سایر منابع:
سایر خبرها
چهره ها در شبکه های اجتماعی (324)
بیان کرده، کاری نداریم، تنها سوال ما این است چه دلیل محکمه پسندی وجود دارد که پس از نصیحت کردن فرد یا افرادی، شروع به خندیدن، آن هم با این شدت و حدت بکنیم! در ثانی اینی که علی آقا کریمی نوشته با مفهوم جرأت خیلی مطابق نیست. بیشتر بی حوصلگی و بی مسئولیتی است تا جرأت! بابک حمیدیان خیلی خوشحال است، چون بالاخره فصلی که متناسب با کلاه و پوشش او در تمام سال است، فرا رسیده! همراه با همسر محترم در مراسم شروع سال تحصیلی در دانشگاه تهران. تا فردا مراقب خود باشید. طاعات قبول، یا علی. اخبار فرهنگی و هنری - برترین ها . امیررضا شاهین نیا ...
برگزاری هیئت های مذهبی در شیراز با پشتوانه 10 قرن
امروز نبوده و از قرن های گذشته رابطه دیرینه وجود داشته است. امام جمعه شیراز افزود: ما در بین شعرای قرن 6 و7 کمتر کسی را داریم که درباره امام حسین (ع) حرف زده، ولی حافظ درباره امام حسین شعر از نوع مرثیه سروده است و شیراز با سابقه درخشان گفته شده همواره مورد هجمه دشمنان بوده است. هیئت های مذهبی باید با توجه به این سوابق همت خود را در عزاداری ها بالا ببرند؛ هم در کیفیت شعر و هم در حضور جمعیت ...
قطعه نوای نینوا بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری منتشر شد+دانلود
دیر باز همه ساله در ایام محرّم و صفر و به ویژه در دهه اول محرّم، به پاس داشت سیّد و سالار شهیدان و بزرگداشت حماسه عاشورا می پردازند. همه ما از کودکی از این مراسم که با شعر و موسیقی عجین است، ملودی ها و اشعار زیبایی را به یاد داریم. ملودی هایی چون: – امشب به دشت کربلا شام غریبان است (چندین سال پیش، مرحوم استاد جواد معروفی با الهام از این ملودی، آلبوم عاشورا را اجرا نمودند ...
نقویان: امام حسین(ع) را در نوحه ها درمانده نشان ندهید
همه اش تجلی اخلاق است. عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و حماسه عاشورا را مانند نمایشگاهی با دو غرفه است که در یک غرفه آن تمام فضائل و خوبی ها و زیبایی ها همچون ایثار، شجاعت، شهادت، غیرت، وفا، صبر و... و در غرفه دیگر آن نیز تمام رذائل و بدی ها از قبیل ذلت، زبونی، بی وفایی، بی غیرتی و... به نمایش گذاشته شده است. برپایی مجالس سوگواری، تشویق شاعران به مدیحه سرایی، یادآوری مصائب آن ...
از نشست های ادبی در ایران خودرو تا شاعری که شعور ریتمیک و موسیقایی دارد
کار کردم که دارای شعور ریتمیک و موسیقایی است پیمان سلطانی از دیگر حاضران در این نشست از سابقه همکاری خود با سلطانی اشاره و اذعان داشت: من معتقدم موسیقی هنر غیرقابل ارجاع به خارج از ذات خود است، چه این ارجاع به شعر یا نشانه ای دیگر باشد، آن را از موسیقی محض جدا می کند. وی در ادامه با بیان اینکه در موسیقی تعداد کشش های مختلفی وجود دارد، اما به آن تعداد در عروض فارسی نداریم، گفت ...
احساس همنوایی در رگ عاطفه خاقانی
اجتماعی بالاتری قرار بگیرد. ای بسا در بسیاری از این شعرها خود شاعر به شخصه مخفی است؛ نه از خانواده اش می گوید و نه از روحیاتش؛ بلکه برون گراست و توصیف کننده. از سویی دیگر، برخی از شعرها در حوصله هایی از گفتمان اخلاقی و پند و نصیحت و شکل هایی از عرفان درونی و اخلاقی و باورهایی از خردورزی سروده می شوند. این گونه شاعران می خواهند مفهوم و اندیشه ای را به مخاطب ابلاغ کنند. بنابراین گفتمانی وجود دارد که می ...
آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد
...: آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد در مراسم اهدای بیست وسومین جایزه تاریخی و ادبی محمود افشار به هوشنگ ابتهاج که گزارش مختصر آن دیروز از نظرتان گذشت ،سخنانی ایراد کرد که متن کامل آن در ادامه می آید: نقش ما گوننگارند به دیباچه عقل هرکجا نامه عشق است نشان من وتوست سایه زآتشکده ماست فروغ مه ومهر وه ازاین آتش روشن که به جام من وتست ...
عرضه بین المللی سینمای دفاع مقدس / فیلم های دفاع مقدس در راه اکران
استقبال کردند و در وقت اندکی که بود این آثار به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی آماده شد. وی ادامه داد: شاید چنین حرکت هایی در این 30 سال کمتر اتفاق افتاده است که آثاری از حوزه دفاع مقدس را به صورت مجموعه و به زبان های مختلف عرضه کنیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای انقلاب و دفاع مقدس بحث عرضه و تقاضا و نبود بازارهای بین الملل است. ما هنوز نتوانستیم وارد بازارهای هدفمند خود در منطقه و کشورهای ...
سفر به قاره سیاه، مفهومی سه گانه از ثروت، استعمار و فقر
خبر دار شدم که البته دکتر ابراهیمی هم برای غنای هر چه بیشتر سفر با کارشناسان و متخصصان منطقه در داخل و خارج از سازمان گفتگو کردند که بعدها در جریان سفر بسیار توانست در مباحث، تسلط ایشان به موضوعات بر غنای هرچه بیشتر سفر و دستیابی به اهداف مفید واقع شود. آشنایی با برخی موضوعات مرتبط با ایرانیان در این منطقه و علی الخصوص همراهی ایشان با توجه به نحوه تعامل و سلوک اخلاقی و تسلط علمی به ویژه در حوزه ادبیات و ت ...
اشعار شب چهارم محرم - دوطفلان حضرت زینب (س)
سرویس شعر آیینی عقیق: به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند: حسن لطفی: گرچه از داغ جوان تا شده ای ما هستیم و که گفته است که تنها شده ای ما هستیم تو چرا بار دگر پا شده ای ما هستیم ما نمردیم مهیا شده ای ما هستیم رخصت ...
سوگواره عاشورایی بر آستان اشک به اتمام رسید
سخنان کوتاهی، ضمن تشکر ویژه از محمود حبیبی کسبی، که در سه سال گذشته، همراه این مراسم بوده، گفت: خوب است بدانیم که کارهای دلی، که خاصه سفارشی نیستند و از جانِ انسان برمی آیند، چگونه شروع می شوند. نوروزی با اشاره به سومین دوره برگزاری این سوگواره گفت: اگر این شب ها به واسطه حضور شاعران، حال خوبی دارید؛ مزد ما دعای خیر شماست و ان شاالله که عمر و زندگی همه مان زیر خیمه اهل بیت علیهم السلام طی ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
کتابخانه هایمان را به رنگ عاشورا آذین کنیم/ نوای محرم در ادبیات
اشعار این کتاب می خوانیم: بگو چگونه بگویم دوباره شعر برایت؟ تمام دفتر من را سیاه کرده عزایت چگونه از تو بگویم که مهربان و غریبی عجب حکایت سختی! چه سرنوشت غریبی! گل محمدی من دهان تشنه چه گفتی؟ چگونه بر سر نیزه شبیه غنچه شکفتی؟... انتشارات سوره مهر، کتاب ...
عوارض بت سازی
عرصه می توان با فردوسی سترگ قیاس کرد که در بحبوحه ی آماج هجمه های بیگانه رنج فراوان کشید و گنج پارسی را به قرون پس از خود رساند. حوزه دیگری که وامدار شجریان است، حوزه شعر کهن فارسی است. استادی او در انتخاب شعر و تلفیق ماهرانه با موسیقی سبب شد تا سروده های ناموران بزرگی چون سعدی و حافظ و مولوی و نظامی و عراقی و عطار جانی دوباره بگیرند و در این رستاخیز، دیگر بار نو شوند و در رگهای تشنه ...
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
در روستای صحرارود فسا در استان فارس برگزار می شود ، تعزیه از بیش از دو قرن گذشته تاکنون در روستای صحرارود اجرا می شود و از یک دهه گذشته تاکنون به سبک متفاوت تری و در ابعاد گسترده تر در محل ورودی این روستا اجرا می شود . تمام هزینه های اجرای این تعزیه توسط مردم و بخشی از موقوفات شهرستان فسا تأمین می شود و هر سال هزاران نفر از مردم استان فارس و استان های همجوار برای دیدن این تعزیه به شهرستان فسا ...
دو گروه از چهارگروه نهایی - هزار صدا - مشخص شد
به عنوان کارشناس شعر و داود آزاد به عنوان کارشناس موسیقی حضور داشتند. برنامه با خواندن این شعر استاد محمدعلی بهمنی توسط آرش نصیری آغاز شد: اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است/ دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است/ اکسیر من نه اینکه مرا شعر تازه نیست/ من از تو می نویسم و این کیمیا کم است . سپس تیتراژی پخش شد که در ابتدای آن نوشته شده بود این برنامه هزارصدا به استاد فرهنگ شریف تقدیم شده است ...
دو گروه از چهارگروه نهایی هزار صدا مشخص شد
همراهی کردند. برخی از نکات و حاشیه ها: – استاد بهمنی در هر سه اجرا لزوم معاصر بودن اشعار را به گروهها گوشزد کرد. بعد از سومین اجرا مدیر و مجری برنامه آرش نصیری ضمن تایید سخنان استاد بهمنی گفت: اگر هزارصدا بتواند در مدت همه این برنامه هایش فقط همین یک نکته را بین اهالی جوان موسیقی جا بیاندازد که موسیقی معاصر به شعر و تفکر معاصر نیاز دارد رسالت خود را انجام داده است. وی همچنین یادآوری ...
شب سعدی و قرآن مجید
افصح المتکلمین و مشرف الدین خوانده اند. به قرآن در مواعظ و اشعار و نوشته هایش اشارات مستقیم و غیرمستقیم داشته. اینکه ذهن درخشان او قرآن را چگونه بازتابانده، موضوع شب سعدی و قرآن مجید است که در ادامه سلسله شب های قرآن پژوهی مجله بخارا ست که با همکاری دایره المعارف بزرگ اسلامی بنیاد موقوفات محمود افشار، بنیاد سروش مولانا و... برگزار می شود. این مراسم در آدرس خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12 برگزار می شود. ...
سومین شب سوگواره شعر " بر آستان اشک"
عقیق: تصاویر این مراسم را ببینید:
روضه حضرت مسلم(ع) در شعر آئینی قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شب و روز اول ماه محرم از دیرباز، به نام سفیر امام حسین(ع)، حضرت مسلم بن عقیل(ع) و شهادت مظلومانه ایشان است و شاعران آئینی قم هم در این مناسبت سوزناک اشعار متعددی دارند. یکی از این شاعران، اعظم سعادتمند است که در شعر خود و از زبان حضرت مسلم بن عقیل(ع)، چنین می سراید: با اینکه روزی داشتی کاشانه در این شهر اینجا نیا، دیگر نداری خانه در این ...
یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت
. حجت الاسلام جواد محمدزمانی، شاعر عاشورایی و پژوهشگر مراسم آیینی است که باور دارد مفاهیم تازه و نگفته بسیاری برای عرض ارادت به اسرا و شهدای کربلا وجود دارد که هر کسی می تواند به زبان شاعرانه خودش آن را ابراز کند: یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت/ در بند آن نباش که مضمون نمانده است . این کارشناس حوزه شعر آیینی نکته های بسیاری درباره شعر عاشورایی یادآوری می کند که خواندن آن خالی از لطف نیست. ...
از احساس رضایت باطنی تا صرف مزد کارگری در امر مدرسه سازی
راه اعتلای علمی و فرهنگی شهرستان سمنان هزینه کردند، زینت افزای جشنواره خیرین مدرسه ساز سمنان بود. شعرخوانی به زبان سمنانی شعرخوانی یکی از دانش آموزان دختر به زبان سمنانی از بخش های جالب توجه این مراسم بود که مورد تشویق حاضران نیز قرار گرفت؛ مطالب زیبایی به زبان اصیل سمنانی در این مراسم از سوی دانش آموز دختری که لباس محلی بر تن داشت، خوانده شد و در پایان نیز از سوی مسؤولان ...
وقف، پشتیبان آموزش در ایران
بزرگ و مدرسه قرار دارد. بنا دارای تزیینات کاشی کاری و کتیبه هایی حاوی اشعار عالمانه است. نام فتحعلی شاه و فخرالدوله در این کتیبه آمده است. تاریخ بنا در کتیبه، سال 1231 هجری قمری را نشان می دهد. فخرالدوله، حاکم مرو، در سال 1240 هجری قمری این مدرسه را در تهران ساخت و برای اداره آن موقوفات بسیاری را وقف کرد. فخرالدوله کتاب خانه ای برای مدرسه فراهم آورده که هم چنان پابرجاست و بیش از دوهزار ...
روزنامه های یکشنبه
کمتر از 6 ماه بخش زیادی از تولید و بازار از دست رفته خود را احیا کند. روزنامه ایران با درج عنوان شب سایه شعر ایران، آورد: بیست و سومین جایزه تاریخی و ادبی محمود افشار به پاس بیش از 70 سال شاعری و تلاش برای ایجاد همدلی میان ایرانیان و دیگر فارسی زبانان جهان به استاد امیرهوشنگ ابتهاج اعطا شد. در این مراسم که شب گذشته در کانون زبان پارسی در بنیاد موقوفات محمود افشار برگزار شد، سید مصطفی ...
تلویزیون چه برنامه هایی برای محرم 95 دارد؟
، معرفی یاران امام حسین (ع)، روایت کربلا از زبان حضرت علی اصغر (ع)، مقتل خوانی، عکس عاشورا، معرفی شهدای نوجوان، خوانش اشعار برگزیده عاشورایی توسط شعرا، نوحه سرایی و سینه زنی نوجوانان در تکایا و ... اشاره کرد. برنامه کوی محبت کاری از گروه امور اجتماعی و به تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی در ایام محرم هر شب ساعت 19:30 و شب های تاسوعا و عاشورا ساعت 23 به روی آنتن می رود. این برنامه با ...
نوربخش: صدای شجریان حق الناس است
خنده و سپس تشویق حاضران شد! سریر در ادامه سخنانش گفت: خیلی خوشحال هستم که این نهاد (خانه موسیقی) در مدت این 17 سال، به بلوغ لازم رسیده است. خانه موسیقی در این سال ها حضور مؤثر و فراز و فرودهای زیادی داشته است. این آهنگساز و رهبر ارکستر با بیان اینکه قطعه بعدی که نواخته می شود را به محمدرضا شجریان تقدیم می کند، بیان کرد: شعر این قطعه (شیرین و فرهاد) را زنده یاد مجتبی کاشانی سروده که بنیانگذار کار و ...
هشدار هوشنگ ابتهاج به شاعران نسل جوان
البته ابتهاج که آخرین سخنران این مراسم بود، به واسطه درخواست و تشویق حاضران چند دقیقه ای سخن گفت. وی با اشاره به اشعاری که از وی در این محفل خوانده شد، تصریح کرد: اشعاری که از من در این مراسم خوانده شد تمام اشعار من نیست. آقای حداد عادل آن بخش از اشعار مرا خواند که تنها به سال های پیش از انقلاب محدود می شود. ای کاش سروده های سال 62 من هم خوانده می شد. امشب بزرگان در این مراسم حرف های بزرگانه ای زدند که با افراد ساده ای همچون من نمی خواند. ابتهاج در سخنانی تاکید کرد که هیچ گاه به شعر و شاعری به عنوان فن و امتیاز نگاه نکرده است. وی در همین رابطه گفت: بارها به دوستان جوان گفته ام که با انتشار یک کتاب نباید به دنبال پز و خودنمایی بروند. شعر یک امر انسانی است و ...
ماه محرم آمده، قد قامت العزا
طلاقی انسان با امام است. رسیدن و همراهی با امام راه آسان تری برای رسیدن به صراط مستقیم است؛ که در ادامه بحث، به پنج راهکار با محوریت امام حسین(ع) اشاره شده است. صوت سخنرانی سخنرانی استاد میرباقری-شب اول محرم سال 92- حسینیه حضرت زهرا.mp3 | دانلود فایل مقدمه ورود به ماه محرم در فرصت کوتاه عمری که خدای متعال به ما داده است، ما باید به همه خیراتی که به آنها ...
رونمایی ازارکستر پیشکسوتان خسروان نغمه پرداز و مجموعه بانگ سرخ
در این 20 سال که در این شهر زندگی می کنم، هیچگاه محفل اصفهان را خالی از هنرمندان درجه یک ندیدم . این کارگردان مطرح اصفهان به ضرورت تداوم تربیت هنرمندان شاخص در نصف جهان اشاره کرد و ادامه داد: امیدوارم چنین برنامه هایی در ادامه نیز تداوم داشته و دلیلی بر ترویج فرهنگ و هنر در شهر اصفهان قلمداد شود . استاد تقی سعیدی، یکی از اعضای گروه ارکستر "خسروان نغمه پرداز" نیز در این مراسم گفت ...
نظرآقا؛ روستای قرآنی+ تصاویر
بیشترین موقوفات از جمله نخل را دارند که ثمره آن صرف برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی ابا عبدالله الحسین ع میگردد. آیین و سنت قدیمی در بین مردم نظرآقا مراسم باران خواهی یا در زبان عامیانه و محلی مردم نظرآقا گلگلینو یا قبلی دعا از این دست است. بدین گونه که مردان روستا گروهی تشکیل می دادند و در سطح روستا(ولات) می چرخیدند؛ با خواندن اشعاری در جمعیت و گلگلینو گویان، باران درخواست می ...