سایر منابع:
سایر خبرها
جهان امروز به مولفه های شعر حافظ نیاز دارد
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، مسعود سلطانی فر در آیین ویژه بزرگداشت یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز در شیراز بیان کرد: بشر امروز به دست آوردن این چهار مولفه را آرزویی برای خود می داند. وی افزود: به دلیل بیان این چهار مولفه در اشعار حافظ، وی علاوه بر شاعری بزرگ، متفکری بزرگ نیز به شمار می رود زیرا تمام آفرینده ها و سروده های انسانی حافظ بازتاب اوج ...
همایش روضه خلد برین | بزرگداشت حافظ و مولانا
به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی فر شامگاه پنجشنبه هشتم مهرماه در همایش روضه خلدبرین که در بزرگداشت مولانا و حافظ در محل آرامگاه خواجه اهل راز در شیراز برگزار شد، ابتدا به طرح موضوعاتی درباره ابعاد شخصیتی حافظ پرداخت. وی با تاکید بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در کمک به حفظ هویت فرهنگی و تاریخی ایران، ایرانی، شاعران و بزرگان ادب و هنر و فرهنگ ایران و جهان، گفت: با خوانش ابیاتی از اشعار ...
بزرگداشت حافظ با یاد مولانا
شیراز برگزار شد. در این آیین که با عنوان 'روضه خلد برین' در آرامگاه حافظ برگزار می شود، یاد مولانا دیگر شاعر بلندآوازه ایران نیزگرامی داشته شد. امسال به دلیل تقارن یادروز حافظ با دهه اول ماه محرم،ویژه برنامه بزرگداشت این شاعر نامی کشورمان زودتر از 20 مهرماه که به عنوان سالروز بزرگداشت حافظ در تقویم ملی کشورمان آمده، برگزار شده است. حافظ و مولانا معلمان دهکده جهانی ...
بزرگداشت مولانا و حافظ در شیراز
به گزارش ایسنا منطقه فارس، شامگاه پنجشنبه و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار فارس، مدیرکل ارشاد فارس و مدیرکل میراث فرهنگی فارس، ادبا، شعرا، اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و پژوهشگران و عامه مردم در محل آرامگاه حافظ شیراز همایش روضه خلدبرین در بزرگداشت مولانا و حافظ برگزار شد. در این همایش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، استاندار فارس و رئیس سازمان میراث ...
بزرگداشت مولانا در خجند
در ردیف بزرگان دیگری چون رودکی، سعدی، حافظ و بیدل، به ادبیات ما غنا بخشیده اند. فرزانه خجندی، شاعر خلقی تاجیکستان و طالب آذرخش، شاعر ممتاز تاجیک، به عنوان دبیران این نشست نیز از مولانا، به عنوان چهره ماندگار ادب فارسی نام برده و آثارش را سرشار از معنی های اخلاقی و حکمی دانستند که در طول قرن ها مورد علاقه انسان های مختلف از مذاهب و اقوام متفاوت قرار گرفته اند. به گفته این ...
حافظ و مولانا میراثی عظیم در شناسایی هستی تقدیم آدمیان کرده اند
به گزارش حافظ نیوز ،سید محمدعلی افشانی شامگاه پنجشنبه 8 مهرماه در همایش روضه خلدبرین که در بزرگداشت مولانا و حافظ در شیراز برگزار شد، گفت: مولوی و حافظ که مهر شیراز با زادروز آنان مهرانگیزتر شده است، با داشتن شباهت های آشکار در نگاهشان به کرامت انسانی، تقدیر الهی، کوشش با توکل، داد و بیداد، ناله و فریاد، عشق و شادی، عدالت و آزادی راهی متفاوت برای عروج به قله ادبی و عرفانی و انسانی برگزیدند. ...
بزرگداشت مقام مولانا جلال الدین محمد بلخی در کتابخانه مرکزی اردبیل
...: توجه جدی اساتید و صاحبنظران دنیا به مولانا و اشعار او، نشان دهنده تأثیر این شاعر بزرگ بر ادبیات جهان است. وی، تأثیر شمس تبریزی بر مولانا و انعکاس آن در اشعار مولانا را مورد توجه قرار داده و تصریح کرد: عرفان نهفته در اشعار مولانا، توحیدی برآمده از خضوع در برابر آفریدگار است. در این نشست، کاظم نظری بقاء از پژوهشگران ادبی و شاعران استان نیز ضمن اشاره به مطالب و براخلاقی های ...
علیرضا قربانی در روز بزرگداشت مولانا از سودایی خواند
موسیقی ما - اجرای زنده علیرضا قربانی در حافظیه شیراز، شامگاه پنجشنبه هشتم مهرماه همزمان با روز بزرگداشت مولانا برگزار شد. این خواننده سرشناس موسیقی اصیل ایرانی به همراه اعضای گروهش قطعاتی از آلبوم سودایی از ساخته های سامان صمیمی روی اشعار حافظ و مولانا را اجرا کردند. این برنامه با استقبال بسیار خوب مردم شیراز مواجه شد و بازتاب گسترده ای در این شهر داشت. علیرضا قربانی در این برنامه ...
مولانا پژوهی در مقابل مولانا پرستی یک ضرورت است
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود استان سمنان، مجید پازوکی همزمان با سالروز تولد مولانا محمد بلخی و نخستین همایش بزرگداشت این شاعر و عارف نامی بزرگ ایرانی در سالن هلال احمر شاهرود افزود: مولانا در آثار خود بندگی را ترویج و احادیث و آیات قرآن را تبیین می کند. این مولانا پژوه براین باور است که خداوند در قرآن بیشترین تذکر ها را به رسولان خود داده است تا بندگی را به ...
برگزاری جلسات حافظ شناسی و مثنوی خوانی در دماوند
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، نخستین مؤسسه فرهنگی هنری منزلگه راز شهرستان دماوند، با محوریت برگزاری کلاس های ادبی و نشست های فرهنگی هنری سلسله جلسات تفسیر مثنوی معنوی را آغاز کرده است. رضوان رمضانعلی مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری منزلگه راز امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: این مؤسسه در هشتم مهرماه سال 1395 مقارن با بزرگداشت حضرت مولانا ...
اطلاعات: تصمیم اوپک به کاهش تولید نفت
این روزنامه با اشاره به عنوان بزرگداشت یادروز حافظ در میعادگاه عاشقان شعر و ادب، آورد: مسعود سلطانی فر پنجشنبه شب در آیین ویژه بزرگداشت یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز در شیراز اضافه کرد: بشر امروز به دست آوردن این چهار مولفه را آرزویی برای خود می داند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بلندترین و باشکوه ترین مضامین شعری حافظ را می توان در چهار مؤلفه فکری مسالمت ...
روز مولانا و پیشنهادی برای 2017
وقتی برخی از این کشورهای عربی که به قول نویسنده ای به اندازه چنارهای خیابان ولی عصر تهران هم تاریخ ندارند، بوعلی و خواجه نصیر و ابوریحان بیرونی را صرفا به این دلیل که آثارشان را به عربی نوشته اند ( که ضرورت آن روزگار بود و زبان علم آن دوران) به نام خود سند می زنند و ترکیه مولانا را به صرف اینکه در قونیه آرمیده است بی آنکه یک بیت آذری داشته باشد، شاعر ترکیه ای به جهان معرفی می کند و 10 سال پیش (2007 ...
چهره ها
های بیگمان حافظ ، صدای پای آب (نقد و بررسی اشعار سهراب سپهری)، شرح و نقد غزلیات شمس تبریزی ، الفبای شکل خیال در مثنوی گل و نوروز ، زن دگ ی و ش ع ر ع طار ن یش اب وری ، حافظ غزللرینی تورکجه یازسایدی ، نامه های حافظ ، بازنویسی و نقد المعجم فی معاییر اشعار العجم ، راز عشق در لیلی و مجنون نظامی گنجه ای ، شرح مخزن الاسرار نظامی گنجه ای ، شرح راز منطق الطیر عطار ، شرح ساده گلشن راز ، بشنو از نی (شرح ...
بی مولانا، تاریخ مصرف خودمان می گذرد!
مناسبت مهرماهی بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بر آن شدیم تا با دکتر اصغر دادبه، مدیر گروه ادبیات دایره ًْالمعارف بزرگ اسلامی و دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و چهره ماندگار ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی با در میان گذاشتن این دغدغه به گفت وگو بنشینیم. از منظر شما به عنوان یک استاد ادبیات و عرفان و فلسفه کسی که سال هاست دل در گرو مهر فرهنگ ایرانی بسته و از ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
تجلیل از دکتر مهدی ماحوزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان در مراسم نکوداشت مهدی ماحوزی عضو هیات علمی و مدیر گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، مولوی شناس و از موسسان واحد دشتستان (برازجان)، گفت: روز بزرگداشت مولانا را به همه دوستان و فرهیختگان تبریک می گویم و جا دارد از مولوی شناسان بزرگ یاد کنیم که امروز میزبان یکی از آنان هستیم و بی شک قدردانی از فرهیختگان و بزرگان هر جامعه ...
توجه و حمایت به سالمندان ضرورتی انکار ناپذیر /نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها
برانگیزترین راوی ارتباطات انسانی دوران ما باشد. ** مولانا؛ شاعر و عارفی کمال گرا مولانا عارف و شاعری کمال گرا به شمار می رود که با تصویر کشیدن هنر بزرگش در قالب داستان ها و شعرهایی زیبا، اندیشه های والای خویش را برای همیشه در تاریخ ماندگار کرد. روز بزرگداشت محمد جلال الدین بلخی این ادیب وارسته ایرانی موضوع شماری از خبرها و یادداشت های روزنامه های امروز به شمار می رود. روزنامه ...
بازسازی و ساماندهی مقبره شیخ احمد کور در بوکان آغاز شد
الله تَعالی علیه و سلم و در اوصاف و الطاف و طلب شفاعت از آن مبارک هستند. وی در تصوف از مریدان حضرت مولانا خالد کوردستانی است. شیخ احمد کور با وصف این که کور مادرزاد و از هر دو چشم نابینا بودند دراشعارش اقتباسات بسیاری از قرآن و احادیث و کلام عرفاء و ادباء و اشعارزیبای حافظ شیرازی داشته است. شیخ احمد کور اصالتاً از اهالی اشنویه و مسقط الرأسش روستای شیوه سماق (شیوه سماک )که ...
شب اول ماه محرم در مرکز اسلامی امام علی شهر استکهلم + تصاویر
چهارشنبه 12 اکتبر از ساعت 10:00 صبح آغاز گردیده و با اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا پایان خواهد یافت. ویژه برنامه شام غریبان نیز روز چهارشنبه 12 اکتبر از ساعت 19:00 برگزار می گردد. ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (ع) نیز روز پنج شنبه 13 اکتبر از ساعت 19:00 در مصلای مرکز برگزار خواهد شد. همچنین ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی با بزرگداشت حضرت علی اصغر ...
اساتید پیشکسوت گروه زبان دانشگاه یزد تجلیل شدند
فارسی در هند گفت: این تجلیل درواقع بزرگداشت تمام استادان زبان و ادبیات فارسی در داخل و خارج از کشور است و بعد از گذشت چهل سال از تاسیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد حتما بیش از پیش رشد خواهد کرد. وی گفت: از آنجا که مردم هندوستان علاقه زیادی به مولانا دارند زبان فارسی را هم دوست دارند و افتخار می کنند که بسیاری از معارف را در کتاب مولانا فرا می گیرند و ادیبان هندی هم علاقه ...
اشعار اول مجلس ماه محرم
سرویس شعر آیینی عقیق: به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند. ناشناس : هر چه خیر و برکت از بالا به ماها می رسد ابتدا از زیر دست تو به امضا می رسد کم اگر آید به درگاهت زیادش می کنند قطره دریا می شود وقتی به دریا می رسد ...
اهمیت هم نشینی، تبرک و توسّل به اولیاء الله در مثنوی
سحاب *** کی دریغ آید ز سقایانش آب ساحران واقف از دست خدا *** کی نهند این دست و پا را دست و پا سخن در این بود که اولیاء الله، پس از مُردن نیز در هدایت رهروان مؤثرند. این مضمون، مولانا را به یاد قصه ی مرد نیکوکاری می اندازد که یک نیازمند بر خاک قبرش زاری می کند و یاری می طلبد و حاجتش روا می شود. اما این که آن نیکوکار چه کسی بوده، در روایت مولانا شخصی به نام بدرالدین عمر، محتسب تبریز ...
بیرق عزای سرور و سالار شهیدان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برافراشته شد + تصاویر
عاشورا با بهره گیری از کتب مرتبط برگزار خواهد شد. وی بزرگ ترین برنامه سال جاری را حضور دسته های عزاداری در محیط دانشگاه اعلام کرد و گفت: امسال در سومین روز از محرم، پذیرای دسته های عزاداری از تکایا شهری به همراه جمعیت دانشجویی و پرسنلی هستیم و با تجمع در جوار شهدا گمنام دانشگاه به سوگواری می پردازیم. عزاداری دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم ...
فاصله گرفتن تدریجی شعر و قصّه از زندگی مردم
نیک نفس ممنون از اینکه با وجود مشغله فراوان ، وقت گرانبهایتان را دراختیار ما گذاشتید، شما شهرت چند وجهی دارید اما اجازه بدهید بیشتر درباره وجه شاعرانه شما صحبت کنیم. چی شد به شعر روی آوردید و از چه زمانی ؟ بله . ممنونم از شما . شعر گفتن را از زمان دبستان شروع کردم. اما اینکه چرا شاعر شدم تقصیر پدربزرگها و مادربزرگهای قدیمی و حافظ و سعدی و مولانا است . در زمان قدیم در همه خانه ها در کنار ...
کتابخانه هایمان را به رنگ عاشورا آذین کنیم/ نوای محرم در ادبیات
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع)، بسیاری از ادب دوستان و دوست داران آن حضرت، به دنبال آثاری هستند تا هر چه بیشتر با فضای معرفتی و فرهنگ عاشورایی آشنا شوند و توشه ایی از این ایام بر دارند. انتشارات سوره مهر حوزه هنری نیز در این راستا آثار بسیاری در بخش ها و قالب های متنوع ادبی تولید و منتشر کرده و گستردگی این آثار، از آثار ...
فال روزانه - فال امروز شما یکشنبه 11 مهر 1395
حوزه زندگی فردی و شغلتان خواهد بود. این فرصت ها بسیار نایاب هستند. به هیچ عنوان با افکار منفی یا ترس از موانع، فرصت سوزی نکنید. همه مسایل، حتی مسایل عاطفی را با نیروی عقل بسنجید و مزایا و معایب آنها را در بیاورید. باید صبور باشید و به طور ناگهانی، تصمیم گیری نکنید. فال حافظ امروز متولدین مهر : متن کامل فال حافظ با صوت و معنی سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی***دل ز تنهایی به ...
افتتاح نمایشگاه آفتاب مهر در دانشگاه آزاد کرج/ غرفه دانشجویان افغانی + تصاویر
که با تشکیل این کانون برای ارتقاء فرهنگی در کنار ارتقاء آموزشی تلاش کنیم. نماینده دانشجویان خارجی در واحد کرج از پیگیری های دکتر زرگر مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه نیز تقدیر کرد و گفت: برای برگزاری مراسمی همچون بزرگداشت مولانا علیرقم دیر اقدام کردن کانون اختر، حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد کرج به قدری مشتاقانه پیگری کردند که امور به آسانی انجام شد. وی با اشاره به اقوام مختلف ...
بنیاد در آینه مطبوعات
. مراسم شبی با شهدا در دانشگاه آزاد تربت جام همزمان با هفته دفاع مقدس مراسم معنوی زیارت عاشورا در جوار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام برگزار و مزار شهدا عطرافشانی و با گلاب شست وشو داده شد. حجت الاسلام طاهری، امام جمعه تربت جام در ابتدای این مراسم که به همت دفتر فرهنگ اسلامی و بسیج دانشجویی واحد و با حضور مسؤولان و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان ...
برگزاری شب شعر شهدای غواص در اهواز/تجلیل از نخستین روحانی شهید مدافع حرم شوشتر
. برگزاری شب شعر شهدای غواص در اهواز شب شعر دفاع مقدس، یادبود شهدای گمنام غواص با مشارکت حوزه هنری اهواز، شهرداری منطقه 4 اهواز و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان با حضور مسئولان اجرایی، شاعران و علاقه مندان به شعر در پارک گل ها در گلستان اهواز و در جوار مزار منور دو شهید گمنام غواص برگزار شد. در ابتدای این برنامه عارف هاشمی، برادر سردار سرلشکر ...
بررسی فعالیت های علمی و سیاسی علمای مشهور اواخر حکومت صفویه 2
به سال 1105 ه.ق نشان از اعتبار او می باشد. هم چنین عنوان پیشنمازی شهر اصفهان و انتخاب برای مسند شیخ الاسلامی پایتخت جایگاه بلند او را در نزد شاه می رساند. از آقا جمال خوانساری کتاب های بسیار باقی مانده است: 1. حاشیه بر کتاب الرضه البهیه. 2.حاشیه ی شرایع. 3. شرح بر شفای ابو علی سینا. 4. حاشیه ی کتاب من لایحضر الفقیه. 5 .حاشیه ی شرح اشارات خواجه نصیر طوسی. (جناب، 1385: 4-233) وی هم چنین کتاب ...