این تلقی که قالب های هنری را ظروفی ...
آوینی قلب ها را فتح کرد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از لادستان، یاد و خاطره ی شهید آوینی تداعی کننده ی هنر انقلاب است. هنری که از فتح روایت می کند؛ نه فتح سرزمین ها که مستکبرین با تمام مظلوم کشی ها به دنبال آنند بلکه روایتش از فتح قلوب بود همان فتح اذا جاء نصرالله والفتح پیامبر گرامی اسلام. شهید آوینی به شکلی قلب ها را به خود جذب کرده بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجموعه ی روایت فتح ...
برادر شهید مدافع حرم :امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ...
آوینی افرادی مثل مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند /متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است به گزارش میدان 72 از آ ناج کارگاه بررسی اندیشه های شهید سید مرتضی آوینی عصر دیروز در پاتوق کتاب تبریز برگزار شد. مهدی نعلبندی در این نشست با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شخصیت این شهید، انسان محوری بودن وی می باشد، اظهار کرد: این انسان محوری بودن به معنای اومانیسم نیست که خودش در آثار خود، آن را نقد می کند بلکه آوینی توجه به انسان را در منظومه فکری خود ارائه می دهد. وی ادامه داد: شهید آوینی در تمامی اظهاراتش به انسان توجه کرده و هنر را هم در همان چهارچوب تعریفی خود ارائه کرده است؛ آوینی از هنر چند محور را تعریف می کند، اول اینکه هنر معرفت است و کاری که هنرمند انجام می دهد همان عمل عارف انجام است. هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند قالب را گرفته و هنر را در داخل آن بریزند این کارشناس امور رسانه و فرهنگی با اشاره به تبلور مقوله شیدایی و عشق در هنر آوینی، ابراز کرد: آوینی به کشف و شهود در هنر معتقد بود. وی از تاریخ ویل دورانت انتقاد می کرد و میگفت که این تاریخ بشری است و تاریخ باید بر مبنای تاریخ انبیا دوباره نگاشته شود. وی یادآور شد: آوینی انقلاب اسلامی را بعثت دگرباره انسان می نامد و هنر و تاریخ را هم بر همین اساس تعریف می کند؛ آوینی می گوید قالب محتوا را بر می گزیند و تکنیک را جزوی از محتوا قلمداد می کند. این شهید معتقد بود هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند، قالب را گرفته و محتوای خود را داخل آن بریزند. آوینی چه تعریفی از هنر داشت؟ نعلبندی با اعلام اینکه آوینی یکی از منتقدین شعار هنر برای هنر می باشد، عنوان کرد: روح و تفکر انسان به چیزی مقید است و این از هنر برای هنر سرچشمه نمی گیرد، نگاه شهید آوینی به هنر در زمان خود و صرفا خودش خلاصه نمی شود و زمان های قبل از وی نیز چنین افرادی مثل مرحوم فردید چنین سبکی داشتند. وی توضیح داد: آوینی اثر هنری را تنزل یافته و تمثل شده اندیشه هنرمند می داند. او معتقد بود که تعریفی که غرب از انسان دارد، انسان قهر کرده از دین و آسمان است. او زبان هنر را زبان قرب و شهود معرفی کرده است. از انکار سینمای ملی تا سبیل نیچه ای این فعال حوزه فرهنگی، شهید آوینی را منکر هنرهای زیبا دانست و افزود: او چنین هنرهایی را به دوران پس از مشروطیت منتسب کرده است. آوینی که معتقد به عرفانی بودن هنر است، سینمای ملی را انکار می کند و یا می فرماید که باید دانست که سینما از بابت ماهیت نزدیکی بیشتری با کفر و شر دارد تا اسلام و یا می گوید که غرب تنها واقعیت از جهان امروز است. وی بیان داشت: آوینی یک عقبه دارد و نباید وی را منقطع برداشت کنیم، وی که سبیل نیچه ای بود، سیگار را ترک می کند و یک زمانی می شود که کل آثارش را آتش می زند. آوینی را نباید محدود کرد نعلبندی با بیان اینکه شهید آوینی در مرحله شناخت ذات غرب، جهان امروز، هنر و انسان قرآنی قابل تجویز می باشد، اعلام کرد: برخی از ماها متاسفانه شهید آوینی را هنرمند متفکر سیاسی، جناحی و حتی حکومتی می شناسیم ولی نباید آوینی را محدود کرد. وی ادامه داد: برای مثال حضرت آقا در سال 78 دیدگاه آزادی شهید آوینی را رد کرده است. لذا باید مواجهه ما با آوینی به مانند یک اندیشمند باشد. یک متفکر در خیلی جاها می تواند قابل نقد باشد. شباهت تعریف های شهید آوینی به شهریار این فعال حوزه رسانه با انتقاد از تقلیل آوینی، اظهار کرد: من در هیچ یک از آثار آوینی رد پایی از ناسیونالیستی ندیده ام، ولی برخی ها با تقلیل آوینی به ایران گرایی رسیده اند. برای آوینی امت مفهوم زیادتری نسبت به کلمه ملت دارد. وی اذعان داشت: تعریفی که شهید آوینی نسبت به انقلاب اسلامی و غرب ارائه کرده است، شبیه تعریف مرحوم شهریار از قومیت می باشد چراکه هر دو ناظر بر امت بودند. آوینی در پی این بود که زبان سلوک عرفانی را تعریف کند. نعلبندی با اشاره به مخالفت آوینی با اندیشه سوق کل هنر به سمت موسیقی، تشریح کرد: او بر این باور بود که هنر به سمت فرمالیسم محض و انتزاع نمی رود چراکه این همان مفهوم انسان قهر کرده با آسمان است. دغدغه انقلاب زدایی احمدرضا بیضایی نیز در این نشست با بیان اینکه محوریت صحبت بنده براساس کتاب آغازی بر یک پایان است، خاطرنشان کرد: بیضایی در این کتاب به مبانی نظری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اشاره کرده است. ابداع کننده تعبیر انقلاب زدایی، مقام معظم رهبری می باشد، ایشان در سخنرانی آخر سال 94 به انقلاب زدایی در حوزه های علمیه اشاره داشتند و مباحث شهید آوینی با تعابیر رهبری در مورد انقلاب زدایی تطبیق دارد. وی افزود: مرعوبیت در برابر غرب و غرب زدگی که بر اساس سوراخ هایی است که شیطان مثل مار می تواند وارد شود؛ به ویژه فرهنگ که تمام مقوله های اجتماعی سیاسی به آن وابسته است. افردی همچون سریع القلم که به استقلال اعتقادی ندارند وارد دستگاه اجرایی شدند برادر شهید مدافع حرم عنوان کرد: از نظر شهید آوینی انقلاب اسلامی نظیر ندارد و از منظر استقلال، نخستین انقلابی است که با شعار نه شرقی نه غربی به وجود می آید. تمامی انقلاب هایی که در دو سه دهه اخیر بر پایه نظام سازی انجام شده، به دامن شرق یا غرب لغزیده و از بین رفته اند. وی ادامه داد: از منظر شهید آوینی، بعد از فروپاشی شوروی رفع تباین ایدئولوژی شرق و غرب رخ داد؛ متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است؛ او می نویسد که اگر ما می خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم باید بدانیم که مفهوم استقلال پوچ و بی معنیست و باید از این استقلال صرف نظر کنیم. امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ایران بایک دکمه می زنند این فعال فرهنگی توسعه اقتصادی را از بزنگاه های انقلاب اسلامی دانست و گفت: بحث توسعه اقتصادی از بابت فرهنگ توسعه متفاوت با جریان روشنفکری است؛ در انقلاب اسلامی امام یک بار هم نفرمودند که من آمده ام شما را به توسعه اقتصادی برسانم، این مسئله یکی از بدیهیات است که از وظایف مسئولین می باشد. وی توضیح داد: کسانی در اوایل انقلاب معتقد بر نظام تکنوکراتی بودند و می گفتند امام انقلاب کرد و به قم رفت تا نظام را به افراد تکنوکراتی بسپارد؛ قران کریم گریختن به دامن غرب را با کلمه مرض تعبیر نموده است. تا شر آن ها به ما نرسد. امام گفت که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما اکنون برخی ها معتقدند که آمریکا با یک بمب توان انهدام تاسیسات کشور را دارد. غرب برای نفوذ متوسل به زور نمی شود این فعال فرهنگی در پایان بیان داشت: آوینی می گفت که در دهکده جهانی باید یک منطقه آزاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سلطه استکبار وجود داشته باشد. کوره دهی نیست که فرهنگ غرب به آنجا نرسیده باشد، غرب برای نفوذ فرهنگی متوسل به زور نمی شود . فقط بر اساس نفسانیت انسانها انجام می دهیم. تعبیر آوینی از روشنفکری در ادامه حسن مولادوست با اعلام اینکه ما در موقعیت نقل آوینی هستیم نه در بیان نقد وی، اظهار داشت: برخی از دوستان که روحیه خودآوینی بینی دارند، هنوز در بیان آوینی متوجه نیست؛ این شهید در مورد روشنفکری سیاسی، اقتصادی و دینی حرف زده است. آوینی با ارجاع به کتاب مبانی اقتصادی شهید مطهری، مفهوم امروزی بانک را قبول ندارد؛ مباحث روشفکری سیاسی با روشنفکری هنری و ادبی همپوشانی هایی دارد. وی اضافه کرد: در مورد مثلث آوینی، شریغتی و جلال آل احمد باید بیشتر صحبت گردد. چکشی که جلال در خدمت و خیانت به روشنفکران می زند و یا شریعتی در بحث طرفداری صریح و روشن خود از امام و یا وقتی می گوید امضای تمامی قراردادهایی که در تاریخ وجود دارد باید از روشفکران بگیریم، هرگز سراغی از امضای آخوند نجفی را نخواهیم دید؛ همان بیان بعد از انقلاب، توسط آوینی که با دیدن امام زنده می شود، به صورت به روز از وی می شنویم. این آوینی شناس اذعان داشت: نقد این سه نفر در مورد جریان روشنفکری خیلی سنگین تر بود چون خودشان از درون آنها را نقد می کردند. آوینی در علت آن می گوید چرا که من از راه طی شده سخن می گویم، هزاران نقد و کلید واژه حوزوی در مورد روشنفکری وجود دارد، ولی هیچکدام رگ روشنفکری را تکان نمی دهد. وی خاطرنشان کرد: آوینی در تعریف خود می گفت که سبیل نیچه ای می گذاشتم و در گالری ها و محافل شرکت می کردم به طوری که از حرفایشان سر در نمی آوردم. آوینی با خروج از روشنفکری توبه کرده بود این استاد دانشگاه با بیان اینکه آوینی از درون روشنفکری بیرون آمده و توبه کرده بود، ابراز داشت: او بر اساس خودنوشتی که دارد، می گفت که من حدیث نفس می گفتم. آوینی در نصیحت به ساختن فیلم و نوشتن کتاب همیشه می گفت که از حدیث نفس دوری کن. وی در پایان یادآور شد: آوینی برای برخی از افراد از واژه شبه روشنفکر استفاده می کند چرا که روشنفکران غربی را با شرف تر از کسانی می داند که خودشان را در ظاهر روشنفکر ایرانی نشان می دهند و درونشان پوج و غیر اصیل است؛ آوینی این طور افراد را به درخت نخل تشبیه می کند که گویی درخت را از آبادان برداشته و در تبریز بکاری، آن وقت این درخت فقط تزئینی می شود. نمی خواهیم از آوینی قدیس بسازیم در ادامه روح الله رشیدی عنوان کرد: آوینی را ما زنده می دانیم پس قابل نقد می باشد. ما نمی خواهیم که از آوینی یک قدیس بسازیم و در موزه قرار دهیم. ما آوینی ویترینی نمی خواهیم پزش را بدهیم. خیلی ها کتابش را می خرند و نمی خوانند اما پزش را می دهند. وی افزود: کسانی را می شناسیم که حمال اطلاعات در مورد آوینی هستند ولی کلمه ای از این فرد جاری نمی شود. ما آوینی را انسان زنده و درگیر امروز می شناسیم. ما با آوینی تقویمی مشکل دبیر داریم و اگر معتقدیم که معتبر است، پس باید آوینی را در طول زندگی به همراه داشته باشیم. شهید آوینی در چندین جبهه جنگید مسئول دفتر جبهه مطالعات فرهنگی اسلامی استان با اشاره به کتاب توسعه و مبانی تمدنی غرب از آوینی، خاطرنشان کرد: به گفته خود آوینی، ادبیات استفاده شده در مجموعه مقالات این کتاب، با زبان ساده و ژورنالیستی نگاشته شده است. وی متذکر شد: آوینی در چندین جبهه هم زمان می جنگید، از یک طرف در جبهه بود، از طرفی به کارهای مستند و تلویزیون مشغول بود. این طور فردی پز فرهیختگی نمی دهد و یا مقاله ای تشریفاتی نمی نویسد. آوینی با غربی ها درگیر شد رشیدی توضیح داد: مقالات آوینی واکنشی علیه جریانی نامحسوس در نظام بود که تصمیم ساز بودند و کسی نمی دید جز آوینی؛ او با کسانی درگیر شده که پرستنده ی توسعه به معنای غربی هستند و پنبه شان را می زند. آوینی با اصطلاحاتی همچون افراد قرن حاضر، شروع به وهم آمیز و خیالی نمودن برخی افکار غربی کرده است. وی ادامه داد: برخی افراد در قانون گذاری کشور و به عنوان مشاوره چندین ساله برنامه بودجه در مصاحبه هایی می گفتند که می شود از دین در امور فردی و حتی اجتماعی بهره برد و برنامه ای ارائه داد و لی فکر نمی کنم که رشته جدیدی از دین به نام اقتصاد اسلامی بیرون کشید و هر چقدر از زمان گذشته به حرف های خود مطمئن تر شده است، چنین افرادی در سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه پنج ساله می نویسند. آوینی امثال مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده بود مسئول دفتر جبهه مطالعات آذربایجان شرقی در پایان اذعان داشت: افرادی مثل مرعشی که در نظام اجرایی کشور حضور دارند می گویند ما معتقد نیستیم که اسلام بعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، همانطور که نظام پزشکی ندارد. اسلام دین هدایت است، همانطور که نظام مهندسی نداشته، نظام اقتصادی هم ندارد. مگر امام صادق متخصص پول و بانک بود که نظام اقتصادی معرفی کند. آوینی چنین افرادی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند. کد مطلب : سایر اخبار ...
دو شماره جدید فصلنامه - نقد کتاب کلام، فلسفه، عرفان - منتشر شد
، درباره غرب پرسش از وجود ، فرهنگ و اندیشه فیلسوف زمانه معرفی و نقد کتاب ادیان و مذاهب در ایران باستان اشاره کرد. در بخشی از نقد کتاب ادیان و مذاهب در ایران باستان می خوانیم: سابقه دین به قدمت و دیرینگی وجود انسان در عرصه گیتی است. از زمانی که بشر گام در هستی وجود نهاده، دین نیز با او هم قدم و همراه بوده است. از این رو دیرینه شناسان، انسان شناسان و دین پژوهان بشر را موجودی دین مدار می دانند ...
حوزه هنری پیشگام تغییر موازنه های فرهنگی باشد
لزوم نگاه ویژه به حوزه هنری در بودجه سال 95 ادامه داد: یک هنرمند متعهد در مقاطع حساس انقلاب اسلامی باید بتواند با استفاده از ابزر هنر در مقابل هجمه فرهنگی غرب ایستادگی کند، نظام آفرینش، هنرمندانه و بر اساس حکمت و غایتمندی آفریده شده و این وظیفه هنرمند انقلابی است که بتواند این اعجاب را کشف و در آثار خود به نمایش بگذارد. آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به ویژگی های فطری بشر گفت: اخلاق ...
تاکید رهبری نشان از غربت جبهه فرهنگی انقلاب دارد، نه موافقت با فعالیت یک جریان هنری/ بازخوانی تلاش ...
به گزارش سینماپرس در مقدمه مقاله ای به قلم شهاب اسفندیاری که در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده آمده است، سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین - که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است - امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فر ...
آوینی را بخوانیم تا هنر انقلاب را بیابیم
این تفکر تازه را به این جهان شهر عرضه کنیم و یک انقلاب جهانی به راه بیندازیم. آفات غرض ورزی پیرامون مقاله ای در نشریه هنرهای زیبا با عنوان آفات هنر دینی نگاشته شده است. او مدعی است رابطه انسان گذشته با آثار هنری خویش با رابطه بشر امروز با هنرش بسیار متفاوت است و ضمن شرح این تفاوت ها اشاره دارد که هنر دینی در این روزگار حتی در میان ما مصداقی ندارد و اگر سخن از هنر دینی به میان می آید، از ...
مسیر هنر را به سوی ارزش ها ببریم/ نجات از بن بست ها با هنر انقلاب
تشییع پیکر این هنرمند به حوزه هنری آمدند. وی مهمترین وجه افکار و آثار شهید آوینی را توجه به موضوع شهادت و مرگ در راه خدا ذکر کرد و افزود: اگر مهمترین عنصر هنر انقلاب را شهادت بدانیم بالاترین نقطه را در زندگی بشر نقطه شهادت در نظر گرفته ایم چرا که زندگی بشر در زنجیره ای قرار دارد که از ارزش ها شروع می شود و بعد به هویت، سبک زندگی و آرمان ها می رسد ولی اکنون بیشتر محدوده فعالیت هنر معطوف ...
شهید آوینی، نماد هنر متعهد و تلفیق تعهد و تخصص بود
...> وی تصریح کرد:هنری که آمیخته با تعهد باشد، همواره در مسیر خدمت به مردم است و نمونه آن، هنرمندانی که مظلومیت ملت بزرگ ایران را در سالهای انقلاب و دفاع مقدس در قالب فیلم و عکس و هر آنچه دراختیار داشتند به جهان اعلام کردند. به گفته وی، شهید آوینی، هنر واقعی را با الهام گرفتن از معارف اسلامی، آن چنان توصیف می کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل است و این روحیه مقابله با تهاجم فرهنگی ...
ترویج هنر انقلابی؛ رویکرد اصلی حوزه هنری
ماکت این کتاب رونمایی می شود. من سعی کردم بدون جانبداری و بر اساس نیاز مخاطب و با توجه به زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی، تحولات تاریخی هنر انقلاب را از ابتدای نهضت امام (ره) یعنی حدود سال 1340 تا سال 1391 بررسی کنم. این کتاب گذری کوتاه بر مشروطه نیز دارد و به لحاظ نشانه شناسی و ساختار فرهنگی، نقبی به مقوله سینما، مجسمه سازی، نقاشی از لحاظ تاریخ پیدایش هنر انقلاب می زند. همچنین حوزه های بینامتنی هنر ...
معجزه باران در شهرک دریا!
؟ این گروه تنها یک هدف دارد: خدمت به معلولان و خانواده هایشان! تمام ایده هایی که تا به امروز در سرای محله و جشنواره تسنیم مطرح شده، از نیاز ها سرچشمه گرفته است. مثلا قرائت خانه سیاری که 2 سال پشت سر هم رتبه نخست جشنواره را کسب کرد، ناشی از کمبود کتابخانه در منطقه و محله بود. معجزه باران هم که داستان خودش را دارد. معلولان منطقه کل روز را در خانه می ماندند، بدون اینکه هیچ تفریح و سرگرمی ...