سایر منابع:
سایر خبرها
تلخ موازی
را به طور موازی یا درهم تنیده روایت می کند. داستان اصلی در مورد زن جوانی به نام پریا است که بعد از سال ها دوری از وطن به ایران باز می گردد. او که بعد از متارکه و سپردن بچه هایش به همسر راهی خارج از کشور شده بوده، حالا در نقش مادری نگران ظاهر می شود و سعی در گرفتن حضانت فرزندانش دارد. در همین اثنا آتش عشق پسر خاله نسبت به او شعله ور می شود وپیشنهاد ازدواجی جنجالی طرح می گردد . با مخالفت ...
روایتی جسورانه از زشتی های جامعه
تاثیرگذاری پرداخت درست و کامل در خط روایی و هدایت گام به گام فیلم نامه است. علاوه بر این، تلفیق داستان و مستند باعث شده است خط اصلی داستان و همچنین هدف فیلم ساز حفظ شود؛ از همین حیث فضای مستندگونه فیلم به فضای قصه ضربه وارد نکرده و توانسته است ارتباط درستی با مخاطب برقرار کند. کارگردان کوشیده است تا قصه ای با دو فضای متفاوت تعریف کند؛ فضای اول یک گروه خطرناک را که کارشان خفت کردن قشر مرفه جامعه است ...
نمایش اینجا خونه منه نقد شد
دارد که تماشاگر را جذب می کند، گفت: کارگردان توانسته با ساختار سوررئال در اجرا و تداخل فضا و زمان، مجموعه جذابی را برای تماشاگر فراهم کند. تماشاگر با اجرای خوب بازیگران، رفت و برگشت های نمایش را متوجه می شود و از این تکنیک در نمایش به خوبی استفاده شده است. وی ادامه داد: اما در عین حال بخش هایی هست که در ارتباط با تماشاگر وقفه ایجاد می کند. به عنوان مثال، هنگامی که بازیگر احساس زیاد و خارج ...
دنیای عروسک های بخت برگشته+تصاویر
بهره برداری می کند. این تکنیک که با ارزان بودن نسبی و آزادی در خلق اثر هنری عجین شده، همواره برای افراد تکرو، کله شق و ساختار شکن جذاب بوده است. اولین استاد شناخته شده ی این فرم هنری، کارگردان پیشروی روس-لهستانی لادیسلاس استارویچ است. قصه های سوررئال و تا حدودی خوف انگیز او درباره ی حشرات، تماشاچیان اولیه ی سینما را در دهه ی 1910 شگفت زده کرد. حتی برخی گمان کردند که او باید به حشرات برای نقش آفرینی ...
من و تو...!
مطبوع هیچ نتوان گفت. شاید موضوع هم به فرم شعر امروز من مربوط است و هم به ساختار فکری و خیالم. موضوع هنوز همان غیاب است اما هم من تغییر کرده و هم تو آنِ دیگری دارد. من کم کم از آن جمله ژیژک اثر گرفتم که می گوید؛ در نگاه خیره اش نابودی ام پیدا بود. موضوع برخورد من با پدیده خطای دید و برداشت متفاوت در زمان است. من دریافتم که هنر گاهی و بسیاری در عدم قطعیت خلق می شود. شعر امروز من در درون و بیرونش موضوع و چیستی آدم ها و اجسامی است که به طور طبیعی در زمان دگرگون شده اند. ...
تقدیر حوزه هنری از کلیپ میلیاردی و حمله به منتقدان
اسلامی ایران و رسانه هایی که در پخش این اثر و انعکاس اخبار آن کوشیدند، قدردانی کرد و افزود: از همکاران و مدیران سینماهای حوزه هنری هم انتظار دارم در بین سانس ها از نمایش ایستاده ایم تا آخرین قطره خون غفلت نکنند. رییس حوزه هنری بیان کرد: در کنار تشویق ها، کسانی هم عصبانی شدند و بویژه در فضای مجازی به سازندگان نماهنگ تاختند که چنین واکنشی طبیعی است. وقتی در این تراز و سطح و با این منطق و ...
مجموعه کاملی از وادادگی فرهنگی/ نقد فیلم "بارکد"
دستیابی به یک پول بزرگ برای تغییر زندگی شان هستند اما درگیر اتفاقات عجیبی می شوند. * نقد فیلم بارکد فرض کنیم که یک فیلم، توافقی است که کارگردان در قالب صدا و تصویر با مخاطبان خود طرح می کند تا در جریان فیلم و مهمتر از آن در انتهای آن، نکته و یا تجربه ای را که ارزش صرف زمان و هزینه را داشته باشد، به مخاطب ارائه کند تا شاید با دیدنِ تجربه ی قصه ی آدم های دیگر اتفاقی، هم در ذهن و هم ...
برای پیشرفت ورزش باید روش های حاکم و رایج تغییر کند
سرویس ورزشی- ورزش ما در رشته های مختلف و بیش از چند رشته مثل کشتی، والیبال، وزنه برداری قادر است در میادین بزرگی چون المپیک حضور درخشان داشته باشد، افتخارآفرینی کند و... به شرط آنکه نگرش و روش های حاکم و رایج تغییر اساسی کند و از همین امروز هرکس که کاری از دستش ساخته و در این ورزش می تواند منشأ اثر باشد، انجام دهد. المپیک سی ویکم، به پایان رسید، اما برای کشورهایی که در ورزش دنیا مطرح ...
استفاده از رسوم آیینی به ساختار اجرای نمایش های بومی کمک می کند
را ببیند؛ گرچه نویسنده این نمایش، بُرش مقطعی خوبی از زندگی مردم مورد نظرش انتخاب کرده اما می شد روایت های بکرتر را هم در همان مقطع زمانی پیدا کرد. قصه هر نمایش خیلی مهم است که باید بر اساس ضرورت ها بار دراماتیک به آن افزوده شود و البته چگونگی داراماتیزه شدن آن هم مهم است. در کاست محزون تعدد داستانک ها زیاد است و خودم در طول مدت نمایش مدام منتظر بودم ببینم داستان چگونه جمع می شود. اساسا منتظر بودم ...
رهبری گفتند شبیخون فرهنگی ؛ برخی گفتند توهم توطئه است/ وقتی فهمیدیم که دیگر خاکریزی برایمان نمانده
ارزنده ای هم برای او بود، دسته بندی کردند اما فهم سینمای او با همه نمونه های معاصر یا کلیشه ای مشهور شده سینمای دینی فرق داشت. دین از نگاه او بیشتر یک امر اعتقادی و یک باور با کارکردهایی در همه شئون زندگی بود که در عرصه های فردی، اجتماعی، سیاسی و ... حرفی برای گفتن داشت و در چند صحنه نمادگرایانه با المان های تاریخ اسلامی، دیالوگ های پرطمطراق و دکورهای کهن خلاصه نمی شد. دین در سینمای سید ...
فیلمی کوچک با جنجالی بزرگ!
و ملموس هستند و بازی های زیرمتوسط بازیگران، فیلم دوازده صندلی را فیلمی غیر جذاب برای مخاطب ساخته است. در واقع این اثر سینمایی در داستان و ساختار هیچ چیز نگران کننده ای نداشته و ندارد و صرفاً تورقی تصویری درباره یکی از درباریان رژیم ستمشاهی است. دوازده صندلی ، اسماعیل براری را که سینمای حرفه ای را با فیلم کودکانه شهر در دست بچه ها به سال 69 شروع کرد و در ادامه در گونه های مختلف فیلم ساخت از لحاظ کارگردانی و فیلمسازی پخته تر نشان نمی دهد. *منتقد و مدرس ...
نگاهی به فیلم در حال اکران ناردون ؛ خوش ساخت و جذاب ، خانوادگی و مفرح
چرا که مخاطب اگر چه پس از دیدن این فیلم برای آن احترام قائل است اما داستانی از فیلم در ذهنش باقی نمی ماند. قصه اضافات نابجا دارد و صحنه های تکراری اتفاقی که گاهی باعث می شود مخاطب از اصل حرف فیلم غافل شود. این فیلم (ناردون) اجتماعی که ضمن بیان مفاهیم انسانی برخی از نفسانیت خواهی ها را نیز به نقد می کشد اثر قابل قبولی به حساب می آید. از آن جهت که با نگاه مخاطب تلویزیون در سینما ساخته شده است و این خود یک تجربه جدید محسوب می شود که باید دید مخاطب چه واکنشی نسبت به آن خواهد داشت. منبع : رجانیوز ...
سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند
.... در چنین دیدگاهی، صدق گزاره ها با بیانیه ها و جوابیه ها حاصل نمی شود. اگر مخاطب بتواند وارد ان دنیای برساخته اثر شود همه ان چه را که می بنید صادق می پندارد. این نگاهی بود که مرحوم علی حاتمی به تاریخ داشت.در زمان ساخت سریال هزار داستان و خصوصا فیلم کمال الملک ایرادات زیادی در باره عدم دقت کارگردان در جزئیات و ترتیب وقایع مطرح شد. کمیته مجازات که در فیلم هزار دستان محور اصلی فیلم بود از حیث ...
شاعران پیشرو دنبال مخاطب کمّی نیستند!
شکل می گیرد. پس چنین مخاطبی (مخاطب خاص به قول خانم صادقی) باید دارای درک و شناخت از مختصات شعر: فرم، زبان و موسیقی باشد. و این همان رویدادی است که در نگاه کمی نگر به شعر معاصر، آن را ریزش مخاطب (مخاطب عام) می گویند. درست می گویم؟ (هر دو پاسخ بدهید.) صادقی: چند در صد از مردم شعر حافظ را بخاطر شعریت آن می خوانند؟ صادقی: به ریزش مخاطب باور ندارم، چراکه در این استعاره ...
آخرین داستان ، برداشتی متفاوت از شاهنامه
سال سی.... ما هم رنج زیادی بردیم و زمان زیادی گذاشتیم تا بتوانیم با تولید یک اثر فاخر دِین خود را به فردوسی و شاهنامه ادا کنیم. - در مورد مضمون اثر کمی توضیح می دهید؟ آخرین داستان برداشتی آزاد از داستان ضحاک ماردوش است و ساختار اصلی داستان را حفظ کردیم اما اتفاقاتی را هم از تاریخ و کتب ایران باستان استخراج کرده و در دل آن جای داده ایم. - این پویانمایی برای مخاطب ...
شعر باید شعر باشد
، اگر شاعر واقعی قدرت را به دست گیرد می تواند هنر واقعی را به مخاطب تزریق کند و سلیقه ی مخاطب امروز را متحول کند، می تواند شعر را از حالت بازاری بودن خارج کند و شعر را فقط با مفهوم خودش یعنی شعر عرضه کند. در این حوزه تمام معیارهای شعری به هم ریخته است و هر شاعری هر طور که می خواهد سخن می گوید و به زعم اینکه مخاطب بسیار دارد و آن را می پسندد اقناع می شود، در صورتی که پذیرفتن یک اثر از سوی ...
اربعین به هنرمند راهکار و ایده می دهد / نسخه موبایلی خورشید مشرق به زودی تولید می شود
اساس کارمان در تولید نرم افزار، تولید محتواست و در این مسیر حساسیت خاصی به خرج می دهیم. خداوند مفاهیم را سه بعدی مطرح می کند تسنیم: در تولید نرم افزارهای خود از تکنیکهای سه بعدی هم بهره گرفتید. ضمن اینکه در این باره توضیح می دهید، این روش تا چه مقدار در اثرگذاری روی مخاطب جایگاه داشته است؟ هر ماجرایی که منطق الهی داشته باشد، حیطه و اثرگذاری آن فراتر و بیشتر از جغرافیای انسانی ...
واکاوی متون تمثیلی شیخ اشراق در کافه تجسمی دانشگاه شیراز
علاوه بر ارتقاء سطح تجربه هنرمندان می توان بستری برای فعالیت مشترک فراهم آورد. ماریا کازرونی، مدرس دانشگاه در فراز سوم این برنامه ضمن ارائه تاریخچه ای از شکل گیری رویکرد انتزاعی در هنر، به بررسی فرم های انتزاعی در هنر پرداخت و سپس جنبش های منشعب از این نحله فکری را مورد بررسی قرار داد. مدیر گروه نقاشی موسسه آموزش عالی هنر شیراز در ادامه به مکتب اکسپرسیونیسم آلمان اشاره و علل ...
جوی و دیوار و تشنه...
بازتولید رنج بود، گلستان به نوشتنِ صرف از رنج ها یا زیبایی شناسی کردنِ فلاکت تن نداد و تلاش کرد تا شیوه ای نو در انحلال رنج در اندازد. شاید شیوه او را بتوان در مفهومی سردستی رئالیسم معکوس خواند. رئالیسم آن دوران از وضعیت موجود آغاز می کرد و به طرف بازنمایی آن می رفت، گلستان اما مسیر معکوس را انتخاب کرد: او از بازنمایی ، وضعیت ساخت و آن را در برابر ما نشاند. از این است که مخاطب بیش از آنکه با ...
10 نکته درباره کلیپ میلیاردی تلویزیونی
فرارو- افشین داورپناه*؛ در روزهای اخیر، کلیپی به نام ما ایستاده ایم 2 از شبکه های سیما پخش می شود که پخش آن با حاشیه هایی نیز همراه شده است؛ نقدهایی که به این کلیپ وارد است را می توان در چند بخش مطرح کرد: ساختار، نوع روایت، تصاویر ارائه شده، زمان و هزینه ساختن این کلیپ و همچنین نوع (زمان و دفعات پخش)؛ در این جا صرفا برای نمونه به مواردی اشاره می شود: 1 در پس زمینه تصویر یک مجتمع بزرگ و ...
لانتوری ؛ اثری با رویکرد ترویج ولنگاری فرهنگی
.... در ضمن درمیشیان سعی کرده با کنایه های سیاسی به نوعی برای فیلم خود جذابیت کسب کند؛ خواسته ای که در رسیدن به آن موفق نبوده است. حتی می توان گفت که کنایه انجام شده به مفهوم و ساختار اثر آسیب رسانده است. این فیلمساز ادامه داد: افسوس من بیشتر به خاطر سرنوشتی است که در انتظار فیلمسازانی نظیر درمیشیان است، چون این کارگردان قادر است به راحتی در مسیر یک فیلمساز خوب مردمی قرار گیرد، اما ...
قبول معتاد به عنوان بیمار توسط جامعه گامی مثبت است
زمان تولید سریال، مدیران برای پخش آن تصمیم گرفتند. حالا این همه سال از ساخت آن سریال می گذرد و تازه تلویزیون یادش افتاده است به سراغ سریالسازی درباره ایدز برود . تلویزیون سال ها مسئله اعتیاد را مخفی می کرد مهتاب کرامتی؛ بازیگر فیلم عصر یخبندان نیز درباره ایفای نقش مادری معتاد و تجربیات پژوهشی خود درباره این مسئله توضیح داد: ابتدا شروع جشنواره فیلم سلامت را تبریک می گویم و ...
"ایستاده ایم2" سنگ بزرگی که به هدف نزد
اندرکاران را از همان ابتدا به خرد مخاطب نماهنگ بدهیم جای بسی تعجب است. به هر حال و علیرغم واقف بودن به نیت خیر سازندگان اثر در به تصویر کشیدن شجاعت و جسارت نسل سوم انقلاب و دشمن ستیزی آن ها و مقابله با آمریکا شکی نیست اما بهتر بود در مورد نماهنگی که قطعا با این حجم استفاده از جلوه های ویژه (ویژوال افکت) هزینه ساخت بالایی داشته در نوع روایت و در نظر گرفتن مدیوم مناسب جهت نمایش و سایر موارد محتوایی دقت بیشتری صورت می گرفت تا به جای ایجاد این همه حواشی حول تولید آن و به انحراف رفتن موضوع اصلی ما شاهد اثر گذاری بیشتر در میان مخاطبان و استقبال همه اقشار از این نماهنگ بودیم. ...
این قانون از اشتغال حمایت نمی کند
به تنهایی و به صورت یکجانبه اقدام به تدوین قانون کار و تصویب آن در مجلس کرد، البته اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان موجب پادرمیانی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و سرانجام در سال 1369 قانون کار به اجرا درآمد. در شرایط آن سالها، کوچکترین جانبداری از حقوق کارفرمایان می توانست دولت را متهم به حمایت از سرمایه داران کند و به همین جهت دولت آنقدر به کارگران توجه کرد که اساس منطق قانون کار و ضرورت ...
توسعه بدون دموکراسی ممکن نیست
ما آن گونه که باید به توسعه همه جانبه دست پیدا نکرده ایم؟ سلطانی: این پنج برنامه و حتی برنامه ششم، هیچ گونه انسجامی ندارند و اساسا نمی توان دریافت که نسبت آنها با توسعه چیست؟ هر دولتی فقط برنامه های توسعه را گریزگاهی دیده تا اختیاراتی را که نداشته، دریافت کند؛ در نتیجه اینها اصلا برنامه توسعه نیستند. هر چند دکتر لیلاز معتقدند هر کشوری می تواند الگوی خودش را برای توسعه داشته باشد، اما ...
شرکت های هالیوودی چگونه مفهوم شرک را وارد پویا نمایی می کنند؟ - خدایی که در لپ تاپ بابا بود!
جایگاهی ویژه است و مردم دوست دارند بهترین ها را از دست یک طلبه بگیرند. از آن طرف اگر کاری ضعیف از یک طلبه عرضه شود مخاطب زده می شود. پس ما باید چراغ طلبگی را خاموش کنیم و بگوئیم کاری تولید شده است، مردم بیایید و ببینید و لذت ببرید. بعد هم بازتاب های آن را رصد کنیم. بر اساس سند چشم انداز، ان شاءالله در سال 1398 کار را با هویت طلبگی معرفی می کنیم تا دوستان نقّاد بیایند و کار را نقادی ...
بازسازی خاطرات یک کهنه سرباز / در جنگ خبری نیست
نویسند درباره جنگ هم در لابه لای سطور به چشم می خورند و البته خواندنشان خسته کننده نیست چون بعد از چند صفحه خواندن قصه و مطالعه شرح درگیری و هیجان بالای متن، متوقف کردن زمان و توصیف درونیات شخصیت های داستان، به نظر از ملزومات داستان نویسی در این زمینه باشد. تصویرهای هیجان انگیز و مشمئزکننده ای که نویسنده از قطع شدن اعضا و سفره شدن شکم ها در میدان جنگ ارائه می کند، همگی گواهی بر ضد جنگ بودن ...
آن که می خندد هنوز خبر هولناک را نشنیده است
های اجتماعی بسیار گسترده ای از مخاطبان سینما، هیچ گاه نه توانایی و نه شهامتِ فراروی از منطق دو نگاهِ فوق را نخواهند داشت. بحرانِ سینمای ایران آنطور که این روزها همه متفق القول می گویند نه مربوط به نبود قصه است و نه مربوط به اقتصادِ هنر (البته این موارد به بحران دامن زده اند اما هیچ گاه علت اصلی نمی توانند باشند)؛ بحران علتی ژرف تر دارد: سینمای ایران خود را توسط هنرمندانی متوسط الحال ...
محور مقاومت و عقیق سرخ یمن/ انزوای داوطلبانه!
. آیا تلاش روسیه برای عضویت ایران در پیمان شانگهای به معنای عدم تمایل روسیه به ایران قدرتمند است؟ عجیب تر از همه، ادعای تلاش روسیه برای تضعیف تدریجی اقتصاد کشور است. ظاهراً کسانی که چنین ادعاهایی می کنند هیچ آگاهی معناداری از درخواست های روسیه برای همکاری خاصه در حوزه اقتصادی ندارند. در این زمینه مانعیت را نه در سمت روس ها بلکه در سمت دولت آقای روحانی باید جستجو کرد که در مواردی نیز به اعتراض روس ...
عفیف گویی؛ شرط لازم ساخت آثار قرآنی/ محمد(ص) تصویرگر شخصیت واقعی پیامبر نیست
رعایت آن توصیه شده است. همین معضل و سطحی نگری سبب شده که ما تاثیرگذاری لازم را پیرامون این قصه ها نبینیم. در این فیلم ها و سریال ها تنها چیزی که باعث می شود مخاطب آثار را دنبال کند، جذابیت های تصویری و داستانی است. اما به هر حال اگر بخواهیم از کارهایی به عنوان نمونه موفق در سینما و تلویزیون نام ببریم، معدود تولیداتی وجود دارد که می شود به عنوان استثنا به آنها اشاره کرد. برای همین به دو ...