سایر منابع:
سایر خبرها
حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای دختران مسلمان می باشد
به گزارش خبرنگارخبرگزاری تابناک آذربایجان غربی از خوی؛ حجت الاسلام شکوری امام جمعه خوی درخطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته،با اشاره به اول ذی القعده آغاز هفته حج گفت: حضرت فاطمه(س) در خطبه معروف به فدکیه خود می فرماید خدا حج را برای استحکام بخشیدن به دین قرار داد لکن بسی جای تأسف است که الان مشاهده می کنیم که آل سعود از حرمین شریفین و مناسک حج برای تضعیف اسلام و کمک به ستمگران بهره گیری می ...
رضاشاه چگونه بدون جنگ چوب حراج به خاک ایران زد
در قرارداد 1975 تغییر می کند و خود محمدرضا می گوید که این عهدنامه در شرایط استعماری به ایران تحمیل شده و بنابراین این عهدنامه قابلیت ماندگاری ندارد. یعنی به نوعی به سرسپردگی پدرش آنجا اشاره می کند. در مورد عراق باید گفت که اصولا بعد از فروپاشی عثمانی با توجه به اینکه مذهب اکثریت مردم عراق شیعه بود، فکر و شوق الحاق به ایران در عراق زیاد بود. یکی از مجتهدین معروف عراق به نام حاج حسین ...
دیدار امام جمعه محمودآباد با خانواده مرحوم علامه دشتی اولین امام جمعه محمودآبادی کشور
به گزارش بلاغ به نقل از آوای شمال ، حجت الاسلام سید داود موسوی امام جمعه محمودآباد و برخی از مسئولان شهرستان امروز در هفته اقامه اولین نماز جمعه در کشور با خانواده مرحوم علامه دشتی دیدار کردند. مرحوم علامه دشتی(رضوان الله) مفسر شهیر نهج البلاغه اولین امام جمعه محمودآبادی بودند که در یکی از شهرهای اصفهان در سنگر سیاسی عبادی نماز جمعه مشغول فعالیت بودند. امام جمعه محمودآباد در ...
عرصه دفاع مقدس عرصه رقابت سیاسی نبود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسینی جو در جلسه هماهنگی سومین همایش فرماندهان و پیشکسوتان 8 سال دوران مقدس استان مازندران که در واحد تنکابن برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره 8 سال دفاع مقدس گفت: از دکتر صمدی و همکاران وی به خاطر میزبانی از دو شهید خوشنام که در محیط علمی آرمیده اند تشکر می کنم. معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن افزود: با توجه به سالروز تاریخی عملیات مرصاد ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
کرار دست او بستند شبیه فاطمه در شعله گفت یارب را دوباره وقت نماز و هجوم نامردان دوباره بی ادبی سیدی مؤدب را چرا کسی نگران امام پیرش نیست کجاست دادرسی ، غربت لبالب را میان آن همه شاگرد یک نفر نشنید صدای بغض گلوی رئیس مذهب را امام مفترض الطاعه را پیاده کشاند برای خویش مهیا نمود مرکب را به روی ...
جریان اشراقی شدن سهروردی چه بود
شیرازی در شرح حکمة الاشراق ، حکمة اشراق یعنی حکمتی که بر اشراق و کشف مبتنی باشد و یا حکمت مردم مشرق زمین، یعنی مردم ایران و معنای دوم باز به همان معنای نخستین بر می گردد، چون حکمت ایرانیان ذوقی و کشفی بود. ظاهرا اشراق سهروردی به دو قسم اخیر اشاره دارد که ابن سینا در رساله های حی بن یقظان، رسالة الطیر و سلامان و آبسال به عنوان حکمت اشراقی از آن یاد کرده است و سهروردی با توجه به مکتب ...
زن مظهر خلاقیت الله
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ندای اصفهان ، بانو علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه و شاگرد بانو مجتهده امین است، که در 10تیرماه 1395 در سن 99 سالگی به علت کهولت سن در اصفهان درگذشت. مقام معظم رهبری در پیامی به همایش زن نمونه و موفق از دیدگاه اسلام (فروردین 1390) که در تجلیل از چهره ماندگار زینت السادات علویه همایونی برگزار شد از وی یاد و تجلیل کردند. متن زیر برگرفته ...
حرکت کاروان پیاده صادقیون رفسنجان در روز شهادت امام صادق(ع)
) حضور دارند. مسیرهای کاروان در گذشته هم همین گونه بوده است؟ تقی نژاد: از سال 1387 تاکنون از یک مسیر حرکت بود، اما الحمدالله امسال از چهار مسیر حرکت کاروان انجام می شود. در این امر مهم و ارزشمند چه ارگان ها و یا نهادهایی شما را یاری کردند؟ تقی نژاد: برای آغاز حرکت از دانشگاه امام صادق(ع) حضور داشتند و در زمینه اطلاع رسانی ستاد نماز جمعه، صدا و سیمای مرکز ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
...، در فریدونکنارمغازه جوشکاری نبود و حسین به شهرش بازگشت و به جوشکاری پرداخت، حالا حسین، اولین جوشکار شهر بود و چون همیشه با انصاف، دردشناس و اهل مدارا. * عشق مداحی در کنار جوشکاری حسین علاوه بر کار در مغازه جوشکاری عاشق مداحی و خواندن ادعیه بود، هر روز وقت اذان مغرب بعد از بستن مغازه به مسجد می رفت و نماز جماعت می خواند و از اوضاع و احوال سیاسی کشور مطلع می شد. ...
"گسترش شیعه و نهضت علمی" در دوران بنی امیه و بنی عباس
مادی مانند "ابن ابی العوجاء" و "ابو شاکر دیصانی " و حتی "ابن مقفع " معروف است . به وجود آمدن چنین نهضت علمی در محیط آشفته و تاریک آن عصر ، کار هر کسی نبود ، فقط کسی شایسته این مقام بزرگ بود که مأموریت الهی داشته باشد و از جانب خداوند پشتیبانی شود ، تا بتواند به نیروی الهام و پاکی نفس و تقوا وجود خود را به مبدأ غیب ارتباط دهد ، حقایق علمی را از دریای بیکران علم الهی به دست آورد ، و در دسترس ...
جریان های تکفیری هیچ گاه در افغانستان جایگاهی نداشته اند /رزمندگان افغانستان مقابله با تروریسم بین ...
همراه با تشیع پیکر مطهر یک شهید گمنام برگزار شد. آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در این مراسم اظهار داشت: همه انسان ها می کوشند در نماز، زکات، حج و جهاد در تمام زندگی مقام قرب الهی را به دست بیاورند و به خداوند نزدیک شوند اما شهدا به راحتی به مقام قرب الهی رسیدند. شهدا کسانی هستند که از نعمت عنده ربهم یرزقون برخوردارند. عالم برجسته افغانستانی با اشاره به ترکیب پنجمین یادواره ...
اشک هایی که مدافعان وطن را تا بهشت بدرقه کرد/ وقتی پسر آمد و مادر نبود
مزین شده بود، ایستگاه های صلواتی برپا کرده بودند و به یاد جبهه از همان شربت های قبل شهادت تعارف می کردند، سرتاسر خیابان پر بود از مردمی که با چشمانی اشک بار منتظر رسیدن کاروان حمل شهدا بودند. مداحی پخش می شد و مجری برنامه از همزمانی تشییع این شهدا با سالگرد شهدای غواص می گفت، سال گذشته بود حوالی همین روزها که پیکر 175 شهید غواص دست بسته در جای جای این کشور پهناور تشییع شد؛ سهم اصفهان ...
نماز جمعه عامل تحکیم مبانی انقلاب اسلامی است
امام جمعه مهدی شهر: به گزارش قومس، حجت الاسلام والمسلمین محمد بارانی صبح امروز در جمع شماری از ائمه جمعه استان سمنان در سالن اجتماعات هلال احمر گرمسار، با اشاره به هفته گرامیداشت نماز جمعه اظهار داشت: در روایت داریم که اگر کسی روز جمعه را به سلامت بگذراند، تمام ایام هفته را در سلامت خواهد بود؛ یعنی یک هفته در سلامت خواهد بود. امام جمعه مهدی شهر افزود: حوزه سلامت ...
برخی می خواهند ایران را به اسپانیایی دیگر تبدیل کنند/ تا کجا باید تأسیسات هسته ای را تعطیل کنیم
و باید کار را از یک جایی آغاز کرد همه افراد باید دغدغه داشته و مهم ترین دغدغه در نماز جمعه تبیین اسلام ناب است. معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: روحیه انقلابی یعنی باید در برابر تندروی های برخی از افراد شرح صدر داشته زیرا شما در زیر ذره بین هستید و گاهی خوبی های شما را نادیده گرفته و تنها یک نقطه ضعف شما را بزرگ می کنند. وی گفت: کشور ایران کشوری فقیر نیست و ...
دفاع واقع بینانه و نقد منصفانه حق خبرنگاران است
ارزشمند انقلاب اسلامی اقامه نماز جمعه در کشور است که بعد از پیروزی انقلاب نماز جمعه در تاریخ 5 مرداد سال 1358 با حکم امام خمینی (ره) برای آیت الله طالقانی برپا شد و از آن تاریخ نماز جمعه در کشور ما رسمیت پیدا کرد. حسینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیان داشت: نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است و به عنوان بزرگ ترین قرارگاه فرهنگی در کشور به شمار میرود. ...
رمز پیروزی انقلاب اسلامی تداوم راه شهداست
) دست یافت. مسئول قرارگاه خاتم الاوصیاء استان مازندران با اشاره به اینکه مردم باید فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه را زنده نگه دارند، افزود: با توجه به اینکه ملاک دوست داشتن خداوند در شهدا صداقت بود و شهدا در این راه صادق بودند، آنها در وصایای خود ما را به ولایت مداری و حفظ انقلاب اسلامی سفارش کرده اند، براستی ما تا چه اندازه به وصیت نامه آنها عمل کرده ایم. مسئول قرارگاه خاتم ...
فاطمیون برای صیانت از جمهوری اسلامی خون می دهد/قلم های مسموم، سخنان ناشایست به مهاجران افغان نسبت می دهند
. سخنران ویژه یادواره شهدا ادامه داد: اگر به تاریخ اسلام بنگرید، می بینید اگر تجمع انصار و مهاجر در کنار هم و تحت فرمان و زعامت رهبری آن زمان نبود اسلام به شکوفایی و بالندگی دست نمی یافت؛ جمع امشب یادآور همان روش و فتوحاتی است که در پی وحدت انصار و مهاجر پدید آمد و امروز هم اگر به هویت انصار و مهاجر تحت زعامت ولی امر مسلمین امام خامنه ای شکل گرفته است به تجربه تاریخ و خون مقدس شهدا به ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
...> – اگر ملاک دانش، سنّ آدمی بود، نه تو سهمی در آن داشتی و نه من؛ بلکه علم به فراگیری است. – (آنچه از قرآن می دانی) بازگوی. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، آنانکه وقتی قدرت در اختیارشان بگذاریم، نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را زنده می کنند و پایان امور به دست خداوند است. این آیه در مورد ما نازل شده است. – پس امر به معروف و نهی از منکر کن. ...
مختصری در باب زندگی حضرت صادق علیه السلام
مقاومت کند و آرای سست آنها را محکوم سازد . گفتگوهای علمی و مناظ رات آن حضرت با افراد دهری و مادی مانند "ابن ابی العوجاء" و "ابو شاکر دیصانی " و حتی "ابن مقفع " معروف است . به وجود آمدن چنین نهضت علمی در محیط آشفته و تاریک آن عصر ، کار هر کسی نبود ، فقط کسی شایسته این مقام بزرگ بود که مأموریت الهی داشته باشد و از جانب خداوند پشتیبانی شود ، تا بتواند به نیروی الهام و پاکی نفس و تقوا وجود خود ...
وداع مردم نصف جهان با شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، در آستانه سالروز شهادت امام صادق(ع)، پیکر مطهر پنج شهید گمنام و سه شهید که هویت آن ها مشخص شده عصر روز گذشته بر روی دستان مردم ولایت مدار وشهید پرور اصفهان تشییع شد. مراسم تشییع این شهدا که در آن قشرهای مختلف مردم و مسئولان استان اصفهان حضور داشتند، از فلکه فیض تا گلستان شهدای اصفهان برگزار شد. آیت الله طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان نیز ...
آیت الله مشکینی از نگاه نائب رئیس جامعه مدرسین
که سلسله جلیله روحانیت و علمای اسلام باید در خط مقدم حمایت از نظام و رهبری باشند و انصافاً هم خودشان تا آخر عمر هم بر این روال بوده و این گونه زندگی کردند. وی در ادامه با بیان این که مرحوم آیت الله مشکینی از نظر زهد و تقوا و نیز ساده زیستی واقعاً مصداق کامل انسان مومن ِ زاهد در دنیا بودند، افزود: کسانی که با ایشان مرتبط بودند تایید می کنند که آن عالم فقید به قدری زندگی ساده ای داشتند که ...
از ادعای هم نشین بهائیان تا عدم تلاش برای انعقاد پیمان های پولی در کشور
افشاری ها بیرون بیایند!/ فردی که کمونیست و لیبرال است در دفتر تحکیم جایی ندارد روزنامه شرق در آستانه نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت، تیتری را در صفحه اول روزنامه خود با عنوان عبور از تحکیم نوشت و در آن به اسنادی اشاره کرد. بیاتیان از اعضای ادوار این دفتر ضمن اشتباه دانستن برخی از استنادات این مقاله گفت: البته نمی توانیم بگذاریم اصلاح طلبی که تحت عنوان اصلاح طلبی ضد ولایت فقیه ...
شهدا الگویی برای جویندگان حق وحقیقت هستند
به گزارش ایثار یادواره شهدای 54 شهید آلومینیوم سازی اراک عصر چهارشنبه 7 مرداد ماه 95 باحضور استاندار مرکزی و مشاورین ، مدیر عامل کارخانه آلومینیوم ایران و معاونین ، و خانواده های شهدا و ایثارگران در سالن پیامبر اعظم استانداری این شهرستان برگزار شد. حجت الاسلام حسن هنرمند در این مراسم با اشاره به اینکه شهدا برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی جان عزیز خویش را تقدیم اسلام و انقلاب کردند گفت ...
معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح: منافع آمریکا زیر چکمه های سربازان و نیروی دریایی ایران است
به معروف و نهی از منکر هستند گفت: رتبه مقام، جایگاه و شان شهدا را خداوند متعال بارها در قرآن معرفی کرده است. سردار شادمانی با بیان اینکه شهادت سعادتی همیشگی و چراغ هدایت ملت هاست افزود: کسی که مقام و درجه شهید را کسب کرده افتخارش جاودانه است. وی با اشاره به اینکه شهید مصداق آزادی روح از قفس است، یادآور شد: روح شهید از زندان مادی و دنیایی جدا می شود و به اوج اعلی پر می کشد تا ...
سفر به وادی نور و سرزمین مجاهدت های خاموش
در این نهاد حضور یافتند هر چند که عدم حضور برخی از مسئولان رده اول این شهرستان همچون نماینده، فرماندار و امام جمعه بسیار مشهود بود. زائران بعد از عبور از زیر قرآن آماده سفر چهار روزه شدند، از شهرها و استان های مختلف گذر کردند تا به مقصد اصلی یعنی ستاد اسکان راهیان نور کرمانشاه رسیدند. مسافران سرزمین نور در اولین برنامه فرهنگی یعنی نماز جماعت شرکت کردند و از برنامه های ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: احمد راسم النفیس (1) چکیده شناخت پیشینه تاریخی تکفیر برای تحلیل صحیح مسائل پیش آمده در جهان اسلام ضروری است. با دقت در تاریخ اسلام و پیشینه تکفیر، مشخص می شود که تکفیر به دو شاخه مهم تقسیم می شود: اول: تکفیر سلطه گرا و حکومت محور، که توسط حاکمان برای تحکیم پایه های حکومت خود و برای سرکوب ...
همسران 'جانبازان بصیر' زینب گونه در کنار همسرانشان ایستاده اند
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام شفیع پور صدری عصر پنجشنبه در مراسم تجلیل از همسران جانبازان بصیر شهرستان ری با اشاره به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همسران جانبازان به معنی واقعی کلمه ایثارگرند گفت: همسران جانبازان بصیر(روشن دل) در ثواب و اجر اخروی ایثار، مقاومت، فداکاری و جهاد در راه خدای جانبازان شریک هستند. وی با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: کسانی در راه خدا صبر و بردباری پیشه ...
وزیر کشور: دخالت بیگانگان عامل عمده ناامنیهای منطقه است
با یکدیگر اقدام موثر کنند و در این میان کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان با توجه به داشته ها و ظرفیتها مکمل هم هستند. وی افزود: حوزه اقتصاد و نیز امنیت می تواند محور وحدت باشد، امنیت در منطقه هم بدون هماهنگی کشورها محقق نمی شود. وزیر کشور با اشاره به نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان ادامه داد: این اقدام باید الگویی برای سایر استانها شود. وی گفت: وزارتخانه های امور ...
تعداد شهدای گمنام استان گلستان به 119 شهید رسید
ها در جامعه باعث تداوم قیام عاشورا و بزرگی دین مبین اسلام شده است. حسنی نیا افزود: هر زمانی که شهدا وارد استان گلستان می شود یک تلنگری به پیکر جامعه وارد می شود و شاید یکی از ثمرات کوچک حضور شهدا را بتوان حفظ فرهنگ جهاد در جامعه برشمرد. * شهدای گمنام امنیت را در جامعه بالا می برند رضا عسکری، فرمانده انتظامی شهرستان گرگان، در حاشیه مراسم استقبال و وداع با سه شهید ...