سایر منابع:
سایر خبرها
مهارت های پولساز در اوقات فراغت تابستان را بشناسیم
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از خراسان، اغلب تلاش می کنند آن مهارتی را بیاموزند که بشود روی درآمدزایی اش حساب کرد؛ چه پاره وقت و کناره باشد، چه دراز مدت با آینده ای روشن. پس دخل و خرج نیز آستینش را بالا می زند و از دور و اطراف پرس و جو می کند تا ببیند آموختن چه چیزهایی هم برای خودش مفید است و هم برای جیبش. کاسبی با کامپیوتر یک آدم باسواد در دنیای تکنولوژی، سوای آنکه می داند دکمه روشن کردن ...
طرح ریجستری در شهریور و یا اوایل مهر آماده بهره برداری خواهد بود/در دنیا اپراتورها خط را همراه با گوشی ...
اعلام شده ای مبنی بر اینکه این طرح فردا اجرا شود نداشتیم ، گفت: سال گذشته برای اینکه بدانیم طرح از نظر فنی قابل اجرا خواهد بود یا خیر آن را به صورت آزمایشی اجرا کردیم. وی ادامه داد: این تست برای حدود هزار گوشی تلفن همراه در شبکه های مختلف هر سه اپراتور انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که با ارتقاء شبکه و افزودن یک سری سخت افزار و نرم افزار ها به شبکه تلفن همراه می توانیم این پروژه را ...
بررسی شریط قاچاق 90درصدی گوشی موبایل در ایران
... غلامحسین کریمی خراسانی رییس اتحادیه دستگاه های مخابراتی در سوی دیگر این گفتگو گفت: بازار کاملا آمادگی اجرای طرح رجیستری را دارد زیرا از وجود گوشیهای قاچاق رنج می برد . او با بیان اینکه تا سال 85 موبایل قاچاق در کشور وجود نداشت ادامه داد : وقتی عده ای بدون مشورت و اطلاع اتحادیه دستگاه های مخابراتی تصمیم می گیرند تعرفه 4درصد را به 60 درصد افزایش دهند انتظار بیشتری نمی رود . ...
افزایش 43 درصدی ارزش کشفیات کالا و ارز قاچاق در خراسان رضوی/ تدوین اطلس قاچاق کالا و ارز استان
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در جلسه ای که با حضور استاندار خراسان رضوی، به تحلیل و بررسی برنامه های عملیاتی سال جاری حوزه قاچاق کالا و ارز، دفتر سیاسی، ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استان، پرداخت. وی با اشاره به برنامه های عملیاتی حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری، گفت ...
بیمه ها باید از آموزش حمایت کنند
دلیل مطابق تقسیم کار انجام شده، برنامه ریزی و اقدام برای ارتقای آمادگی مردم در حوادث و بلایا وظیفه هلال است که بیشتر با نگاه حوادث و بلایای طبیعی است. حوادث انسان ساخت، متولی دیگری دارد که بخشی از آن مثلا پدافند غیرعامل است. اگر حادثه ترافیکی باشد، پلیس راهور ناجا وظیفه دارد و در کنار همه اینها رسانه ملی باید ورود پیدا کند. اعتقاد شخصی من این است که باید دقت داشته باشیم آموزش همگانی، موضوع بسیار ...
شرکت میشلن تایر مفهومی جدیدی معرفی کرد
پیاده سازی این ابداعات سخنی به میان نیاورده است و باید تا زمان عرضه این تایر به بازار صبر کنیم؛ اما مصطفی الاوهانی ، طراح و سرپرست پروژه ویژن، تأکید کرده است که به زودی این تایر در دسترس قرار می گیرد: با توجه به تحقیقات و پژوهش های ما در زمینه توسعه، این تایر نمایش تخصص و قول تحقق یافتنی ما در آینده است. از آنجا که ایجاد اشیاء و محصولات رؤیایی، هدف خاصی را دنبال نمی کند؛ ما در پروژه ی ویژن واقع گرایانه عمل کرده ایم و این پروژه به زودی در عمل ثابت خواهد شد. ...
اعزام 28 گروه جهادی به مناطق محروم/اردوهای جهادی سمبل فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری است
بر خدماتی که به مردم می رسانند، برنامه های معنوی مانند حلقه های صالحین، نشست های بصیرتی و فوق برنامه های دیگری برای خود گروه نیز وجود دارد. مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان جنوبی بااشاره به اینکه اردوهای جهادی سمبل فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری است، افزود: دانشجویان بسیجی منتظر نمی مانند که مسئولان برای مناطق محروم کاری بکنند بلکه خودشان دست بکار می شوند و برای محرومیت زدایی ...
استارتاپ چیست و چگونه راه اندازی می شود
آن ها آغاز می شود. این ایده ها بازار نیازمندی ها را هدف قرار می دهند و با ارائه ی یک محصول یا خدمات جدید و استفاده از تکنولوژی، خیلی سریع رشد پیدا می کنند. از آنجایی که هدف از راه اندازی یک استارتاپ پیدا کردن مدل کسب و کار است ؛ عمر آن نمی تواند طولانی باشد و معمولا بعد از گذشت چند سال به موفقیت می رسد یا بودجه ی آن تمام می شود و شکست می خورد. استارتاپ ها برای شروع فعالیت خود لزوما ...
مجوز مصرف برای خامه های تاریخ گذشته!
قانونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شد. آزمایش ها سلامت کالا را تایید کرد وی تصریح می کند: مدیران کارخانه با قبول تمام مسئولیت صحت و سلامت کالا، درخواست تمدید سه ماه تاریخ مصرف (دوماه در داخل و سه ماه برای صادرات) داشتند که پس از وصول درخواست، نمونه هایی از محصولات گرفته و پس از انجام آزمایش ها، مشخص شد مشکل و ایرادی در نمونه ها وجود ندارد و حتی محصول از کارخانه خارج نشده و در ...
شاخص کل به رشد 8 واحدی قناعت کرد
ریال دادوستد شد. نماد شرکت های ریل پرداز سیر و شرکت مواد ویژه لیا نیز به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند. اخزا 11 در صدر بازار اوراق با درآمد ثابت روز جاری ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز از 2 هزار و 360 میلیارد ریال گذشت. در این بازار 2 میلیون و 390 هزار ورقه بهادار مورد مبادله قرار گرفت. اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم در صدر این بازار ایستاد ...
عزم توتال برای ریسک یک میلیارد دلاری
سال از نخستین مذاکرات پیرامون توسعه این فاز که آن زمان نیز با شرکت فرانسوی توتال انجام می شد، می گذرد و طی این سال ها نیز با وجود اینکه نام هایی همچون پتروناس مالزی، سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران هر از چندگاهی به عنوان شرکت توسعه گر این فاز مطرح شدند اما هرگز نتیجه یی مطلوب از دل این نام و نشان ها بیرون نیامد. اکنون در وضعیت فعلی فاز 11 پارس جنوبی به دلیل قرار گرفتن در آستانه افت شدید ...
شهردار قوچان برخی ادعاها در خصوص بدهی این شهرداری را رد کرد
قسمتی از اتوبوس رانی به بخش خصوصی گفت : متأسفانه این سازمان بخش درآمدزای خود که مربوط به روستاها و حومه شهر بود به بخش خصوصی واگذار کرد . وی ادامه داد : از مهرماه سال 94 هیچ مبلغی در خصوص یارانه بلیت واریز نشده است و بودجه برای طرح جایگزینی اتوبوس های فرسوده از طرف سازمان شهرداری ها تصویب نشده است . قوچان در 130 کیلومتری شمال غرب مشهد- مرکز خراسان رضوی – قرار دارد کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است. خبرنگار: حبیبه احسنی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی 7501/ ...
رئیس اداره مبارزه با پولشویی بانک صنعت ومعدن: مبارزه با پولشویی بهانه نیست بلکه اجرای قانون است
شاید از میان نهادهای مالی مانند صرافی ها، بورس ها، بیمه ها و ... که با پول و تراکنش های مالی سر و کار دارند، بانک ها از اهمیت بسزایی در نقل و انتقال وجوه و معاملات برخوردار باشند، لذا همکاری بانک ها برای مبارزه با پولشویی به مثابه رفع حدود 80 % مشکلات می باشد، و به اعتراف مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک ها از منظر همکاری و درک مفاهیم و تعاریف، اجرای مقررات و بخشنامه ها و انتقال مفاهیم لازم به کارکنان و مشتریان، در طراز اول این سازمان ها و نهادها قرار دارند. ...
مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این شهر در سال 2017 میلادی از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است، به همین مناسبت برنامه های فرهنگی و رویدادهای متنوع در طول سال در این شهر برگزار می شود. علاوه بر نهادهای متولی توسعه فرهنگ، در بخش های گوناگون دولتی، عمومی و خصوصی از طریق تولید اسناد و مدارک و اجرای برنامه های یکپارچه ساز، در چهار دسته توسعه زیر ساخت ها، ارتقای ...
عملیات راه اندازی ناحیه صنعتی در برخی از روستاهای استان مرکزی آغاز شد
احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی در کشور می توانند ایفا کنند. آمره بیان کرد: براساس قانون برطرف کردن موانع تولید، سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار به مدت 13 سال و مناطق برخوردار 7 سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و در این راستا انتظار داریم جامعه، مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به جذب سرمایه گذران خارجی در استان برنامه ویژه ارایه دهند . وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ...
کسب وکارهای کوچک چگونه می توانند جهانی شوند؟
نمایشگاه های مرتبط، انتشار بروشور برای معرفی محصولات و اختراعات شرکت و استخدام مشاوران خرید تکنولوژی. 4) انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک : برخی از موسسات چندملیتی، به انجام پروژه های مشترک برای توسعه ارتباط ها، کاهش هزینه ها، پایین آوردن ریسک برای طرفین یا جلوگیری از ورود یک رقیب به بازار دست می زنند که همکاری با آنها هم جنبه تبلیغاتی دارد و هم فرآیند یادگیری را در شرکت تان تسهیل می کند ...
230 میلیارد ریال برای تکمیل طرح راه آهن سبزوار اختصاص یافت
احمد برادران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه تا سال 1393 کمتر از 30 میلیارد ریال بوده است. وی با تاکید بر اینکه سبزوار شهری بازرگانی، کشاورزی، معدنی و صنعتی است، گفت: وجود راه آهن می تواند روند صادرات کالا و محصولات معدنی و کشاورزی این شهرستان را شتاب بخشد. برادران گفت: شهرستان سبزوار در مسیر ترانزیت بین المللی و ارتباط این شهر ...
اختصاص 31 میلیاردو676 میلیون ریال اعتبار ماده 180 به خلیل آباد
المان شهدای گمنام خلیل آباد و تهیه برنامه جامع شهری کندر اظهار کرد: ساخت المان شهدای گمنام مورد تاکید جدی است.. شهرستان 50 هزار نفری خلیل آباد در فاصله 242 کیلومتری مشهد قرار دارد. 6012/7497 خبرنگار: لیلا قرائی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی انتهای پیام /*
مقاومت میلگردی ها در بازار کم رمق
اهداف مشخصی درباره بازارهای جهانی، تنها بازار داخلی را نشانه گرفته اند که البته این هم بدون دلیل نیست. اصفهانی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بیشتر تولیدکنندگان ما در گذشته به فکر صادرات نبوده اند به این مسئله برمی گردد که کشور سال های متمادی زیر فشار تحریم ها قرار داشت، از این رو بیشتر تولیدکنندگان ما به فکر صادرات نبودند و برنامه ریزی در این باره نداشتند. وی همچنین یادآور شد: از ...
روش های نوین تولید فولاد در جهان
، مشعل های ریفورمر فولاد شادگان روشن شد و در پروسه راه اندازی گرم قرار گرفت. امید می رود که اگر مشکلی به وجود نیاید، شاهد تولید آهن اسفنجی در طرح شادگان باشیم. به گفته کرباسچی، پروژه های میانه و نی ریز هم به ترتیب هر کدام بعد از اتمام پروژه اول، در مسیر تولید قرار خواهند گرفت، البته پروژه بافت از سایر طرح ها عقب تر است؛ اما انتظار می رود در سال جاری، همه طرح های یاد شده به بهره برداری برسند. ...
افتتاح بیش از 2 هزار واحد مسکن مهر در فاز 8 پردیس + گزارش
آبادی افزود: از بین 2 میلیون و 210 هزار واحد مسکن مهر که از ابتدای شروع طرح از تسهیلات مسکن مهر بهره مند شدند تاکنون کار ساخت یک میلیون و 945 هزار واحد تمام شده است. وی در ادامه با بیان این مطلب که با احتساب واحدهای افتتاح شده امروز نزدیک به یک میلیون و 837 هزار واحد به افتتاح رسیده است گفت: متاسفانه مابقی پروژه یا دارای معارض بوده و یا فاقد متقاضی و همچنین پیشرفت فیزیکی زیر 30 درصد ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
و برخی ازنقاط خراسان شمالی وگیلان،ارتفاعات سمنان و جنوب گلستان پیش بینی میشود دمادراغلب مناطق کشورافزایش خواهدیافت ✅ @safir_channel گفت و شنود امروز کیهان ✅ @safir_channel yon.ir/SepAN در پی طرح برخی شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی، مجلس خبرگان رهبری نسبت به طرح مسائل تفرقه آمیز در جامعه هشدار داد بیانیه مجلس خبرگان ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
شبکه ملی اطلاعات؛ تدوین نقشه راه، معطل اجرا
به اعضای این شورا به طور صریح بر ضرورت تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند. تاریخچه شبکه ملی اطلاعات اولین مصوبات مربوط به اجرای این پروژه ملی ومهم ارتباطی در اواخر سال 84 با هدف کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت کلید خورد و هیئت دولت وقت مصوب کرد که این شبکه از زمان آغاز ، ظرف سه سال به بهره برداری برسد.اما متاسفانه بی توجهی دولت ها به ایجاد زیر ساخت های راه ...
محمدحسن و محمدحسین امین الضرب چگونه در تاریخ ماندگار شدند؟
محمد عدلی/آینده نگر فعالان بخش خصوصی ایران ماه گذشته مسیری را به سرانجام رساندند که اسلاف آنها 133 سال قبل آغاز کرده بودند. معاون اول رئیس جمهور قلم برداشت و ابلاغیه ای را به امضا رساند که بر اساس آن دستگاه ها ی دولتی موظف به مشورت کردن با بخش خصوصی شدند. مقامات دولتی قبل از تصمیم گیری باید از اتاق ها ی بازرگانی به عنوان بزرگ ترین تشکل ها ی بخش خصوصی مشاوره بگیرند تا راهی که تجار در عصر قاجار آغاز کرده بودند به م ...
توصیه های هواشناسی کشاورزی برای بهره برداران در 4 روز نخست تیرماه
پاشی و محلول پاشی در استان زنجان در روز پنج شنبه به دلیل وزش باد شدید و در استان های آذربایجان های شرقی و غربی به دلیل وزش باد به خصوص در ساعات پایانی روز در مواقعی که سرعت باد از 23 کلیومتر در ساعت بیشتر است سم پاشی انجام نشود دمای مطلوب برای سمپاشی بین 5 تا 27 و عدم وجود بارش تا 6 ساعت بعد از سم پاشی انتقال نشاء گوجه فرنگی به زمین اصلی ترجیحا در بعد از ظهر ...
پذیرش 33 هزار دانشجو در رشته های کشاورزی در دانشگاه های کشور در سال 96 / افزایش 7 برابری آموزش بهره ...
کشاورزی در مراکز آموزش در کلاس، دروس تئوری و در آزمایشگاه و کارگاه مهارت را یاد می گیرند. هم زمان با فراگیری علوم کشاورزی، قسمتی از مرکز در اختیار دانشجویان قرار می گیرد تا به امر تولید محصولات کشاورزی که علوم آن را فرا گرفته اند، بپردازند و آن ها را به بازار عرضه کنند. در طرح کار حین تحصیل دانشجویان به صورت گروهای متشکل و یا به صورت گروه های همیار زیر نظر یک استاد راهنما، فعالیت تولیدی انجام می ...
سخنگوی اِنی ایتالیا: تعهدی برای سرمایه گذاری در ایران ندادیم/ ارائه نتیجه مطالعه میدان شادگان توسط پرگس ...
توانسته روزانه 500 هزار تومان سود از فرآوری زیتون به صورت خانگی و تولید زیتون پروده به دست آورد. هر روز در دولت خبری از طرح های اشتغالزایی به گوش می رسد. اما در این میان هستند افرادی که منتظر وعده و وعید های دولت نمی مانند. شهرستان طارم یکی از 8 شهرستان استان زنجان است. نام طارم با زیتون گره خورده است. اگر به ارتفاعات طارم بروید و سرتان را بچرخانید بیشتر از هر چیز، انبوه درختان زیتون دورتا دور شهر توجه ...
پایش تصویری مهمترین پروژه اجرایی شهرداری کاشان است/ طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در دست تهیه است
...، تحلیل وضعیت حمل و نقل در کاشان در سال پایه و افق های مطالعات ارائه راهکارهای بهبود و اصلاح حمل و نقل در شهر کاشان و جمع بندی و تنظیم سند راهبردی و اخذ مصوبات از مراجع ذیربط تدوین و پیگیری و ارائه خواهد شد وجهت اجرای این طرح با هزینه ای بالغ بر 4میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است. *پروژه پایش تصویری شهر کاشان در چه مرحله ای قرار دارد؟ -مطابق پیگیری ها و برنامه ریزی هایی ...
تکمیل و تحویل 29 هزار واحد مسکن مهر در خراسان جنوبی در دولت یازدهم
اقدامات انجام شده در سال های 93 و 94 و95 شاهد کاهش تلفات جانی در راه های استان بودیم. وی افزود: در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری، دولت یازدهم با استفاده مطلوب از منابع موجود در سیاست کاری خود و با وجود کمبودهای زیاد، عملکرد خوبی در این استان مرزی داشته است. جعفری گفت: از دیگر تلاش دولت یازدهم در خراسان جنوبی می توان به بهره برداری از سه پروژه اداری، فرهنگی و بهداشتی در 6 ماه اخیر اشاره ...