سایر منابع:
سایر خبرها
سخنرانی منتشر نشده آیت الله سید علی خامنه ای در ماه مبارک رمضان
؛ اینطور نمی شود، این تجربه تاریخی را ما در سیزده قرن تاریخ اسلام دیدیم. آن روز که اسلام انقلابی وجود داشت تخصص ها را به دنبال خود آورد. سر این مسئله فریادها زدیم. هنوز که هنوز است می بینیم این ایمان به ایمان، ایمان به تقوی، ایمان به پارسایی و راستگویی و امانت از نظر بعضی از کسانی که امروز جامعه ما نیاز دارد که آنها این ایمان را داشته باشند روشن و ثابت نیست. آنجا که ایمان می آید درس خواندن نیز دارای هدف ...
عطر شهدا در ایران اسلامی پیچید/ آسمان ایران با ورود شهدای گمنام کربلایی شد
در این مکان افزوده می شود. باز هم فصل روضه ها آمد بانگ حی علی العزا آمد نام زهرا که بین ما آمد حال ما بین روضه جا آمد ورود پیکر شهدا به عرصه میدان شهدا همه منتظرند، منتظر ورود پیکر مطهر پاک شهدا، همه می دانند که دقایقی که می گذرد، لحظه به لحظه ورود کامیون های حاوی پیکر مطهر شهدا به عرصه میدان شهدای مشهد نزدیک تر می شوند، ناگهان از یک سوی خیابان، کامیون ...
جهان واقعیتی پویاست - آموزش مواضع حزب جمهوری اسلامی (جلسه سوم)
مجموعه مقالات استاد شهید مطهری نقدی و درآمدی بر تضاد دیالکتیکی —- سروش قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ —- استاد شهید مطهری اصول فلسفه جلد 4 که هنوز منتشر نشده ولی مقالات قوه و فعل، حرکت و تکامل زمان و حرکت در این کتاب قابل مطالعه است. —- علامه طباطبایی فلسفه ما از صفحه 388 تا 396 —- آیت الله محمد باقر صدر نهاد ناآرام جهان —- سروش حرکت—- جزوه شماره 5 ایدئولوژی انتشارات در راه حق (دکتر ...
من خودم زمانی مترجم زبان روسی بودم
دنیایی که حوادث این رمان در آن رخ می دهد، آشنا شوم. این موضوع مربوط به سال 1956 و زمانی است که به عنوان یک دانشجوی کارشناسی معمولی در دانشگاه کمبریج فلسفه می خواندم. سه نفر از ما که همزمان در حال گذراندن آموزش های خدمات همگانی بودیم، همراه با دو خانم، که آن زمان در دانشگاه زبان روسی می خواندند، تصمیم گرفتیم به روسیه برویم و سرزمینی را که مردم در آن به این زبان سخن می گفتند، از نزدیک ببینیم. به نظر ما ...
مثال هایی از عجز بشر در شناخت فاطمه (س)
، قم ، مؤسسه المعارف الإسلامیه، 1413 ق . – معانی الأخبار، محمد بن علی ابن بابویه، 1جلد، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ: اول، 1403 ق. – معانی الأخبار، محمد بن علی ابن بابویه، ترجمه محمدی، 2جلد، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ: دوم، 1377ش. – مناقب آل أبی طالب (علیهم السلام)، محمد بن علی ابن شهر آشوب مازندرانی، قم، علامه، 1379ق. ...
شاغل شوید: اول اسفندماه 1396
استخدام آموزش و پرورش 96 (خبر استخدام جدید ) خبر 29 بهمن 96: برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در فروردین ماه 97 (منبع: خبرگزاری فارس) وزیر آموزش و پرورش گفت: احتمالا ظرف دو هفته آینده سهمیه جدیدی که برای آزمون را اعلام خواهیم کرد بر روی تعداد اختلاف نظر وجود دارد اما حول و حوش 18 هزار نفر خواهد بود و در فروردین ماه 97 امیدوارم آزمون برگزار شود. به گزارش خبرنگار ...
فساد دیوانی، امتناعِ گفت و گو و اعتماد عمومی
.... البته این اتفاق در تهران به دلیل گستره جغرافیایی و به تعویق افتادن شناخت شخصی و حضوری نمی افتد. هر چند اعتقاد دارم ناگزیریم از آن حمایت کنیم اما لیست امید الزاما سلامت را ضمانت نمی کند! چرا؟ چون ما با فساد ساختاری مواجه ایم. درواقع فکر می کنم بزرگترین مشکل ایران در بازه کنونی و طی دهه های گذشته، بیش از آن که مشکل سیاسی باشد، مشکل دیوانی ست. نعیمی در تشریح نشانه های فساد ساختاری و ...
حضرت زهرا(س) در یکی از این سه نقطه دفن شده اند
امیرالمؤمنین به آنجا رسید، دید قبری ساخته و لحدی پرداخته اند. پس پیکر فاطمه را آنجا به خاک سپرد. ابن جوزی هم می نویسد: فاطمه در بقیع مدفون است و این مطلب را شاید از آنجا استفاده کرده اند که علی بن ابی طالب صورت چهل قبر جدید را در بقیع احداث کرد و چون مخالفان خواستند قبور جدید را مورد تعرّض قرار دهند، آن حضرت عصبانی شد وآنها را تهدید به قتل کرد و با این وصف مشخص می شود که یکی از مزار ها ...
زیارت از دیدگاه احادیث اهل سنت
نگردد و هر کس تنها به انگیزه ی نماز در بیت، آهنگ آن کند، چون بازگردد، آن سان از گناه پیراسته شود که طفلی نوزاد را ماند و هر کس با اخلاص، بار سفر زیارت آن بربندد و در راه جان دهد، بی حساب به بهشت آید... (همان) زیارت در سیره نبی اکرم(ص) و فرزندان ایشان پیامبر اکرم(ص) در سیره ی عملی خویش، در کنار قبر مسلمین می ایستادند و برای آنان طلب مغفرت می نمودند و حتی قبر مادر خویش را در ...
عرفانی اومانیستی به نام کابالا
همان دوران کودکی یعنی در زمانی که شاکله ی تفکری شکل می گیرد، است. از سوی دیگر جادویی که در فیلم هری پاتر وجود دارد دقیقاً از جنس جادویی است که در فیلم هایی هم چون سه گانه ی ارباب حلقه ها دیده می شود. چرا که در هر دوی این فیلم ها جادو در پایان دنیا حرف اول را می زند. جادویی که توسط جادوگران خوب و بد که به تعبیر کابالیست ها زعیمان دنیا هستند، اعمال می شود. زعیمانی که مروجان پرستش بزرگ ...
تعلیم؛ مهم ترین رسالت ائمه(ع)/ استراتژی امامان(ع) تعامل با غیرشیعه بود/ عمل اخلاقی؛ معیار درجات شیعیان
که این حرف ها را متناسب با شرایط اجتماعی بگوییم. این سوال به فلسفه علم و تحولات تاریخی به علم و تاریخ علم باز می گردد. اگر بنده به شما بگویم من احمد پاکتچی همین برداشت را 800 سال پیش داشتم، خیلی واضح است که غلط است. اما در عین حال واقعیتی هم وجود دارد، آیا ماییم که چیزی به این نصوص تحمیل می کنیم، یا قبلا چیزی به این نصوص تحمیل شده است. اینکه آیا ما الان مصارده می کنیم یا قبلا چنین ...
سخنرانی دبیرکل مجمع در وزارت فرهنگ و گردشگری عراق/ صدهاسال قدمت در روابط ایران و عرب
نیز نقش مهمی در بنای تمدن اسلامی داشت و جهانیان را به شگفتی واداشت. وی تأکید کرد که ایرانیان در قرن های گذشته کتاب ها و آثار بزرگی در زمینه حکمت و کلام و فقه و فلسفه و پزشکی و ریاضی و نجوم شناسی و منطق به زبان عربی تالیف کرده و این کتاب ها را در سراسر جهان منتشر نمودند. آیا ممکن است کسی به زبان عربی توجه داشته باشد اما سیبویه و فیروز آبادی و راغب اصفهانی و زمخشری و کسائی و بوعلی سینا و ...
معاصر سازی سبک فاطمی، نیاز امروز ما
... . روایت سوم / آیا آنچه که در سطور بالا آمده است برای فاطمه شدن کافی است؟قطعاً پاسخ ما منفی است. آرمان شهر، یوتوپیا یا مدینه فاضله فاطمه(س) چه بود؟آیا همان آرمان شهر اندیشمندان و فلاسفه دنیای معاصر کنونی چون آگوستین، توماس مور، کامپلانا، مارکس،نظامی،جامی، ابن خلدون و، افلاطون است؟برای بررسی دقیق این موضوع اولاً باید به تاریخ به مثابه یک موضوع فانتزی و سرگرمی نگاه نکنیم، چرا که فاطمه (س ...
اخلاق فضیلت گرا در انحصار ارسطو(ئیان)؟
های مختلف تربیت اسلامی است و مسکویه وقتی می کوشد میان همۀ آراء جمع کند کار بر او دشوار می آید و دراین هدف ناکام می ماند.( صبحی/ رحمتی،1385:ص.165) اگرچه انتقادهای فوق، همان طور که صبحی نیز مطرح می کند (صبحی/ رحمتی،1385:ص.165)، تااندازه ای افراطی به نظر می رسد و نیازمند بازنگری است، باوجوداین می تواند محملی برای پرورش این اندیشه باشد که فلسفۀ اخلاق ارسطو و پیروانش با تمام گسترۀ آن، مکتبی الزام ...
سلطان مصر تنها پرسوناژ مادر قاهره ماجرا نیست
محمد قائد عکس از لیلیام پروا خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مریم منصوری: کتاب آدم ما در قاهره یادداشت های قاسم غنی، پزشک، ادیب، نماینده مجلس و دیپلمات و سفیر ایران در مصر است که با پیرایش، ویرایش و پیشگفتار محمد قائد در نشر کلاغ منتشر شده است. قاسم غنی از سوی رضاشاه برای خواستگاری رسمی از فوزیه، خواهر پادشاه مصر و ازدواج او با ولیعهد ایران به قاهره رفت. ده سال بعد، محمدرضا شاه او را برای فیصله دادن به طلاقی پرگیر و ...
علامه امینی، مدافع شهیر تشیع
عربی و 22 جلدی به زبان فارسی که خلاصه آن به چند زبان دنیا هم ترجمه شده است سرامد تألیفات علامه امینی و حاصل زحمات 40 ساله اوست.کتاب گران سنگ الغدیر علامه امینی اثری است بی نظیر و باید بگوییم که ایشان در تألیف این کتاب همواره مورد توجّه و عنایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می بوده است، همان گونه که خودشان بارها می فرمودند: هر گاه پشت میز می نشستم که الغدیر را بنویسم مثل این که امیرالمومنین ...
امام رضا(ع) ثابت کردند بدون حکومت هم می توان تمدن سازی کرد
ایشان جوانه زد و تا بعدها مدارس ایجاد شد . – ما با تربیت شاگردان امامان معصوم (ع) در رشته های مختلف متوجه ابعاد تمدنی تشیع میشویم و این شروع قبل از ترجمه های یونانی است و بعد از او قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی (ره) نیز به ایراد سخن پرداخت محورهای سخنان وی در ادامه می آید: – ما در ایران کار مهمی در مورد فهم ماهیت تمدن انجام نداده ایم ما مفروض میگیریم ...
دهمین شماره گاهنامه استغراب منتشر شد
عنوان پارادوکس اخلاق هستیم. در بخش پرونده ها نه مقاله ذیل را می خوانیم: - دیدگاهی هستی شناسانه و تاریخی به مفهوم دیگری نوشته مشترک کارل سیگمون و کریستوف هورت پژوهشگرانی از دانشگاه وین و پژوهشکده لاکسینبورگ - تصویر اسلام از نگاه هگل، نقد گسست فلسفی، اثر محمد عثمان الخُشت رئیس دانشگاه قاهره و استاد فلسفه دینی - طبیعت بشری، نقد توهم غربی در قبال خود و دیگری، نگارش مارشال سالینز ...
سنت ها و راهبردها
در زندگی است. فرهنگ من و دیگری و نگاه تاریخی من را دچار یک نسبیتی می کند. یعنی من نمی دانم با کدام باید حرکت کنم و کدام را مقدم بدانم. راهکار با رویکرد تصرف راهکاری که ما به دنبال آن هستیم این است که با رویکرد تصرف، به این معنا که در یک شالوده و ساختار معرفتی بایستم و همان طور که ابن سینا را غربی ها خواندند و ترجمه کردند و در سنت خودشان بازخوانی کردند، من غرب را در سنت ...
تفاوت های تمدن و فرهنگ
. چرا کتاب های مسلمانان ترجمه می شده است؟ آنجا که مسلمانان حاکم نبودند. به این خاطر بوده که نیاز داشتند. متخصص فلسفه در ارائه راهکار برای بازسازی تمدن گفت: از دوران تمدن جدید که به نظر من حدود دویست، سیصد سال گذشته است، ما چون روی بنیاد های مبانی کار نمی کنیم و بحث هویتی و حمله می کنیم، نمی توانیم بایسته هاو امکانات تمدنمان را بازسازی کنیم. شرط اینکه ما بتوانیم این کار را بکنیم، این است که کتاب های ...
بازخوانی حکم تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی
...، 1369، ص 24 و 25. [3]پال استراک من، آیات شیطانی و ترجمه های فارسی آن در ایران، ایران شناسی، دوره ی جدید، سال 14، ص810 و 811. [4]مریم غلامی زاده، همان. [5]امام خمینی، صحیفه ی امام، ج 21، تهران، مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379، ص 263. [6] James Phillips (20 June 2007). "Hezbollah's Terrorist Threat to the European Union – Testimony before the ...
سفرنامه ناصر خسرو (ساده و روان نویسی شده )
.... وی اشعار بسیار سروده که گفته شده است یازده هزار بیت از آنها باقی مانده است. علاوه بر سفرنامه، تالیفات معروف دیگر او عبارتند از: سعادت نامه، وجه دین و دیوان اشعار. کتاب گشایش و رهایش ناصر خسرو تحت عنوان نالج و لیبریشن به زبان انگلیسی ترجمه شده است. ناصرخسرو در اشعارش که در روشنایی نامه، یا شش فصل موجود است برادری، زندگانی برادروار و فلسفه ای را که اخوان الصفاء مروّج آن بودند تشویق کرده است ...
انحراف از معیار
انحراف در چیستی و فلسفه وجود روزنامه است که پیشتر اشاره کردم. ایرانیان نخستین گام روزنامه نگاری را در تاریخ خود، بر پایه و سبک دولتی آغاز کردند؛ بنیان گذار نخستین روزنامه که البته آگاهی چندان از آن نداریم، وزیر یعنی معاون حاکم تهران بود و شغل دولتی داشت و دومین روزنامه را نیز صدراعظم راه انداخته بود و همان مسیر انتشار آن را شخص پادشاه پی گرفت. بنابراین هرآنچه دولت می خواسته، در آن روزنامه ها ...
داستان هبوط آدم و بازخوانی آن
، علی اکبر (1367) لغتنامه . تهران: دانشگاه تهران شرت، ایون (1387). فلسفه علوم اجتماعی قاره ای؛ هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریه انتقادی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی. عیون اخبار الرضا تألیف ابو جعفر شیخ طوسی. (1390ق.) نجف: مطبعه الحیدریه. 2 ج. به عربی طباطبائی، محمد حسین () تفسیر المیزان. فدائی، غلامرضا )1395). جستارهایی در هستی شناسی و معرفت شناسی. تهران: امیرکبیر http ...
فرهنگ، حلقه گمشده حوزه علم و فناوری
: این در حالی است که بسیاری از استان های ما دارای بیش از 150 نوع بازی محلی هستند که البته همه آنها دارای فلسفه هستند. رضوی همچنین با بیان اینکه تنوع غذایی ایران در هیچ جای دنیا وجود ندارد، به برگزاری سومین نمایشگاه محصولات و تولیدات روستایی در اسفندماه سالجاری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 10 شبکه خارجی از کشورهای مختلف از این نمایشگاه فیلمبرداری کردند که مطمئنا ازاین محصولات ...
محمد قائد از آدم ما در قاهره می گوید: روزگار تنهایی عرفانچی دلتنگ امریکا
بود و نه اسراری فاش کرد. اهمیت کارش را چون اهل ریاضیات و فیزیک به ما گفته اند می دانیم و این دانستن شاید ما را به حد داننده جزء و خرده پا برساند اما دانای کل و عمده فروش اسرار وجود حتما نه. در هر حال، غنی حتی اگر قضیه رابطه جرم و انرژی به گوشش خورده بود ملتفت نبود دخلی به تتبعات علامه قزوینی ندارد. کسی که مثلا قرار بود به او کمک کند محمود حسابی بود که یکی باید به خودش کمک می کرد از ...
بغداد مرکزیت عقلی بوده نه جریان فلسفی
نشست فلسفی ابن سینا و حکمت مشرق به همت خانه حکمت برگزار شد. در این نشست اساتیدی همچون حجت الاسلام مجید هادی زاده، دکتر حامد ناجی استاد دانشگاه اصفهان، و دکتر قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نظرات خود را بیان داشتند. این بحث با گفتاری از حجت الاسلام هادی زاده آغاز شد و به این پرسش پاسخ می داد که آیا آیا بغداد صاحب جریان فلسفی است؟ هادی زاد: در اصفهان است که یک جریان فلسفی ...
راه نه این است و نه آن بخش سوم
اسلامی ایشان است. اینها مربوط به نظام سیاسی حضرت امام است و نه اندیشه سیاسی ایشان. همه را اورده و به یک نحوی در آنها تصرف کرده است که خروجی اش از آن غرب نیست و به همین دلیل هم غرب با ما مخالف است. غرب می بیند و دروغ می گوید که در اینجا دموکراسی و مشارکت نیست. خودشان هم می فهمند دروغ می گویند که در اینجا آزادی بیان نیست. دروغ می گویند و خودشان هم می فهمند. چرا غرب با ما مخالف است. چون حضرت ...
آقا موسی صدر انقلابی
انقلاب ریشه در افکاری دارد که در دهه 20 مطرح شد. ایشان در استدلال برای این گفته خویش می گوید: چون انقلاب یک شبه به ثمر نرسید، قبلا هم اقداماتی بود، همان سال 1322 که من به قم آمدم نطفه انقلاب در حال بسته شدن بود. همین 10 الی 20 نفر بودند که دور هم می چرخیدند، فکر می کردند و برای آینده نقشه می کشیدند و امام موسی صدر جزء موثرترین این افراد بود. (12)اگرچه نگاه موسوی اردبیلی ناظر به حوادث ایران ...
هنوز هایدگر برای ما شناخته شده نیست
ایران آنلاین / گروه اندیشه: در ادامه سلسله گفت وگوهای ایبنا درباره هایدگرخوانی در ایران، محمد زارع شیرین کندی از تجربه اش گفت.زارع دکترای فلسفه از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دارد و هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشنامه جهان اسلام به پژوهش مشغول است زارع یکی از نخستین پژوهشگران ایرانی است که به پژوهش درباره سنت فلسفی پرداخت که هایدگر از درون آن برخاست ...