سایر منابع:
سایر خبرها
توحید و شرک
...، خداوند متعال می فرماید: خداوند شرک به خودش را نمی بخشد . (13) و و هر کس به خداوند شرک بورزد به گمراهی دور و عمیقی دچار شده است . (14) و فرموده است: هر کس به خداوند شرک بورزد خداوند بهشت را بر او حرام کرده و جایگاهش آتش جهنّم است. (15) شرک اصغر عبارت از در نظر داشتن غیر خدا به همراه خدا در برخی از کارها است. این نوع از شرک، ریا و نفاق است که خداوند متعال بدان اشاره کرده است: برای خدا ...
روحانی: گفتیم ما عمامه داریم، در مذاکرات کلاه سرمان نمی رود
به حرکت درآورد. عامل انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود. *رییس جمهور با اشاره به دو نظریه امام خمینی در مسیر پیروزی انقلاب، گفت: البته برخی در ابتدا این نظریات را قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می سازد. این ...
قلب باید توجه به حقیقت نماز داشته باشد
گیری به طرف خود پروردگار دارد و این ستایش کردن را که خیلی مهمتر از شکر است، پروردگار عالم در شبانه روز، ده بار بر همه ما که اهل خدا و قیامت، دنبال سعادت و دنبال نجات هستیم، واجب کرده است. شیخ حسین انصاریان یادآور شد: ما وقتی تکبیره الاحرام را می گوییم، در رکعت اول نماز بعد از اینکه خداوند مهربان را به الله بودن، به رحمان بودن و به رحیم بودن عنوان می کنیم، هم با قلبمان می خوانیم هم با ...
انتخابات چقدر ارزش دارد که معصیت را از حالا شروع کنیم/باید برندهای معتبر نشر را تشویق کرد
دکتر حسن روحانی صبح روز سه شنبه (19 بهمن ماه) به تالار وحدت تهران رفت تا در مراسم معرفی برگزیدگان کتاب سال، از یازده برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دین، زبان، علوم کاربردی و پزشکی، هنر و موسیقی، ادبیات و عکس تجلیل کند. رییس جمهور در این مراسم همچنین جوایز برگزیدگان بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را اهدا کرد. حسن روحانی در این مراسم با تبریک ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گفت: روزهای خاطره انگیز پیروزی منطق، بیان، کتابت، علم و عهد استوار مردم با رهبری و امام در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و برابر پشتیبانی همه ابرقدرت ها را پشت سر می گذاریم. آنهم در زمانی که قدرت های بزرگ از رژیم استبداد حمایت کردند اما در همین دوران حق بر باطل پیروز می شود و انقلاب اسلامی ما این واقعیت را آشکار کرد. او با بیان اینکه انقلاب ایران این واقعیات را برای ما آشکار کرده که هرچه هم طولانی شود باز پایان راه، پیروزی حق بر باطل است، گفت : این ماهیت شعارهایی عدالت خواهانه همه انسان ها در طول تاریخ است. وی با اشاره به اهمیت کتاب در جامعه یادآور شد: کتاب مظهر و آیینه ای از فکر یک عالم و اندیشمند و هنرمند صاحب قلم است. کتاب همان فکر است. کتاب فکری است که خدا به ما عنایت کرده که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می یابد با اشاره و حرکت قلم هم به دیگران القا شود، هم تفهیم شود، هم ماندگار شود. حال این چه نعمتی است که خدا به بشر داده است. اگر این راه پیش روی بشر نبود و بیان نبود و قلم نبود و سمع نبود و ابصار نبود چگونه بین قرن های گذشته و امروز و فردا رابطه برقرار می شد؟ روحانی همچنین به شیوه های انتقال اندیشه از دیرباز تاکنون اشاره کرد و افزود: در قرن های پیش اینکه چه گفته و اندیشیده اند و نظرات آن ها چه بوده و از چه طریقی به ما رسیده مهم است. آن هم زمانی که نوار و فیلم و ضبط نبود. تنها راه انتقال به غیر نقل سینه به سینه بود که ناقص بود و بعد کتابت آمد. لذا شما می بینید که معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن نامیده می شود و گاهی کتاب. گاهی بر بعد نوشتاری آن تکیه می شود و گاهی بر بعد تلاوت و بیان و تشریح آن تکیه می شود. معجزه پیامبر اسلام کتاب است و قرآن و خواندن و تلاوت کردن. رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه همین اندیشه و تفکر موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد، افزود: هرچه در یک کتاب، نوشتار و بیان، حرف نو، سخن نو، راه نو، نظریه نو و تعبیر نو باشد، جاذبه بیشتر و اثر ماندگارتری خواهد داشت. افراد بسیاری کتاب نوشته و سخن گفتند اما نوشته های آن ها ماندگار نشد و این درحالی است که نثر و شعر برخی نوشته ها در خانه های مردم در کنار قرآن مجید قرار گرفته است. شما در خانه های بسیاری می بینید کنار قرآن مجید و نهج البلاغه، دیوان حافظ، گلستان سعدی و اشعار مولانا نیز قرار دارد و این نشان می دهد که در تاریخ، کتابت ماندگار و جاودانه داریم. وی با اشاره به کتاب های کهن ایران زمین به طرح این سوال پرداخت که؛ شما فکر می کنید کتاب های بوعلی، شیخ طوسی و شیخ مفید از تاریخ حذف می شود؟ ما کتاب های ماندگاری داریم و به هر میزان که از فکر و اندیشه مان بیشتر بهره ببریم، کتاب مان ماندگارتر خواهد شد. وی سپس به رهبری انقلاب توسط امام خمینی (ره) و جذب نیروهای مختلف ازجمله نیروهای مسلح اشاره کرده و افزود: این چه جاذبه ای بود که امام توانست افسران نیروهای هوایی شاه را که در میان نیروهای سه گانه رژیم پهلوی بالاترین جایگاه را داشت، پیش از پیروزی انقلاب جذب کند؟ هنوز مشخص نبود انقلاب چه مسیری را طی می کند. هنوز مشخص نبود پایان این انقلاب پیروزی است یا شکست؟ چطور امام توانست این افراد را جذب کند که با دل و جان و احترام، جذب امام وانقلاب شدند؟ وی ادامه داد: چگونه امام در پاریس جمله ای می گفت و آن جمله در نوار ضبط می شد و از طریق تلفن به تهران و قم منتقل می شد و از این طریق در مساجد تمام کشور پخش می شد؟ امام که هیچ تلویزیونی در اختیار داشت، تنها با قلم و اعلامیه و کلام جامعه ای را به حرکت درآورد. عامل انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود. روحانی با طرح نظریات امام خمینی در مسیر پیروزی انقلاب، گفت: امام دو نظریه در پیروزی انقلاب داشت. البته برخی در ابتدا این نظریات را قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می سازد. این دنیاست که آخرت را می سازد. وی افزود: برخی تفکرات این گونه بود که اساساً سیاست و دیانت از یک جنس نیستند. جنس دیانت، معنویت است و جنس سیاست فریب و دروغگویی و فریب است اما سیاست به معنای اداره صحیح جامعه، و به معنای ارتباط درست کشورها و ملت ها و دولت ها و نیز به معنای حفظ منافع ملی و امنیت ملی عین دیانت است. رئیس جمهور گفت: تاکید اول امام این بود که دین از سیاست جدا نیست. انتزاج دین با سیاست؛ عدم جدایی سیاست از دین و دین از سیاست؛ به تعبیر آیت الله مدرس را بعضی نمی پسندیدند. آنها فکر می کردند عمدتاً دین و اسلام برای معنویت و ارتباط انسان با خداست. برای جلای روح و ساختن آخرت است. آنها فکر نمی کردند که آخرتی نیست مگر آنکه دنیا آن را بسازد. آخرت محصول دنیاست و اگر دنیا نباشد آخرتی هم نیست. اگر اعمال ما نباشد بهشتی هم نیست و جهنمی نیست مگر اینکه اعمال ما جهنم و بهشت می سازد. او با بیان اینکه این دنیاست که آخرت را می سازد؛ گفت: سیاست به معنای اداره صحیح جامعه است. سیاست به معنای ارتباط درست کشورها و ملت ها و دولت ها با یکدیگر است. سیاست به معنای حفظ منافع ملی و امنیت ملی است. سیاست به معنای حفظ مصالح ملی ست و این سیاست عین دیانت است. او با اشاره زمان زندگی پیامبر اکرم (ص) گفت: مگر در زمان پیامبر؛ مسلمان و غیرمسلمان باهم در مدینه و در یک چارچوب باهم زندگی نمی کردند؟ معنای اسلام و قدرت اسلام این نیست که افکار دیگر؛ اندیشه دیگر و ادیان دیگر در جامعه حذف شود. وگرنه پیامبر به اهل کتاب و فکر و راه آنها احترام نمی گذاشت و نمی گفت همه از یک ریشه و پایه اند حتی اگر شکل ها و زبان ها متفاوت باشد. البته که دین اسلام کمال یافته ی همه ادیان گذشته است اما آنها جای خود را دارند. همه آنها احترام خود را دارند. اینطور نیست که چون ابراهیم آمد؛ کتاب نوح بطور کامل از بین رفته باشد. تعبیر قرآن این است که ابراهیم؛ شیعه و پیروی راه نوح بزرگ است. او ادامه داد: خلاصه کنم امام با این تفکر که دین از سیاست جدا نیست و اینکه از لحاظ دینی ما در مسایل سیاسی باید مداخله کنیم و اگر سیاستی استقلا ل کشور ما را به خطر می اندازد و مردم را گمراه می کند؛ این دین است که به ما می گوید باید قیام کنیم سخن بگویم و بایستم و راه ورسم درست را در جامعه جا بیاندازیم. رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه این یک نظریه امام بود، ادامه داد: اگر این نظریه نبود چیزی به نام نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی وحکومت اسلامی نداشتیم. یک ملت با یک صدا دست به دست هم در کنار هم دربرابر هر قدرتی می ایستد این نظریه سیاسی و اجتماعی مهم امام بود. ایشان می گفتند مگر می شود مشت در برابر گلوله، مشت در برابر تانک، مشت در برابر هواپیما؟ نمی شود با دست خالی کاری کرد. ما دستمان خالی است امام نظرش برعکس بود. او با اشاره به اینکه این نظر امام از سال 42 بود، گفت: امام در سال 42 مصمم بود که بعد از 13 خرداد 42 سالروز عاشورا و فاجعه مدرسه فیضه؛ یک روزی در ماه محرم و صفر در تمام شهرهای ایران و شهرستان ها مردم همه بیایند توی خیابان برای اجتماع بزرگ ملی در سراسر کشور. این طرح امام بود. اما ایشان در سحرگان 19 خرداد دستگیر شد و شکل دیگری پیش آمد. در روزهای سال 57 هم روزهای بسیار سختی بر ملت ما گذشت اما امام مطمئن بود و تردید نداشت. روحانی گفت: من در آذر و دی ماه در پاریس از نزدیک با امام صحبت کردم. امام هیچ تردیدی نداشت که انقلاب پیروز می شود و مردم پیروز می شوند آنهم به رغم همه شبهات و نکاتی که در ذهن ها بود. روحانی با تاکید بر اینکه امام در پیروزی انقلاب قاطع و مصمم بود، تصریح کرد: ملت وقتی دست به دست هم دهند می توان با اراده یک ملت به تمام معنا دربرابر هر قدرتی چه شاه و چه آمریکا پیروز شد این اندیشه و نظریه امام بود و این اندیشه امام در جنگ هم بود. در ماه های اولیه انقلاب باید به نیروهای مسلح دستور می داد و به شهربانی دستور می داد. اما ایشان به مردم دستور دادند و گفتند پاوه در خطر است. پاوه را آزاد کنید مردم هم از کرمانشاه با پای پیاده رفتند. در جنگ هم همینطور بود. مردم دربرابر رژیمی که به ایران تجاوز کرده بود؛ به پا خاستند و به همین دلیل بود که در جنگ همه ملت به صحنه آمد لذا ما پیروز شدیم. او افزود: امروز همه بدانیم در مسائل سیاسی و اجتماعی می توانیم بایستم و این اندیشه است که می تواند بایستد؛ فکر مردم را بیدار کند. ما با نوشتن، با سخن گفتن و بیان حقایق باید ذهن ها را آماده کنیم. ما اگر در برابر شش قدرت بزرگ توانستیم توفیق بدست آوریم به دلیل دو نظر رهبر معظم انقلاب بود. رییس جمهور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در انتخابات سال 92 اعلام کرد صندوق آرا؛ حق الناس است و رای ها باید حفظ شود. کسی به من چیزی نسبت ندهد منهم یک رای دارم. ظاهر آن ساده به نظر می آید. این بیان رهبری و حق الناس و اینکه اگر هر کس حتی با نظام میانه ندارد؛ با صندوق رابطه برقرار کند؛ به خاطر کشورش است و دیگری نظریه نرمش قهرمانانه است. این دو نظریه یعنی همان نرمش قهرمانانه و اینکه همه پای صندوق آرا بروند درنهایت موجب شد توافق هسته ای شکل بگیرد. او ادامه داد: پایه توافق هسته ای نیز در رای مردم در خرداد 92 بود. بعضی ها در ان زمان می گفتند که ما نمی توانیم با این قدرت ها صحبت کنیم. زیرا آنها کلاه سرتان می گذارند اما ما می گفتیم ما عمامه داریم و کلاه سرمان نمی رود. وی با تاکید بر این نکته که بسیاری با توافق هسته ای مخالف بودند؛ افزود: رهبر معظم انقلاب با نرمش قهرمانانه راه را باز کرد و مسیر را گشود. ما نیز با این دو فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و منطق و استدلال؛ با عزت به جایی برسیم که رییس جمهور جدید آمریکا نمی تواند آن را تحمل کند. وی افزود: برجام یک توافق برد برد است که به نفع همه هست و به نفع منطقه. شما دیدید در کنار مذاکره 5+1؛ مذاکره قزاقستان و آستانه به وجود آمد. این مطلب می تواند الگویی باشد برای ده ها مذاکره که به امنیت و ثبوت منطقه منجر شود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: علت اینکه چرا کتاب جاذبه اش کم شده را شما باید پیدا کنید و باید به ما بگویید. وزیر ارشاد در کنار و در خدمت شماست و در کنار طرح و چارچوب شماست تا بشنود. وی افزود: در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما گوش شنوایی داشتند. هم وزیر اول و هم وزیر دوم در برابر صحبت های صاحبان اندیشه شنوا بودند و ما باید این جاذبه را ایجاد کنیم. مهم نیست که شیوه و سبک به چه صورت باشد. اساس آن اندیشه است که روی صفحه؛ چه معمولی چه دیجتال باشد. این ایراد از مدرسه و دبستان است که بچه ها را کتابخوان بار نمی آوریم. حسن روحانی با نقد رسانه ملی در کمک به تبلیغ کتاب یادآور شد: اشکال از رسانه ملی است. اشکال از مطبوعات یا هرجا که امکان دارد محل ایراد باشد؛ هست. یکی از مسائل مهم وزارت ارشاد این است که از طریق خود اندیشمندان؛ صاحبنظران؛ ناشران و طراحان کتاب باید مورد بررسی قرار گیرد. او به بحث طراحی جلد کتاب ها نیز اشاره کرده و افزود: طراحی جلدها طوری ست که جاذبه ایجاد نمی کند. همه این موضوعات در خوانده نشدن کتاب ها دخیل است. حتی اینکه کدام ناشر اثری را منتشر کرده است. بعضی از ناشران اسم برند هستند. ما باید ناشرانی را تقویت کنیم که به اندازه مولف جاذبه داشته باشند. چراکه اسم مولفه جاذبه دارد پس گاهی ناشر هم جاذبه پیدا می کند و نامش یک برند معتبر می شود. وی با تاکید بر تقویت برندهای نشر یادآور شد: باید برندهای معتبر را تشویق کنیم. آنها که به کشور ما خدمت می کنند. همه جور کتابی می توان نوشت. البته چارچوب ما خاص است آنهم باتوجه به امنیت ملی و مردم مان. اگر من کتابی بنویسم که خدای ناخواسته فاصله بین مردم را بیشتر کنم؛ مسلما آن کتاب نمی تواند مهم و مفید باشد. اگر من کتابی بنویسم که بین مذاهب اسلامی فاصله بیندازم؛ به اسلام خیانت کرده ام و این شرک است زیرا باید فاصله میان مذاهب و اقوام را به یکدیگر کم کرد. اگر من کتابی بنویسم که در جامعه خشونت و افراط گرایی را ترویج کنم؛ این هم خیانت به جامعه است. وی با بیان این مطلب که برخی کتاب ها ترویج خشونت است و ما از لشگرکشی خوش مان نمی آید؛ گفت: ما منافع مشترک داریم. ما یک انقلاب داریم. ما یک قانون اساسی داریم. ما یک رهبر و دولت داریم. ما یک فرهنگ و هویت داریم. ما ایرانی هستیم. پس چرا رودرروی هم بایستیم؟ چقدر مگر انتخابات ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا؟ معصیت خدا یک لحظه هم نباید انجام شود. بگذارید جامعه آرامی داشته باشیم. بیایید به صحنه بیاییم به انقلاب و صندوق آرا عشق بورزیم. روحانی در پایان سخنانش گفت: اسلام در این کشور برای ما جمهوریت آورد. اسلام صندوق آرا آورد. اسلام برای ما حاکمیت آورد. جمهوریت و صندوق آرا هم برای ما تقویت فرهنگ اسلام آوردند. ما فرهنگی نمی خواهیم بدون قانون و دولت. فرهنگ ما در کنار دولت است و دولت هم بدون فرهنگ نمی خواهیم. دولت بی فرهنگ برای ما بی ارزش است. فرهنگ ما هم باید فرهنگ دولت و در چارچوب قانون باشد تا به اهداف اولیه مان در سال 57 برسیم تا کتاب میراث گذشتگان ما را حراست کند و اندیشه، ما را برای حرکت به سوی تعالی تقویت کنند و زمینه را برای آینده ای پر غرور رقم بزند. ...
تاریکی های جهل جز به وسیله قرآن رفع نمی شود/ ظاهر آرامش بخش قرآن
آیت اللّه قرهی گفت: تاریکی های جهل جز به وسیله ی این قرآن، رفع نمی شود. یعنی فقط محصور در این است و نمی توانید جای دیگری نمونه آن را پیدا کنید. به گزارش پرس شیعه ، متن زیر مشروح جلسه تفسیر قرآن آیت اللّه قرهی با موضوع علّت العلل تفسیر قرآن است که در ادامه می خوانید؛ ظاهر آرامش بخش قرآن عن مولانا امیرالمؤمنین، علی بن أبی طالب(صلوات اللّه و سلامه علیه): إِنَّ ...
ابتلائات؛ اسباب تربیت انسان است/ آثار وضعی لقمه حرام
دیگر انبیا را فرستاده تا راه را به او نشان دهند. حال اگر شرایطی پیش آمد و راه هدایت بسته شد، نقض غرض آفرینش می شود. این مسئله را ما به طور کلی می فهمیم که اگر شرایط عالم چنان شود که راه شناخت حق و باطل مسدود شود، هدف خلقت نقض شده است و خداوند کاری می کند که این راه باز شود. اما عقل ما به این که خداوند چه می کند، نمی رسد. البته نکاتی در آیات و روایات درباره تقدیرات الهی در تدبیر عالم آمده است. ...
روایتی از نفوذ امام در بین سران عالی رتبه ارتش پهلوی
...> فرماندهان مسئول ابتدا هماهنگی هایی را انجام دادند، آنها با انقلاب همراهی کردند. آنها همه متعهد، متدین و انقلابی بودند. منتها وظیفه ای نیز داشتند چون لباس تن آنها بود، آنها مسئول بودند. باید به نعل و میخ می زدند، به این صورت که برحسب ظاهر باید انجام وظیفه کنند و در باطن گام های مفید و موثری در جهت پیروزی انقلاب اسلامی برداشتند. پس از آنها، بدنه ارتش به انقلابیون نزدیک شد. از مهر همان سال ...
سبک زندگی اسلامی را از خودمان شروع کنیم/ لذت عقلانی مومنان در بهشت
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 19 بهمن در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت: لذت گاهی لذت عاقله و گاهی نفسانی و جسمی و مادی است؛ اگر فیلسوف و طبیبی کار علمی انجام داد یعنی دارویی کشف کرد و یا فیلسوف مسئله ای را حل کرد لذت عقلی می برد ولی خوردن و نوشیدن و ... لذت مادی دارد. وی افزود: انسان مومن از ذکر خدا، نماز شب خواندن ...
مداحی من شهید مفتح را ممنوع الخروج کرد/ دریافتی مداحان از صفر تا صد+عکس
بزرگان انقلاب و البته از آفت هایی که پس از انقلاب گریبان مداحی را گرفت. *** *حاج آقا شما به نوعی مداح شاخص انقلابی قبل از انقلاب محسوب می شوید. چه شد که به این سمت و سو کشیده شدید و تصمیم گرفتید به عنوان یک مداح انقلابی در آن دوران فعالیت داشته باشید؟ بنده از سال 43 مداحی را آغاز کردم. در جلسات جنوب شهر تهران هیئاتی داشتیم مثل هیئت محبان المهدی (عج) ، قاسم بن الحسن (ع ...
توبه ی مرتد
لااله الا الله و انّ محمداً رسول الله و بیزاری می جویم از هر دینی غیر از اسلام. گرچه شهادتین به تنهایی کافی است. (33) محقق حلی نیز ادای شهادتین را کافی می داند و ابراز بی اعتقادی به هر دینی غیر از اسلام را به عنوان تأکید ذکر می کند. (34) شهید ثانی می گوید: توبه ی مرتد محقق می شود به اقرار به چیزی که قبلاً انکار کرده است. (35) فقهای اهل سنت نیز توبه ی مرتد را به ادای شهادتین و اقرار ...
آیا تخطی از قانون در دانشگاه یزد متوقف می شود؟
تشکیل بدهیم، جزو غلط ترین کارها است. برای تحرّک دانشجویی و تلاش دانشجویی و نشاط دانشجویی، راه های دیگری وجود دارد؛ آنها را به گناه نباید کشاند، آنها را به سمت شکستن پرده های تقوا -که خوشبختانه جوان متدیّن امروزی بر حفظ آن اصرار دارد- نباید کشاند؛ آنها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ. بله، این کارها در دانشگاه ها اصلاً وجهی ندارد. بنده البتّه نشانه های این قضیه و مشکل را ...
بسته شعری ویژه شهادت حضرت زهرا (س)
بوَد زهرا شناسی، زین سبب می پرستم آن خدایی که خدای فاطمه است منکر این روضه ها! بشنو که گفته رهبرم روزیِ یک سالِ کشور، در عزای فاطمه است چشمِ دل وا کردم و دیدم که قرآنِ خدا آیه هایش یک به یک مدح و ثنای فاطمه است هیچ کس با پای خود در مجلس روضه نرفت هرکجا روضه بوَد، مهمانسرای فاطمه است گرچه باشد قبر او بین قلوب ...
شهدا واسطه ازدواج من و حسین شدند
در حال تنظیم گفت وگویم با فاطمه پوراصغر، همسر شهید مدافع حرم محمدحسین عطری بودم که یکی از دوستان و همرزمان شهید به طور اتفاقی تماس گرفت و از من خواست تا درباره این شهید که اولین شهید مدافع حرم قم است، مطلبی بنویسم. وقتی متوجه مصاحبه مان با همسر شهید شد، دستنوشته ای را برایم ارسال کرد و از من خواست تا آن را در ابتدای مصاحبه منتشر کنم. اولین شهید مدافع حرم شهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه ...
روحانی : انتخابات چقدر ارزش دارد که معصیت را از حالا شروع کنیم
نظریات امام خمینی در مسیر پیروزی انقلاب، گفت: امام دو نظریه در پیروزی انقلاب داشت. البته برخی در ابتدا این نظریات را قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می سازد. این دنیاست که آخرت را می سازد. وی افزود: برخی ...
حسن روحانی: انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع کنیم/ ما عمامه داریم، کلاه سرمان نمی رود
، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می سازد. این دنیاست که آخرت را می سازد. روحانی خاطرنشان کرد: برخی تفکرات این گونه بود که اساساً سیاست و دیانت از یک جنس نیستند. جنس دیانت، معنویت است و جنس سیاست فریب و دروغگویی و فریب است اما سیاست به معنای اداره صحیح جامعه و به معنای ارتباط درست کشورها و ملت ها ...
آرمان امام خمینی(ره) از برپایی حکومت انقلاب اسلامی چه بود؟/ تقویت عزت و اقتدار ایران اصلی ترین هدف امام ...
یکدیگر را در اولویت کاری خود قرار داده اند! البته روشن است که وحدت پیرامون اهداف اصلی و راهبردی و رقابت در راهکارها و برنامه ها و در همان حال روشن بودن مرزهای اسلامی و انقلابی. اما حرکت و رفتار همه باید بر همان اصلی باشد که شهید والامقام آیت الله بهشتی (ره) گفتند حداکثر جاذبه و حداقل دافعه نه عکس آن که در این سال ها با شتاب روزافزون شاهدیم! اندیشه امام خمینی (س) علی رغم ...
شرحی بر شاهکار امام خمینی(ره) در مدح حضرت معصومه(س)
تجلیات هر مرتبه به حیثی تجلی آن است و به حیثی تجلی حق. بنابراین، ظهور مظاهر اسما که حکم وجود خارجی آنها را دارد، به تجلی و فیاضیت انسان کامل است. امام خمینی در این بیت، با اشاره به نقش باطن فاطمه معصومه علیها السلام در تحقق اسماء الله، انسان کامل بودن آن حضرت را مطرح نموده اند. آیت رحمت ز جلوه تو هویدا رایتِ قدرت در آستین تو مُضْمَر در این بیت امام خمینی - قدس سره ...
روحانی: می گفتند در مذاکرات کلاه گشاد سرتان می گذارند اما گفتیم با داشتن عمامه، کلاه سرمان نمی رود/ در ...
قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می سازد. این دنیاست که آخرت را می سازد. روحانی خاطرنشان کرد: برخی تفکرات این گونه بود که اساساً سیاست و دیانت از یک جنس نیستند. جنس دیانت، معنویت است و جنس سیاست فریب و دروغگویی ...
خود یا خدا؛ راه ها به چه ختم می شوند؟
گفته شده مورد تایید قرار بگیرد، اما علاوه بر آن جوابی موجود است که در تحلیل نوع اول موجود نبود و آن، این است که آن شخص به خاطر خدا برای رعایت امر الهی و در جهت رضایت او، بر خشم و هوای نفس غلبه کرد و سکوت کرد. در واقع این سکوت اصلی ترین دلیلش ارجاع به یک مفهوم بیرونی است که ربطی به انسان، خصوصیات شخصی و جبر محیطی ندارد، بلکه در اینجا شخص اشاره به الله داشته است و چون معنا را در آن عالم دیده، نفس خود را وادار کرده که در چارچوب نظام سنتی و مطابق شریعت باشد. این تفاوت اساسی در تحلیل یک مساله در نظام سنتی با نظام مدرن است. ...
روحانی: گفتیم ما عمامه داریم، در مذاکرات کلاه سرمان نمی رود عامل پیروزی انقلاب اندیشه، قلم و بیان بود | ...
و کلام جامعه ای را به حرکت درآورد. عامل انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود. *رییس جمهور با اشاره به دو نظریه امام خمینی در مسیر پیروزی انقلاب، گفت: البته برخی در ابتدا این نظریات را قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ...
روحانی: سیاست به معنی حفظ مصالح، امنیت و منافع ملی، عین دیانت است/معنای اسلام و قدرت اسلام این نیست که ...
پیروزی انقلاب، گفت: البته برخی در ابتدا این نظریات را قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می سازد. این دنیاست که آخرت را می سازد. * برخی تفکرات این گونه بود که اساساً سیاست و دیانت از یک جنس نیستند. جنس دیانت ...
شیعه و سنی به وجود اهل بیت(ع) افتخار می کنند/ فتنه فرهنگی جوانان را به اعتقادات بی تفاوت می کند
شایسته است، جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان فرهنگی نیز باید جهاد کرد هنرمندان باید در میدان سینما و شعر جهاد کنند، باید همه در این عرصه ها بسیج شویم و از هویت و استقلال و دین خود با تمام وجود دفاع کنیم. آیت الله نورمفیدی با اشاره به روش و منش اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: مهم ترین سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) حفظ وحدت است که با وجود موانع سرسخت آن را حفظ کردند از این رو نگاه اهل ...
قرآن فرد را به علم الهی می رساند
، قرآن کریم از مشیت بالغه الهیه رونمایی می کند، قرآن کریم این امکان را برای فرد فراهم می کند که به علم الهی راه پیدا کند. استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام راحل می فرمایند اگر قرآن نبود باب معرفت الهی تا ابد بسته بود، قرآن این امکان را فراهم می کند که فرد از محضر حق خداوند متعال، انسان، هستی، آغاز، انجام، ظاهر، باطن و... را ببینید. وی افزود: قرآن دست عقل فرد را گرفته و بر بام هستی می برد ...
مرحوم شریعتمداری با شاه صمیمی بود/ نحوه جالب فاش شدن کاپیتولاسیون برای امام
راوی زنده اش کسی نباشد جز آیت الله محمدعلی فیض گیلانی .آیت الله محمدعلی فیض گیلانی متولد 1303 در لاهیجان است. به گفته وی پدرش از علمای منطقه شان بوده و مردم قضاوتشان را به دست او می سپردند. "پدرم عالم بود اما چون لکنت زبان داشت نمی توانست بالای منبر برود. همان طور که دیگران درس خوانده بودند، درس خواند ولی نمی توانست منبر برود". وی از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی است و ...
هوای همسایه تان را داشته باشید
او قرار می دهد و چه بد جایگاهی است. پیامبر خدا(ص) فرمودند: هرکس همسایه اش را اذیت کند، مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد، خدای را اذیت کرده است و هر کس با همسایه اش ستیز کند با من ستیز کرده است.[7] خوشا به حال همسایه های فهیم، صبور، خوش رفتار، مومن و متعهدی که همچون معلمان و مربیان بزرگ اخلاق و عالمان اهل عمل می توانند با اندیشه و کلام و رفتارهای پسندیده خود نیکوترین و مطلوب ترین رفتارها را در خردسالان و بزرگسالان همسایه متبلور نمایند. ...
سیاست مناسب ایران در دوره ترامپ چیست؟/ وضعیت اقتصاد ایران قبل از انقلاب
جایگاهی ندارد ضمن آنکه وقتی ترکیه پس از ماه ها تلاش برای سیطره بر منطقه کوچک الباب - واقع در شمال غرب حلب- و رهاسازی آن از سیطره داعش ناکام باقی مانده است چطور قادر به انجام عملیات در منطقه ای بزرگتر و با وجود ایران و حزب الله و نیروهای دیگر خواهد بود؛ اما در عین حال از آنجا که ارتش در نهایت از فرمان رئیس جمهور تبعیت می کند عملیاتی شدن یک اقدام از پیش شکست خورده از سوی آمریکا دور از ذهن نخواهد بود ...
سرخط ...
ای بزرگتر و با وجود ایران و حزب الله و نیروهای دیگر خواهد بود؛ اما در عین حال از آنجا که ارتش در نهایت از فرمان رئیس جمهور تبعیت می کند عملیاتی شدن یک اقدام از پیش شکست خورده از سوی آمریکا دور از ذهن نخواهد بود. از مواضع آمریکایی ها در مورد مواجهه نیروی دریایی ایران با ناوهای آمریکا، هم می توانیم حدس بزنیم که واشنگتن تا چه حد از تحقیری که طی سالهای گذشته در آب های خلیج فارس و حوالی آن با آن ...
مصون نبودن همراهان پیامبر از گناه
الْعِصْیانَ . سزای لذّت بردن از گناه یک آدمی ممکن است فاسق هم باشد ولی از فسق خود منزجر باشد، گناه که می کند، این گناه نیش قلب او است، دائماً در باطن خود احساس می کند که نیش می خورد. این عاقبت به خیر است ولی بدا به حال کسی که فسق خود را بپسندد، گناه که می کند، خوشحال باشد، مباهات بکند که رفتیم یک لذّتی بردیم. بدبخت خدا به همین زودی سزای تو را می دهد. این لذّت بردن تو عزا می شود. چرا ...
صف آرایی مقابل یکدیگر خطای بزرگ سیاسی است
هم باشید نصرت خدا بر شما نازل می شود و اگر اختلاف داشته باشید خداوند شما را به حال خودتان رها می کند . نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به فرارسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: 2 هزار و پانصد سال شاهان بر سرزمین ایران حکفرمایی کردند، اما ملت ایران با پیروی از امام یکپارچه شد، خداوند نصرت خودش را به ملت ایران داد و پیروز شدند، در مدت 8 سال دفاع مقدس ملت با یکدیگر بودند خداوند ...